Рішення
від 29.06.2021 по справі 307/1190/21
ТЯЧІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 307/1190/21

Провадження № 2/307/350/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 червня 2021 року м. Тячів

Тячівський районний суд Закарпатської області в особі:

головуючого - судді : Чопик В.В.

при секретарі : Олексій Я.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Тячів цивільну справу за позовом заступника керівника Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області до ОСОБА_1 про повернення майна з незаконного володіння.

В С Т А Н О В И В :

Заступник керівника Тячівської місцевої прокуратури звернувся в суд з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області до ОСОБА_1 про повернення майна з незаконного володіння.

Позовні вимоги обгрунтовує тим, що в ході проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12020070160000513 від 29.05.2020 встановлено, що ОСОБА_1 19.06.2018 подав до державного реєстратора Тячівського міської ради Довгуник В.М. копію підробленої особою виписки з рішення Бедевлянської сільської ради Тячівського району протоколу №7 сьомої сесії ХХІІІ скликання від 16.12.1999 року, копію свого паспорта та ідентифікаційного номера, на підставі яких державним реєстратором в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 2124480400:02:001:0158, площею 0,2000 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Бедевля, урочище Говди , без номеру, Тячівського району.

Згідно висновку експерта ринкова вартість земельної ділянки, площею 0,2 га на 19.06.2018 становить 387245 грн.

В ході досудового розслідування встановлено, що реєстрація земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та реєстрація права власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 є незаконними та підлягають скасуванню.

Так, рішенням сесії Бедевлянської сільської ради Тячівського району протоколу №7 сьомої сесії ХХІІІ скликання від 16.12.1999 року ОСОБА_1 надавалася у власність земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , тобто біля хати.

Поряд з цим, згідно висновку експерта від 28.05.2020 №4/219 друкований текст архівного витягу із рішення Бедевлянської сільської ради Тячівського району протоколу №7 сьомої сесії XXIII скликання від 16.12 1999 року, яке міститься на 6 сторінці реєстраційної справи об`єкта нерухомого майна за реєстраційним номером 1582536221244 нанесено електрофотографічним способом друку із електрофотографічним способом формування зображень, характерним для лазерних принтерів чи множильнокопіювальної техніки, рукописний текст у документі виконаний кульковою ручкою. У сьомому реченні знизу, яке починається словами 653, Маркуш... і закінчується словами ур. Говди додруковані слова ур. Говди .

Вказане свідчить, що ОСОБА_1 не набував у встановленому законодавством порядку у приватну власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 0,2 га в урочищі Годви .

Пунктом 3 розділу 2 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.

В той же час, відповідно до пункту 4 вказаного розділу у державній власності залишаються: а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони; б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.

Відповідно до відповіді Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області спірна земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту Бедевля, а отже, повинна була надаватися у власність уповноваженим органом, яким є Головне управління Держгеокадастру в Закарпатській області, відповідно до положень ст. 122 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст.328 ЦК України право власності вважається набутим правомірно, якщо незаконність його набуття не встановлена судом.

Згідно ст. 386 Цивільного кодексу України держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності. Власник, права якого порушені, має право на відшкодування завданої йому майнової та моральної шкоди.

Статтею 387 ЦК України передбачено, що власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Статтями 317, 319 ЦК України передбачено, що саме власнику належить право розпоряджатися своїм майном за власною волею.

Крім того, статтею 391 ЦК України передбачено, що власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Пунктом 4 розділу 2 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом у державній власності залишаються: а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони; б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.

Таким чином, власником спірних земельних ділянок відповідно до вищенаведених норм законодавства є держава Україна в особі Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області, яка в свої чергу має виключне право на розпорядження вказаною земельною ділянкою, яка знаходяться за межами населеного пункту Бедевля.

Факт знаходження спірної ділянки за межами Бедевлянської сільської ради підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області №10-7-0.2-3671/2-20 від 04.05.2020.

Таким чином, враховуючи те що, власник майна - Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області, а також Бедевлянська сільська рада, жодних рішень щодо передачі спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_1 не приймали, а реєстрація права власності на вказану земельну ділянку проведена на підставі підробленого документа, то земельна ділянка з кадастровим номером 2124480400:02:001:0158 підлягає поверненню.

Позивачу - Головному управлінню Держгеокадастру в Закарпатській області, стало відомо про факт можливого підроблення рішення про виділення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 15.06.2020 під час ознайомлення з матеріалами кримінального провадження №120200701600000513.

При цьому, прокуратурі достовірно про вказаний факт стало відомо з моменту отримання відповідного висновку експерта від 28.05.2020 №4/219, згідно якого, друкований текст архівного витягу із рішення Бедевлянської сільської ради Тячівського району протоколу №7 сьомої сесії XXIII скликання від 16.12 1999 року, яке містився на 6 сторінці реєстраційної справи об`єкта нерухомого майна за реєстраційним номером 1582536221244 нанесено електрофотографічним способом друку із електрофотографічним способом формування зображень, характерним для лазерних принтерів чи множильнокопіювальної техніки, рукописний текст у документі виконаний кульковою ручкою У сьомому реченні знизу, яке починається словами 653, Маркуш... і закінчується словами ур. Говди додруковані слова ур. Говди .

Велика Палата Верховного Суду в своїй постанові від 17.10.2018 у справі № 362/44/17встановила, що якщо у передбачених законом випадках у разі порушення або загрози порушення інтересів держави з позовом до суду звертається прокурор від імені органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, позовну давність слід обчислювати з дня, коли про порушення права або про особу, яка його порушила, довідався або міг довідатися орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (близький за змістом висновок викладений у постановах Верховного Суду України від 12 квітня 2017 року у справі № 6-1852цс16 і Великої Палати Верховного Суду від 22 травня 2018 року у справі № 369/6892/15-ц та від 22 травня 2018 року у справі № 469/1203/15-ц).

У постанові від 20 червня 2018 року у справі № 697/2751/14-ц Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що для вирішення питання про дотримання строку звернення до суду за захистом прав, суду слід встановити, коли прокурор дізнався чи міг дізнатися про порушення інтересів держави.

Вказаний висновок Велика Палата Верховного Суду вважає за необхідне конкретизувати: позовна давність починає обчислюватися з дня, коли про порушення права або про особу, яка його порушила, довідався або міг довідатися прокурор, у таких випадках: 1) прокурор, який звертається до суду у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, довідався чи мав об`єктивну можливість довідатися (під час кримінального провадження, прокурорської перевірки тощо) про порушення або загрозу порушення таких інтересів чи про особу, яка їх порушила або може порушити, раніше, ніж орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах; 2) прокурор звертається до суду у разі порушення або загрози порушення інтересів держави за відсутності відповідного органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження щодо захисту таких інтересів.

Так, першим про порушення права Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області на володіння, користування та розпорядження спірною земельною ділянкою довідався прокурор в ході досудового розслідування у кримінальному провадженні №120200701600000503, з моменту отримання відповідного висновку експерта №4/219 від 28.05.2020, а тому строк позовної давності на звернення до суду є непропущеним.

Тому просять суд з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 0,20 га, з кадастровим номером 2124480400:02:001:0158, площею 0,2000 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, вартістю 387245 грн. та повернути її у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області та стягнути з відповідача на користь прокуратури Закарпатської області судові витрати в розмірі 387245 грн.

Прокурор в судове засідання не з`явився, але надав суду заяву в якій просить суд справу розглянути у його відсутності, позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить їх задовольнити, а тому суд на підставі ст. 223 ЦПК України справу розглянув у його відсутності.

Відповідач в судове засідання не з`явився, причини своєї неявки суду не повідомив, а тому суд на підставі ст. 223 ЦПК України справу розглянув у його відсутності.

Представник Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області в судове засідання не з`явився, але надіслав суду заяву в якій просить суд справу розглянути у його відсутності, а тому суд на підставі ст. 223 ЦПК України справу розглянув у його відсутності.

У зв`язку з неявкою сторін, на підставі ст. 247 ч. 2 ЦПК України фіксація судового засідання технічними засобами не проводилась.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги слід задовольнити.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 19.06.2018 подав до державного реєстратора Тячівського міської ради Довгуник В.М. копію підробленої особою виписки з рішення Бедевлянської сільської ради Тячівського району протоколу №7 сьомої сесії ХХІІІ скликання від 16.12.1999 року, копію свого паспорта та ідентифікаційного номера, на підставі яких державним реєстратором в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 2124480400:02:001:0158, площею 0,2000 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Бедевля, урочище Говди , без номеру, Тячівського району.

Згідно висновку експерта ринкова вартість земельної ділянки, площею 0,2 га на 19.06.2018 становить 387245 грн.

В ході досудового розслідування встановлено, що реєстрація земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та реєстрація права власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 є незаконними та підлягають скасуванню.

Так, рішенням сесії Бедевлянської сільської ради Тячівського району протоколу №7 сьомої сесії ХХІІІ скликання від 16.12.1999 року ОСОБА_1 надавалася у власність земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , тобто біля хати.

Поряд з цим, згідно висновку експерта від 28.05.2020 №4/219 друкований текст архівного витягу із рішення Бедевлянської сільської ради Тячівського району протоколу №7 сьомої сесії XXIII скликання від 16.12 1999 року, яке міститься на 6 сторінці реєстраційної справи об`єкта нерухомого майна за реєстраційним номером 1582536221244 нанесено електрофотографічним способом друку із електрофотографічним способом формування зображень, характерним для лазерних принтерів чи множильнокопіювальної техніки, рукописний текст у документі виконаний кульковою ручкою. У сьомому реченні знизу, яке починається словами 653, Маркуш... і закінчується словами ур. Говди додруковані слова ур. Говди .

Отже знаведеного вбачається, що ОСОБА_1 не набував у встановленому законодавством порядку у приватну власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 0,2 га в урочищі Годви .

Пунктом 3 розділу 2 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.

В той же час, відповідно до пункту 4 вказаного розділу у державній власності залишаються: а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони; б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.

Відповідно до відповіді Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області спірна земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту Бедевля, а отже, повинна була надаватися у власність уповноваженим органом, яким є Головне управління Держгеокадастру в Закарпатській області, відповідно до положень ст. 122 Земельного кодексу України.

Оскільки ОСОБА_1 не набув у встановленому законодавством порядку у приватну власність земельну ділянку в с. Бедевля урочище Говди для ведення особистого селянського господарства площею 0,2000 га, реєстрація вказаної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та реєстрація права власності на дану земельну ділянку за ОСОБА_1 є незаконними та підлягають скасуванню.

Відповідно до ст.328 ЦК України право власності вважається набутим правомірно, якщо незаконність його набуття не встановлена судом.

Згідно ст. 386 Цивільного кодексу України держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності. Власник, права якого порушені, має право на відшкодування завданої йому майнової та моральної шкоди.

Статтею 387 ЦК України передбачено, що власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Статтями 317, 319 ЦК України передбачено, що саме власнику належить право розпоряджатися своїм майном за власною волею.

Крім того, статтею 391 ЦК України передбачено, що власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Пунктом 3 розділу 2 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а» і "6м пункту 4 цього розділу.

Факт знаходження спірної ділянки за межами Бедевлянської сільської ради підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області №10-7-0.2-3671/2-20 від 04.05.2020.

Таким чином, враховуючи те що, власник майна - Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області, а також Бедевлянська сільська рада, жодних рішень щодо передачі спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_1 не приймали, а реєстрація права власності на вказану земельну ділянку проведена на підставі підробленого документа, то земельна ділянка з кадастровим номером 2124480400:02:001:0158 підлягає поверненню.

На підставі викладеного, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 5 Закону України Про судовий збір , від сплати судового збору звільняються органи прокуратури - при здійсненні представництва інтересів громадян або держави в суді, таким чином, на підставі ч.3 ст.88 ЦПК України з відповідача підлягає стягненню на користь держави судовий збір в розмірі 5808,68 грн.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 13, 14, 121 Конституції України, ст.ст. 10, 26, 42, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.ст. 2, 12, 20, 78, 81, 83, 116, 125, 126, п. 12 Перехідних положень ЗК України, ст.ст. 317, 373, 387, 391 ЦК України, ст. 5 Закону України Про судовий збір ,ст.ст. 10, 60, 79, 88, 208, 209, 212-215, 224-226 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позов виконувача обов`язків керівника Тячівської місцевої прокуратури Варга Ю.Ю. в інтересах держави - задовольнити.

Витребувати з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 0,20 га, з кадастровим номером 2124480400:02:001:0158, площею 0,2000 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, вартістю 387245 грн. та повернути її у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області .

Стягнути з відповідача на користь прокуратури Закарпатської області (р/р UA228201720343130001000018475, код 02909967, МФО 820172 ДКС України) судові витрати в сумі 5808,675 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до апеляційного суду Закарпатської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: Тячівська місцева прокуратура, місце знаходження м. Тячів, вул. Незалежності, 27, Закарпатської області.

Відповідач: ОСОБА_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 .

Суддя: В.В.Чопик

СудТячівський районний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення29.06.2021
Оприлюднено02.07.2021
Номер документу98037092
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —307/1190/21

Ухвала від 13.04.2022

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Чопик В. В.

Рішення від 29.06.2021

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Чопик В. В.

Ухвала від 13.04.2021

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Чопик В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні