ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" квітня 2021 р. Справа№ 925/730/20
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Тарасенко К.В.
суддів: Іоннікової І.А.
Разіної Т.І.
секретар судового засідання: Горда В.В.
за участі представників сторін: згідно з протоколом судового засідання від 14.04.2021
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного сільськогосподарського підприємства Канюківське
на рішення Господарського суду Черкаської області
від 12.10.2020 (повний текст складено 20.10.2020)
у справі №925/730/20 (суддя - Чевгуз О.В.)
за позовом Жашківської міської ради Черкаської області
до Приватного сільськогосподарського підприємства Канюківське
про стягнення безпідставно збережених коштів
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1.1. короткий зміст позовних вимог
Виконавчий комітет Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області та Бузівська сільська рада Жашківського району Черкаської області звернулися до Господарського суду Черкаської області з позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства Канюківське про стягнення безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за користування земельними ділянками площею 29,9887 га (кадастровий номер 7120981200:02:001:0829) та площею 7,2448 га (кадастровий номер 7120981200:02:001:0823) за період з 01.01.2017 по 31.12.2019 включно в сумі 455 032,70 грн та відшкодування понесених судових витрат.
Позов мотивовано тим, що відповідач користується земельними ділянками комунальної власності не сплачуючи за користування, а тому з нього підлягають стягненню грошові кошти за без договірне використання земельних ділянок.
1.2. короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 12.10.2020 у справі № 925/730/20 позов задоволено повністю. Присуджено до стягнення з Приватного сільськогосподарського підприємства Канюківське на користь Виконавчого комітету Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за користування земельними ділянками у сумі 455 032 грн 70 коп. та витрати на сплату судового збору у сумі 6 825 грн 50 коп.
На виконання зазначеного рішення 12.11.2020 Господарським судом Черкаської області було видано наказ.
Рішення мотивоване тим, що ПСП Канюківське як фактичний користувач земельними ділянками, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки, зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельних ділянок на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
1.3. короткий зміст вимог апеляційної скарги
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Приватне сільськогосподарське підприємство Канюківське звернулося до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою (яка направлена поштою 06.11.2020), у якій просить суд скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 12.10.2020 у справі №925/730/20 повністю та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні вимог позивача.
2. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
2.1. визначення складу суду, заяви, клопотання
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.11.2020 для розгляду даної справи визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Тарасенко К.В., судді: Іоннікова І.А., Разіна Т.І.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 25.11.2020 відкрито апеляційне провадження у справі №925/730/20 за апеляційною скаргою Приватного сільськогосподарського підприємства Канюківське на рішення Господарського суду Черкаської області від 12.10.2020 року у справі №925/730/20. Розгляд апеляційної скарги призначено на 16.12.2020.
16.12.2020 від Міського голови Жашківської міської ради надійшло клопотання, в якому зазначено, що проведено реорганізацією Бузівської сільської ради та її виконавчого комітету (позивачів 1 та 2) шляхом приєднання до Жашківської міської ради та її виконавчого комітету у зв`язку з затвердженням складу територіальних громад згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 728-р, а тому заявник просить відкласти розгляд справи з метою вивчення матеріалів справи.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 16.12.2021 задоволенои клопотання Жашківської міської ради Черкаської області від 16.12.2020, замінено позивача-1, Виконавчий комітет Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області та позивача-2, Бузівську сільську раду Жашківського району Черкаської області, на їх правонаступника Жашківську міську раду Черкаської області, розгляд справи відкладено на 03.02.2021.
29.01.2021 до Північного апеляційного господарського суду надійшов лист Жашківської міської ради, в якому зазначено, що позивач не заперечує проти розгляду справи за відсутності представника позивача.
03.02.2021 судове засідання не відбулось.
Ухвалою від 08.02.2021 розгляд справи призначено на 03.03.2021.
Ухвалою від 03.03.2021 розгляд справи відкладено на 31.03.2021.
У судовому засіданні 31.03.2021 розгляд справи відкладено на 14.05.2021.
2.2. узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
Апеляційна карга мотивована тим, що при прийнятті оскаржуваного рішення судом не з`ясовані обставини справи, які суд визнав встановленими та недоведені обставини, що мають значення для справи, а тому, на думку відповідача, рішення є таким, що не відповідає нормам матеріального та процесуального права та фактичним обставинам справи.
Відповідач зазначає, що у нього у власності перебувають господарські споруди, однак сільська рада не обґрунтовано визначила розмір земельної ділянки якою користується відповідач, а без визначення розміру земельної ділянки якою користується відповідач не можливо визначити розмір плати за користування земельною ділянкою, що не було з`ясовано судом першої інстанції.
Відповідач зазначає, що в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази, що він користується саме земельними ділянками площею 29,9887 га (кадастровий номер 7120981200:02:001:0829) та площею 7,2448 га (кадастровий номер 7120981200:02:001:0823) в повному обсязі.
Відповідач зазначає, що спір виник з вини позивачів, оскільки вони безпідставно ухилялись від укладення з відповідачем договору оренди який би врегулював спірні земельні правовідносини.
Крім того, відповідач вказує, що в розрахунках ціни позову за період користування з 01.01.2017 по 31.12.2019 використано нормативно-грошову оцінку від 16.09.2019, однак її застосування до 2017 та 2018 років є неправомірним.
2.3. узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи
Ні первісні позивачі, ні їх правонаступник Жашківська міська рада Черкаської області своїм правом на надання письмових відзивів на апеляційну скаргу не скористались.
2.4. інші процесуальні дії у справі
У судовому засіданні 14 .0 4.2021 представники відповідача підтримав доводи апеляційної скарги, просив її задовольнити, оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Представник позивача у судове засідання повторно не з`явився, про дату час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Заслухавши думку присутнього представника відповідача, а також враховуючи, що позивач не заперечував проти розгляду справи за відсутності його представника, про що зазначено в листі від 29.01.2021, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду справи за наявними матеріалами за відсутності представника позивача.
Мотивувальна частина.
3.ПОЗИЦІЯ СУДУ:
3.1. встановлені судом першої інстанції та неоспорені обставини
У комунальній власності Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області, на момент звернення з позовом, знаходились такі земельні ділянки:
кадастровий номер: 7120981200:02:001:0829, Тип власності: Комунальна власність, Цільове призначення: 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), Площа: 29,9887 га (по даній земельній ділянці в 2020 році був зроблений поділ);
кадастровий номер: 7120981200:02:001:0823, Тип власності: комунальна власність, Цільове призначення: 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), Площа: 7,2448 га (а.с. 14-17).
Земельні ділянки були передані згідно з наказом № 23-2195/14-18 від 5 червня 2018 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області Бузівській сільській раді як Об`єднаній територіальні громаді (а.с. 10), на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від
31 січня 2018 року № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад , та акту приймання-передачі земельної ділянки від 05 червня 2018 року (а.с. 11).
18 липня 2018 року було здійснено державну реєстрацію права (в державному реєстрі прав), номер запису 27154113 та 27153880 де вказано, що суб`єктом права власності на дані земельні ділянки є Бузівська сільська рада.
3.2. обставини встановлені судом апеляційної інстанції і визначення відповідно до них правовідносин та доводи, за якими суд апеляційної інстанції погодився або не погодився з висновками суду першої інстанції
Звертаючись з позовом позивачі зазначили, що земельними ділянками з 2011 року користується Приватне сільськогосподарське підприємство Канюківське .
Позивачі у позовній заяві зазначили, що вказані факти, зокрема щодо користування земельною ділянкою кадастровий номер 7120981200:02:001:0829 з 2011 року, також встановлені під час розгляду адміністративної справи № 580/4051/19 за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства Канюківське до Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області, Сільського голови Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області Фуркала Олександра Вікторовича про визнання протиправними дій, та скасування рішення; листом відповідача, адресованого Бузівському сільському голові № 53 від 27 березня 2018 року (а.с. 31).
За час користування земельними ділянками з 2011 року по даний час відповідач договорів оренди земельних ділянок не укладав і за користування земельними ділянками не сплачував, чим безпідставно збільшив вартість свого майна.
20 листопада 2019 року Виконавчим комітетом Бузівської сільської ради було прийняте рішення № 55 Про створення комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі - Комісія), затверджено її персональний склад та затверджено Положення про комісію з визначення та відшкодування збитків власників землі та землекористувачам (далі - Положення) (а.с. 18).
Виконавчий комітет Бузівської сільської ради 03 грудня 2019 року листом № 420/02-19 повідомляв ПСП Канюківське відповідно до п. 4.5. Положення про засідання Комісії на 9 грудня 2019 року об 11:00, на яке включені питання щодо визначення збитків, внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів, а саме земельна ділянка кадастровий номер: 7120981200:02:001:0829 площа: 29.9887 га та земельна ділянка кадастровий номер: 7120981200:02:001:0823, площа: 7.2448 га (а.с. 25).
09 грудня 2019 року представник ПСП Канюківське на засідання не з`явився. Відповідно до п. 4.6. Положення розгляд комісії було перенесено.
Виконавчий комітет Бузівської сільської ради 27 березня 2020 року листом № 100/02-19 повідомляв ПСП Канюківське відповідно до п. 4.5. Положення про засідання Комісії на 01 квітня 2020 року об 11:00, на яке включені питання щодо визначення збитків, внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів, а саме земельна ділянка кадастровий номер: 7120981200:02:001:0829 площа: 29.9887 га та земельна ділянка кадастровий номер: 7120981200:02:001:0823, площа: 7.2448 га (а.с. 26).
01 квітня 2020 року представник ПСП Канюківське на засідання не з`явився. Відповідно до п. 4.7. Положення розгляд Комісії було проведено без участі зацікавленої особи, відповідно рішенням Комісії було складено акт № 1 та акт № 2 з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам за земельні ділянки кадастровий номер: 7120981200:02:001:0829 площа: 29.9887 га та земельна ділянка кадастровий номер: 7120981200:02:001:0823, площа: 7.2448 га (а.с. 28-29).
Відповідно до п 5.8. Положення акти були затверджені рішенням Виконавчого комітету Бузівської сільської ради № 68 від 10 квітня 2020 року (а.с. 27).
Відповідно до п 5.9, 5.10 Положення ПСП Канюківське 14.04.2020 було вручено повідомлення про необхідність відшкодування збитків з копіями рішення № 68, актів та зразком заяви про добровільну згоду відшкодування збитків (а.с. 30).
ПСП Канюківське про результати розгляду повідомлення Виконавчому комітету Бузівської сільської ради не повідомило, отже позивачі просили стягнути з відповідача як фактичного користувача земельними ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ними, ці кошти власнику земельних ділянок на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Предметом спору у даній справі є вимога про стягнення з Приватного сільськогосподарського підприємства Канюківське безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування без належних на те правових підстав земельними ділянками.
Відповідач у своєму відзиві зазначив, що має у власності господарські будівлі, свинарники, корівники, піднавіси, споруди та інше майно, яке використовується підприємством у здійсненні ним господарської діяльності.
Майно Підприємство викупило в 2011 році як цілісний майновий комплекс у СВК Бузівка , яке в свою чергу було правонаступником реорганізованого КСП Бузівка . На момент реєстрації майна діяв і діє на даний час Державний Акт на право колективної власності серії ЧР 3-2, виданий Колективному сільськогосподарському підприємству Бузівка для сільськогосподарського виробництва - Жашківською районною радою (а.с. 50), відповідно до її рішення № 217 від 25.11.2004. Право користування цією земельною ділянкою, після реорганізації КСП Бузівка в 2000 році в СВК Бузівка , отримало СВК Бузівка , як правонаступник. Під час процесу ліквідації СВК Бузівка в 2011 році, ПСП Канюківське викупило господарські будівлі, які є майновим комплексом. Відповідно до Договору від 20.10.2011 та Акту прийому-передачі (а.с. 48-49) арбітражний керуючий передав до ПСП Канюківське майновий комплекс з метою подальшого виробничого використання.
Посилаючись на норми ст. 120 Земельного кодексу України, п. 18 Постанови Пленуму Верховного Суду України Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ від 16.04.2004 № 7 відповідач вважає, що право користування земельною ділянкою, на якій розміщені господарські будівлі, які перейшли у власність ПСП Канюківське , повинно перейти до ПСП Канюківське без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землекористувача.
ПСП Канюківське зверталося до Бузівської сільської ради з клопотаннями щодо укладення договору оренди на користування земельними ділянками під господарськими будівлями і дворами. Клопотання так і не були включені в порядок денний жодної із сесій сільської ради, що стало підставою для звернення до суду. Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2019 року по справі № 2340/4382/18 визнана протиправною бездіяльність Сільського голови Бузівської сільської ради с. Бузівка, Жашківського району Черкаської області Фуркала Олександра Вікторовича щодо не внесення на розгляд ради клопотань ПСП Канюківське щодо надання в оренду земельних ділянок під майном, яке належить ПСП Канюківське . Визнано бездіяльність Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області протиправною та зобов`язано розглянути клопотання ПСП Канюківське щодо надання в оренду земельних ділянок під майном, яке належить ПСП Канюківське .
За заявою ПСП Канюківське в ЄРДР зареєстровано кримінальне провадження № 12018250130000537 щодо неправомірних дій голови сільської об`єднаної територіальної громади Фуркала О.В.
Отже відповідач вважає, що саме бездіяльність позивачаів щодо вжиття передбачених законом заходів зі своєчасного оформлення права користування земельною ділянкою призвела до неодержання територіальною громадою доходів.
Відповідач заперечує проти складеного позивачем розрахунку за період з 01.01.2017 по 31.12.2019, оскільки за твердженнями самого ж позивача-1 Сільська рада отримала повноваження розпоряджатися земельною ділянкою лише із часу державної реєстрації земельної ділянки як комунальної власності з 18.07.2018. Не врахована щорічна нормативно грошова оцінка земель, наданий лише витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель за 2019 рік.
У постанові від 23.06.2020 у справі № 580/4051/19 за адміністративним позовом Приватного сільськогосподарського підприємства Канюківське до Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області, Сільського голови Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області Фуркала Олександра Вікторовича про визнання протиправними дій, та скасування рішення Шостий апеляційний адміністративний суд погодився з тим, що відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що вчинення позивачем дій щодо відведення в оренду земельної ділянки, на якій розташовані об`єкти нерухомості позивача (ПСП Канюківське ) та навіть з огляду на рішення суду у справі № 2340/4382/18, яким зобов`язано відповідача розглянути клопотання про надання в оренду земельних ділянок під майно, яке належить ПСП Канюківське , не породжує у позивача права на її використання до прийняття відповідним органом місцевого самоврядування рішення про надання зазначеної земельної ділянки у користування (оренду) та подальше її оформлення у порядку, визначеному Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Матеріали справи не містять доказів належного оформлення права користування вказаними земельними ділянками відповідачем, зокрема укладення договору оренди з Бузівською сільською радою та державної реєстрації такого права.
З огляду на викладене, суд першої інстанції обґрунтовано встановив факт використання відповідачем земельних ділянок на яких розташоване його майно без правовстановлюючих документів, без достатньої правової підстави.
Ухилення відповідача від обов`язкової сплати орендної плати за користування земельною ділянкою є підставою для застосування положень ст. ст. 1212, 1214 ЦК України.
Зазначена позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного суду України від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17.
Дослідивши матеріали справи, колегія суддів зазначає, що матеріалами справи підтверджується намір відповідача отримати в оренду земельні ділянки площею 29,9887 га (кадастровий номер 7120981200:02:001:0829) та площею 7,2448 га (кадастровий номер 7120981200:02:001:0823), однак жодним доказом не підтверджено, що відповідач фактично користується 29,9887 га з земельної ділянки кадастровий номер 7120981200:02:001:0829 та 7,2448 га з земельної ділянки кадастровий номер 7120981200:02:001:0823.
В свою чергу, акти № 1 та № 2 від 01.04.2020 які наявні у справі (т. 1 а.с. 28, 29) не містять відомостей, яким саме чином було визначено площа земельної ділянки яка використовується, не містять відомостей, що був присутній чи хоча б повідомлений про складення таких актів уповноважений представник відповідача, не містить відомостей, що до складання відповідних актів було залучено не зацікавлених осіб, а тому колегія суддів критично ставиться до вказаних доказів, і за відсутності інших доказів які б підтверджували розмір земельної ділянки яка використовується відповідачем, колегія суддів дійшла висновку, що ні первісні позивачі, ні їх правонаступник не довели належними та допустимими доказами, що відповідач безпідставно користується земельними ділянками загальною площею 372335 кв. м.
З огляду на недоведеність площі земельної ділянки якою користується відповідач, розрахунок позовних вимог є необґрунтованим і колегія суддів за наявними у матеріалах справи доказами не має можливості самостійно встановити розмір земельної ділянки, якою користується відповідач, а отже і самостійно розрахувати суму коштів яка підлягає стягненню на користь позивача не вбачає за можливу, а тому у задоволенні позову слід відмовити у зв`язку з необґрунтованістю заявленої до стягнення суми.
3.3. чи були і ким порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси за захистом яких мало місце звернення до суду
Порушенням права є такий стан суб`єктивного права, при якому воно зазнавало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок якого суб`єктивне право уповноваженої особи зазнало зменшення або ліквідації як такого. Порушення права пов`язане з позбавленням його носія можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
Враховуючи обставини справи та наявні в ній докази, колегія суддів дійшла висновку, що позивач довів наявність порушеного права, а саме факт безпідставного користування землями комунальної власності, однак не довів обсяг порушеного права, а отже і не довів обґрунтованість ціни позову.
4. ВИСНОВКИ СУДУ ТА ДЖЕРЕЛА ПРАВА:
4.1. висновки за результатами розгляду матеріалів справи
Дослідивши обставини справи та наявні в ній докази, колегія суддів дійшла висновку, що позивач не довів обґрунтованості заявленої до стягнення суми, а тому наявні підстав для відмови у задоволенні позову.
4.2. посилання на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції
Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно ч. 1 ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно з п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до положень ст. 222 Господарського кодексу України учасники господарських відносин, що порушили майнові права або законні інтереси інших суб`єктів, зобов`язані поновити їх, не чекаючи пред`явлення їм претензії чи звернення до суду.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частина друга статті 120 Земельного кодексу України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (пункт е частини першої статті 141 цього Кодексу).
За змістом глави 15 Земельного кодексу України право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується, зокрема, через право оренди. Частина перша статті 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт в частини першої статті 96 Земельного кодексу України).
Частиною 1 ст. 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту.
Відповідно до частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
У разі коли особа користувалася земельною ділянкою без достатньої правової підстави, у зв`язку з чим зберегла кошти, вона зобов`язана повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України (постанова Великої Палати Верховного суду від 04.12.2019 у справі № 917/1739/17).
Згідно з ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому, згідно з пунктом д ч. 1 ст. ст. 156 ЗК України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 1214 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.
У пункті 14.1.147 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно статей 14, 288 цього Кодексу вбачається, що основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Відповідно до статті 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Частинами першою, другою статті 20 Закону України Про оцінку земель встановлено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
У відповідності до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охоронною земель комунальної власності, додержання земельного та екологічного законодавства.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
5. ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ:
5.1. мотиви прийняття або відхилення кожного аргументу, викладеного учасниками справи в апеляційній скарзі та відзиві на апеляційну скаргу
Колегія суддів погоджується з доводами відповідача, що сільська рада не обґрунтуовано визначила розмір земельної ділянки якою користується відповідач в межах зареєстрованих розмірів земельних ділянок з кадастровими номерами 7120981200:02:001:0829 та 7120981200:02:001:0823, а без визначення розміру земельної ділянки якою користується відповідач не можливо визначити розмір плати за користування земельною ділянкою, що не було з`ясовано судом першої інстанції.
Колегія суддів при розгляді даної справи не надає оцінки обставинам не укладення договорів оренди між власником та користувачем земельної ділянки, однак зазначає, що відсутність договору не звільняє землекористувача від обов`язку відшкодування відповідних сум на користь власника земельної ділянки, а власник земельної ділянки в кожному випадку зобов`язаний довести розмір земельної ділянки, якою безпідставно користується, в даному випадку, сільськогосподарське підприємство, чого позивачем здійснено не було.
Колегія суддів відхиляє доводи відповідача про неправомірність використання в розрахунку нормативно-грошової оцінки від 16.09.2019, оскільки ним не доведено, що нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у 2017 та 2018 роках була іншою
6. ВИСНОВКИ ПІВНІЧНОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ:
Колегія суддів Північного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що оскаржуване рішення прийнято при недоведеності обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, що є підставою для скасування оскаржуваного рішення.
Рішення 12.10.2020 у справі №925/730/20 підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Апеляційна скарга Приватного сільськогосподарського підприємства Канюківське на рішення Господарського суду Черкаської області від 12.10.2020 у справі №925/730/20 підлягає задоволенню.
Керуючись ст. ст. 269, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд-
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Приватного сільськогосподарського підприємства Канюківське на рішення Господарського суду Черкаської області від 12.10.2020 у справі №925/730/20 задовольнити.
2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 12.10.2020 у справі №925/730/20 скасувати.
3. Прийняти нове рішення яким у задоволенні позову відмовити повністю.
4. Матеріали справи повернути до суду першої інстанції.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Сторони мають право оскаржити постанову в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 20 днів, відповідно до ст. ст. 286-291 ГПК України.
Повний текст рішення складено та підписано: 07.06.2021.
Головуючий суддя К.В. Тарасенко
Судді І.А. Іоннікова
Т.І. Разіна
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2021 |
Оприлюднено | 09.06.2021 |
Номер документу | 97492430 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Тарасенко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні