ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.06.2021м. ДніпроСправа № 904/628/21
За позовом Дніпропетровської обласної прокуратура в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, м. Дніпро
про скасування державної реєстрації земельної ділянки сільськогосподарського призначення
Суддя Золотарьова Я.С.
Секретар судового засідання Волювач М.В.
Представники:
прокурор: Буршаєвський К.Л. ордер серії АЕ № 1066693 представник
від позивача: Полішко І.О. виписка з ЄДР представник
від відповідача: Ревта Д.Л. ордер серії АЕ № 1066693 адвокат
ПРОЦЕДУРА
Дніпропетровська обласна прокуратура в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області звернулась до господарського суду Дніпропетровської області із позовом до Приватного підприємства "Шовкорадгосп "ЩОРСЬКИЙ" та просить суд:
- скасувати державну реєстрацію земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632 у Державному земельному кадастрі;
- визнати акт на користування землею площею 111,4 га, виданий Щорському держлісрозсаднику та зареєстрованй в державній книзі реєстрації землекористувань за № 34 від 01.11.1959, таким, що втратив чинність;
- зобов`язати приватне підприємство "Шовкорадгосп "Щорський" повернути земельну ділянку площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:0010632, що розташовується на території Божедарівської селищної ради Криничанського району, державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 03.02.2021 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 25.02.2021.
15.02.2021 представник відповідача подав відзив на позов.
22.02.2021 представник позивача подав письмові пояснення.
Протокольною ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 25.02.2021 відкладено підготовче засідання на 23.03.2021.
19.03.2021 представник позивача подав відповідь на відзив.
23.03.2021 прокурор подав відповідь на відзив та письмові пояснення.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 23.03.2021 відкладено підготовче засідання на 07.04.2021.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 07.04.2021 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено підготовче засідання на 22.04.2021.
22.04.2021 представник відповідача подав клопотання про закриття провадження у справі.
Суд залишив вищезазначене клопотання без задоволення.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 22.04.2021 закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті на 18.05.2021.
У судовому засіданні 18.05.2021 розпочато розгляд справи по суті, заслухано вступне слово прокурора та відповідача, встановлено обставини справи та досліджено докази, наявні у матеріалах справи.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 18.05.2021 відкладено судове засідання на 08.06.2021 для проведення судових дебатів.
У судовому засіданні 08.06.2021 продовжено розгляд справи по суті. Під час судових дебатів прокурор та позивач просили позов задовольнити повністю, з підстав, викладених у заявах по суті, відповідач просив у задоволенні позову відмовити, з підстав, викладених у відзиві та клопотанні про закриття провадження у справі.
У судовому засіданні 08.06.2021 у нарадчій кімнаті ухвалено судове рішення в порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України з оформленням вступної та резолютивної частини.
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція прокурора
В обґрунтування позову, прокурор зазначає, що відповідачем порушені інтереси держави, які полягають у вибутті з користування держави земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 131 га за відсутності її волі як власника, в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, та всупереч встановленого законом порядку.
Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області заходи, спрямовані на захист порушених інтересів держави, не здійснено, претензійно-позовна робота, спрямована на скасування незаконного користування земельною ділянкою не проведено.
Невжиття органом державної влади, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, заходів щодо захисту та поновлення права власності держави на спірну земельну ділянку, свідчить про наявність підстав для вжиття прокуратурою представницьких повноважень в інтересах держави шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
Встановлено, що про факт порушення земельного законодавства Головному управлінню Держгеокадастру в Дніпропетровській області було відомо ще з 16.10.2020, коли державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання земельного законодавства України про охорону земель проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632, та складено акт № 1236- ДК/1127/АПУ09/01/-20, відповідно до якого виявлено порушення під час створення в Державному земельному кадастрі земельної ділянки та подальшої реєстрації права постійного користування на неї за приватним підприємством Шовкорадгосп Щорський .
Проте, Головним управлінням Держгеокадастру в Дніпропетровській області заходи, в тому числі претензійно-позовні, направлені на скасування державної реєстрації земельної ділянки, визнання таким, що втратив чинність акту на право постійного користування землею та зобов`язання повернути ПП Шовкорадгосп Щорський земельну ділянку не вживались.
При цьому, Дніпропетровською обласною прокуратурою направлено запит 15/1-112вих-21 від 21.01.2021 до Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області, в яких також зазначено про встановлені факти порушення земельного законодавства.
Проте, згідно із відповіддю Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області від 22.01.2021 заходи, в тому числі претензійно-позовні, не вживались.
Прокурором встановлено, що 01.11.1959 Щорському держлісрозсаднику передано в постійне користування земельну ділянку площею 111,4 га, що розташовується на території Божедарівської селищної ради Криничанського району, про що видано акт на право постійного користування землею від 01.11.1959, зареєстрований в державній книзі реєстрації землекористувань за № 34.
Вказане підприємство перетворено в державне підприємство - плодово-шовківницький розсадник Щорський , відповідно до наказу Міністерства сільського господарства УРСР № 97 від 01.04.1963.
У подальшому, зазначене підприємство перетворено в ДП Шовкорадгосп Щорський , відповідно до наказу Міністерства сільського господарства УРСР № 142 від 18.04.1985, та рішенням Криничанської районної ради народних депутатів Дніпропетровської області від 28.02.1992 за державним підприємством закріплено земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною, площею 131 га, що розташовується на території Божедарівської селищної ради Криничанського району.
Разом з цим, правовстановлюючі документи на землю, площею 131 га, державним підприємством не було отримано,
Відомості про видачу державному підприємству державного акту про право постійного користування землею на земельну ділянку, площею 131 га, відсутні. Також немає даних про внесення змін до акту на право постійного користування землею від 01.11.1959, зареєстрований в державній книзі реєстрації землекористувань за № 34, щодо збільшення площі земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні державного підприємства.
Таким чином, фактично в постійному користуванні державного підприємства ДП Шовкорадгосп Щорський як до 1992 року, так і після, продовжувала перебувати земельна ділянка, площею, 111,4 га, що розташовується на території Божедарівської селищної ради Криничанського району відповідно до акту на право постійного користування землею від 01.11.1959, зареєстрованого в державній книзі реєстрації землекористувань за №34.
26.11.2018 проведено електронний аукціон із продажу лоту Єдиний майновий комплекс ДП Шовкорадгосп Щорський .
Відповідно до протоколу про результати електронного аукціону № ІІА-Р8-2018-11-02-000025-1, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна по Дніпропетровській області № 12/01-163-РП від 07.12.2018, переможцем обрано ОСОБА_1 .
У подальшому, 27.12.2018 між Регіональним відділенням Фонду державного майна по Дніпропетровській області та ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу єдиного майнового комплексу ДП Шовкорадгосп Щорський , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
На виконання вказаного договору 14.01.2019 укладено акт приймання-передачі об`єкта малої приватизації - єдиний майновий комплекс державного підприємства Шовкорадгосп Щорський та 15.01.2019 Регіональним відділом ФДМ по Дніпропетровській області видано наказ № 12/01-01-ЗВП про затвердження результатів продажу об`єкта державної власності (цілісний майновий комплекс) - ДП Шовкорадгосп Щорський , який приватизовано шляхом продажу на аукціоні.
Відповідно до ст. 28 Закону України Про приватизацію державного та комунального майна особи, які придбали державні або комунальні підприємства як єдині майнові комплекси, є правонаступниками їх майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов`язків відповідно до умов договору між продавцем і покупцем та законодавства України.
Проте, 14.03.2019, тобто через 2 місяці після завершення приватизації, ДП Шовкорадгосп Щорський звернулось до державного реєстратора Відділу у Криничанському району Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із заявою ЗВ-1208814012019 щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей, про земельну ділянку площею 131 га, яка перебуває в постійному користуванні ДП Шовкорадгосп Щорський .
За результатами розгляду вказаної заяви, державним реєстратором Відділу у Криничанському району Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в порушення вимог ст. 28 Закону України Про приватизацію державного та комунального майна , видано Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632, що розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району, та перебуває в постійному користуванні ДП Шовкорадгосп Щорський , відповідно до акту від 01.11.1959.
Встановлено, що технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632, не була затверджена Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Таким чином, враховуючи, що у державного підприємства були відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632, дозвіл на розробку документації із землеустрою спірної земельної ділянки уповноваженим органом не надавався, документація із землеустрою спірних земельних ділянок не затверджувалась у встановленому законодавством порядку, а також те, що державне підприємство на момент звернення із заявою про реєстрацію земельної ділянки вже було приватизовано та відповідно до ст. 28 Закону України Про приватизацію державних та комунальних підприємств втратило право постійного користування землею, вказане свідчить про протиправну реєстрацію земельної ділянки та наявність підстав для скасування її державної реєстрації в Державному земельному кадастрі.
Позиція відповідача, викладена у відзиві
Відповідач зазначає, що вимога про скасування державної реєстрації не може бути заявлена до Приватного підприємства "Шовкорадгосп "ЩОРСЬКИЙ", оскільки належним відповідачем по справі є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) або її відповідне територіальне управління. На державного кадастрового реєстратора, як на посадову особу, покладено обов`язок перевірити надані із заявою документи і в разі невідповідності їх вимогам законодавства відмовити у державній реєстрації. Внесення до Державного земельного кадастру відомостей без законних на те підстав можливе лише внаслідок неналежного виконання службових обов`язків або умисних протиправних дій уповноваженої посадової особи, а спір про скасування такої реєстрації, відповідно до п. 2 ч. 4 Кодексу адміністративного судочинства України являється публічно-правовим та відповідно до ч. 1 ст. 19 КАС України відноситься до юрисдикції адміністративного суду.
Також, відповідач вказує на те, що спірна земельна ділянка є державною власністю, право на яку виникло до 2004 року, тому така земельна ділянка відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державний земельний кадастр» вже вважається сформованою. Держана реєстрація земельної ділянки здійснюється тільки при її формуванні, а спірна земельна ділянка вже вважалась сформованою на момент присвоєння кадастрового номера, тобто вже мала державну реєстрацію, однак їй не був присвоєний кадастровий номер. Після виготовлення технічної документації та її реєстрації земельній ділянці був присвоєний кадастровий номер. У зв`язку з тим, що всі земельні ділянки повинні бути зареєстровані, тому відповідач вважає безпідставним скасовування державної реєстрації спірної земельної ділянки.
Відповідач зазначає, що він не заявляє будь-яких вимог щодо наявності у нього речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 1222055700:01:001:0632, більш того, стверджує про відсутність таких прав, тому відсутнє оспорюване право щодо реалізації будь-яких правомочностей власника або користувача зазначеної земельної ділянки.
Позиція прокурора, викладена у відповіді на відзив
Прокурор зазначає, що оскільки відповідачем приватизовано та відповідно до вимог ст. 28 Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна» право постійного користування земельною ділянкою припинилось, тому підлягають задоволенню вимоги про скасування в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 1222055700:01:001:0632, площею 131 га, що розташована за адресою: Хмельницька обл. Хмельницький район, Лісовогринівецької сільської ради з одночасним припиненням речових прав на неї.
Враховуючи, що приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Батовою Л.Г. 09.10.2020 скасовано державну реєстрацію речового права, прокурором відповідно до абз. 4 ч. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" заявлено позовну вимогу лише в частині скасування державної реєстрації земельної ділянки до правокористувача цієї земельної ділянки, а не державного реєстратора.
Позиція позивача, викладена у відповіді на відзив
Позивач зазначає, що право постійного користування на земельну ділянку площею 131 га за відповідачем було зареєстровано з порушенням чинного земельного законодавства. Тому, позовні вимоги прокурора підтримує та просить задовольнити повністю.
Позивач обставини справи викладені у позові підтвердив.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ
01.11.1959 Щорському держлісрозсаднику передано в постійне користування земельну ділянку площею 111,4 га, що розташовується на території Божедарівської селищної ради Криничанського району, про що видано акт на право постійного користування землею від 01.11.1959, зареєстрований в державній книзі реєстрації землекористувань за № 34 (т.1 арк.22).
В подальшому, Щорський держлісрозсадник перетворено в державне підприємство - плодово-шовківницький розсадник «Щорський» , відповідно до наказу Міністерства сільського господарства УРСР № 97 від 01.04.1963 та Державне підприємство - плодово-шовківницький розсадник «Щорський» перетворено в Державне підприємство «Шовкорадгосп «Щорський» , відповідно до наказу Міністерства сільського господарства УРСР № 142 від 18.04.1985 та рішення Криничанської районної ради народних депутатів Дніпропетровської області від 28.02.1992 за державним підприємством закріплено земельну ділянку сільськогосподарського призначення, загальною площею 131 га, що розташовується на території Божедарівської селищної ради Криничанського району.
Натомість докази про видачу державному підприємству державного акту про право постійного користування землею на земельну ділянку, площею 131 га, в матеріалах справи відсутні.
Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 31.08.2018 № 6484/0-4386/0/20-18 Державному підприємству «Шовкорадгосп «Щорський» було надано згоду щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області згідно з визначеним Актом на право користування землею.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (т.1 арк.с.37) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1222055700:01:001:0632:
- місце розташування земельної ділянки - Дніпропетровська область, Криничанський район, Божедарвська селищна рада,
- категорія земель - землі сільськогосподарського призначення,
- цільове призначення земельної ділянки 01.13 - для іншого сільськогосподарського призначення,
- площа 131,0 га,
- власник (користувач) - Держава Україна,
- форма власності - державна, частка у спільній власності 1,
- дата державної реєстрації права на нерухоме майно 17.12.2019, реєстраційний номер земельної ділянки у Державному реєстрі прав 34718007, орган державної реєстрації прав - Дніпровський міський нотаріальний округ, дата внесення змін/скасування/поновлення запису 12.10.2020.
Відповідно до довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями № 97-4-0.29-955/166-18 від 18.10.2018, яка видана Відділом у Криничанському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, згідно з обліковими даними державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками, земель, землекористувачами, угіддями за Щорським держлісорозсадником рахується земельна ділянка сільськогосподарського призначення, площею 111,4 га (т.1 арк.с.42).
Регіональним відділенням ФДМ України по Дніпропетровській області на підставі наказу № 12/01-132-РП від 17.11.2017 прийнято рішення про приватизацію ДП «Шовкорадгосп «Щорський» , як єдиний майновий комплекс.
26.11.2018 проведено електронний аукціон із продажу лоту «Єдиний майновий комплекс ДП «Шовкорадгосп» Щорський» .
Відповідно до протоколу про результати електронного аукціону № UA-PS-2018-11-02-000025-1, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна по Дніпропетровській області № 12/01-163-РП від 07.12.2018, переможцем обрано Лісєєва В.О.
27.12.2018 між Регіональним відділенням Фонду державного майна по Дніпропетровській області та ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу єдиного майнового комплексу ДП «Шовкорадгосп «Щорський» , що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Криничанський район, смт. Божедарівка, вул. Матросова, 1 (т.1 арк.с.128).
На виконання вказаного договору 14.01.2019 підписано акт приймання-передачі об`єкта малої приватизації - єдиний майновий комплекс державного підприємства «Шовкорадгосп «Щорський» та 15.01.2019 Регіональним відділом ФДМ по Дніпропетровській області видано наказ № 12/01-01-ЗВП про затвердження результатів продажу об`єкта державної власності (цілісний майновий комплекс) - ДП «Шовкорадгосп «Щорський» , який приватизовано шляхом продажу на аукціоні (т.1 арк.с.134).
14.03.2019 ДП «Шовкорадгосп «Щорський» звернулось до державного реєстратора Відділу у Криничанському району Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із заявою ЗВ-1208814012019 щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей, про земельну ділянку площею 131 га, яка перебуває в постійному користуванні ДП «Шовкорадгосп «Щорський» .
За результатами розгляду вказаної заяви, державним реєстратором Відділу у Криничанському району Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видано Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632, що розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району, та перебуває в постійному користуванні ДП «Шовкорадгосп «Щорський» , відповідно до акту від 01.11.1959.
ДП «Шовкорадгосп «Щорський» замовило, а ТОВ «Авалон-Бізнес Консалтинг» розробило технічну документацію із землеустрою на земельну ділянку площею 131 га.
На підставі технічної документації 14.03.2019 земельна ділянка площею 131 га була зареєстрована в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 1222055700:01:001:0632.
Технічна документація, у встановленому законом порядку не затверджена.
17.12.2019 приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Батовою Л.Г. проведено державну реєстрацію права постійного користування за приватним підприємством «Шовкорадгосп «Щорський» , на підставі акту на право постійного користування землею від 01.11.1959.
09.10.2020 приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Батовою Л.Г. проведено державну реєстрацію припинення вказаного права на підставі заяви приватного підприємства «Шовкорадгосп «Щорський» № 962/01-30 від 09.10.2020.
Головним управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області 16.10.2020 проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632, та складено акт № 1236-ДК/1127/АП/09/01/-20, в якому зазначені порушення, в частині відсутності правовстановлюючих документів на землю площею 131 га та незаконності проведення її державної реєстрації в державному земельному кадастрі (т.1 арк.с.31).
11.11.2020 Головним управлінням Держгеокадастру в Дніпропетровській області було подано заяву про залучення до кримінального провадження № 4201904000000727 в якості потерпілої особи у зв`язку із незаконність реєстрації права постійного користування зазначеною земельною ділянкою за приватним підприємством «Шовкорадгосп «Щорський» .
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Щодо представництва прокурором інтересів держави
Згідно зі статтею 131-1 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 цієї статті.
За відомостями прокурора, які позивач не заперечував, про факт порушення земельного законодавства з боку відповідача Головному управлінню Держгеокадастру в Дніпропетровській області було відомо ще з 16.10.2020, коли державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання земельного законодавства України про охорону земель проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632, та складено акт № 1236-ДК/1127/АП/09/01/-20, відповідно до якого виявлено порушення під час створення в Державному земельному кадастрі земельної ділянки та подальшої реєстрації права постійного користування на неї за приватним підприємством «Шовкорадгосп «Щорський» .
Проте, Головним управлінням Держгеокадастру в Дніпропетровській області заходи, в тому числі претензійно-позовні, направлені на скасування державної реєстрації земельної ділянки, визнання таким, що втратив чинність акту на право постійного користування землею та зобов`язання повернути ПП «Шовкорадгосп «Щорський» земельну ділянку не вживались.
При цьому, Дніпропетровською обласною прокуратурою направлено запит 15/1-112вих-21 від 21.01.2021 до Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області, в яких також зазначено про встановлені факти порушення земельного законодавства.
Проте, згідно із відповіддю Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області від 22.01.2021 заходи, в тому числі претензійно-позовні, не вживались.
Відповідно, суд зазначає, що у прокурора були наявні підстави для звернення до суду з позовом на захист земельних прав держави, які на його думку були порушені відповідачем.
Щодо вимоги прокурора про скасування державної реєстрації
Відповідно до статті 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельній ділянці, відомості про яку внесено до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до частини 2 Розділу VII прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
Формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав визначено приписами статті 79-1 Земельного кодексу України. Зокрема, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
Відповідно до пунктів 2.1 та 4.3 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 № 376, встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі раніше розробленої та затвердженої відповідно до статті 186 Земельного кодексу України документації із землеустрою.
Згідно частини 14 статті 186 Земельного кодексу технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується, зокрема, органами виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених ст. 122 Земельного кодексу, у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності.
Суд зазначає, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632 не була затверджена Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Крім того, відомості про видачу державному підприємству державного акту про право постійного користування землею на земельну ділянку, площею 131 га, відсутні.
Фактично в постійному користуванні державного підприємства ДП «Шовкорадгосп «Щорський» перебувала земельна ділянка, площею 111,4 га, що розташовується на території Божедарівської селищної ради Криничанського району відповідно до акту на право постійного користування землею від 01.11.1959, зареєстрованого в державній книзі реєстрації землекористувань за №34.
Відповідно до частини 3 статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
Частиною 6 статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» визначено, що підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства;
Враховуючи, що акт на право постійного користування землею від 01.11.1959, наданого в якості підстави для держаної реєстрації права постійного користування землею, нормам чинного законодавства (відсутні правовстановлюючі документи (державний акт) саме на земельну ділянку площею 131 га), державний реєстратор згідно з вимогою частини 6 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» був зобов`язаній відмовити в державній реєстрації прав, оскільки подані відповідачем документи не відповідають вимог законодавства та не підтверджують прав постійного користування саме на земельну ділянку площе 131 га.
Згідно частини 13 статті 79-1 Земельного кодексу України, в редакції чинній з 15.01.2020, земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема, скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
При цьому, відповідно до частини 6 статті 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Відтак, враховуючи, що у державного підприємства були відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632, дозвіл на розробку документації із землеустрою спірної земельної ділянки уповноваженим органом не надавався, документація із землеустрою спірних земельних ділянок не затверджувалась у встановленому законодавством порядку, а також те, що державне підприємство на момент звернення із заявою про реєстрацію земельної ділянки вже було приватизовано та відповідно до статті 28 Закону України «Про приватизацію державних та комунальних підприємств» втратило право постійного користування землею, вказане свідчить про протиправну реєстрацію земельної ділянки та наявність підстав для скасування її державної реєстрації в Державному земельному кадастрі.
Водночас, суд відхиляє доводи відповідача про те, що ця позовна вимога не може бути спрямована до нього, оскільки саме він 14.03.2019 звернувся до державного реєстратора Відділу у Криничанському району Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з відповідною заявою.
Щодо вимоги прокурора про визнання акту на користування землею таким, що втратив чинність
Відповідно до вимог статті 141 Земельного кодексу України підставою припинення права користування земельною ділянкою є припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій.
Відповідно до ст. 28 Закону України Про приватизацію державного та комунального майна особи, які придбали державні або комунальні підприємства як єдині майнові комплекси, є правонаступниками їх майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов`язків відповідно до умов договору між продавцем і покупцем та законодавства України.
В порушення зазначеної вище статті відповідачем були вчинені дії, спрямовані на те, щоб залишити за собою право постійного користування земельною ділянкою, а саме:
- подання заяви до державного реєстратора Відділу у Криничанському району Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей, про земельну ділянку площею 131 га та отримання відповідного Витягу;
- замовлення розробки технічної документації із землеустрою на цю земельну ділянку;
- реєстрація за відповідачем земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 1222055700:01:001:0632;
- звернення до приватного нотаріусу Дніпровського міського нотаріального округу Батовою Л.Г. про проведення державної реєстрації права постійного користування за приватним підприємством «Шовкорадгосп «Щорський» , на підставі акту на право постійного користування землею від 01.11.1959.
Всі зазначені дії свідчать про те, що відповідач уважає право користування спірною земельною ділянкою таким, що не було припинено в результаті приватизації.
Зважаючи на вищевикладене, враховуючи, що під час приватизації державного підприємства відповідна державна реєстрація акту на право користування землею не скасована, тому як вірно зазначає прокурор, вирішення питання щодо припинення права постійного користування можливо у судовому порядку.
З урахуванням викладеного, а також положень статті 28 Закону України «Про приватизацію державних та комунальних підприємств» , акт на право користування землею, площею 111,4 га, зареєстрований в державній книзі реєстрації землекористувань за № 34 від 01.11.1959, підлягає визнанню таким, що втратив чинність.
Щодо вимоги прокурора про зобов`язання повернути земельну ділянку
Статтею 152 Земельного кодексу України визначено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю.
Відповідно до частини 1 статті 317 Цивільного кодексу України права володіння, користування та розпорядження своїм майном належать власникові.
Згідно статті 319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується і розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
У відповідності до статті 387 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Прокурор Дніпропетровської обласної прокуратури просить зобов`язати відповідача повернути земельну ділянку, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632.
Обраний прокурором спосіб захисту у вигляді зобов`язання відповідача повернути земельну ділянку передбачає, що відповідач володіє та/або користується земельною ділянкою.
Але з матеріалів справи не вбачається, що спірна земельна ділянка перебуває у володінні та користуванні відповідача. Тому вимоги прокурора про повернення спірної земельної ділянки відповідачем не можуть бути задоволенні.
Щодо інших аргументів сторін
Відповідно до пункту 5 частини 4 статті 238 Господарського процесуального кодексу України у мотивувальній частині рішення зазначається, зокрема, мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову, крім випадку, якщо аргумент очевидно не відноситься до предмета спору, є явно необґрунтованим або неприйнятним з огляду на законодавство чи усталену судову практику.
Водночас, відповідно до пункту 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
У пункту 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Span" від 9 грудня 1994 р., визначено, що статтю 6 пункт 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень та детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення ЄСПЛ у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, пункт 29; рішення ЄСПЛ у справі "Серявін проти України" від 10 травня 2011 року, пункт 58).
Зважаючи на викладене, суд надав оцінку усім аргументам сторін та учасникам справи, які відносяться до предмета спору.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Згідно пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Тому судовий збір у розмірі 4 540,00 грн слід покласти на відповідача, а у розмірі 2 270,00 грн залишити за позивачем.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 131 га, кадастровий номер 1222055700:01:001:0632 у Державному земельному кадастрі.
Визнати акт на користування землею площею 111,4 га, виданий Щорському держлісрозсаднику та зареєстрований в державній книзі реєстрації землекористувань за №34 від 01.11.1959, таким, що втратив чинність.
Стягнути з Приватного підприємства "Шовкорадгосп "ЩОРСЬКИЙ" (52323, Криничанський район, смт. Божедарівка, вул. Матросова, 1; ідентифікаційний код 00693279) на користь Дніпропетровської обласної прокуратура (49044, м. Дніпро, пр-т . Дмитра Яворницького, 38; ідентифікаційний код 02909938; р/р UA 228201720343160001000000291 в ДКСУ в м. Київ, МФО 820172) судовий збір у розмірі 4 540,00 грн.
В іншій частині позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.
Оскільки Єдина судова інформаційно-телекомунікаційної система не почала функціонувати, відповідно до підпункту 17.5 пункту 17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України апеляційні скарги подаються учасниками справи до господарського суду Дніпропетровської області.
Повне рішення складено 18.06.2021
Суддя Я.С. Золотарьова
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2021 |
Оприлюднено | 23.06.2021 |
Номер документу | 97804751 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні