Справа № 182/7730/13-ц
Провадження № 6/0182/165/2021
У Х В А Л А
Іменем України
26.07.2021 року м. Нікополь
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області в складі:
головуючого - судді Кобеляцької-Шаховал І.О.
секретар Іванова Т.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву представника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про заміну сторони виконавчого провадження по цивільній справі № 182/7730/13-ц за позовом Нікопольської місцевої прокуратури в інтересах Нікопольської районної державної адміністрації до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , Виконавчого комітету Нікопольської міської ради Дніпропетровської області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю АКР-А , про визнання незаконними та скасування наказів, скасування рішень про реєстрацію прав та свідоцтв про право власності, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
05 липня 2021 року на адресу Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області від представника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надійшла заява про заміну сторони виконавчого провадження. В обґрунтування своїх вимог заявник посилався на наступні обставини.
Рішенням Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 27 липня 2017 року по справі № 182/7730/13-ц позовні вимоги Нікопольської місцевої прокуратури в інтересах Нікопольської районної державної адміністрації до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , Виконавчого комітету Нікопольської міської ради Дніпропетровської області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю АКР-А , про визнання незаконними та скасування наказів, скасування рішень про реєстрацію прав та свідоцтв про право власності, зобов`язання вчинити певні дії були задоволені. Постановою Дніпровського апеляційного суду від 23 липня 2019 року рішення Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 27 липня 2017 року залишено без змін. Представник заявника зазначає, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області були вжиті заходи щодо виконання даного рішення Нікопольського міськрайонного суду. З метою його виконання, були скасовані та визнані такими, що втратили чинність накази Головного управління Держземагентства у Дніпропетровській області, на виконання рішення Нікопольського міськрайонного суду від 27 липня 2017 року та постанови Дніпровського апеляційного суду від 23 липня 2019 року, про що зазначено у наказі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 05 лютого 2020 року № 4-1699/15-20-СГ Про втрату чинності наказів Головного управління Держземагентства у Дніпропетровській області . В частині пунктів 6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, 54, 60, 66, 72 суд зобов`язав привести земельно-кадастрові документи у відповідність до їх фактичного цільового призначення та виду угідь, без зазначення, у які саме документи необхідно внести відповідні зміни. У зв`язку з набранням чинності 27 травня 2021 року Закону України від 28 квітня 2021 року № 1423-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин , розпорядження запитуваної земельної ділянки знаходиться поза межами повноважень Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. У відповідності до вимог діючого законодавства України, а саме - ст.50 Закону України Про землеустрій , зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Вимоги щодо змісту проектів землеустрою визначені ст.50 Закону України Про землеустрій . Порядок погодження і затвердження документації із землеустрою визначений ст.186 Земельного кодексу України. Сторонами у даних взаємовідносинах є розробник та замовник документації із землеустрою, у відповідності до ст.26 Закону України Про землеустрій . Замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі. Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою. Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором, згідно до ст.26 ЗУ Про землеустрій . Враховуючи вищезазначені законодавчі зміни, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не може бути замовником документації із землеустрою, відповідно до Закону України Про землеустрій . Відповідно до ст.20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування, відповідно до їх повноважень. Отже, на сьогоднішній день, приведення земельно-кадастрових документів у відповідність до їх фактичного цільового призначення та виду угідь щодо вказаних земельних ділянок, на виконання рішення по справі №182/7730/13 ц, наразі Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області не вбачається можливим у зв`язку із набранням чинності Закону України з 27 травня 2021 року №1423-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин , яким внесені зміни Перехідних положень Земельного кодексу України. Розділ 10 Перехідних положень Земельного кодексу України доповнений п.24, що передбачає, що землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); оборони; природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті. Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, відповідно до цього пункту, і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Таким чином, з 27 травня 2021 року розпорядником земельних ділянок, визначених у п.6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, 54, 60, 66, 72 Рішення Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 27 липня 2017 року по справі №182/7730/13-ц є Червоногригорівська селищна рада Нікопольського району Дніпропетровської області, а тому, з урахуванням вищевикладених обставин, представник заявника просить суд замінити сторону виконавчого провадження по справі № 182/7730/13-ц (боржника) - Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на правонаступника - Червоногригорівську селищну раду Нікопольського району Дніпропетровської області.
Дослідивши матеріали справи, клопотання та додані до нього докази, суд приходить до наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору по даній справі є земельні ділянки, які надані у власність громадянам в адміністративних межах Червоногригорівської селищної ради Нікопольського району Дніпропетровської області. Відповідно до рішення Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 27 липня 2017 року, визнано незаконними та скасовано накази Головного управління Держземагенства у Дніпропетровській області Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки , Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність , скасовано записи про державну реєстрацію права власності на земельні ділянки, які внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та, як наслідок, зобов`язано громадян повернути до державної власності земельні ділянки, що знаходяться на території Червоногригорівської селищної ради Нікопольського району Дніпропетровської області. Постановою Дніпровського апеляційного суду від 23 липня 2019 року рішення Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 27 липня 2017 року залишено без змін (Том 8 а.с.187-199).
27 травня 2021 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин (далі - Закон України 1423-ІХ).
Підпунктом 58 пункту 4 розділу І Закону України 1423-ІХ внесені зміни до розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України, зокрема, доповнено пунктом 24, який передбачає, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі, земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, відповідно до цього пункту, і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Також, підпунктом 20 пункту 4 розділу І Закону України 1423-ІХ внесені зміни до статті 83 Земельного кодексу України, зокрема, частину другу цієї статті доповнено пунктом в), відповідно до якого, у комунальній власності перебувають землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності, відповідно до закону.
Як вбачається з матеріалів справи, земельні ділянки, відносно яких виник спір, розташовані на території Червоногригорівської селищної ради, при цьому, у відповідності до ухваленого вищевказаного рішення суду та постанови, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області є стороною (боржником) виконавчого провадження. Представник заявника, обґрунтовуючи заяву про заміну сторони виконавчого провадження посилається на те, що Червоногригорівська селищна рада Нікопольського району Дніпропетровської області є розпорядником спірних земельних ділянок, а Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не має права здійснювати розпорядження ними з 27 травня 2021 року (дня набрання чинності абзаців 5 - 18 підпункту 58 пункту 4 Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021 № 1423-ІХ). Водночас, суд вважає за необхідне зазначити, що, в даному випадку, предметом розгляду справи є правомірність винесених саме відповідачем наказів Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки , Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність .
Відповідно до ст.1 Закону України Про виконавче провадження від 02 червня 2016 року № 1404-VIII, виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій, визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими, відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які, відповідно до цього Закону, підлягають примусовому виконанню.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.15 Закону № 1404-VIII, сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ. Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення.
Частиною 5 ст.15 Закону № 1404-VIII визначено, що у разі вибуття однієї із сторін, виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Таким чином, під процесуальним правонаступництвом у виконавчому провадженні слід розуміти заміну однієї із сторін (стягувача або боржника) з переходом прав та обов`язків від правопопередників до іншої особи (правонаступника), що раніше не брали участі у виконавчому провадженні.
Частиною 1 ст.104 Цивільного кодексу України встановлено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Разом з тим, у даному випадку, відсутні підстави стверджувати про наявність обставин, які зумовлюють правонаступництво, оскільки відповідача як юридичну особу не припинено та не реорганізовано, а, отже, останній є належною стороною виконавчого провадження. Так, відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відомості щодо припинення або реорганізації Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, відсутні. Водночас, перехід права розпорядження спірними земельними ділянками до Червоногригорівської селищної ради Нікопольського району Дніпропетровської області не може зумовлювати покладання на вказану особу обов`язку виконати рішення суду, оскільки вона не була учасником спірних правовідносин та не створювала передумов для їх виникнення.
Крім того, суд наголошує, що жодних належних доказів на підтвердження реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області як сторони відповідного виконавчого провадження, що послугувало б підставою для заміни його правонаступником, у контексті приписів цивільно-процесуального законодавства, представником заявника не надано.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення заяви представника заявника про заміну сторони виконавчого провадження в даній цивільній справі.
На підставі викладеного, керуючись ст.3, 10, 11, 208, 209, 210, 212, 213, 378 ЦПК України,-
У Х В А Л И В:
Заяву представника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про заміну сторони виконавчого провадження по цивільній справі № 182/7730/13-ц за позовом Нікопольської місцевої прокуратури в інтересах Нікопольської районної державної адміністрації до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , Виконавчого комітету Нікопольської міської ради Дніпропетровської області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю АКР-А , про визнання незаконними та скасування наказів, скасування рішень про реєстрацію прав та свідоцтв про право власності, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення .
На ухвалу може бути подана апеляційна скарга до Дніпровського апеляційного суду Дніпропетровської області до або через Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області протягом п`ятнадцяти днів з дня його проголошення.
Суддя: І. О. Кобеляцька-Шаховал
Суд | Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2021 |
Оприлюднено | 27.07.2021 |
Номер документу | 98564278 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Кобеляцька-Шаховал І. О.
Цивільне
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Кобеляцька-Шаховал І. О.
Цивільне
Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Рибакова В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні