ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,
тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 липня 2021 рокуСправа № 912/1177/21 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Бестаченко О.Л., за участю секретаря судового засідання Буніна О.В. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/1177/21
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО", 55482, Миколаївська область, Братський район, с. Новокостянтинівка, вул. Миру, буд. 45,
до відповідачів: Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, 25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26,
та до: Кетрисанівської сільської ради, 27247, Кіровоградська область, Бобринецький район, с. Кетрисанівка,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача 1 - Державне підприємство "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", 19622, Черкаська область, Черкаський район, с. Свидівок, вул. Партизанська, буд. 5,
про визнання незаконним та скасування пункту наказу, скасування рішення,
представники:
від позивача - Якименко О.В., довіреність № б/н від 12.05.20;
від відповідача 1 - участі не брали;
від відповідача 2 - Рижкова В.О., статут та положення про сектор Кетрисанівської сільської ради;
від третьої особи - участі не брали.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО", яка містить вимоги до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та до Кетрисанівської сільської ради про наступне:
- визнання незаконним та скасування пункту 95 наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 07.12.2020 №20-ОТГ та акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 08.12.2020 б/н, складеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області та Кетрисанівською сільською радою, в частині передачі земельної ділянки кадастровий номер 3520882800:02:000:9026, площею 7,9000 га;
- скасування рішення державного реєстратора Бобринецької районної державної адміністрації Кіровоградської області Демецької Тетяни Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 55935561 від 24.12.2020 та визнання припиненим права власності за Кетрисанівською сільською радою на земельну ділянку площею 7,9 га кадастровий номер 3520882800:02:000:9026, з покладенням на відповідача судових витрат.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що прийняття наказу відповідачем І "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" №20-ОТГ від 07.12.2020 прямо суперечить ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України та є незаконним, що є підставою для скасування правового акту в частині спірної земельної ділянки. Також позивачем зазначено, що ефективним способом захисту порушених прав, з урахуванням норм права у сфері державної реєстрації, є скасування рішення державного реєстратора з одночасним припиненням права власності.
Ухвалою від 20.04.2021 позовну заяву (вх. №1177/21 від 15.04.2021) Товариства з обмеженою відповідальністю "Братське-Агро" залишено без руху.
Ухвалою від 21.05.2021 продовжено процесуальний строк, встановлений ухвалою суду від 20.04.2021 № 912/1177/21, на усунення недоліків позовної заяви до 14.05.2021; відкрито провадження у справі № 912/1177/21; постановлено справу № 912/1177/21 розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 16.06.2021 на 11:00; сторонам встановлено строк для подання заяв по суті справи; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача І - Державне підприємство "Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (правонаступник: Державне підприємство "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою").
09.06.2021 до господарського суду від Кетрисанівської сільської ради надійшов відзив на позов від 07.06.2021 № 1.1-40/63/1, в якому відповідач ІІ просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
В обґрунтування своїх заперечень відповідач ІІ зазначає, що на його думку наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградської області від 07.12.2020 року № 20-ОТГ було прийнято на підставі норм діючого законодавства, а саме: відповідно до статей 15-1, 122, 117 Земельного кодексу України, Наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 року №485 "Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності", Положення про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 № 308 (зі змінами).
Враховуючи положення п. 2 ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України, 08.12.2020 Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, в особі начальника Панчук Оксани Станіславівни згідно Наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 07 грудня 2020 року № 20-ОТГ, передало земельні ділянки сільськогосподарського призначення із державної власності, а Кетрисанівська сільська рада Кропивницького (бувшого Бобринецького) району Кіровоградської області, в особі Кетрисанівського сільського голови - Поліщука Віктора Васильовича, прийняла у комунальну власність земельні ділянки згідно з додатком. Пунктом 2 даного Акту приймання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність зазначається, що цей Акт та Наказ від 07 грудня 2020 року №20-ОТГ є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на вказані у додатку земельні ділянки, що відповідає пункту 4 частини першої статті 117 Земельного кодексу України.
За поясненнями відповідача ІІ, цей Акт разом із вищевказаним наказом є підставою для державної реєстрації права комунальної власності Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області на вказані у Додатку земельні ділянки, де пунктом 95 Додатку зазначається земельна ділянка кадастровий номер 3520882800:02:000:9026, загальною площею 7,900 га, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території с. Веселівка, Бобринецького району Кіровоградської області, на даний час - територія Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.
Відповідно до розділу IV Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", на підставі вищезазначеного Наказу від 07.12.2020 та Акта приймання - передачі від 08.12.2020, 16.12.2020 Державним реєстратором зареєстровано право комунальної власності Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області на дану земельну ділянку, номер запису про право власності: 39923589, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1563214035208 (витяг з державного реєстру прав на нерухоме майно додається).
Тому, за твердженням відповідача ІІ рішення державного реєстратора - Демецької Тетяни Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 55935561 від 24.12.2020 було прийнято відповідно до норм діючого законодавства України.
16.06.2021 суд відкрив підготовче засідання.
Протокольною ухвалою від 16.06.2021 на підставі ст. 183 Господарського процесуального кодексу України оголошено перерву в підготовчому засіданні до 02.07.2021 на 11:00 год.
01.07.2021 на електронну адресу суду (з КЕП) від Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" надійшло клопотання від б/д № б/н (вх.№ 7312/2021 від 01.07.2021), в якому позивач просить здійснити розгляд справи 02.07.2021 без участі уповноваженого представника, закрити підготовче засідання та призначити розгляд справи по суті.
02.07.2021 суд продовжив підготовче засідання.
Ухвалою від 02.07.2021 закрито підготовче провадження у справі № 912/1177/21. Справу № 912/1177/21 призначено до судового розгляду по суті на 19.07.2021 на 11:00 год.
19.07.2021 суд відкрив розгляд справи по суті.
У судовому засіданні 19.07.2021 брали участь представники позивача та відповідача ІІ, які підтримали позиції сторін, викладені в заявах по суті спору.
Крім того, представником відповідача ІІ повідомлено, що з врахуванням внесених змін до Земельного кодексу України, земельна ділянка площею 7,9 га кадастровий номер 3520882800:02:000:9026 на даний час вже перейшла до комунальної власності.
Відповідач І та третя особа участі повноважних представників у судовому засіданні не забезпечили, про причини неявки суд не повідомили, хоча були належним чином повідомленні про дату, час та місце розгляду справи.
Згідно частини 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
На підставі частини 9 статті 165, частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з неподанням відповідачем І відзиву у встановлений строк без поважних причин, спір вирішено за наявними в справі матеріалами.
Водночас, суд звертає увагу на те, що явка сторін у судове засідання обов`язковою не визнавалась, а брати участь у судових засіданнях є правом учасників справи, що встановлено ст. 42 Господарського процесуального кодексу України.
З огляду на викладене та враховуючи відсутність підстав для відкладення розгляду справи, господарський суд розглядає справу по суті в судовому засіданні 19.07.2021 за відсутності представників відповідача І та третьої особи.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача ІІ, дослідивши в судовому засіданні докази, господарський суд встановив наступні обставини, які є предметом доказування у справі.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 17.12.2019 року № 11-9359/14-19-СГ "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" вирішено здійснити державну реєстрацію права власності держави на земельну ділянку з кадастровим номером 3520882800:02:000:9026, площею 7,9000 га у Державному реєстрі речових прав; виставити земельну ділянку, згідно з додатком (п. 95) на земельні торги для передачі її у користування на умовах оренди (а.с. 14).
Вказана земельна ділянка знаходиться на території Кіровоградської області Бобринецького району Веселівської сільської ради (за межами населених пунктів), категорія земель: землі сільськогосподарського призначення.
Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, шляхом розміщення оголошення про проведення земельних торгів на офіційному вебсайті Держгеокадастру України, призначено земельні торги на 22.12.2020 по лоту № 59772 аукціону № 29716 на вказану земельну ділянку.
Виконавцем вказаних земельних торгів визначено Державне підприємство "Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (12.01.2021 припинено юридичну особу, номер запису: 1004441120022002150. правонаступник: Державне підприємство "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою").
Для участі у земельних торгах Товариство з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" подало до Державного підприємства "Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" заяву про участь у земельних торгах, з доданими до них копіями документів, передбачених ч. 7 ст. 137 Земельним кодексом України.
Зокрема, матеріалами справи підтверджено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" здійснено всі належні платежі для участі у вказаних земельних торгах (а.с. 27).
Згідно протоколу земельних торгів від 22.12.2020, переможцем торгів на спірну земельну ділянку стало Товариство з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО", ціна продажу об`єкта торгів склала 15 098,01 грн (а.с. 24-25).
Крім того, 22.12.2020 за результатами проведеного земельного аукціону, між Товариством з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" та Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області укладено Договір оренди землі, кадастровий номер 3520882800:02:000:9026, площею 7,9000 га (а.с. 17-23).
Відповідно до п. 3.1. Договору оренди землі від 22.12.2020, договір укладено на строк 7 років.
З урахуванням ст. 182 Цивільного кодексу України, 19.01.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" звернулось до державного реєстратора щодо державної реєстрації права оренди на вказану земельну ділянку за результатами земельних торгів.
Однак, рішенням від 22.01.2021 №56258317 державний реєстратор прав на нерухоме майно Бобринецької міської ради Кіровоградської області Висоцька Наталія Миколаївна відмовила у державній реєстрації права оренди спірної земельної ділянки (а.с. 26).
Підставою для відмови стали наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, а саме: у відомостях за результатами пошуку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявна актуальна інформація про зареєстроване право комунальної власності на земельну ділянку за Кетрисанівською сільською радою, номер запису 39923589 від 16.12.2020 року.
Між тим, відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 07.12.2020 № 20-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну" вирішено передати Кетрисанівській сільській раді Бобринецького району Кіровоградської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 9354,3899 га, які розташовані на територіях Апрелівської, Буховецької, Бобринківської, Василівської, Верхньоінгульської, Веселівської, Витязівської, Кетрисанівської, Костомарівської, Миколо-Бабанської, Мар`янівської, Новоградівської, Новомиколаївської, Олексіївської, Павлогірківської, Рощахівської, Солонцюватської, Сугокліївської, Златопільської, Тарасівської, Федіївської, Кривоносівської, Чарівненської сільських рад Бобринецького району Кіровоградської області, що увійшли до складу Кетрисанівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області згідно з додатком та підписати акт приймання-передачі земельних ділянок, зазначених у додатку до цього наказу, з головою Кетрисанівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області (а.с. 12).
Пунктом 95 додатку до вказаного наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 07.12.2020 зазначається, в т.ч. спірна земельна ділянка, площею 7,9000 га, яка підлягає передачі до комунальної власності Кетрисанівської сільської ради.
На виконання пункту 2 вищезазначеного наказу складено Акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність від 08.12.2020 між Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області та Кетрисанівською сільською радою (а.с. 13).
16.12.2020 на підставі вищезазначеного наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 07.12.2020 20-ОТГ та Акта приймання-передачі від 08.12.2020 б/н, за Кетрисанівською сільською радою зареєстровано право власності на спірну земельну ділянку, номер запису про право власності: 39923589, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1563214035208 (а.с. 15-16).
Враховуючи викладене, Товариство з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" вважає, що правові підстави для державної реєстрації (наказ відповідача І та акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність між відповідачем І та відповідачем ІІ) та рішення державного реєстратора про державну реєстрацію є незаконними, в зв`язку з чим звернулося до суду з даним позовом з метою захисту свого порушеного права.
Згідно зі статтею 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також, прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (з подальшими змінами і в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
В силу приписів частини 2 ст. 124 Земельного кодексу України (з подальшими змінами і в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Статтею 127 Земельного кодексу України (з подальшими змінами і в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Відповідно до п. 3, 4 ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України (з подальшими змінами і в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) на підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
В даному випадку, такими органами є Головні управління Держгеокадастру відповідно до ч. 4 статті 122 Земельного кодексу України та наказу Мінагрополітики від 29.09.2016 № 333 "Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру".
Положеннями ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України унормовано обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах) та в частині 2 статті зазначено випадки, за яких земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них не підлягають продажу на конкурентних засадах.
У відповідності до положень ст. 135 Земельного кодексу України (з подальшими змінами і в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу. Організатором земельних торгів є, фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення. Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.
В той час, відповідно до ч. 1 ст. 136 Земельного кодексу України (з подальшими змінами і в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) організатор земельних торгів, яким згідно частини 3 ст. 135 цього Кодексу, що здійснює реалізацію права комунальної власності на земельні ділянки, визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами.
Згідно з частиною 3 ст. 136 Земельного кодексу України (з подальшими змінами і в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Тобто, положеннями Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) було прямо передбачено заборону (імперативна норма) відчуження земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, до їх завершення.
В той час, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" постановлено Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити, зокрема, передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, включених до переліків земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги, після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди (емфітевзису) таких земельних ділянок відповідно до статті 117 Земельного кодексу України.
Крім того, відповідно до наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 № 485 "Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності" наказано керівникам головних управлінь Держгеокадастру в областях, зокрема, передати у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, включені до переліків земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги, після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди (емфітевзису) таких земельних ділянок відповідно до статті 117 Земельного кодексу України.
Таким чином, зі змісту ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України (з подальшими змінами і в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 № 485 "Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності", а також наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 17.12.2019 № 11-9359/14-19-СГ "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" слідує, що Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області до завершення земельний торгів (підписання договору оренди землі між переможцем торгів і власником землі) не мало права відчужувати земельну ділянку кадастровий номер 3520882800:02:000:9026, площею 7,9000 га у будь-який спосіб (зокрема, шляхом передачі у комунальну власність Кетрисанівської сільської ради).
Станом на час звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" до суду з даним позовом, наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 17.12.2019 № 11-9359/14-19-СГ "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" є чинним, не скасовано та не визнано недійсним, а тому підлягає виконанню.
Слід зазначити, що вчинення будь-яких дій (надання дозволу на розробку проекту землеустрою, затвердження проекту землеустрою, передача у власність об`єкту, тощо) є неможливим до затвердження процедури земельних торгів.
У пунктах 70-71 рішення по справі "Рисовський проти України" (29979/04) Європейський Суд з прав людини, аналізуючи відповідність мотивування Конвенції, підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування", зазначивши, що цей принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах "Беєлер проти Італії" (Beyeler v. Italy), № 33202/96, пункт 120, "Онер`їлдіз проти Туреччини" (Oneryildiz v. Turkey), N 48939/99, пункт 128, "Megadat.com S.r.l. проти Молдови" (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), № 21151/04, пункту 72, "Москаль проти Польщі" (Moskal.), № 10373/05, пункту 51).
Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (справа "Москаль проти Польщі" (Moskal v. Poland), № 10373/05, пункт 73).
Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справах "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (Pincova and Pine v. the Czech Republic), пункту 58, "Ґаші проти Хорватії". (Gashi v. Croatia), № 32457/05, пункту 40, "Трґо проти Хорватії" (Trgo v. Croatia), № 35298/04, пункту 67). Однак, оскаржуваним рішенням суду першої інстанції помилку державного органу фактично покладено на Позивача.
Стаття 13 Конвенції встановлює право кожного на ефективний засіб юридичного захисту.
В свою чергу, відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Аналіз наведеної норми дає підстави для висновку, що в разі звернення з вимогами про визнання незаконним та скасування, зокрема, правового акта індивідуальної дії, виданого органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, встановленню та доведенню підлягають як обставини, що оскаржуваний акт суперечить актам цивільного законодавства (не відповідає законові), так і обставини, що цей акт порушує цивільні права або інтереси особи, яка звернулась із відповідними позовними вимогами, а метою захисту порушеного або оспорюваного права є відповідні наслідки у вигляді відновлення порушеного права або охоронюваного інтересу саме особи, яка звернулась за їх захистом.
Наведена правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі № 903/857/18, від 20.08.2019 у справі № 911/714/18, від 05.12.2019 у справі № 914/73/18, від 14.01.2020 у справі №910/21404/17).
У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 27 січня 2020 року в справі № 761/26815/17 (провадження № 61-16353сво18) зроблено висновок, що недійсність правочину, договору, акту органу юридичної особи чи документу як приватно-правова категорія, покликана не допускати або присікати порушення цивільних прав та інтересів або ж їх відновлювати. По своїй суті ініціювання спору про недійсність правочину, договору, акту органу юридичної особи чи документу не для захисту цивільних прав та інтересів є недопустимим.
Право на звернення до господарського суду в установленому порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч. 1, 2 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України).
Враховуючи вище зазначене, а також принцип "належного урядування", прийняття наказу Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області від 07.12.2020 №20-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність", в частині спірної земельної ділянки 3520882800:02:000:9026 (п. 95), площею 7,9000 га в період дії наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 17.12.2019 № 11-9359/14-19-СГ "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" прямо суперечить ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України (з подальшими змінами і в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) та є незаконним, що є підставою для скасування правового акту в частині спірної земельної ділянки, відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України.
Крім того, оскільки згідно Акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 08.12.2020 б/н було передано у комунальну власність, зокрема, земельну ділянку кадастровий номер 3520882800:02:000:9026, площею 7,9000 га, такий акт разом із вказаним наказом є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку, з метою ефективної реалізації порушених прав позивача, суд вважає за належне також визнати незаконним та скасувати акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 08.12.2020 б/н, складений між Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області та Кетрисанівською сільською радою, в частині передачі земельної ділянки кадастровий номер 3520882800:02:000:9026, площею 7,9000 га.
Частиною 2 статті 95 Земельного кодексу України (з подальшими змінами і в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Так, згідно зі статтею 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Частина 1 статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачає, що рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
Відповідно до частини 3 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Як вбачається із Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, право власності спірною земельною ділянкою з кадастровим номером 3520882800:02:000:9026, площею 7,9000 га зареєстровано за Кетрисанівською сільською радою, про що до вказаного реєстру внесено відповідний запис. Даний запис внесено за рішенням державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Бобринецької районної державної адміністрації Кіровоградської області Демецької Тетяни Миколаївни від 24.12.2020 індексний номер: 55935561, на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 07.12.2020 № 20-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну", Акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 08.12.2021 № б/н, яке за висновками суду в частині реєстрації права власності за Кетрисанівською сільською радою земельної ділянки з кадастровим номером з кадастровим номером 3520882800:02:000:9026, площею 7,9000 га, підлягає скасуванню.
Приймаючи до уваги, що пункт 95 наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 07.12.2020 №20-ОТГ та акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 08.12.2020 б/н, складений між Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області та Кетрисанівською сільською радою, в частині передачі земельної ділянки кадастровий номер 3520882800:02:000:9026, площею 7,9000 га підлягають визнанню незаконними та скасуванню, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для скасування також рішення державного реєстратора Бобринецької районної державної адміністрації Кіровоградської області Демецької Тетяни Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 55935561 від 24.12.2020 та визнання припиненим права власності за Кетрисанівською сільською радою на земельну ділянку площею 7,9 га кадастровий номер 3520882800:02:000:9026.
Таким чином, вище наведеним спростовуються доводи Кетрисанівської сільської ради щодо правомірності прийняття наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградської області від 07.12.2020 року № 20-ОТГ, подальшого підписання акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 08.12.2020 б/н та державної реєстрації права комунальної власності.
Крім того, відповідно до п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України (з врахуванням змін внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" № 1423-IX від 28.04.2021) земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом (з 27.05.2021).
Таким чином, приймаючи до уваги скасування рішення державного реєстратора Бобринецької районної державної адміністрації Кіровоградської області Демецької Тетяни Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 55935561 від 24.12.2020 та визнання припиненим права власності за Кетрисанівською сільською радою на земельну ділянку площею 7,9 га кадастровий номер 3520882800:02:000:9026, спростовуються твердження Кетрисанівської сільської ради стосовно того, що земельна ділянка площею 7,9 га кадастровий номер 3520882800:02:000:9026 на даний час перейшла до комунальної власності.
Згідно із пунктом 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Згідно статті 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
На підставі статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" та наявність підстав для їх задоволення повністю.
Судовий збір за правилами статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідачів.
Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Визнання незаконним та скасувати пункт 95 наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 39767636) "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 07.12.2020 №20-ОТГ та акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 08.12.2020 б/н, складений між Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 39767636) та Кетрисанівською сільською радою (код ЄДРПОУ 04365508), в частині передачі земельної ділянки кадастровий номер 3520882800:02:000:9026, площею 7,9000 га.
Скасувати рішення державного реєстратора Бобринецької районної державної адміністрації Кіровоградської області Демецької Тетяни Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 55935561 від 24.12.2020 та визнати припиненим право власності за Кетрисанівською сільською радою (код ЄДРПОУ 04365508) на земельну ділянку площею 7,9 га кадастровий номер 3520882800:02:000:9026.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26, код ЄДРПОУ 39767636) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" (55482, Миколаївська область, Братський район, с. Новокостянтинівка, вул. Миру, буд. 45, код ЄДРПОУ 41671498) судовий збір у розмірі 3 405,00 грн.
Стягнути з Кетрисанівської сільської ради (27247, Кіровоградська область, Бобринецький район, с. Кетрисанівка, код ЄДРПОУ 04365508) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" (55482, Миколаївська область, Братський район, с. Новокостянтинівка, вул. Миру, буд. 45, код ЄДРПОУ 41671498) судовий збір у розмірі 3 405,00 грн.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень одночасно з врученням (надсиланням/видачею) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень можна за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення надіслати Товариству з обмеженою відповідальністю "Братське-Агро", адвокату Якименку О.В. (на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1 ); Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області (25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26, та на електронну пошту: kirovohrad@land.gov.ua); Кетрисанівськвій сільській раді (27247, Кіровоградська область, Бобринецький район, с. Кетрисанівка, та на електронну пошту: ketrisan_otg@ukr.net); Державному підприємству "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ).
Повне рішення складено 23.07.2021.
Суддя О.Л. Бестаченко
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2021 |
Оприлюднено | 26.07.2021 |
Номер документу | 98520193 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Бестаченко О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні