Рішення
від 30.06.2021 по справі 560/810/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/810/21

РІШЕННЯ

іменем України

30 червня 2021 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Лабань Г.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ФГ "Екокрай" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми Ф № 1705-5606-2215 від 15.04.2019 року, винесене ГУ ДФС у Хмельницькій області, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання зі сплати орендної плати у розмірі 43 499 грн 76 коп (сорок три тисячі чотириста дев`яносто дев`ять гривень 76 копійок), визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми Ф № 3204-5605-2215 від 15.05.2020 року, винесене ГУ ДПС у Хмельницькій області, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання зі сплати орендної плати у розмірі 43 499 грн 76 коп (сорок три тисячі чотириста дев`яносто дев`ять гривень 76 копійок).

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 вказує, що є засновником фермерського господарства Екокрай , яке створене та зареєстроване 22.04.2016 року. Зазначає, що фермерське господарство має на праві оренди земельну ділянку, кадастровий номер якої 6824282300:03:019:0008, загальною площею 36,3666 га із земель державної власності Григоріївської сільської ради Старокостянтинівського району, що надана в оренду позивачу на підставі договору оренди землі від 01.02.2016 року для ведення фермерського господарства. Вказує, що фермерське господарство Екокрай , як фактичний землекористувач, належним чином здійснювало свої зобов`язання зі сплати орендної плати за земельну ділянку із кадастровим номером 6824282300:03:019:0008, що чітко відображено у поданих ним податкових деклараціях з плати за землю за 2019-2020 роки. Однак зазначає, що на думку відповідача, у зв`язку з несплатою ОСОБА_1 податкового зобов`язання по орендній платі з фізичних осіб у сумі 86 999, 52 грн (з врахуванням часткової сплати 7 196, 53 грн), Головне управління ДПС у Хмельницькій області винесло податкові повідомлення-рішення: форми Ф №1705-5606-2215 від 15.04.2019 року, на суму 43 499, 76 грн; форми Ф № 3204-5605-2215 від 15.05.2020 року, на суму 43 499, 76 грн Вважає вказані податкові повідомлення-рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Хмельницький окружний адміністративний суд ухвалою від 25 січня 2021 року відкрив провадження у справі та призначив до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

У поданому до суду відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив. Зазначив, що відповідно до договору оренди від 01.02.2016 року Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області надано в оренду громадянину ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) земельну ділянку загальною площею 36,3666 га (кадастровий номер 6824282300:03:019:0008), яка знаходиться в адміністративних межах Григорівської сільської ради. Договір оренди зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 05.02.2016 року. Відповідно до договору орендної плати ОСОБА_1 набув обов`язок сплати орендної плати за землю. Вказує, що Головне управління ДПС у Хмельницькій області відповідно до пункту 286.5 статті 286, пункту 42.2 статті 42 Податкового кодексу України та підставі договору оренди від 01.02.2016 року сформовало та вручило громадянину ОСОБА_1 податкові повідомлення-рішення по орендній платі з фізичних осіб № 1705-56-06-2215 від 15.04.2019 року на суму 43 499,76 грн, № 3204-5605-2215 від 15.05.2019 року на суму 43 499,76 грн. Вважає, оскільки орендарем земельних ділянок є ОСОБА_1 , то саме на нього покладено обов`язок сплати орендної плати відповідно до укладених ним договору оренди землі. У задоволенні позовних вимог просить відмовити у повному обсязі.

У відповіді на відзив позивач зазначає, що з моменту створення фермерського господарства Екокрай та його державної реєстрації останнє набуло статус орендаря земельної ділянки, а тому було зобов`язано сплачувати орендну плату.

У письмових поясненнях третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, фермерське господарство Екокрай вказує, що згідно пункту 87.7 статті 87 Податкового кодексу України забороняється будь-яка уступка грошового зобов`язання або податкового боргу платника податків третім особам. Наголошує, що щодо сплати орендної плати громадянами, яким надані земельні ділянки для ведення фермерського господарства, Верховним Судом сформована послідовна правова позиція щодо ідентичних правовідносин, викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 10.07.2020 №0240/2978/18-а, від 28 серпня 2018 року № 803/3798/16 та від 13 вересня 2019 року у справі № 120/4362/18-а, відповідно до якої той факт, що використання земельних ділянок відбувається через створене позивачем фермерське господарство не змінює статусу позивача як орендаря земельної ділянки та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати орендну плату за земельні ділянки. Вважає, що виконання платником свого податкового обов`язку не може розцінюватись як втручання у мирне володіння майном, так як відповідно до пункту 36.3 статті 36 Податкового кодексу України податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.

01 лютого 2016 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОСОБА_1 уклали договір оренди землі, за предметом якого орендодавець на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 22 січня 2016 року № 22-1595-СГ надає, а орендар приймає у строкове платне користування на умовах оренди земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, яка знаходиться в адміністративних межах Григорівської сільської ради за межами населених пунктів.

Згідно з пунктом 2.1. договору в оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер - 6824282300:03:019:0008, загальною площею 36,3666 га, у тому числі ріллі - 36,3666 га, із земель державної власності Григорівської сільської ради Старокостянтинівського району.

Відповідно до пункту 3.1. договору оренди земельна ділянка надається у тимчасове платне користування на умовах оренди строком до 01 лютого 2023 року для використання за цільовим призначенням.

Згідно з пунктом 4.1. договору орендна плата за землю вноситься орендарем у грошовій формі і становить 8 % від вартості земельної ділянки, які є об`єктом цього договору оренди за рік оренди, на весь час дії договору.

Відповідно до пункту 5.1. договору оренди земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства.

Згідно витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки,нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 543 747,05 грн.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.04.2016 року зареєстровано фермерське господарство Екокрай (номер запису 16601020000001087). Основним видом економічної діяльності господарства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Вищевказана земельна ділянка включена позивачем до земель фермерського господарства Екокрай , що підтверджується пунктом 9.1. Статуту, затвердженого протоколом загальних зборів засновників № 1 від 20.04.2016 року.

У 2019 та 2020 роках орендну плату сплачувало фермерське господарство Екокрай , що підтверджується копіями платіжних доручень № 1 від 03 квітня 2019 року на суму 15 725,72 грн, № 3 від 26 квітня 2019 року на суму 7 862,86 грн, № 5 від 10 травня 2019 року на суму 7 862,86 грн, № 6 від 16 липня 2019 року на суму 7 862,86 грн, № 7 від 16 липня 2019 року на суму 7 862,86 грн, № 8 від 16 липня 2019 року на суму 7 862,86 грн, № 10 від 13 вересня 2019 року на суму 7 862,86 грн, № 12 від 17 жовтня 2019 року на суму 7 862,86 грн, № 13 від 17 жовтня 2019 року на суму 7 862,86 грн, № 14 від від 30 січня 2020 року на суму 17 298,25 грн, № 16 від 26 лютого 2020 року на суму 7 862,86 грн, № 17 від 14 квітня 2020 року на суму 8 649,15 грн, № 18 від 14 квітня 2020 року на суму 7 862,86 грн, № 24 від 30 жовтня 2020 року на суму 7 862,86 грн, № 25 від 19 листопада 2020 року на суму 62 902,88 грн.

Згідно із податковими деклараціями фермерського господарства Екокрай зі сплати за землю за 2019 рік у сумі 94 354,28 грн, за 2020 рік у сумі 94 354,28 грн сплачує орендну плату за земельну ділянку площею 36,3666, кадастровий номер земельної ділянки: 6824282300:03:019:0008.

Факт використання земельної ділянки фермерським господарством Екокрай підтверджується звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року.

15.04.2019 року Головне управління ДФС у Хмельницькій області прийняло податкове повідомлення-рішення № 1705-5606-2215, згідно якого сума податкового зобов`язання за орендну плату з фізичних осіб становить 43 499,76 грн.

15.05.2020 року Головне управління ДПС у Хмельницькій області прийняло податкове повідомлення-рішення № 3204-5605-2215, згідно якого сума податкового зобов`язання за орендну плату з фізичних осіб становить 43 499,76 грн.

Вказані податкові повідомлення-рішення були відправлені позивачу, що підтверджується копіями рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення та довідкою про причини повернення.

Позивач, не погоджуючись із прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями від 15.04.2019 року № 1705-5606-2215 та від 15.05.2020 року № 3204-5605-2215, звернувся із позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

За змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з визначеними у підпунктах 14.1.136, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК термінами орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою; землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Згідно з абзацом першим пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Відповідно до пунктів 288.1, 288.2, 288.3 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

За правилами статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Згідно з частиною другою статті 16 Закону України Про оренду землі укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Частинами першою, другою статті 21 цього Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Як підсумок положень наведених правових норм, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки. Сплата орендної плати є обов`язком орендаря, яке кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.

Правові, економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України визначає Закон України Про фермерське господарство від 19.06.2003 № 973-IV (далі - Закон № 973-IV).

Згідно із частиною першою статті 5 Закону № 973-IV право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.

Надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України (частина перша статті 7 Закону № 973-IV).

Відповідно до статті 8 Закону № 973-IV фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.

Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) такій фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

Відповідно до статті 12 цього Закону землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.

Встановлюючи, що землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди, Закон № 973-IV при цьому не встановлює будь-яких виключень щодо правового регулювання оренди земельної ділянки. Не встановлює цей Закон і такі наслідки, як набуття фермерським господарством права оренди земельної ділянки, яка була надана громадянину для створення фермерського господарства, в силу факту державної реєстрації фермерського господарства.

Суд встановив, що позивач не оформив належним чином передачу земельної ділянки фермерському господарству ІНФОРМАЦІЯ_1 як землекористувачу.

Оскільки орендарем земельної ділянки є фізична особа ОСОБА_1 , то саме на нього відповідно до пункту 288.2 статті 288 Податкового кодексу України покладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договором оренди землі.

Той факт, що використання земельних ділянок відбувається через створене позивачем фермерське господарство Екокрай не змінює статусу позивача як орендаря земельної ділянки та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати орендну плату. Не звільняє його від цього обов`язку і фактична сплата фермерським господарством Екокрай орендної плати за землю. Платник податку, як це встановлено підпунктом 7.1.1 пункту 7.1 Податкового кодексу України, є обов`язковим елементом податку, який визначається виключно нормами Податкового кодексу України. Статтею 2 Податкового кодексу України встановлено, що зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.

Верховний Суд, окрім як в постанові від 28.08.2018 року у справі № 808/3798/16, так само застосував норми права у подібних правовідносинах у постановах від 13.09.2019 року у справі № 120/4362/18-а, від 10.07.2020 у справі № 0240/2978/18-а, від 18.06.2021 року у справі № 400/1730/19.

Враховуючи вищевказане, суд доходить до висновку щодо відсутності підстав для задоволення позову та правомірність податкових повідомлень-рішень від 15.04.2019 року № 1705-5606-2215 та від 15.05.2020 року № 3204-5605-2215, так як податковим органом доведена наявність підстав для визначення позивачу суми податкового зобов`язання у розмірі 43 499 грн 76 коп за 2019 рік та у розмірі 43 499 грн 76 коп за 2020 рік.

Враховуючи викладене вище, у задоволенні позову необхідно відмовити.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 43142957)

Головуючий суддя Г.В. Лабань

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2021
Оприлюднено01.07.2021
Номер документу97973169
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/810/21

Постанова від 21.01.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 03.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 03.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 20.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 06.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 23.07.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Рішення від 30.06.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні