ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 липня 2021 року справа №360/4467/20
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Гайдара А.В., Гаврищук Т.Г., Компанієць І.Д., розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 01 березня 2021 року (головуючий суддя І інстанції - Чернявська Т.І.), складене в повному обсязі 11 березня 2021 року в м. Сєвєродонецьк Луганської області, у справі № 360/4467/20 за позовом Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області в особі ліквідаційної комісії Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
17 листопада 2020 року Новопсковський районний відділ ГУМВС України у Луганській області в особі ліквідаційної комісії Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області звернувся до Луганського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Луганській області із позовом (з урахуванням уточнень) про визнання протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Луганській області від 02 листопада 2020 року № 00000070715 про накладення штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 17340,00 грн. (а.с. 1-6, 77-82).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 01 березня 2021 року позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Луганській області від 02 листопада 2020 року № 00000070715 в частині застосування до Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 15300,00 грн (п'ятнадцять тисяч триста грн. 00 коп.). У задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Луганській області від 02 листопада 2020 року № 00000070715 в частині застосування до Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 2040,00 грн. (дві тисячі сорок грн. 00 коп.) відмовлено(а.с. 137-143).
Головне управління ДПС у Донецькій області із таким судовим рішенням не погодилось, звернулось до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на ненадання судом першої інстанції вірної оцінки обставинам справи, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права, просило скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог позивачу відмовити у повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт посилався на те, що платник податків зобов'язаний подавати повідомлення про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП кожного разу після реєстрації, створення чи відкриття нових об'єктів оподаткування або об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням або через які провадиться діяльність.
Посилався на практику Верховного Суду у справі № 826/14197/17 (а.с. 147-151).
Представники сторін в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись судом належним чином.
Суд апеляційної інстанції, заслухав доповідь судді-доповідача, перевірив матеріали справи і обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідив правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, з наступних підстав.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Новопсковський районний відділ ГУМВС України у Луганській області (ідентифікаційний код 08670881, місцезнаходження: 92303, Луганська область, Новопсковський район, смт. Новопсков, вул. Пролетарська, буд. 20) з 10 липня 1994 року зареєстрований юридичною особою, основний вид діяльності 84.24 Діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки, як платник податків перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Луганській області, Старобільське управління, Новопсковська ДПІ (Новопсковський район) та з 06 листопада 2015 року перебуває в стані припинення, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 07 грудня 2020 року (арк. спр. 84-86).
Наказом Головного управління ДПС у Луганській області від 22 вересня 2020 року № 1035 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки" серед іншого призначено проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області (код ЄДРПОУ 08670881) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2017 року по 22 вересня 2020 року, правильності нарахування, обчислення та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору за період з 01 липня 2017 року по 22 вересня 2020 року, а також по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Перевірку наказано розпочати з 23 вересня 2020 року, тривалістю 3 робочих дні (арк. спр. 97-98).
Новопсковський районний відділ ГУМВС України у Луганській області повідомлено про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки письмовим повідомленням від 23 вересня 2020 року № 343, яке 23 вересня 2020 року разом з копією наказу про проведення перевірки від 22 вересня 2020 року № 1035 вручено нарочним члену ліквідаційної комісії (арк. спр. 97-98, 99).
Посадовими особами Головного управління ДПС у Луганській області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області (код ЄДРПОУ 08670881) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2017 року по 22 вересня 2020 року, правильності нарахування, обчислення та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору за період з 01 липня 2017 року по 22 вересня 2020 року, а також по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, за результатами якої складений акт від 02 жовтня 2020 року № 573/12-32-07-15-05/08670881 (арк. спр. 11-41).
Згідно з висновками акта від 02 жовтня 2020 року № 573/12-32-07-15-05/08670881 перевіркою серед іншого встановлено порушення Новопсковським районним відділом ГУМВС України у Луганській області пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України та підпунктів 8.1, 8.2, 8.4, 8.5 пункту 8 розділу VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 року № 1588 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2011 року за № 1562/20300, в частини неповідомлення контролюючого органу за основним місцем обліку про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадилася діяльність Новопсковського районного відділу ГУ МВС України у Луганській області, та в частині неповідомлення про зміни відомостей про об'єкти оподаткування (вибуття основних фондів, земельних ділянок) (арк. спр. 39-40)
Не погодившись з висновками, зазначеними в акті від 02 жовтня 2020 року № 573/12-32-07-15-05/08670881, позивачем подані заперечення від 19 жовтня 2020 року № ВДЗ/264 до акта перевірки від 02 жовтня 2020 року № 573/12-32-07-15-05/08670881 (арк. спр. 42-44).
Листом від 28 жовтня 2020 року № 6620/9/12-32-07-15-13 Про розгляд заперечень , який надійшов на адресу позивача 29 жовтня 2020 року, Головне управління ДПС у Луганській області відхилила подані позивачем заперечення від 19 жовтня 2020 року № ВДЗ/264 до акта перевірки від 02 жовтня 2020 року № 573/12-32-07-15-05/08670881 (арк. спр. 45-48).
На підставі акта від 02 жовтня 2020 року № 573/12-32-07-15-05/08670881 Головним управлінням ДПС у Луганській області згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54, пунктом 117.1 статті 117 Податкового кодексу України винесено податкове повідомлення-рішення від 02 листопада 2020 року № 00000070715 про накладення штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 17340,00 грн (арк. спр. 8, 100).
Згідно з розрахунком штрафних (фінансових) санкцій, який є додатком до податкового повідомлення-рішення від 02 листопада 2020 року № 00000070715, сума штрафних санкцій у розмірі 17340,00 грн визначена за кожним об'єктом оподаткування (17 об'єктів оподаткування х 1020,00 грн = 17340,00 грн) (арк. спр. 9-10, 101-102).
Позивач із зазначеними податковими повідомленням-рішеннями не погодився та звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов до висновку, що 13 об'єктів нерухомого майна, відмінного від земельної ділянки (радіомачта, приміщення для собак, приміщення кінолога, навіс для автотранспорту, нежитлова будівля (адміністративна будівля А-2), нежитлова будівля (будівля ДАІ), нежитлова будівля (спортивний комплекс), нежитлова будівля (гараж Д), нежитлова будівля (гараж Е), нежитлова будівля (гараж Г), 3 нежитлових будівлі (3 поста ДАІ)) не відносяться до майна, у зв'язку з яким у платника податків Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів.
При цьому суд першої інстанції дійшов висновку, що 4 земельні ділянки несільськогосподарського призначення (розташовані в с. Можняківка, с. Булавинівка, с. Новорозсош та смт. Новопсков) відносяться до майна, у зв'язку з яким у платника податків Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів, однак, позивач не подав до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення за формою № 20-ОПП з оновленою інформацією про об'єкт оподаткування, щодо якого відбулися зміни, чим вчинив податкове правопорушення, за яке на позивача має бути накладено штрафні санкції в розмірі 510 грн. за кожний об'єкт оподаткування.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції розглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком суду першої інстанції та надаючи оцінку спірним правовідносинам, вважає за необхідне зазначити про наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Пунктом 63.1 статті 63 Податкового кодексу України визначено, що облік платників податків ведеться з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до абзацу першого пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків (абзац четвертий пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України).
Згідно з абзацом третім пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України об'єктами оподаткування і об'єктами, пов'язаними з оподаткуванням, є майно та дії, у зв'язку з якими у платника податків виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів. Такі об'єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідним розділом цього Кодексу.
Статтею 265 Податкового кодексу України визначено, що податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю.
Відповідно до підпункту 266.1.1 пункту 266.1 статті 266 Податкового кодексу України платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.
Об'єктом оподаткування є об'єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка (підпункт 266.2.1 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України).
Згідно з підпунктом а підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України не є об'єктом оподаткування об'єкти житлової та нежитлової нерухомості, які перебувають у власності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, а також організацій, створених ними в установленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідного державного бюджету чи місцевого бюджету і є неприбутковими (їх спільній власності).
Відповідно до акта від 20 березня 2018 року № 751/1511-18/2 приймання-передачі майна, що передається зі сфери управління МВС України до сфери управління Національної поліції України, на виконання спільного наказу МВС та Національної поліції від 28 вересня 2017 року № 751/1511 з балансу Новопсковського РВ Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Луганській області на баланс Головного управління Національної поліції в Луганській області за балансовим субрахунком 1013 передано: радіомачту, приміщення для собак, приміщення кінолога, альтанку дерев'яну, альтанку металеву, навіс для автотранспорту, асфальтову дорогу з бордюром та паркан, загальною вартістю 72671,00 грн (арк. спр. 49-50).
Згідно з актом приймання-передачі від 10 травня 2018 року передано нерухоме майно, розташоване за адресою: вул. Слобожанська (Пролетарська), буд. 20, смт. Новопсков Луганської області, зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ України до сфери управління Національної поліції України, з балансу Новопсковського РВ ГУМВС України у Луганській області в оперативне управління (на баланс) Головного управління Національної поліції в Луганській області, а саме: адміністративну будівлю, будівлю ДАІ, спортивний комплекс, гараж Д, гараж Е, гараж Г (арк. спр. 51-54).
Відповідно до акта приймання-передачі від 10 травня 2018 року передано нерухоме майно, розташоване за адресою: вул. Центральна (Леніна), буд. 90, с. Новорозсош Новопсковського району Луганської області, зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ України до сфери управління Національної поліції України, з балансу Новопсковського РВ ГУМВС України у Луганській області в оперативне управління (на баланс) Головного управління Національної поліції в Луганській області, а саме пост ДАІ (арк. спр. 55-58).
Згідно з актом приймання-передачі від 10 травня 2018 року передано нерухоме майно, розташоване за адресою: вул. Молодіжна, буд. 1-А, с. Можняківка Новопсковського району Луганської області, зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ України до сфери управління Національної поліції України, з балансу Новопсковського РВ ГУМВС України у Луганській області в оперативне управління (на баланс) Головного управління Національної поліції в Луганській області, а саме пост ДАІ (арк. спр. 59-62).
Відповідно до акта приймання-передачі від 27 червня 2018 року передано нерухоме майно, розташоване за адресою: вул. Бондаря, буд. 2/1, с. Булавинівка Новопсковського району Луганської області, зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ України до сфери управління Національної поліції України, з балансу Новопсковського РВ ГУМВС України у Луганській області в оперативне управління (на баланс) Головного управління Національної поліції в Луганській області, а саме пост ДАІ (арк. спр. 63-66).
У підпункті 3.1.6.1 пункту 3.1.6 розділу ІІІ акта від 02 жовтня 2020 року № 573/12-32-07-15-05/08670881 зазначено, що за період з 01 січня 2017 року по 22 вересня 2020 року Новопсковський районний відділ ГУМВС України у Луганській області не був платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (арк. спр. 19).
Отже, 13 об'єктів нерухомого майна, відмінного від земельної ділянки (радіомачта, приміщення для собак, приміщення кінолога, навіс для автотранспорту, нежитлова будівля (адміністративна будівля А-2), нежитлова будівля (будівля ДАІ), нежитлова будівля (спортивний комплекс), нежитлова будівля (гараж Д), нежитлова будівля (гараж Е), нежитлова будівля (гараж Г), 3 нежитлових будівлі (3 поста ДАІ)) не відносяться до майна, у зв'язку з яким у платника податків Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів.
Відтак, покладання штрафних санкцій за неподання по цим об'єктам форми № 20-ОПП є протиправним.
Фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 15300,00 грн застосовані до позивача безпідставно, у зв'язку з чим податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Луганській області від 02 листопада 2020 року № 00000070715 в частині застосування до Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 15300,00 грн є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно з статтею 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Відповідно до пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об'єктами оподаткування земельним податком є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.
У підпункті 3.1.6.2.1 підпункту 3.1.6.2 пункту 3.1.6 розділу ІІІ акта від 02 жовтня 2020 року № 573/12-32-07-15-05/08670881 зазначено, що за період з 01 січня 2017 року по 22 вересня 2020 року Новопсковський районний відділ ГУМВС України у Луганській області був платником земельного податку (арк. спр. 20).
Акт від 28 лютого 2018 року складений про те, що голова ліквідаційної комісії Новопсковського РВ ГУМВС Костенко В.А. передав Новорозсошанському сільському голові Ізюмському І. В. земельну ділянку несільськогосподарського призначення загальною площею 0,0259 га, яка була раніше надана для розміщення нежитлової будівлі, пост ДАІ по вул. Центральна, буд. 90 в с. Новорозсош Новопсковського району. Рішенням Новорозсошанської сільської ради від 28 листопада 2018 року Про надання згоди на припинення права постійного користування на земельну ділянку для розміщення та обслуговування нежитлової будівлі по вул. Бондаря, 2 в с. Булавинівка Новопсковського району Луганської області припинено Новопсковському РВ ГУМВС право постійного користування на земельну ділянку площею 0,0259 га, земельну ділянку повернуто до Новорозсошанської сільської ради. По бухгалтерському обліку дана операція відображена у м/о № 9, в накопичувальній відомості про вибуття та переміщення необоротних активів та розшифрована бухгалтерською довідкою до м/о № 9 за грудень 2018 року.
11 грудня 2018 року між головою ліквідаційної комісії Новопсковського районного відділу ГУ МВС України у Луганській області Костенком Віталієм Анатолійовичем та сільським головою Пісківської сільської ради Бугаєвським Олександром Васильовичем складено акт про повернення земельної ділянки несільськогосподарського призначення загальною площею 0,0289 га, кадастровий номер 4423385900:03:001:0028, яка раніше була надана для обслуговування нежитлової будівлі, пост ДАІ за аресою: вул. Бондаря, буд. 2-А, с. Булавинівка Новопсковського району Луганської області (арк. спр. 68).
24 грудня 2018 року між головою ліквідаційної комісії Новопсковського районного відділу ГУ МВС України у Луганській області Костенком Віталієм Анатолійовичем та Можняківським сільським головою Бакалом Геннадієм Анатолійовичем складено акт про повернення земельної ділянки несільськогосподарського призначення загальною площею 0,0289 га, кадастровий номер 4423383200:09:001:0032, яка раніше була надана для розміщення адміністративної будівлі по вул. Молодіжній, буд. 1-А в с. Можняківка (арк. спр. 67).
19 березня 2019 року між головою ліквідаційної комісії Новопсковського районного відділу ГУ МВС України у Луганській області Костенком Віталієм Анатолійовичем та Новопсковським селищним головою Гаєвим Вадимом Вікторовичем складено акт про повернення земельної ділянки несільськогосподарського призначення загальною площею 0,7237 га, кадастровий номер 4423355100:03:001:0058, яка раніше була надана для обслуговування адмінбудівель та споруд по вул. Слобожанській (Пролетарській), буд. 20 в смт. Новопсков (арк. спр. 69).
Отже, 4 земельні ділянки несільськогосподарського призначення (розташовані в с. Можняківка, с. Булавинівка, с. Новорозсош та смт. Новопсков) відносяться до майна, у зв'язку з яким у платника податків Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів.
Розділом VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 року № 1588 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22 квітня 2014 року № 462) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2011 року за № 1562/20300 (далі - Порядок № 1588), регламентований порядок обліку об'єктів оподаткування та об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням
Згідно з пунктом 8.1 розділу VIII Порядку № 1588 (тут і надалі посилання на норми Порядку № 1588 наводяться в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) платник податків зобов'язаний повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, контролюючий орган за основним місцем обліку у порядку, встановленому цим розділом.
Об'єктами оподаткування і об'єктами, пов'язаними з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (далі - об'єкти оподаткування), є майно та дії, у зв'язку з якими у платника податків виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів. Такі об'єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідними розділами Податкового кодексу України (пункт 8.2 розділу VIII Порядку № 1588).
Відповідно до абзацу першого пункту 8.4 розділу VIII Порядку № 1588 повідомлення про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.
У разі зміни відомостей про об'єкт оподаткування, а саме: зміна типу, найменування, місцезнаходження, виду права або стану об'єкта оподаткування, платник податків надає до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення за формою № 20-ОПП з оновленою інформацією про об'єкт оподаткування, щодо якого відбулися зміни (абзац перший пункту 8.5 розділу VIII Порядку № 1588).
З системного аналізу вищезазначених норм Податкового кодексу України та Порядку № 1588 слідує, що платник податків зобов'язаний подавати до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП виключно щодо тих об'єктів, у зв'язку з якими у платника податків виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів.
Внаслідок того, що Новопсковський районний відділ ГУМВС України у Луганській області був платником земельного податку і 4 земельні ділянки несільськогосподарського призначення (розташовані в с. Можняківка, с. Булавинівка, с. Новорозсош та смт. Новопсков) відносяться до майна, у зв'язку з яким у позивача виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів, суд дійшов висновку про наявність у позивача обов'язку подавати до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП щодо об'єктів оподаткування - земельних ділянок.
Новопсковський районний відділ ГУМВС України у Луганській області після повернення земельних ділянок несільськогосподарського призначення органу місцевого самоврядування (відповідно до актів приймання-передачі від 24 лютого 2018 року, від 24 лютого 2018 року, від 28 лютого 2018 року, від 19 березня 2019 року) не подав до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення за формою № 20-ОПП з оновленою інформацією про об'єкт оподаткування, щодо якого відбулися зміни, чим вчинив податкове правопорушення.
Абзацами першим, другим пункту 117.1 статті 117 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла до 23 травня 2020 року) передбачено, що неподання у строки та у випадках, передбачених цим Кодексом, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі, реєстрації змін місцезнаходження чи внесення інших змін до своїх облікових даних, неподання виправлених документів для взяття на облік чи внесення змін, подання з помилками чи у неповному обсязі, неподання відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складення податкової звітності, відповідно до вимог встановлених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 170 гривень, на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, - 510 гривень.
Законом України від 16 січня 2020 року № 466-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві , який набрав чинності 23 травня 2020 року, у пункті 117.1 статті 117 Податкового кодексу України в абзаці другому цифри 170 і 510 замінено відповідно цифрами 340 і 1020 .
Внаслідок внесених змін абзацами першим, другим пункту 117.1 статті 117 Податкового кодексу України (в редакції, яка діє з 23 травня 2020 року) передбачено, що неподання у строки та у випадках, передбачених цим Кодексом, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі, реєстрації змін місцезнаходження чи внесення інших змін до своїх облікових даних, неподання виправлених документів для взяття на облік чи внесення змін, подання з помилками чи у неповному обсязі, неподання відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складення податкової звітності, відповідно до вимог встановлених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 340 гривень, на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, - 1020 гривень.
В постанові від 21 липня 2020 року у справі № 826/14197/17 Верховний Суд визначив, що норма пункту 117.1 статті 117 Податкового кодексу України передбачає накладення штрафу за кожним окремим об`єктом оподаткування по виявленому факту порушення суб`єктом господарювання порядку взяття на облік (реєстрацію) об`єктів оподаткування.
Судом встановлено, що податкове правопорушення вчинено позивачем у 2018-2019 роках під час дії редакції абзацу другого пункту 117.1 статті 117 Податкового кодексу України, яка передбачала накладення штрафу на юридичну особу за таке правопорушення у розмірі 510 гривень за кожний окремий об`єкт оподаткування.
Проте, на момент прийняття оскаржуваного податкового-повідомлення рішення відповідач використав норму абзацу другого пункту 117.1 статті 117 Податкового кодексу України в редакції, яка набрала чинності 23 травня 2020 року, та застосував до позивача фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 1020 гривень за кожний окремий об`єкт оподаткування.
Відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
У Рішенні Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року № 1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. До події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ним чинності. Заборона зворотної дії є однією з важливих складових принципу правової визначеності.
Принцип неприпустимості зворотної дії в часі нормативних актів знайшов своє закріплення в міжнародно-правових актах, зокрема і в Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини (стаття 7).
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції, щодо протиправності застосування до Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області фінансових санкцій у вигляді штрафу у розмірі 1020 гривень за кожний окремий об`єкт оподаткування.
Відтак, застосуванню до позивача підлягають фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 2040,00 грн (4 об'єкта оподаткування х 510,00 грн), у зв'язку з чим правомірним є висновок суду першої інстанції, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Луганській області від 02 листопада 2020 року № 00000070715 в частині застосування до Новопсковського районного відділу ГУМВС України у Луганській області штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 2040,00 грн. є правомірним та скасуванню не підлягає.
Апеляційна скарга не містить будь-яких доводів щодо необхідності застосування до позивача штрафних санкцій у розмірі 510 грн. за кожний об'єкт оподаткування замість 1020 грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції розглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
За змістом статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі зазначеного, суд апеляційної інстанції дійшов до висновку, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи об'єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права які регулюють саме ці правовідносини, зроблені судом першої інстанції висновки відповідають фактичним обставинам справи та підтверджуються належними письмовими доказами, які зібрані та досліджені судом у судовому засіданні під час розгляду даної адміністративної справи, рішення суду першої інстанції у даній справі про задоволення адміністративного позову прийнято без порушення норм процесуального та матеріального права, і тому рішення Луганського окружного адміністративного суду від 01 березня 2021 року необхідно залишити без змін.
Керуючись ст. 283, 311, 315, 316, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду 01 березня 2021 року по справі № 360/4467/20 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку встановленому ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 19 липня 2021 року.
Судді А.В. Гайдар
Т.Г. Гаврищук
І.Д. Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2021 |
Оприлюднено | 20.07.2021 |
Номер документу | 98399408 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні