Рішення
від 15.06.2021 по справі 647/3016/17
БЕРИСЛАВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 647/3016/17

№ провадження 2/647/144/2021

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.06.2021 року Бериславський районний суд Херсонської області в складі:

головуючої - судді: Кириленко М.О.

за участю секретаря:Онус О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м.Бериславі Херсонської області цивільну справу № 647/3016/17 за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Новокаховської міської ради Херсонської області, третя особа приватне підприємство Альфа-Експерт про визнання рішення Козацької селищної ради №292 від 07.05.2013 року про затвердження детального плану території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 та №325 від 13.09.2013 року в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства незаконними та визнання недійсним свідоцтва про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6520655400:01:001:0014,

встановив:

У грудні 2017 року позивач звернулася до суду із вказаним позовом з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог обґрунтовуючи його тим, що ОСОБА_1 на праві приватної власності належить будівля кафе та земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 . На даний час зазначена нерухомість потребує капітального ремонту, а в подальшому і обслуговування. Доступ до земельної ділянки та кафе можливий лише через земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 , розміром 0,2836 га, кадастровий номер 6520655400:01:001:0014, яка надана у власність ОСОБА_2 . Відповідно до проекту землеустрою щодо відведення ділянки 0,2836 га у власність ОСОБА_2 встановлено зону розміром 0,0067 га, дії договору земельного сервітуту для (проходу та проїзду) обслуговування будівлі кафе, яке належить ОСОБА_1 . Згідно інформації отриманої з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на земельній ділянці, що перебуває у власності ОСОБА_2 запроектовано дві земельні ділянки, які нібито можливо використовувати для укладення договорів земельного сервітуту. Оскільки поруч проходить автомобільна дорога, яка є об`єктом дорожнього сервітуту та виходять на межі автобусної зупинки, тому відповідно до існуючих обмежень в цьому місці неможливо зробити під`їзд чи заїзд до земельної ділянки належної ОСОБА_1 . Крім того, розробити проект для побудови під`їзду до об`єкта немає змоги, через перешкоди ОСОБА_2 , який незаконно веде будівництво огорожі та під`їзду до кафе 555 на земельній ділянці, кадастровий номер 6520655400:01:032:0023. Рішенням Козацької селищної ради №325 від 13.09.2013 року було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, так як має місце невідповідність місця розташування земельної ділянки 6520655400:01:001:0014. Межі земельних ділянок із службою автомобільних доріг погоджено не було та було змінено цільове призначення земельної ділянки, яка повинна використовуватись як пасовище. Крім того, більша частина спірної земельної ділянки не може використовуватись, оскільки на них розташовані охоронні зони ЛЕП. В зв`язку з чим позивач просить визнати рішення Козацької селищної ради №325 від 13.09.2013 року в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства незаконним та визнати недійсним свідоцтва про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6520655400:01:001:0014.

Відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.11.2018 року, суддя Корсаненкова О.О. замінена на суддю Кириленко М.О. відповідно до п. 2.3.17 Положення про автоматизовану систему документообігу суду.

Ухвалою суду від 21.08.2018 року провадження у справі зупинено до проведення комплексної судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою.

07.12.2018 року на адресу суду надійшли матеріали цивільної справи у зв`язку з неможливістю виконання комплексної судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою.

Ухвалою суду від 10.12.2018 року було поновлено провадження у вказаній справі із призначенням підготовчого судового засідання та викликом сторін.

Ухвалою суду від 26.12.2018 року у даній справі було призначено комплексну земельно-технічну експертизу, провадження у справі було зупинено до проведення експертизи.

01.03.2019 року на адресу суду надійшло клопотання представника позивача ОСОБА_1 адвоката Бойко В.В, про поновлення провадження у справі для витребування оригіналів документів у відповідачів.

Ухвалою суду від 18.03.2019 року було поновлено провадження у вказаній справі із призначенням підготовчого судового засідання та викликом сторін.

Ухвалою суду від 27.03.2019 року задоволено клопотання представника позивача про витребування у ОСОБА_2 оригіналів правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Ухвалою суду від 26.04.2019 року у даній справі було призначено комплексну земельно-технічну експертизу, провадження у справі було зупинено до проведення експертизи.

Ухвалою суду від 02.12.2019 року провадження у справі було поновлено, у зв`язку з надходженням висновку експерта та призначено підготовче судове засідання з викликом сторін.

Ухвалою суду від 26.05.2020 року справу було призначено до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 21.08.2020 року позовну заяву залишено без розгляду у зв`язку з повторною неявкою в судове засідання позивача.

Постановою Херсонського апеляційного суду від 02.12.2020 року ухвалу Бериславського районного суду Херсонської області від 21.08.2020 року скасовано, справу направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Ухвалою суду від 16.12.2020 року продовжено розгляд справи.

Ухвалою суду від 11.02.2021 року залучено в якості відповідача Новокаховську міську раду Херсонської області, як правонаступника Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області.

Ухвалою суду від 08.06.2021 року провадження у справі зупинено до вирішення питання про відвід судді.

Ухвало суду від 10.06.2021 року поновлено провадження у справі.

10.01.2018 року від Козацької селищної ради надійшло заперечення на позовну заяву (відзив на позов), відповідно до яких Козацька селищна рада заперечує проти позову ОСОБА_1 про визнання рішення Козацької селищної ради №325 від 13.09.2013 року в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства незаконним та визнання недійсним свідоцтва про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6520655400:01:001:0014, оскільки 14.02.2013 року Козацькою селищною радою прийнято рішення №280 Про розробку детальних планів територій , згідно якого надано дозвіл виконавчому комітету селищної ради на розробку детального плану території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, розташованої по АДРЕСА_1 . 25.02.2013 року селищною радою було оприлюднене оголошення про те, що розроблено детальний план території та повідомлено про початок внесення пропозицій та зауважень до нього, які приймалися протягом місяця до 25.03.2013 року. За встановлений законодавством термін жодних зауважень чи пропозицій ні від позивача, а ні від інших громадян не надходили про, що свідчить протокол громадських обговорень від 25.03.2013 року. Дотримуючись встановленої чинним законодавством процедури оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування 07.05.2013 року на 25 сесії селищної ради шостого скликання прийнято рішення №292 Про затвердження детального плану територій та №295 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою , яким надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність розміром 0,2836 га для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 за адресою АДРЕСА_1 . Відповідно до вищевказаного проекту встановлені зони дії договору земельного сервітуту для проходження та проїзду до земельних ділянок ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Зона дії договору земельного сервітуту вказана на кадастровому плані та становить 0,0067 га. Крім того, при розробці проекту відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 охоронні зони електричних мереж були встановлені відповідно до законодавства та погоджені ПАТ ЕК Херсонобленерго , тому законом не заборонено розміщення тимчасових споруд в охоронних зонах повітряних ліній. Згідно акут погодження меж земельної ділянки всі суміжні межу були погоджені з землевласниками та землекористувачами сусідніх земельних ділянок. Також, відповідач зазначив, що рішенням Бериславського районного суду Херсонської області від 13.08.2014 року про визнання незаконним рішення ради та визнання недійсним свідоцтва про право власності на земельну ділянку, суд прийшов до висновку, що рішення Козацької селищної ради №251 Про виготовлення містобудівної документації від 11.12.2012 року та рішення №295 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою прийняті у відповідності до норм Земельного кодексу України, та підстав для визнання їх незаконними немає. Та не підлягає задоволенню вимога щодо визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно, а саме земельну ділянку розташовану за адресою АДРЕСА_1 (кадастровий номер 65206555400:01:002:0014) від 24.09.2013 року видане ОСОБА_2 (а.с.35-36).

Представник ПП Альфа-Експерт Брек П.І. заявою від 05.02.2018 року по суті справи надав пояснення проте не подав доказів направлення копії такої заяви сторонам по справі, у зв`язку з чим в порядку ч.5 ст.49 ЦПК України, суд не приймає до розгляду вказану заяву та повертає її заявнику.

Представник позивача ОСОБА_5 12.02.2018 року надав відповідь на відзив Козацької селищної ради від 10.01.2018 року з якої вбачається, що позивач вважає, що відповідачем не спростовано обставин викладених в позовній заяві, оскільки проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка межує з земельною ділянкою під розміщенням кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 , було розроблено з численними порушеннями законодавства, а саме ст.118Земельного кодексу України, так як в наявності невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

23.02.2018 року від представника відповідача ОСОБА_2 - адвоката Кононова М.А. надійшов відзив на позов, відповідно до якого ОСОБА_2 заперечує проти позову ОСОБА_1 про визнання рішення Козацької селищної ради №325 від 13.09.2013 року в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства незаконним та визнання недійсним свідоцтва про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6520655400:01:001:0014, оскільки надаючи дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 6520655400:01:001:0014, ОСОБА_2 , Козацька селищна рада діяла у спосіб та в межах наданих їй повноважень, тому розташування вказаної земельної ділянки відповідає вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації. В свою чергу позивачем не зазначено в чому полягає невідповідність місця розташування земельної ділянки 6520655400:01:001:0014. Крім того не відповідає дійсності той факт, що ОСОБА_2 не було погоджено межі земельної ділянки 6520655400:01:001:0014 з власниками сусідніх земельних ділянок та зі Службою автомобільних доріг, оскільки межі земельної ділянки було погоджено із сусідніми землекористувачами, а саме ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 . При цьому, на момент виготовлення проекту землеустрою та погодження земельної ділянки, а саме станом на 2013 рік, власником земельної ділянки, кадастровий номер 6520655400:01:032:0013, яка на теперішній час належить ОСОБА_1 була ОСОБА_4 . На час погодження меж земельних ділянок з ОСОБА_4 жодних заперечень не виникло,та було укладено Договір сервітуту. Позивач набула право власності на земельну ділянку лише 2014 року, тому на момент винесення оскаржуваного рішення Козацької селищної ради від 13.09.2013 року не порушувались та не могли порушуватися законні права та інтереси позивача, що є обов`язковою умовою визнання рішення органу місцевого самоврядування незаконним. Крім того, під час розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 з ПАТ ЕК Херсонобленерго було погоджено межі земельної ділянки та укладено Договори сервітуту на охоронні межі ЛЕП. Відповідно до висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність №27/13 від 27.06.2013 року, Сектором містобудування та архітектури Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області погоджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 0,2836 га ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства із земель запасу Козацької селищної ради за адресою АДРЕСА_1 , який був погоджений в установленому Законом порядку, а рішенням Козацької селищної ради №325 від 13.09.2013 року Про затвердження проекту землеустрою було затверджено даний проект землеустрою та передано у власність земельну ділянку ОСОБА_2 . Станом на 13.09.2013 року (тобто станом на час прийняття оскаржуваного рішення №325) позивач не був ні власником, ні користувачем земельної ділянки розташованої за адресою АДРЕСА_1 , права власності на дану земельну ділянку ОСОБА_1 набула лише 18.07.2014 року, а тому права позивача не можуть бути порушеними оскаржуваним рішенням №325, а якщо то саме з цього часу позивач довідалася або могла довідатися про порушення її прав, тобто з того моменту мала можливість скористатись своїм правом оскарження даного рішення Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області №325 від 13.09.2013 року, проте звернулася лише 14.12.2017 року, тому представник відповідача вважає, що позивач звернулася до суду з позовом з пропуском строку позовної давності, при цьому не ставить питання про поновлення пропущеного строку. В зв`язку з чим, відповідач ОСОБА_2 просить відмовити в задоволенні позову.

23.02.2018 року представник позивача подав заяву про збільшення позовних вимог, доповнивши їх вимогою про визнання незаконним рішення Козацької селищної ради №292 від 07.05.2013 року про затвердження детального плану території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 . Оскільки після отримання копії детального плану земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка межує з земельною ділянкою під розміщенням кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 , з`ясовано, що на підставі цього детального плану було змінено цільове призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , для ведення ОСГ і розроблено проект землеустрою під ОСГ. Вивчивши детальний план, пояснювальну записку до нього та графічні зображення стало відомо, що він розроблений з порушеннями вимог п.п.1, 9 ч.4 ст.19 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності, ДБН В.2.3-5 Вулиці та дороги населених пунктів , п.8 Правил охорони електричних мереж, ЗУ Про землеустрій , ЗК України. Оскільки, в детальному плані території відсутні відомості про принципи планувально-просторової організації забудови, порядку організації транспортного і пішохідного руху та інше. Крім того, в розробленому детальному плані взагалі не передбачено сервітути, чим порушено права інших, вже існуючих власників земельних ділянок. Заплановані стаціонарні заклади (торгові міста) без врахування п.8 Правил охоронним електричних мереж. Згідно якої забороняється в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв виконувати будь-які дії, що можуть порушити нормальну роботу електричних мереж, спричинити їх пошкодження або нещасні випадки. Також організація транспортного і пішохідного руху повинна бути погоджена з службою автодоріг України в Херсонській області та Управлінням патрульної поліції в Херсонській області.

06.03.2018 року від Козацької селищної ради надійшов відзив на заяву про збільшення позовних вимог (уточнення), відповідно до яких заперечують проти позовних вимог ОСОБА_10 та просять відмовити в задоволенні позову. Зазначили що, 14.02. 2013 року Козацькою селищною радою прийнято рішення №280 Про розробку детальних планів територій , згідно якого надано дозвіл виконавчому комітету селищної ради на розробку детального плану території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, розташованої по АДРЕСА_1 . 15.02.2013 року селищна рада звернулася до ТОВ Проектний центр з проханням виконати проект детального плану території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, розташованої по АДРЕСА_1 , яка межує з земельною ділянкою, де розміщено кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 . Селищна рада виступала замовником розробки детального плану, а розробником - ТОВ Проектний центр . 25.02.2013 року селищною радою було оприлюднено оголошення про те, що розроблено детальний план території та повідомлено про початок внесення пропозицій та зауважень до нього, які приймалися протягом місяця до 25.03.2013 року. За встановлений законодавством термін жодних зауважень чи пропозицій ні від позивача, ні від інших громадян не надходили. Про що свідчить протокол громадських обговорень від 25 березня 2013 року. Дані докази є в матеріалах справи. Дотримуючись встановленої чинним законодавством процедури оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування, враховуючи положення п 9 ст 19 ЗУ Про регулювання містобудівної документації , а саме те, що детальний план території не підлягає експертизі, керуючись п.8 ст. 19 зазначеного вище закону, ст.. 26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні 07 травня 2013 року на 25 сесії селищної ради шостого скликання прийнято рішення №292 Про затвердження детального плану територій , не порушуючи вимог чинного законодавства. Щодо зміни цільового призначення зазначили, що цільове призначення земельної ділянки детальним планом не змінюється. Відповідно до Технической документации по установлению границ населенных пунктов Казацкого поселкового Совета народных депутатов Бериславского района Херсонской области , яка розроблена Херсонською філією Українського науково- дослідницького та проектно-вишукувального інституту із землеустрою УКРАИНЗЕМПРОЕКТ від 23.01.1992 року земельна ділянка площею 0,2836 га яка виділена гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства відносилася за видом використання до пасовища, тобто за категорією - до сільськогосподарських земель. Факт належності зазначеної земельної ділянки до категорії сільськогосподарських земель засвідчує довідка відділу Держземагенства у Бериславському районі Херсонської області, яка була врахована при розробці проект землеустрою. Відповідно якої земельна ділянка загальною площею 0,2836 га, яка надається гр. ОСОБА_11 для ведення особистого селянського господарства згідно з державною статистичною звітністю за даними форми 6-зем станом на 01 січня 2013 року обліковується по рядку 12 - в землях запасу та землях, не наданих у власність та постійне користування в межах населених пунктів, склад угідь - пасовища. Стосовно твердження позивача, що в детальному плані не передбачено сервітути пояснюють, що відповідно до п.1 ст.19 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності: Детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального план населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території . Детальним планом території не встановлюються зони сервітуту. Зони дії договорів сервітуту встановлюються проектом землеустрою відповідної земельної ділянки. Відповідно до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 0,2836 га гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства із земель запасу Козацької селищної ради за адресою АДРЕСА_1 встановлені зони дії договору земельного сервітуту для проходження та проїзду до земельних ділянок гр. ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Зона дії договору земельного сервітуту вказані на кадастровому плані та становить 0,0067 га.

Представник позивача ОСОБА_5 06.03.2019 року надав відповідь на відзив представника відповідача ОСОБА_2 з якої вбачається, що вони вважають, що представником Відповідача по справі ОСОБА_12 у своєму відзиві не наведено обставин, які б спростовували обставини позовної заяви, якими обґрунтовуються позовні вимоги. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правова держава і громадянське суспільство повинні гарантувати особі максимальну свободу і вільний розвиток особистості. Досягнення цього потребує, щоб існуючий в державі і суспільстві правопорядок ґрунтувався на певних принципах, передбачених Конституцією і законами країни, зокрема на принципах демократизму, гуманізму, соціальної справедливості, конституційності, законності тощо. Тому посилання представника ОСОБА_12 на те, що на момент передачі спірної земельної ділянки ОСОБА_10 не була власником земельної ділянки на якій розміщено кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 , а тому її права не порушені - необгрунтоване. Незалежно від того, хто є власником сусідніх земельних ділянок, чи хто буде, яке в нього прізвище - органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами. Крім того зазначили, що в позовній заяві ОСОБА_10 йдеться мова про невідповідність розташування земельної ділянки , що є підставою для відмови в затвердженні проекту землеустрою, про невідповідність розробленого проекту землеустрою вимогам ст.ст. 50,55-1 Закону України Про землеустрій . Зазначили , що підставами для скасування вище зазначених рішень Козацької с/ради є : незаконна зміна цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка межує з земельною ділянкою під розміщенням кафе ІНФОРМАЦІЯ_2 . Не було підстав для зміни цільового призначення земельної ділянки , яка по функціональному призначенню ,згідно генерального плану селища - є полосою відводу автодороги, для ведення ОСГ і розміщенням там ринку; відсутність погоджень з Службою автомобільних доріг; невідповідність розробленого проекту землеустрою вимогам ст.ст. 50,55-1 Закону України Про землеустрій ; невідповідність детального плану та проекту землеустрою вимогам п.1 , п.9 ч.4 ст. 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ; невідповідність детального плану та розробленого проекту землеустрою ПРАВИЛАМ охорони електричних мереж. На земельній ділянці, яка належить на даний час ОСОБА_11 , планувалося будівництво ринку. Ринок це той об`єкт , який пов`язаний з великим скупченням людей. А отже повинні були бути плановані пішохідні доріжки, переходи , знову ж таки сервітут для проїзду до земельної ділянки на якій розміщено кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 з урахуванням ДБН В.2.3-5 ВУЛИЦІ ТА ДОРОГИ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ . Вважають, що необхідно було врахувати порядок організації транспортного і пішохідного руху. А отже було необхідним і погодження зі Службою автомобільних доріг.

21.03.2018 року від представника відповідача - адвоката Кононова М.А. надійшов відзив на заяву про збільшення позовних вимог відповідно до яких заперечують проти позовних вимог ОСОБА_10 та просять відмовити в задоволенні позову. Зазначили що, ОСОБА_10 з того часу як довідалася або могла довідатися про порушення її прав, та з даного моменту мала можливість скористатись своїм правом оскарження даного рішення через суд, проте з позовом про визнання незаконним рішення Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області № 292 від 07.05.2013 року остання звернулася лише 23.02.2018 року тобто з пропуском строку звернення до суду з відповідним позовом. Тому вважають, що позивач звернувся до суду з позовом з пропуском строку позовної давності при цьому позивач не ставить питання про поновлення пропущеного строку. Крім того зазначили, що відповідно до ч.5 ст.82 ЦПК України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. В свою чергу рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 вже було-предметом розгляду Бериславським районним садом Херсонської області, який своїм рішенням від 13.08.2014 року по справі №647/2071/14-ц встановив законність зміни цільового призначення земельної ділянки.

Позивач ОСОБА_1 та її представник адвокат Бойко В.В. в судове засідання не з`явилися, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином, про що свідчать довідки про доставку SMS, від представника позивача надійшла заява про розгляд справи у його відсутність, на позові наполягав, наголошує на тому, що висновки експертів, які були надані до суду в результаті проведення відповідних експ6ртиз не спростовують обставин викладених в позовній заяві та заяві про збільшення позовних вимог.

Відповідач ОСОБА_2 та його представник адвокат Кононов М.А. в судове засідання не з`явились, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином, про що свідчать довідки про доставку SMS, від відповідача надійшла заява про розгляд справи у його відсутність та відсутність його представника.

Представник відповідача Новокаховської міської ради Херсонської області в судове засідання не з`явився, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином, повідомлення про розгляд справи направлялося на офіційну електрону адресу, про що свідчить довідка про доставку електронного листа.

Представник третьої особи ПП Альфа-Експерт в судове засідання не з`явився, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

Суд вважає за можливе справу розглянути у відсутності сторін, в порядку ч.3 ст.211 ЦПК України, на підставі наявних у справі матеріалів.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі факти та відповідні ним правовідносини.

Так, з матеріалів справи вбачається, що на підставі Рішення 27 сесії 6-го скликання Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області №325 від 13.09.2013 року, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 площею 0,2836 га за адресою АДРЕСА_1 .

Відповідно до заяви щодо дотримання вимог Земельного законодавства при використанні земельної ділянки №6520655400:01:001:0014 ОСОБА_13 від 19.05.2017 року, ОСОБА_1 зверталася до Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, з проханням вжити передбачених ст.144 ЗК України, крім того зверталася із заявою щодо надання інформації та графічних матеріалів на підтвердження того, що відповідно до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 0,2836 га у власність ОСОБА_2 встановлено зону розміром 0,0067 га дії договору земельного сервітуту для проходу та проїзду обслуговування будівлі кафе яке розташовано за адресою: АДРЕСА_1 і належить ОСОБА_1 .

Згідно листа Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Херсонській області №31-21-0.41-191/90-17 від 21.06.2017 року, головним управлінням розглянуто звернення ОСОБА_1 від 19.05.2017 року, стосовно ймовірних порушень вимог земельного законодавства ОСОБА_2 при використанні земельної ділянки сільськогосподарського призначення на території Бериславського району Херсонської області. Яким повідомлено наступне, що згідно кадастрового плану на земельній ділянці, що перебуває у власності ОСОБА_2 , запроектовано дві земельні ділянки загальною площею 0,0127 га які можливо використовувати для укладення договорів земельного сервітуту для проходу та проїзду, крім того між власником земельної ділянки ОСОБА_2 та попереднім суміжним власником земельної ділянки ОСОБА_4 (по межі від Е до Є) укладено договір на встановлення земельного сервітуту від 25.09.2013 року площею 0,0067 га. Даний договір не зареєстровано відповідно до ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку ОСОБА_1 є власником земельної ділянки (по межі від Е до Є) площею 0,0067 га з кадастровим номером 6520655400:01:032:0013 (реєстрація права власності від 18.07.2014 року №6387366). Так, у разі якщо нею не досягнуто згоди із власником земельної ділянки щодо обтяження його права власності на земельну ділянку правом земельного сервітуту на її користь, право встановити такий земельний сервітут має суд. Одночасно з цим, повідомили, що на виконання наказу Головного управління від 31.05.2017 року №187/0/92-ДК Управлінням з контролю за використанням та охороною земель проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства в частині нецільового використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення (кадастровий номер 6520655400:01:001:0014), що перебуває у власності ОСОБА_2 . За результатами проведеного заходу, з виїздом на місце 12.06.2017 року, було встановлено, що вищезазначена земельна ділянка використовується без порушень вимог земельного законодавства, а отже факти порушення вимог земельного законодавства з боку ОСОБА_14 свого підтвердження не знайшли.

На підставі Рішення 22 сесії 6-го скликання Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області № 251 від 11.12.2012 року, надано дозвіл приватному підприємцю ОСОБА_2 на виготовлення містобудівної документації по визначенню цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка межує з земельною ділянкою під розміщенням кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Відповідно до Рішення 24 сесії 6-го скликання Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області № 280 від 14.02.2013 року, дозволено виконавчому комітету селищної ради розробку детального плану території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства розташованої по АДРЕСА_1 , яка межує з земельною ділянкою де розміщено кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 . Замовником та розпорядником детальних планів територій визначено виконавчий комітет селищної ради. Фінансування робіт по виконанню детального плану території земельної ділянки ведення особистого селянського господарства розташованої по АДРЕСА_1 , яка межує з земельною ділянкою де розміщено кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 вирішено здійснити за рахунок приватного підприємця ОСОБА_2 .

Як вбачається з об`яви розміщеної у Віснику виконавчого комітету Козацької селищної ради № 1 від 15.02.2013 року, Козацькою селищною радою прийнято рішення № 280 від 14.02.2013 року Про розробку детальних планів територій .

Детальний план території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, по АДРЕСА_1 розроблено ліцензованим Товариством з обмеженою відповідальністю Проектний центр . Детальний план складається з:

-Листа - замовлення Козацької селищної ради № 02-28/86 від 15.02.2013 року;

-Витягу з рішення 24 сесії 6 скликання Козацької селищної ради № 280 від 14.02.2013 року, про надання дозволу на розробку детального території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства розташованої по АДРЕСА_1 , яка межує з земельною ділянкою де розміщено кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

-Завдання на розроблення детального плану території;

-Викопіювання з генерального плану території;

-Кадастрового плану М1-1000;

-Пояснювальної записки

-Ситуаційного плану М 1:5000, схеми планування обмежень М 1:5000;

-Проектного плану ділянки М 1:5000;

-Схеми розташування тимчасових споруд та елементів благоустрою.

25.02.2013 року під № 2 у Віснику виконавчого комітету Козацької селищної ради розміщено оголошення, про те, що відповідно до рішення Козацької селищної ради від 14.02.2013 року № 280 Про розробку детальних планів територій , був розроблений Детальний план території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, по АДРЕСА_1 . Селищна рада повідомляла про початок внесення пропозицій до нього фізичними та юридичними особами. Пропозиції треба було подати до Козацької селищної ради з 25.03.2013 року до 25.04.2013 року. Громадські слухання по Детальний план території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, по АДРЕСА_1 відбудеться 26.04.2013 року о 16-00 год. в Козацькому будинку культури.

Відповідно до протоколу громадських слухань Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області від 28.03.2013 року, підтримано розроблений детальний план території Детальний план території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, по АДРЕСА_1 та вирішили подати на розгляд сесії Козацької селищної ради для затвердження.

Згідно Рішення 25 сесії 6-го скликання Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області№292 від 07.05.2013 року, затверджено Детальний план території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, по АДРЕСА_1 .

На підстав Рішення 25 сесії 6-го скликання Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області № 295 від 07.05.2013 року, надано дозвіл на розробку проекту землеустрою, крім іншого, щодо відведення земельної ділянки у власність розміром 0,2836 га для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 за адресою АДРЕСА_1 .

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 розроблено ліцензованим Приватним підприємством Альфа-Експерт на підставі відповідного договору у відповідності до вимог Закону України Про землеустрій. Проект землеустрою складається із документів та відомостей, а саме:

-пояснювальну записку;

-клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

-завдання на розроблення проекту землеустрою;

-викопіювання з плану земель;

-Рішення Козацької селищної ради від 07.05.2013 року № 295 Про надання дозволу ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність розміром 0,2836 га за адресою: АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства;

-довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (довідка відділу Держземагенства у Бериславському району Херсонської області від 04.07.2013 року № 02-21/11-1844);

-матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування;

-схему визначення координат вершин;

-відомості про обробку теодолітного ходу та визначення координат поворотних точок меж земельної ділянки;

-креслення перенесення меж земельної ділянки в натуру;

-висновок Відділу Держземагенства у Бериславському районі про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 03-10/11-140 від 04.07.2013 року;

-висновок № 27/13 від 27.06.2013 року про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність;

-Акт погодження зовнішніх меж земельної ділянки від 29.05.2013 року;

-Акт прийомки - передачі межових знаків на зберігання;

-Акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності;

-Кадастровий план земельної ділянки;

-План зовнішніх меж земельної ділянки;

-План меж зон обмежень і сервітутів земельної ділянки.

Зазначений проект землеустрою у відповідності до ч.1 ст. 123 Земельного кодексу України затверджено рішенням Козацької селищної ради від 13.09.2013 року №325 спірна земельна ділянка передана у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства.

Отже, Козацька селищна рада приймаючи рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, його затвердження та передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_2 діяла виключно на підставі та в межах повноважень, наданих їй чинним законодавством у галузі земельних відносин.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 24.09.2013 року та свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 24.09.2013 року, власником земельної ділянки площею 0,2836 (кадастровий номер 6520655400:01:001:0014), за адресою: АДРЕСА_1 , є ОСОБА_2 .

При цьому на момент виготовлення проекту землеустрою та погодження меж земельної ділянки а саме станом на 2013 рік, власником земельної ділянки (кадастровий номер 6520655400:01:032:0013 була ОСОБА_4 , що підтверджується Інформацією з Державного речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна ( Довідка 112260307).

Відповідно до договору від 25.09.2013 року, між ОСОБА_2 та ОСОБА_4 укладено договір на встановлення постійного земельного сервітуту відносно земельної ділянки площею 0,2836 га за адресою: АДРЕСА_1 .

Під час погодження меж земельних ділянок з ОСОБА_4 жодних заперечень з її сторони судом не встановлено.

Крім того, 25.09.2013 року було укладено договір на встановлення постійного земельного сервітуту між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Також між ОСОБА_2 та ПАТ Енергопостачальна компанія Херсонобленерго .

З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 27.10.2016 року, вбачається, що 25.10.2016 року вищезазначені договори про встановлення земельного сервітуту зареєстровано в державному реєстрі.

Відповідно до протоколу № 2214148 від 05.06.2014 року, про проведення прилюдних торгів з реалізації арештованого нерухомого майна, що є предметом іпотеки та належить ОСОБА_4 , під лотом №1, була Нежила будівля кафе (літ.А), загальною площею 258,6 м 2 , розташована на земельній ділянці загальною площею 0,0606 га (кадастровий номер 6520655400:01:032:0013), переможцем торгів визнано ОСОБА_1 .

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 30.01.2018 року, власником земельної ділянки площею 0,0606 га (кадастровий номер 6520655400:01:032:0013), за адресою: АДРЕСА_1 , яка призначена для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, на підставі свідоцтва про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів № 588, виданого 18.07.2014 року, є ОСОБА_1 .

Згідно свідоцтва серії НАВ 041143, Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності серії ВАО № 5659410 та Витягу серії ВАО № 565912 від 18.07.2014 року власником земельної ділянки площею 0,0606 га та нежилої будівлі кафе, загальною площею 258,6 м 2 .

Окремо слід зазначити, що Позивач набула право власності на земельну ділянку лише 18.07.2014 року, а тому на момент винесення оскаржуваного рішення Козацькою селищною радою № 325 від 13.09.2013 року не порушувались та не могли порушуватися законні права та інтереси позивача, що є обов`язковою умовою визнання рішення органу місцевого самоврядування незаконним.

Рішення Бериславського районного суду Херсонської області від 13.08.2014 року, у цивільній справі за позовом ОСОБА_15 до Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Реєстраційна служба Бериславського районного управління юстиції Херсонської області, ОСОБА_2 , Відділ Держземагенства у Бериславському районі Херсонської області про визнання незаконним рішення ради та визнання недійсним свідоцтва про право власності на земельну ділянку - відмовлено за його необґрунтованістю.

27.01.2016 року ОСОБА_1 звернулася до ОСОБА_2 із зверненням про укладення договору про встановлення земельного сервітуту, який буде передбачати обмежене користування земельною ділянкою, яка розташована по АДРЕСА_1 , розмір земельної ділянки 0.2836 га, від літ. Г до літ. Д, і надана у власність ОСОБА_2 , для проїзду до будівлі кафе та земельної ділянки для їх обслуговування, які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , і належать ОСОБА_1 .

Згідно відповіді на звернення ОСОБА_1 від 27.01.2016 року щодо пропозиції укласти договір про встановлення земельного сервітуту, ОСОБА_2 вважає, що встановлення додаткового земельного сервітуту є необґрунтованим та незаконним. Звертає увагу, що відповідно до вимог діючого цивільного законодавства України направляючи пропозицію про укладення договору земельного сервітуту, ініціююча сторона зобов`язана направити іншій стороні проект договору із зазначенням суттєвих умов які є обов`язковими для даних видів Договорів.

Висновком експерта за результатами комплексної земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою від 23.09.2019 року, яка була проведена в рамках цивільної справи № 647/3016/17 встановлено, що розроблена документація на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , яка була передана у власність ОСОБА_2 , та її затвердження в цілому відповідають вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування чинного станом на 13.09.2013 року

Отже, рішення Козацької селищної ради Бериславського району Херсонської області № 292 від 07.05.2013 року про затвердження детального плану території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 є законним, та таким що не порушує конституційні права ОСОБА_1 ..

Відповідно до земельної-технічної експертизи від 22.11.2019 року, яка була проведена в рамках комплексної земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою по матеріалах цивільної справи № 647/3016/17, єдиний можливий варіант підходу та проїзду до земельної ділянки на якій розміщено кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідно вимог чинного законодавства. Для цього необхідно розробити проект на влаштування проїзду через земельну ділянку (кадастровий номер 6520655400:01:001:0014) зі сторони автомобільної дороги Херсон-Нова Каховка-Генічеськ із дотриманням вимог ДБН Б.2.2-12-2019 Планування та забудова територій та ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги . Проїзд до земельної ділянки на якій розміщено кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 повинен бути завширшки не менше ніж 3,5 м та розрахований на відповідні навантаження від пожежного автомобіля.

Встановлені обставини справи регулюються наступними нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 8 Земельного Кодексу України, Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

За змістом ст. 186-1 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об`єкт будівництва або планується розташування такого об`єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

Відповідно до ч.9 ст.118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до ч.6 ст. 118 Земельного кодексу України ( в редакції Закону яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), громадяни зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини 7 статті 118 Земельного кодексу України , відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Тобто, за приписами наведених норм, для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із клопотанням для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність, за результатами розгляду якого визначені в статті 118 Земельного кодексу України органи приймають одне з відповідних рішень. При цьому, визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки - невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Виходячи зі змісту ч. 7, ч. 8, ч. 9 ст. 118 ЗК України рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається на підставі документації із землеустрою (технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір, межі та місце розташування земельної ділянки).

Відповідно до п. в) ст. 2 Закону України "Про землеустрій" землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж земельних ділянок власників і землекористувачів.

За змістом п. г) ст. 20 того ж Закону землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).

Одним із видів документації із землеустрою є технічна документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України (п. и) ст. 25 Закону).

Вимоги до технічної документації із землеустрою передбачені ст. 55 Закону України "Про землеустрій". Зокрема, встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів. Встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Документація із землеустрою щодо встановлення меж житлової та громадської забудови розробляється у складі генерального плану населеного пункту, проектів розподілу територій і є основою для встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості).

Судом встановлено, що відповідно до Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 0,2836 га гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства із земель запасу Козацької селищної ради за адресою АДРЕСА_1 межі земельної ділянки (кадастровий номер 6520655400:01:001:0014), було погоджено із сусідніми землекористувачами а саме : ОСОБА_16 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 .

Відповідно до ч.4 ст.11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади АРК або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 10 ч.2 ст.16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Порушені права землекористувачів підлягають захисту в порядку, передбаченому Земельного кодексу України з урахуванням обов`язкового дотримання норм чинного законодавства. Згідно із цими нормами захист прав громадян і юридичних осіб на земельні ділянки здійснюються, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, що кореспондується з вимогами ч.2 ст. 55 Конституцій України і частини десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Із змісту положень ст.ст.4,5 ЦПК України, ст.ст.15,16 ЦК України вбачається, що право на судовий захист пов`язане виключно з порушенням суб`єктивного права позивача.

Аналіз зазначених норм дає підстави вважати, що оскарження рішень, дій та бездіяльності органів місцевого самоврядування та органів державної влади є окремим способом захисту права, пов`язаним з їх діяльністю як суб`єктів владних повноважень що здійснюють владні функції при цьому системний аналіз норм вищезазначеного законодавства України свідчить про те, що обов`язковою умовою скасування рішення органу місцевого самоврядування є порушення законних прав та інтересів власника землі чи користувача на момент прийняття оскаржуваного рішення .

Проте станом на 13.09.2013 рік (тобто станом на прийняття оскаржуваного рішення № 325) позивач не був ні власником ні користувачем земельної ділянки розташованої за адресою АДРЕСА_1 , права власності на зазначену земельну ділянку позивач набула лише 18 липня 2014 року а тому права позивача не могли і не можуть бути порушеними оскаржуваним рішенням № 325 .

Відповідно до правового висновку, який міститься в постанові від 11.11.2014 року колегії суддів Верховного Суду України за участю колегії суддів Судової палати в адміністративних справах, Судової палати у господарських справах, Судової палати у цивільних справах у справі № 21-405а14 Конституційний суд України в п.5 мотивувальної частини рішення від 16.04.2009 року № 7-рп/2009 визначив, що органи місцевого самоврядування вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти.

До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремих суб`єктів чи юридичних осіб, застосовуються одноразово і після реалізації, вичерпують свою дію фактом їх виконання. У зв`язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку.

Прийняття селищною радою рішення, зокрема, передачу у власність земельних ділянок є ненормативним актом органу місцевого самоврядування який вичерпав свою дію внаслідок його виконання. Скасування такого акту не породжує наслідків для власника земельної ділянки, оскільки захист порушеного права має вирішуватися за нормами цивільного законодавства.

Таким чином Верховний Суд України дійшов правового висновку, що у разі прийняття органом місцевого самоврядування (як суб`єктом владних повноважень) ненормативного акта, що застосовується одноразово, який після реалізації вичерпав свою дію фактом його виконання і з прийняттям якого виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, позов не може бути задоволений, оскільки у таких осіб виникло право власності і це право ґрунтується на правоустановчому документі.

Що стосується твердження представника відповідача, що позивачем пропущено строк позовної давності до суду із звернення з даним позовом, то слід зазначити, що дійсно з моменту прийняття даного рішення пройшло більше трьох років.

Так, відповідно до ч. 3 ст.267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення, що має місце у даній справі. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Втім, якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту (ч. ч. 4, 5 ст. 267 ЦК України). Отже, фактично сплив позовної давності є підставою для відмови у позові лише коли про її застосування заявлено стороною у спорі і суд не визнає поважними причини пропущення позовної давності.

Разом з тим, за змістом ч.1 ст. 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи. Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, суд повинен з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості.

Розглянувши даний позов в порядку цивільного судочинства, в межах позовних вимог, суд, оцінивши допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок в їх сукупності за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженню наявних у справі доказів дійшов висновку, що дослідженими в судовому засіданні доказами не встановлено, а позивачами не доведено факту порушеного права та законних інтересів позивача з боку відповідача, тому позов задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 81, 89, 263-265, 268, 272, 273 ЦПК України, ст. ст.118, 123, 152, 198 ЗК України, ст. ст. 26 та 59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні суд, -

ухвалив :

У задоволенні позову ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Новокаховської міської ради Херсонської області, третя особа приватне підприємство Альфа-Експерт про визнання рішення Козацької селищної ради № 292 від 07.05.2013 року про затвердження детального плану території земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 та № 325 від 13.09.2013 року в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства незаконними та визнання недійсним свідоцтва про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6520655400:01:001:0014 - відмовити

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

На рішення протягом тридцяти днів з дня його проголошення, може бути подана апеляційна скарга із врахуванням п. 15.5 розділу ХII Перехідні положення ЦПК України, тобто до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, до Херсонського апеляційного суду через Бериславський районний суд Херсонської області. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено 24.06.2021 року.

Суддя М.О.Кириленко

Дата ухвалення рішення15.06.2021
Оприлюднено30.06.2021
Номер документу97939111
СудочинствоЦивільне
Сутьправо власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6520655400:01:001:0014

Судовий реєстр по справі —647/3016/17

Рішення від 15.06.2021

Цивільне

Бериславський районний суд Херсонської області

Кириленко М. О.

Рішення від 15.06.2021

Цивільне

Бериславський районний суд Херсонської області

Кириленко М. О.

Ухвала від 10.06.2021

Цивільне

Бериславський районний суд Херсонської області

Кириленко М. О.

Ухвала від 10.06.2021

Цивільне

Бериславський районний суд Херсонської області

Миргород В. С.

Ухвала від 08.06.2021

Цивільне

Бериславський районний суд Херсонської області

Кириленко М. О.

Ухвала від 01.04.2021

Цивільне

Бериславський районний суд Херсонської області

Кириленко М. О.

Ухвала від 11.03.2021

Цивільне

Бериславський районний суд Херсонської області

Кириленко М. О.

Ухвала від 03.03.2021

Цивільне

Бериславський районний суд Херсонської області

Кириленко М. О.

Ухвала від 11.02.2021

Цивільне

Бериславський районний суд Херсонської області

Кириленко М. О.

Ухвала від 16.12.2020

Цивільне

Бериславський районний суд Херсонської області

Кириленко М. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні