Рішення
від 19.07.2021 по справі 640/32632/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

19 липня 2021 року 10:45 № 640/32632/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Федорчука А.Б., при секретарі судових засідань Левкович А.С., розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЕСФАЄР ТРЕЙД (03061, м.

Київ, вул. Миколи Шепелєва, буд. 6)

до Головного управління ДПС у місті Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка,

33/19)

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

за участю сторін:

представників позивача - Жовтоног М.М., Дубініна Р.В.,

представника відповідача - Бугаєнко С.С.,

В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю ЕСФАЄР ТРЕЙД (надалі по тексту - позивач) до Головного управління ДПС у місті Києві (надалі по тексту - відповідач), в якому просить: визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у місті Києві від 03 листопада 2020 року №12/Ж10/26-15-07-01-05 про збільшення грошового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 845 516,00 грн., в т.ч. за податковими зобов`язаннями 563 677,00 грн. та за штрафними санкціями 281 839,00 грн., від 03 листопада 2020 року №11/Ж10/26-15-07-01-15 про зменшення розміру від`ємного значення податку на додану вартість на суму 3 373 667,00 грн. та від 03 листопада 2020 року №10/Ж10/26-15-07-01-15 про застосування штрафних (фінансових) санкцій на суму 2 040,00 грн.

Мотивуючи позовні вимоги представник позивача повідомив, що всі господарські операції були реальними та товарними, документи підписувалися уповноваженими особами, а розрахунок проводився у безготівковій формі лише після поставки товару чи виконання робіт. Також представник позивача стверджував, що податкові накладні всіх контрагентів є зареєстрованими належним чином у Єдиному реєстрі податкових накладних, а суми ПДВ по всіх зазначених в акті перевірки операціях контрагентами були включені до податкових зобов`язань, що підтверджується даними податкових баз та не заперечується контролюючим органом.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 грудня 2020 року відкрито провадження у справі та призначено до судового розгляду.

В ході судового розгляду даної справи представник позивача адміністративний позов підтримав повністю та просив суд його задовольнити.

У відзиві на адміністративний позов представник контролюючого органу вказав, що господарські операції для визначення податкового кредиту мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними бухгалтерськими документами, які відображають реальність таких операцій, та спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Станом на момент написання акту перевірки ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД не надано до перевірки бухгалтерських, первинних та інших документів, щодо правомірності формування від`ємного значення з ПДВ за перевіряємий період, відтак оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті обґрунтовано та з урахуванням фактичних обставин.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

У період з 25 вересня 2020 року по 01 жовтня 2020 року Головним управлінням ДПС у місті Києві на підставі наказу від 18 вересня 2020 року №6638 Головного управління ДПС у м. Києві та повідомлення від 23 вересня 2020 року №10/26-15-07-01-05, відповідно до підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-УІ (зі змінами і доповненнями) проведена документальна позапланова невиїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю ЕСФАЄР ТРЕЙД (код 41956999) з питань законності декларування від`ємного значення з податку на додану вартість, яке ставить більше 100 тис. грн за липень 2020 року, яке визначене з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах за квітень, травень, червень 2020 року (податкова декларація з податку на додану вартість від 20.08.2020 року № 9206480919), за результатами якої складено відповідний акт перевірки від 08 жовтня 2020 року №66/26-15-07-01-05/41956999.

Копія наказу Головного управління ДПС у м. Києві №6638 від 18 вересня 2020 року та повідомлення від 23 вересня 2020 року №10/26-15-07-01-05 про початок та місце проведення перевірки направлено поштою з повідомленням про вручення за податковою адресою ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД : вул. Миколи Шепелєва, буд. 6, м. Київ, 03061. Згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, копію вказаних наказу та повідомлення отримано підприємством 28 вересня 2020 року.

Перевіркою ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД встановлені порушення:

- п. 44.1 ст.44, п. 185.1 ст. 185, п. 198.1, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198, п. 200.1 ст. 200, п. 201.1 ст. 201 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 №2755-УІ (зі змінами і доповненнями), в результаті чого встановлено заниження податку на додану вартість на загальну суму 563 677 грн., в т.ч. по періодах: липень 2020 року - 563 677 грн та завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду на загальну суму 3 373 667 грн., а саме: за липень 2020 року на загальну суму 3 373 667 грн.;

- п. 44.1, п. 44.6 ст. 44, п. 85.2 ст. 85 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (зі змінами і доповненнями), посадовим особам контролюючого органу не надано документів під час перевірки.

На підставі висновків акта перевірки податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення №12/Ж-10/26-15-07-01-05 від 03 листопада 2020 року, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 845 516,00 грн., в т.ч. 563 677 грн. за податковими зобов`язаннями та 281 839,00 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями.

Також, 03 листопада 2020 року контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення №11/Ж-10/26-15-07-01-05, згідно якого ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 3 373 667,00 грн.

Відповідно до прийнятого 03 листопада 2020 року податкового повідомлення-рішення №10/Ж-10/26-15-07-01-05 до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 2 040,00 грн.

Незгода позивача із вказаними повідомленнями-рішеннями зумовила звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом, при вирішенні якого суд виходить з наступного.

З акта перевірки вбачається, що з метою організації проведення перевірки, вручення наказу Головного управління ДПС у місті Києві від 16 вересня 2020 року №6324 та пред`явлення направлення на проведення перевірки від 18 вересня 2020 року №110/26-15-07-01-05, здійснено 18 вересня 2020 року виїзд на податкову адресу суб`єкта господарювання: вул. Миколи Шепелєва, буд. 6, м. Київ, 03061. За даною адресою знаходиться 5-ти поверховий житловий будинок. На першому поверсі будинку знаходиться кафе, магазин та офіс іншого підприємства. Крім того, в будинку знаходиться Віртуальний офіс (адреса масової реєстрації суб`єктів господарської діяльності).

Таким чином, вручити наказ Головного управління ДПС у місті Києві від 16 вересня 2020 року №6324, пред`явити направлення на проведення перевірки ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД від 18 вересня 2020 року №110/26-15-07-01-05 та розпочати її проведення у терміни, вказані у наказі та направленні не є можливим, про що складено акт від 18 вересня 2020 року №55/26-15-07-01-05.

Головним управлінням ДПС у місті Києві на виконання п. 81.2 ст. 81 Податкового кодексу України листом від 18 вересня 2020 року №130507/10/26-15-07-01-05 направлено акт про неможливість проведення документальної позапланової перевірки ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД (код 41956999) від 18.09.2020 № 55/26-15-07-01-05.

На податкову адресу ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД : вул. Миколи Шепелєва, буд. 6, м. Київ, 03061, засобами поштового зв`язку було направлено копію наказу Головного управління ДПС у місті Києві від 18 вересня 2020 року №6638 та повідомлення від 23 вересня 2020 року №10/26-15-07-01-05, в яких повідомлено, що з 22 липня 2020 року буде проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД (код 41956999) з питань законності декларування від`ємного значення з податку на додану вартість, яке ставить більше 100 тис. грн за липень 2020 року, яке визначене з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах за квітень, травень, червень 2020 року.

ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД (код 41956999) на податкову адресу направлено засобами поштового зв`язку запит від 25 вересня 2020 року №132918/10/26-15-07-01-05 щодо забезпечення надання всіх необхідних документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків) з податку на додану вартість та Додатку 2 до Декларацій (Довідка про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду та вплинули на формування від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 19 декларації з ПДВ ); суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 декларації з ПДВ) зокрема за квітень, травень, червень 2020 року.

Станом на 01 жовтня 2020 року відповідь від ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД на запит від 25 вересня 2020 року №132918/10/26-15-07-01-05 з копіями первинних документів, до Головного управління ДПС у місті Києві не надходила, в зв`язку з чим складено акт ненадання документів до перевірки від 01 жовтня 2020 року №150/26-15-07-01-05 .

В зв`язку з наведеним перевірка позивача проведена на підставі відомостей, наявних в інформаційних базах ДПС та інформації, зібраної в рамках організації і проведення такої перевірки.

Стосовно посилання представника позивача на те, що ним наказ та направлення на перевірку, а також вся необхідна кореспонденція, в т.ч. і запит від 25 вересня 2020 року №132918/10/26-15-07-01-05 не отримано з підстав запровадження дистанційної роботи на підприємстві та уповноваження ТОВ КОМ РЕНТ на отримання та передачу кореспонденції, суд зазначає наступне.

На підтвердження вказаних обставин, в матеріалах справи міститься копія довіреності від 01 червня 2020 року, якою позивач уповноважив ТОВ КОМ РЕНТ отримувати та передавати поштову кореспонденцію, адресовану ТОВ Есфаєр Трейд на податкову адресу: 03061, м. Київ, вул. Миколи Шепелєва, буд. 6.

Водночас, довіреність - це письмове уповноваження, що видається однією особою іншій для представництва перед третіми особами. Тобто, на підставі довіреності не виникає жодних обов`язків, як-то з договірних відносин, а відбувається виключно набуття певною особою повноважень при вчиненні певних дій.

Відтак, не реалізація наданих повноважень на підставі довіреності не може бути підставою для звільнення позивача від відповідальності щодо ненадання документів для здійснення перевірки. При цьому, в контролюючого органу була наявна інформація щодо отримання, зокрема, запиту на отримання інформації.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників. Також платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України.

Платники податків зобов`язані забезпечити зберігання таких документів не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого ПКУ граничного терміну подання такої звітності та документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії).

Якщо до закінчення перевірки платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.

Якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення контролюючим органом за результатами такої перевірки надасть документи, що підтверджують показники, відображені у податковій звітності, не надані під час перевірки, такі документи повинні бути враховані контролюючим органом.

З аналізу правових норм Податкового кодексу України вбачається, що платник податків у разі ненадання документів під час проведення перевірки не позбавлений права надання таких і після завершення такої перевірки, які мають бути враховані контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення. Також платник податків у разі якщо посадова особа контролюючого органу відмовляється з будь-яких причин від врахування документів, наданих платником податків під час проведення перевірки, має право до закінчення перевірки надіслати такі безпосередньо до контролюючого органу.

Як вбачається з матеріалів справи, платником податків не надані докази того, що ним вчинялись будь-які дії, передбачені Податковим кодексом України, щодо надання (надіслання) ним первинних документів до контролюючого органу, які фахівцями контролюючого органу не були враховані під час проведення перевірки. Позивачем також не надані і докази звернення з будь-якими заявами чи скаргами на протиправні дії фахівців контролюючого органу при проведенні перевірки (неврахуванні наданих документів) чи складанні акта про ненадання первинних документів.

У разі якщо до закінчення перевірки платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складання такої звітності.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 09 жовтня 2019 року №808/9397/13-а.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено взаємовідносини з контрагентами-постачальниками, які вплинули на формування показників декларації з ПДВ за липень 2020 року, а саме: взаємовідносини з ТОВ ІМПОРТ ТЕХ ПРО (код 43336051) на загальну суму 314669,76 грн., в т.ч. ПДВ - 52 444,96 грн.

ТОВ ІМПОРТ ТЕХ ПРО за період з 01 липня 2020 року по 31 липня 2020 року на адресу ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД виписано та зареєстровано податкові накладні з №94 від 30 липня 2020 року на суму 314 669,76 грн.

Суми податку на додану вартість за вищевказаними податковими накладними включено ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД до складу податкового кредиту декларації з податку на додану вартість та додатку № 5 до нього за липень 2020 року у сумі 52 444,96 грн.

В результаті опрацювання податкової інформації по контрагенту ТОВ ІМПОРТ ТЕХ ПРО встановлено, що основний вид діяльності: 43.29 - діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами; остання звітність з ПДВ подана за серпень 2020 року; чисельність працівників, за перевіряємий період - звіт з ЄСВ не подано.

Згідно поданого податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма 1 ДФ) за II кв. 2020 року, кількість працівників становить 6 чол.

Взаємовідносини з ТОВ МАРРЕМБУД (код 33760478) на загальну суму 923 130,00 грн. в т.ч. ПДВ - 153855 грн.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних встановлено, що ТОВ МАРРЕМБУД за період з 01 липня 2020 року по 31 липня 2020 року на адресу ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД виписано та зареєстровано податкові накладні №1 від 02 липня 2020 року на суму 252 480,00 грн., №3 від 03 липня 2020 року на суму 220 920,00 грн., №6 від 06 липня 2020 року на суму 236 700,00 грн., №12 від 08 липня 2020 року на суму 213 030,00 грн.

Суми податку на додану вартість за вищевказаними податковими накладними включено ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД до складу податкового кредиту Декларації з податку на додану вартість та додатку № 5 до нього за липень 2020 року у сумі 153855 грн.

В результаті опрацювання податкової інформації по контрагенту ТОВ МАРРЕМБУД встановлено: основний вид діяльності: 41.20-Будівництво житлових і нежитлових будівель; остання звітність з ПДВ подана за липень 2020 року; чисельність працівників, за перевіряємий період - 12 чол (згідно звіту з ЄСВ).

В ході проведеного аналізу в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) встановлено, що за період з 01 липня 2020 року по 31 липня 2020 року підприємствами-постачальниками на адресу ТОВ МАРРЕМБУД зареєстровано податкові накладні з номенклатурою товарів, робіт/послуг, а саме: кондиціонер Соорег&Нunter СН-S09FТХ5, холодильник LG GA-B459SMQZ, водонагрівач NOVA TEC NT-S 50, плита Indesit IS5G8CHW/E, сантехніка Маrіо Полотенцесушитель Стандарт 700x530 (1.1.0205.01.Р), інструмент ручний з недорогоцінного металу, пістолет для монтажної піни арт. 50g. - 1000 шт, шайба з чорних металів, не самостопорна арт.4850223, абразивний матеріал для сухого шліфування на тканій текстильній основі, диск - липучка арт. М14/10mm - ЕVА10х125mm. - 1100 шт, гідравлічний циліндр лінійної дії з кріпленням, призначений для використання в легкових автомобілях (амортизатор задньої кришки багажника; амортизатор капота).-15кг, емаль аерозольна універсальна акрилова "Special Edition" біла глянсова Моtip 600 мл та ін.

В той же час, ТОВ МАРРЕМБУД зареєстровано в період з 01 липня 2020 року по 31 липня 2020 року на адресу підприємств-покупців податкові накладні з номенклатурою товарів, робіт/послуг: капітальний ремонт та благоустрій території по вул. Квітнева, 15 в м. Вишневе Києво-Святошинського району Київської області, демонтаж старої гідроізоляції, роботи з ремонту (код ДКПП 43.91) м`якої покрівлі за адресою м. Київ вул. Сім`ї Сосніних 9, монтаж залізобетонних колодязів сховища зберігання виробничих стоків, ремонт дорожнього покриття на АЗС №15/009, архітектурні рішення для об`єкту: Будівництво холодильного складу за адресою м. Мукачево, вул. Свалявська, буд. 10а тощо.

Згідно поданої розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (дод. 5) до податкової декларації з ПДВ за липень 2020 року встановлено, що ТОВ МАРРЕМБУД задекларовано податкові зобов`язання з ПДВ на 46 СГД (включно з ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД ). Згідно даних ЄРПН, встановлено, що вищевказані роботи/послуги надавались ТОВ МАРРЕМБУД в період з 01 липня 2020 року по 31 липня 2020 року всім 46 СГД (включно з ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД ).

Відтак, на думку контролюючого органу, враховуючи кількість працюючих в ТОВ МАРРЕМБУД та об`єм наданих робіт/послуг за період з 01 липня 2020 року по 31 липня 2020 року на адресу підприємств-покупців, унеможливлює здійснення операцій між ТОВ МАРРЕМБУД та ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД .

Відповідно до пункту 3 статті 5 та пункту 1 статті 7 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.

Відносини у сфері господарювання регулюються Конституцією України, Господарським кодексом України, законами України, нормативно-правовими актами Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також іншими нормативними актами.

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

У відповідності до пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Реальність господарської операції полягає в тому, що наслідки у даних податкового обліку створює лише фактично здійснена господарська операція (рух активів), а не задекларована на папері.

Статтею 2 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні зазначено, що сфера дії Закону поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, які зобов`язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.

Виходячи з вимог пункту 2 статті 3 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Необхідність підтвердження господарських операцій первинними документами визначена пунктом 1.2 статті 1, пунктом 2.1 статті 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 05.06.1995 за № 168/704 (далі по тексту - Положення №88) первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Статтею 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні встановлено вимоги до первинних документів, які є підставою для бухгалтерського та податкового обліку. Згідно з даною нормою, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені. Підприємство вживає всіх необхідних заходів для запобігання несанкціонованому та непомітному виправленню записів у первинних документах і регістрах бухгалтерського обліку та забезпечує їх належне зберігання протягом встановленого строку.

Відповідно до абзацу 2 пункту 2.1 Положення №88 господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Відповідно до пункту 2.15 та пункту 2.16 Положення №88 забороняється приймати до виконання первинні документи на операції, що суперечать законодавчим та нормативним актам.

Аналіз вказаних норм свідчить про те, що будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише у разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичне здійснення господарської операції відсутнє, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені законодавством.

Згідно пункту 198.1 статті 198 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

Згідно пункту 198.3 статті 198 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст. 193 цього Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).

Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Аналіз наведених норм свідчить, що господарські операції для визначення податкового кредиту мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними бухгалтерськими документами, які відображають реальність таких операцій, та спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

В той же час, станом на момент проведення перевріки та станом на момент написання акту перевірки ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД не надано до перевірки бухгалтерських, первинних та інших документів, щодо правомірності формування від`ємного значення з ПДВ за перевіряємий період.

Згідно абз. а пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Відповідно до абз. а п. 198.1 ст. 198 Податкового кодексу України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.

Відповідно до пункту 198.2 статті 198 Податкового кодексу України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг.

Згідно з пунктом 198.3 статті 198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до ст. 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст. 193 Податкового кодексу України протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Згідно з п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними або оформлені з порушеннями вимог чи не підтверджені митними деклараціями.

Таким чином, суд приходить до висновку, що ТОВ ЕСФАЄР ТРЕЙД порушено вимоги пункту 185.1 статті 185, пункту 198.1, пункту 198.2, пункту 198.3, пункту 198.6 статті 198, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 3 937 344,00 грн., в т.ч. по періодах: липень 2020 року - 3 937 344,00 грн., та завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 декларації з ПДВ), на загальну суму 3 373 667 грн., у тому числі: за липень 2020 року - 3 373 667 грн.

При цьому, перевіркою неможливо підтвердити суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 декларації) у зв`язку з ненаданням до перевірки підприємством документів на повідомлення щодо забезпечення надання всіх необхідних документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків) з податку на додану вартість та Додатку 2 до Декларацій (Довідка про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду та вплинули на формування від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 19 декларації з ПДВ); суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 декларації з ПДВ) зокрема за червень 2020 року.

У постановах від 18 червня 2020 року в справі №826/14035/17, від 06 листопада 2018 року в справі №826/16277/14, від 20 лютого 2018 року в справі №818/920/17 Верховний Суд зазначив, що неможливим є підтвердити джерело походження товару по ланцюгу постачання в разі, якщо номенклатура товарів, які придбавало товариство у своїх контрагентів не відповідає товару, що був товариством реалізований.

Такі обставини, на думку Верховного Суду, виключають правомірність відображення таких операцій в податковому обліку, тим більше за відсутності первинних фінансових та бухгалтерських документів.

З урахуванням наведеного в сукупності, суд приходить до висновку про правомірність прийняття спірних податкових повідомлень-рішень та відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а згідно частини 2 цієї статті Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Надавши оцінку наявним в матеріалах справи доказам у сукупності з наведеними законодавчими нормами, суд доходить до висновку, що відповідачем доведено правомірність прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, у зв`язку з чим адміністративний позов не підлягає задоволенню.

Згідно із частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на відмову в задоволенні адміністративного позову підстави для здійснення розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 72-73, 76-77, 139, 143, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ЕСФАЄР ТРЕЙД відмовити повністю.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення встановленого ст. 295 КАС України строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Суддя А.Б. Федорчук

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення19.07.2021
Оприлюднено02.08.2021
Номер документу98639094
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/32632/20

Постанова від 25.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 02.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 30.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Постанова від 30.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Рішення від 19.07.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні