ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/3558/20
30 червня 2021 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мандзія О.П. за участю:
секретаря судового засідання Порплиці Т.В.
представника позивача Шафранчук О.С.
представника відповідача Іванців Б.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Підгородянського закладу загальної середньої освіти І ступеня Монастириської міської ради Тернопільської області про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (далі - позивач, Управління) звернулось до Підгородянського закладу загальної середньої освіти І ступеня Монастириської міської ради Тернопільської області (далі - відповідач), в якому просить застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Підгородянського закладу загальної середньої освіти І ступеня Монастириської міської ради Тернопільської області за адресою: 48301, Тернопільська область, Монастириський район, м.Монастириська, вул.Долішня, 4, шляхом повного знеструмлення.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за результати позапланової перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки територій, будівель та приміщень Підгородянського закладу загальної середньої освіти І ступеня Монастириської міської ради Тернопільської області встановлено ряд порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, про що складено акт від 23.09.2020 року №58. Зазначені у акті недоліки знайшли своє відображення у приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 23.08.2020 року №50. Добровільно відповідач не виконав припис, а тому до нього необхідно застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), що і зумовило звернення до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 17.11.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання на 11.12.2020 року.
Ухвалою суду від 11.12.2020 року провадження в адміністративній справі зупинено для надання сторонам часу для примирення терміном на три календарних місяці.
Ухвалою суду від 31.03.2021 року поновлено провадження у справі та прзначено судове засідання на 12.04.2021 року.
Ухвалою суду від 12.04.2021 року, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), допущено заміну позивача на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області, в силу приписів ст.52 КАС України.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позовній заяві, просив суд задовольнити їх в повному обсязі. Наголосив, що порушення у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей в будівлях лісництва залишаються невиконаними в повному обсязі.
В судовому засіданні представник відповідача позовні вимоги не визнав, просив залишити позов без задоволення. Відзначив про відсутність запланованих витрат для нагального виконання усіх поставлених завдань приписом. Послався на необхідність застосування принципу співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийнятті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.
Судом встановлено, що провідним інспектором Монастириського районного сектора Управління проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки територій, будівель та приміщень Підгороднянського закладу загальної середньої освіти І ступеня Монастириської міської ради Тернопільської області за адресою: 48301, Тернопільська область, Монастириський район, м.Монастириська, вул.Долішня, 4.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено акт від 23.09.2020 року №58, з яким ознайомлено та такий вручено завідувачу школи Іванців Б.Л. , що підтверджується його особистими підписами.
Під час проведеної перевірки, виявлено порушення вимог нормативних актів у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема:
1. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
2. Приміщення будівлі школи не обладнані системою пожежної сигналізації та системою управління евакуюванням людей в частині систем оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуювання.
3. Вихід на горище будівлі школи не обладнано протипожежним люком 2-го типу з класом вогнестійкості ЕІ-30.
4. Приміщення школи не в повній мірі забезпечені первинними засобами пожежогасіння.
5. Будівля та територія школи не забезпечені відповідними знаками безпеки.
6. Наявні вогнегасники в будівлі школи не встановлені в легкодоступних та видних місцях.
7. В приміщенні котельні знаходиться підвішений світильник безпосередньо на струмопровідні проводи.
8. Електророзетки в будівлі школи встановлені на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра.
9. Наявні димові труби опалення не обладнані іскрогасниками.
10. Облицювання стін на шляхах евакуації в будівлі школи виконано з горючих матеріалів, без визначених показників пожежної небезпеки.
11. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
З метою усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, 23.09.2020 року Монастириським районним сектором Управління складно припис №50, яким зобов`язано відповідача вжити відповідних заходів. Даний припис вручено завідувачу школи Іванців Б.Л. , що підтверджується його особистим підписом.
Надалі, 09.06.2021 року головним інспектором Монастириського районного сектора Управління проведено позапланову перевірку щодо виконання вимог вказаного припису, за результатами якої складено акт №2, з яким ознайомлено та такий вручено завідувачу школи Іванців Б.Л. , що підтверджується його особистими підписами.
Під час проведеної перевірки з`ясовано, що залишаються не виконані грубі порушення вимог нормативних актів у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема:
1. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
2. Приміщення будівлі школи не обладнані системою пожежної сигналізації та системою управління евакуюванням людей в частині систем оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуювання.
3. Вихід на горище будівлі школи не обладнано протипожежним люком 2-го типу з класом вогнестійкості ЕІ-30.
4. Приміщення школи не в повній мірі забезпечені первинними засобами пожежогасіння, а саме: бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації та ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.
5. Наявні димові труби опалення не обладнані іскрогасниками.
6. Облицювання стін на шляхах евакуації в будівлі школи виконано з горючих матеріалів, без визначених показників пожежної небезпеки (дерев`яна вагонка).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища, а заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Відповідно до ст.65 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) з питань, які визначені частиною першою статті 64 цього Кодексу щодо: 1) центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів та органів місцевого самоврядування; 2) суб`єктів господарювання; 3) аварійно-рятувальних служб.
У суб`єктів господарювання приватної форми власності органи державного нагляду у сфері цивільного захисту контролюють виконання заходів щодо захисту населення та працівників на випадок надзвичайної ситуації, а також вирішення питань техногенної та пожежної безпеки, що стосуються прав та інтересів інших юридичних осіб і громадян.
Повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки визначені у ст.67 Кодексу цивільного захисту України, відповідно п.12 ч.1 якої до них належить, зокрема: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей".
Положеннями ч.1, 2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, визначені у ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, якими є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Згідно з ч.2 цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Згідно з ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (п.33 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно з п.26 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Аналізуючи наведені вищі норми суд вважає, що настання реальної загрози життю та здоров`ю людей необхідно пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.
Як встановлено судом, під час проведеної перевірки території, будівель та приміщень Підгороднянського закладу загальної середньої освіти І ступеня Монастириської міської ради Тернопільської області за адресою: 48301, Тернопільська область, Монастириський район, м.Монастириська, вул.Долішня, 4, виявлено порушення вимог нормативних актів у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Зазначені недоліки у акті від 23.09.2020 року №58 знайшли своє відображення у приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 23.09.2020 року №50, яким зобов`язано відповідача вжити відповідних заходів.
Матеріалами справи стверджується, що під час проведеної перевірки щодо виконання вимог вказаного припису, за результатами якої складено акт від 09.06.2021 року №2, з`ясовано, що залишаються не виконані грубі порушення вимог нормативних актів у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Суд зазначає, що перед зверненням до суду та в ході розгляду справи по суті, у Підгороднянського закладу загальної середньої освіти І ступеня Монастириської міської ради Тернопільської області було достатньо часу для належного усунення виявлених порушень.
Із долучених відповідачем доказів вбачається, що такі вказують на намір відповідача усунути вказані порушення вимог пожежної безпеки, однак не вказують на повне їх виконання.
При цьому, суд звертає увагу на ту обставину, що застосування заходу реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту повного усунення виявлених порушень.
Натомість, станом на день ухвалення судом даного рішення залишаються не усунутими такі грубі порушення вимог нормативних актів у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, як:
1. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
2. Приміщення будівлі школи не обладнані системою пожежної сигналізації та системою управління евакуюванням людей в частині систем оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуювання.
3. Вихід на горище будівлі школи не обладнано протипожежним люком 2-го типу з класом вогнестійкості ЕІ-30.
4. Приміщення школи не в повній мірі забезпечені первинними засобами пожежогасіння, а саме: бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації та ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.
5. Наявні димові труби опалення не обладнані іскрогасниками.
6. Облицювання стін на шляхах евакуації в будівлі школи виконано з горючих матеріалів, без визначених показників пожежної небезпеки (дерев`яна вагонка).
За сукупністю наведених обставин та системного аналізу наведених законодавчих норм, суд приходить до висновку, що існують очевидні підстави, не спростовані відповідачем, для застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Підгородянського закладу загальної середньої освіти І ступеня Монастириської міської ради Тернопільської області за адресою: 48301, Тернопільська область, Монастириський район, м.Монастириська, вул.Долішня, 4, шляхом повного знеструмлення, а отже позов підлягає до задоволення в повному обсязі.
Разом з тим, суд відзначає, що застосовує такий захід реагування у зв`язку з наявністю декількох наявних порушень законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Підгородянського закладу загальної середньої освіти І ступеня Монастириської міської ради Тернопільської області за адресою: 48301, Тернопільська область, Монастириський район, м.Монастириська, вул.Долішня, 4, шляхом повного знеструмлення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 02 липня 2021 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Лесі Українки,6,м. Тернопіль,46011 код ЄДРПОУ/РНОКПП 38535547);
відповідач:
- Підгородянський заклад загальної середньої освіти І ступеня Монастириської міської ради Тернопільської області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Долішня, 4,м. Монастириська,Монастириський район, Тернопільська область,48301 код ЄДРПОУ/РНОКПП 23593497);
Головуючий суддя Мандзій О.П.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2021 |
Оприлюднено | 08.07.2021 |
Номер документу | 98115716 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні