Постанова
від 25.01.2010 по справі 2а-10073/09/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

25 січня 2010 року < Час пр оголошення > № 2а-10073/09/2670

Окружний адміністратив ний суд міста Києва у складі:

судді: Пі соцької О.В.

за участю:

секретаря

судового засіданні К узьменкової С.П.,

представників:

- Київського міськ ого відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів - Д остової Т.В.,

- товариства з обмежен ою відповідальністю «Еліс»- Давиденко Д.І.,

розглянувши у відкри тому судовому засіданні у мі сті Києві справу

за позовною заявою Київського міського відд ілення Фонду соціального зах исту інвалідів

до товариства з обмеженою ві дповідальністю «Еліс»

про стягнення адміністративн о-господарських (штрафних) са нкцій,

ВСТАНОВИВ:

Київське міське відді лення Фонду соціального захи сту інвалідів (далі - Фонд за хисту інвалідів, позивач) зве рнулось до Окружного адмініс тративного суду міста Києва з позовною заявою до товарис тва з обмеженою відповідальн істю «Еліс»(далі - ТОВ «Еліс », відповідач), в якій просить стягнути з відповідача адмін істративно-господарські (штр афні) санкції за невиконання нормативу робочих місць, при значених для працевлаштуван ня інвалідів у розмірі 9987грн. 50 коп. та пені у розмірі 60грн., на загальну суму 10047грн. 50коп.

В судовому засідання предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав, в обґрунтуванн я яких зазначив, що в порушенн я вимог Закону України «Про о снови соціальної захищеност і інвалідів»ТОВ «Еліс»не пра цевлаштувало, відповідно до 4-х відсоткового нормативу, од ного інваліда, що спричинило нарахування відповідачу за звітній 2008 рік штрафних санкц ій та пені. Просив задовольни ти позов у повному обсязі.

ТОВ «Еліс»позов не визнал о та просило відмовити у його задоволенні.

Представник відповідача в судовому засіданні зазначи в, що ТОВ «Еліс»повідомило Св ятошинський районний центр з айнятості у звіті форми №3-ПН п ро наявність вакансій для пр ацевлаштування інвалідів, а тому вважає, що останнім були виконані всі вимоги чинного законодавства щодо створенн я робочих місць для працевла штування інвалідів, оскільки відсутні у Законі України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів»вимоги щодо о бов' язку підприємства підб ирати та працевлаштовувати і нвалідів на робочі місця.

Крім того, представник ТОВ « Еліс»зазначив, що 03 березня 2008 року на підприємстві на поса ді бухгалтера працювала ОС ОБА_4, інвалід 2-ї групи, яка бу ла звільнена за власним бажа нням наказом від 14 липня 2008 рок у. Проте, у зв' язку з тим, що ОСОБА_4 перебувала на вказа ній посаді лише з березня по л ипень 2008 року (п' ять місяців), інформація про її працевлашт ування не могла бути внесена до звіту за формою №3-ПН за 2008 рі к.

На підставі частини третьо ї статті 160 Кодексу адміністра тивного судочинства України 25 січня 2010 року у відкритому су довому засіданні проголошен о вступну та резолютивну ч астини постанови про задо волення позовних вимог.

Ознайомившись з матеріал ами справи та поданими докум ентами, заслухавши пояснення представників позивача та в ідповідача, всебічно і повно з' ясувавши всі фактичні об ставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об' єктивно оцінивши докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору, Окр ужний адміністративний суд м іста Києва дійшов наступних висновків.

Спірні правовідносини вре гульовано Законом України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні»від 21 березня 1991 року №875-XII (далі - За кон №875), Постановами Кабінету Міністрів України «Про затв ердження Положення про Фонд соціального захисту інвалід ів»від 26 вересня 2002 року №1434 (дал і - Положення №1434), та «Про реал ізацію статей 19 і 20 Закону Укра їни «Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні»від 31 січня 2007 №70 (далі - Пост анова №70).

Постановою №70 затверджено: порядок реєстрації підприєм ств, установ, організацій та ф ізичних осіб, що використову ють найману працю; порядок по дання підприємствами, устано вами, організаціями та фізич ними особами, що використову ють найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштуван ня інвалідів та інформації, н еобхідної для організації їх працевлаштування; порядок з арахування кількості робочи х місць для працевлаштування інвалідів до нормативу таки х робочих місць у господарсь ких об'єднаннях, до складу яки х входять підприємства грома дських організацій інваліді в; порядок сплати підприємст вами, установами, організаці ями та фізичними особами, що в икористовують найману працю , суми адміністративно-госпо дарських санкцій та пені за н евиконання нормативу робочи х місць для працевлаштування інвалідів; порядок використ ання суми адміністративно-го сподарських санкцій та пені за невиконання нормативу роб очих місць для працевлаштува ння інвалідів, що надійшли до державного бюджету; порядок проведення перевірки підпри ємств, установ, організацій т а фізичних осіб, що використо вують найману працю.

Частиною другою статті 4 Зак ону №875 передбачено, що держав а створює правові, економічн і, політичні, соціально-побут ові та соціально-психологічн і умови для задоволення потр еб інвалідів у відновленні з доров'я, матеріальному забез печенні, посильній трудовій та громадській діяльності,

Відповідно до частин друго ї та третьої статті 18 Закону № 875 підбір робочого місця здійс нюється переважно на підприє мстві, де настала інвалідніс ть, з урахуванням побажань ін валіда, наявних у нього профе сійних навичок і знань, а тако ж рекомендацій медико-соціал ьної експертизи. Підприємств а, установи, організації, фізи чні особи, які використовуют ь найману працю, зобов'язані в иділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі - спеці альні робочі місця, створюва ти для них умови праці з ураху ванням індивідуальних прогр ам реабілітації і забезпечув ати інші соціально-економічн і гарантії, передбачені чинн им законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для ор ганізації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалід ів про зайнятість та працевл аштування інвалідів у порядк у, встановленому Кабінетом М іністрів України.

Частинами першою та другою статті 19 Закону №875 визначено, що для підприємств, установ, о рганізацій, у тому числі підп риємств, організацій громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, які використо вують найману працю, (далі - о рганізації та інші роботодав ці) установлюється норматив робочих місць для працевлашт ування інвалідів у розмірі 4 в ідсотків середньооблікової чисельності штатних працівн иків облікового складу за рі к, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості 1 робочого місця. П ідприємства, установи, орган ізації, у тому числі підприєм ства, організації громадськи х організацій інвалідів, фіз ичні особи, які використовую ть найману працю, самостійно розраховують кількість робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів відповідно до н ормативу, встановленого част иною першою цієї статті, і заб езпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках к ількість робочих місць округ люється до цілого значення.

Згідно з вимогами частини т ретьої статті 19 Закону №875 орга нізації та інші роботодавці) мають самостійно здійснюват и працевлаштування інваліді в у рахунок нормативів робоч их місць виходячи з вимог ста тті 18 цього Закону, а викона нням нормативу робочих місць , відповідно до змісту част ини п' ятої статті 19, вважа ється працевлаштування орга нізацією та іншими роботодав цями, які використовують н айману працю, інвалідів, для я ких це місце роботи є основни м.

Разом з тим, організаціями т а іншими роботодавцями до ви конання нормативу робочих мі сць, визначеного згідно з час тиною першою цієї статті, мож е бути зараховано забезпечен ня роботою інвалідів на підп риємствах, в організаціях гр омадських організацій інвал ідів шляхом створення господ арських об'єднань підприємст вами, установами, організаці ями, фізичними особами, які ви користовують найману працю, та підприємствами, організац іями громадських організаці й інвалідів з метою координа ції виробничої, наукової та і ншої діяльності для вирішенн я спільних економічних та со ціальних завдань.

Статтею 20 Закону №875 встановл ено обов' язок підприємств, установ, організацій, у тому ч ислі підприємств, організаці й громадських організацій ін валідів, фізичних осіб, які ви користовують найману працю, де середньооблікова чисельн ість працюючих інвалідів мен ша, ніж установлено норматив ом, передбаченим статтею 19 цьо го Закону, щороку сплачують в ідповідним відділенням Фонд у соціального захисту інвалі дів адміністративно-господа рські санкції, сума яких визн ачається в розмірі середньої річної заробітної плати на в ідповідному підприємстві, ус танові, організації, у тому чи слі підприємстві, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичної особи, яка в икористовує найману працю, з а кожне робоче місце, признач ене для працевлаштування інв аліда і не зайняте інвалідом . Для підприємств, установ, орг анізацій, у тому числі підпри ємств, організацій громадськ их організацій інвалідів, фі зичних осіб, на яких працює ві д 8 до 15 осіб, розмір адміністра тивно-господарських санкцій за робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте інвалідом, визн ачається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підпр иємстві, в установі, організа ції, у тому числі підприємств і, організації громадських о рганізацій інвалідів, у фізи чної особи, яка використовує найману працю.

Сплата вказаних адміністр ативно-господарських санкці й і пені підприємства, устано ви, організації, у тому числі п ідприємства, організації гро мадських організацій інвалі дів, фізичні особи, які викори стовують найману працю, пров одять відповідно до закону з а рахунок прибутку, який зали шається в їх розпорядженні п ісля сплати всіх податків і з борів (обов'язкових платежів ). Адміністративно-господарс ькі санкції розраховуються т а сплачуються підприємствам и, установами, організаціями , у тому числі підприємствами , організаціями громадських організацій інвалідів, фізич ними особами, зазначеними в ч астині першій цієї статті, са мостійно в строк до 15 квітня р оку, наступного за роком, в яко му відбулося порушення норма тиву, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин і з стягнення адміністративно -господарських санкцій, пере дбачених цим Законом, не заст осовуються строки, визначені статтею 250 Господарського код ексу України.

Відповідно до частини 8 стат ті 20 Закону №875 порядок сплати а дміністративно-господарськ их санкцій і пені до відділен ь Фонду соціального захисту інвалідів, їх акумуляції, обл іку, а також, з урахуванням про позицій всеукраїнських гром адських організацій інвалід ів, - використання цих коштів з атверджується Кабінетом Мін істрів України.

Постановою №70, затверджено Порядок сплати підприємства ми, установами, організаціям и та фізичними особами, що вик ористовують найману працю, с уми адміністративно-господа рських санкцій та пені за нев иконання нормативу робочих м ісць для працевлаштування ін валідів (далі - Порядок спла ти санкцій), у пункті другому я кого визначено, що роботодав ці сплачують суму адміністра тивно-господарських санкцій відділенням Фонду соціально го захисту інвалідів за місц ем їх державної реєстрації я к юридичних осіб або фізични х осіб - підприємців на баланс овий рахунок 3510 в установах На ціонального банку, відкритий в органах Державного казнач ейства, або на балансовий рах унок 2510 в установах комерційн их банків до 15 квітня року, що н астає за роком, в якому відбул ося порушення нормативу робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів.

Обчислення суми адміністр ативно-господарських санкці й проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядко м заповнення звіту про зайня тість і працевлаштування інв алідів, затвердженим Мінпрац і за погодженням з Держкомст атом.

Як встановлено судом та під тверджується матеріалами сп рави, середньооблікова кільк ість штатних працівників обл ікового складу ТОВ «ЕЛІС»у 2008 році склала 16 осіб, а тому за ви могами статті 19 Закону №875 відп овідачем має бути створено о дне робоче місце для працевл аштування інваліда.

Відповідно до звіту про зай нятість та працевлаштування інвалідів за 2008 рік, поданого Т ОВ «ЕЛІС», останнім визначен о суму адміністративно-госпо дарських санкцій за невикона ння нормативу робочих місць для працевлаштування інвалі дів - 9989грн. Тобто, відповідач ем не працевлаштований один інвалід, а також самостійно о браховано штрафні санкції, я кі підприємство мало сплатит и добровільно.

Відповідно до пункту 11 Поря дку сплати санкцій контроль за своєчасним і повним надхо дженням штрафних санкцій від підприємств, які не забезпеч ують нормативу робочих місць , здійснюють відділення фонд у відповідно до законодавств а. У разі несплати штрафних са нкцій в установлений термін відділення Фонду вживають за ходів щодо їх стягнення у суд овому порядку.

Відповідно до статті 18 Зако ну №875 працевлаштування інвал ідів здійснюється центральн им органом виконавчої влади з питань праці та соціальної політики, органами місцевог о самоврядування, громадськ ими організаціями інвалідів , що передбачено п. 10 Положення про робоче місце інваліда і п ро порядок працевлаштування інвалідів (далі - Положення).

Виходячи зі змісту п.п.5,14 Пол оження підприємства зобов' язані розробити заходи щодо створення робочих місць для інвалідів, включати їх до кол ективного договору, інформу вати центри зайнятості, місц еві органи соціального захис ту населення та відділення Ф онду соціального захисту інв алідів про створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, у межах нормативу повинні створювати за власн і кошти місця для їх працевла штування та відповідно до п.12 Положення інформувати держа вну службу зайнятості і місц еві органи соціального захис ту населення про вільні робо чі місця та вакантні посади, н а яких може використовуватис я праця інвалідів.

ТОВ «Еліс»протягом 2008 року н адавало центру зайнятості у Святошинському районі міста Києва відомості про вакансі ї для працевлаштування інвал ідів у формі звітів №3-ПН, в яки х відображено кількість віль них робочих місць для працев лаштування інвалідів.

Однак, суд дійшов висновку, що відповідачем не вживалися всі передбачені законодавст вом заходи по забезпеченню п рацевлаштування інвалідів, щ о обґрунтовується наступним .

Так, з аналізу норм Закону У країни «Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні»та Положення вбачаєть ся, що фактично робоче місце м ає бути створено з урахуванн ям фізичних можливостей певн ого інваліда, індивідуальних програм реабілітації та в за лежності від відповідної ноз ології інваліда.

Проте, ТОВ «Еліс»не надано ж одного доказу щодо створення робочого місця для інваліда . Крім того, з пояснень предста вника відповідача вбачаєтьс я, що не приймалося жодного на казу про затвердження у штат ному розписі таких місць, зах оди щодо створення робочих м ісць для інвалідів не розроб лялися та до колективних дог оворів такі робочі місця не в носилися. Зазначені у звітах посади були вакантними, а том у, на думку представника відп овідача, на них могли бути пра цевлаштовані також інваліди .

Зазначені обставини підтв ерджуються також звітами про наявність вакансій за формо ю №3-ПН, в яких відповідачем зм інювалися вимоги до інваліда в частині його групи інвалід ності, стажу роботи, а також на явність та кількість робочих місць, зокрема:

1) зі звіту від 25.01.08: - на посаду с люсар-ремонтник морозильног о обладнання міг бути працев лаштований інвалід ІІІ групи , вимоги: стаж роботи від 3-х рок ів, рівень освіти - середня спе ціальна за фахом;

2) зі звіту від 26.03.08 (дві посади) :

- слюсар-ремонтник морози льного обладнання - інвалід ІІІ групи, вимоги: стаж роботи від 3-х років, рівень освіти - се редня спеціальна за фахом,

- бухгалтер (первинна докуме нтація) - інвалід ІІ-ІІІ груп , вимоги: стаж роботи від 1-гу ро ку, спеціаліст,

3) зі звіту від 25.04.08:

- бухгалтер (первинна докуме нтація) - інвалід ІІ-ІІІ груп : вимоги - стаж роботи від 1-гу року, спеціаліст,

4) зі звіту від 27.05.08:

- слюсар-ремонтник морозиль ного обладнання - інвалід ІІ І групи, вимоги: стаж роботи ві д 1-го року, рівень освіти - сере дня спеціальна за фахом,

5) зі звіту від 25.06.08:

- слюсар-ремонтник морозиль ного обладнання - інвалід ІІ І групи: вимоги - стаж роботи від 1-го року, рівень освіти - се редня спеціальна за фахом,

6) зі звіту від 25.07.08:

- слюсар-ремонтник морозиль ного обладнання - інвалід ІІ І групи: вимоги - стаж роботи від 1-го року, рівень освіти - се редня спеціальна за фахом,

7) зі звіту від 26.08.08 (дві посади) :

- слюсар-ремонтник морозиль ного обладнання - інвалід ІІ І групи: вимоги - стаж роботи від 2-х років, рівень освіти - се редня спеціальна за фахом,

- бухгалтер (первинна докуме нтація) - інвалід ІІІ груп: ви моги - стаж роботи від 1-го рок у, рівень освіти - вища або сер едня-спеціальна, бухгалтер,

8) зі звіту від 24.10.08:

- слюсар-ремонтник морозиль ного обладнання - інвалід ІІ І групи: вимоги - стаж роботи від 2-х років, рівень освіти - се редній спеціальний за фахом,

9) зі звіту від 25.11.08:

- слюсар-ремонтник морозиль ного обладнання - інвалід ІІ І групи вимоги - стаж роботи від 2-х років, рівень освіти - се редній спеціальний за фахом,

10) зі звіту від 25.12.08:

- слюсар-ремонтник морозиль ного обладнання - інвалід ІІ І групи вимоги - стаж роботи від 2-х років, рівень освіти - се редній спеціальний за фахом.

Зі змісту листа Святошинсь кого районного центру зайнят ості №02-30/3370 вбачається, що 30 вере сня 2008 року відповідачу на пра цевлаштування була направле ний інвалід ОСОБА_5, однак остання не працевлаштована, оскільки не відповідає вимо гам ТОВ «Еліс».

Пояснення відповідача про працевлаштування на підприє мстві на посаді бухгалтера і нваліда другої групи ОСОБА _4 у період з березня по липен ь 2008 року також не можуть бути в раховані судом, оскільки не з вільняють від сплати адмініс тративно-господарських санк цій.

Відповідно до частини перш ої статті 71 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и кожна сторона повинна дове сти ті обставини, на яких ґрун туються її вимоги та запереч ення, крім випадків, встановл ених статтею 72 цього Кодексу.

Таким чином, оцінивши за пра вилами, встановленими статте ю 86 Кодексу адміністративног о судочинства України, наявн і в матеріалах справи докази та пояснення представників сторін, надані під час розгля ду справи, суд вважає заявлен ий адміністративним позов об ґрунтованим та таким, що підл ягає задоволенню.

Оскільки спір вирішено на к ористь суб' єкта владних пов новажень, звільненого від сп лати судового збору, а також з а відсутності витрат позивач а - суб' єкта владних повнов ажень, пов' язаних із залуче нням свідків та проведенням судових експертиз, судові ви трати (судовий збір) згідно з ч астиною 4 статті 94 Кодексу адм іністративного судочинства України стягненню з відпові дача не підлягають.

Керуючись статтями 7, 9, 69-71, 94, 158-1 63, 167 Кодексу адміністративног о судочинства України Окружн ий адміністративний суд міст а Києва

ПОСТАНОВИВ:

Позов Київського місь кого відділення Фонду соціал ьного захисту інвалідів задо вольнити.

Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю «Ел іс»(03179 м. Київ, вул. пр-т. Перемог и, 136, к.34, ідентифікаційний код з а ЄДРПОУ 23518359, р/р 26002030175192 в Радянськ ому відділенні КМФ АКБ УСБ, МФ О 322012) на користь Київського мі ського відділення Фонду соці ального захисту інвалідів (0315 0 м. Київ, вул. Боженка, 86-г, р/р 31219230700 001 в ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019, код Є ДРПОУ 24262621, код призначення пла тежу 50070000;01) адміністративно-гос подарські санкції за невикон ання нормативу робочих місць призначених для працевлашту вання інвалідів за 2008 рік у роз мірі 9987грн. 50коп. (дев' ять тися ч дев' ятсот вісімдесят сім гривень 50коп.) та пені у розмір і 60грн. (шістдесят гривень).

Постанова набирає законн ої сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскар жена до суду апеляційної інс танції у порядку, передбачен ому статтями 185-187 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни.

Суддя О.В. П ісоцька

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.01.2010
Оприлюднено10.09.2010
Номер документу9763148
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10073/09/2670

Ухвала від 01.12.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Твердохліб В.А.

Постанова від 25.01.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пісоцька О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні