ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 серпня 2021 року м. Київ № 640/32178/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Бояринцевої М.А., розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу
за позовомАкціонерного товариства "Укргазвидобування" до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області пропро визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Акціонерне товариство Укргазвидобування з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області та просить суд:
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій та форм власності від 09.10.2020 №1072-ДК;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області з проведення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом позапланової перевірки стосовно земельної ділянки за кадастровим номером 2121581500:01:001:0034, яка розташована в урочищі Підпередзяковий за межами населеного пункту на території Буковецької сільської ради Воловецького району Закарпатської області;
- визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 30.10.2020 №1072-ДК/0343Пр/03/01/-20;
- судові витрати покласти на відповідача.
Мотивуючи позовні вимоги позивач вказує на порушення відповідачем Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , що мало своїм наслідком прийняття ним оскаржуваного наказу та припису і вчинення протиправних дій щодо здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій та форм власності.
Представником відповідача подано відзив на позовну заяву, у якому останній просить суд відмовити в задоволення позовних вимог, серед іншого, зазначаючи, що до спірних правовідносин Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності застосуванню не підлягає.
В свою чергу, представником позивача подано відповідь на відзив на позовну заяву, де наполягає на порушенні відповідачем Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Справа вирішується на підставі наявних в ній матеріалів.
Розглянувши подані матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті суд звертає увагу на наступне.
Відповідно до вимог Земельного кодексу України, законів України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель , Положення про Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308, з метою розгляду доручень заступника Голови Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Бодрова Є. від 29.09.2020 №В-3905/0/5-20, від 02.10.2020 №В-3905/1/5-20 Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області прийнято наказ від 09.10.2020 №1072-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій та форм власності , яким наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом позапланової перевірки стосовно земельної ділянки за кадастровим номером 2121581500:01:001:0034, яка розташована в урочищі Підпередзяковий за межами населеного пункту на території Буковецької сільської ради Воловецького району Закарпатської області (далі - оскаржуваний та/або спірний наказ).
За наслідком здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки відповідачем складено акт від 30.10.2020 №1072-ДК/968АП/09/01-20 (далі - акт).
На підставі акту Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області винесено припис від 30.10.2020 №1072/ДК/0343Пр/03/01/-20, яким приписано позивачу усунути порушення вимог законодавства у 30-денний термін, договір привести у відповідність до вимог чинного законодавства, розробити робочий проект землеустрою щодо рекультивації порушених земель на земельну ділянку за кадастровим номером 2121581500:01:001:0034 відповідно до вимог чинного законодавства України (далі - оскаржуваний та/або спірний припис).
Тут і надалі разом спірні та/або оскаржувані рішення.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
У відповідності до статті 187 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Згідно із частиною 1 статті 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом (ч. 2 ст. 188 ЗК України).
Пправові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля визначає Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 № 963-IV (далі - Закон № 963-IV).
Відповідно до статті 2 Закону № 963-IV основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів, а основними принципами здійснення державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення раціонального використання та охорони земель як основного національного багатства, що перебуває під особливою охороною держави; пріоритет вимог екологічної безпеки у використанні земельних ресурсів над економічними інтересами; повне відшкодування шкоди, заподіяної довкіллю внаслідок порушення земельного законодавства України; поєднання заходів економічного стимулювання і відповідальності у сфері використання та охорони земель (ст. 3 Закону № 963-IV).
Згідно із положеннями частини 2 статті 5 Закону № 963-IV державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пунктом а частини 1 статті 7 Закону № 963-IV встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, належать здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у частині: додержання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами вимог законодавства України про охорону земель; консервації деградованих і малопродуктивних земель; збереження водно-болотних угідь; виконання екологічних вимог при наданні у власність і користування, в тому числі в оренду, земельних ділянок; здійснення заходів щодо запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами; додержання встановленого законодавством України режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні; додержання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних, радіоактивних речовин та відходів; додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель; додержання вимог екологічної безпеки при розробленні нової техніки і технологій для обробки ґрунтів, а також під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції, введення в дію підприємств, споруд та інших об`єктів.
Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів, в силу положень статті 9 Закону № 963-IV здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до статті 10 Закону № 963-IV повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;
передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.
Державні інспектори під час виконання службових обов`язків мають право на носіння форменого одягу встановленого зразка та використовувати спеціальні транспортні засоби з кольорографічним забарвленням і написом з емблемою в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Одним із основних завдань Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) згідно з підпунктом 1 пункту 3 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 (надалі - Положення), є реалізація державної політики у сфері топографо- геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів.
Підпунктом 25-1 пункту 4 вказаного Положення визначено, що Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:
веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель;
дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно- правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;
дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.
Відповідно до пункту 7 цього Положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження, у тому числі, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до Положення про Головне управління, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17 листопада 2016 року № 308 (зі змінами), Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії картографії та кадастру та йому підпорядковане. Голова місцевої державної адміністрації координує діяльність Головного управління і сприяє йому у виконанні покладених на нього завдань.
Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, дорученнями Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.
Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань: розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Закарпатської області; забезпечує науково-експертне, інформаційне та методичне проведення землевпорядних, землеоціночних робіт, вживає організаційних заходів щодо проведення земельних торгів; здійснює землеустрій, у тому числі забезпечує проведення державної інвентаризації земель; здійснює державний контроль за використанням та охороною земель.
Структурним підрозділом Головного управління є Управління з контролю за використанням та охороною земель, юрисдикція якого поширюється на територію Закарпатської області.
Так, позивач обґрунтовуючи протиправність дій відповідача щодо здійснення перевірки та протиправність спірного наказу вказує на недотримання ним положень Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Надаючи оцінку вказаним доводам АТ Укргазвидобування суд враховує наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Згідно із статтею 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища, а заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до статті 2 Закону № 877-V дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного нагляду, податкового контролю, митного контролю, державного експортного контролю (крім здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами космічної діяльності України приватної форми власності законодавства про космічну діяльність в Україні), контролю за дотриманням бюджетного законодавства, державного нагляду на ринках фінансових послуг, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення, державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг, державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції, державного нагляду за дотриманням вимог безпеки використання ядерної енергії.
Отже, нормами вказаного Закону визначено відносини, на які поширюється його дія.
Враховуючи те, що норми Закону № 877-V стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель, суд приходить висновку, що на спірні правовідносини не розповсюджуються норми Закону № 877-V, а тому всі доводи АТ Укргазвидобування наведені у позовній заяві та відповіді на відзив на позовну заяву в частині порушення відповідачем порядку проведення та призначення перевірки, враховуючи положення Закону № 877-V суд відхиляє, як такі, що є необґрунтованими та безпідставними.
Аналогічна правова позиція у подібних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 17.09.2019 у справі № 806/1723/18, від 09.10.2019 у справі №724/1843/18, від 16.07.2020 у справі №819/1781/17.
Наведе в своїй сукупності свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування оскаржуваного наказу, і як наслідок визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області з проведення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення позапланової перевірки стосовно земельної ділянки за кадастровим номером 2121581500:01:001:0034, яка розташована в урочищі Підпередзяковий за межами населеного пункту на території Буковецької сільської ради Воловецького району Закарпатської області.
В той же час, як свідчать матеріали адміністративної справи позивач, окрім порушення відповідачем положень Закону № 877-V жодним чином не обґрунтовує відсутність порушення, які встановленні актом перевірки, та усунення яких приписано АТ Укргазвидобування спірним приписом.
Згідно із положеннями частин 1-3 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Таким правом користуються й особи, в інтересах яких подано позовну заяву, за винятком тих, які не мають адміністративної процесуальної дієздатності.
Приймаючи до уваги те, що позивач жодним чином не обґрунтовує позовні вимоги в частині оскаржуваного припису відсутністю порушень, які, серед іншого, зафіксовані в акті перевірки, а вказана вимога, з урахуванням обгрунтування АТ Укргазвидобування фактично є похідною від позовних вимог у задоволенні яких відмовлено із мотивів, які викладені вище, суд приходить до висновку про відсутність підстав для скасування спірного припису.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно із частиною 2 статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, суд дійшов до висновку про відповідність дій відповідача та спірних рішень критеріям, які встановлені частиною 2 статті 2 КАС України, а відтак позовні вимоги до задоволення не підлягають.
Оскільки адміністративний позов до задоволення не підлягає, то відсутні підстави для вирішення питання щодо розподілу судових витрат.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 5, 72-73, 76-78, 143, 243-246, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Акціонерного товариства Укргазвидобування (04053, м. Київ, вул. Кудрявська, б. 26/28, код ЄДРПОУ 3001975) до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області (880208, Закарпатська область, м. Ужгород, пл.. Народна, б. 4, код ЄДРПОУ 39766716) про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування наказу, припису відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги
Суддя М.А. Бояринцева
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2021 |
Оприлюднено | 10.08.2021 |
Номер документу | 98838215 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Бояринцева М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні