Рішення
від 15.06.2021 по справі 440/4581/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/4581/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ ЦЕНТР ВОЛНА+"</a>, третя особа фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позовні вимоги:

- застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Реабілітаційний центр "Волна+" заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: АДРЕСА_1 , до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 19.03.2021 №105;

- встановити Товариству з обмеженою відповідальністю "Реабілітаційний центр "Волна+" наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити використання будівлі за адресою: АДРЕСА_1 , не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключити вказану будівлю від електропостачання.

Під час розгляду справи суд

В С Т А Н О В И В:

06.05.2021 Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (далі - позивач; ГУ ДСНС в Полтавській області) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Реабілітаційний центр "Волна+" (далі - позивач; ТОВ "Реабілітаційний центр "Волна+"), третя особа - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі також ФОП ОСОБА_1 ), про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.05.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Аргументи учасників справи

В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ТОВ "Реабілітаційний центр "Волна+" встановлено та зафіксовано в акті перевірки №105 від 19.03.2021 року порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які мали місце при експлуатації будівлі, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 . Позивач вказував, що подальша експлуатація вказаної будівлі створює загрозу життю та здоров`ю людей, а відтак, слід застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації вказаної будівлі за адресою: АДРЕСА_2 , до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, визначених у пунктах №№ 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства в сфері пожежної та техногенної безпеки №105 від 19.03.2021 року.

Відповідач правом на подання відзиву на позов до суду не скористався. Ухвала суду від 11.05.2021 року про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження в адміністративній справі направлялась на адресу місцезнаходження ТОВ "Реабілітаційний центр "Волна+", зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, яка повернулася разом з конвертом поштовою організацією з відміткою "02.05.2021 року даний адресат вибув".

Відповідно до частини шостої статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України днем вручення судового рішення є: день вручення судового рішення під розписку; день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Відповідно до вимог статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України справу розглянуто у порядку письмового провадження, у зв`язку з чим на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання технічними засобами не здійснювалось.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.

Обставини справи, встановлені судом

19.03.2021 року посадовою особою Полтавського МРУ ГУ ДСНС України в Полтавській області було здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Головним управлінням ДСНС України у Полтавській області складено акт №105 від 19.03.2021 та припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 19.03.2021 №73, яким зафіксовано порушення вимог пожежної безпеки, зокрема у будівлі за адресою АДРЕСА_2 , а саме пункти акту:

№3 - інструкції про заходи пожежної безпеки для кожного приміщення (кімната для приготування їжі, курилка, кімната прекурсорів) не вивішені на видимих місцях ( Розділ II, пункт 4 "Правил пожежної безпеки в Україні", затверджені наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 за №252/26697, далі - ППБУ).

№4 - приміщення не забезпечено повністю знаками безпеки, що відповідають ДСТУ 180 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір та ТОСТ 12.4.026-76 "ССБТ Цвета сигнальные и знаки безопасности" (покажчики виходів, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння ( Розділ II, пункт 8 ППБУ).

№5- 3 працівниками об`єкту не проведено інструктажі з питань пожежної безпеки (Розділ П. пункт 15 ППБУ).

№6 - керівник (відповідальна особа за протипожежний стан) не пройшов навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки за програмою пожежно-технічного мінімуму у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (Розділ II, пункт 16 ППБУ).

№7 - керівник підприємства своїм розпорядчим документом не визначив спеціальне місце для куріння розміщене в середині будівлі (Розділ III, глава 1, пункт 1.19).

№9 - відсутні схеми підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту електрощитка в загальному коридорі (Розділ IV, глава 1, пункт 1.16 ППБУ).

№10 - не проведено замір опору ізоляції електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (Розділ IV, глава 1, пункт 1.20 ППБУ).

№11 - система протипожежної сигналізації встановлена в кімнаті прекурсорів не утримується в постійній готовності до виконання роботи ( відсутній відповідний журнал із записами) (Розділ V, глава 1, пункт 1.1 ППБУ).

№12 - приміщення не обладнано системою протипожежної сигналізації відповідно до вимог ДБН В.2.5-56-2014 "Система протипожежного захисту" (Розділ V, глава 1, пункт 1.2 ППБУ).

№13 - не заключено договір по обслуговуванню та передачу тривожних сповіщень від системи протипожежної сигналізації на пульт пожежного спостерігання встановленої в кімнаті прекурсорів відповідно до вимог ДБН В.2.5-56-2014 "Система протипожежного захисту" (Розділ V, глава 1, пункт 1.4 ППБУ).

№14 - відсутній покажчик розташування пожежних гідрантів ( об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світло відбивних покриттів) з нанесенням на нього літерного індексу (Розділ V, глава 2, пункт 2.1.9 ППБУ).

№16 - переносні вогнегасники не розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення (Розділ V, глава 3, пункт 3.10 ППБУ).

№17 - не проведено технічне обслуговування двох вогнегасників ВВК-3,5 на пункті технічного обслуговування вогнегасників (ПТВО) (Розділ V, глава 3, пункт 3.17 ППБУ).

У зв`язку з невиконання вимог пунктів №№ 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17 виявлених порушень вимог законодавства в акті від 19.03.2021 №105 позивач звернувся до суду з цим позовом.

Норми права, які підлягають застосуванню

Частиною другою статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до приписів статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 /надалі - Положення № 1052/, встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з пунктом 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

Пунктом 7 Положення № 1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до частин першої, другої статті 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" /надалі - Закон №877-V/ для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною сьомої статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до пунктів 25, 26, 32, 33 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України: небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків; небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини; пожежа - неконтрольований процес знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Згідно пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Висновки щодо правозастосування

Матеріалами справи підтверджено, що за результатами здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) встановлено факти порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, наявність яких у своїй сукупності може призвести до створення загрози життю і здоров`ю людей.

Про усунення виявлених порушень позивачем складено обов`язковий до виконання припис від 19.03.2021 №73, що того ж дня вручений уповноваженій особі відповідача (директор ТОВ "Реабілітаційний центр "Волна+" ОСОБА_2 ).

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Судом встановлено, що відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 19.04.2021 року № 253329577 - об`єкт нерухомого майна - житловий будинок за адресою: АДРЕСА_2 є власністю ОСОБА_1 /а.с. 27/.

Відповідно до Договору оренди нерухомого майна від 15.04.2018 (далі-Договір оренди) фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ) в особі Орендодавця, передає ТОВ Реабілітаційний центр "Волна+" в особі Орендаря у строкове платне користування на умовах оренди житлове приміщення - будівлю, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , площею 118 кв.м.

Згідно пункту 2.1. Договору оренди, передача майна в оренду оформляється актом приймання-передачі.

Відповідно до пункту 6.1.3. Договору оренди, до прав й обов`язків орендаря належить - забезпечувати на нести відповідальність за пожежну безпеку орендованого майна згідно із Законом України "Про пожежну безпеку". Виконувати санітарні та інші вимоги, що передбачені законодавством при користуванні нерухомим майном.

Згідно до пункту 6.1.5. Договору оренди, до прав й обов`язків орендаря також належить - нести відповідальність за дотримання правил експлуатації інженерних мереж, пожежної безпеки і санітарії в приміщеннях згідно із чинним законодавством.

Згідно до Додатку № 1 до договору оренди нерухомого майна від 15.04.2018 року, а саме пункту 1 Акту приймання - передачі в орендне користування, Орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове користування Будинок загальною площею 118 кв.м., що розташований за адресою: АДРЕСА_2 .

А тому Реабілітаційний центр "Волна+" як орендатор (користувач) приміщення за адресою АДРЕСА_2 має усунути порушення, виявлені ГУ ДСНС під час позапланового заходу державного нагляду (контролю) 19.03.2021.

Як пояснив представник відповідача у позові, виявлені порушення за наслідками позапланового заходу державного нагляду (контролю) може призвести до негативних наслідків для життя та здоров`я людей.

Так, нерозміщення на видимих місцях інструкцій про заходи пожежної безпеки, потенційно призведе до неналежного утримання евакуаційних шляхів та виходів; порушення порядку утримання приміщень; порядку зберігання та застосування легкозаймистих рідин, порядку прибирання робочих місць, збирання, зберігання та видалення горючих відходів; порядку огляду, вимкнення електроустановок, приведення в пожежобезпечний стан приміщень та робочих місць, закриття приміщень після закінчення роботи; незнання працівниками обов`язки та дії у разі виникнення пожежі є прямою загрозою їхньому життю та здоров`ю, оскільки працівники не володіють достатньою теоретичною базою для вжиття відповідних профілактичних заходів, які повинні застосовуватися з метою недопущення виникнення пожежі; в разі її виникнення не знатимуть відповідного алгоритму дій (використання тих чи інших первинних засобів пожежогасіння - вогнегасників, порядок та дії при гасінні електрообладнання, тощо) внаслідок чого пожежа буде швидко поширюватися, що безпосередньо спричинить загрозу життю та здоров`ю працівників її негативними наслідками (полум`я, токсичні продукти горіння та інше).

Знаки пожежної безпеки використовуються на об`єктах для запобігання появи вогнищ загоряння або мінімізації збитків під час пожежі.

Відсутність знаків безпеки, які використовуються для зазначення місця знаходження первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) у відповідності до вимог ДСТУ 180 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір", при виникненні пожежі призведе до неможливості миттєво отримати інформації про їх розміщення. Тим самим зумовить несвоєчасність вжиття заходів щодо гасіння пожежі, внаслідок чого полум`я буде швидко поширюватися, що призведе до створення загрози життю та здоров`ю людей. Відсутність покажчиків виходів при виникненні пожежі, або іншої небезпечної ситуації не дасть змоги візуально швидко визначити напрямок на шляхах евакуації до виходів, якими можна користуватися, внаслідок чого люди будуть піддаватися згубному впливу токсичних продуктів горіння, які чинять негативний вплив на органи дихання, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей дією небезпечних чинників пожежі.

Відповідно до пункту 1, розділу IV наказу МВС України від 05.12.2019 року № 1021, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 03 лютого 2020 року за № 108/34391, особи піл час прийняття на роботу та працівники щороку за місцем роботи проходять інструктажі з питань цивільного захисту, пожежної безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях, які за призначенням та часом проведення поділяються на - вступний, первинний, повторний, позаплановий та цільовий.

Незабезпечення керівником, проведення з працівниками його закладів вищезазначених інструктажів, про що вказує відсутність встановленого відповідно Додатку 2 до Порядку затвердження програм навчання та інструктажів з питань пожежної безпеки, організації та контролю за їх виконанням (пункт 3 розділу IV), Журналу реєстрації інструктажів з питань цивільного захисту, пожежної безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях, призводить до того, що його працівники не матимуть відповідних теоретичних знань (практичних навиків), щодо заходів пожежної безпеки на робочому місці, утримання шляхів евакуації, утримання та експлуатації інженерного обладнання (електромереж, електрообладнання, систем опалення і кондиціювання, газового обладнання тощо), утримання та експлуатації технічних засобів протипожежного захисту (систем протипожежного захисту, засобів зв`язку й оповіщення, внутрішнього та зовнішнього протипожежного водопостачання), порядку оповіщення про пожежу та виклику пожежної охорони, порядку дій під час пожежі, утримання та порядок використання протипожежного устаткування (інвентарю), тощо.

Тобто в даному випадку можна констатувати той факт, що без проходження відповідних інструктажів, працівники не можуть виконувати заходи, спрямовані на попередження виникнення пожежі, що в подальшому може призвести до її виникнення, а через брак відповідних знань та навичок вони будуть не готові до практичних дій, внаслідок чого пожежа може набути значних розмірів, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Допущення до роботи посадових осіб, які не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, призведе до вчинення порушень вимог пожежної безпеки, які безпосередньо призведуть до виникнення пожежі, унеможливлять вжиття невідкладних заходів щодо її гасіння та евакуації людей.

Невизначення керівником підприємства своїм розпорядчим документом спеціального місця для куріння, всередині будівлі через недотримання відповідних заходів, як то порушення застосування відкритого вогню, може привести до виникнення пожежі, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей дією небезпечних чинників пожежі.

Відсутність в електрощиті схеми підключення споживачів з пояснювальними написами призведе до неможливості знеструмлення конкретних ділянок електромережі та як наслідок неможливості здійснення своєчасного гасіння пожежі або загрози життю і здоров`ю людей, які здійснюють гасіння.

Відсутність в електрощиті схеми підключення споживачів зі вказанням значення номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) призведе до використання апаратів захисту (плавких вставок), розрахованих на більший струм, та як наслідок аварійних режимів роботи електромережі, здатних викликати пожежу.

Метою проведення заміру опору ізоляції є виявлення всіх невідповідностей стану ізоляції електромереж будь якого об`єкту до діючих норм та правил пожежної безпеки України, адже по статистиці - значна кількість пожеж виникає через несправність електричних мереж та обладнання. Від стану електроізоляції безпосередньо залежать втрати електричного струму, пов`язані з можливістю його витоку з електросистеми через ділянки з неякісною ізоляцією, її безпеку для людини і можливість тривалої безаварійної роботи. Для того, щоб подібних проблем не виникало, необхідно дотримуватися правил проектування та експлуатації електромереж.

Замір опору ізоляції електричних мереж та електроустановок дозволить контролювати роботу систем. Електричні виміри виконуються для того, щоб переконатися, що показники мережі не виходять за рамки встановлених норм, відсутні передумови для появи травматичних випадків і загоряння проводки.

Кожне електричне обладнання або кабель потребують ізоляції струмопровідних частин, якщо воно буде в поганому стані, слід очікувати підвищених витрат енергоресурсів та небезпеки для обслуговуючого персоналу. Своєчасне проведення замірів приведе до стабільного функціонування енергоспоживаючих установ та усунення умов для появи короткого замикання, що в свою чергу може привести до виникнення пожежі, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей дією небезпечних чинників пожежі.

Усі системи протипожежного захисту мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Відсутність відповідного журналу із записами, щодо технічного обстеження, наявної системи протипожежного захисту - автоматичної пожежної сигналізації, що змонтована в кімнаті прекурсорів, про що свідчить ненадання його керівником об`єкту під час проведення перевірки, не дає змоги визначити її експлуатаційну придатність до використання за призначенням, тобто якщо наявна автоматична пожежна сигналізація не виконує свою основну функцію - своєчасне виявлення небезпечних факторів пожежі (тепло, дим, полум`я, тощо), це призведе до охоплення вогнем всього простору приміщення, наповнення його продуктами горіння і як наслідок - неможливості своєчасно провести евакуацію людей та матеріальних цінностей, а також оперативно інформувати про її виникнення найближчий пожежно-рятувальний підрозділ, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відсутність у приміщеннях будівлі закладу систем протипожежного захисту, а саме пожежної сигналізації, призведе до несвоєчасного виявлення пожежі та інформування про її виникнення найближчого аварійно-рятувального підрозділу, що зумовить швидкий розвиток та поширення пожежі, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Метою технічного обслуговування систем протипожежного захисту є забезпечення їх цілодобової та щоденної роботи. Відсутність договору на обслуговування наявної системи пожежної сигналізації, змонтованої в кімнаті прекурсорів закладу, не дає змоги визначити її експлуатаційну придатність до використання за призначенням, тобто якщо наявна автоматична пожежна сигналізація не виконує свою основну функцію - своєчасне виявлення небезпечних факторів пожежі (тепло, дим, полум`я, тощо), це призведе до охоплення вогнем всього простору приміщення, наповнення його продуктами горіння і як наслідок - неможливості своєчасно провести евакуацію людей та матеріальних цінностей, а також оперативно інформувати про її виникнення найближчого пожежно-рятувального підрозділу, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Невстановлення біля місця розташування пожежного гідранта покажчика (об`ємного зі світильником або плоского із застосуванням світло-відбивних покриттів) з нанесенням на нього літерним індексом ПГ, цифрового значення відстані в метрах від покажчика до гідранта, при виникненні пожежі особливо у темний час доби, чи в умовах недостатньої видимості (туману, тощо), при прибутті пожежно-рятувальних підрозділів за викликом на пожежу не дасть змоги візуально за короткий проміжок часу, визначити місцезнаходження джерела зовнішнього протипожежного водопостачання - пожежного гідранта, а також його відстані, на якій він знаходиться від покажчика до гідранта, внаслідок чого буде втрачено час на його пошук, саме з метою поповнення пожежних автомобілів вогнегасними засобами (водою) для цілей пожежогасіння, що в свою чергу спричинить поширення пожежі, а її небезпечні чинники (токсичні продукти горіння) створять загрозу життю та здоров`ю людей.

Незазначення внутрішнього діаметру трубопроводу в міліметрах, призведе до того, що пожежно-рятувальні підрозділи під час прибуття до місця пожежі не будуть володіти інформацією про нормативні витрати води, які необхідні на гасіння пожежі, що призведе до подальшого її інтенсивного розповсюдження.

Незазначення виду водопровідної мережі (тупикова чи кільцева) не дасть змоги встановити чи можлива буде перерва в подачі води до осередку пожежі у разі виходу з ладу частини або всієї мережі водопроводу, як то характерно для тупикових мереж, чи мережа кільцева, для якої є характерним приєднання до зовнішнього водопроводу кількома вводами, так що в разі відключення одного з них подача води не припиняється, тобто кільцева мережа підвищує надійність водопостачання.

Розміщення наявних переносних вогнегасників, що знаходяться в приміщеннях закладу, не шляхом навішування на висоті не більше ніж 1,5 метра від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення, при виникненні пожежі значно знижує ефективність їх використання, через неможливість швидкого візуального визначення їх місцезнаходження, що в свою чергу зумовить швидке розповсюдження пожежі, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей дією небезпечних чинників пожежі.

Технічне обслуговування вогнегасника - це комплекс операцій, спрямованих на перевірку вогнегасника та забезпечення його роботи в режимах очікування використання за призначенням, транспортування і зберігання або на прийняття рішень щодо ремонту чи зняття його з експлуатації. Непроведення технічного обслуговування двох вогнегасників ВВК-3,5 при виникненні пожежі не дасть змоги їхнього ефективного використання, адже дані первинні засоби призначені для локалізації та ліквідації пожежі на її початковій стадії розвитку, а без відповідного технічного обслуговування вони взагалі можуть не спрацювати, що в свою чергу призведе до поширення полум`я та швидке розповсюдження пожежі, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей дією небезпечних чинників пожежі.

Позовна заява ГУ ДСНС України у Полтавській області містить належне обґрунтування того, яким чином кожне із встановлених в акті №105 від 19.03.2021 порушень може призвести до загрози життю і здоров`ю людей.

Також, суд вважає за необхідне зауважити, що вжиття заходів реагування є тимчасовим превентивним заходом, який переслідує легітимну мету, що спрямована на запобігання пожежонебезпечної ситуації, усунення небезпеки для життя та здоров`я людей, та є пропорційним та співмірним цій меті.

Відповідач відзиву на позов чи доказів вжиття дієвих заходів щодо усунення порушень вимог чинного законодавства суду не надав.

Крім того, суду не надано доказів оскарження результатів позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зокрема, припису № 73 від 19.03.2021.

Так само, у матеріалах справи відсутні докази виконання відповідачем вимог зазначеного припису у частині, що є предметом цього спору, а саме усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства в сфері пожежної та техногенної безпеки від 19.03.2021 №105.

Таким чином, відповідачем не усунуто вказані вище порушення вимог пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

До створення загрози життю та здоров`ю людей чи настання інших негативних наслідків вина відповідача полягає у створенні умов для цієї загрози. Тобто особа, яка порушує правила пожежної безпеки передбачає створення загрози життю та здоров`ю людей та настання інших негативних наслідків. І хоча відповідач не бажає створювати загрозу життю та здоров`ю людей, він свідомо припускає створення такої загрози.

При цьому, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом вплинути на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей (тобто мета цього позову усунення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а не зупинення діяльності закладу освіти). Аналогічні висновки містяться в постановах Верховного Суду від 28.02.2019 по справі № 810/2400/18, від 16.05.2019 по справі № 812/1296/18 та від 07.08.2019 по справі № 810/1820/18.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Відповідно до частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами має право звернутися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.

Беручи до уваги, що у будівлі за адресою АДРЕСА_2 не усунені відповідачем порушення, які встановлені перевіркою та зафіксовані у акті перевірки, зокрема пункти №№ 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17 припису від 19.03.2021 №105, вони можуть призвести до виникнення пожежі, яка створить загрозу життю та здоров`ю людей своїми небезпечними чинниками, такими як: токсичні продукти горіння, знижена концентрація кисню, відкрите полум`я, висока температура, дим, руйнування будівельних конструкцій, паніка.

З огляду на викладені обставини, суд приходить до висновку про необхідність застосувати до ТОВ "Реабілітаційний центр "Волна+" заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: АДРЕСА_1 , до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 19.03.2021 №105.

Отже, позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області належить задовольнити повністю.

Стосовно встановлення порядку та способу виконання даного рішення, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною першою статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.

З огляду на зазначене, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд вважає за доцільне встановити наступний порядок і спосіб виконання судового рішення: заборона використання будівлі за адресою: АДРЕСА_1 : не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключити вказану будівлю від електропостачання.

Розподіл судових витрат

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, 26/1, м. Полтава, Полтавська область, 36007, код ЄДРПОУ 38610079) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Реабілітаційний центр "Волна+" (вул. Європейська, буд. 6А, кімната 45, м. Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 41082949), третя особа - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.

Застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Реабілітаційний центр "Волна+" (код ЄДРПОУ 41082949) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: АДРЕСА_2 , до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства акту від 19.03.2021 №105, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Встановити Товариству з обмеженою відповідальністю "Реабілітаційний центр "Волна+" (код ЄДРПОУ 41082949) наступний порядок і спосіб виконання судового рішення: заборонити використання будівлі за адресою: АДРЕСА_2 ; не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключити вказану будівлю від електропостачання.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя І.С. Шевяков

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.06.2021
Оприлюднено17.06.2021
Номер документу97692661
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4581/21

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 02.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Рішення від 15.06.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 11.05.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні