Ухвала
від 29.06.2021 по справі 420/8373/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/8373/21

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 червня 2021 року м. Одеса

У залі судових засідань №33

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Балан Я.В.,

при секретарі судового засідання - Галат В.І.,

за участю сторін:

представника позивача - Домусці В.С.,

представника відповідача - Арутюнян Е.Ю.,

представника третьої особи - Романова В.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про закриття провадження по адміністративній справі №420/8373/21, за позовною заявою Криничненської сільської ради Болградського району Одеської області до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області про визнання протиправними та скасування наказів,-

В С Т А Н О В И В:

У провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа №420/8373/21 за позовною заявою Криничненської сільської ради Болградського району Одеської області до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №47-ОТГ від 09.12.2020 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність у частині передачі Сафянівській сільській раді Ізмаїльського району Одеської області у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані на території Озерненської сільської ради; визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №69-ОТГ від 22.01.2021 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність у частині передачі Саф`янівській сільській раді Ізмаїльського району Одеської області у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані на території Озерненської сільської ради.

24 червня 2021 року, через канцелярію Одеського окружного адміністративного суду, від Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надійшло клопотання про закриття провадження по адміністративній справі №420/8373/21 (вх.№33091/21).

В обґрунтування вищевказаного клопотання представником відповідача зазначено, що дана справа не підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства, оскільки Криничненська сільська рада Болградського району Одеської області звернулася до суду за захистом своїх приватноправових інтересів щодо отримання у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані на території Озерненської сільської ради для здійснення розпорядження ними.

Крім того, згідно відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, на підставі оскаржуваних наказів Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №47-ОТГ від 09.12.2020 року та №69-ОТГ від 22.01.2021 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , Саф`янівською сільською радою Ізмаїльського району Одеської області вже зареєстровано право власності на отримані відповідно до вказаних наказів земельні ділянки.

26 червня 2021 року, через канцелярію Одеського окружного адміністративного суду, від Криничненської сільської ради Болградського району Одеської області надійшли заперечення на клопотання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про закриття провадження по адміністративній справі №420/8373/21 (вх.№33558/21).

В обґрунтування заперечень проти закриття провадження по справі представником позивача вказано, що у даному випадку, оскаржується безпосередньо накази Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №47-ОТГ від 09.12.2020 року та №69-ОТГ від 22.01.2021 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , як рішення суб`єкта владних повноважень, які у свою чергу, перешкоджають позивачеві у реалізації законодавчо закріпленого права на передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність Криничненській сільській раді Болградського району Одеської області.

Розглянувши клопотання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про закриття провадження по адміністративній справі №420/8373/21, суд зазначає наступне.

Статтею 4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено, що адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, у тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження.

Вжитий у даній процесуальній нормі термін суб`єкт владних повноважень означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України).

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних правовідносин у їх сукупності. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово висловлювала правові позиції щодо правил віднесення спорів до адміністративної юрисдикції, які полягають у наступному: …до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності такого суб`єкта, прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для класифікації спору, як публічно-правового. Однак, сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати такий спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Водночас, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єкта владних повноважень.

Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, що спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язані з реалізацією особою майнових прав або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень суб`єкта владних повноважень є способом захисту цивільних прав цієї особи… .

Оскільки, саме Велика Палата Верховного Суду є судом, уповноваженим вирішувати юрисдикційні спори, суд не має підстав не погодитися із запропонованим підходом.

У свою чергу, судом встановлено, що наказами Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №47-ОТГ від 09.12.2020 року та №69-ОТГ від 22.01.2021 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано Саф`янівській сільській раді Ізмаїльського району Одеської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, загальною площею 5610,5591 га та загальною площею 195,0102 га, які розташовані на території Ізмаїльського району Одеської області, згідно з актом передачі (т.І, а.с.55-96).

Як вбачається з тексту позовної заяви Криничненської сільської ради Болградського району Одеської області, остання вважає, що оскаржуваними наказами Головного управління Держгеокадастру в Одеській області протиправно передані земельні ділянки з кадастровими номерами 51220848800:01:002:0919, 5122084800:01:002:0934, 5122084800:01:001:0655, 5122084800:01:001:0675, 5122084800:01:001:0674, 5122084800:01:001:0676, 5122084800:01:001:0685 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та земельні ділянки з кадастровими номерами 5122084800:01:001:0635, 5122084800:03:001:0014, 5122084800:01:001:0462, 5122084800:01:001:0459, 5122084800:01:003:0228, 5122084800:01:003:0239, 5122084800:01:003:0241, 5122084800:01:003:0242, 5122084800:01:003:0237, 5122084800:01:003:0238, 5122084800:01:001:0455, 5122084800:01:001:0350 з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які належали Озерненській сільській раді, не Криничненській сільській раді Болградського району Одеської області, а Саф`янівській сільській раді Ізмаїльського району Одеської області (т.І, а.с.116-118).

Однак, судом встановлено, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, право власності на усі вищезазначені земельні ділянки зареєстроване за Саф`янівською сільською радою Ізмаїльського району Одеської області (т.ІІ, а.с.51-102).

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі у межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї) (стаття 2 Земельного кодексу України).

Згідно статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Суд зазначає, що звертаючись до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою про скасування наказів відповідача про передачу земельних ділянок, позивач фактично намагається захистити майнові права та інтереси територіальної громади Криничненської сільської ради Болградського району Одеської області на ці земельні ділянки.

Отже, у даному випадку існує спір у земельних правовідносинах, предметом якого є перевірка правильності формування волі однієї зі сторін стосовно розпорядження землею.

Крім того, суд зауважує, що спір у даній справі не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки відповідач, здійснюючі владні управлінські функції та приймаючи оскаржувані накази, не мав публічно-правових відносин саме з позивачем. Прийняті оскаржувані рішення стосувались прав інших осіб, а не позивача та пред`явлений позов жодним чином не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень - Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

Також, суд дійшов висновку, що скасування наказів Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №47-ОТГ від 09.12.2020 року та №69-ОТГ від 22.01.2021 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , впливає на майнові права третьої особи (Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області), а тому, у даному випадку існує спір про право, що унеможливлює його розгляд у порядку адміністративного судочинства.

Суд звертає увагу, що реалізуючи відповідні повноваження органи виконавчої влади вступають з юридичними особами у земельні відносити та є рівними учасниками, а тому спори, що виникають із земельних відносин, незважаючи на участь у них суб`єкта владних повноважень, не підлягають розгляду у порядку адміністративного судочинства, а мають бути розглянуті за правилами Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до позиції Великої Палати Верховного Суду по справі № 539/1957/16-а від 04.04.2018 року, з моменту виникнення (реєстрації) права власності на земельні ділянки - припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають відносини, які характеризуються рівністю їх учасників. Такі ознаки не притаманні адміністративним правовідносинам, натомість - притаманні цивільним правовідносинам, які з урахуванням суб`єктного складу можуть бути предметом судового розгляду у відповідному суді загальної юрисдикції або господарському суді.

Статтею 20 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів.

Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів.

Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовна заява Криничненської сільської ради Болградського району Одеської області до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області про визнання протиправними та скасування наказів, підлягає розгляду у порядку господарського судочинства, оскільки не належать до справ адміністративної юрисдикції.

Суд зазначає, що відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, установленим законом.

Відповідно до ч.1 ст.238 КАС України, суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність закриття провадження по адміністративній справі №420/8373/21, у зв`язку з тим, що даний спір належить розглядати за правилами господарського судочинства.

Суд роз`яснює, що правовими положеннями частини 2 статті 239 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Керуючись статтями 19, 238, 243, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

У Х В А Л И В:

Клопотання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (65012, м. Одеса, вул. Канатна 83, код ЄДРПОУ 39765871) про закриття провадження по адміністративній справі №420/8373/21 - задовольнити.

Провадження по адміністративній справі №420/8373/21 за позовною заявою Криничненської сільської ради Болградського району Одеської області (68742, с. Криничне, вул. Інзовська 148, код ЄДРПОУ 04378161) до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (65012, м. Одеса, вул. Канатна 83, код ЄДРПОУ 39765871), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області (68670, село Саф`яни, вул. Грушевського 85, код ЄДРПОУ 04379433) про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №47-ОТГ від 09.12.2020 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність у частині передачі Саф`янівській сільській раді Ізмаїльського району Одеської області у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані на території Озерненської сільської ради; визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №69-ОТГ від 22.01.2021 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність у частині передачі Саф`янівській сільській раді Ізмаїльського району Одеської області у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані на території Озерненської сільської ради - закрити.

Ухвала суду набирає законної сили у порядку, визначеному ст. 256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст ухвали складено та підписано 30 червня 2021 року.

Суддя Балан Я.В.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.06.2021
Оприлюднено02.07.2021
Номер документу97971462
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8373/21

Ухвала від 13.10.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Постанова від 31.08.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 27.08.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 27.07.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 27.07.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 29.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 18.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 01.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 21.05.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні