ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 2а-7000/09/1770
27 квітня 2010 року 16год. 10хв. м. Рівне
Рівненський окружний ад міністративний суд у складі судді Юрчука М.І. за участю сек ретаря судового засідання Ми нько Н.З. та сторін і інших осі б, які беруть участь у справі:
прокурор: < Текст >
позивача: представник Ні колайчук С.М.
відповідача: представник Троянчук Д.М. третьої особи позивача: представник < Текст > третьої особи відповідача: представник < Текст >
розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу за позовом
Товарної біржі "Захід ноукраїнська Полісся" < Спис ок > < Позивач в особі > третя ос оба, яка не заявляє самостійн их вимог на предмет спору на с тороні позивача < 3-тя особа >
до Державної податкової інс пекції у м.Рівне третя особа, яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору на стор оні відповідача < 3-тя особа >
про скасування податкови х повідомлень-рішень
ВСТАНОВИВ:
Позивач - товарна біржа "З ахідноукраїнська Полісся" - з вернувся до Рівненського окр ужного адміністративного су ду, залучивши відповідачем у справі державну податкову і нспекцію у м.Рівне з позовом про скасування податкових по відомлень-рішень податковог о органу від 07.07.2009 р. №0001601742/0/17-123 (від 06 .08.2009р. №0001601742/1/17-123, від 09.10.2009 р. №0001601742/2/17-123, ві д 06.11.2009р. №0001601742/3/17-123) в частині визна чення податкового зобов'язан ня з податку з доходів фізичн их осіб у сумі 832 103.22 грн., в тому ч ислі за основним платежем - 277 367,74 грн., за штрафними (фінансов ими) санкціями - 554 735,48 грн.
Обґрунтовуючи позовні вим оги, зазначає, що товарна бірж а є організацією, що об'єднує о сіб, які здійснюють виробнич у і комерційну діяльність, та має за мету надання послуг в у кладенні і юридичному оформл енні біржових угод. Саме за на дання послуг позивач отримує плату, проте, грошові кошти за реалізоване майно на банків ський рахунок позивача не на дходять та, відповідно, з раху нку позивача не виплачуються . Товарна біржа є особливи м суб'єктом господарювання, я кий надає послуги в укладенн і біржових угод, виявленні по питу і пропозицій на товари, т оварних цін, вивчає, упорядко вує товарообіг і сприяє пов'я заним з ним торговельним опе раціям. Товарна біржа не з аймається комерційним посер едництвом і не має на меті оде ржання прибутку (частина сьо ма статті 279 ГК України).
Позивач посередницьку дія льність у договорах, що уклад аються на біржі, не здійснює, а тому не містить ознак податк ового агента в розумінні Зак ону України "Про податок з дох одів фізичних осіб". Відтак, по зивач не повинен нараховуват и та утримувати податок з дох одів фізичних осіб - продав ців рухомого майна.
В такій ситуації податок з д оходів повинні сплачувати са мостійно продавці рухомого м айна, що й було зроблено при оп ераціях продажу за угодами, з ареєстрованими позивачем. Сп лата продавцями рухомого май на зазначеного податку засві дчується актом перевірки.
Приймаючи до уваги, що товар на біржа (позивач) не є податко вим агентом при продажу рухо мого майна, визначення відпо відачем податкового зобов'яз ання з податку з доходів фізи чних осіб в сумі 277367,74 грн. є безп ідставним та суперечить пода тковому законодавству Украї ни, а відтак відсутній факт за ниження податкового зобов'яз ання з податку з доходів фізи чних осіб на цю суму і як наслі док відсутні правові підстав и для нарахування позивачеві штрафних (фінансових) санкці й в сумі 554735,48 грн. Позов просить задовольнити.
Відповідач подав заперече ння на адміністративний позо в, позовні вимоги заперечує.
В заперечення позовних вим ог зазначає, що перевіркою пр авильності обчислення та сво єчасності внесення до бюджет у податку з доходів фізичних осіб встановлено порушення:
1.) п. 1.15, п. 1.2 ст. 1, п. 2.1 ст. 2, пп. 3.1.1 п. 3.1 ст . З, пп. 4.2.6 п. 4.2 ст. 4, п. 7.1 ст. 7, пп. 8.1.1, пп. 8.1 .2 п. 8.1 ст. 8, п. 12.1, п. 12.3 ст. 12, пп. «а» п.19.2 с т. 19, пп. "а" пп. 20.3.1, пп. 20.3.2 п. 20.3 ст. 20 Зако ну України "Про податок з дохо дів фізичних осіб", а саме: не у триманий і не перерахований до бюджету податок з доходів фізичних осіб у сумі 277367,74 грн. з а 2007-2009 роки у випадку, коли неві рно визначено об'єкт оподатк ування при продажу рухомого майна за посередництвом пози вача.
Під час проведення перевір ки встановлено, що товарна бі ржа "Західноукраїнська Поліс ся" приймала участь в укладен ні угод купівлі-продажу тран спортних засобів: між фізичн ими особами, між фізичними та юридичними особами.
До перевірки були надано бі ржові угоди купівлі-продажу транспортних засобів, з яких перевірено 39 біржових угод. П ри укладенні даних біржових угод-фізичні особи сплачувал и податок з доходів фізичних осіб з ціни значно нижчої від фактичної ціни за яку придба валося рухоме майно - транс портні засоби, без врахуванн я марки, моделі, року випуску т ранспортних засобів. До пере вірки не надані документи, як і б підтверджували ціну зазн ачену в біржовому договорі.
Також при перевірці встано влено, що до біржових угод, укл адених на товарній біржі "Зах ідноукраїнська Полісся" за 2006 -2008 роки, додані оригінали банк івських квитанцій на сплату податку з доходів фізичних о сіб із доходу від реалізації транспортних засобів. Квита нції про сплату податку за 1 кв артал 2009 року до перевірки не н адані.
З метою встановлення варто сті 39 транспортних засобів, ві дчужених за посередництвом п озивача, для визначення пода ткового зобов'язання по пода тку з доходів фізичних осіб, б уло надіслано запити в УДАІ У МВС України в Рівненській об ласті №27041/17-131 від 19.06.2009р. В отриман ій відповіді з УДАІ УМВС Укра їни в Рівненській області №35/2 4-611 від 24.06.2009р. (вх.№794/9/01107 від 24.06.2009р.) бул о надано ксерокопії документ ів (звіт про оцінку транспорт ного засобу) щодо оцінки варт ості таких транспортних засо бів.
Отже, при укладенні біржови х угод, фізичні особи вказува ли ціну значно нижчу від оцін очної або ринкової ціни прод ажу зазначеної в звітах про о цінку транспортного засобу, з метою зменшення сум податк у з доходів фізичних осіб, що м ав утримуватися ТБЗП, як пода тковим агентом, що не відпові дає статті 280 § 4 Господарськог о кодексу України та статті 4 З акону України "Про товарну бі ржу".
Спільним наказом Мін'юсту У країни та Фонду Держмайна Ук раїни № 142/5/2092 від 24.11.2003 року затвер джено Методику товарозн авчої експертизи та оцінки т ранспортних засобів. Зазна чена Методика встановлює п орядок оцінки (визначення ва ртості) дорожніх транспортни к засобів, регламентує загал ьні принципи методики оцінки та товарознавчих досліджень , а також вимоги до оформлення результатів оцінки. Вимоги Методики є обов'язковими п ід час проведення товарознав чих досліджень всіма суб'єкт ами оціночної діяльності під час оцінки транспортних зас обів.
Методика застосовується у разі визначення вартості тр анспортного засобу для встан овлення розміру обов'язкових платежів до бюджету. В зазнач еній Методиці вживаєтьс я поняття ринкової вартості транспортного засобу, яка ви значає його як вартість за як у можливе відчуження транспо ртного засобу на ринку подіб ного транспортного засобу на дату оцінки за угодою, укладе ною між покупцем та продавце м після проведення відповідн ого маркетингу, за умови, що ко жна із сторін діяла із знання м справи, розсудливо і без при мусу.
На думку податкового орган у поняття дійсної вартості, щ о вживається у судовій практ иці за своїм змістом і числов им значенням рівнозначно рин ковій вартості.
Товарна біржа "Західноук раїнська Полісся" проводить діяльність відповідно до вим ог Закону України "Про товарн у біржу" та Статуту.
Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни «Про товарну біржу», то варна біржа є організацією, щ о об'єднує юридичних і фізичн их осіб, які здійснюють вироб ничу і комерційну діяльність , і має за мету надання послуг в укладенні біржових угод, ви явленні товарних цін, попиту і пропозицій товарів, виявле ння, упорядкування і полегше ння товарообігу і пов'язаних з ним торговельних організа цій.
Статтею 278 Господарського к одексу України визначено, що здійснення торговельно-бірж ової діяльності має на меті о рганізацію та регулювання то ргівлі шляхом надання послуг суб'єктам господарювання у з дійсненні ними торговельних операцій спеціально утворен ою господарською організаці єю - товарною біржею. Згідно ст . 279 ГКУ, товарна біржа є особлив им суб'єктом господарювання, який надає послуги в укладен ні біржових угод, виявленні п опиту і пропозицій на товари , товарних цін, вивчає, упорядк овує товарообіг і сприяє пов 'язаним з ним торговельним оп ераціям. Товарна біржа зд ійснює свою діяльність за пр инципами рівноправності уча сників біржових торгів, публ ічного проведення біржових т оргів, застосування вільних (ринкових) цін.
Згідно зі статтею 655 ЦКУ за до говором купівлі-продажу одн а сторона (продавець) передає або зобов' язується передат и майно (товар) у власність дру гій стороні (покупцеві), а . при ймає або зобов' язується при йняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Відповідно до статті 15 Зако ну України "Про товарну біржу " угода вважається укладеною з моменту її реєстрації на бі ржі. Таким чином, при проведен ні біржової операції купівлі -продажу рухомого майна одна із сторін угоди (покупець) наб ирає право власності на рухо ме майно, що придбавається, а д руга сторона угоди (продавец ь) і одержує дохід від такого п родажу тільки з моменту реєс трації угоди на біржі.
Правила оподаткування дох одів фізичних осіб встановле ні Законом України «Про пода ток з доходів фізичних осіб» .
Пунктом 1.2. статті 1 Закону Ук раїни "Про податок з доходів ф ізичних осіб" визначеної що д охід - це сума будь-яких коштів , вартість матеріального і не матеріального майна, інших а ктивів, що мають вартість, оде ржаних платником податку у в ласність або нарахованих на його користь протягом відпов ідного звітного податкового періоду з різних джерел як на території України, так і за її межами.
Відповідно до підпункту "ж" пункту 1.3. статті 1 зазначеного Закону, доходом із джерелом й ого походження з України є бу дь-який дохід, одержаний плат ником податку або нараховани й на його користь від здійсне ння будь-яких видів діяльнос ті на території України, зокр ема у вигляді доходів від про дажу рухомого майна, якщо фак т зміни власника (продажу об'є кта рухомого майна) підлягає державній реєстрації та/або нотаріальному посвідченню з гідно із законом України.
Згідно з пунктом 12.3 статті 12 З акону України "Про податок з д оходів фізичних осіб", якщо об 'єкт рухомого майна продаєть ся за посередництвом юридичн ої особи (її філії відділення , іншого відокремленого підр озділу) або представництва н ерезидента, то така особа вва жається податковим агентом п латника податку стосовно опо даткування доходів, отримани й таким платником податків в ід такого продажу. Відповідн о до підпункту 1.15 статті зазна ченого Закону визначено, що п одатковий агент - це юридична чи фізична особа, які незалеж но від їх організаційно - прав ового статусу та способу опо даткування іншими податками зобов'язані нараховувати, ут римувати та сплачувати подат ок з доходів фізичних осіб до бюджету від імені та за рахун ок платника податку, вести по датковий облік та подавати п одаткову звітність податков им органам, а також нести відп овідальність за порушення но рм цього Закону.
Відповідно до підпункту 8.1.1 п ункту 8.1 статті 8 Закону Україн и "Про податок з доходів фізич них осіб" податковий агент, як ий нараховує (виплачує) опода тковуваний дохід на користь платника податку, отримує по даток від суми такого доходу за його рахунок, використову ючи ставку податку, визначен у у відповідних пунктах стат ті 7 цього Закону.
Статтею 7 Закону України "Пр о оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діял ьність України" передбачено, що проведення оцінки майна о бов'язковим у випадках, зокре ма, оподаткування майна згід но з законом.
Відповідно до статті 9 зазна ченого Закону методичне регу лювання оцінки майна! здійсн юється у відповідних нормати вно-правових актах з оцінки майна: положенні (національн их стандартах) оцінки майна, т о затверджуються Кабінетом М іністрів України методиках та інших нормативно-правови х актах, які розробляються з у рахуванням вимог положень (н аціональних стандартів) і за тверджуються Кабінетом Міні стрів України або Фондом дер жавного майна України. Полож ення (національні стандарти) оцінки майна визначають вип адки застосування оцінювача ми методичних підходів оцінк и ринкової вартості до та вип адки і обмеження щодо застос ування методичних підходів д о визначення ринкових видів вартості майна. При цьому, якщ о законами або нормативно-пр авовими актами Кабінету Міні стрів України, договором на п роведення оцінки майна або у хвалою суду не зазначено вид вартості, який повинен бути в изначений в результаті оцінк и, визначається ринкова варт ість. Положення (національні стандарти) оцінки майна є обо в'язковими до виконання суб'є ктами оціночної діяльності п ід час проведення ними оцінк и майна всіх форм власності т а в будь-яких випадках її пров едення. Пунктом 8 Правил держа вної реєстрації та обліку ав томобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструй ованих на шасі автомобілів, м отоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівприч епів та мотоколясок, затверд жених постановою Кабінету Мі ністрів України від 7 вересня 1998 року № 1388 визначено, що реєст рація транспортних засобів з дійснюється, зокрема, на підс таві документів, що посвідчу ють оцінку вартості транспор тного засобу, яка провадитьс я спеціалістом, що пройшов не обхідну підготовку у встанов леному порядку і має відпові дні документи. Реєстрація тр анспортних засобів проводит ься за умови сплати їх власни ками передбачених законодав ством податків.
Згідно з частиною 2 статті 280 Господарською Кодексу Украї ни товарна біржа зобов'язана регулювати біржові операції та ціни на товари, що допускаю ться до обігу на біржі.
У відповідності з п.20.2. статт і 20 Закону , при порушенні прав ил нарахування, утримання та сплати до бюджету податку з д оходів платника податку, фін ансову відповідальність нес е податковий агент; відповід альність за погашення податк ового зобов'язання по податк у з доходів фізичних осіб пок ладається на податкового аге нта згідно пп. 20.3.2. п.20.3. ст. 20 Закон у 889-ІУ.
Таким чином товарна біржа "З ахідноукраїнська Полісся" є податковим агентом стосовн о оподаткування доходів, отр иманих таким платником подат ку від продажу рухомого майн а і вона невірно визначила об 'єкт оподаткування. Тому з рах уванням оціночної вартості в ідчужених транспортних засо бів, визначеної звітами про о цінку дорожнього транспортн ого засобу, наданими УДАІ УМВ С України в Рівненській обла сті, керуючись п.20.2. та п.20.3. ст. 20 За кону № 889 - IV, встановлено: не утри маний і не перерахований до б юджету податок з доходів фіз ичних осіб в загальній сумі 277 367,74 грн. за 2007р.- І кв. 2009р.
Просить податковий орган у позові відмовити повністю.
Заслухавши у відкритому су довому засіданні пояснення п редставників сторін досліди вши подані ними письмові док ази, оцінивши їх за своїм внут рішнім переконанням, що ґрун тується на всебічному, повно му і об'єктивному розгляді у с удовому процесі всіх обстави н справи в їх сукупності, суд п рийшов до висновку, що позива чу у задоволенні позову слід відмовити повністю. (позов по зивача підлягає до задоволен ня повністю / частково)
Суд виходив з такого.
Як вбачається із матеріалі в справи податковим органом - державною податковою інспе кцією у м.Рівне з 15.06.2009 року по 23.06. 2009 року проведено позапланову виїзну перевірку товарної б іржі «Західноукраїнська Пол ісся» дотримання вимог подат кового законодавства з питан ь правильності обчислення та своєчасності внесення до бю джету податку з доходів фізи чних осіб за період з 07.09.2006 р. по 3 1.03.2009 р.
За результатами перевірки відповідачем складено акт № 816/147/17-100/34580643 від 26.06.2009 року у якому від ображено порушення вимог под аткового законодавства плат ником податків, зокрема п. 1.15, п . 1.2 статті 1, п. 2.1 статті 2, пп. 3.1.1 п. 3.1, п . 3.5 статті 3, пп. 4.2.1, пп. 4.2.6 п. 4.2 статті 4, п. 7.1 статті 7, пл. 8.1.1, 8.1.2 п. 8.1 статті 8, п. 12.1, п. 12.3 статті 12, пп. «а» п. 19.2 ста тті 19, пп. «а» пп. 20.3.1, пп. 20.3.2 п. 20.3 стат ті 20 Закону України «Про подат ок з доходів фізичних осіб», в результаті чого не був утрим аний і не був перерахований д о бюджету податок з доходів ф ізичних осіб в загальній сум і 277384,25 грн.
За результатами розгляду а кту перевірки податковий орг ан оформив та вручив позивач у податкове повідомлення-ріш ення від 07.07.2009 р. №0001601742/0/17-123, яким за в ищевказані порушення, згідно з підпунктом «б» підпункту 4.2 .2 пункту 4.2 статті 4, пп. 17.1.9 п. 17.1 ст. 17 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платн иків податків перед бюджетам и та державними цільовими фо ндами» визначено платнику по даткове зобов'язання за пода тком з доходу фізичних осіб в сумі 832152,75 грн., у тому числі за ос новним платежем - 277384,25 грн., за шт рафними (фінансовими) санкці ї - 554768,50 грн.
Позивач погодився з виснов ком відповідача про те, що дох оди фізичних осіб, одержані з а договорами цивільно-правов ого характеру, повинні опода тковуватися при їх нарахуван ні без виключення з нарахова ної суми відрахувань до пенс ійного фонду.
Враховуюча цю обставину, по зивач сплатив до бюджету пла тіжним дорученням №74 віл 13.07.2009 р . податок з доходів фізичних о сіб в сумі 49,53грн. (основний пла тіж -16,51грн., штрафні санкції - 33,02 грн.).
Позивачем у іншій частині п одаткового повідомлення ріш ення (в частині визначення по даткового зобов'язання з под атку з доходів фізичних осіб у сумі 832103,22 грн., в тому числі за основним платежем - 277367,74 грн., за штрафними (фінансовими) санк ціями - 554735,48 грн.), відповідно д о статті 5 Закону України «Про порядок погашення зобов'яза нь платників податків перед бюджетами та державними ціль овими фондами», застосовано процедуру адміністративног о оскарження.
Рішенням відповідача №32334/25-09 від 28.07.2009р. про результати розгл яду первинної скарги, рішенн ям Державної податкової адмі ністрації в Рівненській обла сті №18042/25-16/230 від 01.10.2009 року та Держа вної податкової адміністрац ії України №11100/6/25-0315 від 29.10.2009 року п ро результати розгляду повто рної скарги оскаржуване пода ткове повідомлення-рішення з алишено без змін, а скарги поз ивача - без задоволення.
За результатами розгляду с карг позивача відповідач при йняв податкові повідомлення -рішення від 06.08.2009 р. №0001601742/1/17-123, від 09 .10.2009 р. №0001601742/2/17-123, від 06.11.2009 р. №0001601742/3/17-123, як ими повторно визначено позив ачеві податкове зобов'язання з податку з доходів фізичних осіб у сумі 832152,75 грн., у тому числ і за основним платежем - 277384,25 гр н., за штрафними (фінансовими) санкціями -554768,50 грн.
Податкове повідомлення-рі шення від 07.07.2009 р. №0001601742/0/17-123 та пода ткові повідомлення-рішення, які прийняті у процедурі адм іністративного оскарження (в ід 06.08.2009 р. №0001601742/1/17-123, від 09.10.2009 р. №0001601742/2/17 -123, від 06.11.2009 р. №0001601742/3/17-123) в частині ви значення податкового зобов'я зання з податку з доходів фіз ичних осіб у сумі 832103,22 грн., в том у числі за основним платежем - 277367,74 грн., за штрафними (фінансо вими) санкціями - 554735,48 грн. під лягають визнанню протиправн ими та скасуванню.
Як прослідковується із акт у перевірки (арк. 4-7 та додаток 7 акта перевірки) платником по датку - товарною біржею «Захі дноукраїнська Полісся», на д умку податкового органу, нев ірно визначено об'єкт оподат кування при продажу рухомого майна, в результаті чого не ут риманий та не перерахований до бюджету податок з доходів фізичних осіб в сумі 277367,74 грн. П ри цьому, відповідач посилає ться на порушення позивачем п. 1.15, п. 1.2 статті 1, п. 2.1 статті 2, пп. 3. 1.1 п. 3.1 статті 3, пп. 4.2.6 п. 4.2 статті 4, п . 7.1 статті 7, пп. 8.1.1, 8.1.2 п. 8.1 статті 8, п. 12.1, п. 12.3 статті 12, пп. «а» п. 19.2 статт і 19, пп. «а» пп. 20.3.1, пп. 20.3.2 п. 20.3 статті 20 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб».
Такий висновок спростовує ться наступним.
1. Відповідно до пункту 1.15 ста тті 1 Закону України «Про пода ток з доходів фізичних осіб» податковий агент - юридична о соба (її філія, відділення, інш ий відокремлений підрозділ) або фізична особа чи предста вництво нерезидента - юридич ної особи, які незалежно від ї х організаційно-правового ст атусу та способу оподаткуван ня іншими податками зобов'яз ані нараховувати, утримувати та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахун ок платника податку, вести по датковий облік та подавати п одаткову звітність податков им органам відповідно до зак ону, а також нести відповідал ьність за порушення норм цьо го Закону.
Підпунктом 8.1.1 пункту 8.1 статт і 8 Закону України «Про подато к з доходів фізичних осіб» вс тановлено, що податковий аге нт, який нараховує (виплачує) о податковуваний дохід на кори сть платника податку, утриму є податок від суми такого дох оду за його рахунок, використ овуючи ставку податку, визна чену у відповідних пунктах с татті 7 цього Закону.
Відповідно до пункту 12.3 стат ті 12 Закону України «Про подат ок з доходів фізичних осіб», я кщо об'єкт рухомого майна про дається за посередництвом юр идичної особи (її філії, відді лення, іншого відокремленого підрозділу) або представниц тва нерезидента, то така особ а вважається податковим аген том платника податку стосовн о оподаткування доходів, отр иманих таким платником подат ку від такого продажу.
Пунктом 12.5 статті 12 Закону Ук раїни «Про податок з доходів фізичних осіб» передбачено, що податковим агентом при зд ійсненні операцій з відчужен ня об'єктів рухомого майна в п орядку, передбаченому в стат ті 12 цього Закону, є нотаріус, я кий посвідчує відповідний до говір або дійсність підписів сторін угоди за наявності до кумента про сплату податку с торонами договору.
Статтею 12 Закону України «П ро податок з доходів фізични х осіб» визначено, що податко вим агентом при здійсненні о перацій з об'єктами рухомого майна є особа, яка здійснює по середництво за угодою з рухо мим майном або нотаріус, який посвідчує відповідний догов ір або дійсність підписів ст орін угоди.
Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» не р озкриває змісту посередницт ва як ознаки податкового аге нта. Відповідно до частини пе ршої статті 295 Господарського кодексу України комерційне посередництво (агентська дія льність) є підприємницькою д іяльністю, що полягає в надан ні комерційним агентом послу г суб'єктам господарювання п ри здійсненні ними господарс ької діяльності шляхом посер едництва від імені, в інтерес ах, під контролем і за рахунок суб'єкта, якого він представл яє.
Комерційним агентом може б ути суб'єкт господарювання (г ромадянин або юридична особа ), який за повноваженням, основ аним на агентському договорі , здійснює комерційне посере дництво.
Не є комерційними агентами підприємці, що діють хоча і в чужих інтересах, але від влас ного імені (частина третя ста тті 295 Господарського кодексу України).
Відповідно до частини перш ої статті 279 Господарського ко дексу України товарна біржа є особливим суб'єктом господ арювання, який надає послуги в укладенні біржових угод, ви явленні попиту і пропозицій на товари, товарних цін, вивча є, упорядковує товарообіг і с прияє пов'язаним з ним торгов ельним операціям. Товарна біржа не займається комерці йним посередництвом і не має на меті одержання прибутку (ч астина сьома статті 279 ГК Укра їни).
2. Правові умови створення т а діяльності товарних бірж н а території України визначаю ться Законом України «Про то варну біржу».
Відповідно до статті 1 Закон у України «Про товарну біржу » товарна біржа є організаці єю, що об'єднує юридичних і фіз ичних осіб, які здійснюють ви робничу і комерційну діяльні сть, і має за мету надання посл уг в укладенні біржових угод , виявлення товарних цін, попи ту і пропозицій на товари, вив чення, упорядкування і полег шення товарообігу і пов'язан их з ним торговельних операц ій. Товарна біржа не займа ється комерційним посередни цтвом і не має на меті одержан ня прибутку. Діяльність това рної біржі здійснюється відп овідно до цього Закону та чин ного законодавства України, статуту біржі, правил біржов ої торгівлі та біржового арб ітражу.
Відповідно до статті 4 Закон у України «Про товарну біржу » товарна біржа забезпечує с творення умов для проведення біржової торгівлі, надання ч ленам і відвідувачам біржі о рганізаційних та інших послу г. Право здійснювати біржові операції покладено тільки н а її членів або брокерів, які з обов'язані проводити розраху нки за своїми угодами відпов ідно до правил біржової торг івлі.
Угоди, зареєстровані на бір жі, не підлягають нотаріальн ому посвідченню і вважаються укладеними з моменту їх реєс трації на біржі (стаття 15 Зако ну України «Про товарну бірж у»).
Таким чином, керуючись вимо гами законодавства, позивач як товарна біржа є організац ією, що об'єднує осіб, які здій снюють виробничу і комерційн у діяльність, та має за мету на дання послуг в укладенні і юр идичному оформленні біржови х угод. Саме за надання послуг позивач отримує плату, проте , грошові кошти за реалізован е майно на банківський рахун ок позивача не надходять та, в ідповідно, з рахунку позивач а не виплачуються.
3. Відповідно до положень за конодавства України посеред ником може бути повірений (за договором доручення) або ком ісіонер (за договором комісі ї).
Статтею 1000 Цивільного кодек су України встановлено, що за договором доручення повірен ий зобов'язується вчинити ві д імені та за рахунок другої с торони (довірителя) певні юри дичні дії.
Відповідно до статті 1011 Циві льного кодексу України за до говором комісії одна сторона (комісіонер) зобов'язується з а дорученням другої сторони (комітента) за плату вчинити о дин або кілька правочинів ві д свого імені, але за рахунок к омітента.
Товарна біржа при укладе нні біржових угод (контракті в) не виступає ні повіреним, ні комісіонером. Розрахунки за біржовими угодами відбувают ься між сторонами (продавцем і покупцем). Тобто, продавець рухомого майна отримує дохід безпосередньо від покупця.
Вищенаведеним підтверджує ться, що позивач посередниць ку діяльність у договорах, що укладаються на біржі, не здій снює, а тому не містить ознак п одаткового агента в розумінн і Закону України «Про подато к з доходів фізичних осіб». От же, позивач не повинен нарахо вувати та утримувати податок з доходів фізичних осіб - пр одавців рухомого майна.
В такій ситуації податок з д оходів повинні сплачувати са мостійно продавці рухомого м айна, що й було зроблено при оп ераціях продажу за угодами, з ареєстрованими позивачем. Сп лата продавцями рухомого май на зазначеного податку засві дчується актом перевірки (до даток 7, графа 8).
Враховуючи, що товарна бірж а (позивач) не є податковим аге нтом при продажу рухомого ма йна, визначення відповідачем податкового зобов'язання з п одатку з доходів фізичних ос іб в сумі 277367,74 грн. є безпідстав ним та суперечить податковом у законодавству України.
4. Податкові повідомлення-рі шення відповідача від 07.07.2009 р. № 0001601742/0/17-123 (від 06.08.2009 р. №0001601742/1/17-123, від 09.10.2009 р. №0001601742/2/17-123, від 06.11.2009 р. №0001601742/3/17-123) вста новлюють позивачу, відповідн о до підпункту 17.1.9 пункту 17.1 ста тті 17 Закону України «Про поря док погашення зобов'язань пл атників податків перед бюдже тами та державними цільовими фондами» штрафні (фінансові ) санкції в сумі 554768,50 грн.
Відповідно до підпункту 17.1.9 пункту 17.1 статті 17 Закону Украї ни «Про порядок погашення зо бов'язань платників податків перед бюджетами та державни ми цільовими фондами» у разі коли платник податків здійс нює продаж (відчуження) товар ів (продукції) або здійснює гр ошові виплати без попередньо го нарахування та сплати под атку, збору (обов'язкового пла тежу), якщо відповідно до зако нодавства таке нарахування т а сплата є обов'язковою перед умовою такого продажу (відчу ження) або виплати, такий плат ник податків сплачує штраф у подвійному розмірі від суми зобов'язання з такого податк у, збору (обов'язкового платеж у).
Враховуючи, що доводи позив ача, наведені в позовній заяв і, спростовують факт занижен ня податкового зобов'язання з податку з доходів фізичних осіб на суму 277367,74 грн., відсутні правові підстави для нараху вання позивачеві штрафних (ф інансових) санкцій в сумі 554735,48 г рн.
Податковий орган не довів п равомірності свого рішення.
З огляду на вищевикладене с уд приходить до висновку, що п озов підлягає до задоволення .
Витрати по сплаті судового збору відшкодовуються позив ачу з державного бюджету від повідно до вимог статті 94 Коде ксу адміністративного судоч инства України.
Керуючись статтями < Текст >, 160-163 Кодексу адміністративно го судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
< Текст > Позов задовольн ити повністю. < Текст >
Податкові повідомлення-рі шення №0001601742/0/17-123 від 07.07.2009 р. (від 06.08.2009 р. №0001601742/1/17-123, від 09.10.2009 р. №0001601742/2/17-123, від 0 6.11.2009 р. №0001601742/3/17-123), прийняті Державн ою податковою інспекцією у м .Рівне, визнати протиправним и та скасувати їх з моменту пр ийняття в частині визначення податкового зобов'язання з п одатку з доходів фізичних ос іб у сумі 832 103,22 грн., в тому числі за основним платежем 277 367,74 грн., за штрафними (фінансовими) са нкціями - 554 735,48 грн.
Присудити на користь позив ача Товарна біржа "Західн оукраїнська Полісся" із Держ авного бюджету судовий збір у розмірі 3,40грн.
Постанова набирає законн ої сили після закінчення стр оку подання заяви про апеляц ійне оскарження, якщо таку за яву не було подано. Якщо заяву про апеляційне оскарження б уло подано, але апеляційна ск арга не була подана у встанов лений строк, постанова набир ає законної сили після закін чення цього строку. У разі под ання апеляційної скарги пост анова, якщо її не скасовано, на бирає законної сили після за кінчення апеляційного розгл яду справи.
Постанова може бути оскарж ена до Львівського апеляційн ого адміністративного суду ч ерез суд першої інстанції, як ий ухвалив постанову. Заява п ро апеляційне оскарження под ається протягом 10-ти днів з дн я складання постанови в повн ому обсязі. Якщо постанову бу ло проголошено у відсутності особи, яка бере участь у справ і, то строк подання заяви про а пеляційне оскарження обчисл юється з дня отримання нею ко пії постанови.
Апеляційна скарга на пост анову суду першої інстанції подається протягом 20-ти днів п ісля подання заяви про апеля ційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без п опереднього подання заяви пр о апеляційне оскарження, якщ о скарга подається у строк, вс тановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя < П ідпис > Юрчук М.І.
Постанова у повному обс язі складена 10.04.10р.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2010 |
Оприлюднено | 06.09.2010 |
Номер документу | 9824344 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Юрчук М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні