Постанова
від 09.06.2010 по справі 2а-1632/10/2570
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2а-1632/10/2570

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2010 р.

Чернігівський окружни й адміністративний суд у складі:

головуючої-судді Жи тняк Л.О.

при секретарі Григор' євій О.В.

за участі представників:

позивача Скорик М.О. , Куценка В.В., Пономара Ю.В.

відповідача Веремі єнка Р.М., Стояна В.А.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду адміністративну спр аву № 2а-1632/10/2570

за позовом Відкритого акціонерного товариства ене ргопостачальної компанії «Ч ернігівобленерго»

до Державної под аткової інспекції у Новгород -Сіверському районі Чернігів ської області

про скасування податк ових повідомлень-рішень від 28.09.2009 № 0000492340/0, від 26.10.2009 № 0000492340/1, від 12.01.2010 № 0000492340/2 та від 23.03.2010 № 0000492340/3, -

В С Т А Н О В И В :

31.03.2010 Відкрите акціонерне товариство енергопостачаль на компанія «Чернігівоблене рго» (далі - ВАТ «Чернігівобл енерго») звернулось до суду з позовом до Державної податк ової інспекції у Новгород-Сі верському районі Чернігівсь кої області (далі - ДПІ) про ска сування податкових повідомл ень-рішень від 28.09.2009 № 0000492340/0, від 26. 10.2009 № 0000492340/1, від 12.01.2010 № 0000492340/2 та від 23.03 .2010 № 0000492340/3, якими визначено суму податкового зобов'язання з п одатку на землю у розмірі 94 834,19 грн., в тому числі: за основним платежем 63 222,79 грн., за фінансов ими санкціями 31 611,40 грн.

Обґрунтовуючи свої вимоги позивач зазначив, що податко ві повідомлення-рішення прий няті з порушенням норм Украї ни «Про плату за землю», з огля ду на те, що відповідачем здій снено нарахування земельног о податку за землі під опорам и ЛЕП 0,4 кВ на підставі одержа ного з порушенням закону док азу - матеріалів встановленн я фактичного землекористува ння, розроблених не уповнова женими на те особами та на під ставі скасованих матеріалів інвентаризації земельних ді лянок, а також норм ДБН В.-2.5-16-99, в яких немає посилання на опор и типу 0,4 кВ і не існує вказіво к щодо правил визначення пло щі під такими об'єктами.

Відповідно відсутні підст ави для притягнення позивача до відповідальності у вигля ді накладення штрафних санкц ій.

Представники позивача, під тримавши позовні вимоги, про сили задовольнити їх в повно му обсязі.

Представники відповідача заперечили проти позову та п росили у задоволенні позову відмовити, пояснивши, що спір ні податкові повідомлення-рі шення відповідають вимогам ч инного законодавства. При ць ому наголосили, що позивачем було не нараховано та не пере раховано до бюджету земельни й податок за 2007-2009 роки, чим пору шено. ст. 1, 2, 5, 14, 15 Закону України « Про плату за землю».

Відповідно до протоколу зм іни судді від 08.06.2010, справу № 2а-163 2/10/2570 передано судді Л.О. Житняк .

Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, за слухавши пояснення представ ників сторін, з' ясувавши фа ктичні обставини, на яких ґру нтується позов, оцінивши док ази, які мають юридичне значе ння для розгляду справи і вир ішення спору по суті, суд прий шов до висновку, що позовні ви моги не підлягають задоволен ню з наступних підстав.

Згідно ст. 19 Конституції Укр аїни - правовий порядок в Укра їні ґрунтується на засадах, в ідповідно до яких ніхто не мо же бути примушений робити те , що не передбачено законодав ством. Органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування, їх посадові особи з обов'язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України. А згідно ч. 2 ст. 71 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни - в адміністративних справах про протиправність р ішень, дій чи бездіяльності с уб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування п равомірності свого рішення, дії чи бездіяльності поклада ється на відповідача, якщо ві н заперечує проти адміністра тивного позову.

В преамбулі Закону України від 04.12.1990 № 509-XII «Про державну под аткову службу в Україні» вка зано, що цей Закон визначає ст атус державної податкової сл ужби в Україні, її функції та п равові основи діяльності. Як вбачається зі ст. 2 Закону - зав даннями органів державної по даткової служби є: здійсненн я контролю за додержанням по даткового законодавства, пра вильністю обчислення, повнот ою і своєчасністю сплати до б юджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обо в'язкових платежів), а також не податкових доходів, установл ених законодавством (далі - по датки, інші платежі); внесення у встановленому порядку про позицій щодо вдосконалення п одаткового законодавства; пр ийняття у випадках, передбач ених законом, нормативно-пра вових актів і методичних рек омендацій з питань оподаткув ання; формування та ведення Д ержавного реєстру фізичних о сіб - платників податків та ін ших обов'язкових платежів та Єдиного банку даних про плат ників податків - юридичних ос іб; роз'яснення законодавств а з питань оподаткування сер ед платників податків; запоб ігання злочинам та іншим пра вопорушенням, віднесеним зак оном до компетенції податков ої міліції, їх розкриття, прип инення, розслідування та про вадження у справах про адмін істративні правопорушення. П ри цьому п.1-3, 7 ст. 10 цього Закону встановлено, що державні под аткові інспекції в районах, м істах без районного поділу, р айонах у містах, міжрайонні т а об'єднані державні податко ві інспекції виконують такі функції: 1) здійснюють контрол ь за своєчасністю, достовірн істю, повнотою нарахування т а сплати податків та зборів (о бов'язкових платежів); 2) забез печують облік платників пода тків, інших платежів, правиль ність обчислення і своєчасні сть надходження цих податків , платежів, а також здійснюють реєстрацію фізичних осіб - пл атників податків та інших об ов'язкових платежів; 3) контро люють своєчасність подання п латниками податків бухгалте рських звітів і балансів, под аткових декларацій, розрахун ків та інших документів, пов'я заних з обчисленням податків , інших платежів, а також перев іряють достовірність цих док ументів щодо правильності ви значення об'єктів оподаткува ння і обчислення податків, ін ших платежів; 7) аналізують пр ичини і оцінюють дані про фак ти порушень податкового зако нодавства.

Відповідно в силу п. 3 ч. 1 ст. 9 Закону України від 25.06.1991 № 1251 «Пр о систему оподаткування» (зі змінами та доповненнями) пла тник податків зобов' язаний сплачувати належні суми под атків і зборів (обов' язкови х платежів) у встановлені зак онодавством терміни. А згідн о ст. 11 цього Закону платник по датку несе відповідальність за правильність обчислення, своєчасність сплати податкі в та додержання законів про о податкування.

Розглядаючи позовні вимог и необхідно врахувати, що на п ідставі направлень від 18.08.2009 № 162 та від 202.9.2009 № 179, виданих ДПІ у Н овгород-Сіверському районі, державними податковими реві зорами-інспекторами - Зуй Т .М. та Кобець Л.О., на підст аві п. 1 ст. 111 Закону України «Пр о державну податкову службу в Україні» проведено планову виїзну перевірку Новгород-С іверського району електричн их мереж (далі - РЕМ) ВАТ «Чер нігівобленерго», код 14254678, з пит ань дотримання вимог податко вого, валютного та іншого зак онодавства за період з 01.01.2007 по 30.06.2009, відповідно до затверджен ого плану перевірки.

Новгород-Сіверське РЕМ ВАТ «Чернігівобленерго» зареєс тровано як структурний відок ремлений підрозділ, свідоцтв о про державну реєстрацію ві д 05.09.1995 виконкомом Чернігівськ ої міської ради народних деп утатів, взято на податковий о блік до ДПІ у Новгород-Сіверс ькому районі 06.09.1995 за № 80.

Перевірка проводилась із 18. 08.2009 по 08.09.2009 (згідно наказу про пр одовження перевірки від 01.09.2009 № 110).

За результатами перевірки складено Акт перевірки ДПІ в ід 15.09.2009 № 500/23/17/14254678, де в ч. 4 «Висново к» зазначено, що перевіркою в становлено порушення Новгор од-Сіверським РЕМ вимог ст. ст . 1, 2, 5, 14, 15 Закону України «Про пла ту за землю», в результаті чог о занижено розмір земельного податку за користування зем ельними ділянками під опорам и ліній електромереж (далі - Л ЕМ) напругою 0,4 кВ за 2007 рік у су мі 14 528,48 грн., за 2008 рік у сумі 32 363,61 г рн., за І півріччя 2009 року у сумі 16 330,70 грн. (а. с. 8-21).

На підставі вищезазначено го висновку Акту прийнято по даткове повідомлення-рішенн я від 28.09.2009 № 0000492340/0, яким визначено суму податкового зобов'язан ня з податку на землю у розмір і 94 834,19 грн., в тому числі за осно вним платежем 63 222,79 грн., за фіна нсовими санкціями 31 611,40 грн. (а. с. 21).

В подальшому в процедурі ад міністративного оскарження податкового повідомлення-рі шення тричі було залишено бе з задоволення скарги Новгоро д-Сіверського РЕМ ВАТ «Черні гівобленерго», а прийняте по даткове повідомлення-рішенн я від 28.09.2009 № 0000492340/0 - без змін, та від повідно прийняті податкові п овідомлення-рішення від 26.10.2009 № 0000492340/1, від 12.01.2010 № 0000492340/2 та від 23.03.2010 № 0000492340/3, якими визначено суму под аткового зобов'язання з пода тку на землю у розмірі 94 834,19 грн ., (в тому числі за основним пла тежем 63 222,79 грн., за фінансовими санкціями 31 611,40 грн.) (а. с. 22-24).

В Акті перевірки встановле но, що комісіями місцевого са моврядування у 2000,2003 роках були проведені інвентаризації зе мельних ділянок в межах насе лених пунктів сільрад під оп орами ЛЕМ напругою 0,4кВ. Всі ма теріали інвентаризації затв ерджені на сесіях сільрад.

При цьому зазначено, що Новг ород-Сіверський РЕМ фактично використовував у 2007-2009 роках ді лянки під об' єктами електро енергетики площею 8,9028 га без п равовстановлюючих документ ів під опорами ЛЕМ напругою 0,4 кВ.

Разом з тим встановлено, що платником самостійно визнач ено і сплачено суму орендної плати на земельні ділянки ко мунальної власності згідно д оговорів оренди, однак не бул о включено у розрахунки плат и за землю ділянки площею 8,9028 г а та не обраховано земельний податок на зазначені земель ні ділянки в розмірі 14 200,42 грн. Т аким чином ДПІ прийшла до вис новку, що в порушення ст. 1, 2, 5, 14, 15 З акону України «Про плату за з емлю Новгород-Сіверським РЕМ було занижено земельний под аток за 2007-2009 роки.

Таким чином необхідно врах увати, що відповідно до ст. 2 За кону України «Про плату за зе млю» використання землі в Ук раїні є платним. Плата за земл ю справляється у вигляді зем ельного податку або орендної плати, що визначається залеж но від грошової оцінки земел ь.

Об' єктом плати за землю є з емельна ділянка, а також земе льна частка (пай), яка перебува є у власності або користуван ні, у тому числі на умовах орен ди.

Суб' єктом плати за землю (п латником) є власник земельно ї ділянки, земельної частки (п аю) і землекористувач, у тому ч ислі орендар. (ст. 3 Закону).

Власники землі та землекор истувачі сплачують земельни й податок з дня виникнення пр ава користування земельною д ілянкою (ст. 15 Закону).

Відповідно до ст. 67 Конститу ції України кожен зобов'язан ий сплачувати податки і збор и в порядку і розмірах, встано влених законом.

Право власності та право по стійного користування на зем ельну ділянку виникає після одержання її власником або к ористувачем документа, що по свідчує право власності чи п раво постійного користуванн я земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Право на оренду земельної д ілянки виникає після укладен ня договору оренди і його дер жавної реєстрації.

Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж у натурі (на міс цевості), одержання документ а, що посвідчує право на неї, т а державної реєстрації забор оняється (ст. 125 Земельного код ексу України).

Право власності на земельн у ділянку і право постійного користування земельною діля нкою посвідчується державни ми актами. Форми державних ак тів затверджуються Кабінето м Міністрів України.

Право оренди землі оформля ється договором, який реєстр ується відповідно до закону (ст. 126 Земельного кодексу Укра їни).

Суд не може погодитись з обґ рунтуваннями позивача щодо в изнання помилковими висновк ів ДПІ про користування земе льними ділянками під опорами 0,4 КВ, виходячи з факту належн ості зазначених об' єктів по зивачу. Оскільки, як вбачаєть ся з рішень судів різних інст анцій вже дана правова оцінк а акту прийому-передачі пові тряних ліній електромереж з балансу колишніх власників н а баланс РЕМ та доведено, що по зивач фактично використовув ав опори ЛЕМ, які були передан і йому на баланс відповідно д о акту прийому-передачі. Таки м чином, відповідно до ч. 3 ст. 30 Земельного кодексу України п раво користування зазначени ми земельними ділянками пере йшло до позивача в момент пер едачі йому споруд, зокрема лі ній електропередач.

Відповідно факт переходу п рава власності на опори ЛЕМ 0, 4-10 кВ вже був встановлений суд овими рішеннями, що набрали з аконної сили, та знаходяться в матеріалах даної справи.

Крім того, не можна погодити сь з доводами позивача щодо т ого, що знаходження спірних о б' єктів (опори ЛЕМ напругою 0,4 кВ) на балансі позивача не м оже бути підтвердженням прав а власності на ці об' єкти, а є лише формою бухгалтерсько го обліку.

Відповідно до Національни х стандартів бухгалтерськог о обліку у статті балансу «Ос новні засоби» наводиться вар тість власних та орендованих основних засобів, а саме мате ріальних активів, які підпри ємство утримує з метою викор истання їх у процесі виробни цтва або постачання товарів, надання послуг. Проте, провед еними документальними перев ірками та позивачем не підтв ерджено факт отримання опори ЛЕМ напругою 0,4 кВ, опор ЛЕМ н апругою 0,4-10 кВ, як об' єктів ос новних засобів, в оренду від і ншого власника, у зв' язку з ч им опори ЛЕМ напругою 0,4 кВ, вв ажаються об' єктами основни х власних засобів ВАТ «Черні гівобленерго».

Так, судом враховано Положе ння про порядок прийомки (пер едачі) на баланс підприємств Міненерго ліній електропере дач та трансформаторних підс танцій затвердженого 22.09.1993 зас тупником Міністра енергетик и та електрифікації України, на які посилались суди при ви рішенні спору про визначення податкового зобов'язання з п одатку на землю під опорами Л ЕМ напругою 0,4 кВ за 2005-2006 роки, і тому не прийнято обґрунтува ння позову в тій частині, що оп ори ЛЕМ не можуть перебувати у власності позивача, оскіль ки відносяться до об' єктів загального користування, за врахування п. 1.2 даного Положе ння, яким визначено, що всі об' єкти електричних мереж поділ яються на об' єкти загальног о та технологічного користув ання тільки з точки зору прий омки (передачі) їх на баланс і не можуть бути доказом підтв ердження або спростування пр авових відносин на ці об' єк ти.

Відповідно до ст. 19 Земельно го кодексу України для отрим ання земельної ділянки у кор истування, підприємство пови нно було звернутися до відпо відної ради з клопотанням.

Проте, позивач з таким клопо танням не звертався, а натомі сть фактично використовував опори для постачання електр оенергії користувачам (дані факти встановлені рішеннями інших судів).

Крім того, необхідно прийня ти до уваги факт здійснення і нвентаризації земель у вигля ді фактичного землекористув ання, встановлення кількості та класифікації опор ЛЕМ нап ругою 0.4-10 кВ згідно ДБН В. 2,5-16-99 та визначення площі земельних ділянок під опорами відповід но до акту інвентаризації зг ідно рішень виконавчих коміт етів сільських рад Новгород- Сіверських району (а. с. 128-212).

При цьому враховуючи норми ст. 15 Закону України «Про плат у за землю», ст.ст. 125, 126 Земельно го кодексу України про те, що з емельний податок сплачуєтьс я з дня виникнення права влас ності або права користування земельними ділянками, і що та ке право юридичні особи набу вають тільки після одержання відповідного документу (дер жавного акту або договору ор енди), суд прийшов до висновку , що позивач, фактично користу ючись земельними ділянками п ід опори ЛЕМ напругою 0,4 кВ дл я отримання земельної ділянк и у користування, не звертавс я до відповідної ради з клопо танням.

Тобто відсутність оформле них документів, котрі підтве рджують право власності або право користування земельни ми ділянками не може бути під ставою для несплати земельно го податку або звільнення ві д сплати.

Щодо виникнення зобов' яз ання сплати штрафних санкцій , суд враховує, що відповідно д о пп. 17.1.3 ст. 17 Закону України від 21.12.2000 № 2181 «Про порядок погашенн я зобов'язань платників пода тків перед бюджетами та держ авними цільовими фондами», у разі коли контролюючий орга н самостійно донараховує сум у податкового зобов'язання п латника податків за підстава ми, викладеними у підпункті "б " пп. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4 цього Закону, так ий платник податків зобов'яз аний сплатити штраф у розмір і десяти відсотків від суми н едоплати (заниження суми под аткового зобов'язання) за кож ний з податкових періодів, ус тановлених для такого податк у, збору (обов'язкового платеж у), починаючи з податкового пе ріоду, на який припадає така н едоплата, та закінчуючи пода тковим періодом, на який прип адає отримання таким платник ом податків податкового пові домлення від контролюючого о ргану, але не більше п'ятдесят и відсотків такої суми та не м енше десяти неоподатковуван их мінімумів доходів громадя н сукупно за весь строк недоп лати, незалежно від кількост і податкових періодів, що мин ули.

З вищевикладеного вбачаєт ься, що ДПІ правомірно нарахо вано штрафні санкції на підс таві Закону України від 21.12.2000 № 2181-ІІІ «Про порядок погашення зобов' язань платників пода тків перед бюджетами та держ авними цільовими фондами».

За врахування наведеного, с уд прийшов до висновку, що в ді ях ДПІ при винесенні податко вого повідомлення-рішення не вбачається порушення вимог чинного законодавства.

В силу ст. 71 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на яких ґру нтуються її вимоги та запере чення в адміністративних спр авах, крім випадків, встановл ених ст. 72 цього Кодексу. А оскі льки в судовому засіданні ві дповідач довів правомірніст ь своїх дій, на яких ґрунтують ся його заперечення, суд прий шов до висновку, що позовні ви моги є не обґрунтованими та н е підтвердженими належними т а допустимими доказами, і том у не підлягають задоволенню, як такі, що спростовані встан овленим вище.

Керуючись ст.ст. 160-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

У задоволенні позовних в имог Відкритого акціонерног о товариства енергопостачал ьної компанії «Чернігівобле нерго» до Державної податков ої інспекції у Новгород-Сіве рському районі Чернігівсько ї області про скасування под аткових повідомлень-рішень в ід 28.09.2009 № 0000492340/0, від 26.10.2009 № 0000492340/1, від 12.01.2010 № 0000492340/2 та від 23.03.2010 № 0000492340/3 - ві дмовити повністю.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Якщо заяву п ро апеляційне оскарження бул о подано, але апеляційна скар га не була подана у встановле ний строк, постанова набирає законної сили після закінче ння цього строку. У разі подан ня апеляційної скарги постан ова, якщо її не скасовано, наби рає законної сили після закі нчення апеляційного розгляд у справи.

Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду че рез суд першої інстанції, яки й ухвалив постанову. Заява пр о апеляційне оскарження пода ється протягом 10 днів з дня ск ладення постанови. Апеляційн а скарга на постанову суду пе ршої інстанції подається про тягом 20-ти днів після подання заяви про апеляційне оскарже ння. Якщо постанову було прог олошено у відсутності особи, яка бере участь у справі, то с трок подання заяви про апеля ційне оскарження обчислюєть ся з дня отримання нею копії п останови. Апеляційна скарга може бути подана без поперед нього подання заяви про апел яційне оскарження, якщо скар га подається у строк, встанов лений для подання заяви про а пеляційне оскарження.

Постанову виготовлено в по вному обсязі 14.06.2010.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.06.2010
Оприлюднено03.09.2010
Номер документу9886505
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1632/10/2570

Ухвала від 13.04.2010

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Тихоненко О.М.

Ухвала від 23.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

Постанова від 31.01.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Денісов А.О.

Постанова від 09.06.2010

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні