Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 червня 2021 р. Справа№200/12010/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А.,
за участю:
секретаря Перерви Д.В.,
представника позивача Нечепоренко Н.Н.,
представника відповідачів Ярової С.Е.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства ВОДОЛІЙ І КО до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України, про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
Фермерське господарство ВОДОЛІЙ І КО звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просило суд:
визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Донецькій області про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1950307/39128989 від 21.09.2020 року; № 1950306/39128989 від 21.09.2020 року; № 1950305/39128989 від 21.09.2020 року та № 1950304/39128989 від 21.09.2020 року;
зобов`язати ГУ ДПС у Донецькій області зареєструвати податкові накладні № 1 від 27.7.2020 року, № 2 від 27.07.2020 року, № 3 від 28.07.2020 року, № 4 від 29.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх фактичного подання на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних вказано як підставу для відмови: ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), в тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг, з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків).
На думку позивача, в порушення вимог законодавства, оскаржувані рішення містять в собі лише загальне твердження про їх ненадання, без конкретизації (підкреслення) конкретного переліку документів, які, на думку Комісії, не надані, тобто, не вбачається конкретної підстави відмови, при цьому всі первинні документи були надані відповідачу на підтвердження здійснення господарських операцій, згідно повідомлень. А отже, такі рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткої підстави для не прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість, а тому є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Ухвалою від 28 грудня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження по справі.
Відповідно до ухвали суду від 26 лютого 2021 року розгляд справи здійснюється в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 14 квітня 2021 року залучено Державну податкову служби України в якості другого відповідача у справі, розгляд справи розпочатий спочатку.
Ухвалою суду 19 травня 2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.
У поданому до суду відзиві на позовну заяву (а.с.63-67) відповідач-1 - Головне управління ДПС у Донецькій області заперечив проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на законність ухваленого рішення щодо зупинення реєстрації податкових накладних та відмови у її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначив, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ФГ ВОДОЛІЙ І КО не вносилося Комісією ГУ ДПС до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС (ДФС), господарські операції з реалізації Пшениця 2,3 класу, українського походження, врожаю 2020р. за кодом згідно УКТЗЕД 1001, що відображались у направлених для реєстрації в ЄРПН податкових накладних №1 від 27.07.2020, №2 від 27.07.2020, №3 від 28.07.2020 та №4 від 29.07.2020 підприємства, відповідали опису пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, оскільки за цими податковими накладними обсяг реалізації Пшениця 2,3 класу перевищував обсяг придбання такого товару на митній території України за умов відсутності імпорту такого товару та відсутності врахованої таблиці даних платника податку, яка б свідчила про постачання ФГ ВОДОЛІЙ І КО пшениці за кодом 1001 УКТЗЕД на постійній основі. Внаслідок відповідності критерію ризиковості здійснення операцій реєстрація ПН від 27.07.2020 №1, від 27.07.2020 №2, від 28.07.2020 №3 та від 29.07.2020 №4 в ЄРПН була автоматично зупинена на підставі абзацу 10 пункту 12 Порядку № 1246.
Під час винесення зазначених рішень комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглянуто надано підприємством пояснення разом зі сканкопіями підтверджуючих документів. За результатами розгляду враховано наступне.
Згідно з прийнятими комісією ГУ ДПС рішеннями від 21.09.2020 № 1950307/39128989, від 21.09.2020 № 1950306/39128989, від 21.09.2020 № 1950305/39128989 та від 21.09.2020 № 1950304/39128989, причина відмови у реєстрації ПН №1, ПН №2, ПН №3 та ПН № 4в Єдиному реєстрі податкових накладних, зазначена у полі Прийнято рішення про : відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: ненаданням платником податку копій документів:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків .
Зокрема, ФГ ВОДОЛІЙ І КО разом з повідомленням від 15.09.2020 № 1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК не надало документів первинного обліку:
- первинних облікових документів за формами № ВЗСГ-1, № ВЗСГ-4, № ВЗСГ-8, № ВЗСГ-10, затвердженими наказом Мінагрополітики від 21.12.2007 № 929;
- первинних облікових документів за формами № ПБАСГ-1, №ПБАСГ-2, затвердженими наказом Мінагрополітики від 21.02.2008 № 73;
- облікових листів трактористів-машиністів;
- актів на списання загиблих площ.
Однак, жодного з цих первинних документів до контролюючого органу разом з повідомленням від 15.09.2020 № 1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненим ПН №1, ПН №2, ПН №3 та ПН № 4 ФГ ВОДОЛІЙ І КО також не надало, внаслідок чого останнім не було дотримано норм абзацу 4 пункту 5 Порядку № 520. Тому, у зв`язку з відсутністю підтвердження джерела походження Пшениця 2,3 класу, українського походження, врожаю 2020р. у ФГ ВОДОЛІЙ І КО , неможливо підтвердити реальність господарських операцій ФГ ВОДОЛІЙ І КО , відображених у ПН №1, ПН №2, ПН №3 та ПН № 4.
Навіть враховуючи специфіку ведення бухгалтерського обліку у фермерських господарствах відповідно до Методичних рекомендацій з організації та ведення бухгалтерського обліку в селянських (фермерських) господарствах, затверджених наказом Міністерства аграрної політики України від 2 липня 2001 року № 189, в підтвердження витрат, що понесло ФГ ВОДОЛІЙ І КО на насадження, вирощування та збирання врожаю пшениці 2,3 класу, реалізацію якої в подальшому відображено в ПН № 1, ПН №2, ПН №3 та ПН № 4, підприємство не надало витяг з Книги обліку доходів та витрат або Журналу реєстрації господарських операцій.
Однак, підприємством не надано жодного первинного та/або бухгалтерського документа, який свідчив би про облік незібраного врожаю в бухгалтерському обліку підприємства, а відтак й про зміну структури активів та пасивів підприємства, яке є передумовою для відображення настання реального економічного ефекту від здійснених позивачем операцій з вирощування пшениці та отримання з неї готового врожаю.
З наведених підстав відповідач -1 просив відмовити у задоволенні позову.
Відповідач-2 - Державна податкова служба України у відзиві на позовну заяву (а.с.96-100) проти позову заперечив, з підстав, аналогічних викладеним у відзиві Головного управління ДПС у Донецькій області, просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
У судовому засідання представник позивача заявлені вимоги підтримала з підстав, викладених у позовній заяві, також зазначила, що для здійснення господарської діяльності підприємство орендує землі сільськогосподарського призначення у фізичних осіб. У 2020 році господарством було орендовано і оброблено 536,8437 га ріллі, що підтверджується Декларацією платника єдиного податку четвертої групи та Звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року форма 4-сг.
Підприємство має в наявності сільськогосподарську техніку та інвентар, що підтверджується Звітом про наявність сільськогосподарської техніки в сільськогосподарських підприємствах у 2019 році форма 10-мех. Підприємство виробляє товар, який у подальшому реалізує на території України та власного імпорту не має.
Вважає, що в порушення вимог законодавства, оскаржувані рішення містять в собі лише загальне твердження про їх ненадання, без конкретизації (підкреслення) конкретного переліку документів, які, на думку Комісії, не надані, тобто, не вбачається конкретної підстави відмови, при цьому всі первинні документи були надані відповідачу на підтвердження здійснення господарських операцій, згідно повідомлень. А отже, такі рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткої підстави для не прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість, а тому є протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Просила позов задовольнити.
Представник відповідачів у судовому засідання проти позову заперечила з підстав, викладених у відзивах на позовну заяву.
Заслухавши представників сторін та дослідивши матеріали справи, судом встановлені такі фактичні обставини.
ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО ВОДОЛІЙ І КО (код ЄДРПОУ 39128989), зареєстровано 11.03.2014 р. як суб`єкт підприємницької діяльності - юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №1 280 102 0000 001934.
З 12.03.2014 року Підприємство перебуває на податковому обліку у контролюючих органах - ГУ ДПС у Донецькій області Покровсько-Добропільське управління Ясинуватсько-Авдіївська ДПІ (Ясинуватський район) як платник податків та зборів, з 01.01.2018 року є платником єдиного податку четвертої групи.
За даним Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами економічної діяльності є:
01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний);
01.25 Вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників;
01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, корнеплодів і бульплодів).
Позивачем з ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ДЖИ-ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 41912532) укладено договір поставки № 210720/1 від 21.07.2020 року, відповідно до умов якого ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО ВОДОЛІЙ І КО (Постачальник) зобов`язується передати у власність, а ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ДЖИ-ТРЕЙД» (Покупець) оплатити і прийняти зерно (пшеницю українського походження врожаю 2020 року) (а.с. 9-12).
Відповідно до п.5.1 Договору Покупець здійснює попередню оплату 80% вартості кожної, підготовленої до відвантаження партії Товару шляхом перерахування грошових коштів на банківський рахунок Постачальника, протягом трьох банківських днів з моменту отримання рахунку. 20% вартості поставленого товару Покупець сплачує протягом трьох банківських днів з моменту отримання податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних в електронній формі у порядку, визначеному законодавством, з накладенням електронного підпису уповноваженої особи Постачальника; видаткова накладна (п.5.2 Договору).
У зв`язку з виконанням вказаного договору ФГ ВОДОЛІЙ І КО виписано такі податкові накладні (далі - ПН), які 14.08.2020 року було відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН (а.с.33-36):
від 27.07.2020 № 1 на загальну суму ПДВ 133 525,10 грн. обсягом постачання 667 625,49 грн. на реалізацію Пшениця 2,3 класу українського походження, врожаю 2020р. за кодом УКТ ЗЕД 1001;
від 27.07.2020 № 2 на загальну суму ПДВ 33 608,36 грн. обсягом постачання 168 041,79 грн. на реалізацію Пшениця 2,3 класу, українського походження, врожаю 2020р. за кодом УКТ ЗЕД 1001;
від 28.07.2020 № 3 на загальну суму ПДВ 33 608,36 грн. обсягом постачання 168 041,79 грн. на реалізацію Пшениця 2,3 класу, українського походження, врожаю 2020р. за кодом УКТ ЗЕД 1001;
від 29.07.2020 № 4 на загальну суму ПДВ 49 958,37 грн. обсягом постачання 249 791,85 грн. на реалізацію Пшениця 2,3 класу, українського походження, врожаю 2020р. за кодом УКТ ЗЕД 1001.
В результаті обробки заяв, як зазначено в квитанціях про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
15.09.2020 року через електронний кабінет платника позивачем було надано пояснення (Повідомлення про надання пояснень та копій документів).
Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було відмовлено у реєстрації податкових накладних (а.с.49-56), а саме:
№ 1950307/39128989 від 21.09.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 27.07.2020 року;
№ 1950306/39128989 від 21.09.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 27.07.2020 року;
№ 1950305/39128989 від 21.09.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 28.07.2020 року;
№ 1950304/39128989 від 21.09.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 29.07.2020 року.
В рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних вказано як підставу для відмови: ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), в тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг, з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків).
Вказані рішення позивач вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки вони не містять чіткої підстави для не прийняття ПН, що свідчить про їх необґрунтованість, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та спірним відносинам, суд зазначає про таке.
Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Підпунктами 16.1.2 й 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Податковим обов`язком є обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п. 36.1 ст. 36 вказаного Кодексу).
Розділ V Податкового кодексу України (ст.ст. 180-211) регулює порядок нарахування та сплати податку на додану вартість, визначає платників податку, встановлює порядок реєстрації в якості платників ПДВ, визначає об`єкти оподаткування та розміри ставок податку, операції, які звільнені від оподаткування, а також, правила віднесення сум до складу податкового кредиту.
Відповідно до п. 185.1 ст. 185 цього Кодексу, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;
в) ввезення товарів на митну територію України;
г) вивезення товарів за межі митної території України;
е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 вказаного Кодексу датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 вказаного Кодексу на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Для платників податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер, встановлені особливі терміни складання податкової накладної (пп. 201.4. ст. 201 Податкового кодексу України).
Відповідно до пп. 14.1.60 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з абз. 1 п. 201.10 ст. 201 вказаного Кодексу, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Граничні строки реєстрації податкової накладної встановлені п. 201.10 ст. 201 вказаного Кодексу.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абз. 5 п.201.10 ст. 201 вказаного Кодексу.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є така відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; або
2) відображеної в податковій накладній/розрахунку коригування операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції.
Критерії ризиковості здійснення операцій є додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165.
Реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена з посиланням на п. 1 Критерії ризиковості здійснення операцій, згідно з яким таким критерієм є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до п.п. 10 та 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З 14.12.2019 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, яким затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 цього Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до п. 5 Порядку перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з п.п. 6 та 9 вказаного Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Згідно з п.п. 3 та 10 вказаного Порядку комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Відповідно до п. 11 Порядку комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як встановлено судом, після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних (квитанція №1) позивачем як платником податків в порядку, встановленому законодавством, до контролюючого органу подані Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній та копії документів, на підтвердження реальності здійснення господарських операцій зазначених у цій податковій накладній.
Між тим, за результатом розгляду письмових пояснень та копій документів, що подані платником податків, комісією регіонального рівня контролюючого органу щодо поданої позивачем податкової накладної прийняте рішення про відмову у її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як зазначено вище, причиною відмови у реєстрації податкової накладної податковий орган зазначає відсутність документів первинного обліку:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.
З приводу наведеного суд зазначає, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (додаток до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
Зі спірного рішення випливає, що воно не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для його прийняття, а лише містить загальне посилання про те, що причиною його прийняття є ненаданням платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні (із позначкою - документи які не надано підкреслити).
Суд наголошує, що рішення відповідача про відмову в реєстрації податкової накладної є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Суд зазначає, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Натомість, рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у даному випадку не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Під час розгляду справи позивачем надано (а.с.104-140):
звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур , плодів, ягід і винограду за 2020 рік;
податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2020 рік;
копія Акту звірки взаємних розрахунків між ТОВ «ДЖИ-ТРЕЙД» та ФГ ВОДОЛІЙ І КО за період липень 2020р. - жовтень 2020р.;
копія довіреності № 150820 від 15.08.2020р. ТОВ «ДЖИ ТРЕЙД» на отримання товару;
заключні виписки АТ КБ «ПРИВАТБАНК" за період з 27.07.2020р., 28.07.2020р.. 29.07.2020р., завірені банком;
платіжні доручення № 136 від 27.07.2020р., № 137 від 27.07.2020р., № 138 від 28.07.2020р., № 140 від 29.07.2020р., завірені банком;
копія облікових листів тракториста-машиніста за вересень 2019 року на посів озимої пшениці (на 2 аркушах);
копія акту витрати насіння і садивного матеріалу за жовтень 2019 року;
копія договору поставки № ТД 76/2019 від 13.03.2019 року, специфікації № 6 від 28.08.2019 року;
копія видаткової накладної № 962 від 28.08.2019 року;
копія товарно-транспортної накладної № 5 від 28.08.2019 року;
копія Акту про використання мінеральних, органічних та бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин за жовтень 2019 року;
копія видаткової накладної № 959 від 17.09.2019 року;
копія товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) № ДЮК00000959 від 17.09.2019 року;
копія облікового листа тракториста-машиніста за лютий 2020 року.
копія Акту про використання мінеральних, органічних та бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин за лютий 2020 року;
копія Договору поставки № ТД 37/2020 від 23.01.2020 року, специфікація № 2 від 05.02.2020 року;
копія видаткової накладної № 132 від 05.02.2020 року, № 249 від 05.03.2020 року;
копія облікового листа тракториста-машиніста за серпень 2020 року.
Вказані документи, разом з документами, які направлялися для розгляду комісією регіонального рівня, беззаперечно доводять вчинення господарських операцій, щодо яких складені спірні податкові накладні.
З огляду на викладені обставини, суд дійшов висновку про безпідставність та невмотивованість оскаржуваного рішення податкового органу, оскільки воно не містить чіткої підстави його прийняття, що свідчить про його необґрунтованість.
При виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин, судом враховуються, в тому числі, правові позиції, наведені в постановах Верховного Суду від 06.02.2018 року в справі №816/166/15-а, від 11.09.2018 року в справі №816/909/17, від 05.02.2019 року в справі №813/123/16.
Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України, яка визначає повноваження суду при вирішенні справи, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта, суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи підтверджують реальність здійснення господарських операцій по поданим ним податковим накладним.
Належних доказів стосовно невідповідності наданих позивачем документів вимогам чинного законодавства, чи їх недостатності для підтвердження реальності здійснення господарської операції, відповідачами суду не надано.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію поданої позивачем податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, матеріали справи не містять.
Згідно із п. 13 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до п. 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, як, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Відповідно до п. 20 вказаного Порядку, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
При цьому суд також враховує норми Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами затверджений наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 року №557.
Розділом II Порядку визначені загальні вимоги щодо електронного документообігу.
Відповідно до п. 1 розд. ІІ Порядку електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства та на підставі Договору, що визначає взаємовідносини суб`єктів електронного документообігу.
Згідно з п.п. 8 - 10 розд. ІІ Порядку у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.
Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення.
Автоматизована перевірка електронного документа включає: перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги» ; перевірку обов`язковості та послідовності накладення на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку; перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту); перевірку наявності обов`язкових реквізитів; перевірку наявності Заяви про приєднання до Договору; перевірку дії Договору.
Пунктом 11 розд. ІІ Порядку визначено, що перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.
У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 10 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.
Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.
Відповідно до п. 12 розд. ІІ Порядку не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено нормативно-правовими актами та цим Порядком, формується друга квитанція.
Друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа. В другій квитанції зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, результати обробки в контролюючому органі (дата та час прийняття (реєстрації) або неприйняття, реєстраційний номер, дані про автора та підписувача (підписувачів) електронного документа та автора квитанції).
Відповідно до п. 14 розд. ІІ Порядку у разі наявності другої квитанції про прийняття електронного документа датою та часом прийняття (реєстрації) електронного документа контролюючим органом вважаються дата та час, зафіксовані у першій квитанції.
З наведених підстав рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову у реєстрації податкових накладних, зазначених у позові, підлягають скасуванню.
З метою ефективного захисту та відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, виходячи з наведених вимог законодавства, підлягають задоволенню також вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних вищезазначені податкові накладні, складені позивачем, через що позов підлягає задоволенню повністю.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до приписів частини 8 статті 139 КАС України якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Враховуючи, що висновок суду про наявність підстав для задоволення позовних вимог пов`язаний з неправомірним рішенням комісії ГУ ДПС про відмову у реєстрації податкових накладних, суд вважає обов`язок щодо відшкодування судових витрат покласти на Головне управління ДПС у Донецькій області, за рахунок бюджетних асигнувань якого підлягає стягненню на користь позивача сплачений ним судовий збір у розмірі 2270 грн.
Керуючись статтями 2, 139, 241-246, 255, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Фермерського господарства ВОДОЛІЙ І КО (86024, Донецька область, Ясинуватський район, с. Новоселівка Перша, вул. Шкільна, 35Д, код ЄДРПОУ 39128989) до Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Донецькій області (87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59, код ЄДРПОУ 43142826) про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих Фермерським господарством ВОДОЛІЙ І КО (ЄДРПОУ 39128989), а саме:
від 21.09.2020 року №1950307/39128989 про відмову в реєстрації податкової накладної від 27.07.2020 року № 1,
від 21.09.2020 року №1950306/39128989 про відмову в реєстрації податкової накладної від 27.07.2020 року № 2,
від 21.09.2020 року №1950305/39128989 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.07.2020 року № 3,
від 21.09.2020 року №1950304/39128989 про відмову в реєстрації податкової накладної від 29.07.2020 року № 4.
Зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 27.07.2020 року № 1, від 27.07.2020 року № 2, від 28.07.2020 року № 3, від 29.07.2020 року № 4, подані Фермерським господарством ВОДОЛІЙ І КО (ЄДРПОУ 39128989), днем їх фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПСу Донецькій області (місцезнаходження: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59, ЄДРПОУ 44070187) на користь Фермерського господарства ВОДОЛІЙ І КО (86024, Донецька область, Ясинуватський район, с. Новоселівка Перша, вул. Шкільна, 35Д, код ЄДРПОУ 39128989) судовий збір в сумі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.
Вступна та резолютивна частина рішення виготовлена та проголошена 07 червня 2021 року. Рішення складено у повному обсязі 17 червня 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Г.А. Чекменьов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2021 |
Оприлюднено | 25.06.2021 |
Номер документу | 97832869 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні