ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
22 червня 2021 року м. Дніпросправа № 340/5484/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Олефіренко Н.А. (доповідач),
суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.,
за участю секретаря судового засідання Солодкова К.А.
за участю представників: відповідача - Данілов С.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні (в режимі відеоконференції) в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 09.02.2021 ( суддя першої інстанції Кармазина Т.М.) в адміністративній справі №340/5484/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРАНС" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
ТОВ Альянс Енерго Транс звернулося до суду з вимогами визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області №00005390900 від 20.11.2020року, які винесені на підставі акту фактичної перевірки №110/11-28-09-01/41481209 від 30 жовтня 2020 року, до ТОВ АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРАНС застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 4635399,00 грн. Вказує на безпідставність застосування штрафних (фінансових) санкцій згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, оскільки на виконання вимог Порядку електронного адміністрування реалізації пального, затвердженого Постановою КМУ №113 від 24.02.2016 року Про деякі питання електронного адміністрування реалізації пального, ТОВ АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРАНС 28.08.2017 подало засобами електронного зв`язку заяву про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального, яка була прийнята ГУ ДФС у Кіровоградській області та зареєстрована без зауважень, що підтверджується відповідними квитанціями про реєстрацію за №1 від 28.08.2017 року о 12год. 41хв. та №2 від 28.08.2017 о 12год. 54хв. Зазначав, що 28.08.2017 ТОВ АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРАНС зареєстровано платником акцизного податку з реалізації пального. Отже, на переконання позивача, товариство було зареєстроване платником 28.08.2017 акцизного податку з реалізації пального та станом на 01.08.2019 таким платником залишалося.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2021 року позов задоволено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Головне управління ДПС у Кіровоградській області звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Підстави апеляційної скарги обґрунтовані тим, що згідно Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 №408 Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового суб`єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників акцизного податку з 1 липня 2019, зобов`язані до 1 липня 2019 року зареєструватися як платники акцизного податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники акцизного податку будуть станом на 1 липня 2019 року. Зазначав, що ТОВ АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРАНС зареєстровано платником акцизного податку в СЕАРП СЕ з 01.08.2019, номер запису в Реєстрі СЕАРП СЕ - 3412 від 01.08.2020. Таким чином, на думку відповідача, ТОВ АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРАНС був зобов`язаний до 1 липня 2019 року зареєструватися як платник акцизного податку в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, що передбачено Порядком, затвердженим Постановою КМУ №408. Оскільки суб`єкт господарювання зареєстрований платником акцизного податку лише з 01.08.2019 року, то в період 01.07.2019 -31.07.2019 ТОВ АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРАНС не був зареєстрований платником акцизного податку, здійснив реалізацію пального в період з 01.07.2019 по 31.07.2019 в кількості 211938 літрів на загальну суму 4635399 грн., при цьому в даний період суб`єкт господарювання не був зареєстрований платником акцизного податку в СЕАРП СЕ. Таким чином, на переконання відповідача, позивачем порушено пункт 117.3 статті 117 Податкового кодексу України, а саме: здійснення операцій з реалізації пального без реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового, за що до позивача застосовано оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням штрафні (фінансові) санкції.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач проти апеляційної скарги заперечив, вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а апеляційну скаргу безпідставною, просить в задоволені апеляційної скарги відмовити, рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши осіб, що з`явились в судове засідання, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Під час апеляційного перегляду справи встановлено, що ТОВ АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРАНС зареєстровано як юридичну особу 26.07.2017 року та з 01.09.2017 року є платником ПДВ (т.1 а.с.27-28, 32).
Позивач зареєстрований платником акцизного податку в СЕАРП СЕ з 28.08.2017, номер запису в Реєстрі СЕАРП СЕ - 6270 від 28.08.2017 (а.с.т.1 а.с.55, 58).
01.07.2019 ТОВ АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРАНС отримано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі №990614201900105 з терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024 (т.1 а.с.49-50).
ГУ ДПС у Кіровоградській області, відповідно до наказу №1401-к від 21.10.2020, направлень на перевірку, які отримані директором позивача, в період з 23.10.2020 по 30.10.2020 проведено фактичну перевірку ТОВ АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРАНС з питань дотримання суб`єктами господарювання вимог законодавства України у сфері обігу пального, на підставі ст.19-1, пп.20.1.2, 20.1.4, 20.1.6, 20.1.8-20.1.13, 20.1.17 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.3 п.75.1 ст.75, пп.80.2.5 п.80.2 ст.80, ст.81 Податкового Кодексу України та на виконання вимог листа ДПС України від 23.09.2020 №17062/7/99-00-07-03-02-07 (т.2 а.с.62-64, 124-126).
За результатами фактичної перевірки складено акт №110/11-28-09-01/41481209 від 02.11.2020 (т.1 а.с.10-13).
В даному акті перевірки викладено висновки контролюючого органу про порушення позивачем податкового законодавства, зокрема: встановлено порушення позивачем вимог п.117.3 ст.117 Податкового кодексу України, в частині здійснення суб`єктом господарювання операцій з реалізації пального в кількості 211938 літрів на загальну суму 4635399 грн., без реєстрації такого суб`єкту платником акцизного податку.
06.11.2020 позивачем подано заперечення на вказаний акт перевірки (т.1 а.с.14-20).
Листом від 19.11.2020 за №343/12/11-28-09-02-10 ГУ ДПС у Кіровоградській області повідомлено позивача про розгляд його заперечення від 06.11.2020 та зазначено, що працівниками податкової при проведенні перевірки та складанні акту дотримано усі вимоги діючого законодавства України, тому висновок викладений в акті перевірки №110/11-28-09-01/41481209 від 02.11.2020 залишається без змін (т.1 а.с.23).
На підставі вказаного акту перевірки ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято податкове повідомлення-рішення №00005390900 від 20.11.2020, яким у зв`язку з порушенням п.117.3 ст.117, пп.212.3.4 п.212.3 ст.212 ПК України, до позивача, на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст.54, п.117.3 ст.117 ПК України, застосовано штрафні санкції у розмірі 4635399,00 грн. за платежем пальне (т.1 а.с.24).
Задовольняючи позов суд першої інстанції зазначив про обґрунтованість вимог позивача.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI.
Законом України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" внесено зміни до Закону України від 19 грудня 1995 року № 481 "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (Закон № 481), зокрема запроваджено ліцензування видів господарської діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Зазначені зміни набирають чинності з 1 липня 2019 року.
Отже, для здійснення такого виду господарської діяльності як роздрібна торгівля пальним, позивач був зобов`язаний завчасно, тобто до 1 липня 2019 року отримати відповідну ліцензію.
Відповідно до підпункту 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 ПК України, особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.
Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками акцизного податку.
Таким чином, у період з 01.07.2019 року роздрібна торгівля пальним здійснюється за наявності ліцензії.
З матеріалів справи вбачається, що контролюючим органом під час проведення перевірки встановлено, що ТОВ " Альянс Енерго Транс " зареєстроване платником акцизного податку з реалізації пального відповідно до заяви за формою № 1-АКП 28.08.2017 року за № 6270 та перереєстроване в СЕАРП СЕ 28.08.2017 відповідно до заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів за формою № 1-АКПС від 28.08.2017.
Відповідно до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним ТОВ " Альянс Енерго Транс" отримано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614201900105 з терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024.
В Акті перевірки зазначено, що позивачем 01.07.2019 реалізовано підакцизного пального на загальну суму 4 635 399 грн (з урахуванням ПДВ) в кількості 211938 літрів.
Зі змісту Акту перевірки слідує, що підставою для висновку про порушення позивачем зазначених норм ПК України став висновок відповідача про здійснення з 01.07.2019 операцій з реалізації пального без реєстрації платником акцизного податку у порядку, передбаченому ПК України, оскільки ТОВ " Альянс Енерго Транс " реєстрація в СЕАРП СЕ платником акцизного податку здійснена 01.08.2019року.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до п. 5 Порядку електронного адміністрування реалізації пального, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 № 113, який втратив чинність 01.07.2019 року (Порядок № 113), ДФС веде реєстр платників акцизного податку з реалізації пального (далі - реєстр платників). Включення осіб до реєстру платників, внесення змін до нього, виключення з реєстру платників здійснюється засобами системи електронного адміністрування реалізації пального та контролюючими органами за основним місцем обліку особи як платника податків.
Фактично аналогічна за змістом норма міститься у Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 № 408, який набрав чинності 25.05.2019 (Порядок № 408), за виключенням пунктів 19-44 Порядку, які набирають чинності з 01.07.2019 (п. 5 постанови), а саме: реєстр платників веде ДФС. Включення осіб до реєстру платників, внесення змін до нього, виключення з реєстру платників здійснюється контролюючими органами з використанням засобів системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Згідно з п. 13 Порядку № 113 виключення платника податку з реєстру платників здійснюється: 1) якщо відповідна особа подає реєстраційну заяву про анулювання реєстрації у разі припинення діяльності з реалізації пального. Заява надсилається у порядку, встановленому для реєстрації, розглядається контролюючим органом протягом трьох робочих днів після її подання. У такому разі датою анулювання реєстрації платника податку є дата виключення з реєстру платників; 2) за самостійним рішенням контролюючого органу за основним місцем обліку особи, стосовно якої до Єдиного державного реєстру внесено запис про припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем. Таке рішення контролюючий орган приймає протягом трьох робочих днів після надходження відомостей з Єдиного державного реєстру. У такому разі датою анулювання реєстрації платника податку є дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про припинення.
В день виключення з реєстру платників ДФС автоматично формує та надсилає особі, виключеній з реєстру платників, витяг з реєстру платників засобами електронного зв`язку в електронному вигляді (п. 14 Порядку № 113).
Також відповідно до Порядку № 408 виключення платника акцизного податку з реєстру платників здійснюється: в разі, коли відповідна особа подає заяву про анулювання реєстрації у зв`язку з припиненням діяльності з реалізації пального або спирту етилового. Заява надсилається у порядку, встановленому для реєстрації, та розглядається контролюючим органом протягом трьох робочих днів після її надходження. У такому разі датою анулювання реєстрації платника акцизного податку є дата виключення його з реєстру платників; за самостійним рішенням контролюючого органу за основним місцем обліку особи, стосовно якої до Єдиного державного реєстру внесено запис про припинення юридичної особи чи припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем. Зазначене рішення контролюючий орган приймає протягом трьох робочих днів після надходження відомостей з Єдиного державного реєстру. У такому разі датою анулювання реєстрації платника акцизного податку є дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про його припинення.
За змістом п. 8 Порядку № 408 витяг з реєстру платників також формується та надсилається платнику акцизного податку, зокрема, в день виключення платника акцизного податку з реєстру платників.
Матеріали справи свідчать, що ТОВ " Альянс Енерго Транс " зареєстровано 28.08.2017 року платником акцизного податку з реалізації пального за № 6270.
Возночас, відповідно до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним ТОВ " Альянс Енерго Транс" отримано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614201900105 з терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024.
Колегія суддів зазначає, що сам по собі факт перереєстрації позивача в СЕАРП СЕ 01.08.2019 року згідно з відповідною заявою у даному випадку не є достатньою підставою для висновку про відсутність реєстрації платником акцизного податку станом на 01.07.2019 .
Таким чином, відсутність складу податкового правопорушення обумовлює протиправність застосування штрафних санкцій передбачених п. 117.3 ст. 117 ПК України та прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення №00005390900 від 20.11.2020року.
Разом з тим, податковим органом не надано будь-яких доказів на підтвердження того, що позивача виключено з реєстру платників відповідно до вказаних вимог Порядку № 113 або Порядку № 408, у тому числі станом на 01.07.2019. Також такі докази не містяться і в матеріалах справи.
Щодо стверджень апелянта порушення позивачем вимог абз. 2 п. 22 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України, відповідно до якого суб`єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників податку з 01.07.2019, зобов`язані до 01.07.2019 зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 01.07.2019, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до пп. 1 п. 36 Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" від 23.11.2018 № 2628-VIII пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 ПК України викладено у такій редакції: " 212.1.15. Особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), яка реалізує пальне або спирт етиловий.", замість його попередньої редакції: " 212.1.15. Особа, яка реалізує пальне.".
Таким чином, абз. 2 п. 22 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України не встановлює та не передбачає ні іншого порядку реєстрації платниками акцизного податку, відмінного від вже встановленого, ні повторної реєстрації вже зареєстрованих платників акцизного податку (перереєстрація), а стосується лише тих суб`єктів, які ще не зареєстровані такими платниками у зв`язку з розширенням їх кола та, відповідно, необхідністю їх реєстрації до 01.07.2019року.
Отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що доводи відповідача про порушення позивачем вимог абз. 2 п. 22 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України є необґрунтованими.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю " Альянс Енерго Транс " до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до ч. ч. 1. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
При цьому судовою колегією враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування спірного рішення.
За таких обставин, колегія суддів приходить висновку, що рішення суду першої інстанції є законним, підстави для його скасування відсутні, оскільки суд всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального та процесуального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Приписи ст. 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 09.02.2021 в адміністративній справі №340/5484/20 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили відповідно до ст.325 Кодексу адміністративного судочинства України, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку, встановленому ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови складено 24 червня 2021 року.
Головуючий - суддя Н.А. Олефіренко
суддя С.В. Білак
суддя В.А. Шальєва
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2021 |
Оприлюднено | 29.06.2021 |
Номер документу | 97876540 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні