Постанова
від 03.06.2010 по справі 2а-15933/09/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТ ИВНИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43

Вн. № < Внутрішній Номер сп рави >

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

03 червня 2010 року 12:39 № 2а-15933/09/2670

Окружний адміністрат ивний суд міста Києва у склад і головуючої судді Блажівсь кої Н. Є., суддів Арсірія Р. О. та Баранова О. Д., при секретарі с удового засідання Миколаєнк о І. О.,

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

За позовом Всеукраїнського громадс ького об' єднання «Всеукраї нський центр гуманної педаго гіки»

до

Третя особа Міністерства юстиції Ук раїни

ОСОБА_2

про скасування рішення та зоб ов' язання вчинити дії

У судовому засіданні 3 чер вня 2010 року відповідно до пунк ту 3 статті 160 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни проголошено вступну та ре золютивну частину Постанови .

О Б С Т А В И Н И С П Р А В И

Всеукраїнське громадсь ке об' єднання «Всеукраїнсь кий центр гуманної педагогік и»(надалі - також «Позивач», ВГО «Всеукраїнський центр г уманної педагогіки») звернул ося до Окружного адміністрат ивного суду міста Києва з поз овом до Міністерства юст иції України (надалі - також «Відповідач»), за участю ОС ОБА_2 (надалі - також «Третя особа») про скасування Наказ у Міністерства юстиції У країни № 1773/5 від 2 жовтня 2009 року про відмову у видачі ду блікатів статутних документ ів, реєстрації змін до статут у, зміни юридичної адреси та в зяття до відома інформації п ро зміни у складі керівних ор ганів; зобов' язання Відпові дача - Міністерства юст иції України, видати Всеукра їнському громадському об' є днанню «Всеукраїнський цент р гуманної педагогіки»дублі кати статуту та свідоцтва пр о реєстрацію об' єднання гро мадян.

Позовні вимоги мотивован о тим, що Наказ Міністерств а юстиції України № 1773/5 від 2 ж овтня 2009 року про відмову Пози вачу у видачі дублікатів ста тутних документів, реєстраці ї змін до статуту, зміни юриди чної адреси та взяття до відо ма інформації про зміни у скл аді керівних органів, - є про типравним та підлягає скасув анню.

В судовому засіданні предс тавник Позивача зазначила, щ о в оскаржуваній відмові Від повідача не вказано правових підстав відмови у видачі дуб лікатів статутних документі в, реєстрації змін до статуту , зміни юридичної адреси та вз яття до відома інформації пр о зміни у складі керівних орг анів.

Відмова Міністерства ю стиції України у видачі дубл ікатів статутних документів , реєстрації змін до статуту, з міни юридичної адреси та взя ття до відома інформації про зміни у складі керівних орга нів, як вказала представник П озивача, позбавляє Позивача права на внесення змін до ста тутних документів, які підля гають обов' язковій реєстра ції, чим порушує положення ст атті 15 Закону України «Про об' єднання громадян», а також пр аво Позивача на здійснення с воєї статутної діяльності.

Крім того, представник ВГО «Всеукраїнський центр г уманної педагогіки»посилал ася на порушення Відповідаче м встановлених чинним законо давством України строків роз гляду заяви Позивача про вид ачу дублікатів статутних док ументів, реєстрацію змін до с татуту, зміни юридичної адре си та взяття до відома інформ ації про зміни у складі керів них органів.

Представник Відповідача - Міністерства юстиції Укр аїни, - в судовому засіданні проти позовних вимог запере чив, посилаючись на їх необґр унтованість та безпідставні сть.

В обґрунтування заперече нь на позов, представником Ві дповідача було зазначено про те, що чинним законодавством України не визначено перелі ку документів, які подаються для видачі дубліката свідоц тва про державну реєстрацію громадської організації чи ї ї статуту, а тому, на думку пре дставника Відповідача, при в идачі вказаних документів сл ід керуватися Положенням про порядок державної реєст рації благодійних організац ій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України в ід 30 березня 1998 року № 382, яким виз начено, що в разі втрати свідо цтва про державну реєстрацію організації чи її статуту дл я отримання його дубліката д о реєструю чого органу подає ться, зокрема, документ, що зас відчує сплату коштів за вида чу дубліката свідоцтва чи ст атуту.

В переліку документів, пода них Позивачем для видачі дуб лікатів статуту та Свідоцтва про державну реєстрацію ВГО «Всеукраїнський центр гуман ної педагогіки», як вказав пр едставник Відповідача, був в ідсутній документ, який засв ідчує сплату коштів за видач у дубліката свідоцтва чи ста туту.

Крім того, представник Міністерства юстиції Ук раїни зазначив про те, що пров еденою Відповідачем перевір кою було встановлено, що поза чергова Конференція Орг анізації від 25 квітня 2009 року н е є легітимною, а, отже, її ріше ння, на думку представника Ві дповідача, не є рішенням орга ну управління організацією.

Представник Відповідача т акож вказав на те, що Мініст ерством юстиції України не було порушено строку розгля ду заяви Позивача, оскільки ч инним законодавством Україн и такого строку не встановле но.

Представник Третьої особи - ОСОБА_2, - в судовому за сіданні проти позовних вимог заперечив та просив відмови ти в їх задоволенні.

В обґрунтування заперечен ь на позов представником Тре тьої особи було зазначено, що Головою Правління ВГО «В сеукраїнський центр гуманно ї педагогіки» є ОСОБА_2, а т ому заява Шевелева В. С., в я кій він зазначає себе як голо ву правління, не підлягала за доволенню у зв' язку з відсу тністю правових підстав для вчинення відповідних дій.

Розглянувши подані док ументи і матеріали, заслухав ши пояснення представника По зивача, представника Відпові дача та представника Третьої особи, всебічно і повно з' яс увавши всі фактичні обставин и, на яких ґрунтується позов, о б' єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і виріше ння спору по суті, Окружний ад міністративний суд міста Киє ва, -

В С Т А Н О В И В

Спірні правовідносини р егулюються Законом України « Про об' єднання громадян», Положенням про порядок лег алізації об'єднань громадян, затвердженим Постановою Каб інету Міністрів України від 26 лютого 1993 року № 140.

Відповідно до статті 1 Зако ну України «Про об' єднання громадян» (надалі - також «З акон») об'єднанням громадян є добровільне громадське форм ування, створене на основі єд ності інтересів для спільної реалізації громадянами свої х прав і свобод.

Позивач - Всеукраїнське г ромадське об' єднання «Всеу країнський центр гуманної пе дагогіки», Свідоцтво про реє страцію об' єднання громадя н від 17 липня 2008 року № 2 935; ідентифікаційний код 36069271 (Св ідоцтво про державну реєстра цію юридичної особи від 6 серп ня 2008 року).

Відповідно до частини 6 ста тті 15 Закону зміни до статутни х документів, зареєстрованих об'єднань громадян підлягаю ть обов'язковій реєстрації.

Порядок легалізації об' є днань громадян визначено П оложенням про порядок лега лізації об'єднань громадян, з атвердженим Постановою Кабі нету Міністрів України від 26 лютого 1993 року № 140 (надалі - так ож «Положення»).

Пунктом 12 Положення виз начено, що для реєстрації змі н, що вносяться до статутних д окументів об'єднання громадя н, до реєструючого органу под аються:

1) заява про реєстрацію зазн ачених змін, підписана уповн оваженим представником;

2) протокол з'їзду (конференц ії) або загальних зборів з ріш енням про внесення змін до ст атуту (положення);

3) статут (положення) в двох пр имірниках з унесеними змінам и;

4) оригінали свідоцтва про р еєстрацію об'єднання громадя н та його статуту (положення).

У разі внесення до статутни х документів змін, що пов'язан і із зміною місцезнаходження об'єднання громадян, додатко во подаються документи, які п ідтверджують місцезнаходже ння такого об'єднання (абзац 2 пункту 12 Положення).

Відповідно до абзацу 3 пунк ту 12 Положення за результ атами розгляду заяви про реє страцію змін приймається у т ермін, передбачений для розг ляду заяви про реєстрацію об 'єднання громадян, рішення пр о реєстрацію змін з виконанн ям відповідної позначки на т итульному аркуші статуту (по ложення) або про відмову в їх р еєстрації.

У разі зміни назви, місцезн аходження вищого статутного органу, мети об'єднання грома дян реєструючий орган видає нове свідоцтво про реєстраці ю такого об'єднання. Про зміну своєї назви об'єднання грома дян зобов'язане після реєстр ації змін опублікувати відпо відне оголошення в засобах м асової інформації (абзац 4 пун кту 12 Положення).

Заявою № 30 від 5 червня 2009 року (вх. № 8022-0-33-09) ВГО «Всеукраїнськи й центр гуманної педагогіки» звернувся до Міністерства юстиції України з прохання м:

- видати дублікат Свідоцтва про реєстрацію Всеукраїнськ ого громадського об' єднанн я «Всеукраїнський центр гума нної педагогіки»в зв' язку з його втратою;

- зареєструвати Статут ВЦГП в новій редакції;

- внести зміни до Керівних о рганів Центру, а саме до с кладу Правління Центру та складу Ревізійної коміс ії;

- змінити адресу реєстрації Всеукраїнського громадсько го об' єднання «Всеукраїнсь кий центр гуманної педагогік и».

Вказану заяву підписано Го ловою Центру В. С. Шевелевим та завірено печаткою Позивача.

До заяви № 30 від 5 червня 2009 рок у (вх. № 8022-0-33-09) Позивачем було под ано наступні документи:

- Протокол Конференції ВГО «ВЦГП»від 25 квітня 2009 року;

- Копія оголошення в газеті про втрату документів;

- Рішення Голови Правлінн я про скликання Конферен ції;

- Квитанція про сплату збору за реєстрацію до Держбюджет у;

- Інформація про склад Пра вління;

- Статут ВЦГП в двох примірн иках;

- Довідка ф. 3 з нового місця р еєстрації;

- Згода осіб на розміщення о б' єднання за новою адресою.

Правовим висновком Міні стерства юстиції України щ одо дублікатів, реєстрації з мін до статуту та взяття до ві дома інформації про зміни у с кладі керівних органів Всеук раїнського громадського об' єднання «Всеукраїнський цен тр гуманної педагогіки»від 1 жовтня 2009 року запропоновано відмовити у видачі дублікат ів статутних документів, реє страції змін до статуту, змін и юридичної адреси та взятті до відома інформації про змі ни у складі керівних органів Всеукраїнського громадсько го об' єднання «Всеукраїнсь кий центр гуманної педагогік и».

Як зазначено у вищевказано му Правовому висновку, «прав овою експертизою встановлен о, що згадана Конференція не є легітимною, оскільки ста тутна процедура легітимност і Конференції визначає, щ о Конференція є правомоч ною в разі наявності більше п оловини делегатів від загаль ної кількості місцевих осере дків», «подані документи Орг анізації не відповідають вим огам Закону України «Про об' єднання громадян»та Статуту організації», «… як вбачаєть ся з поданих Міністерству матеріалів, в Організації ск лалася конфліктна ситуація т а існує певна неузгодженість між керівництвом Організаці ї…».

Наказом Міністерства ю стиції України № 1773/5 від 2 жовтн я 2009 року «Про відмову у видачі дублікатів статутних докуме нтів, реєстрації змін до стат уту, зміни юридичної адреси т а взятті до відома інформаці ї про зміни в складі керівних органів»відмовлено у видачі дублікатів статутних докуме нтів, реєстрації змін до стат уту, зміни юридичної адреси т а взятті до відома інформаці ї про зміни у складі керівних органів всеукраїнського гро мадського об' єднання «Всеу країнський центр гуманної пе дагогіки», внесених рішенням Конференції від 25 квітня 2009 року.

Листом Міністерства юс тиції України № 8022/8171-0-33-09-32 від 6 жов тня 2009 року Позивача повідомл ено про відмову у видачі дубл ікатів статутних документів , реєстрації змін до статуту т а взятті до відома інформаці ї про зміни у складі керівних органів Всеукраїнського гро мадського об' єднання «Всеу країнський центр гуманної пе дагогіки».

Наказ Міністерства юст иції України № 1773/5 від 2 жовтня 20 09 року «Про відмову у видачі д ублікатів статутних докумен тів, реєстрації змін до стату ту, зміни юридичної адреси та взятті до відома інформації про зміни в складі керівних о рганів»Позивач вважає незак онним та таким, що підлягає ск асуванню.

Оцінюючи подані сторонам и докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуєтьс я на всебічному, повному і об' єктивному розгляді в судовом у засіданні всіх обставин сп рави в їх сукупності, та, врахо вуючи те, що кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу свої вимог і заперече нь, колегія суддів звертає ув агу на наступне.

Предметом судового розгл яду в даній адміністративній справі є визнання протиправ ним та скасування Наказу Мі ністерства юстиції Україн и № 1773/5 від 2 жовтня 2009 року «Про в ідмову у видачі дублікатів с татутних документів, реєстра ції змін до статуту, зміни юри дичної адреси та взятті до ві дома інформації про зміни в с кладі керівних органів», як р ішення суб' єкта владних пов новажень.

Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинс тва України встановлені крит ерії, якими керується адміні стративний суд при перевірці рішень суб'єктів владних пов новажень.

Відповідність рішень суб'є кта владних повноважень пере дбаченим частиною 3 статті 2 Ко дексу адміністративного суд очинства України критеріям п еревіряється судом з урахува нням закріпленого статтею 9 К одексу адміністративного су дочинства України принципу з аконності, відповідно до яко го органи державної влади, ор гани місцевого самоврядуван ня, їхні посадові і службові о соби зобов'язані діяти лише н а підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни.

Так, відповідно до ча стини 3 статті 2 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни у справах щодо оскаржен ня рішень, дій чи бездіяльнос ті суб' єктів владних повнов ажень адміністративні суди п еревіряють, чи прийняті (вчин ені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України; 2) з використан ням повноваження з метою, з як ою це повноваження надано; 3) о бґрунтовано, тобто з урахува нням усіх обставин, що мають з начення для прийняття рішенн я (вчинення дії); 4) безстороннь о (неупереджено); 5) добросовіс но; 6) розсудливо; 7) з дотримання м принципу рівності перед за коном, запобігаючи несправед ливій дискримінації; 8) пропор ційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між буд ь-якими несприятливими наслі дками для прав, свобод та інте ресів особи і цілями, на досяг нення яких спрямоване це ріш ення (дія); 9) з урахуванням прав а особи на участь у процесі пр ийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного ст року.

Відповідно до вим ог частини 2 статті 19 Конститу ції України органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укр аїни.

«На підставі»означає, що су б' єкт владних повноважень: 1) повинен бути утвореним у пор ядку, визначеному Конституці єю та законами України; 2) зобо в' язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, в изначених ним.

«У межах повноважень» озна чає, що суб' єкт владних повн оважень повинен приймати ріш ення, а дії вчиняти відповідн о до встановлених законом по вноважень, не перевищуючи їх .

«У спосіб»означає, що суб' єкт владних повноважень зобо в' язаний дотримуватися вст ановленої законом процедури і форми прийняття рішення аб о вчинення дії і повинен обир ати лише визначені законом з асоби.

Зазначені критерії, хоч і адресовані суду, але одноча сно вони є і вимогами для суб' єкта владних повноважень, як ий приймає відповідне рішенн я.

Проаналізувавши рішення Відповідача на відповідніст ь вищевказаним критеріям, Су д звертає увагу на наступне.

Заява Позивача № 30 від 5 черв ня 2009 року (вх. № 8022-0-33-09) містила нас тупні вимоги:

- видати дублікат Свідоцтва про реєстрацію Всеукраїнськ ого громадського об' єднанн я «Всеукраїнський центр гума нної педагогіки»в зв' язку з його втратою;

- зареєструвати Статут ВЦГП в новій редакції;

- внести зміни до Керівних о рганів Центру, а саме до с кладу Правління Центру та складу Ревізійної коміс ії;

- змінити адресу реєстрації Всеукраїнського громадсько го об' єднання «Всеукраїнсь кий центр гуманної педагогік и».

Разом із заявою Позивачем н адано Протокол Конференці ї ВГО «ВЦГП»від 25 квітня 2009 ро ку; копію оголошення в газеті про втрату документів; рішен ня Голови Правління про с кликання Конференції; кв итанцію про сплату збору за р еєстрацію до Держбюджету; ін формацію про склад Правлін ня; Статут ВЦГП в двох примі рниках; довідка ф. 3 з нового мі сця реєстрації; згода осіб на розміщення об' єднання за н овою адресою.

Як вже було зазначено, пунк том 12 Положення визначено перелік документів, які пода ються до реєструючого органу для реєстрації змін, що внося ться до статутних документів об'єднання громадян, а саме: 1) з аява про реєстрацію зазначен их змін, підписана уповноваж еним представником; 2) протоко л з'їзду (конференції) або зага льних зборів з рішенням про в несення змін до статуту (поло ження); 3) статут (положення) в дв ох примірниках з унесеними з мінами; 4) оригінали свідоцтва про реєстрацію об'єднання гр омадян та його статуту (полож ення); 5) документи, які підтвер джують місцезнаходження так ого об'єднання (у разі внесенн я до статутних документів зм ін, що пов'язані із зміною місц езнаходження об'єднання гром адян).

Враховуючи вищезазначене , колегія суддів звертає уваг у на те, що Позивачем було пода но реєструю чому органу (Відп овідачу) всі передбачені пун ктом 12 Положення документ и, необхідні для подання при р еєстрації змін, що вносяться до статутних документів об'є днання громадян.

Так, ВГО «Всеукраїнський це нтр гуманної педагогіки»над ано Протокол № 2 позачергової Конференції ВГО «ВЦГП»в ід 25 квітня 2009 року, зі змісту як ого вбачається, що на вказані й конференції було вирішено: доручити Голові Правління В. Шевелеву звернутися до Міністерства юстиції України та органи Державної реєстрації з проханням отри мати дублікати Свідоцтва про державну реєстрацію Всеукра їнського громадського об' є днання «Всеукраїнський цент р гуманної педагогіки», Свід оцтва про реєстрацію об' єдн ання громадян та надати огол ошення про втрату цих докуме нтів в газету (питання 3 порядк у денного); доручити голові Правління В. Шевелеву і його заступникам М. Слобод янюку підготувати нову ред акцію Статуту Центру та з ареєструвати його належним ч ином. В Статут внести наступн і зміни… (питання 7 порядку ден ного); змінити адресу реєстра ції ВЦГП. Нова адреса реєстра ції: м. Київ, Дніпровська Набер ежна, будинок 19, квартира 228 , індекс 02081. Відповідні зміни в нести в статутні документи т а повідомити про зміну адрес и реєструючи, податкові та ін ші контролюючі органи (питан ня 11 порядку денного).

Суду не було надано доказів на підтвердження того, що Пр отокол № 2 позачергової Кон ференції ВГО «ВЦГП»від 25 кв ітня 2009 року було визнано у вст ановленому чинним законодав ством України порядку недійс ним, як і не надано доказів оск арження вказаного протоколу .

Водночас, Міністерство юстиції України, в силу надан их Законом України «Про об' єднання громадян»та Полож енням про порядок легаліза ції об'єднань громадян повно важень, не наділено повноваж енням визнавати протокол К онференції об' єднання гр омадян недійсним, а саму Ко нференцію - неправомочно ю.

Крім того, зі змісту Пра вового висновку Міністерс тва юстиції України від 1 жо втня 2009 року в частині висновк у про те, що «згадана Конфер енція не є легітимною…»не в ипливає, яку саму Конференц ію Відповідач вважає нелег ітимною, оскільки, як вбачаєт ься з матеріалів справи, Відп овідачу було подано два різн і протоколи позачергової К онференції Відповідача, як і було проведено в один день, а саме - Витяг з протоколу № 4 позачергової Конференц ії Всеукраїнського громад ського об' єднання «Всеукра їнський центр гуманної педаг огіки»від 25 квітня 2009 року (гол овуючий на Конференції ОСО БА_2) та Протокол № 2 позачерг ової конференції Всеукраїнс ького громадського об' єдна ння «Всеукраїнський центр гу манної педагогіки»(ВЦГП) від 25 квітня 2009 року (голова засіда ння С. Ветров).

Поряд з цим, відповідно до з акріпленого частиною 1 статт і 18 Закону України «Про держав ну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємці в»принципу достовірності ві домостей, внесених до Держав ного реєстру, - відомості, вн есені до Державного реєстру, вважаються достовірними, до ки до них не внесено відповід них змін.

Так, як вбачається зі зміст у Витягу з Єдиного держав ного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Серія АГ № 917390, - станом на 14 вер есня 2009 року керівником ВГО «В сеукраїнський центр гуманно ї педагогіки»є Шевелев Вол одимир Савелович.

Відтак, враховуючи принцип достовірності відомостей, в несених до Єдиного державног о реєстру юридичних осіб та ф ізичних осіб-підприємців, зо крема, відомостей про керівн ика об' єднання громадян, ко легія суддів звертає увагу н а неправомірність посилань В ідповідача на неузгодженіст ь дій керівництва ВГО «Всеук раїнський центр гуманної пед агогіки»та на заяви ОСОБА_2 , оскільки згідно інформаці ї з Єдиного державного реєст ру юридичних осіб та фізични х осіб-підприємців саме Шев елев В. С. є керівником ВГО «В сеукраїнський центр гуманно ї педагогіки».

Стосовно відсутності в пер еліку доданих до заяви Позив ача оригіналу Свідоцтва та С татуту ВГО «Всеукраїнський ц ентр гуманної педагогіки», к олегія суддів звертає увагу на наступне.

Як підтверджується матері алами справи, Позивачем разо м із заявою № 30 від 5 червня 2009 року (вх. № 8022-0-33-09) було п одано, зокрема, копію оголоше ння в газеті про втрату докум ентів.

Так, як вбачається зі зміст у газети «Сегодня», понедель ник, 6 апреля 2009, - на сторінці 6 д аного видання було розміщено оголошення, що містило насту пну інформацію: «Утеряны Сви детельство о гос. регистраци и (серія АОО № 9781711) и Устав ВОО «В сеукраинский центр гуманной педагогики». Считать эти док -ты недействительными».

Актом про втрату документі в Всеукраїнської громадсько ї організації «Всеукраїнськ ий Центр гуманної педаго гіки»від 2 квітня 2009 року засві дчено факт виявлення недоста чі оригіналів таких документ ів: 1) Статут Всеукраїнського г ромадського об' єднання «Вс еукраїнський центр гуманної педагогіки»- 1 екземпляр; 2) С відоцтво про реєстрацію Всеу країнського громадського об ' єднання «Всеукраїнський ц ентр гуманної педагогіки»- 1 екземпляр; Свідоцтво про дер жавну реєстрацію Всеукраїнс ького громадського об' єдна ння «Всеукраїнський центр гу манної педагогіки»- 1 екземп ляр.

Відтак, враховуючи вищезаз начені документи, Суд приход ить до висновку про необґрун тованість посилань Відповід ача на неповноту поданих Поз ивачем документів, зокрема, н еподання оригіналів Свідоцт ва про реєстрацію та Статуту , оскільки Позивачем було под ано документ, який підтвердж ує факт втрати даних докумен тів.

Крім того, колегія судд ів звертає увагу на те, що необ ґрунтованим є вимога суб' єк та владних повноважень надан ня оригіналу документу у вип адку, коли об' єднання грома дян звертається за видачею д убліката у зв' язку з втрато ю даного оригіналу документу .

Разом з тим, абзацом 3 пункту 12 Положення визначено, що за результатами розгляду за яви про реєстрацію змін прий мається у термін, передбач ений для розгляду заяви про р еєстрацію об'єднання громадя н, рішення про реєстрацію змін з виконанням відповідн ої позначки на титульному ар куші статуту (положення) або п ро відмову в їх реєстрації.

Відповідно до частини 4 ста тті 15 Закону заява про реєстра цію всеукраїнської та міжнар одної громадської організац ії розглядається протягом одного місяця. Рішення п ро реєстрацію або відмову в н ій заявнику повідомляється п исьмово в 10-денний строк.

Згідно з абзацом 2 пункту 4 Положення заява про реєстр ацію всеукраїнської та міжна родної громадської організа ції розглядається протягом одного місяця після на дходження документів. Рішенн я про реєстрацію або відмову в ній заявнику повідомляєть ся письмово в 10-денний строк п ісля його прийняття.

Заяву № 30 від 5 червня 2009 року п одано Позивачем 5 червня 2009 рок у, тоді, коли оскаржуване ріше ння прийнято Відповідачем 2 ж овтня 2009 року (тобто, вказана за ява розглядалася Відповідач ем 4 місяці).

Водночас, колегія судів зве ртає увагу на те, що Законом не передбачено можливості прод овження строку розгляду заяв и про реєстрацію об' єднання громадян, а, тому, 4-місячний строк розгляду з аяви Позивача в спірних відн осинах не може вважатися пра вомірним, доцільним та обґру нтованим.

Таким чином, враховуючи те, що Позивачем було подано всі передбачені чинним законода вством України документи для реєстрації змін, що вносятьс я до статутних документів об 'єднання громадян, у Відповід ача були відсутні правові пі дстави для відмови Позивачу у реєстрації змін до статуту , зміни юридичної адреси та вз ятті до відома інформації пр о зміни в складі керівних орг анів.

Суд не приймає до уваги пос илання представника Відпові дача на те, що у зв' язку з від сутністю нормативного регул ювання питання порядку видач і дубліката свідоцтва про де ржавну реєстрацію об' єднан ня громадян чи його статуту, т о, в даному випадку за аналогі єю слід керуватися Положен ням про порядок державної р еєстрації благодійних орган ізацій, затвердженого Постан овою Кабінету Міністрів Укра їни від 30 березня 1998 року № 382, з ог ляду на наступне.

Під аналогією закону колег ія суддів розуміє вирішення справи або окремого юридично го питання на основі правово ї норми, розрахованої на поді бні випадки. Аналогія виключ ається, якщо вона прямо за бор онена законом або якщо закон пов'язує настання юридич них наслідків з наявністю конкр етних норм.

Колегія суддів також зверт ає увагу на те, що в адміністра тивному праві інститут анало гії не допускається.

Закон України «Про об' єдн ання громадян»не містить вка зівки на можливість застосув ання принципу аналогії закон у до відносин, пов' язаних з д іяльністю об' єднань громад ян. Не містить такої вказівки і Положення про порядок л егалізації об' єднань грома дян (яке, окрім того, і не місти ть посилання на необхідність (допустимість) застосування до відносин, пов' язаних з ви дачею дубліката свідоцтва пр о реєстрацію об' єднання гро мадян чи його статуту, вимог Положення про порядок держ авної реєстрації благодійни х організацій).

Відтак, враховуючи вищезаз начене, колегія суддів прихо дить до висновку про необґру нтованість посилань предста вника Відповідача Положен ня про порядок державної ре єстрації благодійних органі зацій як на підставу відмови Позивачу у видачі дублікату Свідоцтва про реєстрацію об ' єднання громадян та Статут у.

Таким чином, у зв' язку з ві дсутністю в Законі України « Про об' єднання громадян»по рядку видачі дублікату свідо цтва про реєстрацію об' єдна ння громадян та його статуту , Суд вважає, що в даному випад ку Позивачем повинно бути на дано документи, які б обґрунт овували факт необхідності ви дачі таких дублікатів.

Колегія суддів звертає ува гу на те, що Позивачем такі док ументи було подано (копія ого лошення в газеті про втрату о ригіналів документів).

Жодних обґрунтованих дока зів (з посиланням на конкретн і норми права) на підтверджен ня відсутності підстав для в идачі Позивачу дублікату Сві доцтва про реєстрацію об' єд нання громадян та його Стату ту представником Відповідач а не надано, а колегією суддів не встановлено.

Колегія суддів також вважа є за необхідне зазначити про те, що адміністративний суд, о цінюючи відповідність чинно му законодавству рішення суб ' єкта владних повноважень, передусім, досліджує його на предмет відповідності принц ипам Кодексу адміністративн ого судочинства України, а, зо крема, принципу обґрунтовано сті, закріпленому в пункті 3 ча стини 3 статті 2 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни.

Закріплений частиною 3 ст атті 2 Кодексу адміністратив ного судочинства України при нцип обґрунтованості прийня того рішення, тобто прийнятт я рішення з урахуванням усіх обставин, що мають значення д ля прийняття рішення або вчи нення дії, вимагає від суб' є кта владних повноважень врах овувати як обставини, на обов ' язковість урахування яких прямо вказує закон, так і і нші обставини, що мають значе ння у конкретній ситуації .

Суб' єкт владних повноваж ень повинен уникати прийнятт я невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями , а не конкретними обставинам и.

Несприятливе для особи ріш ення, в тому числі рішення про відмову у видачі дублікатів статутних документів, реєст рації змін до статуту, зміни ю ридичної адреси та взятті до відома інформації про зміни в складі керівних органів, по винно бути мотивованим.

Враховуючи вищезазначен і висновки Суду та зміст Нака зу Міністерства юстиції України № 1773/5 від 2 жовтня 2009 року «Про відмову у видачі дублік атів статутних документів, р еєстрації змін до статуту, зм іни юридичної адреси та взят ті до відома інформації про з міни в складі керівних орган ів»в частині відмови у видач і дублікатів статутних докум ентів, реєстрації змін до ста туту, зміни юридичної адреси та взятті до відома інформац ії про зміни у складі керівни х органів Всеукраїнського гр омадського об' єднання «Все український центр гуманної п едагогіки», колегія суддів п риходить до висновку про те, щ о дане рішення в зазначеній ч астині не відповідає принцип у обґрунтованості, оскільки при його прийнятті Відповіда чем не проаналізовано всі об ставини, які мають значення д ля прийняття даного рішення. Крім того, оскаржуване рі шення Відповідача у відповід ній частині, всупереч вимога м чинного законодавства Укра їни, не містить посилання на к онкретні норми права, як на пі дставу відмови Позивачу у ви дачі дублікатів статутних до кументів, реєстрації змін до статуту, зміни юридичної адр еси та взятті до відома інфор мації про зміни в складі кері вних органів.

Суд звертає увагу на те, що з адоволенню в адміністративн ому процесі підлягають лише ті вимоги, які відновлюють по рушені права особи у сфері пу блічно-правових відносин.

Відтак, належним способом захисту порушених прав Пози вача у спірних правовідносин ах Суд вважає визнання проти правним і скасування Наказу Міністерства юстиції Укр аїни від 2 жовтня 2009 року № 1773/5 «П ро відмову у видачі дублікат ів статутних документів, реє страції змін до статуту, змін и юридичної адреси та взятті до відома інформації про змі ни в складі керівних органів »саме в частині відмови По зивачу у видачі дублікатів с татутних документів, реєстра ції змін до статуту, зміни юри дичної адреси та взятті до ві дома інформації про зміни у с кладі керівних органів Всеук раїнського громадського об' єднання «Всеукраїнський цен тр гуманної педагогіки».

Відповідно до частини 2 с татті 71 Кодексу адміністрати вного судочинства України в адміністративних справах пр о протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта вл адних повноважень обов'язок щодо доказування правомірно сті свого рішення, дії чи безд іяльності покладається на ві дповідача, якщо він заперечу є проти адміністративного по зову.

Суд звертає увагу на те, що Відповідачем, який є су б' єктом владних повноважен ь, не було виконано обов'язку щ одо доказування правомірнос ті свого рішення стосовно По зивача, як і не було надано жод них доказів на підтвердження правомірності оскаржуваног о рішення.

Щодо позовної вимоги про зобов' язання Міністерст ва юстиції України видати В сеукраїнському громадськом у об' єднанню «Всеукраїнськ ий центр гуманної педагогіки »дублікати статуту та свідоц тва про реєстрацію об' єднан ня громадян, Суд вважає за нео бхідне зазначити наступне.

Завданням адміністратив ного суду є перевірка правом ірності (легальності) рішенн я суб' єкта владних повноваж ень з огляду на чіткі критері ї, які зазначені у частині тре тій статті 2 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни. Таким чином, завданням адм іністративного суду завжди є контроль легальності.

Відтак, позовна вимога щ одо зобов' язання Відповіда ча прийняти відносно Позивач а позитивне рішення щодо вид ачі дублікату статуту та сві доцтва про реєстрацію об' єд нання громадян є формою втру чання в дискреційні повноваж ення та виходить за межі завд ань адміністративного судоч инства.

Відповідно до частини 2 ст атті 162 Кодексу адміністратив ного судочинства України суд може прийняти іншу постанов у, яка б гарантувала дотриман ня і захист прав, свобод, інтер есів людини і громадянина, ін ших суб'єктів у сфері публічн о-правових відносин від пору шень з боку суб'єктів владних повноважень.

Враховуючи вищевикладене , для належного захисту поруш ених прав Позивача, Суд зобов ' язує Міністерство юст иції України повторно розгля нути заяву Позивача від 5 черв ня 2009 року № 8022-0-33-09 відповідно до в имог чинного законодавства У країни.

Частиною 1 статті 11 Кодексу а дміністративного судочинст ва України визначено, що розг ляд і вирішення справ в адмін істративних судах здійснюєт ься на засадах змагальності сторін та свободи в наданні н ими суду своїх доказів і у дов еденні перед судом їх переко нливості, а частиною 1 статті 7 1 Кодексу адміністративного судочинства України зазначе но, що кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення.

Виходячи з меж заявлених по зовних вимог, системного ана лізу положень чинного законо давства України та матеріалі в справи, колегія суддів дійш ла висновку про те, що викладе ні в позовній заяві вимоги По зивача є частково обґрунтова ними, та відповідно такими, що підлягають задоволенню част ково.

На підставі вищевикл аденого, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 99, 100, 158, 159, 160, 161, 162, 163 та 254 Кодексу ад міністративного судочинств а України, Окружний адмініст ративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В

Адміністративний позо в задовольнити частково.

1. Визнати протиправним і ск асувати Наказ Міністерств а юстиції України від 2 жовтня 2009 року № 1773/5 «Про відмову у видачі дублікатів статутних документів, реєст рації змін до статуту, зміни ю ридичної адреси та взятті до відома інформації про зміни в складі керівних органів»в частині відмови у видачі дуб лікатів статутних документі в, реєстрації змін до статуту , зміни юридичної адреси та вз ятті до відома інформації пр о зміни у складі керівних орг анів Всеукраїнського громад ського об' єднання «Всеукра їнський центр гуманної педаг огіки».

2. Зобов' язати Міністерс тво юстиції України повтор но розглянути звернення Всеу країнського громадського об ' єднання «Всеукраїнський ц ентр гуманної педагогіки»ві д 5 червня 2009 року вх. № 8022-0-33-09 відпо відно до вимог чинного закон одавства України.

3. В задоволенні решти позов них вимог - відмовити.

4. Стягнути на користь Всеук раїнського громадського об' єднання «Всеукраїнський цен тр гуманної педагогіки» 1, 70 гр н. судових витрат з рахунків Д ержавного бюджету України.

Постанова відповідно д о частини 1 статті 254 Кодексу ад міністративного судочинств а України набирає законної с или після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого ц им Кодексом, якщо таку заяву н е було подано.

Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня її складення в повному об сязі за правилами, встановле ними статтями 185-187 Кодексу адм іністративного судочинства України, шляхом подання чере з суд першої інстанції заяви про апеляційне оскарження з наступним поданням протягом двадцяти днів апеляційної с карги. Апеляційна скарга мож е бути подана без попередньо го подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо скарга п одається у строк, встановлен ий для подання заяви про апел яційне оскарження.

Головуюча суддя Н. Є. Блаж івська

Судді Р. О. Арсірій

Д. О. Баранов

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення03.06.2010
Оприлюднено02.09.2010
Номер документу9886566
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-15933/09/2670

Постанова від 16.02.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Т.Р.

Постанова від 03.06.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Блажівська Н.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні