Постанова
від 04.08.2021 по справі 560/8413/20
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/8413/20

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Лабань Г.В.

Суддя-доповідач - Ватаманюк Р.В.

04 серпня 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ватаманюка Р.В.

суддів: Полотнянка Ю.П. Драчук Т. О. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року у справі за адміністративним позовом фермерського господарства "Косиковецьке-Д" (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України (далі - відповідач 1, 2) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

Позивач в грудні 2020 року звернувся із позовом до Хмельницького окружного адміністративного суду в якому просив:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій № 1962678/34744305 від 24.09.2020.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової служби України №53711/34744305/2 від 02.10.2020.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Фермерського господарства "Косиковецьке-Д" № 1 від 05.08.2020.

4. Стягнути на користь Фермерського господарства "Косиковецьке-Д" (код ЄДРПОУ 34744305) сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 2102 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області та 4204 грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.

ІІ. ЗМІСТ СУДОВОГО РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду 11.03.2021 позов задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій № 1962678/34744305 від 24.09.2020.

Визнано протиправним та скасовано рішення Державної податкової служби України №53711/34744305/2 від 02.10.2020.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Фермерського господарства "Косиковецьке-Д" № 1 від 05.08.2020.

Стягнуто на користь Фермерського господарства "Косиковецьке-Д" судові витрати (судовий збір) в розмірі 2102 грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України у Хмельницькій області.

Стягнуто на користь Фермерського господарства "Косиковецьке-Д" судові витрати (судовий збір) в розмірі 4204 грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.

Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що наданих позивачем до пояснень документів достатньо для підтвердження реальності наявності фінансово-господарських правовідносин між позивачем та ТОВ "Еколінія". Відмовивши у реєстрації податкової накладної у зв`язку з ненаданням копій документів, фіскальний орган у квитанції не зазначав, яких пояснень та документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію цієї податкової накладної.

Відтак оскаржуване рішення є протиправним, оскільки платником податків надані відповідачу всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.

ІІІ. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що в квитанції від 25.08.2020, якою зупинено реєстрацію податкової накладної чітко визначено критерій, що передбачений п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, що є додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 №1165, за яким здійснено моніторинг податкової накладної Критеріїв ризиковості здійснення операцій та зупинено реєстрацію останньої. Таким чином у квитанції від 25.08.2020 чітко вказано критерій, тому будь-якої неоднозначності у даному випадку контролюючим органом допущено не було.

При цьому зазначено, що на прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних вплинув той факт, що платником не надано повний пакет документів, а саме: відсутні акти наданих послуг по оренді комбайна в ПП ОСОБА_1 та розрахункові документи на зазначені послуги, про що було вказано в рішенні.

ІV. ВІДЗИВ НА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому вказано, що наданих ним до контролюючого органу документів для підтвердження реальності наявності фінансово-господарських правовідносин між позивачем та ТОВ "Еколінія".

Також вказано, що зі змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної вбачається, що відповідачем не дотримано вимог Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1165 та не вказано конкретної пропозиції щодо переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі, а лише запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію.

V. РУХ СПРАВИ У СУДІ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

Ухвалою суду від 27.05.2021 поновлено відповідачу строк на апеляційне оскарження та відкрито апеляційне провадження у справі.

Ухвалою суду від 09.06.2021 справу призначено до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження на 28.07.2021.

Разом з тим в апеляційній скарзі відповідачем заявлено клопотання про заміну сторони у справі.

Дослідивши вказане клопотання колегія суддів дійшла наступного висновку.

Відповідно до ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Встановлено, що на виконання наказу ДПС від 24.12.2020 №755 "Про початок здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій" з 01.01.2021 повноваження Головного управління ДПС у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ 43142957) здійснюються Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ 44070171).

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань проведено державну реєстрацію відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ 44070171).

Оскільки функції та повноваження Головного управління ДПС у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ 43142957) здійснюються Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ 44070171), наявні підстави для задоволення клопотання про заміну відповідача.

Згідно з п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції прийняте у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, а в матеріалах справи достатньо доказів для прийняття законного і обгрунтованого рішення, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.

VІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

ФГ "Косиковецьке-Д" створено 05.03.2007, основним видом господарської діяльності якого є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкова в накладна № 1 від 05.08.2020 була прийнята але реєстрація зупинена з причин того, що податкова накладна відповідає вимогам п. 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій". Крім того, даною квитанцією було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних.

21.09.2020 позивач направив повідомлення № 2 від 21.09.2020 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено із додатком в кількості двадцять вісім додатків до яких входять наступні документи: пояснення (як було зобов`язано згідно вищезгаданої квитанції); звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.08.2020 форми №37-сг; договір постачання № 2408-1 від 05.08.2020; складська квитанція на зерно № 563 від 05.08.2020; видаткова накладна № 1 від 05.08.2020; виписка по рахунку з 07.08.2020 до 07.08.2020; аналіз рахунку 36/361/0 за період 01.08.20-31/08/20;ТТН № 8 від 03.08.2020; ТТН № 5 від 29.07.2020; ТТН № 4 від 28.07.2020; технічний паспорт № 09/5/07/19; договір перевезення вантажів автомобільним транспортом № 1 від 15.07.2020; акт здачі-приймання виконаних робіт (по перевезенню вантажів автомобільним транспортом) від 14.08.2020; платіжне доручення № 193 від 17.08.2020; договір № 15/07/20 оренди комбайнів з екіпажом від 15.07.2020; додаток № 1 від 15.07.2020 до договору № 15/07/20 від 15.07.2020 оренди комбайнів з екіпажом; додаток № 2 від 15.07.2020 до договору № 15/07/20 від 15.07.2020 оренди комбайнів з екіпажом; протокол узгодження ціни оренди від 15.07.2020 до договору № 15/07/20 від 15.07.2020 оренди комбайнів з екіпажом; акт приймання-передачі від 20.07.2020 до договору 15/07/20 від 15.07.2020 оренди комбайнів з екіпажом; видаткова накладна № ТрОООІ55 від 20.04.2020; ТТН № 00000005487 від 29.04.2020; видаткова накладна № ТрОООІ04 від 19.03.2020; ТТН № 00000001955 від 19.03.2020; видаткова накладна № ТрОООІ05 від 19.03.2020; ТТН № 00000001956 від 19.03.2020; договір поставки на умовах товарного кредиту № Трі20220/01 від 12.02.2020; накладна № 27ДГ-5704/20-9101905292 від 11.05.2020; ТТН № 9101905293 від 11.05.2020; накладна № 7ДГ-5704/20-9099170289 від 26.02.2020; ТТН № 9099170289 від 26.02.2020; накладна № 27ОБКДГ-0328-9086344748 від23.07.2019; ТТН № 9086344748 від 23.07.2019; договір поставки № 1876/19/34 від 25.07.2018; видаткова накладна № 78833 від 23.08.2019; ТТН № ЕР-216359 від 23.08.2019 видаткова накладна № 740 від 05.09.2019; атестат на насіння № 0013/02 від 16.09.2019; договір купівлі-продажу № 693/08 від 20.08.2019; ТТН № 34 від 05.09.2019; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року форма 4-сг .

Згідно квитанції № 2 згадане повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПК/РК доставлено до районного рівня ТУ ДПС у Хмельницькій області, Дунаєвецьке управління, Новоушицька ДПІ 21.09.2020 в 16:12:13 год, де було зазначено, що документ прийнято.

24.09.2020 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 1962678/34744305 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, де не підкреслено документи, які не подано. Крім того не було подано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Крім того додатковою інформацією згаданого рішення було зазначено, що платником не надано пакет документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 1 від 05.08.2020 в ЄРГІН, а саме: відсутні акти наданих послуг по оренді комбайна в ПП ОСОБА_1 та розрахункові документи за надані послуги.

29.09.2020 позивач звернувся до ДПС України із скаргою щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1962678/34744305 від 24.09.2020, де крім пояснення подав документи у кількості 31, куди входили акти наданих послуг по оренді комбайна в ПП ОСОБА_1 та розрахункові документи за надані послуги, а саме: акт № 1 здачі-приймання робіт (надання послуг) від 27.07.2020; платіжне доручення № 232 від 28.09.2020, що підтверджується документом довільного формату № 29 від 29.09.2020 та документом довільного формату № 30 від 29.09.2020.

Позивачем до ДПС України було надано документи, які зобов`язано було надати за рішенням № 1962678/34744305 від 24.09.2020, а саме акти наданих послуг по оренді комбайна в ПП ОСОБА_1 та розрахункові документи за надані послуги.

Згідно квитанції N2 встановлено, що скарга щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних доставлено 29.09.2020 о 17:20:58 год.

02.10.2020 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 53711/34744305/2, згідно якого залишено скаргу без задоволення та відмовлено у реєстрації податкової накладної підставою чого слугувало ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів.

Згідно квитанції податкова накладна № 1 від 05.08.2020 була прийнята але реєстрація зупинена з причин того, що податкова накладна відповідає вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Крім того даною квитанцією було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних.

Позивач вважаючи рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області 1962678/34744305 від 24.09.2020, та рішення ДПС України № 53711/34744305/2 від 02.10.2020 протиправними і такими, що підлягають скасуванню звернувся з даним позовом до суду.

VІІ. ПОЗИЦІЯ СЬОМОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ

Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно пункту 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).

Положенням пункту 2 Порядку №1246 встановлено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16. статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "npo електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Відповідно до пункту 14 Порядку №1246, квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).

Пунктом 3 Порядку №1165 Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D = S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; Т - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника Р є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: Р = Рм х 1,4, де Р - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Рм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Контролюючим органом позивача віднесено до переліку ризикових платників податків на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості платників податку відповідно до Порядку №1165.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних), відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкова в накладна № 1 від 05.08.2020 була прийнята але реєстрація зупинена з причин того, що податкова накладна відповідає вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Крім того, даною квитанцією було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних.

Матеріалами справи підтверджується, що позивач направляв контролюючому органу пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено із додатком в кількості двадцять вісім додатків до яких входять, зокрема, пояснення, звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур, договір постачання, складська квитанція на зерно, видаткова накладна, виписка по рахунку з 07.08.2020 до 07.08.2020, аналіз рахунку 36/361/0 за період 01.08.20-31/08/20, технічний паспорт № 09/5/07/19, договір перевезення вантажів автомобільним транспортом, акт здачі-приймання виконаних робіт (по перевезенню вантажів автомобільним транспортом), платіжне доручення, договір № 15/07/20 оренди комбайнів з екіпажом, додаток № 1 від 15.07.2020 до договору № 15/07/20 від 15.07.2020 оренди комбайнів з екіпажом, додаток № 2 від 15.07.2020 до договору № 15/07/20 від 15.07.2020 оренди комбайнів з екіпажом, протокол узгодження ціни оренди від 15.07.2020 до договору № 15/07/20 від 15.07.2020 оренди комбайнів з екіпажом, акт приймання-передачі від 20.07.2020 до договору 15/07/20 від 15.07.2020 оренди комбайнів з екіпажом, видаткові накладні, договір поставки на умовах товарного кредиту, накладні та ТТН, договір поставки № 1876/19/34, атестат на насіння № 0013/02, договір купівлі-продажу № 693/08, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року форма 4-сг .

Таким чином зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, а також враховуючи те, що відповідні пояснення та документи були надані контролюючому органу, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкової накладної позивача.

Разом з тим з тим з наявної у ФГ "Косиковецька-Д" квитанції встановлено, що остання містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Колегія суддів зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на підпункт Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.

З доданих до позову документів можна встановити, що позивачем було надіслано пояснення та копії бухгалтерських документів, якими підтверджується законність та реальність господарських операцій.

Отже, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості платника податку та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації.

Стосовно доводів відповідача про те, що на прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних вплинув той факт, що платником не надано повний пакет документів, а саме: відсутні акти наданих послуг по оренді комбайна в ПП ОСОБА_1 та розрахункові документи на зазначені послуги, про що було вказано в рішенні щодо відмови у реєстрації, суд апеляційної інстанції зазначає, що вказана обставина не була причиною зупинення реєстрації податкової накладної, оскільки у квитанції податковим органом не вказувалася.

Таким чином з наданих позивачем до пояснень документів вбачається, що ці документи є достатніми для підтвердження реальності наявності фінансово-господарських правовідносин між позивачем та ТОВ "Еколінія", при цьому відмовивши у реєстрації податкової накладної у зв`язку з ненаданням копій документів, відповідач у квитанції не зазначав, яких пояснень та документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію цієї податкової накладної.

Разом з тим суд першої інстанції вірно звернув увагу на те, що в межах даних правовідносин аналіз господарських операцій між позивачем та його контрагентом не підлягає дослідженню, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Враховуючи наведене, оскаржуване рішення є протиправним, оскільки платником податків надані відповідачу всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення №1962678/34744305 від 24.09.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної і задоволення позовних вимог у цій частині.

Рішення Державної податкової служби України №53711/34744305/2 від 02.10.2020 про залишення скарги без задоволення, а рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №1962678/34744305 від 24.09.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної підлягає скасуванню, як похідне, оскільки у ГУ ДПС України в Хмельницькій області були відсутні підстави для відмови у реєстрації податкової накладної позивача.

При розгляді скарги позивача, ДПС України не враховано, що позивачем подано необхідний перелік документів для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної №19/2 від 15.07.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 05.08.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

VІІІ. ВИСНОВОК ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Згідно ч. 6 ст. 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Враховуючи відсутність підстав для зміни чи скасування рішення суду першої інстанції, то підстав для зміни розподілу судових витрат немає.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

клопотання Головного управління ДПС у Хмельницькій області про заміну сторони задовольнити.

Замінити відповідача Головне управління ДПС у Хмельницькій області код ЄДРПОУ 43142957) на його правонаступника Головне управління ДПС у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ 44070171).

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Полотнянко Ю.П. Драчук Т. О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.08.2021
Оприлюднено06.08.2021
Номер документу98798689
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/8413/20

Ухвала від 09.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 04.08.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 09.06.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 27.05.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 22.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Рішення від 11.03.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 17.12.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні