ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 червня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/994/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення матеріальної та моральної шкоди.
Позовні вимоги (з урахуванням уточнення позовних вимог):
- визнання протиправним та скасування рішення шістнадцятої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 13.03.2019 "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", в частині включення земельних ділянок з кадастровими номерами 5324086200:00:028:0059, 5324086200:00:028:0058 та 5324086200:00:025:0055 до переліку земельних ділянок право оренди яких підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні);
- стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 5500 грн, ОСОБА_2 5500 грн, ОСОБА_3 2800 грн в рахунок відшкодування матеріальної шкоди; стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 по 15000 грн кожному в рахунок відшкодування моральної шкоди.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
09.02.2021 позивачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 (далі також позивачі; ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ) звернулися до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (далі також відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення матеріальної та моральної шкоди.
Рух справи
Ухвалою суду від 15.02.2021 відмовлено у відкритті провадження за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області в частині позовних вимог про:
- визнання протиправним та скасування рішення тридцять третьої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020 "Про відмову в наданні дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", якими відмовлено ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 у затвердженні проектів землеустрою;
- зобов`язання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області упродовж місяця з дня вступу рішення суду в законну силу розглянути на сесії та прийняти рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, яким присвоєно кадастрові номери:
5324086200:00:028:0059, у власність ОСОБА_1 з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ-01.03) на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області;
5324086200:00:025:0055, у власність ОСОБА_3 з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ-01.03) на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області;
5324086200:00:028:0058, у власність ОСОБА_2 з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ-01.03) на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Позовну заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області в частині позовних вимог про: визнання протиправними дій та бездіяльності Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо неналежного та тривалого розгляду наших заяв про затвердження проектів землеустрою земельної ділянки; визнання протиправним та скасування рішення шістнадцятої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 13.03.2019 "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", в частині включення земельних ділянок з кадастровими номерами 5324086200:00:028:0059, 5324086200:00:028:0058 та 5324086200:00:025:0055 до переліку земельних ділянок, право оренди яких підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні); стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 5500 грн, ОСОБА_2 5500 грн, ОСОБА_3 2800 грн в рахунок відшкодування матеріальної шкоди; стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 по 15000 грн кожному в рахунок відшкодування моральної шкоди залишено без руху.
Ухвалою суду від 05.04.2021 відмовлено у відкритті провадження за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області в частині позовних вимог про визнання протиправними дій та бездіяльності Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо неналежного та тривалого розгляду заяв позивачів про затвердження проектів землеустрою земельної ділянки, а саме заяви ОСОБА_1 від 27.07.2018 (вх.№02-13/3132 від 30.07.2018) про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки з кадастровим номером 5324086200:00:028:0059, заяви ОСОБА_2 від 27.07.2018 (вх.№02-13/3131 від 30.07.2018) про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки з кадастровим номером 5324086200:00:028:0058 та заяви ОСОБА_3 від 18.06.2018 (вх.№02-13/2503 від 18.06.2018) про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки з кадастровим номером 5324086200:00:025:0055.
Прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/1035/21 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення шістнадцятої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 13.03.2019 "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", в частині включення земельних ділянок з кадастровими номерами 5324086200:00:028:0059, 5324086200:00:028:0058 та 5324086200:00:025:0055 до переліку земельних ділянок право оренди яких підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні); стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 5500 грн, ОСОБА_2 5500 грн, ОСОБА_3 2800 грн в рахунок відшкодування матеріальної шкоди; стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 по 15000 грн кожному в рахунок відшкодування моральної шкоди. Ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Аргументи учасників справи
В обґрунтування своїх вимог позивачами зазначено, що рішенням 16 сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 13.03.2019 "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" визначено лише організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону). Зазначали, що з цього ж часу на відповідних електронних майданчиках відсутнє оголошення про проведення аукціону щодо спірної земельної ділянки. Це рішення стало підставою для відмов позивачам у затвердженні розробленим ними проектів землеустрою та виділенні у власність земельних ділянок (відмови були оскаржені у інших адміністративних справах). Таким чином, вважали, що, прийнявши це рішення, Щербанівська сільська рада створила штучну перешкоду для надання їм земельних ділянок у власність. Наголошували на тому що спірне рішення, що винесене відповідачем, ним же не виконується, що у свою чергу унеможливлює реалізацію конституційних прав на приватизацію землі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 . Вказували, що їх проекти землеустрою пройшли необхідну державну експертизу, про що складено відповідні висновки.
06.05.2021 від відповідача надійшов відзив, у якому представник Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області заперечував проти позовних вимог позивачів та просив суд відмовити у їх задоволенні. Вказував, що приймаючи оскаржуване рішення, рада діяла виключно в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Зазначав, що землі сільськогосподарського призначення можуть передаватися у власність та надаватись у користування громадян для ведення особистого селянського господарства. Однак, з огляду на приписи статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися у заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
02.06.2021 до суду надійшли письмові пояснення від позивачів.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Обставини справи встановлені судом
Наказами Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 12.06.2017 №5552-СГ, від 12.06.2017 №5556-СГ, від 28.12.2016 №10463-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" надано дозволи громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га кожному земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів /а.с. 46, 53, 62/.
У 2017, 2018 роках на замовлення ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ФОП ОСОБА_4 та ДП "Полтавський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" відповідно виготовлено проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ 01.03) на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів /а.с. 44, 50, 60/.
18.06.2018 ОСОБА_3 звернувся до Щербанівської сільської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою та передачу безкоштовно у приватну власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га, яка розташована на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (кадастровий номер 5324086200:00:025:0055).
27.07.2018 ОСОБА_1 звернулася до Щербанівської сільської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, яка розташована на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (кадастровий номер 5324086200:00:028:0059).
30.07.2018 ОСОБА_2 звернувся до Щербанівської сільської ради із заявою від 27.07.2018 (вх. №02-13/3131) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га, яка розташована на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (кадастровий номер 5324086200:00:028:0058).
Рішенням Щербанівської сільської ради їм було відмовлено у затвердженні проектів землеустрою. Позивачі не погодилися з таким рішенням та оскаржили його до суду.
Позови ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 були задоволені судами.
У подальшому, відповідач розглянув на виконання рішень суду у справах №440/2282/19, №440/2281/19, №440/2761/19 заяви громадян ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 від 18.06.2018, 27.07.2018 відповідно.
Рішенням тридцять третьої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради від 26.05.2020 "Про відмову в наданні дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" вирішено відмовити громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у приватну власність, для ведення особистого селянського господарства, площею 2,0 га, яка розташована на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, яка має кадастровий номер 5324086200:00:025:0055, 5324086200:00:028:0058, 5324086200:00:028:0059, у зв`язку з тим, що вказані земельні ділянки рішенням шістнадцятої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради від 13.03.2019 вирішено передати юридичним, фізичним особам в оренду на земельних торгах (аукціоні).
Позивачі не погодилися з рішенням відповідача від 26.05.2020 та оскаржили його до суду. В межах розгляду справ №440/4152/20, №440/4320/20, №440/4321/20 ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 судом було відмовлено у задоволенні їх позовних вимог.
Після перегляду апеляційною інстанцією рішень у справах №440/4152/20, №440/4320/20, №440/4321/20:
- постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 09.02.2021 рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року у справі №440/4152/20 скасовано в частині, якою судом відмовлено в задоволенні вимог адміністративного позову ОСОБА_3 про визнання протиправною бездіяльність Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, яка полягає у неналежному та тривалому розгляді, упродовж з червня 2018 року по травень 2020 року, заяви ОСОБА_3 від 18.06.2018 року про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 5324086200:00:025:0055; про визнання протиправним та скасування рішення тридцять третьої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020 року "Про відмову в наданні дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", яким ОСОБА_3 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою; про стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_3 10.000 грн у відшкодування моральної шкоди з прийняттям нового судового рішення про задоволення цих вимог адміністративного позову ОСОБА_3 .
Судом апеляційної інстанції у справі 440/4152/20 визнано протиправною бездіяльність Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, яка полягає у неналежному та тривалому розгляді, упродовж з червня 2018 року по травень 2020 року, заяви ОСОБА_3 від 18.06.2018 року про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 5324086200:00:025:0055. Визнано протиправним та скасовано рішення тридцять третьої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020 року "Про відмову в наданні дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", яким ОСОБА_3 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою. Стягнуто з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_3 5.000 (п`ять тисяч) грн у відшкодування моральної шкоди. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року змінено, шляхом доповнення резолютивної частини абзацом наступного змісту: Зобов`язати Щербанівську сільську раду Полтавського району Полтавської області на найближчій позачерговій/черговій сесії сільської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_3 від 18.06.2018 року про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 5324086200:00:025:0055, вирішивши питання щодо якого звернувся ОСОБА_3 , з урахуванням його правової оцінки, наданої судом. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року в частині, якою судом відмовлено у задоволені вимог адміністративного позову ОСОБА_3 , змінити з підстав та мотивів його прийняття;
- постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 29.03.2021 рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 13.10.2020 у справі №440/4320/20 залишено без змін;
- постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 29.04.2021 рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15.10.2020 у справі №440/4321/20 скасовано. Прийнято постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправними дії та бездіяльність Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо неналежного та тривалого розгляду упродовж з липня 2018 року по травень 2020 року заяви ОСОБА_1 від 27.07.2018 р. про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 5324086200:00:028:0059. Визнано протиправним та скасовано рішення тридцять третьої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020 р. "Про відмову в наданні дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", яким відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою. Зобов`язано Щербанівську сільську раду Полтавського району Полтавської області на найближчій позачерговій/черговій сесії сільської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 27.07.2018 року про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 5324086200:00:028:0059, вирішивши питання щодо якого звернулась ОСОБА_1 , з урахуванням правової оцінки, наданої судом. В іншій частині в задоволенні позову ОСОБА_1 1 відмовлено.
Вказані обставини учасниками справи не заперечуються.
При цьому, вважаючи протиправним рішення шістнадцятої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради від 13.03.2019 "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", позивачі звернулись до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню, суд дійшов наступних висновків.
Норми права, які підлягають застосуванню
Відповідно до частини першої статті 134 Земельного кодексу України ("Обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах)") земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з приписами частини другої статті 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі:
розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;
використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;
використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;
будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;
надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні;
надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;
розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;
надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;
надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону;
надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;
будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);
будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);
передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;
надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим;
поновлення договорів оренди землі;
передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;
надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;
надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу;
надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення.
У відповідності до частини третьої статті 134 Земельного кодексу України, земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Частинами першою, другою статті 135 Земельного кодексу України ("Земельні торги") передбачено, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно з частиною третьою статті 135 Земельного кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Відповідно до частини четвертої статті 135 Земельного кодексу України проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.
Згідно з частиною першою статті 136 Земельного кодексу України ("Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах") організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Відповідно до частини другої статті 136 Земельного кодексу України добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Згідно з частиною четвертою статті 136 Земельного кодексу України підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Висновки щодо правозастосування
Як вже зазначалося судом, позивачі ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 звертались до відповідача із заявами про затвердження проектів землеустрою, однак їм було відмовлено у затвердженні проектів землеустрою рішенням тридцять третьої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради від 26.05.2020 "Про відмову в наданні дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки".
Підставою для відмови ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 у затвердженні їх проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок безоплатно у приватну власність, для ведення особистого селянського господарства, площею 2,0 га, яка розташована на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з кадастровими номерами 5324086200:00:025:0055, 5324086200:00:028:0058, 5324086200:00:028:0059, у рішенні від 26.05.2020 зазначено ту обставину, що вказану земельну ділянку рішенням шістнадцятої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради від 13.03.2019 вирішено передати юридичним, фізичним особам в оренду на земельних торгах (аукціоні).
Аргументом позивачів, яким вони обґрунтовували свої твердження про незаконність оскаржуваного рішення сільської ради від 13.03.2019 , стало те, що вони бажали затвердити проекти землеустрою на земельні ділянки, які, з-поміж інших, були включені до затвердженого оскаржуваним рішенням сесії переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Тростянецьої сільської ради Полтавського району Полтавської області, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах. У зв`язку з прийняттям оскаржуваного рішення та з посиланням на нього їм у затвердженні проектів землеустрою і було відмовлено.
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
13.03.2019 Щербанівською сільською радою Полтавського району Полтавської області прийнято рішення 16 сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради від 13.03.2019 "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)".
Пунктом 1 вказаного рішення визначено земельні ділянки комунальної власності орієнтовною площею 468,6057 га (125 земельних ділянок (перелік додається)) за рахунок земель, не наданих у власність чи користування, які розташовані на території Щербанівської сільської ради Полтавської області, право оренди на яку підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні).
У "Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, переданих у комунальну власність Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області для підготовки документації до земельних торгів" до рішення від 13.03.2019 включені земельні ділянки, зокрема, з кадастровими номерами 5324086200:00:025:0055, 5324086200:00:028:0058, 5324086200:00:028:0059.
Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Виходячи з критеріїв правомірності рішення суб`єктів владних повноважень, визначених наведеною вище нормою, суд не знаходить жодних ознак неправомірності оскаржуваного рішення сесії від 13.03.2019 року Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Це рішення прийнято у відповідності до повноважень, наданих сільській раді як Законом України "Про місцеве самоврядування", так і Земельним кодексом України.
Твердження про порушення прав позивачів саме спірним рішенням суд не може вважати обґрунтованим.
Раніше, як вже вказано, судами неодноразово розглядалися позови ОСОБА_2 ,, ОСОБА_1 та ОСОБА_3 щодо відмов Щербанівської сільської ради затвердити проекти землеустрою та передати у власність земельні ділянки.
Згідно висновків судів у наведених вище справах, на дату прийняття рішення Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 13.03.2019, проекти землеустрою земельних ділянок, які бажали отримати у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 . ОСОБА_3 не були затверджені, а земельні ділянки з кадастровими номерами 5324086200:00:025:0055, 5324086200:00:028:0058, 5324086200:00:028:0059 не передані у власність позивачів.
Таким чином, на час винесення спірного рішення відповідач не вбачав і не повинен був вбачати жодних перешкод у віднесенні земельних ділянок з кадастровими номерами 5324086200:00:025:0055, 5324086200:00:028:0058, 5324086200:00:028:0059 до списку тих, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні).
Суд критично ставиться до доводів позивачів стосовно того, що земельні торги (аукціон) на підставі спірного рішення так і не було проведено, адже такі обставини жодним чином не співвідносяться з правомірністю рішення Щербанівської сільської ради від 13.03.2019 і не можуть вплинути на його оцінку.
Посилання позивачів на результати перегляду апеляційною інстанцією рішень суду у справах № 440/4152/20, №440/4321/20 та №440/4320/20 за їх позовами до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області суд відхиляє.
У рішеннях судів, про які йдеться, суди надавали оцінку неприйняттю Щербанівською сільської радою позитивного рішення про затвердження проектів землеустрою.
При цьому згідно змісту судових рішень при наявних фактичних обставинах, суд вважали, що рішення про проведення аукціону не є перешкодою для затвердження проектів землеустрою, які вже були дозволені й розроблені станом на час прийняття рішення про земельні торги (аукціон).
Таким чином, суд вважає, що належний і можливий захист порушених прав позивачів було надано у судових справах про оскарження рішень про відмову в затвердженні проектів землеустрою.
Інших доводів на користь тверджень про неправомірність прийнятого рішення позивачі не навели.
Суду не надано доказів ні порушення процедури прийняття, ні порушення матеріального права щодо оскаржуваного рішення про продаж земельних ділянок на торгах.
Тому суд не знаходить підстав для задоволення позову.
Оскільки суд дійшов висновку, що рішення Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 13.03.2019 є правомірним, то позовні вимоги про стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 5500 грн, ОСОБА_2 5500 грн, ОСОБА_3 2800 грн в рахунок відшкодування матеріальної шкоди; стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 по 15000 грн кожному в рахунок відшкодування моральної шкоди також не підлягають задоволенню, адже прямо випливають із вимоги про визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 13.03.2019.
Розподіл судових витрат
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 ) до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Центральна, 2, с. Щербані, Полтавський район, Полтавська область, 38750) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення матеріальної та моральної шкоди відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Суддя І.С.Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2021 |
Оприлюднено | 30.06.2021 |
Номер документу | 97928167 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні