Рішення
від 02.06.2021 по справі 280/703/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

02 червня 2021 року Справа № 280/703/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сацького Р.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області

до - Комунального закладу Чкаловська загальноосвітня школа I-III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області

про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації,-

ВСТАНОВИВ:

03 лютого 2020 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі - позивач) до Комунального закладу Чкаловська загальноосвітня школа I-III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд:

- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель і приміщень Комунального закладу Чкаловська загальноосвітня школа I-III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області , розташованих за адресою: Запорізька область, Веселівський район, с. Чкаловае, вул. Черняховського, буд. 1 шляхом зобов`язання Комунального закладу Чкаловська загальноосвітня школа I-III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області повністю зупинити експлуатацію будівель і приміщень школи за вказаним адресом, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, до повного усунення вищезазначених порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на те, що за результатами проведеної перевірки позивачем, за наслідками якої було складено акт №150 від 27.12.2019 в якому зазначено, що в ході перевірки Позивачем встановлено, Комунального закладу "Чкаловська загальноосвітня школа І- III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області" за адресою: Запорізька область, Веселівський район, с. Чкалове, вул. Черняховського, 1 експлуатується з порушеннями норм цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- Керівником КЗ "Чкаловська ЗОШ І-ІІІ ступенів" не забезпечене своєчасне обслуговування та технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, проведення їх профілактичних оглядів, планово- попереджувальних ремонтів; проведено реконструкцію приміщень та коридор 1-го поверху КЗ "Чкаловська ЗОШ І-ІІІ ступенів" без проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку; не проведене обробляння засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнестійкості дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати) КЗ "Чкаловська ЗОШ І-ІІІ ступенів"; на шляхах евакуації в закладі (виходи з приміщення приготування їжі, сходова клітина на 1-му поверсі, евакуаційний вихід з 2-го поверху назовні) допущене улаштування порогів, виступів, які перешкоджають вільній евакуації людей; на першому поверсі КЗ "Чкаловська ЗОШ І-ІІІ ступенів" допущеного замикання дверей евакуаційних виходів на замки; експлуатація електроустановок в комунальному закладі здійснюється не у відповідності до підпункту 3.1 пункту 3 розділу IV Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів; електричні апарати, обладнання, електропроводи та кабелі в комунальному закладі не забезпечені апаратурою захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів закладу не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; Зовні будівлі закладу, при вході в підвальне приміщення з коридору на 1-му поверсі закладу допущено використання тимчасових дільниць електромережі; в комунальному закладі допущене встановлення електророзеток на горючі основи (конструкції); в закладі допущено експлуатацію кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією; приміщення КЗ "Чкаловська ЗОШ І-ІІІ ступенів" не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до пункту 7.3. додатку А та пункту 5 Додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту"; пожежна водойма на території закладу знаходиться в несправному стані та не утримується таким чином щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями, у зв`язку з чим наявні підстави для зупинення експлуатації вищевказаного приміщення до усунення виявлених порушень;.

03 лютого 2020 року ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощенного позовного провадження. Судове засідання призначено на 26 лютого 2020 року об 10 год. 30 хв.

26.02.2020 від представника відповідача через канцелярію суд (вх. №8882) подано відзив на позовну заяву. У відзиві відповідач зазначає, власником адміністративної будівлі загальноосвітнього навчального закладу, розташованої за адресою: вул. Черняховського. 1 в с. Чкалове Веселівської о району Запорізької області є Чкаловська сільська рада Весел івського району Запорізької області. Відповідач використовує вказане майно виключно на праві оперативного управління. Окрім того, позивач, звергаючись до суду, не в повному обсязі надано доказів порушення законодавства (наприклад, правил пожежної безпеки). Фактично єдиним доказом, за допомогою якою позивач обґрунтовує необхідність зупинення роботи комунального закладу, є акт перевірки га фотоматеріали, які не зазначені, як додаток до акіт перевірки № 150 від 27.12.2019 року. Обраний позивачем захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації Комунального закладу Чкаловська ЗОНІ I-III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області передбачає обмеження конституційного права громадин на освіту передбаченого сг. 53 Конституції України. З наведених підстав просить суд у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 26.02.2020 зупинено провадження по справі до 20.05.2020 до 11 год. 00 хв.

16.03.2020 від представника позивача через канцелярію суду (вх. №12162) подана відповідь на відзив. У відповіді на відзив зазначено, що Комунальний заклад є повноважним користувачем будівлі і приміщень школи, являється самостійною юридичною особою, і зобов`язаний забезпечувати виконання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки на об`єкті, який переданий йому для надання послуг освіти. Враховуючи вищевказане та надану інформацію від Відповідача, відсутність фінансування комунального закладу Відповідача для виконання протипожежних заходів не звільняє від необхідності їх виконання.

Перевіркою виявлено ряд особливо небезпечних порушень недодержання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які можуть призвести до негативних наслідків у вигляді порушення прав громадян на безпечне життя та здоров`я, та тим самим потребує оперативного їх усунення. З наведених підстав позовні вимоги підтримує.

Ухвалою суду від 20.05.2020 продовжено зупинення провадження по справі до 21.10.2020 до 09 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 21.10.2020 продовжено зупинення провадження по справі до 11.01.2021 до 09 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 11.01.2021 продовжено зупинення провадження по справі до 09.03.2021 до 10 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 15.03.2021 продовжено зупинення провадження по справі до 28.05.2021 до 10 год. 10 хв.

Ухвалою суду від 28.05.2021 поновлено провадження по справі та призначено судове засідання на 28.05.2021 о/об 10 год. 10 хв.

Представником позивача через канцелярію суду подана заява про розгляд справи у письмовому провадженні, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.

Представник відповідача до суду не зявився, про дату, час та місце проведення судовогозасідання був повідомлений належним чином, про причину неявки суд не повідомив.

Статтею 258 КАС України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Відповідно до п. 10 ч.1 ст. 4 КАС України, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для розгляду справи в порядку письмового провадження, фіксація судового засідання за допомогою технічного засобу, відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України не здійснювалось.

Суд, оцінивши обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наступне.

Головним управлінням ДСНС України у Запорізькій області в період з 26 грудня по 27 грудня 2019 року було проведено позапланову перевірку Комунального Закладу "Чкаловська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області", за наслідками якої було складено акт № 150 від 27.12.2019.

В ході перевірки Позивачем встановлено, що об`єкти Відповідача - Комунального закладу "Чкаловська загальноосвітня школа І- III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області" за адресою: Запорізька область, Веселівський район, с. Чкалове, вул. Черняховського, 1 експлуатується з порушеннями норм цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- Керівником КЗ "Чкаловська ЗОШ 1-ГО ступенів" не забезпечене своєчасне обслуговування та технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, проведення їх профілактичних оглядів Планово-попереджувальних ремонтів (порушення пункту 21 ч. 1 ст. 20 КЦЗУ, п. 4 розділу I ППБУ, п. 2 глави V ППБУ для навчальних закладів та установ системи освіти України);

- не подано декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (абз. 1 ч. 2 ст. 57 КЦЗУ);

- працівники закладу не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013. року № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуацій (пункт 16 глави II ППБУ, пункт 1 розділу IX ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти Україні);

- проведено реконструкцію приміщень та коридору 1-го поверху КЗ "Чкаловська ЗОШ 1-ГО ступенів" без проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку (пункт 21. Розділ Б ППБУ, частина друга пункту 14 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України);

- не проведене обробляння засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнестійкості дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати) КЗ Чкаловська ЗОШ I-III ступенів (пункт 25 глави 2 розділу III ППБУ);

- будівля КЗ Чкаловська ЗОШ I-III ступенів не забезпечена адресним вказівником ( п. 2.22 глави 2 розділу III ППБУ);

- на шляхах евакуації в закладі (виходи з приміщення приготування їжі, сходова клітина на 1-му поверсі, евакуаційній вихід з 2-го поверху назовні) допущене улаштування порогів, виступів, які перешкоджають вільний евакуації людей (п. 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, ч. 9 п. 14 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України);

- на 1-му поверсі закладу допущено замикання дверей евакуаційних виходів на замки (п. 2.37 глави 2 розділу III ППБУ);

- експлуатація електроустановок в комунальному закладі здійснюється не у відповідності до пп. 3.1 п. 3 розділу IV Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів);

- електричні апарати, обладнання, електпропроводи та кабелі в комунальному закладі не забезпечені апаратурою захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів (п. 1.2 глави 1 розділу IV ППБУ);

- зєднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів закладу не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п. 1.6 глави 1 роділу IV ППБУ);

- зовні будівлі закладу, при вході в підвальне приміщення з коридору на 1-му поверсі закладу допущено використання тимчасових дільниць електромереж (п. 1.8 глави 1 розділу IV ППБУ, п. 4 розділу V ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України);

- електрощіти,групові електрощіти закладу не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарату захисту (плавкої вставки) (п.1.16 глави 1 розділу IV ППБУ);

- в комунальному закладі допущене встановлення електророзеток на горячі основи (конструкції) (п. 1.17 глави 1 розділу IV ППБУ);

- в закладі допущено експлуатацію кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією (п. 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ);

- будвіля не обладнана системою захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ, п. 10 розділу V ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти);

- приміщення не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до п. 7.3 додатку А та п. 5 Додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (п. 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, п. 6 розділу IV ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України;

- пожежна водойма на території закладу знаходиться в несправному стані та не утримується таким чином щоб запезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями (пп. 2 п.2.1 глави 2 розділу V ППБУ);

- не відновлений протипожежний запас води в пожежній водоймі (пп. 6 п. 2.1 глави 2 розділу V ППБУ);

- пожежна водойма та її обладнання не захищені від замерзання води (пп. 7 п. 2.1 глави 2 розділу V ППБУ);

- не проведено технічне обслуговування всіх вогнегасників, які є в наявності в комунальному закладі (п. 3.17 глави 3 розділу V ППБУ);

- у приміщенні для перебування малолітніх дітей на 1-му поверсі закладу килим не прикріплений до підлоги (п. 1.2 глави 1 розділу IV ППБУ);

- не проведено ідентифікацію обєкта щодо визначення потенційної небезпеки (п. 1 ч. 1 ст. 20 КЦЗУ, п. 7 Наказу МНС України від 23.02.2006 №98);

- працівників комунального закладу не забезпечено засобами колективного та індивідуального захисту (п. 2 ч.1 ст. 20 КЦЗУ, п. 2 Розділу III ПТБ).

Згідно припису від №93 від 28.12.2019 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, позивачем були вказані порушення, які необхідно усунуті.

Згідно висновків акту перевірки, позивач дійшов висновку, що подальша експлуатація об`єктів створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що стало підставою для звернення до суду.

Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку доказам і перевіряючи правомірність дій позивача у фіксації порушень за критеріями частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема актів перевірки, складених за результатами здійснення планового і позапланового заходів, де зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, орган державного нагляду (контролю), суд зазначає про таке.

Оцінюючи твердження позивача про наявні порушення і ризики небезпеки для людини, суспільства, держави та позицію відповідача про відсутність порушень, зазначених у акті №150 від 27.12.2019, суд зазначає про таке.

Суд, вважає за необхідне зазначити, що законом, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) є Закон України Про основні засади державного нагляду контролю у сфері господарської діяльності .

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Частиною 4 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності`визначено, що виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Чинним Кодексом цивільного захисту України регулюються відносини, пов`язані з захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до ч.1 ст.64 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до пп. 35 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі - Позивач), затвердженого наказом ДСНС України № 611 від 12.11.2018, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту, складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а вразі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування.

Згідно ч.1 ст.67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить:

11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;

12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 статті 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, а саме: підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду - щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єкті господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Крім того, згідно з частиною другою статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Відповідно до вимог пункту 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Положеннями абзацу 1 частини 1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності" передбачено, що підставою для здійснення позапланових заходів може бути подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням. Отже, керівництво відповідача повинно після усунення всіх порушень звернутись до позивача з клопотанням про проведення повторної перевірки для підтвердження факту виконання усіх приписів щодо додержання законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Суд зазначає, що зі змісту даної норми слідує, що право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем за результатами проведеної планової перевірки з 26.12.2019 по 27.12.2019 щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Комунального закладу Чкаловська загальноосвітня школа I-III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області , виявлено численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки.

Вказані порушення є суттєвим, адже вони можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі, а тому не усунення цих порушень є підставою для застосування до відповідача заходів реагування.

Суд критично оцінює твердження представника відповідача, що майже всі порушення, які є такими, що впливають на ризик надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, усунуті.

Матеріалами справи встанолено, що у період з 26.12.2019 по 27.12.2019 позивачем була проведена позапланова перевірка Комунального закладу Чкаловська загальноосвітня школа I-III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області .

За результатми проведеної перевірки, позивачем був складений акт №150 від 27.12.2019, в якому зафіксовані порушення.

Керівником КЗ "Чкаловська ЗОШ І-ІІІ ступенів" не забезпечене своєчасне обслуговування та технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, проведення їх профілактичних оглядів, планово- попереджувальних ремонтів.

Відповідно до вимог пункту 21 частини першої статті 20 КЦЗУ до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до вимог пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Відповідно до вимог пункту 2 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України № 974 від 15.08.2016, зареєстровані у Мін`юсті України 08 вересня 2016 р. за № 1229/29359, керівники закладів та установ зобов`язані забезпечити своєчасне обслуговування та технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, проведення профілактичних оглядів, планово-попереджувальних ремонтів відповідно до вимог документів, зазначених у пункті 1 розділу V цих Правил, та своєчасно усувати виявлені недоліки.

Несвоєчасне технічне обслуговування електромережі, не проведення профілактичних оглядів та планово попереджувальних ремонтів електромережі на об`єкті може привести до експлуатації електромережі, яка потребує негайної заміни або технічного обслуговування (ремонту). Це в свою чергу сприяє виникненню короткого замикання електромережі, її перенавантаженню або перегріву, оплавленню ізоляції електромережі та інших аварійних режимів роботи. Такий стан електромережі може призвести до виникнення пожежі, або враження людини струмом тощо, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.

- Проведено реконструкцію приміщень та коридор 1-го поверху КЗ "Чкаловська ЗОШ І-ІІІ ступенів" без проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку.

Відповідно до вимог пункту 21 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України № 252/26697 від 05 березня 2015 року, за нове будівництво, реконструкція, реставрація, технічне переоснащення та капітальний ремонт приміщень, будинків і споруд здійснюються на підставі проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку.

Проведення на об`єкті реконструкції веде до перепланувань приміщень, а саме збільшення їх кількості ніж нормована, зменшення розмірів шляхів евакуації, встановлення перешкод на шляхах евакуації, які перешкоджають вільній евакуації людей, втручання в електрообладнання, самостійне збільшення потужності використання електроенергії та застосування не придатних до використання електромереж тощо. Все це може стати причиною виникнення пожежі, розповсюдження вогню на значну площу, перешкоджанню вільної евакуації людей тощо, що несе загрозу для здоров`я і життя людей .

- Не проведене обробляння засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнестійкості дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати) КЗ "Чкаловська ЗОШ І-ІІІ ступенів" .

Відповідно до вимог пункту 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України № 252/26697 від 05 березня 2015 року, у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Відсутність обробляння засобами вогнезахисту елементів горищного покриття може призвести до вкрай швидкого розповсюдження вогню та руйнування несучих дерев`яних конструкцій горища будівлі в разі впливу вогню, що в свою чергу може призвести до руйнування перекриття поверху під горищним приміщенням, що створює загрозу для здоров`я і життя людей.

- На шляхах евакуації в закладі (виходи з приміщення приготування їжі, сходова клітина на 1-му поверсі, евакуаційний вихід з 2-го поверху назовні) допущене улаштування порогів, виступів, які перешкоджають вільній евакуації людей.

Відповідно до вимог пункту 2.37 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, не допускається улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей.

Відповідно до частини дев`ятої пункту 14 розділу III Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України № 974 від 15.08.2016, зареєстровані у Мін`юсті України 08 вересня 2016 р. за № 1229/29359, у будівлях закладів та установ не дозволяється влаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, розсувні, підйомні двері та інші пристрої, що перешкоджають евакуації людей.

Евакуація людей в будівлі повинна проводитись в найкоротший термін, оскільки небезпечні фактори пожежі (вогонь, продукти горіння (дим) та висока температура) можуть стати перешкодою для рятування людей з небезпечної ділянки. Улаштування на шляхах евакуації порогів, виступів перешкоджають вільній евакуації людей, що в свою чергу збільшує час рятування людей, несе загрозу несе загрозу для здоров`я і життя людей в результаті падіння через поріг, виступ тощо.

На першому поверсі КЗ "Чкаловська ЗОШ І-ІІІ ступенів" допущеного замикання дверей евакуаційних виходів на замки.

Відповідно до вимог пункту 2.37. Глава 2. Розділ III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, не допускається забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах.

Допущення використання в конструкції дверей евакуаційних виходів болтових з`єднань ускладнює або унеможливлює відкриття дверей під час проведення евакуації в разі виникнення пожежі, що в свою чергу несе загрозу для здоров`я і життя людей під час проведення евакуаційних заходів.

Експлуатація електроустановок в комунальному закладі здійснюється не у відповідності до підпункту 3.1 пункту 3 розділу IV Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів.

Відповідно до вимог пункту 1.1 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, Експлуатація електроустановок повинна відповідати вимогам ПУЕ, Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Мінпаливенерго України від 25 липня 2006 року № 258, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1143/13017 (у редакції наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 13 лютого 2012 року № 91) (далі - ПТЕ), Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533.

Відповідно до вимог підпункту 3.1 пункту 3 розділу IV Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Мінпаливенерго України № 258 від 25 липня 2006 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1143/13017, для забезпечення належного обслуговування та експлуатації електроустановок у споживача повинна бути така технічна документація:

- затверджена проектна документація (креслення, пояснювальні записки тощо) з усіма змінами;

- однолінійні схеми первинних і вторинних електричних з`єднань усіх напруг для нормальних режимів роботи електрообладнання;

- акти випробувань та вимірювань електроустановок;

- акти прийняття електроустановок в експлуатацію, виконавчі схеми первинних і вторинних електричних з`єднань.

Відповідно до вимог пункту 1 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом

Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 № 974, зареєстровані у Мін`юсті України 08 вересня 2016 р. за № 1229/29359, електричні мережі та електрообладнання, що використовуються у закладах та установах, та їх експлуатація повинні відповідати вимогам Правил улаштування електроустановок (далі - ПУЕ) та Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 25 липня 2006 року № 258, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1143/13017 (зі змінами) (далі - ПТЕ), Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533.

Відсутність технічної документації для забезпечення належного обслуговування та експлуатації електроустановок сприяє порушенням правил влаштування та експлуатації електромереж та електрообладнання, не проведенню своєчасних їх обслуговувань, що може призвести до аварійної роботи електромережі та електрообладнання та виникненню короткого замикання з подальшою пожежею і створенням загрози для здоров`я і життя людей.

- Електричні апарати, обладнання, електропроводи та кабелі в комунальному закладі не забезпечені апаратурою захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів.

Відповідно до вимог пункту 1.2. Глава 1. Розділ IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі за виконанням та ступенем захисту повинні відповідати класу зони згідно з ПУЕ, мати апаратуру захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів.

Будь-які порушення під час експлуатації електромережі та електрообладнання сприяють виникненню короткого замикання та інших аварійних режимів на об`єкті. Це може привести до виникнення пожежі, а також до враження людини електричним струмом тощо, що створює загрозу для здоров`я і життя людей.

- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів закладу не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

Відповідно до вимог пункту 1.6. Глава 1. Розділ IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, з`єднання жил проводів повинно бути здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

При з`єднанні проводів скрутками в розподільчих коробках та інших місцях, можливе виникнення короткого замикання, перегрівання та перенавантаження електромережі та електричного обладнання, що призводить до виникнення пожежі або ураження електричним струмом, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.

- Зовні будівлі закладу, при вході в підвальне приміщення з коридору на 1-му поверсі закладу допущено використання тимчасових дільниць електромережі.

Відповідно до вимог пункту 1.8 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, улаштування та експлуатація тимчасових електромереж забороняються. Винятком можуть бути тимчасові електромережі, які живлять ілюмінаційні установки, а також електропроводки в місцях проведення будівельних, тимчасових ремонтно-монтажних та аварійних робіт.

Відповідно до вимог пункту 4 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України , затверджених наказом Міністерства освіти і науки України № 974 від 15.08.2016, зареєстровані у Мін`юсті України 08 вересня 2016 р. за № 1229/29359, улаштування та експлуатація тимчасових електромереж у навчальних закладах та установах забороняються. Винятком можуть бути тимчасові електромережі, які живлять ілюмінаційні установки, а також електропроводки в місцях проведення будівельних, тимчасових ремонтно-монтажних і аварійних робіт.

Влаштування тимчасових дільниць електромережі може призвести до короткого замикання, перенавантаження електромережі, перегрів та утворення іскор в місцях приєднання тимчасової електромережі до основної з подальшим виникненням пожежі, що напряму несе загрозу для здоров`я і життя людей.

- В комунальному закладі допущене встановлення електророзеток на горючі основи (конструкції).

Відповідно до вимог пункту 1.17. Глава 1. Розділ IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати повинні встановлюватися на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра.

Встановлення приладів електроживлення (розеток, вимикачів та інших подібних апаратів) на горючі основи сприяє виникненню пожежі та розповсюдження вогню по горючим матеріалам, яка може виникнути в результаті експлуатації електророзеток, вимикачів та інших подібних апаратів, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.

В закладі допущено експлуатацію кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією.

Відповідно до вимог пункту 1.18. Глава 1. Розділ IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, забороняється експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією.

При експлуатації проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією можливе виникнення короткого замикання та перенавантаження електромережі, що може стати причиною пожежі або ураження електричним струмом, і несе загрозу для здоров`я і життя людей.

- Приміщення КЗ "Чкаловська ЗОШ І-ІІІ ступенів" не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до пункту 7.3. додатку А та пункту 5 Додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Відповідно до вимог пункту 1.2. Глава 1. Розділ V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

Відповідно до вимог пункту 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України , затверджених наказом Міністерства освіти і науки України № 974 від 15.08.2016, зареєстровані у Мін`юсті України 08 вересня 2016 р. за № 1229/29359, приміщення закладів та установ обладнуються СПЗ відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" та пункту 1 розділу V Правил пожежної безпеки.

Наявність на об`єкті системи протипожежного захисту (автоматичної установки пожежної сигналізації) сприяє швидкому виявленню ознак пожежі в початковій стадії її розвитку та забезпечує сповіщення людей про небезпеку та необхідність проведення як дій по евакуації людей з приміщень об`єкта, так і для гасіння пожежі на невеликій площі. Відсутність такої системи сприяє розповсюдженню вогню на значну площу, та несе загрозу для здоров`я і життя людей.

- Пожежна водойма на території закладу знаходиться в несправному стані та не утримується таким чином щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями.

Відповідно до вимог підпункту 2 пункту 2.1 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України за № 252/26697 від 05 березня 2015 р., пожежні гідранти та пожежні резервуари повинні бути справними і утримуватися таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями.

Несправність зовнішніх джерел протипожежного водопостачання на об`єктах з масовим перебуванням людей веде до перебоїв роботи пожежної техніки та подачі вогнегасних речовин в разі виникнення пожежі, сприяє поширенню пожежі на значну площу, унеможливлює проведення заходів по рятуванню або евакуації людей тощо, та загрожує життю та здоров`ю людей,

Згідно припису від №93 від 28.12.2019 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, позивачем були вказані порушення, які необхідно усунуті.

18.02.2020 за вих. №116 відповідачем був поданий лист до позивача про часткове усунення порушень.

Як встановлено матеріалами адміністративної справи, позивачем було складений припис №56 від 07.10.2020, в якому зазначено, що з 05.10.2020 по 06.10.2020 позивачем проведено позапланову перевірку відповідача з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті,1 складеному за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 06 жовтня 2020 року № 56, відповідно до статті 69 Кодексу цивільного захисту України, частини восьмої статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , пункту 48 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, вимагається вжити таких заходів.

- провести керівнику КЗ "Чкаловська ЗОШ І-Ш ступенів" обслуговування та забезпечити технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, провести їх профілактичний огляд, планово-попереджувальний ремонт (Пункт 21 частини першої статті 20 КЦЗУ, пункт 4 розділу ІППБУ, пункт 2 глави V ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти Україні);

- Пройти навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки працівникам комунального закладу у порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (Пункт 16 глави П ППБУ, пункт 1 розділу IX ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти Україні);

- Розробити проектну документацію, яка затверджена у встановленому порядку, на реконструкцію приміщень КЗ "Чкаловська ЗОШ І-Ш ступенів" (пункт 21. Розділ II ППБУ);

- не проведене обробляння засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнестійкості дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати) КЗ "Чкаловська ЗОШ І-Ш ступенів" Пропонується до виконання з 18.08 2015 (Пункт 2.5 глави 2 розділу ПІ ППБУ);

- Провести конструктивні зміни дверей евакуаційних виходів на 1-му поверсі закладу з метою унеможливлений замикання їх на замки та інші запори, що важко відчиняються зсередини (Пункт 2.23. Глава 2. Розділ Ш

- ППБУ, пункт 14 розділу Ш ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти Україні);

Забезпечити експлуатацію електроустановок в КЗ "Чкаловська ЗОШ І-Ш ступенів" відповідно до підпункту 3.1. Пункт 3. Розділ IV "Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів" (Пункт 1.1. Глава 1. Розділ IV

- ППБУ, пункт 1 розділу V ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти Україні);

Оснастити електрощити, групові електрощитки в закладі схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (Пункт 1.16 глави 1 розділу IV ППБУ);

- забезпечити будівлю КЗ "Чкаловська ЗОШ І-Ш ступенів" системою захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів

Пропонується до виконання з 12.10.2018 (Пункт 1.21 глави 1 розділу IV

- ППБУ, пункт 10 розділу V ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти Україні);

- Обладнати системами протипожежного захисту всі приміщення закладу відповідно до пункту 7.3. додатку А та пункту 5 Додатку Б ДБН В 2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" Пропонується до виконання з 18.08.2015 (Пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 розділу VI ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти Україні);

Відремонтувати пожежну водойму на території закладу та забезпечити її утримання таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями

Пропонується до виконання 3 16.08.2016 (Підпункт 2 пункту 2.1 глави 2 розділу V ППБУ);

Відновити протипожежний запас води в пожежній водоймі

- Пропонується до виконання 3 12.10.2018 (підпункт 6 пункту 2.1 глави 2 розділу V ППБУ);

- Забезпечити захищення ополонки пожежної водойми від замерзання води в зимовий період (Підпункт 7 пункту 2.1 глави 2 розділу V ППБУ);

- Забезпечити працівників закладу засобами колективного та індивідуального захисту (Пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ).

Щодо фінансування навчального закладу та обов`язків керівника згідно п.7.4. Статуту КЗ "Чкаловська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів керівник закладу освіти забезпечує дотримання вимог охорони дитинства, санітарно-гігієнічних та протипожежних норм, вимог охорони праці та безпеки життєдіяльності.

Комунальний заклад є повноважним користувачем будівлі і приміщень школи, являється самостійною юридичною особою, і зобов`язаний забезпечувати виконання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки на об`єкті, який переданий йому для надання послуг освіти.

Відповідно до п. 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (затвердженні наказом Міносвіти України №974 від 15.08.2016, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 р. за № 1229/29359), забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства. Тому керівник комунального закладу освіти зобов`язаний забезпечувати пожежну безпеку у закладі. Якщо розпорядником коштів являється місцева рада, то це не є перешкодою для комунального закладу звертатись до місцевої влади за фінансуванням робіт для забезпечення робіт з пожежної безпеки.

Відсутність фінансування комунального закладу Відповідача для виконання протипожежних заходів не звільняє від необхідності їх виконання.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки зазначені в Акті перевірки № 143 від 19.12.2019, що вказані у позові, створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які працюють, перебувають на об`єкті, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі.

Згідно визначення ДСТУ 2272-06 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Не закриті лампи розжарювання захисними ковпаками в приміщенні для зберігання речового майна (костилянська гуртожитку №1).

За таких обставин, суд погоджується з позивачем, що порушення, які були виявлені під час планової перевірки відповідача та які не усунуті є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що є неприпустимим.

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

В зв`язку з наведеним, держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей. До таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола субєктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання цих вимог робить неможливим експлуатацію будівель та споруд як таких, що створюють загрозу життю та здоровю людей.

Відповідно до п. п. 24, 33 частини 1 статті 1 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

Пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, а й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.

Поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним, що розуміється у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері. Настання реальної загрози життю та/або здоровю людей від пожежі або надзвичайної ситуації з обставинами, що можуть призвести до займання, розповсюдження вогню та вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу, підвищених температур тощо) створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людини. Суд враховує, що життя та здоров`я людини є найвищою цінністю.

Закони, інші нормативно-правові акти, зокрема Правила пожежної безпеки в Україні №1417 від 30.12.2014 є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. Згідно з пункту 4 Розділу І Правил №1417, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Відповідно до положень статей 4-7 Закону України Про пожежну безпеку , правила пожежної безпеки в Україні є обов`язковими для виконання всіма центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями (незалежно від виду їх діяльності та форм власності), посадовими особами та громадянами.

Наявність порушення відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту підтверджується наявними у матеріалах справи доказами та не було спростовано відповідачем під час судового розгляду справи.

Водночас, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування шляхом знеструмлення електроживлення, закриття всіх входів (із накладенням печаток) та заборони експлуатацію дошкільного навчального закладу.

Аналогічні висновки викладені в постановах Верховного Суду від 26.06.2018 по справі № 823/589/16, від 28.02.2019 № 810/2400/18 та, відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, є обов`язковими для суду при розгляді даної справи.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З урахуванням викладеного, враховуючи той факт, що порушення, виявлені під час планової перевірки об`єкта, створюють загрозу життю та здоровю людей (відвідувачів, працюючого персоналу тощо), і на даний час у суду відсутні докази повного усунення виявлених порушень, суд вважає позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області обґрунтованими та такими, які підлягають задоволенню.

Згідно ч. 2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, буд. 65, код ЄДРПОУ 38625593) до Комунального закладу Чкаловська загальноосвітня школа I-III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області (юридична адреса: 72212, Запорізька область, Веселівський район, с. Чкалове, вул. Черняховського, буд. 1, код ЄДРПОУ 26318165) про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації - задовольнити у повному обсязі.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель і приміщень Комунального закладу Чкаловська загальноосвітня школа I-III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області , розташованих за адресою: Запорізька область, Веселівський район, с. Чкаловае, вул. Черняховського, буд. 1 шляхом зобов`язання Комунального закладу Чкаловська загальноосвітня школа I-III ступенів Чкаловської сільської ради Веселівського району Запорізької області повністю зупинити експлуатацію будівель і приміщень школи за вказаним адресом, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, до повного усунення вищезазначених порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі виготовлено та підписане суддею 02.06.2021.

Суддя Р.В. Сацький

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.06.2021
Оприлюднено07.06.2021
Номер документу97419213
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/703/20

Ухвала від 10.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 20.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Постанова від 08.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Постанова від 08.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 17.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 02.06.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 28.05.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні