Рішення
від 13.07.2021 по справі 910/7127/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

13.07.2021Справа № 910/7127/21

Господарський суд міста Києва в складі судді Коткова О.В., розглянувши у спрощеному позовному провадженні справу № 910/7127/21

за позовом Першого заступника керівника Київської міської прокуратури в інтересах держави в особі Київської міської державної адміністрації

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бета-Рент"

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача:

1. Київська міська рада

2. Київське комунальне об`єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста "Київзеленбуд"

3. Управління екології та природних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

про стягнення грошових коштів

Без виклику учасників судового процесу.

СУТЬ СПОРУ:

05 травня 2021 року до Господарського суду міста Києва від Першого заступника керівника Київської міської прокуратури в інтересах держави в особі Київської міської державної адміністрації (позивач) надійшла позовна заява № 15/1-5140-21 від 30.04.2021 року до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бета-Рент" (відповідач) про стягнення відновної вартості видалених насаджень у розмірі 697 206,70 грн. (шістсот дев`яносто сім тисяч двісті шість гривень 70 копійок).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем в порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах" № 1045 від 01.08.2006 року та ст. 28 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" знесено всі зелені насадження, які підлягали видаленню та знесено 25 дерев, 22 кущі та 0,0125 га газону, які підлягали збереженню. Несплата відповідачем відновної вартості зелених насаджень призвела до недоотримання державою бюджетних коштів, чим завдано шкоди державі у розмірі 697 206,70 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 13.05.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи № 910/7127/21 здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; встановлено відповідачу строк у п`ятнадцять днів з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позов із урахуванням вимог, передбачених статтею 165 Господарського процесуального кодексу України, з викладенням мотивів повного або часткового відхилення вимог позивача з посиланням на діюче законодавство; докази направлення відзиву позивачу; залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Київську міську раду, Київське комунальне об`єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста "Київзеленбуд" та Управління екології та природних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Так, ухвалу суду про відкриття провадження у даній справі було направлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Бета-Рент" за адресою: 04107, м. Київ, вул. Багговутівська, 17-21, яка вказана в позовній заяві та відповідає адресі місцезнаходження у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Водночас, суд звертає увагу, що поштове відправлення з ухвалою суду про відкриття провадження у даній справі не було вручене відповідачу та було повернуте до суду з відміткою у довідці відділення поштового зв`язку на відповідному конверті адресат відсутній за вказаною адресою - 19.05.2021 року.

Згідно приписів ч. 7 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

В п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України визначено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Виходячи зі змісту статей 120, 242 Господарського процесуального кодексу України, пунктів 11, 17, 99, 116, 117 Правил надання послуг поштового зв`язку, суд дійшов висновку, що у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії або судове рішення направлено судом рекомендованим листом за належною поштовою адресою, яка була надана суду відповідною стороною, і судовий акт повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то необхідно вважати, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії або про прийняття певного судового рішення у справі.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 14.08.2020 року у справі № 904/2584/19.

Встановлений порядок надання послуг поштового зв`язку, доставки та вручення рекомендованих поштових відправлень, строк зберігання поштового відправлення забезпечує адресату можливість вжити заходів для отримання такого поштового відправлення та, відповідно, ознайомлення з судовим рішенням.

Враховуючи відсутність в матеріалах справи підтверджень наявності порушень оператором поштового зв`язку вимог Правил надання послуг поштового зв`язку, суд вважає, що факт неотримання відповідачем поштової кореспонденції, якою суд, з додержанням вимог процесуального закону, надсилав ухвалу про відкриття провадження у справі за належною адресою та яка повернулася до суду у зв`язку з її неотриманням адресатом, залежав від волевиявлення самого адресата, тобто мав суб`єктивний характер та є наслідком неотримання адресатом пошти під час доставки за вказаною адресою і незвернення самого одержувача кореспонденції до відділення пошти для отримання рекомендованого поштового відправлення.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 28.09.2020 року у справі № 910/9791/18.

Отже, керуючись приписами п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку, що днем вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі від 13.05.2021 року у справі № 910/7127/21 є 19.05.2021 року.

Тобто, строк для надання відзиву на позовну заяву до 03.06.2021 року (включно).

На адресу суду від відповідача відзиву на позов, клопотань, заяв тощо не надходило.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

За таких обставин, приймаючи до уваги, що відповідач так і не скористався наданими йому процесуальними правами, а за висновками суду у матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у ній документами відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно з ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.

Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами (ч. 5 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України).

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Київської міської ради від 16.09.2010 року № 40/4852 Товариству з обмеженою відповідальністю Бета-Рент передано в довгострокову оренду на 15 років земельну ділянку площею 0,36 га на вул. Багговутівській, 17-21 (літера М) у Шевченківському районі м. Києва для реконструкції корпусу товарів народного вжитку під адміністративну будівлю та її подальшої експлуатації й обслуговування.

Пунктом 4.3 рішення передбачено, що відшкодування відновної вартості зелених насаджень та інші питання майнових відносин вирішувати в установленому порядку.

Згідно вищевказаного рішення між Київською міською радою та ТОВ Бета-Рент 11.10.2011 року укладено договір оренди вказаної земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:91:078:0094.

05.12.2011 року на підставі акту приймання-передачі земельної ділянки орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:91:078:0094 площею 0,3577 га по вул. Багговутівській, 17-21 (літера М) у Шевченківському районі м. Києва для реконструкції корпусу товарів народного вжитку під адміністративну будівлю та її подальшої експлуатації й обслуговування.

На підставі звернення ТОВ Бета-Рент від 21.08.2018 року № 21/08/2018-1 постійно діючою комісією з обстеження зелених насаджень м. Києва проведено обстеження зелених насаджень, що підлягали видаленню та збереженню на земельній ділянці по вул. Багговутівська, 17-21 (літера М) у м. Києві, про що складено акт № 236 від 14.09.2018 року.

Відповідно до акту обстеження зелених насаджень № 236 до видалення підлягало 60 дерев, 1 кущ та 0,0105 га газону, збереженню підлягало 27 дерев, 22 куща та 0,0125 га газону. Відновна вартість зелених насаджень, які підлягали видаленню становить 413 690,50 грн., відновна вартість зелених насаджень, які підлягають збереженню, становить 367 366,20 грн.

Водночас, товариством знесено всі зелені насадження, які підлягали видаленню та знесено майже всі зелені насадження, які підлягали збереженню - 25 дерев, 22 кущі та 0,0125 га газону. Вказане видалення зелених насаджень виявлено за результатами огляду працівниками КО Київзеленбуд зелених насаджень на земельній ділянці по вул. Багговутівська, 17-21 (літера М) у м. Києві, про що складено акт від 30.05.2019 року.

На підставі Методики визначення відновної вартості зелених насаджень, затвердженої наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 12.05.2009 року № 127 та Порядку видалення зелених насаджень на території міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 27.10.2011 року № 384/6600 зі змінами, внесеними рішенням Київради № 126/2348 від 06.04.2017 року, КО Київзеленбуд проведено розрахунок відновної вартості зелених насаджень, що підлягали видаленню, розмір якої склав 413 690,50 грн. та відновної вартості зелених насаджень, що підлягали збереженню, однак були видалені товариством, розмір якої склав 333 516,20 грн.

У зв`язку із виявленням знесення зелених насаджень, КО Київзеленбуд направлено на адресу ТОВ Бета-Рент лист від 12.06.2019 року з проханням надати копії платіжних документів щодо сплати до міського бюджету коштів відновної вартості зелених насаджень, які буди видалені. Вказаний лист було повернуто КО Київзеленбуд .

Відповідно до листа від 27.11.2020 року № 077-5259 Управління екології та природних ресурсів КМДА охоронний договір на зелені насадження товариством не укладався та відновна вартість зелених насаджень, що підлягали видаленню (413 690,50 грн.), сплачена частково в розмірі 50 000,00 грн., що підтверджується банківською випискою від 26.09.2018 року.

У відповідності до листів Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві від 18.11.2020 року, Департаменту містобудування та архітектури КМДА від 05.01.2021 року, Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві від 11.03.2021 року інформація про наявність документів, які надають право на виконання будівельних робіт на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:91:078:0094 за адресою: вул. Багговутівська, 17-21 (літ. М) у Шевченківському районі м. Києва відсутня.

На твердження Першого заступника керівника Київської міської прокуратури, ТОВ Бета-Рент знесено зелені насадження, які підлягали видаленню, та частково зелені насадження, які підлягали збереженню, без ордеру на видалення зелених насаджень, який видається на території міста Києва Управлінням екології та природних ресурсів КМДА, та без дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, які повинні бути отримані відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Вказані обставини стали підставою для звернення Першого заступника керівника Київської міської прокуратури з позовом про стягнення з ТОВ Бета-Рент відновної вартості видалених насаджень у розмірі 697 206,70 грн.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно зі ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

За ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Так, згідно зі ст. 13 Конституції України держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

У даному випадку порушення інтересів держави полягає у тому, що несплата товариством відновної вартості зелених насаджень, розмір якої є значним, призвела до недоотримання державою бюджетних коштів, чим завдано шкоди державі в особі Київської міської державної адміністрації.

Необхідність захисту порушених інтересів держави в особі Київської міської державної адміністрації зумовлена також і тим, що несвоєчасне надходження до спеціального фонду бюджету міста Києва коштів, належних до сплати за відновну вартість зелених насаджень, призводить до неможливості здійснювати збереження, відновлення зелених насаджень та покращення рекреаційних умов життя та здоров`я мешканців міста Києва.

Наведене беззаперечно свідчить про порушення державних та суспільних інтересів.

Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 20, п. 2 ч. 1 ст. 21 Закону України Про благоустрій населених пунктів організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях є елементами (частинами) об`єктів благоустрою.

Одним із органів управління у сфері благоустрою населених пунктів відповідно до положень ст. ст. 5, 9 Закону України Про благоустрій населених пунктів є місцева державна адміністрація.

На території міста Києва таким органом є Київська міська державна адміністрація.

Як передбачено ч. ч. 2, 3 ст. 1 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Відповідно до п.п. 3, 7 ч. 1 ст. 13, п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 16 , п.п. 1 ч. 1 ст. 18 цього ж Закону до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань бюджету, фінансів та обліку, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля. Місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль в тому числі і за станом фінансової дисципліни, обліку та звітності, виконанням державних контрактів і зобов`язань перед бюджетом, належним і своєчасним відшкодуванням шкоди, заподіяної державі, використанням та охороною земель, лісів, надр, води, атмосферного повітря, рослинного і тваринного світу та інших природних ресурсів. Місцева державна адміністрація складає, схвалює і подає на розгляд ради проект відповідного бюджету та забезпечує його виконання, звітує перед відповідною радою про його виконання.

Одним із структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є Управління екології та природних ресурсів КМДА, серед завдань якого є реалізація державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони рослинного світу, формування, збереження та використання екологічної сфери та ін. (п.п. 1, 3 Положення про Управління, яке затверджене розпорядженням КМДА від 11.12.2017 № 1599).

Управління екології та природних ресурсів КМДА бере участь у формуванні та реалізації політики щодо озеленення територій міста, готує проекти розпоряджень КМДА про надання дозволу на видалення зелених насаджень у випадках, передбачених законодавством, видає ордери на видалення зелених насаджень, здійснює моніторинг стану навколишнього природного середовища у визначеному законодавством порядку, здійснює забезпечення контролю за цільовим використанням коштів Київського міського фонду охорони навколишнього природного середовища, затверджує склад постійно діючої комісії з обстеження зелених насаджень міста Києва та бере участь у роботі цієї комісії, здійснює контроль за станом виконання охоронного договору на зелені насадження, здійснює державний контроль за використанням рослинного світу та інших природних ресурсів у встановленому порядку, а також може представляти інтереси КМДА у судах ( п.п. 4.18-4.20, 4.24, 4.7-4.82, 4.93, 5.9 Положення про Управління).

Таким чином, Київська міська державна адміністрація наділена державою повноваженнями щодо вирішення питань бюджету, фінансів та обліку, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Отже, саме Київська міська державна адміністрація повинна виконувати відповідні функції, здійснювати контроль за сплатою суб`єктами господарювання відновної вартості зелених насаджень та своєчасно реагувати на порушення в цій сфері.

Виконання субсидіарної ролі щодо заміни відповідного органу, який неналежно здійснює захист інтересів держави, є конституційним обов`язком прокурора вживати заходів щоб інтереси держави не залишалися незахищеними.

Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 26.02.2019 року у справі № 905/803/18.

Київська міська державна адміністрація захист інтересів держави щодо стягнення відновної вартості зелених насаджень не здійснює, хоча має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.

Зазначені обставини є безумовно виключним випадком для застосування прокурором вимог ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру , щоб інтереси держави не залишались не захищеними.

Крім того, надмірна формалізація інтересів держави , особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 року у справі № 806/1000/17, від 02.10.2018 року у справі № 4/166, від 17.10.2018 року у справі № 910/11919/17, від 08.02.2019 року у справі № 915/20/18, від 19.03.2019 року у справі № 925/1381/16.

Листом від 19.11.2020 року № 15/1-196вих-20 Київська міська прокуратура зверталася до Київської державної адміністрації, Управління екології та природних ресурсів КМДА щодо вжитих заходів реагування по стягненню відновної вартості зелених насаджень з ТОВ Бета-Рент .

За інформацією Управління екології та природних ресурсів КМДА (лист № 077-5259 від 27.11.2020 року), Управлінням направлено лист № 077-4802 від 30.10.2020 року до ТОВ Бета-Рент щодо надання копій платіжних документів, які підтверджують сплату відновної вартості зелених насаджень, що були видалені на земельній ділянці по вул. Багговутівська, 17-21 (літера М) у м. Києві, копій проектної документації на озеленення. У листі також зазначено, що у випадку залишення без розгляду чи невиконання товариством цього листа, Управління будуть застосовані заходи досудового врегулювання щодо відшкодування коштів.

Київська міська прокуратура звернулася до Управління екології та природних ресурсів КМДА з листом від 01.03.2021 року № 15/1-204вих-21 щодо стану сплати товариством відновної вартості зелених насаджень, вжитих заходів до її стягнення та розгляду листа Управління № 077-4802 від 30.10.2020 року.

Листом від 17.03.2021 року № 077-1402 Управлінням екології та природних ресурсів КМДА повідомлено, що товариством відповіді та проектної документації на озеленення не надано, кошти сплачено частково у розмірі 50 000,00 грн., заходи до стягнення решти коштів відновної вартості Управлінням не вживалися.

Крім того, прокуратура повідомила Київську міську державну адміністрацію про намір звернутися до Господарського суду міста Києва з позовом в інтересах держави.

Отже, прокурором була надана можливість компетентному органу відреагувати на порушення інтересів держави щодо сплати відновної вартості зелених насаджень, зокрема, шляхом подання позову.

Таким чином, Київська міська державна адміністрація, будучи обізнаною про порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту з позовом до суду не зверталась.

При цьому, нездійснення захисту державних інтересів у даному випадку виявляється в усвідомленій пасивній поведінці адміністрації, яка будучи уповноваженим державою суб`єктом по захисту відповідних інтересів, жодних дій по усуненню викладених в позові порушень не вживала.

Невжиття Київською міською державною адміністрацією жодних заходів протягом розумного строку після того, як їй стало відомо про можливе порушення інтересів держави, повинно кваліфікуватись як бездіяльність щодо захисту державних інтересів.

Відповідно до постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 року у справі № 912/2385/18 прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України Про прокуратуру , і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва.

Враховуючи викладене, бездіяльність Київської міської державної адміністрації, тобто нездійснення повноважень по захисту державних інтересів, відповідно до ст. 131-1 Конституції України та ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру є підставою для вжиття міською прокуратурою заходів представницького характеру шляхом пред`явлення відповідного позову з метою захисту інтересів держави.

Як вже зазначалося судом вище, рішенням Київської міської ради від 16.09.2010 року № 40/4852 Товариству з обмеженою відповідальністю Бета-Рент передано в довгострокову оренду на 15 років земельну ділянку площею 0,36 га на вул. Багговутівській, 17-21 (літера М) у Шевченківському районі м. Києва для реконструкції корпусу товарів народного вжитку під адміністративну будівлю та її подальшої експлуатації й обслуговування.

Пунктом 4.3 рішення передбачено, що відшкодування відновної вартості зелених насаджень та інші питання майнових відносин вирішувати в установленому порядку.

На підставі вищевказаного рішення між Київською міською радою та ТОВ Бета-Рент 11.10.2011 року укладено договір оренди вказаної земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:91:078:0094.

05.12.2011 року згідно акту приймання-передачі земельної ділянки орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:91:078:0094 площею 0,3577 га по вул. Багговутівській, 17-21 (літера М) у Шевченківському районі м. Києва для реконструкції корпусу товарів народного вжитку під адміністративну будівлю та її подальшої експлуатації й обслуговування.

Відповідно до п. 3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 року № 1045 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (надалі - Порядок) видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється: за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради на підставі ордера (крім випадків, передбачених пунктами 7-10 цього Порядку); на підставі одного з документів, визначених частиною першою статті 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , до прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (в даному випадку таке видалення не потребує прийняття рішення компетентним органом).

Пунктом 4 Порядку передбачено, що підставою для прийняття рішення компетентним органом є заява про видалення зелених насаджень, подана юридичною чи фізичною особою. Після надходження заяви компетентний орган утворює комісію з питань вивчення стану зелених насаджень та їх відновної вартості, яка у п`ятиденний строк визначає стан зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, і їх відновну вартість та складає акт обстеження тих насаджень, що підлягають видаленню. Голова комісії готує у п`ятиденний строк проект рішення компетентного органу про видалення зелених насаджень, в якому зазначається інформація про кількість зелених насаджень, що підлягають видаленню і залишаються на земельній ділянці. Компетентний орган у місячний строк після надходження зазначеного проекту рішення про видалення зелених насаджень приймає відповідне рішення і видає наступного дня заявнику його копію для оплати відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню.

Пунктом 5 Порядку передбачено, що ордер на видалення зелених насаджень компетентний орган видає не пізніше наступного робочого дня після подання заявником документа про сплату відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню. Методику визначення відновної вартості зелених насаджень і зразок ордера затверджує Мінрегіон. Відновна вартість зелених насаджень, що належать до комунальної власності, сплачується до відповідного місцевого бюджету.

Відповідно до п.п. 4, 5, 6, 7 Порядку видалення зелених насаджень на території міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 27.10.2011 № 384/6600 зі змінами, внесеними рішенням Київради № 126/2348 від 06.04.2017, видалення зелених насаджень на території міста Києва здійснюється за розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на підставі ордера на видалення зелених насаджень (крім випадків, передбачених пунктом 15 цього Порядку). Для видалення зелених насаджень заявник звертається Департаменту (Центру) надання адміністративних послуг КМДА із заявою про видалення зелених насаджень та визначеним переліком документів. Обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, здійснюється постійно діючою комісією з обстеження зелених насаджень м. Києва (далі - комісія) на підставі звернення, що подається заявником до Київського комунального об`єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста Київзеленбуд .

Комісія у п`ятиденний строк з моменту надходження заяви визначає стан зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, і складає акт обстеження тих насаджень, що підлягають видаленню, за зразком, затвердженим наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України Про затвердження Методики визначення відновної вартості зелених насаджень від 12.05.2009 № 127.

Підпунктом 15.1 пункту 15 Порядку видалення зелених насаджень на території міста Києва передбачено особливості видалення зелених насаджень у місті Києві. Видалення зелених насаджень в межах земельної ділянки, відведеної у власність або користування суб`єктам господарювання для будівництва об`єктів містобудування, а також реконструкції та капітального ремонту будівель і споруд, об`єктів благоустрою, здійснюється на підставі зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт чи дозволу на виконання будівельних робіт, що подається до територіальних органів Державної архітектурно-будівельної інспекції України відповідно до статей 35 - 37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

У разі відведення земельної ділянки для вищезазначених потреб, до моменту державної реєстрації прав на земельну ділянку замовник зобов`язаний укласти охоронний договір на зелені насадження, що знаходяться на земельній ділянці, відповідно до підпункту 16.2 пункту 16 цього Положення або сплатити відновну вартість зелених насаджень.

У випадку, якщо земельна ділянка відведена до моменту набуття чинності цим порядком замовник зобов`язаний сплатити відновну вартість зелених насаджень або укласти охоронний договір на зелені насадження, що знаходяться на земельній ділянці, до моменту виконання підготовчих робіт або будівельних робіт.

Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 28 Закону України Про благоустрій населених пунктів охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.

Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на об`єктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів залежно від підпорядкування об`єкта благоустрою, а на земельних ділянках, переданих у власність, наданих у постійне користування або в оренду, - за рахунок коштів їх власників або користувачів відповідно до нормативів, затверджених у встановленому порядку.

Видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

Документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, отримані відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , є підставою для видалення зелених насаджень після обстеження земельної ділянки та складання акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню. У цьому разі видалення зелених насаджень не потребує дозволу (ордера). Відновна вартість визначається на підставі акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, та сплачується до прийняття об`єкта в експлуатацію. Розмір відновної вартості видалених зелених насаджень зменшується на суму, передбачену проектною документацією на озеленення території.

Відповідно до п.п. 4.1, 4.2 рішення Київради від 27.10.2011 року № 384/6600 (зі змінами внесеними рішенням Київради від 06.04.2017 року № 126/2348), яким затверджено Порядок видалення зелених насаджень на території міста Києва, кошти відновної вартості зелених насаджень, що належать до комунальної власності, сплачуються до спеціального фонду бюджету міста Києва без урахування ПДВ, незалежно від сплати штрафу та шкоди, заподіяної зеленим насадженням внаслідок їх самовільного знищення. Кошти відновної вартості зелених насаджень використовуються на створення та відновлення зелених насаджень, капітальний ремонт об`єктів благоустрою, захист зелених насаджень від шкідників та збудників хвороб, підживлення зелених насаджень, проведення наукових досліджень з визначення передумов погіршення стану зелених насаджень та здійснення комплексу заходів з його покращення, розвиток розсадницької справи, закупівлю садивного матеріалу декоративних дерев і кущів, квіткової розсади, насіння газонних трав і квітів, родючого ґрунту, на фінансування заходів з оновлення зеленої зони м. Києва.

Згідно п.п. 2.3, п. 2 додатку 10 до рішення Київської міської ради від 24.12.2020 року № 24/24 Про бюджет міста Києва на 2021 рік кошти відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню на території міста Києва, є джерелом формування коштів цільового фонду спеціального фонду бюджету міста Києва. Цільовий фонд у свою чергу є складовою частиною доходів та видатків спеціального фонду бюджету міста Києва (п. 1 додатку 10).

У свою чергу кошти відновної вартості зелених насаджень, які сплачені до цільового фонду, спрямовуються на закупівлю садивного матеріалу декоративних дерев і кущів, капітальний ремонт зелених насаджень (п.п. 3.3 додатку 10).

Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 20, п. 2 ч. 1 ст. 21 Закону України Про благоустрій населених пунктів організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях є елементами (частинами) об`єктів благоустрою.

Одним із органів управління у сфері благоустрою населених пунктів відповідно до положень ст. ст. 5, 9 Закону України Про благоустрій населених пунктів є місцева державна адміністрація.

На території міста Києва таким органом є Київська міська державна адміністрація.

Одним із структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є Управління екології та природних ресурсів КМДА, серед завдань якого є реалізація державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони рослинного світу, формування, збереження та використання екологічної сфери та ін. (п.п. 1,3 Положення про Управління, яке затверджене розпорядженням КМДА від 11.12.2017 року № 1599).

Управління екології та природних ресурсів КМДА бере участь у формуванні та реалізації політики щодо озеленення територій міста, готує проекти розпоряджень КМДА про надання дозволу на видалення зелених насаджень у випадках, передбачених законодавством, видає ордери на видалення зелених насаджень, здійснює моніторинг стану навколишнього природного середовища у визначеному законодавством порядку, здійснює забезпечення контролю за цільовим використанням коштів Київського міського фонду охорони навколишнього природного середовища, затверджує склад постійно діючої комісії з обстеження зелених насаджень міста Києва та бере участь у роботі цієї комісії, здійснює контроль за станом виконання охоронного договору на зелені насадження, здійснює державний контроль за використанням рослинного світу та інших природних ресурсів у встановленому порядку, а також може представляти інтереси КМДА у судах ( п.п. 4.18-4.20, 4.24, 4.7-4.82, 4.93, 5.9 Положення про Управління).

У відповідності до звернення ТОВ Бета-Рент від 21.08.2018 року № 21/08/2018-1 постійно діючою комісією з обстеження зелених насаджень м. Києва проведено обстеження зелених насаджень, що підлягали видаленню та збереженню на земельній ділянці по вул. Багговутівська, 17-21 (літера М) у м. Києві, про що складено акт № 236 від 14.09.2018 року.

У зазначеному акті обстеження зелених насаджень № 236 встановлено, що до видалення підлягало 60 дерев, 1 кущ та 0,0105 га газону, збереженню підлягало 27 дерев, 22 куща та 0,0125 га газону. Відновна вартість зелених насаджень, які підлягали видаленню становить 413 690,50 грн., відновна вартість зелених насаджень, які підлягають збереженню, становить 367 366,20 грн.

Натомість ТОВ Бета-Рент було знесено всі зелені насадження, які підлягали видаленню та знесено майже всі зелені насадження, які підлягали збереженню, а саме: 25 дерев, 22 кущі та 0,0125 га газону. Вказане було виявлено за результатами огляду працівниками КО Київзеленбуд зелених насаджень на земельній ділянці по вул. Багговутівська, 17-21 (літера М) у м. Києві, про що складено акт від 30.05.2019 року.

За викладених вище обставин, КО Київзеленбуд проведено розрахунок відновної вартості зелених насаджень, що підлягали видаленню, розмір якої склав 413 690,50 грн. та відновної вартості зелених насаджень, що підлягали збереженню, однак були видалені товариством, розмір якої склав 333 516,20 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, КО Київзеленбуд направило на адресу ТОВ Бета-Рент лист від 12.06.2019 року з проханням надати копії платіжних документів щодо сплати до міського бюджету коштів відновної вартості зелених насаджень, які буди видалені. Вказаний лист не був отриманий відповідачем та був повернутий КО Київзеленбуд .

У листі від 27.11.2020 року № 077-5259 Управлінням екології та природних ресурсів КМДА повідомлено, що охоронний договір на зелені насадження ТОВ Бета-Рент не укладався та відновна вартість зелених насаджень, що підлягали видаленню (413 690,50 грн.), сплачена частково в розмірі 50 000,00 грн., що підтверджується банківською випискою від 26.09.2018 року.

У листах Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві від 18.11.2020 року, Департаменту містобудування та архітектури КМДА від 05.01.2021 року, Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві від 11.03.2021 року вказано, що інформація про наявність документів, які надають право на виконання будівельних робіт на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:91:078:0094 за адресою: вул. Багговутівська, 17-21 (літ. М) у Шевченківському районі м. Києва відсутня.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що ТОВ Бета-Рент знесено зелені насадження, які підлягали видаленню, та частково зелені насадження, які підлягали збереженню, без ордеру на видалення зелених насаджень, який видається на території міста Києва Управлінням екології та природних ресурсів КМДА, та без дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, які повинні бути отримані відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Таким чином, зважаючи на встановлені обставини справи та вимоги правових норм викладених вище, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати позивача по сплаті судового збору в сумі 10 458,10 грн. відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 73, 86, 129, 219, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженої відповідальністю Бета-Рент (ідентифікаційний код 36175161, адреса: 04107, м. Київ, вул. Багговутівська, 17-21) на користь Київської міської державної адміністрації (ідентифікаційний код 00022527, адреса: 03680, м. Київ, вул. Дегтярівська, 31, корпус 2) відновну вартість видалених насаджень у розмірі 697 206,70 грн. (шістсот дев`яносто сім тисяч двісті шість гривень 70 копійок).

3. Стягнути з Товариства з обмеженої відповідальністю Бета-Рент (ідентифікаційний код 36175161, адреса: 04107, м. Київ, вул. Багговутівська, 17-21) на користь Київської міської прокуратури (ідентифікаційний код 02910019, адреса: 03150, м. Київ, вул. Предславинська, 45/9) судовий збір - 10 458,10 грн. (десять тисяч чотириста п`ятдесят вісім гривень 10 копійок).

4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено та підписано 13.07.2021р.

Суддя О.В. Котков

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.07.2021
Оприлюднено14.07.2021
Номер документу98265085
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/7127/21

Постанова від 19.01.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 24.12.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 16.11.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 25.10.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Рішення від 13.07.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Котков О.В.

Ухвала від 13.05.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Котков О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні