Постанова
від 30.06.2021 по справі 360/1406/20
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2021 року справа №360/1406/20

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Казначеєва Е.Г., Міронової Г.М.,

секретар судового засідання - Ашумов Т.Е.,

за участю: представника позивача - Циби Д.М., Воронкіна В.А..

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2021 року у справі № 360/1406/20 (головуючий І інстанції Смішлива Т.В., повний текст складений у м. Сєвєродонецьку Луганської області) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Пріда до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю Пріда (далі - ТОВ Пріда , позивач) звернулося до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - відповідач), в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просив:

- визнати протиправною бездіяльність щодо неприйняття рішення у формі наказу про надання ТОВ Пріда спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної для ТОВ Пріда , у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 років;

- зобов`язати прийняти рішення у формі наказу про надання ТОВ Пріда спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної для ТОВ Пріда , у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 років;

- зобов`язати надати ТОВ Пріда спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної для ТОВ Пріда , у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 (двадцять) років (т.1 а.с. 152-156).

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2021 року позов - задоволено частково:

- визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення у формі наказу про надання ТОВ Пріда спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5, шахтоділянки, виділеної для ТОВ Пріда , у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 років;

- зобов`язано Державну службу геології та надр України надати ТОВ Пріда спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5, шахтоділянки, виділеної для ТОВ Пріда , у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області;

- в іншій частині позовних вимог відмовлено (т. 2 а.с. 5-11).

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду та прийняти нове про відмову у задоволені позову через порушення норм процесуального права, невідповідність висновків обставинам справи, неповне з`ясування, невірна оцінка обставин. Суд проігнорував висновок Верховного суду від 16.04.2020 року у справі № 826/7696/18. Апелянт вважає, що рішення суду в частині зобов`язання видати спеціальний дозвіл на користування надрами виходить за межі повноважень суду (т. 2 а.с. 16-26).

Позивачем подані заперечення на апеляційну скаргу, в якому просив залишити апеляційну скаргу без задоволення.

Представники позивача заперечував проти доводів апеляційної скарги.

Відповідач в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення позивача, вивчив доводи апеляційної скарги та заперечень на неї, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ Пріда зареєстровано як юридична особа, основним видом діяльності якого є: код КВЕД 05.10 добування кам`яного вугілля (т. 1 а.с. 51-54).

05.06.2018 року між відповідачем та позивачем укладено договір купівлі - продажу права на користування геологічною інформацією № 67/11, яку передано відповідно до акту прийому - передачі геологічної інформації від 06.08.2018 (т.1 а.с. 45-50).

12.03.2019 року позивач уклав з Державною комісією України по запасах корисних копалин договір № 52 на проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, надав технічне завдання на виконання робіт шахтоділянки, виділеної для ТОВ Пріда (т. 1 а.с. 76-93).

Протоколом засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин № 4733 від 21.03.2019 погоджено застосування параметрів кондицій для підрахунку запасів вугілля пластів k8h, l3, l5 поля шахтоділянки ТОВ Пріда та надано рекомендації (т. 1 а.с. 19-27, 67-75).

01.07.2019 позивачем отримано лист Державної комісії України по запасах корисних копалин № 553/07/1 від 07.05.2019 року з протоколом ДКЗ від 21.03.2019 року № 4733 (т. 1 а.с. 65).

Позивачем до Держгеонадр подано заяву № 21 від 12.08.2019 року відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615 про надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної для ТОВ Пріда , у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, яка надійшла до відповідача 13.08.2019 року та зареєстрована за вх. № 16243/02/12-19 (т. 1 а.с. 5-9, 95, 175-178).

Разом із заявою ТОВ Пріда подані: супровідний лист; перелік документів, що додається до заяви; пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, із зазначенням потужності підприємства; копія завірена заявником, відомості з ЄДР; завірена копія протоколу від 21.03.2019 № 4733 ДКЗ України про затвердження (апробацію) запасів; каталог географічних координат кутових точок шахтоділянки ТОВ Пріда ; програма робіт із введення родовища в експлуатацію; повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля; інформація про внесення планової діяльності до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля; оглядова карта М 1:100 000; ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок М 1:25 000; ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок М 1:10 000; план підрахунку запасів пласта k8h на топографічній основі М 1:5 000; план підрахунку запасів пласта l5 на топографічній основі М 1:5 0000; план підрахунку запасів пласт l3 на топографічній основі М 1:5 000; геологічний розріз по лінії І-І; копія матеріалів для отримання спеціального дозволу на електронних носіях (т. 1 а.с. 4, 10-44, 67-75, 174).

29.08.2019 року позивачем отримано лист Державної комісії України по запасах корисних копалин № 991/07/1 від 29.08.2019 року, яким повідомлено про розгляд та схвалення протоколу ДКЗ № 4733 від 21.03.2019 року (т. 1 а.с. 94).

Луганська обласна державна адміністрація - Луганська обласна військово-цивільна адміністрація листом від 06.09.2019 року № 1/10-4236 погодила видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, при умові дотримання ТОВ Пріда природоохоронного законодавства (т.1 а.с. 96).

Міністерство екології та природних ресурсів України відповідно до пункту 25 Порядку № 615 внесло пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ Пріда за умови дотримання певних вимог, про що зазначено у листі № 5/4-11/10039-19 від 03.09.2019 року (т.1 а.с. 97, 182).

Луганська обласна державна адміністрація - Луганська обласна військово-цивільна адміністрація 10.02.2020 року направила позивачу висновок з оцінки впливу на довкілля та звіт про громадське обговорення планової діяльності ТОВ Пріда (т. 1 а.с. 99-123, 124-127).

Листом від 10.02.2020 року № 4 позивачем направлено до Держгеонадр завірені копії результатів оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) відповідно до Закону України Про оцінку впливу на довкілля (т.1 а.с. 128).

Листом від 25.02.2020 року № 7 позивач звернувся до відповідача щодо спеціального дозволу (т.1 а.с. 129-130).

Згідно з витягом з протоколу засідання робочої групи з питань надрокористування від 28.02.2020 року № 2-РГ/2020, встановлено, що робоча група рекомендувала врахувати Держгеонадрам пропозиції щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами згідно з пунктом 8 Порядку відповідно до переліку, до якого включено й ТОВ Пріда з відміткою, що не відповідає вимогам діючого Порядку (т. 1 а.с. 206 зв.б.-209, 217-222).

Листом від 12.03.2020 року № 4136/01/11-20 Держгеонадра повідомило позивача, що питання щодо надання ТОВ Пріда спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля розглянуто на засіданні робочої групи від 28.02.2020 року № 2-РГ/2020; про прийняте рішення буде видано відповідний наказ (т. 1 а.с. 173).

Наказом від 13.03.2020 року № 92 у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктами господарювання, вимогам пункту 8 Порядку № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 року № 124), керуючись пунктом 19 Порядку та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 28.02.2020 № 2-РГ/2020), відповідачем відмовлено суб`єктам господарювання в наданні спеціальних дозволів на користування надрами без проведення аукціону відповідно до додатків № 1 та № 2 до цього наказу (т. 1 а.с. 179).

До переліку суб`єктів господарювання, яким відмовляється у наданні спеціальних дозволів на користування надрами, у зв`язку із невідповідністю документів, поданих заявниками, вимогам пункту 8 Порядку № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124), підпункт перший якого викладено у новій редакції, а саме: видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, який є додатком № 1 до наказу Держгеонадр від 13.03.2020 № 92, включено ТОВ Пріда за об`єктом шахтоділянка, виділена в межах північно-східної частини Кіровська-Західна, Луганська область (пункт 5 Переліку) (т. 1 а.с. 180).

Листом від 01.04.2020 року № 5409/01/11-20 Держгеонадра повідомило ТОВ Пріда про прийняте рішення та повернуто заяву з доданими до неї документами (вхідний Держгеонадр від 13.08.2019 року № 16243/02/12-19) (т. 1 а.с. 143, 172).

Листом від 16.01.2020 № 6127/01/11-20 Держгеонадрами повернуто лист Товариства від 10.02.2020 № 4 з додатками (т. 1 а.с. 181).

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 року в адміністративній справі № 360/2817/20, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2021 року, визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 13.03.2020 № 92 Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами в частині відмови Товариству з обмеженою відповідальністю Пріда в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної Товариству з обмеженою відповідальністю Пріда в межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 років (т. 1 а.с 237-246).

Відповідно до частини першої статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Згідно із частинами першою, другою статті 4 Кодексу України про надра надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.

Згідно ч.1 статті 11 Кодексу України про надра державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.

Частиною першою статті 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

Статтею 16 Кодексу України про надра серед іншого визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України Про угоди про розподіл продукції , здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

Згідно з частиною першою статті 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (далі по тексту - Положення) Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Пунктом 9 вказаного Положення також визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Згідно із пунктом 1 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615(з наступними змінами та доповненнями, в редакції, чинній на момент звернення позивача із заявою (12 серпня 2019 року), далі - Порядок № 615), цей Порядок регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами. Користувачами надр можуть бути особи, визначені статтею 13 Кодексу України про надра (далі - надрокористувачі). Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

Пунктом 2 Порядку № 615 передбачено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, органом з питань надання дозволу, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

За змістом пункту 5 цього ж Порядку дозволи надаються, зокрема, на такий вид користування надрами як видобування корисних копалин.

Згідно з підпунктом 1 пункту 8 Порядку № 615 без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.

Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.

Заява реєструється організатором аукціону в журналі обліку з присвоєнням їй номера і зазначенням дати і часу подання. Підтвердженням реєстрації є відмітка організатора, що проставляється на копії заяви та повертається заявнику, або відмітка на описі вкладення у цінний лист про прийняття заяви на відправлення поштовим зв`язком.

Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Надання дозволів у випадках, передбачених підпунктами 1-14 і 16-18 цього пункту, здійснюється за рішенням органу з питань надання дозволу.

Згідно з пунктом 9 Порядку № 615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з: Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.

Для здійснення погодження орган з питань надання дозволу, не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

Пунктом 19 Порядку № 615 визначено, що підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є: подання заявником документів не в повному обсязі; виявлення у поданих документах недостовірних даних; невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку; наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні; відмова органів, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування; наявність зауважень Мінприроди щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 25 цього Порядку.

У разі відмови в наданні, продовженні строку дії, переоформленні дозволу або внесенні змін до нього документи повертаються в повному обсязі заявникові (пункт 21 Порядку № 615).

Згідно пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Держгеонадра інформують Мінприроди про надходження заяв і документів, зазначених у додатку 1, про надання та продовження строку дії дозволів з одночасним надсиланням копій цих документів не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня їх реєстрації.

Мінприроди в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження документів, зазначених в абзаці другому цього пункту, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів.

На час звернення позивача із заявою про надання дозволу діяв Порядок № 615 у редакції постанови Кабінету Міністрів України № 558 від 19.06.2019 року, підпунктом 1 пункту 8 якого передбачено, видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.

На час прийняття відповідачем наказу про відмову у наданні спеціального дозволу та повернення позивачу заяви від 12.08.2020 року з додатками, діяв Порядок № 615 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 року № 124, підпунктом 1 пункту 8 якого передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.

Таким чином, підставою набуття суб`єктом господарювання права на користування надрами є спеціальний дозвіл на користування надрами, виданий на підставі наказу Держгеонадр відповідно до Порядку № 615.

За загальним правилом спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів. Однак, пунктом 8 Порядку № 615 визначені випадки надання дозволу без проведення аукціону.

На дату звернення позивача до Держгеонадр із заявою та відповідним пакетом документів підпунктом 1 пункту 8 Порядку № 615 були визначені дві самостійні виключні підстави видачі спеціального дозволу без проведення аукціону у разі видобування корисних копалин.

Перша підстава передбачає, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо: а) заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку; б) заявник подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.

Друга підстава передбачає, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо: а) заявник за власні кошти здійснив апробацію та б) за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку.

Такий підхід випливає з аналізу норми підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615, яка пов`язує можливість надання дозволу без проведення аукціону з виконанням логічного ряду умов і лише реалізація таких умов у сукупності призводить до виникнення підстав для надання дозволу без звернення до процедури проведення аукціону.

Судом враховано правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 16.04.2020 року у справі № 826/6766/18.

З матеріалів справи судом встановлено, що позивачем у 2018 році отримано право на користування геологічною інформацією, що міститься в геологічному звіті Геологический отчет о предварительной разведке каменного угля на участке Кировском Западном , та реєстраційні документи на роботи та дослідження з геологічного вивчення надр з метою апробації (форма 3-гр). Державний реєстраційний номер об`єкта РДГВН У-18-294/1 від 23.08.2018 (договір купівлі-продажу геологічної інформації від 05.06.2018 № 67/11).

У 2018 році ТОВ Пріда за власним технічним завданням виконало геолого-економічну оцінку запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна. Роботи проведені камеральним шляхом з використанням матеріалів геологорозвідувальних робіт попередніх років.

Запаси апробовані ДКЗ України, що підтверджено протоколом засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 21.03.2019 року № 4733 (т. 1 а.с. 19-27).

Позивач 13.08.2019 надіслав до Держгеонадра заяву про надання спеціального дозволу на користування надрами від 12.08.2019 року та пакет документів, визначений додатком № 1 до Порядку № 615.

Зважаючи, що заява та пакет документів не повернуті заявнику протягом семи робочих днів з дня їх реєстрації, як це визначено пунктом 8 Порядку № 615, суд вважає обґрунтованими твердження позивача, що поданий ним пакет документів відповідав вимогам цього Порядку.

Після відповідної реєстрації, відповідач на виконання положень пункту 9 Порядку № 615 направив пакет документів на погодження до Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, яка листом від 06.09.2019 № 1/10-4236 погодила видачу спеціального дозволу позивачу, та до Міністерство екології та природних ресурсів України, яке відповідно до пункту 25 Порядку № 615 внесло пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ Пріда .

Всупереч вимог пункту 8 Порядку № 615, Держгеонадрами у 30 денний строк, з дня отримання погодження Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації та пропозиції Мінприроди, рішення щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами не прийнято.

Рішення прийнято відповідачем тільки 13.03.2020 року, тобто з порушенням встановленого Порядком № 615 строку після отримання погодження та пропозиції.

Тільки після внесення змін до Порядку № 615 за постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 року № 124 та звуження підстав для отримання суб`єктами господарювання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, відповідачем прийнято оскаржуване рішення.

Відповідачем суду не надано жодних доказів, які б свідчили про поважність причин неприйняття Держгеонадрами відповідного рішення у 30-денний строк після отримання погодження та пропозиції.

Отже, Держгеонадра не здійснила необхідних дій у межах строку, встановленого Порядком № 615, що вказує на протиправну пасивну поведінку, а саме бездіяльність.

Враховуючи викладене, бездіяльність Держгеонадра щодо неприйняття у строк, визначений пунктом 8 Порядку № 615, рішення про надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону за заявою ТОВ Пріда на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону від 12 серпня 2019 року вих. № 21 (зареєстровано 13 серпня 2019 року за вх. № 16243/02/12-19) є протиправною.

Спеціальні дозволи на користування надрами відносяться до документів дозвільного характеру згідно з пунктом 133 Додатку до Закону України від 19 травня 2011 року Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності .

Згідно абз. 4 пункту 1 Порядку № 615 видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

До спірних правовідносин застосовуються норми Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності від 06.09.2005 року № 2806-IV Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 2806-IV).

Згідно із абзацом 10 частини першої статті 1 Закону № 2806-IV принцип мовчазної згоди - принцип, згідно з яким суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.

Відповідно до частини шостої статті 4-1 Закону № 2806-IV у разі якщо у встановлений законом строк суб`єкту господарювання не видано або не направлено документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі, то через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Копія заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття є підтвердженням подачі заяви та документів адміністратору або дозвільному органу.

Днем видачі документа дозвільного характеру вважається останній день строку розгляду заяви дозвільним органом, передбаченого законом.

Таким чином, за спірних правовідносин юридичний факт, який полягає у бездіяльності дозвільного органу, стає передумовою для виникнення правовідносин, у яких суб`єкт господарювання може застосувати принцип мовчазної згоди. Тобто, виникнення у суб`єкта господарювання права на застосування принципу мовчазної згоди настає при наявності системи таких умов: 1) суб`єктом господарювання подані всі визначені законом документи для отримання дозволу, що підтверджується копією заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття; 2) суб`єктом господарювання документи подані за встановленою законодавством процедурою (у встановлений строк, до відповідного суб`єкта владних повноважень, у відповідній формі тощо); 3) подані суб`єктом господарювання документи відповідають вимогам законодавства; 4) закінчення строку розгляду поданих документі - 30 днів після отримання відповідачем погоджень та пропозиції; 5) відсутність/несвоєчасність відповіді суб`єкта владних повноважень по суті поданої заяви.

Отже, принцип мовчазної згоди може бути застосований за умови, якщо суб`єктом господарювання дотримані всі вимоги законодавства, а у суб`єкта владних повноважень відсутня альтернатива у прийнятті або не прийнятті позитивного рішення за зверненням такого суб`єкта господарювання.

Як слідує із завдань адміністративного судочинства, закріплених у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, при наданні оцінки рішенню, прийнятому суб`єктом владних повноважень, суд зобов`язаний перевірити, чи прийнято (вчинене) воно, серед іншого обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), добросовісно, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У Рішенні від 20.10.2011 у справі Rysovskyy v. Ukraine Європейський суд з прав людини зазначив, що принцип належного урядування передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб ( Beyeler v. Italy , Oneryildiz v. Turkey , Megadat.com S.r.l. v. Moldova , Moskal v. Poland ). На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ( Lelas v. Croatia і Toscuta and Others v. Romania ) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси ( Oneryildiz v. Turkey , та Beyeler v. Italy ).

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ( Lelas v. Croatia ).

З огляду на положення статті 58 Конституції України, якою визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, зважаючи, що позивачем подано необхідний та належний пакет документів для отримання спеціального дозволу на користування надрами, відповідач зобов`язаний був прийняти відповідне рішення протягом дії Порядку № 615 у редакції, чинній до внесення змін за постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 року № 124.

Крім того, відповідачем не наведено та не підтверджено відповідними доказами, в чому полягає невідповідність поданих позивачем документів.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про застосування до спірних правовідносин принципу мовчазної згоди та зобов`язання відповідача надати спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5, шахтоділянки, виділеної для ТОВ Пріда , у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області.

Пунктом 24 Порядку № 615 передбачено, що про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ.

Отже, Порядком № 615 прямо передбачено в якій формі відповідач повинен прийняти рішення про надання спеціального дозволу на користування надрами. Враховуючи викладене, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про часткове задоволення позову.

В іншій частині рішення суду не оскаржене.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.

Керуючись ст. ст. 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2021 року у справі № 360/1406/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Пріда до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 30 червня 2021 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: Е.Г. Казначеєв

Г.М. Міронова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2021
Оприлюднено02.07.2021
Номер документу97973769
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/1406/20

Постанова від 16.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 16.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 28.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 30.06.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Постанова від 30.06.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 14.05.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 14.05.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 19.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Рішення від 19.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні