Справа №127/9276/19
Провадження №1-кп/127/537/21
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2021 року м. Вінниця
Вінницький міський суд Вінницької області
у складі головуючого - судді ОСОБА_1 ,
секретар судового засідання ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні кримінальне провадження, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 20.10.2017 р. за № 12017020010004965 за обвинуваченням:
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Вінниці, із вищою освітою, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , непрацюючого, неодруженого, громадянина України, відповіднодо ст.89КК України не судимого,
ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженки м. Києва, зареєстрованої заадресою: АДРЕСА_2 ,проживаючої заадресою: АДРЕСА_1 ,із середньоюосвітою,непрацюючої,неодруженої, громадянки України, не судимої,
у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 203-2 Кримінального кодексу України, -
за участю сторін кримінального провадження:
прокурора ОСОБА_5 ,
обвинуваченого ОСОБА_3 та його захисника - адвоката ОСОБА_6 ,
обвинуваченої ОСОБА_4 та її захисника - адвоката ОСОБА_7 ,
В С Т А Н О В И В:
Вінницьким міським судом Вінницької області здійснюється судове провадження за обвинуваченням ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у вчиненнікримінального правопорушення, передбаченого ч.3ст.28ч.1ст.203-2Кримінального кодексу України.
В підготовчому судовому засіданні захисник обвинуваченої ОСОБА_4 - адвокат ОСОБА_7 заявив клопотання про закриття кримінального провадження на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 КПК України, мотивуючи клопотання тим, що 11.09.2020 року набрав чинності Закон України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 № 768-ІХ в частині викладення ст. 203-2 КК України в новій редакції. Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» на території України дозволяється організовувати та проводити виключно такі види діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор: 1)організація та проведення азартних ігор у гральних закладах казино; 2) організація та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет; 3)організація та проведення букмекерської діяльності в букмекерських пунктах та в мережі Інтернет; 4)організація та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів; 5) організація та проведення азартних ігор в покер в мережі Інтернет. Крім цього, даним Законом визнано таким, що втратив чинність Закон України «Про заборону грального бізнесу в Україні» від 15.05.2009 № 1334-VI,порушення нормякого інкримінуєтьсяобвинуваченим ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .Згідно ч.1ст.2КК Українипідставою кримінальноївідповідальності євчинення особоюсуспільно небезпечногодіяння,яке міститьсклад кримінальногоправопорушення,передбаченого цимКодексом.Відповідно доч.1ст.11КК Україникримінальним правопорушеннямє передбаченецим Кодексомсуспільно небезпечневинне діяння(діяабо бездіяльність),вчинене суб`єктомкримінального правопорушення.Із набраннямчинності ЗакономУкраїни «Продержавне регулюваннядіяльності щодоорганізації тапроведення азартнихігор» від14.07.2020№ 768-ІХінкримінований видгрального бізнесувіднесено,в силуст.2Закону,до такого,зайняття якимдозволяється натериторії Українита неє кримінальнокараним.Відповідно доп.4ч.1ст.284КПК Україникримінальне провадженнязакривається вразі,якщо набравчинності закон,яким скасованакримінальна відповідальністьза діяння,вчинене особою. Отже, існують законодавчо визначені підстави для закриття кримінального провадження на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 КПК України. Просив закрити кримінальне провадження за обвинуваченням ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3ст.28ч.1ст.203-2Кримінального кодексу України, на підставі п.4ч.1ст.284 КПКУкраїни у зв`язку з набранням чинності закону, яким скасована кримінальна відповідальність за діяння, вчинене особами.
В підготовчому судовому засіданні обвинувачена ОСОБА_4 підтримала клопотання захисника ОСОБА_7 про закриття кримінального провадження на підставі п.4ч.1ст.284 КПК України.
В підготовчому судовому засіданні захисник обвинуваченого ОСОБА_3 -адвокат ОСОБА_6 заявив клопотання про закриття кримінального провадження на підставі п.4ч.1ст.284 КПК України, мотивуючи клопотання тим, що після набрання чинностіЗаконом України«Про державнерегулювання діяльностіщодо організаціїта проведенняазартних ігор»від 14.07.2020№ 768-ІХінкримінований обвинуваченимвид гральногобізнесу віднесено,в силуст.2Закону,до такого,зайняття якимдозволяється натериторії Українита неє кримінальнокараним,тобто фактичнодекриміналізовано. В новій редакції ст.203-2КК України передбачає відповідальність у випадку здійснення діяльності без ліцензії. Отже, наявні підстави для закриття кримінального провадження на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 КПК України. Просив закрити кримінальне провадження за обвинуваченням ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3ст.28ч.1ст.203-2Кримінального кодексу України, на підставі п.4ч.1ст.284 КПКУкраїни у зв`язку з набранням чинності закону, яким скасована кримінальна відповідальність за діяння, вчинене особами.
В підготовчому судовому засіданні обвинувачений ОСОБА_3 підтримав клопотання захисника ОСОБА_6 про закриття кримінального провадження на підставі п.4ч.1ст.284 КПК України.
В підготовчому судовому засіданні прокурор ОСОБА_5 заперечив проти задоволення клопотання захисників обвинувачених про закриття кримінального провадження на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 КПК України, оскільки стаття 203-2 КК України із кодексу не виключена, а змінена лише її редакція.
Суд, заслухавши позиції сторін кримінального провадження, дослідивши наявні на час проведення підготовчого судового засідання матеріали кримінального провадження у межах розгляду клопотання захисників, дійшов таких висновків.
Згідно обвинувального акта, ОСОБА_3 , діючи у складі організованої групи, до складу якої крім нього увійшли особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, та ОСОБА_4 , посягаючи на встановлені законодавством України суспільні відносини у сфері господарської діяльності, в порушення вимог статті 2 Закону України «Про заборону грального бізнесу в Україні», згідно якої в Україні забороняється гральний бізнес та участь в азартних іграх, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх протиправних дій, передбачаючи настання суспільно небезпечних наслідків у вигляді заподіяння істотної шкоди нематеріального характеру охоронюваним законом інтересам держави і бажаючи їх настання, маючи намір на отримання незаконного прибутку, умисно, з корисливих мотивів, у період часу починаючи з квітня по червень 2016 року, здійснюючи підготовчі дії, а з 10.06.2016 року по 27.05.2018 року, за адресою: АДРЕСА_3 , організували діяльність підпільного грального закладу та незаконно займалися гральним бізнесом, тобто забороненою діяльністю, пов`язаною з організацією, проведенням та наданням можливості доступу до азартних ігор за допомогою технічних пристроїв - персональних комп`ютерів через Всесвітню мережу Інтернет в електронному (віртуальному) казино, обов`язковою умовою участі в яких є сплата гравцем грошових коштів, що дає змогу учаснику як отримати грошовий виграш, так і не отримати його залежно від випадковості.
Організована та очолювана ОСОБА_3 злочинна група, до складу якої також увійшли особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, та ОСОБА_4 , характеризувалась наявністю керівника і організатора, розробленого єдиного плану вчинення злочинів, відомого всім учасникам групи, стійкими зв`язками і розподілом функцій учасників групи, спрямованих на досягнення цього плану, розподілом між учасниками групи коштів, здобутих злочинним шляхом, а також довготривалою підготовкою вчинення злочину.
Як організатор та керівник злочинної групи, ОСОБА_3 , маючи попередній досвід протиправної діяльності, здійснював підбір учасників групи та розподіл обов`язків між учасниками групи, контроль за діяльністю інших фігурантів та загальний контроль за діяльністю закладу, забезпечував облік доходів та видатків від протиправної діяльності, забезпечував належне функціонування програмного забезпечення «iConnect», в тому числі шляхом перерахування грошових коштів через сайт мережі Інтернет «chcgreen.net» на адресу невстановлених досудовим розслідуванням осіб, поповнюючи таким чином кількість ігрових балів в електронному кабінеті, що в подальшому використовувались для проведення азартних ігор.
В свою чергу, особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, виконуючи визначені йому функції у складі групи, координував роботу операторів-касирів, розробляв графік їх виходу на роботу, розподіляв частину отриманих прибутків у вигляді заробітної плати між операторами-касирами грального закладу, забезпечував безперебійне функціонування грального закладу, комп`ютерного та іншого обладнання у ньому. Крім того, особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, виступив юридичним власником закладу, адже був стороною у всіх договорах, що стосувалися його діяльності. Так, особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, будучи директором ТОВ «ВЕРІКОН-ГРЕЙД», уклав не тільки договір оренди приміщення, а й ряд договорів для надання діяльності закладу законного вигляду. Зокрема, укладено договір передоручення (про розповсюдження білетів державних лотерей оператора ТОВ «М.С.Л.»), ліцензійних договорів із іншими юридичними особами, які на підставі цих договорів нібито доручали право розповсюджувати білети державної лотереї « ІНФОРМАЦІЯ_3 » оператора ТОВ «М.С.Л.», шляхом використання пристроїв візуалізації білетів лотерей - персональних комп`ютерів, а також відповідного ліцензованого програмного забезпечення, що нібито контролювалось у режимі реального часу Державним казначейством України. Водночас, фактично використовувалось не ліцензоване програмне забезпечення, яке відношення до державних лотерей не мало.
ОСОБА_4 в період часу з 10.06.2016 року по 27.05.2018 року, працюючи відповідно до встановленого графіка виходу на роботу, задля належного функціонування незаконного грального закладу за адресою: АДРЕСА_3 , забезпечувала підтримання порядку у приміщенні грального закладу, обслуговування гравців, здійснювала отримання грошових коштів від гравців, видачу виграшу, зберігання та передавання їй грошових коштів, отриманих від зайняття гральним бізнесом, забезпечуючи своїми діями умови для грального бізнесу, виконуючи тим самим діяльність по наданню можливості доступу до азартних ігор. ОСОБА_4 у вказаний період часу, взявши на себе обов`язки оператора-касира незаконного грального закладу, будучи обізнаною з діяльністю програмного забезпечення «iConnect» та за допомогою сайту мережі Інтернет «chcgreen.net», використовуючи персональний комп`ютер, отримувала від гравців готівкові кошти та, за допомогою вищевказаного програмного забезпечення та використовуючи сайт мережі Інтернет «chcgreen.net», встановлювала кількість ігрових балів, що еквівалентні сумі наданих гравцем грошових коштів, на інші комп`ютери, розташовані в гральному закладі, надаючи таким чином можливість гравцю шляхом визначення ставки в грі як отримати грошовий виграш, так і не отримати його залежно від випадковості. Крім виконання обов`язків оператора-касира, ОСОБА_4 допомагала знаходити інших осіб, які згодом певний час займали посади операторів-касирів, пояснювала їм їх функціональні обов`язки, загальні правила роботи закладу, навчала їх роботі із програмним забезпеченням та із гравцями-відвідувачами закладу, з особливим акцентом на їх поведінці у разі приходу працівників правоохоронних та інших контролюючих державних органів до нього.
У квітні 2016 року ОСОБА_3 (точну дату та час слідством не встановлено), маючи досвід по створенню гральних закладів на території Вінницької області, спільно із знайомим йому раніше особою, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження у зв`язку з оголошенням в розшук, вирішили об`єднати зусилля та створити гральний заклад на території м. Вінниці. Зокрема, для реалізації злочинного наміру останні почали підшукувати нежитлове приміщення з вигідним розташуванням, а також мали намір маскувати свою діяльність під продаж білетів державної лотереї з використанням для цього юридичної особи ТОВ «ВЕРІКОН-ГРЕЙД» (код ЄРДПОУ 39546654, юридична адреса: місто Київ, вул. Депутатська, 6), директором якої з 16.10.2015 року є особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження. Грошові кошти для матеріально-технічного забезпечення грального закладу надавав ОСОБА_3 .
Починаючи з квітня 2016 року, реалізовуючи спільний план, ОСОБА_3 та особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, знайшли нежитлову нерухомість - приміщення за адресою: АДРЕСА_3 , та юридично оформили право користування ним. Так, 12.05.2016 року між власником приміщення - ТОВ «ТФ ПІВДЕННОБУЗЬКИЙ» (код ЄДРПОУ 13329380, юридична та фактична адреса суб`єкта господарювання: 21032, вул. Київська, 27 в м. Вінниці) та ТОВ «ВЕРІКОН-ГРЕЙД» (код ЄДРПОУ 39546654) в якості Орендаря, в особі директора - особи, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, укладено договір оренди нежитлового приміщення.
На виконання умов укладеного договору останні отримали у тимчасове платне користування частину нежитлового приміщення в житловому будинку за адресою: АДРЕСА_3 , загальною площею 150 кв. м. для самостійного використання у відповідності зі свідоцтвом Орендаря, обладнаного відповідним доступом до мережі Інтернет провайдером телекомунікаційних послуг ТОВ «ТРК «ЕВЕРЕСТ».
Продовжуючи виконання плану злочинної діяльності, 30.05.2016 року ОСОБА_3 та особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, надали власнику аванс за користування цим приміщенням у розмірі 20 000 грн. 00 коп., та надалі проводили щомісячну оплату за користування приміщенням у розмірі 40 000 грн. 00 коп.
Приблизно у цей же час ОСОБА_3 та особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, залучили до складу організованої групи ОСОБА_4 , відвівши їй роль оператора-касира грального закладу, а згодом і довіреної особи «рекрутера», яка, виконуючи функції у складі групи, здійснювала набір персоналу для функціонування закладу та навчала їх роботі із програмним забезпеченням.
Продовжуючи виконання наміченого плану злочинної діяльності, ОСОБА_3 забезпечив встановлення програмного забезпечення «iConnect», використовуючи яке, за допомогою сайту мережі Інтернет «chcgreen.net», ОСОБА_4 , отримуючи від гравців готівкові кошти, встановлювала кількість ігрових балів, що еквівалентні сумі наданих гравцем грошових коштів, на комп`ютери, розташовані в гральному закладі, надаючи таким чином можливість гравцю шляхом визначення ставки в грі як отримати грошовий виграш, так і не отримати його залежно від випадковості, а отримані від здійснення діяльності грального закладу кошти передавала ОСОБА_3 .
В свою чергу найняті членами організованої групи у якості операторів-касирів працівники, здійснювали роботу у закладі недовготривалий час (впродовж кількох місяців), постійно змінювались та не були обізнані із злочинним планом групи.
Так, у різні періоди часу функції операторів-касирів грального закладу за адресою: АДРЕСА_3 , за визначену щодобову (позмінну) плату окремих робіт виконували інші особи. Оператори-касири, працюючи позмінно, приймали кошти у гравців та встановлювали кількість ігрових балів, що еквівалентні сумі наданих гравцем грошових коштів, на комп`ютери, розташовані в гральному закладі, збільшували баланс клієнта у відповідності до наданої ним суми коштів (електронний баланс на гральному місці еквівалентним внесеної клієнтом суми коштів), у випадку виграшу за результатами здійснення азартних ігор, повертали гравцю суму коштів еквівалентну електронному балансу на гральному автоматі на час завершення гри, лишаючи кошти внесені гравцями у випадку програшу.
Отримані таким чином кошти, отримувались самостійно ОСОБА_3 , за його дорученням перераховувались операторами на карткові банківські рахунки, відкриті в ПАТ КБ «Приват Банк» за № НОМЕР_1 , № НОМЕР_2 на ім`я ОСОБА_4 , у тому числі частково залишались для оплати послуг за оренду приміщення, виплату заробітної плати кожному оператору, а також витрати на забезпечення операторами грального закладу різними напоями учасників азартних ігор, придбання канцелярського приладдя, оплату послуг прибирання, послуг мережі Інтернет, інші супутні витрати для повноцінного функціонування закладу.
З метою підтвердження суми отриманого прибутку кожен оператор щоденно записував у зошит показники встановленого у гральному закладі обладнання, які контролювались ОСОБА_3 та особою, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, шляхом звіряння з фактично отриманим прибутком та балансом через особистий кабінет - «Агент» адміністративної сторінки гральної платформи « ІНФОРМАЦІЯ_4 » за наслідками проведених азартних ігор. Так, з метою фіксації отримання коштів від забороненої законом діяльності, щодо надання можливості доступу до азартних ігор від гравців, працівниками правоохоронних органів, залучено особу із зміненими анкетними даними ОСОБА_8 , який діяв в межах контролю за злочином у виді оперативної закупки послуг у сфері забороненого грального бізнесу.
Для цього, ОСОБА_8 (який діяв в межах оперативної закупки) отримав помічені спеціальною речовиною «Світлячок-М» зеленого кольору, грошові кошти у сумі 200 грн. - 3 банкноти номіналом 50 грн. (серії КЕ № 6852058, серії КН № 9596489, серії ТА 0326564); - банкнота номіналом 20 грн. (серії МЖ № 6807665), 3 банкноти номіналом 10 грн. (серії МБ № 9643448, серії НЕ № 7304877, серії ХЄ № 3076869). Надалі, цього ж дня, 13.12.2017 року у період часу з 18:02 год. по 18:37 год., по АДРЕСА_3 ОСОБА_8 надано грошові кошти оператору-касиру грального закладу ОСОБА_4 у сумі 150 грн., як оплату за надану можливість здійснити азартну гру, за що останньою ОСОБА_8 було зараховано 150 віртуальних кредитів в еквіваленті фактично внесених коштів, які він контролював шляхом збільшення та зменшення ігрових ставок в гральній платформі «ChampionClub». За результатами проведеної азартної гри, ОСОБА_8 грошовий виграш, не отримав.
У подальшому, у період часу з 19:24 год. по 20:36 год. 13.12.2017 року під час проведення санкціонованого обшуку в приміщенні грального закладу, за адресою: АДРЕСА_3 , вилучено комп`ютерну техніку, за допомогою якої ОСОБА_4 надавались послуги із грального бізнесу, виявлено та вилучено:
- грошові кошти, які при просвітлюванні УФ-лампою люмінують речовиною зеленого кольору, зокрема: - 2 банкноти номіналом 50 грн. (серії КЕ № 6852058, серії КН № 9596489); - банкнота номіналом 20 грн. (серії МЖ № 6807665), 3 банкноти номіналом 10 грн. (серії МБ № 9643448, серії НЕ № 7304877, серії ХЄ № 3076869), у загальній сумі 150 грн.; (які поміщені до спецпакету НПУ ГСУ № 4496847);
- системний блок адміністратора марки «DELL» у корпусі сірого кольору, серійний № 4SR2K4J; монітор у корпусі сірого кольору марки «НANNS-G»; клавіатуру у кількості 1 шт.; оптичний маніпулятор у кількості 1 шт.; модем у кількості 1 шт.; документація, якою супроводжувалась діяльність закладу, а саме: різного роду чорнові записи;, що містяться у 4 (чотирьох) загальних зошитах, а також папка-швидкозшивач жовтого кольору, на якій зазначено «Київська 27» із наявними в ній відомостями на 6 (шість) аркушах; мобільний телефон марки «Nokia» ІМЕІ НОМЕР_3 у корпусі чорного кольору із наявною в ньому СІМ-картою мобільного оператора «Київстар» № НОМЕР_4 ; грошові кошти в загальній сумі 1 385 грн. (одна тисяча триста вісімдесят п`ять) гривень, а саме: банкноти номіналом 100 грн. у кількості 6 шт.; банкноти номіналом 50 грн. у кількості 7 шт.; банкноти номіналом 20 грн. у кількості 3 шт.; банкноти номіналом 10 грн. у кількості 4 шт.; банкноти номіналом 5 грн. у кількості 5 шт.; банкноти номіналом 2 грн. у кількості 3 шт.; банкноти номіналом 1 грн. у кількості 4 шт.; (які поміщено до білого паперового конверту); - аркуш паперу із рукописним текстом, на якому зазначено 53834774518578; системні блоки до персонального комп`ютеру у кількості 13 шт.;- монітори до персонального комп`ютеру у кількості 13 шт.; USB-флеш накопичувачі у кількості 3 шт.; клавіатури у кількості 13 шт.; оптичні маніпулятори у кількості 12 шт.; мережеві фільтри у кількості 7 шт.; комутатори в комплекті із зарядними пристроями у кількості 4 шт.; - кабелі напруги (28 шт.), кабелі з`єднань (14 шт.); аркуш паперу із рукописним текстом, на якому зазначено 38530331826814; спиртові серветки зі змивами з правої та лівої руки ОСОБА_4 , що поміщені до спецпакетів експертної служби № 1217355 (змив з правої руки) та № 1217360 (змив з лівої руки); а також контрольний зразок герметично упакованої спиртової серветки, що поміщений до білого паперового конверту, скріпленого підписами понятих та слідчого, опечатаного печаткою «Для довідок ВВП». Грошові кошти у сумі 50 грн., а саме банкноту номіналом 50 грн. серії ТА 0326564 ОСОБА_8 передав працівникам правоохоронних органів як не використану.
Згідно висновку експерта від 15.06.2018 року №40 на трьох USB флеш-накопичувачах та на двох USB флеш-накопичувачах двох системних блоків, а також на п`ятьох накопичувачах на жорстких магнітних дисках системних блоків, вилучених у ході обшуку 13.12.2017 року за адресою: вул. Київська, 27 в м. Вінниці, в каталогах «iConnect» виявлено ідентичні між собою примірники програми «iConnect». В процесі завантаження виявленої програми «iConnect» на екрані монітора з`являється вікно з запитом вводу 14-значного коду доступу. Користувач після завантаження операційної системи може використовувати лише програму «iConnect». При наявності підключення до мережі Інтернет і при введені дійсного коду доступу завантажується основне вікно програми зi списком ігор. Після натискання в основному вікні програми на кнопку «ГРАТИ» біля графічного елементу з назвою будь-якої гри завантажується вікно цієї гри, в якому відображається область з графічними елементами, схожими на барабани, панель керування з кнопками «ЛІНІЇ», «СТАВКА НА ЛІНІЮ», «МАКС», «АВТО», «СТАРТ», полями «КРЕДИТ», «СТАВКА», «ВИГРАШ» та ін. Інтерфейс ігор програми «iConnect» притаманний іграм, які використовують в ігровому процесі барабан, що обертається. Маніпуляції з інтерфейсом програми (вибір гри, зміна кількості ліній та ставки на лінію) не призводять до зміни файлів, що містяться в каталозі програми. Зміни значень в елементах інтерфейсу програми фіксуються не на локальному носії інформації. Враховуючи це, а також той факт, що вхід y програму «iConnect» можливий лише при підключенні до мережі Інтернет та з`єднанні із віддаленим сервером, зміна значення поля «КРЕДИТ» у випадку проведення гри буде незворотною. На накопичувачі на жорстких магнітних дисках системного блоку адміністратора (серійний номер 4SR2K4J), вилученого у ході обшуку 13.12.2017 року із приміщення грального залу за адресою: АДРЕСА_3 , виявлено інформацію про відвідування сайту « ІНФОРМАЦІЯ_5 », a також логіни і паролі для входу нa вказаний сайт.
Незважаючи на викриття протиправної діяльності грального закладу, ОСОБА_3 , особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, та ОСОБА_4 здійснили придбання необхідного комп`ютерного обладнання та офісних меблів для грального закладу, а саме системних блоків до персональних комп`ютерів, комп`ютерних моніторів, клавіатур, оптичних маніпуляторів типу «мишка», мережевих комутаторів (розгалужувачів), мережевих кабелів, флеш-накопичувачів, роутерів та іншого технічного обладнання для надання гравцям доступу до азартних ігор, яке розмістили за адресою: АДРЕСА_3 , відновивши таким чином роботу грального закладу з грудня 2017 року по травень 2018 року та продовжували діяти згідно розробленого плану злочинної діяльності.
03 вересня 2018 року під час проведення санкціонованого судом обшуку за адресою фактичного проживання ОСОБА_3 по АДРЕСА_1 , серед іншого, вилучено накопичувач на жорстких магнітних дисках (НЖМД), моделі - HDT721016SLA380; об`єм - 160 Gb; серійний номер - MB322LSC; виробник - HITACHI, з ПК, що перебував у користуванні останнього, за результатами проведеної комп`ютерно-технічної експертизи від 30.10.2018 року № 150 на вилученому жорсткому магнітному диску виявлено записи веб-браузера «Mozilla Firefox» про відвідування Інтернет-сторінок веб-сайту « ІНФОРМАЦІЯ_5 », зокрема з наступними заголовками: - Список счетов; - Создание нового счета; - Перечисление денег; - История счетов; - История входов в систему; - Главная; - Login.
Таким чином, за адресою: АДРЕСА_3 , ОСОБА_3 , особою, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, та ОСОБА_4 організовано, забезпечено діяльність і функціонування забороненого законом грального закладу, що здійснював свою роботу цілодобово, починаючи з 10.06.2016 року по 27.05.2018 року, яким надавались платні послуги жителям м. Вінниці у сфері грального бізнесу, шляхом надання можливості здійснення азартних ігор на комп`ютерному обладнанні, що використовувалось як комп`ютерні симулятори ігрових автоматів, де за допомогою заздалегідь установленого програмного забезпечення, нараховувався еквівалент віртуальних балів до суми внесених грошових коштів, здійснювались азартні ігри, а також видавались грошові кошти у випадку збільшення віртуальних балів та припинення азартних ігор.
Згідно обвинувального акта, дії ОСОБА_3 та ОСОБА_4 кваліфіковані за ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 203-2 КК України, як зайняття гральним бізнесом, вчинене організованою групою.
Суд зазначає, що згідно п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Згідно ч. ч. 1, 3 ст. 3 КК України законодавство України про кримінальну відповідальність становить Кримінальний кодекс України, який ґрунтується на Конституції України та загально визнаних принципах і нормах міжнародного права.
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Кримінального процесуального кодексу України кримінальне провадження здійснюється з додержанням принципу верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Завданнями кримінальногопровадження єзахист особи,суспільства тадержави відкримінальних правопорушень,охорона прав,свобод тазаконних інтересівучасників кримінальногопровадження,а такожзабезпечення швидкого,повного танеупередженого розслідуванняі судовогорозгляду зтим,щоб кожний,хто вчинивкримінальне правопорушення,був притягнутийдо відповідальностів мірусвоєї вини,жоден невинуватийне бувобвинувачений абозасуджений,жодна особане була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура. (ст. 2 Кримінального процесуального кодексу України).
Суд, дослідивши наявні на час проведення підготовчого судового засідання матеріали кримінального провадження, та заслухавши позиції сторін, встановив таке.
Як вбачається із витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань, відомості прокримінальне правопорушеннявнесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 20.10.2017 р. за № 12017020010004965.
Як встановлено судом, обвинувальний акт був затверджений прокурором 28.03.2019 року, направлений до суду 29.03.2019 року (згідно супровідного листа) і надійшов до суду 29.03.2019 року.
Суд зазначає, шо з 25.06.2009 року до 13.08.2020 року був чинним Закон України № 1334-VI від 15.05.2009 року «Про заборону грального бізнесу в Україні».
В преамбулі даного Закону метою було визначено запровадження обмежень щодо здійснення грального бізнесу в Україні, виходячи з конституційних принципів пріоритету прав і свобод людини і громадянина, захисту моральності та здоров`я населення, заборони використання власності на шкоду людині і суспільству.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 1 даного Закону, гральний бізнес - це діяльність, пов`язана з організацією, проведенням та наданням можливості доступу до азартних ігор у казино, на гральних автоматах, комп`ютерних симуляторах, у букмекерських конторах, в інтерактивних закладах, в електронному (віртуальному) казино незалежно від місця розташування сервера.
При цьому, організаторами азартних ігор визначались фізичні та юридичні особи суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють діяльність з організації і проведення азартних ігор з метою отримання прибутку (п. 3 ст. 1 Закону №1334-VI).
Даним Законом, зокрема, не передбачалась можливість ліцензування грального бізнесу, та було заборонено гральний бізнес в Україні.
Однак, Законом України №768-ІХ від 14.07.2020 року «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» було визнано таким, що втратив чинність Закон України «Про заборону грального бізнесу» № 1334-VI від 15.05.2009 року, а ст. 203-2 КК України викладено у новій редакції.
Тобто, з 13.08.2020 року Закон України «Про заборону грального бізнесу в Україні» №1334-VI від 15.05.2009 року, який був базовим для встановлення кримінальної відповідальності за ст. 203-2 КК України (в редакції від 18 лютого 2016 року № 1019-VIII), втратив чинність у повному обсязі на підставі Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 року № 768-IX.
Закон України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 року № 768-IX визначає правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, правових, економічних, соціальних та організаційних умов функціонування азартних ігор.
Тобто, з прийняттям даного Закону суттєво змінилися мета та умови правового регулювання грального бізнесу від суцільної заборони до ліцензування на міжнародно-правових засадах.
З моменту набрання чинності Законом України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 року № 768-IX, стаття 203-2 КК України в новій редакції передбачає кримінальну відповідальність за організацію або проведення азартних ігор без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності з організації та проведення азартних ігор, що видається відповідно до закону або випуск чи проведення лотерей особою, яка не має статусу оператора лотерей, або організація чи функціонування закладів з метою надання доступу до азартних ігор чи лотерей, які проводяться в мережі Інтернет.
Таким чином, кримінально-правова заборона суттєво звузила коло суспільно-небезпечних посягань, зокрема, до діяльності без ліцензії, порядок та умови отримання якої почали визначатися новим Законом України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 року, який набув чинності 13.08.2020 року.
Тобто, на даний час в Україні запроваджено дозвільну процедуру щодо організації та проведення азартних ігор у гральних закладах. Гральний бізнес вже не визнається злочином і здійснення такого виду господарської діяльності саме по собі не є злочинним, а повноваження держави на притягнення осіб до кримінальної відповідальності виникає тільки тоді, коли порушується законодавство України у сфері грального бізнесу.
З моменту набрання чинності Законом України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 року № 768-IX, законодавство про кримінальну відповідальність у сфері грального бізнесу змінилось настільки, що відбулась зміна ознак складу злочину, передбаченого ст. 203-2 КК України в новій редакції, тобто фактично нова редакція ст. 203-2 КК України є новим складом правопорушення.
Фактично законодавець декриміналізував зайняття гральним бізнесом, оскільки скасовано закон про його заборону. При цьому, Законом України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 року № 768-IX встановлено нові умови щодо зайняття азартними іграми, як різновид господарської діяльності, зокрема передбачено, що для здійснення такої діяльності суб`єкти господарювання мають одержати ліцензію.
Тобто, недотримання заборон, встановлених ч. 1 ст. 203-2 КК України в новій редакції, що діє з 13.08.2020 року, зокрема організація та проведення азартних ігор без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності з організації та проведення азартних ігор, є новим видом («складом») правопорушення.
З 13.08.2020 року було змінено диспозицію ст. 203-2 КК України, яка є бланкетною, і якщо до 13.08.2020 року в Україні діяла заборона на здійснення грального бізнесу взагалі, то згідно нової редакції диспозиції закріплено кримінальну відповідальність лише якщо особа порушить законодавство у сфері азартних ігор, вчинивши дії, які зазначені у новій редакції ч. 1 ст. 203-2 КК України.
Враховуючи викладене, на думку суду, діяння, яке інкримінується обвинуваченим, не можливо ототожнювати з діянням, яке складає об`єктивну сторону кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 203-2 КК України в новій редакції, яка діє з 13.08.2020 року.
Таким чином, уведено принципово нове правове регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор, до якого бланкетно прив`язана і нова редакція ст. 203-2 КК України (в редакції Закону№ 768-IX від 14.07.2020), тоді як попередня редакція ст. 203-2 КК України відмінена разом із базовим для неї Законом України «Про заборону грального бізнесу».
Запровадження нових правил і правових дефініцій у правовідносинах грального бізнесу, з огляду на засади дотримання юридичної визначеності, як складової верховенства права (ст. 8 Конституції України), за викладених вище обставин, суттєво поліпшує становище обвинувачених, тому ці норми мають ретроспективну дію, скасовуючи протиправність інкримінованих обвинуваченим діянь.
Кримінальна протиправність діяння, а також його караність та інші кримінально-правові наслідки визначаються тільки Кримінальним кодексом України.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 КК України кримінальна протиправність і караність, а також інші кримінально-правові наслідки діяння визначаються законом про кримінальну відповідальність, що діяв на час вчинення цього діяння.
Згідно ч. 1 ст. 5 КК України закон про кримінальну відповідальність, що скасовує кримінальну протиправність діяння, пом`якшує кримінальну відповідальність або іншим чином поліпшує становище особи, має зворотну дію у часі, тобто поширюється на осіб, які вчинили відповідні діяння до набрання таким законом чинності, у тому числі на осіб, які відбувають покарання або відбули покарання, але мають судимість.
Відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
У своєму Рішенні від 19 квітня 2020 року №6-рп/200 Конституційний Суд України зазначив, що згідно з частиною другою статті 58 Конституції України, ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення, кримінально-правова норма має зворотну дію в часі в тій її частині, в якій вона пом`якшує або скасовує відповідальність особи. Це стосується випадків, коли в диспозиції норми зменшено коло предметів посягання; виключено із складу злочину якісь альтернативні суспільно-небезпечні наслідки; обмежено відповідальність особи шляхом конкретизації в бік звуження способу вчинення злочину; звужено зміст кваліфікуючих ознак тощо» (абзац третій пункту 2, абзац четвертий пункту 3 мотивувальної частини).
Суд зазначає, що за ч. 1 ст. 203-2 КК України (в редакції станом на момент вчинення інкримінованого обвинуваченим кримінального правопорушення) кримінальна відповідальність наступала за зайняття гральним бізнесом.
Диспозиція даної норми, яка є бланкетною, відсилала до Закону України «Про заборону грального бізнесу в Україні» від 15.05.2009 року № 1334-VI.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про заборону грального бізнесу в Україні» від 15.05.2009 року № 1334-VI в Україні заборонявся гральний бізнес та участь в азартних іграх.
Водночас Законом України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 року № 768-IX визнано таким, що втратив чинність Закон України «Про заборону грального бізнесу в Україні» від 15.05.2009 року № 1334-VI, а ст. 203-2 КК України викладено у новій редакції.
Так, ч. 1 ст. 203-2 КК України на час розгляду даного кримінального провадження передбачено кримінальну відповідальність за організацію або проведення азартних ігор без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності з організації та проведення азартних ігор, що видається відповідно до закону або випуск чи проведення лотерей особою, яка не має статусу оператора лотерей, або організація чи функціонування закладів з метою надання доступу до азартних ігор чи лотерей, які проводяться в мережі Інтернет.
Таким чином, дана кримінально-правова заборона суттєво звузила коло суспільно-небезпечних посягань, зменшила коло предметів посягання, обмежила відповідальність особи шляхом конкретизації в бік звуження способу вчинення злочину.
Суд зазначає, що Законом України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 року № 768-IX визначено правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, правові, економічні, соціальні та організаційні умови функціонування азартних ігор, у той час як Закон України «Про заборону грального бізнесу в Україні» повністю забороняв гральний бізнес та участь в азартних іграх.
Крім того, Законом України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 року № 768-IX визначено порядок ліцензування азартних ігор, встановлено перелік дозволених видів діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, введено принципово нові терміни у даній сфері. Законодавство про кримінальну відповідальність у сфері грального бізнесу змінилось настільки, що відбулась зміна ознак складу кримінального правопорушення, передбаченого ст. 203-2 КК України в новій редакції, тобто, звужено сферу суспільних відносин, які охороняються законом про кримінальну відповідальність.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що діяння, яке інкримінується обвинуваченим, не можливо ототожнювати з діянням, яке складає об`єктивну сторону кримінального правопорушення, передбаченого ст. 203-2 КК України в новій редакції.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КК України, підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад кримінального правопорушення, передбаченого цим Кодексом.
Об`єктивна сторона кримінального правопорушення, передбаченого ст. 203-2 КК України, у редакції Закону України № 2852-VI від 22.12.2010, що діяла до 13.08.2020, виражалась у зайнятті гральним бізнесом. У редакції ж Закону України №768-ІХ від 14.07.2020 року, що діє з 13.08.2020 року, об`єктивна сторона наявна, якщо буде вчинено наступні альтернативні дії: 1) організацію або проведення азартних ігор без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності з організації та проведення азартних ігор, що видається відповідно до закону; 2) випуск чи проведення лотерей особою, яка не має статусу оператора лотерей; 3) організацію чи функціонування закладів з метою надання доступу до азартних ігор чи лотерей, які проводяться в мережі Інтернет.
Хоча безпосереднім об`єктом злочину, передбаченого ст. 203-2 КК України був і залишається встановлений порядок зайняття господарською діяльністю, але у редакції Закону, яка діяла до 13.08.2020 року, гральний бізнес, як вид господарської діяльності заборонявся взагалі, тоді, як Закон України від 14.07.2020 року № 768-ІХ, який діє з 13.08.2020 року, забороняє незаконну діяльність з організації або проведення азартних ігор, лотерей.
Тобто, виходячи із змісту нової редакції ст. 203-2 КК України, поведінка, яка була взагалі заборонена, відтепер дозволена, але для неї встановлені правила та умови. Відповідно новим змістом наповнився і об`єкт вказаного злочину, а саме: звужено сферу суспільних відносин, які охороняються законом та на які посягає кримінальне правопорушення, що призвело до часткової декриміналізації.
Дії обвинувачених кваліфіковані, як зайняття гральним бізнесом, що передбачало, відповідно до Закону України від 15.05.2009 року, повну його заборону.
Суд зазначає, що скасування злочинності діяння означає його декриміналізацію (повну або часткову), яка може бути досягнута шляхом: а) скасування норм Особливої частини КК України; б) внесення змін до норм Особливої частини КК України - включення до диспозицій додаткових ознак або виключення ознак, які були у попередній редакції норми; в) внесення змін до норм Загальної частини КК України (наприклад, доповнення відповідної статті КК України додатковою обставиною, що виключає злочинність діяння, або включення до КК України положення про те, що готування до злочину невеликої тяжкості не тягне за собою кримінальної відповідальності); г) нового офіційного тлумачення кримінально-правової норми, яке змінює обсяг забороненої цією нормою поведінки без зміни її змісту (без зміни "букви закону").
На підставі викладеного суд дійшов висновку, що Закон України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 року в силу положень ст. 58 Конституції України та ч. 1 ст. 5 КК України має зворотну дію в часі, а отже поширюється на обвинувачених.
Європейський суд з прав людини вважає, що ст. 7 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод «Ніякого покарання без закону» є важливою складовою принципу верховенства права. Він також підтвердив, що зазначена стаття Конвенції допускає принцип ретроспективності більш м`якого кримінального закону. На цьому принципі ґрунтується правило, згідно з яким за наявності відмінностей між чинним на час вчинення злочину кримінальним законом та законом, який набрав чинності перед винесенням остаточного судового рішення, суди мають застосовувати той із них, положення якого є більш сприятливими для обвинуваченого (рішення у справі Скоппола проти Італії).
Згідно з п. 2 ч. 3 ст. 314 Кримінального процесуального кодексу України, у підготовчому судовому засіданні суд має право закрити провадження у випадку встановлення підстав, передбачених пунктами 4-8, 10 частини першої або частиною 2 статті 284 цього Кодексу.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 284 Кримінального процесуального кодексу України кримінальне провадження закривається в разі, якщо набрав чинності закон, яким скасована кримінальна відповідальність за діяння, вчинене особою.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що оскільки судом встановлено наявність підстави для закриття кримінального провадження, передбаченої п. 4 ч. 1 ст. 284 Кримінального процесуального кодексу України, що перешкоджає призначенню судового розгляду, суд, враховуючи положення п. 2 ч. 3 ст. 314 Кримінального процесуального кодексу України, дійшов висновку про те, що клопотання захисників обвинувачених є обґрунтованими та кримінальне провадження слід закрити на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 Кримінального процесуального кодексу України у зв`язку з набранням чинності закону, яким скасована кримінальна відповідальність за діяння, вчинене особами.
Що стосується речових доказів та заходів забезпечення кримінального провадження, суд зазначає, що як вбачається з матеріалів кримінального провадження, на речові докази накладено арешт. Однак, враховуючи обставини кримінального провадження, суд вважає, що на даний час в подальшому застосуванні цього заходу потреба не відпала.
Оскільки в даному випадку кримінальне провадження закривається, тому процесуальні витрати стягненню з обвинувачених не підлягають. Враховуючи викладене, процесуальні витрати на залучення експертів слід компенсувати за рахунок коштів Державного бюджету України.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 2, 3, 8, 219, 284, 314, 369-372, 376, 392 Кримінального процесуальногокодексу України, суд,-
УХВАЛИВ:
Клопотання захисника обвинуваченої ОСОБА_4 - адвоката ОСОБА_7 та захисника обвинуваченого ОСОБА_3 - адвоката ОСОБА_6 про закриття кримінального провадження за обвинуваченням ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 203-2 Кримінального кодексу України, на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 Кримінального процесуального кодексу України - задовольнити.
Кримінальне провадження, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 20.10.2017 р. за № 12017020010004965 за обвинуваченням ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 203-2 Кримінального кодексу України, - закрити на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 Кримінального процесуального кодексу України у зв`язку з набранням чинності закону, яким скасована кримінальна відповідальність за діяння, вчинене особами.
Процесуальні витрати на залучення експертів компенсувати за рахунок коштів Державного бюджету України.
Ухвала може бути оскаржена до Вінницького апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги через Вінницький міський суд Вінницької області протягом семи днів з дня її оголошення.
Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Суддя
Суд | Вінницький міський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2021 |
Оприлюднено | 31.01.2023 |
Номер документу | 97904704 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини у сфері господарської діяльності Зайняття гральним бізнесом |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні