Рішення
від 30.12.2020 по справі 160/5688/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 грудня 2020 року Справа № 160/5688/19

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Юхно І. В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ :

20.06.2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, у якому позивач просить суд:

- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме: будівлі дитячого садку за адресою: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Новоолександрівка, вул. Молодіжна, буд. 3 Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 36418470) до повного усунення порушень;

- встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єкта, а саме: будівлі дитячого садку за адресою: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Новоолександрівка, вул. Молодіжна, буд. 3 Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 36418470) до повного усунення порушень.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами позапланової перевірки будівлі відповідача за адресою: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Новоолександрівка, вул. Молодіжна, буд. 3 встановлені порушення щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту. Позивач вважає, що подальша експлуатація об`єктів - Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області із виявленими порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.06.2019 року адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області було залишено без руху та запропоновано позивачу протягом п`яти днів з дня отримання копії ухвали усунути недоліки позовної заяви.

09.07.2019 року на виконання вищевказаної ухвали від позивача надійшло до суду платіжне доручення про сплату судового збору.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.07.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), відповідно до положень ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

01.08.2019 року, на електронну адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду, представником відповідача надісланий відзив на позовну заяву з додатками за вх. №5104-ел.

07.08.2019 року до адміністративного суду, засобами поштового зв`язку, надійшов оригінал відзиву на позовну заяву від представника відповідача за вх. №44025.

У відзиві щодо заявлених позовних вимог відповідач просив суд відмовити в задоволенні позову та зазначив, що підприємство належить до комунальної власності територіальної громади Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області. Видатки на утримання закладу здійснюються за рахунок коштів виділених Раївською міською радою. На думку відповідача, обраний позивачем захід реагування є таким, що не в повній мірі відповідає критеріям пропорційності, оскільки обґрунтування застосуванню повного зупинення та заборони експлуатації будівлі дитячого садку за адресою: АДРЕСА_1 , позивачем не наведено і належними доказами не доведено.

Також зазначив, що на даний час обставини, які стали підставою для звернення до суду за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, перестали існувати та частково усунуті, а незначна кількість наразі тимчасово не усунених недоліків, не є критичними і не становлять загрози життю та здоров`ю людей.

08.08.2019 року представником відповідача, засобами електронного зв`язку, надіслано клопотання про зупинення провадження у справі за вх. №5306-ел, з метою надання часу для примирення (усунення порушень, виявлених під час перевірки), та проведення позапланової перевірки Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.08.2019 року, судом з власної ініціативи, призначено справу до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін на 19.08.2019 року.

Вказану ухвалу направлено учасникам справи, засобами електронного зв`язку - 09.08.2019, що підтверджується матеріалами справи.

19.08.2019 до суду від позивача надійшло клопотання про зупинення провадження у справі №160/5688/19.

В судове засідання 19.08.2019 представники сторін не з`явились, про день, час та місце були повідомленні належним чином.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.08.2019 року провадження в адміністративній справі №160/5688/19 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до комунального закладу дошкільної освіти (дитячого садка) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області про застосування заходів реагування зупинено для надання сторонам часу для примирення.

10.12.2020 року від Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області надійшло повідомлення по стану усунення порушень в яких зазначено, що з 17.02.2020 по 25.02.2020 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності здійснено позапланову перевірку об`єкта КЗДО "БАРВІНОК", за адресою Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Новоолександрівка, вул. Молодіжна, буд. 3. Актом перевірки, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, від 25.02.2020 №47 встановлено, що порушення пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей не виконані. Тобто обставини, які стали підставою для звернення Головного управління до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування не перестали існувати та не усунуті. Крім того, просить подальший розгляд здійснювати за відсутності представника Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області. Надано копію акту від 25.02.2020 №47.

18.12.2020 року ухвалою суду поновлено провадження в адміністративній справі №160/5688/19 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу дошкільної освіти (дитячого садка) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області про застосування заходів реагування. Продовжено розгляд справи за правилами загального позовного провадження суддею Юхно І.В. одноособово. Призначено справу до розгляду у підготовчому судовому засіданні 24 грудня 2020 року.

24.12.2021 до суду від відповідача надійшло клопотання про долучення доказів.

24.12.2020 року в підготовче судове засідання сторони не прибули, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.

24.12.2020 року ухвалою суду закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.

19.04.2019 року Синельниківським міськрайонним управлінням Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області прийнято наказ № 7 Про проведення планової перевірки .

Відповідно до вказаного наказу будівлю Комунального закладу дошкільної освіти (дитячого садка) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Новоолександрівка, вул. Молодіжна, буд. 3 було включено до переліку об`єктів суб`єктів господарювання, які підлягають плановій перевірці за станом додержання законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в травні-червні 2019 року.

Повідомлення від 08.05.2019 року № 521/03-19 про проведення планової перевірки додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки об`єктів відповідача у період з 20 травня 2019 року по 31 травня 2019 року було вручено 08.05.2019 року особисто завідувачу Комунального закладу дошкільної освіти (дитячого садка) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області Бойко Г.В., про що свідчить підпис на копії повідомлення.

Синельниківським міськрайонним управлінням Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області видано посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 17.05.2019 року №78, яке вручено 20.05.2019 року завідувачу комунального закладу Бенько С.Г., що підтверджується підписом на копії посвідчення, доданого до матеріалів справи.

В період з 20.05.2019 року по 31.05.2019 року на підставі наказу від 19.04.2019 року № 7 посадовими особами Синельниківського міськрайонного управління Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області проведена планова перевірка стану дотримання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки об`єкту будівлі Комунального закладу дошкільної освіти (дитячого садка) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Новоолександрівка, вул. Молодіжна, буд. 3.

За результатами перевірки складено акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки від 31.05.201 року № 65.

В акті перевірки об`єкту Комунального закладу дошкільної освіти (дитячого садка) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області зафіксовані порушення Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі -КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ), Національного стандарту України Улаштування блисковозахисту будівель і споруд , затвердженого наказом Мінрегіонбуду України від 27.06.2008 року № 269 (далі - ДСТУ Б В.2.5.-38:2008), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затвердженого наказом Мінрегіонбуду України від 13.11.2014 року № 312 (далі- ДБН В.2.5.-56:2014), Правил техногенної безпеки, затверджених наказом МС України від 05.11.2018 року № 879, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 27.11.2018 року за № 1346/32798 (далі - ПТБ), Постанови Кабінету Міністрів України від 26.червня 2013 року № 443 Порядок підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту (далі - ПКМУ № 443), Постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 року № 444 Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (далі - Порядок здійснення навчання населення), Постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200 Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю (далі - Порядок забезпечення), а саме:

- не обладнано будівлю системою блискавкозахисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;

- не обладнано будівлю системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5.-56:2014 Системи протипожежного захисту, а саме: автоматичною пожежною сигналізацією ;

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не забезпечено будівлю необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння;

- не забезпечено працівників засобами індивідуального та колективного захисту;

- особа відповідальна за виконання заходів з цивільного захисту та техногенної безпеки не пройшла навчання у сфері цивільного захисту.

Вказаний акт перевірки був отриманий керівником Комунального закладу дошкільної освіти (дитячого садка) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області Бойко Г.В. з зазначенням про відсутність пояснень, зауважень та заперечень до проведеного позивачем заходу.

Вирішуючи заявлений спір по суті, суд зазначає наступне.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V.

У статті 1 Закону №877-V встановлено, що:

- державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

- заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Згідно із положеннями ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи (ч.11 ст.4 Закону №877-V).

Частиною 1 статті 6 Закону №877-V передбачено, що підставами для здійснення позапланових заходів є:

- подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб`єктом господарювання у документі обов`язкової звітності, крім випадків, коли суб`єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов`язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов`язаний повідомити суб`єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п`яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;

- перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);

- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу. У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не предявили документи, передбачені цим абзацом;

- неподання суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;

- доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.

Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Частиною ч. 4 ст. 6 Закону №877-V визначено, що строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - двох робочих днів.

Згідно із ч. 1 ст. 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною 6 ст. 7 Закону №877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості:

- дату складення акта;

- тип заходу (плановий або позаплановий);

- форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо);

- предмет державного нагляду (контролю);

- найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід;

- найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно зі ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду (ч.7 ст.7 цього Закону).

В силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з пунктами 1, 2 ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

З аналізу зазначених вище положень Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Кодексу цивільного захисту України виходить, що позивач наділений повноваженнями на звернення до адміністративного суду з позовом про застосування заходів реагування.

Позивачем в акті перевірки від 31.05.2019 року № 65 зафіксовано порушення вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю працівників та людей, а також осіб, які будуть здійснювати ліквідацію надзвичайної ситуації (пожежі), в разі її виникнення.

Судом встановлено, що Комунальним закладом дошкільної освіти (дитячим садком) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області усунута переважна кількість порушень, а саме здійснено наступні заходи:

- укладено договір № 20190731-1 від 31.07.2019 року щодо придбання респіраторів, копія якого та копія видаткової накладної № 59 від 31.07.2019 року додано до матеріалів справи;

- завідувач Комунального закладу дошкільної освіти (дитячого садка) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у 2018 році, що підтверджується посвідченням № 03040892;

- населений пункт (с. Новоолександрівка, Синельниківського району, Дніпропетровської області), в якому розташована будівля відповідача, забезпечений централізованим водопостачанням та наявним справними пожежними гідрантами відповідно до акту перевірки протипожежного водопостачання Раївської об`єднаної територіальної громади Синельниківського району від 23.05.2019 року;

- рішенням Раївської сільської ради від 24.07.2019 року № 594-30/VІІ Про внесення змін до рішення сільської ради від 14 грудня 2018 року № 460-33/VІІ Про сільський бюджет на 2019 рік (зі змінами) відповідачу виділено кошти у сумі 40 000, 00 грн. для обладнання будівлі дошкільного навчального закладу системою блискавкозахисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (копія витягу з пояснювальної записки до рішення Раївської сільської ради від 24.07.2019 року № 594-30/VІІ Про внесення змін до рішення сільської ради від 14 грудня 2018 року № 460-33/VІІ Про сільський бюджет на 2019 рік (зі змінами) надано до матеріалів справи);

- рішенням Раївської сільської ради від 24.07.2019 року № 594-30/VІІ Про внесення змін до рішення сільської ради від 14 грудня 2018 року № 460-33/VІІ Про сільський бюджет на 2019 рік (зі змінами) відповідачу виділено кошти у сумі 10 120 грн. для оброблення засобами вогнезахисту дерев`яних елементів горищних покриттів копія витягу з пояснювальної записки до рішення Раївської сільської ради від 24.07.2019 року № 594-30/VІІ Про внесення змін до рішення сільської ради від 14 грудня 2018 року № 460-33/VІІ Про сільський бюджет на 2019 рік (зі змінами) надано до матеріалів справи;

- відповідно до посвідчення ДНФ№ 03000055 про функціональне навчання (підвищення кваліфікації цивільного призначення) у сфері цивільного захисту завідувач Комунального закладу дошкільної освіти (дитячого садка) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 з 10.02.2020 року по 13.02.2020 року пройшла навчання та перевірку знань у сфері цивільного захисту в Навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Дніпропетровської області.

У наданому до суду повідомленні щодо стану усунення порушень від 10.12.2020 року представником ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, зазначено, що під час позапланової перевірки будівлі Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області актом від 25.02.2020 року № 47 встановлено, що порушення, пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей не перестали існувати та відповідачем не усунуті.

Так, в акті від 25.02.2020 року № 47 за наслідком позапланової перевірки зазначено, що в будівлі Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області наявне наступне порушення, що створює загрозу життю та здоров`ю людей: не обладнано будівлю системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту, а саме: автоматичною пожежною сигналізацією .

Отже, з долученого до матеріалів справи акту від 25.02.2020 року № 47 слідує, що відповідач усунув 5 порушень з 6, які викладені в акті перевірки 31.05.2019 року № 65 та стали підставою для звернення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до суду.

Згідно з матеріалами справи, відповідачем вживаються заходи щодо усунення порушення, зафіксованого в акті від 25.02.2020 року № 47 - здійснено замовлення щодо проектування монтажу системи пожежної сигналізації та систему оповіщення в службових приміщеннях Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області за адресою Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Новоолександрівка, вул. Молодіжна, буд. 3, що підтверджується копією договору № 24/09/4-ПС-2019 року від 21.10.2019 року.

Проте, зазначені вище дії щодо замовлення проектування монтажу системи пожежної сигналізації та системи оповіщення в службових приміщеннях Комунального закладу дошкільної освіти не призвели до усунення фактичних обставин виявлених під час перевірки та зафіксованих актом від 25.02.2020 року № 47 порушень.

Таким чином, суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація об`єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська область, с. Новоолександрівка, вул. Молодіжна, буд. 3 Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області із порушеннями пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту створює загрозу життю та здоров`ю людей, як працюючого персоналу, так й іншим громадянам, а також особам, які будуть здійснювати гасіння пожежі в разі її виникнення, оскільки відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Отже, обставини, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, на день розгляду справи судом не перестали існувати та не усунуті відповідачем в повному обсязі.

Частиною 1 статті 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до положень статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно із ст.ст. 73-76 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до приписів статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Оцінюючи усі надані під час судового розгляду справи докази у їх сукупності, враховуючи той факт, що порушення, виявлені під час позапланової перевірки об`єкту створюють загрозу життю та здоров`ю людей (працюючого персоналу тощо), і на даний час у суду відсутні докази усунення виявлених порушень повністю, суд вважає позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області є обґрунтованою та такою, яка підлягає задоволенню.

При цьому, суд зазначає, що наразі відсутня необхідність встановлювати спосіб і порядок виконання рішення, оскільки не встановлено, що заявлений позивачем спосіб виконання рішення неможливо виконати.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Судові витрати, сплачені позивачем при зверненні до суду з цією позовною заявою, відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 9, 73-77, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, вул. Короленка, буд.4; код ЄДРПОУ 38598371) до Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області (місцезнаходження: 52562, Дніпропетровська область, с. Новоолександрівка, вул. Молодіжна, буд. 3; код ЄДРПОУ 36418470) про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме: будівлі дитячого садку за адресою: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Новоолександрівка, вул. Молодіжна, буд. 3 Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) Барвінок Раївської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 36418470) до повного усунення порушень.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

На підставі положень статті 297 КАС України апеляційна скарга подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень КАС України.

Суддя І.В. Юхно

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.12.2020
Оприлюднено16.06.2021
Номер документу97621737
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/5688/19

Ухвала від 20.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 19.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Рішення від 30.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Рішення від 30.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 18.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 09.08.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 15.07.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні