Рішення
від 05.07.2021 по справі 240/7157/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2021 року м. Житомир справа № 240/7157/21

категорія 109020000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

судді Попової О. Г.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Агродол" до Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області про визнання протиправним та нечинним рішення,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Фермерське господарство "Агродол" із позовом, в якому просить (з урахуванням заяви про зміну позовних вимог):

- Визнати протиправним та нечинним п. 2 рішення Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області сьомої сесії восьмого скликання від 24.03.2021 № 262 Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами , в частині включення у п. 10 і п. 11 Додатку 2 до даного рішення до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами, земельних ділянок:

площею 22,9054 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820985300:02:000:0174, для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту с. Соболівка Брусилівського району Житомирської області;

площею 136,2034 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820985300:02:000:0173, для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту с. Соболівка Брусилівського району Житомирської області.

- Визнати протиправним та нечинним Рішення Брусилівської селищної ради дев"ятої сесії восьмого скликання від 26.05.2021 № 396 Про затвердження технічної документації із землеустрою та умов продажу права оренди земельної ділянки площею 22,9054 га .

- Визнати протиправним та нечинним Рішення Брусилівської селищної ради дев"ятої сесії восьмого скликання від 26.05.2021 № 397 Про затвердження технічної документації із землеустрою та умов продажу права оренди земельної ділянки площею 136,2034 га .

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що з офіційного веб-сайту Брусилівської ОТГ Фермерському господарству Агродол стало відомо, що 24.03.2021 Брусилівською селищною радою Житомирського району Житомирської області було прийнято рішення № 262 Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами , яким у тому числі до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами , яким у п. 10, п. 11 Додатку 2 до даного рішення до вказаного переліку були включені земельні ділянки: площею 136,2034 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820985300:02:000:0173, для вёдення фермерського господарства, площею 22,9054 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820985300:02:000:0174, для ведення фермерського господарства.

24.03.2021 набула чинності постанова Північно-західного апеляційного господарського суду від 24 березня 2021 року, за результатами розгляду апеляційної скарги Фермерського господарства Агродол , по справі № 906/604/20 за позовам Фермерського господарства Агродол до відповідача - Головного управління Держгрокадастру у Житомирській області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Брусилівська селищна рада Брусилівського району Житомирської області, про визнання укладеними додаткових угод до договорів оренди землі № 108, № 109 від 15 вересня 2012 року та визнання незаконною відмови відповідача у поновленні договорів оренди землі № 108 і № 109 від 15.09.2012 р., викладену у листі від 28.12.2017 року № 4-16744/0-12613/6-17. Вказаною постановою визнано незаконною відмову Головного управління Держгеокадастру у мирській області у поновленні договорів оренди землі № 108 і № 109 від 15.09.2012 р., викладену у листі від 28.12.2017 року № 4-16744/0-12613/6-17 (щодо оренди земельних ділянок площею 136,2034 га, кадастровий номер 1820985300:02:000:0173, для ведення фермерського господарства, та площею 22,9054 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820985300:02:000:0174, для ведення фермерського господарства.

Позивач вказує, що відмова колишнього власника (ГУ Держгеокадастру) цих земельних ділянок у поновленні договорів оренди землі № 108 і № 109 від 15.09.2012 (із такими істотними умовами договору оренди як ставка орендної плати 12% від нормативної грошової оцінки землі, строком на 7 років з дати укладання цих додаткових угод, заміною орендодавця із Брусилівської РДА на ГУ Держгеокадастру у Житомирській області), 24.03.2021 року була визнана незаконною, що має правовим наслідком у тому числі підтвердження переважного права орендаря - Фермерського господарства Агродол на поновлення договорів оренди землі № 108 і № 109 від 15.09.2012 р. на вищевказаних умовах).

Фермерське господарство Агродол звернулось до відповідача із заявою від 07.04.2021 року, в якому просило Брусилівську селищну раду Житомирського району Житомирської області в найкоротший строк скасувати своє рішення від 24.03.2021 р. № 262 Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами , в частині включення до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами земельних ділянок: площею 136,2034 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820955300:02:000:0173, для ведення фермерського господарства, та площею 22,9054 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820985300:02:000:0174. Однак відповіді не отримав.

Позивач вважає, що у зв"язку із набранням чинності 24.03.2021 року постанови Північно-західного апеляційного господарського суду, прийняття в той же день 24.03.2021 Брусилівською селищною радою Житомирського району Житомирської області рішення № 262 Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами , в частині включення до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами земельних ділянок: площею 136,2034 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820985300:02:000:0173, для фермерського господарства, та площею 22,9054 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820985300:02:000:0174, для ведення фермерського господарства, було прийнято необґрунтовано, недобросовісно, без дотримання принципу рівності перед законом, упереджено.

На думку позивач, прийняття оскаржуваних рішень позбавляє позивача можливості застосовувати наслідки постанови апеляційного господарського суду для захисту своїх прав та інтересів у сфері оренди земельних ділянок для власної господарської діяльності, порушує принцип законних очікувань та прямо свідчить про упереджене ставлення відповідача до ФГ Агродол .

Ухвалою суду від 28.04.2021 року відмовлено Фермерському господарству "Агродол" у забезпеченні позову.

Ухвалою суду від 28.04.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 18 травня 2021 року 11:30.

Відповідно до наказу Житомирського окружного адміністративного суду №01-32-В від 06.05.2021 у період з 17 травня 2021 року по 24 травня 2021 року суддя Попова Оксана Гнатівна перебувала у щорічній відпустці. Підготовче засідання призначене на 18 травня 2021 року об 11:30 відкладено на 25.05.2021 об 11:30.

Протокольною ухвалою від 25.05.2021 підготовче засідання відкладено на 03.06.2021 о 11:00.

31.05.2021 до суду надійшов відзив Брусилівською селищною радою Житомирського району Житомирської області на позовну заяву, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі, посилаючись на те, що відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області від 22.12.2018 року №65020/14-18/СГ Про передачу земельної ділянки державної власності в комунальну власність та акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.12.2018, загальна кількість переданих земельних ділянок з державної в комунальну власність Брусилівської селищної ради складає 240 одиниць, в тому числі земельна ділянка площею 136,2034 га. кадастровий номер 1820985300:02:000:0173, земельна ділянка площею 22,9054 га. кадастровий номер 1820985300:02:000:0174.

24.03.2021 Брусилівською селищною радою Житомирського району Житомирської області було прийнято рішення за № 262 Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами, але земельні ділянки площею 22,9054 га. кадастровий номер 1820985300:02:000:0174 та площею 136,2034 га. кадастровий номер 1820985300:02:000:0173 знаходяться в даному Переліку ще з 22 травня 2019 і будь яких змін щодо вищевказаних земельних ділянок 24 березня 2021 не вносилось.

26.05.2021 Брусилівською селищною радою винесено Рішення за № 396 Про затвердження технічної документації із землеустрою та умов продажу права оренди земельної ділянки площею 22,9054 га кадастровий номер 1820985300:02:000:0174. Також 26.05.2021 Брусилівською селищною радою було винесено Рішення за № 397 Про затвердження технічної документації із землеустрою та умов продажу права оренди земельної ділянки площею 136,2034 га кадастровий номер 1820985300:02:000:0173.

Відповідача вказує, що в такому разі земельні ділянки для ведення фермерського господарства, що перебувають у державній або комунальній власності, можуть передаватись в користування виключно шляхом продажу права оренди окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах).

Відповідач додав, що в 2020 році ФГ "Агродол" звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, за участю третьої особи на стороні відповідача Брусилівської селищної ради про визнання укладеною з 07 грудня 2017 року додаткову угоду до договору оренди землі №108 від 15 вересня 2012 року на запропонованих умовах, про визнання укладеною з 07 грудня 2017 року додаткову угоду до договору оренди землі №109 від 15 вересня 2012 року на запропонованих умовах, про визнання незаконною відмову Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області у поновленні договорів оренди землі №108 і № 109 від 15 вересня 2012 року, викладену у листі від 28 грудня 2017 року №4-16744/0- 12613/6-17 (справа №906/604/20). Рішенням Господарського суду Житомирської області від 16 грудня 2020 року у справі №906/604/20 відмовлено у позові Фермерського господарства "Агродол".

Протокольною ухвалою від 03.06.2021 підготовче засідання відкладено на 22.06.2021 о 11:30.

18.06.2021 від Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області до суду надійшов відзив на заву про зміну предмету позову, в якому вказує, що договори оренди землі втратили чинність, а тому орендар втратив переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк. В такому разі земельні ділянки для ведення фермерського господарства, що перебувають у державній або комунальній власності, можуть передаватись в користування виключно шляхом продажу права оренди окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах). Згідно ст. 136 Земельного кодексу України установлено, що організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Відповідно до ст. 136 п.3 Земельного кодексу України, земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів. Просить відмовити у задоволенні позову.

В підготовче судове засідання призначеного на 22.06.2021 року об 11:30 сторони не з`явилися. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Від позивача та представника відповідача до суду надійшли заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження, без їх участі.

Ухвалою судді від 22.06.2021 закрито підготовче провадження у справі, суд перейшов до судового розгляду справи у порядку письмового провадження.

У відповідності до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами із прийняттям рішення відповідно до ч.5 ст.250 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступного висновку.

Встановлено, що на підставі розпорядження голови Брусилівської РДА №207 від 26 червня 2012 року між Брусилівською РДА (Орендодавець) та гр. ОСОБА_1 (Орендар) 15 вересня 2012 року було укладено договори оренди землі №108 та №109 (надалі - Договір №108 та Договір №109).

Згідно пункту 1 Розділу "Об`єкт оренди" Договору №108, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 136,2034 га кадастровий №1820985300:02:000:0173, в тому числі рілля 136,2034 га.

Відповідно до пункту 1 Розділу "Об`єкт оренди" договору №109, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 22,9054 га кадастровий №1820985300:02:000:0174, в тому числі рілля 22,9054 га.

Згідно пунктів 1 Розділів "Строк дії договору" Договору №108 та Договору №109: договори укладено на 5 (п`ять) років; після закінчення строку дії договорів Орендар (гр. ОСОБА_1 ) має переважне право поновити їх на новий строк; у цьому разі Орендар (гр. ОСОБА_1 ) повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

21 січня 2013 року за рішенням власника - громадянина ОСОБА_1 було створено Фермерське господарство "Агродол", яке здійснює свою діяльність на земельних ділянках, що знаходяться за межами сіл Долинівка та Соболівка, Соболівської сільської ради, Брусилівського району та орендованих відповідно Договору №108 та Договору №109 земельних ділянок з кадастровими номерами №1820985300:02:000:0173 та №1820985300:02:000:0174

14.02.2013 Фермерське господарство "Агродол" зареєстровано як юридичну особу, про що внесено запис №12841020000000483.

З 01 січня 2013 року відповідно до внесених змін до статті 122 Земельного кодексу України повноваження щодо передачі у власність або в користування земельних ділянок, що визначені у Договорі №108 та Договорі №109 перейшли від Брусилівської РДА до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.

За результатами розгляду листа голови Фермерського господарства "Агродол" ОСОБА_1 від 06 грудня 2017 року про згоду на запропоновані умови поновлення договорів оренди землі №108, №109, Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області в листі від 28 грудня 2017 року за №4-16744/0-12613/6-17 повідомило орендаря про відсутність правових підстав щодо прийняття рішення Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області про поновлення Договору №108 та Договору №109, з огляду на те, що орендарем не надано; проекти додаткових угод, чим порушено статтю 33 Закону України "Про оренду землі", а також у зв`язку з відсутністю агрохімічних паспортів поля земельних ділянок.

Позивач в судовому порядку оскаржив лист Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в листі від 28 грудня 2017 року за №4-16744/0-12613/6-17.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 24.03.2021 у справі № 906/604/20 скасовано рішення Господарського суду Житомирської області від 16 грудня 2020 року в частині відмови у визнанні незаконною відмови Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області у поновленні договорів оренди землі №108, №109 від 15 вересня 2012 року, викладену у листі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 28 грудня 2017 року №Ч-16744/0-12613/6-17 та ухвалено в цій частині нове рішення, яким позов ФГ "Агродол" задоволено частково, визнано незаконною відмову Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області у поновленні договорів оренди землі №108 і №109 від 15 вересня 2012 року, викладену у листі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 28 грудня 2017 року №4-16744/0-12613/6-17. В іншій частині рішення залишено без змін.

24.03.2021 Брусилівською селищною радою Житомирського району Житомирської області було прийнято рішення № 262 Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для щ одажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами , яким у тому числі до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами , яким у п. 10, п. 11 Додатку 2 до даного рішення до вказаного переліку були включені земельні ділянки: площею 136,2034 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820985300:02:000:0173, для вёдення фермерського господарства, площею 22,9054 га, кадастровий номер земельної ділянки 1820985300:02:000:0174, для ведення фермерського господарства.

26.05.2021 9 сесією Брусилівської селищної ради 8 скликання було винесено Рішення за № 396 Про затвердження технічної документації із землеустрою та умов продажу права оренди земельної ділянки площею 22,9054 га кадастровий номер 1820985300:02:000:0174.

26.05.2021 9 сесією Брусилівської селищної ради 8 скликання було винесено Рішення за № 397 Про затвердження технічної документації із землеустрою та умов продажу права оренди земельної ділянки площею 136,2034 га кадастровий номер 1820985300:02:000:0173.

Серед іншого, судом встановлені обставини, що мають значення для справи.

Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області передало право власності на земельні ділянки: площею 136,2034 га, яка знаходиться за межами с. Соболівка, Брусилівської селищної ради, кадастровий номер 1820985300:02:000:0173 та площею 22,9054 га, яка знаходиться за межами с.Соболівка, Брусилівської селищної ради, кадастровий номер 1820985300:02:000:0174 Брусилівській селищній раді на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області №6-5020/14-18-СГ від 22 грудня 2018 року "Про передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність" та акту приймання-передачі земельних ділянок від 22 грудня 2018 року.

Рішенням двадцять восьмої сесії Брусилівській селищній раді сьомого скликання №897 від 13 лютого 2019 року "Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність" прийнято у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів Брусилівської селищної об`єднаної територіальної громади Брусилівського району Житомирської області, серед іншого, земельних ділянок, які знаходились в оренді ОСОБА_1 : кадастровий номер: 1820985300:02:000:0174, площа - 22,9054 га (знаходиться за межами с. Соболівка, Брусилівської селищної ради); кадастровий номер: 1820985300:02:000:0173, площа - 136,2034 га (знаходиться за межами с. Соболівка, Брусилівської селищної ради).

22 березня 2019 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно були внесені відомості про реєстрацію за Брусилівською селищною радою земельних ділянок площею 136,2034 га кадастровий №1820985300:02:000:0173, площею 22,9054 га кадастровий №1820985300:02:000:0174, форма власності комунальна.

Рішенням Брусилівської селищної ради №1148 від 21 серпня 2019 року "Про розгляд заяв", серед іншого, було розглянуто заяву Фермерського господарства "Агродол" від 04 липня 2019 року вхідний номер №1379 про передачу в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства площею 136,2034 га кадастровий номер 1820985300:02:000:0173, площею 22,9054 га, кадастровий номер 1820985300:02:000:0174 та відмовлено Фермерському господарству "Агродол" в передачі в користування на умовах договору оренди землі, для ведення фермерського господарства земельних ділянок, в зв`язку з тим, що вказані земельні ділянки включено до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами (пункт 5 рішення).

У вересні 2019 року Фермерське господарство "Агродол" звернулося до Господарського суду Житомирської області з позовом до Брусилівської селищної ради, в якому просило визнати поновленими на 7 років Договір №108 та Договір №109 від 15 вересня 2012 року на умовах, викладених в прохальній частині позовної заяви із заміною орендодавця, орендаря, з встановленням орендної плати у розмірі 12%.

Рішенням Господарського суду Житомирської області від 17 травня 2019 року в справі №906/949/19 в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 29 квітня 2020 року у справі № 906/949/19, яка залишена в силі постановою Верховного Суду від 15 вересня 2020 року, залишено без задоволення апеляційну скаргу Фермерського господарства "Агродол" на рішення Господарського суду Житомирської області від 17 грудня 2019 року в справі. Однак, частково змінено мотивувальну частину рішення Господарського суду Житомирської області від 17 грудня 2019 року в справі №906/949/19.

У справі № 906/949/19 встановлено, що Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області будь-які проекти додаткових угод про поновлення договорів №108 та №109 з Фермерським господарством "Агродол" не підписало.

В рішенні суду у справі №906/949/19 колегія суддів дійшла до висновку, що Договір №108 та Договір №109, саме в порядку частин першої-п`ятої статті 33 Закону України "Про оренду землі" (на застосування якої акцентувало увагу Фермерське господарство "Агродол"), на новий строк на змінених умовах та саме з Фермерським господарським "Агродол", поновлені не були, а відтак припинилась їх дія - 26 грудня 2017 року, а також припинилось переважне право орендаря на укладення договору оренди землі (згідно з частиною 4 статті 33 Закону України "Про оренду землі").

Так, позивач вважає оскаржуванні рішення відповідача протиправними, які позбавляють його можливості застосовувати наслідки постанови апеляційного господарського суду для захисту своїх прав та інтересів у сфері оренди земельних ділянок для власної господарської діяльності, внаслідок чого позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам справи, суд зважає на таке.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю врегульовані Земельним кодексом України від 25.01.2001 №2768-III (далі - ЗК України).

Відповідно до частини першої статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частиною другою 134 Земельного кодексу України визначено випадки, коли земельні ділянки державної або комунальної власності не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).

Частиною першою статті 136 Земельного кодексу України визначено, що організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Відповідно до частини другої вказаної статті добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

У відповідності до частини третьої статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Відповідно до частини третьої статті 135 Земельного кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Як встановлено судом, відповідно до Наказу Головного управління Держгео кадастру в Житомирській області від 22.12.2018 року №65020/14-18/СГ Про передачу земельної ділянки державної власності в комунальну власність та акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.12.2018, загальна кількість переданих земельних ділянок з державної в комунальну власність Брусилівської селищної ради складає 240 одиниць, в тому числі земельна ділянка площею 136,2034 га. кадастровий номер 1820985300:02:000:0173, земельна ділянка площею 22,9054 га. кадастровий номер 1820985300:02:000:0174.

Відповідно до ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право комунальної власності Брусилівської селищної ради на земельну ділянку площею 136,2034 га. кадастровий номер 1820985300:02:000:0173, земельну ділянку площею 22,9054 га. кадастровий номер 1820985300:02:000:0174 внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Системний аналіз зазначених вище норм дає підстави для висновку про те, що відповідач як розпорядник земель комунальної власності відповідно до вимог чинного законодавства наділений повноваженнями визначати перелік земельних ділянок комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги. При цьому, положеннями частини третьої статті 136 Земельного кодексу України встановлено імперативну та безальтернативну заборону відчуження в будь-який спосіб земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги.

Також, включення у передбаченому законодавством порядку спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди на які буде продано на земельних торгах (аукціоні), виключає можливість відчуження цих земельних ділянок її розпорядником (відповідачем) до завершення торгів.

Суд враховує та погоджується з доводами відповідача, що Додаткову угоду до договору оренди землі №108 від 15 вересня 2012 року та додаткову угоду до договору оренди землі №109 від 15 вересня 2012 року не продовжено, їх дія закінчилась в 2015 році. Вказані обставини також встановлені у справі № 906/949/19, зокрема встановлено, що припинилось переважне право орендаря на укладення договору оренди землі (згідно з частиною 4 статті 33 Закону України "Про оренду землі").

Також, позивачем не оскаржувалось рішення Господарського суду Житомирської області від 16.12.2020 по справі № 906/604/20 за позовом ФГ "Агродол" до відповідача ГУ Держгеокадастру у Житомирській області в частині визнання укладеною з 07 грудня 2017 року додаткову угоду до договору оренди землі №108 від 15 вересня 2012 року на запропонованих умовах, про визнання укладеною з 07 грудня 2017 року додаткову угоду до договору оренди землі №109 від 15 вересня 2012 року на запропонованих умовах.

Брусилівською селищною радою у встановленому законом порядку зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки площею 136,2034 га. кадастровий номер 1820985300:02:000:0173 та площею 22,9054 га. кадастровий номер 1820985300:02:000:0174.

Суд зазначає, що як правомірний набувач та власник вказаної земельної ділянки, Брусилівська селищна рада має право самостійно визначати порядок її використання, а також, порядок передачі її у власність чи користування третім особам.

Спірні рішення відповідача від 24.03.2021 № 262 Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами , від 26.05.2021 № 396 Про затвердження технічної документації із землеустрою та умов продажу права оренди земельної ділянки площею 22,9054 га та від 26.05.2021 № 397 Про затвердження технічної документації із землеустрою та умов продажу права оренди земельної ділянки площею 136,2034 га прийняті відповідачем відповідно до вимог чинного законодавства України, в межах наданих повноважень та з врахуванням всіх обставин.

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, суд дійшов висновку щодо відсутності законодавчо передбачених підстав для задоволення позовної вимоги ФГ "Агродол" про визнання протиправним та нечинним п. 2 рішення Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області сьомої сесії восьмого скликання від 24.03.2021 № 262 Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами , Рішення Брусилівської селищної ради дев"ятої сесії восьмого скликання від 26.05.2021 № 396 Про затвердження технічної документації із землеустрою та умов продажу права оренди земельної ділянки площею 22,9054 га , Рішення Брусилівської селищної ради дев"ятої сесії восьмого скликання від 26.05.2021 № 397 Про затвердження технічної документації із землеустрою та умов продажу права оренди земельної ділянки площею 136,2034 га .

При цьому, з підстав викладених вище, судом відхиляються, та не приймаються до уваги посилання позивача на те, що прийняття оскаржуваних рішень позбавляє ФГ "Агродол" можливості застосовувати наслідки постанови апеляційного господарського суду у справі №906/604/20 для захисту своїх прав та інтересів у сфері оренди земельних ділянок для власної господарської діяльності. Вказане не може бути самостійною підставою для скасування оскаржуваних рішень.

Окрім того, суд вважає за доцільне наголосити, що позивач не позбавлений права прийняти участь в земельних торгах, на які виставлено спірні земельні ділянки.

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відтак, беручи до уваги наведене, та оцінюючи надані сторонами по справі письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що доводи позивача не обґрунтовані, документально не підтверджені та не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, а тому заявлені позивачем позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

вирішив:

В задоволенні адміністративного позову Фермерського господарства "Агродол" (вул. Центральна, 29 В, с. Долинівка, Брусилівський район, Житомирська область, 12640, код ЄДРПОУ38107292) до Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області (вул. М.Іларіона, 50,Брусилів,Житомирська область,12601, код ЄДРПОУ 04348504) про визнання протиправним та нечинним пункту рішення, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 05 липня 2021 року.

Суддя О.Г. Попова

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2021
Оприлюднено07.07.2021
Номер документу98079952
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/7157/21

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 31.08.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 31.08.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Рішення від 05.07.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 22.06.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 28.04.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 26.04.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні