П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/2/21-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Левицький Василь Костянтинович
Суддя-доповідач - Ватаманюк Р.В.
09 липня 2021 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Ватаманюка Р.В.
суддів: Драчук Т. О. Полотнянка Ю.П. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 квітня 2021 року у справі за адміністративним позовом фермерського господарства "Чотири Корчми" (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкова служба України (далі - відповідач 1, 2) про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень,
В С Т А Н О В И В :
І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Позивач звернувся із позовом до Чернівецького окружного адміністративного суду в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головного управління ДФС в Чернівецькій області:
від 21.08.2020 рішення № 1861150/43494403 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 в єдиному реєстрі податкових накладних;
від 21.08.2020 рішення № 1861149/43494403 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 в єдиному реєстрі податкових накладних;
від 21.08.2020 рішення № 1861148/43494403 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 в єдиному реєстрі податкових накладних.
- визнати протиправними дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державною податковою службою України, та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних - податкові накладні позивача: № 5 від 22.07.2020, №1 від 10.08.2020, № 2 від 10.08.2020, № 2 від 16.09.2020, № 3 від 25.09.2020, №4 від 30.09.2020, № 5 від 30.09.2020, № 1 від 27.10.2020, №2 від 27.10.2020, № 3 від 27.10.2020, № 1 від 11.11.2020, № 2 від 11.11.2020, № 3 від 16.11.2020, № 4 від 16.11.2020, № 5 від 24.11.2020, № 6 від 24.11.2020, № 2 від 01.12.2020, № 3 від 09.12.2020, № 5 від 14.12.2020, № 1 від 04.09.2020, № 3 від 31.08.2020, № 9 від 16.11.2020, № 10 від 29.11.2020, № 4 від 28.10.2020, № 7 від 24.11.2020, № 8 від 27.11.2020, № 1 від 03.12.2020, № 4 від 11.12.2020, № 6 від 16.12.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Чернівецькій області від 13.08.2020 №12278 про відповідність ФГ "Чотири Корчми" критеріям ризиковості платника податку, оскільки ФГ "Чотири Корчми" не містить мотивів та обґрунтувань віднесення до переліку платників, які відповідають-критеріям ризиковості.
ІІ. ЗМІСТ СУДОВОГО РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 12.04.2021 позов задоволено повністю.
Визнано протиправними та скасовано рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 21.08.2020 № 1861148/43494403, від 21.08.2020 № 1861149/43494403 та від 21.08.2020 № 1861150/43494403, прийняті комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН Головного управління ДПС у Чернівецькій області.
Визнано протиправними дії комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернівецькій області щодо зупинення реєстрації податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні фермерське господарство "Чотири Корчми" № 5 від 22.07.2020, № 1 від 10.08.2020 та № 2 від 10.08.2020, № 2 від 16.09.2020, № 3 від 25.09.2020, № 4 від 30.09.2020, № 5 від 30.09.2020, № 1 від 27.10.2020, № 2 від 27.10.2020, № 3 від 27.10.2020, № 1 від 11.11.2020, № 2 від 11.11.2020, № 3 від 16.11.2020, № 4 від 16.11.2020, № 5 від 24.11.2020, № 6 від 24.11.2020, № 2 від 01.12.2020, № 3 від 09.12.2020, № 5 від 14.12.2020, № 1 від 04.09.2020, № 3 від 31.08.2020, № 9 від 16.11.2020, № 10 від 29.11.2020, № 4 від 28.10.2020, № 7 від 24.11.2020, № 8 від 27.11.2020, № 1 від 03.12.2020, № 4 від 11.12.2020, № 6 від 16.12.2020, в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.08.2020 № 12278.
Стягнуто на користь фермерське господарство "Чотири Корчми" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області судові витрати (судовий збір) в сумі 9080,00 грн.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
При цьому у випадку неконкретизації контролюючим органом переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
ІІІ. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що реєстрацію податкових накладних позивачу було зупинено, оскільки він відповідав п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому позивачем не було надано на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області письмові пояснення та копії документів, які підтверджують реальність господарських операцій, за результатами якої подані податкові накладні.
ІV. ВІДЗИВ НА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ
Правом подати до суду відзив на апеляційну скаргу позивач не скористався.
V. РУХ СПРАВИ У СУДІ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
Ухвалою суду від 20.05.2021 апеляційну скаргу залишено без руху.
31.05.2021 до суду надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги.
Ухвалою суду від 03.06.2021 відкрито апеляційне провадження у справі.
Ухвалою суду від 10.06.2021 справу призначено до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження на 30.06.2021.
Згідно з п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції прийняте у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, а в матеріалах справи достатньо доказів для прийняття законного і обгрунтованого рішення, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
VІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Фермерське господарство "Чотири Корчми" (вул. Галицький шлях, 2, с. Данківці, Хотинський район, код ЄДРПОУ 43494403) зареєстроване як юридична особа 06.02.2020, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
22.07.2020 позивачем складено та направлено до ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 на загальну суму 73045,00 грн, в т.ч. ПДВ - 12174,17 грн (постачальник (продавець) - фермерське господарство "Чотири Корчми", отримувач (покупець) - ТОВ "Сварог-Буковина" (код ЄДРПОУ 35125900).
Згідно із отриманою позивачем квитанцією від 13.08.2020 № 9198563463, зазначена податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена з підстав відповідності вимогам 8 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1861148/43494403 від 21.08.2020 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 5 від 22.07.2020.
10.08.2020 позивачем складено та направлено до ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 на загальну суму 256400,00 грн, в т.ч. ПДВ - 42733,33 грн (постачальник (продавець) - фермерське господарство "Чотири Корчми", отримувач (покупець) - товариство з обмеженою відповідальністю агропромисловий комплекс "Буковина" (код ЄДРПОУ 21447231).
Згідно із отриманою позивачем квитанцією від 13.08.2020 № 9198520929, зазначена податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена з підстав відповідності вимогам 8 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1861149/43494403 від 21.08.2020 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 10.08.2020.
10.08.2020 позивачем складено та направлено до ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 на загальну суму 214311,94 грн, в т.ч. ПДВ - 35718,66 грн (постачальник (продавець) - фермерське господарство "Чотири Корчми", отримувач (покупець) - товариство з обмеженою відповідальністю агропромисловий комплекс "Буковина" (код ЄДРПОУ 21447231).
Згідно із отриманою позивачем квитанцією від 13.08.2020 № 9198582209, зазначена податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена з підстав відповідності вимогам 8 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1861150/43494403 від 21.08.2020 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 10.08.2020.
13.08.2020 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення № 12278 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку за п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Крім того, на виконання вимог п.п. "б" п. 187.1. ст. 187 Податкового кодексу України позивачем було виписано та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: № 2 від 16.09.2020, № 3 від 25.09.2020, №4 від 30.09.2020, № 5 від 30.09.2020, № 1 від 27.10.2020, № 2 від 27.10.2020, № 3 від 27.10.2020, № 1 від 11.11.2020, № 2 від 11.11.2020, № 3 від 16.11.2020, № 4 від 16.11.2020, № 5 від 24.11.2020, № 6 від 24.11.2020, № 2 від 01.12.2020, № 3 від 09.12.2020, № 5 від 14.12.2020, № 1 від 04.09.2020, № 3 від 31.08.2020, № 9 від 16.11.2020, № 10 від 29.11.2020, № 4 від 28.10.2020, № 7 від 24.11.2020, № 8 від 27.11.2020, № 1 від 03.12.2020, № 4 від 11.12.2020, № 6 від 16.12.2020.
Згідно із отриманими позивачем квитанціями, наведені вище податкові накладні прийняті, але їх реєстрація зупинена з підстав відповідності вимогам 8 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Доказів прийняття рішень комісією Головного управління ДПС у Чернівецькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виписаних та направлених на реєстрацію позивачем податкових накладних, а саме: № 2 від 16.09.2020, № 3 від 25.09.2020, №4 від 30.09.2020, № 5 від 30.09.2020, № 1 від 27.10.2020, № 2 від 27.10.2020, № 3 від 27.10.2020, № 1 від 11.11.2020, № 2 від 11.11.2020, № 3 від 16.11.2020, № 4 від 16.11.2020, № 5 від 24.11.2020, № 6 від 24.11.2020, № 2 від 01.12.2020, № 3 від 09.12.2020, № 5 від 14.12.2020, № 1 від 04.09.2020, № 3 від 31.08.2020, № 9 від 16.11.2020, № 10 від 29.11.2020, № 4 від 28.10.2020, № 7 від 24.11.2020, № 8 від 27.11.2020, № 1 від 03.12.2020, № 4 від 11.12.2020, № 6 від 16.12.2020 відповідачами не надано.
Вважаючи дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та рішення відповідачів протиправними, а свої права порушеними, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
VІІ. ПОЗИЦІЯ СЬОМОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ
Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно пункту 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).
У відповідності до пункту 2 Порядку №1246, податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16. статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "npo електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 14 Порядку №1246, квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).
Відповідно до п.3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).
Згідно п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно п. п. 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені в додатку 1 Порядку.
Так, відповідно до п. 8 Додатку 1 до Порядку № 1165 "Критерії ризиковості платника податку на додану вартість" критерієм ризиковості є наявна у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до п. 4 - п. 6 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно матеріалів справи реєстрація податкових накладних № 5 від 22.07.2020 № 1 від 13.08.2020 та № 2 від 13.08.2020, поданих позивачем, зупинена відповідачем, з тих підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічні підстави для зупинення реєстрація податкових накладних зазначено в квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, які виписані та направлені позивачем на реєстраціє в Реєстрі, а саме по на ступних податкових накладних: № 2 від 16.09.2020, № 3 від 25.09.2020, №4 від 30.09.2020, № 5 від 30.09.2020, № 1 від 27.10.2020, № 2 від 27.10.2020, № 3 від 27.10.2020, № 1 від 11.11.2020, № 2 від 11.11.2020, № 3 від 16.11.2020, № 4 від 16.11.2020, № 5 від 24.11.2020, № 6 від 24.11.2020, № 2 від 01.12.2020, № 3 від 09.12.2020, № 5 від 14.12.2020, № 1 від 04.09.2020, № 3 від 31.08.2020, № 9 від 16.11.2020, № 10 від 29.11.2020, № 4 від 28.10.2020, № 7 від 24.11.2020, № 8 від 27.11.2020, № 1 від 03.12.2020, № 4 від 11.12.2020, № 6 від 16.12.2020.
При цьому відповідачем не вказано, яка саме податкова інформація стала підставою для застосування до позивача критерію ризиковості та не визначено чіткого переліку документів, які необхідно було подати позивачеві для здійснення реєстрації поданих податкових накладних.
Разом з тим, позивачем реалізовано право на подання пояснень та додаткових документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, позивачем було подано відповідачеві письмові пояснення та копії документів, які, на його переконання, підтверджують реальність господарської операції, за результатами якої подані податкові накладні № 5 від 22.07.2020, № 1 від 13.08.2020 та № 2 від 13.08.2020. Зокрема, позивачем надано контролюючому органу договір поставки, рахунки виписані позивачем, платіжні доручення на перерахунок коштів, товарно-транспортні накладні та акт виконаних робіт.
Відтак, враховуючи наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи те, що відповідні пояснення та документи були надані контролюючому органу, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що в контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкових накладних.
При цьому в апеляційній скарзі відповідач вказує про ненадання платником податків жодного рахунку фактури та жодного документа, який би міг підтвердити походження продукції, що реалізовувалася згідно наданих податкових накладних.
Проте колегія суддів зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на підпункт Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не містять в собі мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платників податку, з посиланням на відповідні документи.
Квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків, а рішення № 1861148/43494403 від 21.08.2020, № 1861149/43494403 від 21.08.2020 та № 1861150/43494403 від 21.08.2020 про відмову у реєстрації податкових накладних № 5 від 22.07.2020, № 1 від 10.08.2020 та № 2 від 10.08.2020 містять лише загальну фразу про те, що причиною його прийняття є: "не надання платником копій документів, ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів" без зазначення конкретного переліку таких документів.
При цьому слід зазначити, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.
Вказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду викладеною у постановах від 22.07.2019 у справі № 815/2985/18 та від 10.04.2020 у справі № 819/330/18.
Отже, оскаржувані рішення про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних є необґрунтованими, оскільки факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Слід зауважити, що випадку неконкретизації контролюючим органом переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування такого рішення.
Таким чином колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для визнання протиправними та скасування рішень № 1861148/43494403 від 21.08.2020, №1861149/43494403 від 21.08.2020 та № 1861150/43494403 від 21.08.2020 про відмову у реєстрації податкових накладних № 5 від 22.07.2020, № 1 від 10.08.2020 та № 2 від 10.08.2020.
Не дотримано відповідачами наведених вище вимог також і при зупиненні реєстрації податкових накладних № 2 від 16.09.2020, № 3 від 25.09.2020, №4 від 30.09.2020, № 5 від 30.09.2020, № 1 від 27.10.2020, № 2 від 27.10.2020, № 3 від 27.10.2020, № 1 від 11.11.2020, № 2 від 11.11.2020, № 3 від 16.11.2020, № 4 від 16.11.2020, № 5 від 24.11.2020, № 6 від 24.11.2020, № 2 від 01.12.2020, № 3 від 09.12.2020, № 5 від 14.12.2020, № 1 від 04.09.2020, № 3 від 31.08.2020, № 9 від 16.11.2020, № 10 від 29.11.2020, № 4 від 28.10.2020, № 7 від 24.11.2020, № 8 від 27.11.2020, № 1 від 03.12.2020, № 4 від 11.12.2020, № 6 від 16.12.2020.
Відтак, дії податкового органу щодо зупинення реєстрації наведених податкових накладних є протиправними.
Відповідно до п. 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, у зв`язку з чим суд першої інстанції дійшов вірного висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині, а задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Щодо висновку суду першої інстанції в частині визнання протиправним та скасування рішення від 13.08.2020 № 12278 про відповідність критеріям ризиковості платника податку колегія суддів зазначає, що відповідач не навів аргументів, щодо незаконності прийняття рішення судом першої інстанції в цій частині, хоча в силу закону обов`язок щодо доказування покладається саме на відповідача, при цьому, суд апеляційної інстанції перевірив законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в цій частині та погоджується з висновком суду першої інстанції щодо визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.08.2020 № 12278.
Таким чином колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позову шляхом визнання протиправними та скасування рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, визнання протиправними дій комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернівецькій області щодо зупинення реєстрації податкових накладних та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні фермерське господарство "Чотири Корчми", а також визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
VІІІ. ВИСНОВОК ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 квітня 2021 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Драчук Т. О. Полотнянко Ю.П.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2021 |
Оприлюднено | 12.07.2021 |
Номер документу | 98219916 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Ватаманюк Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні