Постанова
від 08.06.2021 по справі 280/8038/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

08 червня 2021 року м. Дніпросправа № 280/8038/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,

за участю секретаря судового засідання Волкової К.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2021 року (головуючий суддя Артоуз О.О.)

у справі № 280/8038/20

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Бітмін-Маркет

до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України

про визнання протиправними рішень, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Бітмін-Маркет звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України, в якому просило:

Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Запорізькій області:

№1742135/42164000 від 16.07.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 20.02.2020;

№1742071/42164000 від 16.07.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 20.02.2020;

№1742131/42164000 від 16.07.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 20.02.2020;

№1742145/42164000 від 16.07.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 20.02.2020;

№1742141/42164000 від 16.07.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 20.02.2020;

№1742140/42164000 від 16.07.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 20.02.2020;

№1742130/42164000 від 16.07.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 20.02.2020.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені Товариством з обмеженою відповідальністю Бітмін-Маркет , від 20.02.2020 №2, від 20.02.2020 №3, від 20.02.2020 №4 від 20.02.2020 №5, від 20.02.2020 №6, від 20.02.2020 №8, від 20.02.2020 №9, датою подання їх на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю прийнятих відповідачем -1 рішень про відмову у реєстрації податкової накладної, оскільки позивач на вимогу контролюючого органу після зупинення реєстрації податкових накладних надав пояснення та документи щодо підтвердження реальності здійснених операцій. Приймаючи оскаржувані рішення, відповідачем не вказано, яких саме первинних документів не вистачало для прийняття позитивного рішення щодо реєстрації податкових накладних.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 12.02.2021 позов задоволено.

Суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків надано необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковими накладними, у реєстрації якої було відмовлено.

Саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

В даному випадку, відповідачами ґрунтовних недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не зазначено їх у оскаржуваних рішеннях, а відмова у реєстрації податкових накладних фактично обґрунтована відсутністю документів складських документів (інвентаризаційних описів).

З наданих до матеріалів справи документів та документів, які надавались контролюючому органу, було можливо встановити підстави для складання та направлення на реєстрацію податкових накладних.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач -1 (Головне управління ДПС у Запорізькій області) подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представник скаржника в судовому засіданні підтримав доводи, наведені в апеляційній скарзі, наполягає на правомірності оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, оскільки у контролюючого органу були сумніви щодо отримання позивачем товару від ТОВ ЛОГІСТІКОПТПОСТАЧ .

Представник позивача проти задоволення апеляційної скарги заперечує, просить залишити рішення суду першої інстанції без змін як законне та обґрунтоване.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Бітмін-Маркет є юридичною особою приватного права, одним з основних видів господарської діяльності якого є за кодом КВЕД 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами .

Для проведення власної господарської діяльності підприємством Бітмін-Маркет на праві оренди використовується складський майданчик за адресою: м.Кропивницький, вул. Руслана Слободянюка, буд.213-г площею 120 кв.м., а також обладнання для виготовлення та зберігання бітуму, що знаходиться за адресою: м. Кропивницький, вул. Ярослава Мудрого, буд.213А. Безпосередній виробничий процес ТОВ Бітмін-Маркет здійснюється власними силами.

Між ТОВ Бітмін-Маркет та ТОВ БУДСВІТ-КР укладений договір від 03.02.2020 №0302-2020п, поставки товару, відповідно до умов якого найменування, одиниці виміру та загальна кількість і вартість товару визначаються видатковою накладною, що є невід`ємною частиною цього договору.

Поставка товару здійснюється на умовах DDP за правилами ІНКОТЕРМС 2010 .

Відповідно до п. 3.2 договору №0302-2020п строк розрахунку за товар - 30 робочих днів з моменту підписання видаткової накладної, якщо Сторонами додатково не узгоджено інше.

В межах вказаного договору № 0302-2020п від 03.02.2020 позивач поставив обумовлений договором товар за видатковими накладними: №2 від 20.02.2020, №3 від 20.02.2020, №4 від 20.02.2020, №5 від 20.02.2020, №6 від 20.02.2020, №7 від 20.02.2020, №8 від 20.02.2020.

Транспортування товару здійснювалось силами та за рахунок позивача, що підтверджується товарно-транспортними накладними: №2002-1000 від 20.02.20; №00002002 від 20.02.20; №2002-120-1 від 20.02.20; №1902-120-2 від 19.02.2020; №1802-120-3 від 18.02.20; №1702-120-4 від 17.02.2020; №1602-120-5 від 16.02.2020; №1502-6636 від 15.02.2020; №0211-1 від 11.02.2020; №0211-2 від 11.02.2020; №0212-1 від 12.02.2020; №0213-1 від 13.02.2020; №0213-2 від 13.02.2020; №0214-1 від 14.02.2020; №0214-2 від 14.02.2020; №0102-2 від 01.02.2020; №0302-2 від 03.02.2020; №0402-1 від 04.02.2020; №0202-2 від 02.02.2020; №0302-1 від 03.02.2020; №0302-2 від 03.02.2020; №0102-1 від 01.02.2020; №0202-1 від 02.02.2020; №0502-1 від 05.02.2020; №0502-2 від 05.02.2020; №0702-1 від 07.02.2020; №0702-2 від 07.02.2020; №0802-1 від 08.02.2020; №0802-2 від 08.02.2020; №0902-1 від 09.02.2020; №0902-2 від 09.02.2020; №1002-1 від 10.02.2020; №1002-2 від 10.02.2020; №2002-3692 від 20.02.2020; №00000302 від 03.02.2020; №00000602 від 06.02.2020; №00000402 від 04.02.2020; №00000502 від 05.02.2020; №00000702 від 07.02.2020; №00000802 від 08.02.2020; №00001002 від 10.02.2020; №00001102 від 11.02.2020; №00001202 від 12.02.2020; №0217-1 від 17.02.2020; №0202-2 від 20.02.2020; №0220-1 від 20.02.2020; №0219-2 від 19.02.2020; №0219-1 від 19.02.2020; №0212-3 від 12.02.2020; 0218-2 від 18.02.2020; №0218-1 від 18.02.2020; №0217-2 від 17.02.2020.

За фактом поставки товару позивач склав податкові накладні:

№2 від 20.02.2020 на загальну суму 1880169,42 грн. щодо постачання товару за видатковою накладною №2 від 20.02.2020,

№3 від 20.02.2020 на загальну суму 23088,44 грн. щодо постачання товару за видатковою накладною №3 від 20.02.2020,

№4 від 20.02.2020 на загальну суму 779618,60 грн. щодо постачання товару за видатковою накладною №4 від 20.02.2020,

№5 від 20.02.2020 на загальну суму 3764160,00 грн. щодо постачання товару за видатковою накладною №5 від 20.02.2020,

№6 від 20.02.2020 на загальну суму 508765,86 грн. щодо постачання товару за видатковою накладною №6 від 20.02.2020,

№8 від 20.02.2020 на загальну суму 251028,23 грн. щодо постачання товару за видатковою накладною №7 від 20.02.2020,

№9 від 20.02.2020 на загальну суму 31200,00 грн. щодо постачання товару за видатковою накладною №8 від 20.02.2020, які направив на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до отриманих позивачем 21.02.2020 квитанцій перелічені вище податкові накладні прийнято, але реєстрація їх зупинена, та зазначено підстави зупинення, зокрема, відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Платник податків, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання та прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

10.07.2020 позивач направив до контролюючого органу повідомлення, пояснення щодо сутності проведеної господарської операції та копії документів на підтвердження здійснення господарських операцій за означеними податковими накладними, реєстрацію яких зупинено.

16.07.2020 Комісією Головного управління ДПС у Запорізькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення:

№1742135/42164000 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 20.02.2020

№1742071/42164000 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 20.02.2020

№1742131/42164000 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 20.02.2020

№1742145/42164000 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 20.02.2020

№1742141/42164000 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 20.02.2020

№1742140/42164000 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 20.02.2020

№1742130/42164000 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 20.02.2020

Рішення мотивовані тим, що платником податку до контролюючого органу не надано копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; не надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції про протиправність оскаржуваних рішень.

У відповідності до абз.1 п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

При цьому в абз.1 п.201.7 ст.201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

За положеннями п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

За правилами п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, згідно пункту 12 якого після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до п.18 Порядку №1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

На час виникнення спірних правовідносин механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.

Відповідно до п.3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності наведеним в цьому пункті ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

За правилами п.5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п.6, п.7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.10 Порядку 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Вимоги до змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування наведені в п.11 цього Порядку. Зокрема, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно якому Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) - п. 2 Порядку.

Відповідно до п.3, п.4 Порядку № 520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п. 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Відповідно до п.11 Порядку № 520 підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

В спірному випадку реєстрація складених позивачем податкових накладних від 20.02.2020 №2, від 20.02.2020 №3, від 20.02.2020 №4 від 20.02.2020 №5, від 20.02.2020 №6, від 20.02.2020 №8, від 20.02.2020 №9 зупинена у зв`язку із відповідністю платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (Додаток №1 до Порядку №1165) у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Контролюючий орган, пославшись на відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, разом з тим, не навів жодного обґрунтування щодо застосування цього пункту Критеріїв ризиковості платника податку для прийняття рішення щодо ризиковості здійснення господарських операцій, зазначеної в поданих для реєстрації позивачем податкових накладних, зокрема, щодо правовідносин позивача з його контрагентом постачальником ТОВ ЛОГІСТИКПОСТАЧ .

Стосовно пропозиції платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, контролюючим органом не зазначено, які саме документи необхідно подати контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.

Відмова у реєстрації податкових накладних фактично обґрунтована наданням платником податку копій документів первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складних документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Втім, як встановлено вище, позивач подав контролюючому органу письмові пояснення та повний комплект первинних документів на підтвердження реальності здійснення операцій з поставки товару ТОВ БУДСВІТ-КР , за якою складені податкові накладні №2 від 20.02.2020; №3 від 20.02.2020; №4 від 20.02.2020; №5 від 20.02.2020; №6 від 20.02.2020; №8 від 20.02.2020; №9 від 20.02.2020, реєстрація яких зупинена. При цьому наданими позивачем документами підтверджується також факт придбання цього товару у ТОВ ЛОГІСТІКОПТПОСТАЧ (код ЄДРПОУ 42870373), який в подальшому був поставлений ТОВ БУДСВІТ-КР .

З приводу зазначених документів апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції, що сукупність наданих позивачем документів, виходячи з суті господарських відносин, що склались у позивача з його контрагентом за наведеним вище договором, підтверджує їх достатність для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Суд апеляційної інстанції також вважає за необхідне зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результатами розгляду цієї справи не має робити висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише з`ясовує наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Таким чином, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних від 20.02.2020 №2, від 20.02.2020 №3, від 20.02.2020 №4 від 20.02.2020 №5, від 20.02.2020 №6, від 20.02.2020 №8, від 20.02.2020 №9.

Посилаючись на те, що позивачем не подано контролюючому органу повного пакету документів на підтвердження здійснення господарських операцій, відповідачем не встановлено, і в рішеннях Комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області, якими позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних, не зазначено, яких саме документів не надано.

Також контролюючим органом не наведено жодних обґрунтувань щодо необхідності подання саме тих документів, про які зазначено в оскаржуваних рішеннях. Крім того, слід зауважити, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що ГУ ДПС у Запорізькій області не наведено обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваних рішень, тому такі рішення суб`єкта владних повноважень не можливо визнати обґрунтованими, а отже вони не відповідають критеріям, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень (ч.2 ст.2 КАС України), у зв`язку з чим є протиправними і підлягають скасуванню.

Суд апеляційної інстанції вважає правильним висновок суду першої, що в даному випадку належним способом захисту порушеного права є не лише скасування рішень Головного управління ДПС у Запорізькій області, а й зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

При цьому, зобов`язання контролюючого органу вчинити дії по реєстрації податкової накладної в судовому порядку не може бути розцінене як втручання в його дискреційні повноваження, оскільки контролюючим органом вже прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, тобто вирішено віднесене до його повноважень питання на власний розсуд. В свою чергу, суд при перевірці правомірності прийняття оскаржуваних рішень, згідно приписів КАС України, не перебираючи на себе повноважень відповідного органу, вправі покласти на суб`єкта владних повноважень зобов`язання вчинити певні дії з метою захисту порушених прав та інтересів позивача.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи повно дослідив обставини, які мають значення для справи, ухвалив правильне рішення про задоволення позову.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Передбачені ст.317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.

Керуючись ст.ст. 310, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2021 року у справі № 280/8038/20 залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддя І.Ю. Добродняк

суддя Н.А. Бишевська

суддя Я.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.06.2021
Оприлюднено17.06.2021
Номер документу97665921
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/8038/20

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 13.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 08.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Постанова від 08.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 19.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 30.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 30.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 12.02.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні