ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
22 червня 2021 року м. Дніпросправа № 280/5967/20 Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Коршуна А.О. (доповідач),
суддів: Чередниченка В.Є., Панченко О.М.,
за участю секретаря судового засідання Чорнова Є.С.
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.11.2020р. у справі №280/5967/20 за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОД ГРУП ЛТД до: про:Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Запорізькій області визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії ВСТАНОВИВ:
01.09.2020р. Товариство з обмеженою відповідальністю ПРОД ГРУП ЛТД (далі - ТОВ ПРОД ГРУП ЛТД ) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України ( далі - ДПС України) та Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - ГУ ДПС у Запорізькій області) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії./ а.с. 1-6 /.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 07.09.2020р. за вищезазначеним адміністративним позовом було відкрито провадження в адміністративній справі №280/5967/20 та справу призначено до судового розгляду / а.с. 6 2 /.
Позивач, посилаючись у позовній заяві з урахуванням уточнення позовних вимог / а.с. 237-255 том 1/ , на те, що ним в процесі здійснення господарської діяльності було складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні (далі - ПН) №3 від 31.10.2019р., №7 від 30.11.2019р. та №3 від 31.12.2019р., відповідно до отриманих ним за цими ПН квитанціями - документи прийнято, реєстрація зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, позивачем було надано такі документи, але рішеннями №1554030/40740827 від 06.05.2020р. ( стосовно ПН №3 від 31.10.2019р.), № 1554031/40740827 від 06.05.2020р. (стосовно ПН №7 від 30.11.2019р.), №1554032/40740827 від 06.05.2020р. (стосовно ПН №3 від 31.12.2019р.) позивачу відмовлено в реєстрації вищезазначених ПН, через ненадання ним копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури, інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки. Позивач вважає такі рішення податкового органу необґрунтованими та безпідставними з огляду на те, що ним після отримання квитанції про зупинення реєстрації вищезазначених ПН було надано усі первинні документи до кожної ПН, які свідчать про реальність здійснення кожної господарської операції, щодо посилань під час зупинення реєстрації спірних ПН на пп. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку, то на момент подання на реєстрації цих ПН ці критерії ризиковості існують виключно у вигляді листа ДФС України за вих. 1962/99-99-29-01-01 від 07.08.2019р. та не затверджені будь яким наказом ДФС України, а також не зареєстровані в Міністерстві юстиції України, тому їх застосування у якості підстави для зупинення реєстрації ПН є безпідставним. Тому позивач вважає, що рішення податкового органу про відмову у реєстрації спірних ПН від 06.05.2020р. є необгрунтованими та безпідставними, прийнятими податковим органом не у спосіб та не в порядку, встановленому Конституцією України та іншими нормативно-правовими актами України, ці рішення не містять конкретного визначення яких самих первинних документів не було надано позивачем. Просив суд визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №1554030/40740827 від 06.05.2020р. ( стосовно ПН №3 від 31.10.2019р.), № 1554031/40740827 від 06.05.2020р. (стосовно ПН №7 від 30.11.2019р.), №1554032/40740827 від 06.05.2020р. (стосовно ПН №3 від 31.12.2019р.), та з метою відновлення прав та інтересів позивача зобов`язати відповідача зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №3 від 31.10.2019р., №7 від 30.11.2019р., №3 від 31.12.2019р. датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06.11.2020р. у справі №280/5967/20 адміністративний позов задоволено / а.с. 74-79/.
Відповідач - ГУ ДПС в Запорізькій області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції від 06.11.2020р. подав апеляційну скаргу /а.с. 85-89/.
03.02.2021р. матеріали справи №280/5967/20, разом з апеляційною скаргою відповідача, надійшли до Третього апеляційного адміністративного суду / а.с. 84/.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.02.2021р. у справі №280/5967/20 відповідачу поновлено строк апеляційного оскарження, апеляційну скаргу залишено без руху та заявнику апеляційної скарги надано строк для усунення зазначених судом недоліків апеляційної скарги / а.с. 93/.
У встановлений вищезазначеною ухвалою суду апеляційної інстанції строк недоліки апеляційної скарги було усунуто /а.с.95-99/ та ухвалами Третього апеляційного адміністративного суду від 05.04.2021р. у справі №280/5967/20 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ГУ ДПС в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.11.2020р. у справі №280/5967/20 /а.с. 100/ та апеляційний розгляд справи призначено у судове засідання на 14-00 годин 01.06.2021р. / а.с. 101/, про що судом апеляційної інстанції, у встановлений чинним процесуальним законодавством строк та спосіб, повідомлено учасників справи /а.с.102-107/.
Відповідач, посилаючись у апеляційній скарзі / а.с. 85-89/ на те, що судом першої інстанції під час розгляду даної справи не було з`ясовано усі обставини справи, які мають суттєве значення для її вирішення, та зроблено висновки, які суперечать фактичним обставинам справи, що призвело до прийняття ним рішення у справі з порушенням норм чинного матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції від 06.11.2020р. у цій справі та ухвалити у справі нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні адміністративного позову.
У зв`язку з тим, що головуючий суддя у справі - Коршун А.О., станом на 01.06.2021р. перебував у відрядженні, справу №280/5967/20 за апеляційною скаргою ГУ ДПС в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.11.2020р. у справі №280/5967/20 було знято з розгляду та апеляційний розгляд справи у судовому засіданні перенесено на 13-30 годин 22.06.2021р. / а.с. 119/, про що судом апеляційної інстанції, у встановлений чинним процесуальним законодавством строк та спосіб, повідомлено учасників справи /а.с.1120-123/.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 03.06.2021р. у справі №280/5967/20 у справі здійснено процесуальне правонаступництво та замінено відповідача - Головне управління ДПС у Запорізькій області, правонаступником - Головним управлінням ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ ВП 44118663), заяву Головного управління ДПС у Запорізькій області у справі №280/5967/20 про проведення судового розгляду справи в режимі відеоконференції поза межами суду задоволено, призначено проведення судового засідання у адміністративній справі №280/5967/20 за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.11.2020 в адміністративній справі №280/5967/20 о 13 год. 30 хв. 22.06.2021р. в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням відповідачем власних технічних засобів за допомогою додатку EasyCon / а.с. 124/, про що судом апеляційної інстанції повідомлено учасників справи /а.с. 125/.
У судовому засіданні 22.06.2021р. в режимі відеоконференції представник відповідача - Головного управління ДПС у Запорізькій області, підтримав доводи викладені у апеляційній скарзі та просив суд апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції від 06.11.2020р. у цій справі скасувати та постановити нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні вимог адміністративного позову у повному обсязі.
Представник позивача у судове засідання не з`явився. Позивач про день, годину та місце розгляду справи апеляційним судом повідомлений. За таких обставин колегія суддів вважає можливим розглянути справу у відсутність представника позивача.
Заслухавши у судовому засіданні, в режимі відеоконференції, представника відповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали адміністративної справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
ТОВ ПРОД ГРУП ЛТД , позивач у справі, зареєстровано як юридична особа 12.08.2016р., ідентифікаційний код 340740827, підприємство є платником податків, у тому числі податку на додану вартість (далі - ПДВ) , одним з основних видів економічної діяльності підприємства є консультування з питань комерційної діяльності і керування / а.с. 8/.
Судом першої інстанції встановлено, та підтверджено судом апеляційної інстанції, що позивачем у справі під час здійснення власної господарської діяльності відповідно до умов укладеного ним з ТОВ Промислові матеріали 2014 договору про надання юридичних послуг та складанню тендерної документації №31/12/2018-03 від 31.12.20218р. / а.с. 37-39/ за фактом надання послуги / а.с. 40-45/ були складені ПН №3 від 31.10.2019р. / а.с. 11/, №7 від 30.11.2019р. / а.с. 13/,та №3 від 31.12.2019р. / а.с. 15/, які були за допомогою засобів електронного зв`язку позивачем надіслані до податкового органу з метою їх реєстрації в ЄРПН, та за кожною ПН позивачем було отримано квитанцію щодо доставки ПН до ДФС України, із зазначенням, що документи прийнято, проте її реєстрацію було зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів/ а.с. 12,14,16/, у зв`язку з чим за кожною з ПН позивачем направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів / а.с. 17-19/, але рішеннями комісії ГУ ДПС в Запорізькій області Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1554030/40740827 від 06.05.2020р. ( стосовно ПН №3 від 31.10.2019р.), № 1554031/40740827 від 06.05.2020р. (стосовно ПН №7 від 30.11.2019р.), №1554032/40740827 від 06.05.2020р. (стосовно ПН №3 від 31.12.2019р.) позивачу відмовлено в реєстрації вищезазначених ПН з підстав ненадання платником податку копій первинних документів ( щодо постачання/придбання товарів/послуг зберігання і транспортування, навантаження і розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні) / а.с. 20,21,22/.
Позивач не погодившись із вищезазначеними рішеннями оскаржив їх до податкового органу вищого рівня, але скарги позивача були залишені без задоволення, а прийняті рішення без змін / а.с. 23-34/.
При цьому необхідно зазначити, що наведені фактичні обставини справи стосовно дат складання спірних ПН, дат подання їх позивачем на реєстрацію, дат і обґрунтування зупинення їх реєстрації податковим органом, а також дат та підстав прийняття відповідачем рішень про відмову в їх реєстрації, які є предметом оскарження у цій справі, не заперечувались учасниками справи та їх представниками під час розгляду цієї справи судом.
Вищенаведені рішення податкового органу про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних №1554030/40740827 від 06.05.2020р. ( стосовно ПН №3 від 31.10.2019р.), № 1554031/40740827 від 06.05.2020р. (стосовно ПН №7 від 30.11.2019р.), №1554032/40740827 від 06.05.2020р. (стосовно ПН №3 від 31.12.2019р.) є предметом оскарження у цій адміністративній справі.
Порядок складення податкової накладної та порядок реєстрація її в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено положеннями ст. 201 ПК України.
Відповідно до абз.1 п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 187.1 ст.187 цього ж Кодексу передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
При цьому в абз.1 п.201.7 ст.201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
За положеннями п.201.10 ст.201 цього ж Кодексу при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
За правилами п.201.16 ст.201 ПК України, в редакції станом на час виникнення спірних відносин, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018р. (далі - Порядок №117), податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Відповідно до змісту пункту 10 Порядку №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Положеннями п. 13 Порядку №117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пп.14.1.60 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010р. (далі - Порядок №1246), та відповідно до п. 12 цього Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
На момент прийняття податковим органом рішення (квитанції) про зупинення реєстрації спірних ПН через те, що ПН відповідає вимогам пп. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку / а.с. 12,14,16/ були відсутні будь-які нормативно правові акти які б встановлювали певний перелік критеріїв ризиковості платника податків, але такий перелік було наведено у листі ДФС від 1962/99/99-29-05-01-01 від 07.08.2019р., який у свою чергу не є нормативно-правовим актом, отже вищенаведене свідчить що, на момент прийняття відповідачем оскаржуваних рішень не існувало будь-якого нормативно-правового акту який регулював питання віднесення платників податків до ризикових, а обґрунтування правомірності прийняття відповідачем цього рішення листом ДФС України, яким затверджені критерії ризиковості платника податку платника податку, не можуть бути прийняті судом до уваги з огляду на те, що такий лист не є нормативно-правовим актом у розумінні ст. 117 Конституції України, а тому не є джерелом права відповідно до ст. 7 КАС України, а тому відповідач, який у спірних відносинах виступає у якості суб`єкта владних повноважень, під час прийняття таких рішеннь в частині що стосується позивача у справі, діяв не у спосіб, який визначено чинним законодавством, що є підставою для скасування такого рішення суб`єкта владних повноважень.
При цьому аналогічна правова позиція щодо застосування листів міністерств та інших органів державної виконавчої влади до регулювання певних відносин за відсутності їх регулювання нормативно-правовими актами висловлена Верховним Судом у постанові від 02.04.2019р. у справі №822/1878/18.
Під час розгляду справи встановлено, що реєстрація спірних ПН позивача не відбулась через ненадання ним, на думку відповідача, копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, на підтвердження реальності здійснення господарської операції, що надало можливість податковому органу зробити висновок про відповідність податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених пп. 1.6 п. 1 листа ДФС №1962/99/99-29-05-01-01 від 07.08.2019р. Критерії ризиковості платника податку , що ним зазначено у відповідних квитанціях / а.с. 12,14,16/, але колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що ці квитанції містять лише загальні посилання , тоді як принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, так і пункт 13 Порядку №117 вимагають від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію, що не було зроблено відповідачем, як і не було надано ним інших документів, з яких можливо встановити обставини через які відповідач, як контролюючий орган, зробив висновок про відповідність податкової накладної критеріям ризиковості платника податку, і не доведено під час розгляду цієї справи судом правомірності зупинення реєстрації спірної ПН.
Отже, відповідач - контролюючий орган, був зобов`язаний у квитанціях чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений пп. 1.6 п. 1 вищенаведених критеріїв, які зазначені у листі №1962/99/99-29-05-01-01 від 07.08.2019р., а і на відповідне рішення, яким позивача внесено до переліку ризикових платників, але відповідачем цього не було зроблено.
При цьому сукупний аналіз положень пунктів 6 та 7 Порядку №117 дає можливість зробити висновок про те, що підставами для зупинення реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
і положення цих пунктів є чітко визначеним і не припускає неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.
Але під час розгляду справи встановлено, що реєстрація поданих позивачем ПН зупинена, як зазначено в квитанціях, через те, що ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку , що свідчить про застосування відповідачем у справі критерії ризиковості платника податку до ПН, а не до платника податку - позивача, що у свою чергу дає можливість зробити висновок про зупинення контролюючим органом реєстрації спірних ПН з підстав, які не передбачені законодавством - Порядком №117.
Також необхідно зазначити, що положення п. 14, 15 Порядку №117 визначають перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та встановлюють право платник податку на подання до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування письмових пояснень та копії документів до поданих ним на реєстрацію ПН, які відповідно до положень п. 18-21 цього ж Порядку №117 розглядаються комісіями контролюючих органів, які складаються складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС), до повноважень яких віднесено прийняття певних рішень, у тому числі про: - реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; - відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; при цьому підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Судом під час розгляду цієї справи встановлено, що позивачем у справі направлено до контролюючого органу пояснення та копії документів по господарським операціям за якими видано спірні ПН відповідно до положень Порядку №117.
Щодо форми та змісту прийнятих відповідачем у справі рішень про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних №1554030/40740827 від 06.05.2020р. ( стосовно ПН №3 від 31.10.2019р.), № 1554031/40740827 від 06.05.2020р. (стосовно ПН №7 від 30.11.2019р.), №1554032/40740827 від 06.05.2020р. (стосовно ПН №3 від 31.12.2019р.) , які є предметом оскарження у цій справі, то колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що вони не відповідають вимогам Порядку №117, зокрема додатку 2 до цього Порядку, який встановлює форму такого рішення і серед іншого передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані, але спірні рішення відповідача містить лише загальне твердження про їх ненадання, без конкретизації (підкреслення) конкретного переліку документів, які, на думку Комісії, не надані, що фактично свідчить про те, що це рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткої підстави для прийняття, а тому є необґрунтованим.
З огляду на вищенаведене, колегія суддів вважає, що оскаржувані позивачем рішення про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних є необґрунтованими, безпідставними, тому суд першої інстанції зробив обґрунтований висновок про те, що такі рішення суб`єкта владних повноважень підлягають скасуванню.
При цьому колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що аналогічна правова позиція щодо застосування вищенаведених норм матеріального права під час розв`язання подібних відносин була висловлена Верховним Судом у постановах від 16.04.2019р. у справі №826/10649/17, від 14.05.2019р. у справі №1940/1306/18, від 21.05.2019р. у справі №0940/1240/18.
Також колегія суддів , враховуючи вищенаведений висновок суду про наявність підстав для скасування спірних рішеннь відповідача про відмову в реєстрації поданих позивачем ПН №3 від 31.10.2019р. / а.с. 11/, №7 від 30.11.2019р. / а.с. 13/,та №3 від 31.12.2019р. / а.с. 15/, з огляду на положення пп. 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України, вважає, що суд першої інстанції обґрунтовано з метою здійснення повного захисту прав та інтересів позивача у справі, як платника податків, зобов`язав відповідача здійснити реєстрацію в ЄРПН спірних ПН датою їх фактичного подання платником податків, позивачем у справі, на реєстрацію.
Оцінюючи усі докази, які були досліджені судом під час розгляду цієї справи у їх сукупності, враховуючи наведені норми чинного податкового законодавства, які регулюють відносини, що виникли між сторонами у цій справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції під час розгляду справи зробив правильний висновок щодо обґрунтованості заявлених позивачем у справі позовних вимог та постановив у цій справі правильне рішення, яким задовольнив заявлені позивачем позовні вимоги у повному обсязі.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції об`єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення даної адміністративної справи, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права, які регулюють саме ці правовідносини, та постановив правильне рішення про задоволення заявлених позивачем вимог, зроблені судом першої інстанції висновки відповідають фактичним обставинам справи та підтверджуються зібраними у справі доказами, і оскільки під час апеляційного розгляду справи не було встановлено будь-яких порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які б потягли за собою наявність підстав для скасування або зміни оскаржуваного судового рішення, вважає необхідним рішення суду першої інстанції від 06.11.2020р. у даній адміністративній справі залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача необхідно залишити без задоволення, оскільки доводи, які викладені у апеляційній скарзі, суперечать зібраним у справі доказам та фактичним обставинам справи, зводяться до переоцінки заявником апеляційної скарги доказів, які були досліджені судом першої інстанції під час розгляду даної адміністративної справи і незгоди з висновками суду з оцінки обставин у справі, а також помилкового тлумачення заявником апеляційної скарги норм матеріального та процесуального права, і міркування відповідача про неправильне застосування судом першої інстанції норм чинного матеріального та процесуального права не можна визнати спроможними і достатніми підставами для скасування оскаржуваного судового рішення.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 310,315,316, 321,322 КАС України, суд , -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області - залишити без задоволення .
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.11.2020р. у справі №280/5967/20 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту її прийняття , та може бути оскаржена у строки та в порядку встановлені ст. ст. 329,331 КАС України.
Повний текст виготовлено - 01.07.2021р.
Головуючий - суддя А.О. Коршун
суддя В.Є. Чередниченко
суддя О.М. Панченко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2021 |
Оприлюднено | 05.07.2021 |
Номер документу | 98009210 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Коршун А.О.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні