ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
30 липня 2021 рокум. Ужгород№ 260/798/21
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гаврилка С.Є.
з участю секретаря судового засідання - Лозко В.В.
учасники справи:
позивач: ОСОБА_1 ;
за участі представника позивача - Король Рената Миколаївна;
відповідач: Виноградівська міська рада Закарпатської області - представник - Пилип Діана Ярославівна;
відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області - представник - Сатмарі Наталія Михайлівна;
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 - представник - Суязова Ганна Василівна,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Закарпатського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виноградівської міської ради Закарпатської області та Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання рішення протиправним, його скасування та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
10 березня 2021 року до Закарпатського окружного адміністративного суду звернулася з позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Виноградівської міської ради Закарпатської області (90300, Закарпатська область, м. Виноградів, пл. Миру, 50 код ЄДРПОУ 04053677) (далі по тексту -відповідач 1) та Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області (88008, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна,4, каб. 298 код ЄДРПОУ 39766716) (далі по тексту -відповідач 2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ), яким просить суд: "1. Визнати протиправним та скасувати підпункт 1.6. п.1 рішення 39 сесії 7 скликання Виноградівської міської ради Закарпатської області від 12.06.2020р. № 1105 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства"; 2. Зобов`язати Державного кадастрового реєстратора відділу у Виноградівському районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,1560 га для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 2121210100:07:003:0531 по АДРЕСА_3 у Державному земельному кадастрі.".
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову було повернуто заявнику без розгляду.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 22 березня 2021 року було вжито заходи забезпечення позову шляхом встановлення заборони Виноградівській міській раді приймати будь які рішення щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2121210100:07:003:0531, у тому числі приймати рішення про її передачу у власність.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 14 травня 2021 року у задоволенні клопотання представника Виноградівської міської ради Закарпатської області про закриття провадження у даній справі було відмовлено.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 14 травня 2021 року закрито підготовче провадження у адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням 45 сесії Виноградівської міської ради 7 скликання від 12 листопада 2020 року № 1260 ОСОБА_1 , надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення для ведення особистого селянського господарства у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,5 га, на якій розміщені належні позивачеві об`єкти нерухомого майна - спиртосховище з надвірними спорудами, будівля мехмайстерні, будівля центральної котельні, щитова арматурного цеху, цех по переробці плодів і ягід за адресою: АДРЕСА_4 . Під час виготовлення проекту землеустрою позивачеві стало відомо, що частині земельної ділянки, на якій розміщене моє майно, а саме: спиртосховище з надвірними спорудами, присвоєно кадастровий номер 2121210100:07:003:0531. Згідно листа від TOB "Експерт", з яким у позивача укладено договір на розроблення проекту землеустрою, від 24 грудня 2020 року № 211 площа накладки становить 10,4% від загальної площі земельної ділянки необхідної для обслуговування майна. Роботи по виготовлення проекту землеустрою були призупинені. Присвоєння кадастрового номеру відбулось внаслідок рішення 39 сесії 7 скликання Виноградівської міської ради Закарпатської області від 12 червня 2020 року № 1105 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства", згідно якого громадянці ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 0,2000 га по АДРЕСА_3 . З метою захисту своїх майнових інтересів позивачем було направлено відповідну заяву до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області. За наслідками розгляду заяви складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 22 січня 2021 року № 9- ДК/46/АП/09/01/-21. В Акті зазначено, що на підставі рішення 39 сесії 7 скликання Виноградівської міської ради Закарпатської області від 12 червня 2020 року № 1105 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" ФОП ОСОБА_3 складено проект відведення вищезгаданої земельної ділянки, внаслідок чого сформовано земельну ділянку площею 0,1560 га для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 2121210100:07:003:0531. При виїзді на місце розташування земельної ділянки встановлено, що на вищезгаданій відведеній ділянці, сформованій за рахунок земель запасу Виноградівської міської ради, розміщено частину нерухомого майна гр. ОСОБА_1 , а саме металеву огорожу з металевими воротами. Згідно з даними, що містить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності об`єктом нерухомого майна є спиртосховище з надвірними спорудами (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1328498821212; номер запису про право власності - 21900609; дата державної реєстрації - 14.08.2017р.). Складові частини об`єкта нерухомості включають в себе спиртосховище, металеві ворота 1, металеві ворота 2 та дворядна металева огорожа. На "Генеральному плані садибної ділянки АДРЕСА_4 " схематично зображено розміщення об`єктів комплексу нерухомого майна, із зазначенням промірів зовнішнього ряду металевої огорожі, що становить 64,7 м х 65,8 м. Під час обстеження земельної ділянки виявлено, що окрім зазначених об`єктів нерухомого майна, по периметру, в чотирьох кутах ділянки під згаданими об`єктами нерухомого майна наявні вуличні ліхтарі, два з котрих знаходяться в межах відведеної ділянки за кадастровим номером 2121210100:07:003:0531. На кадастровому плані земельної ділянки площею 0,1560 га за кадастровим номером 2121210100:07:003:0531, що відводилася у власність гр. ОСОБА_2 , згадані об`єкти нерухомого майна (частина дворядної огорожі, ворота та електричні ліхтарі) не відображені, що в свою чергу суперечить вимогам статті 34 частині 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр", а саме на кадастровому плані земельної ділянки відображаються: ... - контури об`єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці. Статтею 120 частинами 1 та 2 Земельного кодексу України визначено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить позовну заяву ОСОБА_1 до Виноградівської міської ради Закарпатської області, Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області задовольнити.
Відповідач - Виноградівська міська рада Закарпатської області правом подачі відзиву на позовну заяву не скористалася.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, подала суду письмові пояснення, у відповідності до яких просила суд відмовити позивачеві у задоволенні позову повністю посилаючись на правомірність дій.
Під час розгляду справи по суті представник позивача підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити в повному обсязі з мотивів, що наведені у позові.
Під час розгляду справи по суті представник відповідача - Виноградівської міської ради Закарпатської області заперечив щодо задоволення позовних вимог, просив суд відмовити.
Під час розгляду справи по суті представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області позов визнав та просив суд такий задовольнити з мотивів, що наведені у відзиві.
Під час розгляду справи по суті представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, заперечив щодо задоволення позовних вимог, просив суд відмовити в повному обсязі з мотивів правомірності оскаржуваного рішення відповідача.
Розглянувши подані сторонами докази (заслухавши представників сторін та третьої особи), всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що у відповідності до рішення тридцять дев`ятої сесії Виноградівської міської ради сьомого скликання від 12 червня 2020 року № 1105 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 площею 0,2 га по АДРЕСА_3 (Т. 1 а.с 27).
Судом було встановлено, що рішенням 45 сесії Виноградівської міської ради 7 скликання від 12 листопада 2020 року за № 1260, ОСОБА_1 , надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення для ведення особистого селянського господарства у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,5 га, на якій розміщені належні мені об`єкти нерухомого майна - спиртосховище з надвірними спорудами, будівля мехмайстерні, будівля центральної котельні, щитова арматурного цеху, цех по переробці плодів і ягід за адресою: АДРЕСА_4 (Т.1 а.с. 17).
Згідно листа TOB "Експерт від 24 грудня 2020 року № 211 повідомлено позивача про те, що при розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, яка розташована за адресою: АДРЕСА_4 для ведення особистого селянського господарства, після проведення проектно-вишукувальних робіт було виявлено, що земельна ділянка, яка проектується перетинається (накладається) на земельну ділянку яка вже є на ПКУ під кадастровим номером: 2121210100:07:003:0531 (площа накладки 10,4%). У зв`язку з цим були призупинені роботи по проекту землеустрою (Т.1 а.с. 25).
У відповідності до статті 19 частини 2 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Підстави, які є вичерпними, за наявності яких може бути відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зазначені у статті 118 ЗК України.
У відповідності до статті 118 частини 7 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Під час розгляду даної справи було встановлено, з чим погодилися представники усіх учасників справи, що третьою особою були подані всі необхідні, законодавчо передбачені документи для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Тобто у Виноградівської міської ради були відсутні підстави, за наявності яких існує обов`язок щодо відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Таким чином Виноградівська міська рада діяла на підстав, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (стаття 2 частина 2 пункт 1 КАС України).
Таким чином судом резюмується, що в цій частині позов є необґрунтований і у задоволенні такого саме в цій частині необхідно відмовити.
Відповідно до пунктів 1-3, підпункту 13 пункту 4 Положення про Головне управління, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17 листопада 2016 року № 308 (зі змінами), Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане. Голова місцевої державної адміністрації координує діяльність Головного управління і сприяє йому у виконанні покладених на нього завдань.
Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, дорученнями Віце- прем`єр-міністра України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.
Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань: розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Закарпатської області, забезпечує науково-експертне, інформаційне та методичне проведення землевпорядних, землеоціночних робіт, вживає організаційних заходів щодо проведення земельних торгів; здійснює землеустрій, у тому числі забезпечує проведення державної інвентаризації земель.
Відповідно до підпункту 9 пункту 4 Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань: здійснює ведення Державного земельного кадастру, інформаційну взаємодію Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03 червня 2020 р. № 455 (набрала чинності 10 червня 2020 року) затверджено Тимчасовий порядок взаємодії між державними кадастровими реєстраторами територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру на період реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок.
Пілотний проект із запровадження принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок реалізується стосовно земельних ділянок, державна реєстрація яких здійснюється за: проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Для державної реєстрації земельної ділянки заява з документами, передбаченими частиною четвертою статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", подається територіальному органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки через центр надання адміністративних послуг з урахуванням вимог пункту 2 цього Порядку у паперовому вигляді та в електронній формі.
Заява в електронній формі з доданими документами також може бути подана відповідно до пункту 6 цього Порядку.
Документація із землеустрою в електронній формі засвідчується за допомогою кваліфікованого електронного підпису особи, яка відповідно до вимог статті 26 Закону України "Про землеустрій" є розробником проекту землеустрою, що підтверджує його відповідність оригіналу документації із землеустрою у паперовому вигляді.
Згідно із статтею 9 частиною 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюється державним кадастровим реєстратором.
Відповідно до статті 24 частин 1 та 2, статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа (частина четверта статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр").
Частина 6 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначає, що підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження 6 межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Аналогічні вищенаведеним приписам приписи містяться та деталізовані у Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051.
Кадастровим реєстратором здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0,1560 га для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 2121210100:07:003:0531.
Необхідно звернути увагу, що документація із землеустрою розробляється на основі завдання на розробку відповідного виду документації, затвердженого замовником.
Згідно з частиною другою статті 26 Закону України "Про землеустрій" розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону. Розробники документації із землеустрою зобов`язані (стаття 27 Закону України "Про землеустрій"):
а) дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також державних стандартів, норм і правил при здійсненні землеустрою;
б) інформувати зацікавлених осіб про здійснення землеустрою;
в) виконувати всі умови договору.
Розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією. У разі невиконання або неналежного виконання умов договору при здійсненні землеустрою, розробники документації із землеустрою несуть відповідальність, передбачену договором і законом (стаття 28 Закону України "Про землеустрій").
Так, 22 січня 2021 року начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Воловецькому, Міжгірському, Мукачівському, Свалявському районах та м. Мукачево управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області - старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Закарпатській області Мельником Володимиром Володимировичем, відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", на виконання наказу Головного управління від 06 січня 2021 року № 9-ДК проведена позапланова перевірка з питань дотримання вимог земельного законодавства стосовно правомірності набуття у власність земельної ділянки площею 0,1560 га за кадастровим номером 2121210100:07:003:0531, що знаходиться на АДРЕСА_3 , з метою розгляду заяви громадянки ОСОБА_1 від 29 грудня 2020 року, за результатом якої складено акт перевірки № 9-ДК/46/АП/09/01/-2 (Т. 1 а.с.а.с. 28-31).
В результаті перевірки встановлено, що рішенням 39 сесії 7 скликання Виноградівської міської ради Закарпатської області від 12.06.2020 № 1105 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" громадянці ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення, особистого, селянського господарства площею 0,2000 га по АДРЕСА_3 . На підставі даного рішення ФОП ОСОБА_3 складено проект відведення вищезгаданої земельної ділянки, внаслідок чого сформовано земельну ділянку площею 0,1560 га для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 2121210100:07:003:0531. Проект землеустрою містить погоджені висновки територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області) від 06 жовтня 2020 року № 13828/82-20 та сектору містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Виноградівської районної державної адміністрації Закарпатської області від 16 вересня 2020 року № 01-08/1321. Враховуючи наявність на земельній ділянці особливо цінних ґрунтів (176д) документація із землеустрою підлягала обов`язковій, державній експертизі землевпорядної документації, за результатами якої отримано висновок від 10 листопада 2020 року № 1201-20 з підсумковою оцінкою - "не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим нормам і правилам -та повертається на доопрацювання". На бланку згаданого висновку міститься відмітка про врахування розробником документації вказаних зауважень. На час проведення перевірки сформовану земельну ділянку за кадастровим номером 2121210100:07:003:0531 органом місцевого самоврядування не передано у приватну власність.
При виїзді на місце розташування земельної ділянки встановлено, що на вищезгаданій відведеній ділянці, сформованій за рахунок земель запасу Виноградівської міської ради, розміщено частину нерухомого майна громадянки ОСОБА_1 , а саме металеву огорожу з металевими воротами. Згідно з даними, що містить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності об`єктом нерухомого майна є спиртосховище з надвірними спорудами (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна -1328498821212; номер запису про право власності - 21900609; дата-державної реєстрації - 14серпня 2017р.). Складові частини об`єкта нерухомості включають в себе спиртосховище, металеві ворота 1, металеві ворота 2 та дворядна металева огорожа. На доданому заявницею "Генеральному плані садибної ділянки № 2 по АДРЕСА_3 , радгосп "Виноградівський" схематично зображено розміщення об`єктів комплексу нерухомого майна, із зазначенням промірів зовнішнього ряду металевої огорожі, що становить 64,7 м х 65,8 м. Під час обстеження земельної ділянки виявлено, що окрім зазначених об`єктів нерухомого майна, по периметру, в чотирьох кутах ділянки під згаданими об`єктами нерухомого майна наявні вуличні ліхтарі, два з котрих знаходяться в межах відведеної ділянки за кадастровим номером 2121210100:07:003:0531. На кадастровому плані земельної ділянки площею 0,1560 га за кадастровим номером 2121210100:07:003:0531, що відводилася у власність громадянці ОСОБА_2 , згадані об`єкти нерухомого майна (частина дворядної огорожі, ворота та електричні ліхтарі) не відображені, що в свою чергу, суперечить вимогам частини першої статті 34 Закону України "Про Державний земельний кадастр", а саме: на кадастровому плані земельної ділянки відображаються: ... - контури об`єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці. Статтею 26 Закону України "Про землеустрій" визначено, що розробниками документації із землеустрою є фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою. У відповідності до вимог статті 28 цього ж Закону розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією. У разі невиконання або неналежного виконання умов договору при здійсненні землеустрою, розробники документації із землеустрою несуть відповідальність, передбачену договором і законом.
Рішенням Виноградівського районного суду від 21 лютого 2013 року за позивачем визнано право власності на наступні об`єкти нерухомого майна: спиртосховище з надвірними спорудами, будівля мехмайстерні, будівля центральної котельні, щитова арматурного цеху, цех по переробці плодів і ягід. Зазначене майно знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 (Т.1 а.с.а.с. 18-21).
Зокрема, згідно з даними, що містить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності об`єктом нерухомого майна є спиртоєховище з надвірними спорудами (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна -1328498821212; номер запису про право власності - 21900609; дата-державної реєстрації - 14серпня 2017р.). Складові частини об`єкта нерухомості включають в себе спиртосховище, металеві ворота 1, металеві ворота 2 та металева огорожа (Т.1 а.с. 22)
Що ж стосується скасування державної реєстрації земельної ділянки, то правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру регламентовано Законом України "Про державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI (надалі - Закон № 3613-VI).
Так, згідно зі статтею 1 частиною 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI (далі по тексту - Закон України № 3613-VI), державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
За приписами частини першої статті 6 Закону України № 3613-VI ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до частини четвертої статті 24 Закону України № 3613-VI, для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа. Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Відповідно до частини п`ятої статті 24 Закону України № 3613-VI Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації .
Відповідно до частини шостої статті 24 вказаного Закону України № 3613-VI підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України № 3613-VI порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.
Так, відповідно до частини третьої статті 5 Закону України № 3613-VI Кабінет Міністрів України своєю постановою від 17 жовтня 2012 р. № 1051 затвердив Порядок ведення Державного земельного кадастру (надалі - Порядок №1051), згідно з пунктом 111 якого державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.
За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій: здійснює державну реєстрацію земельної ділянки; за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці; відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки); робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку; надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування; приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77 - 85 цього Порядку в разі: невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.
Згідно з абзацом 3 пункту 67 Порядку № 1051 документи, які є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати вимогам Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.
Відповідно до частини десятої статті 24 Закону України № 3613-VI державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених в абзацах третьому і четвертому частини десятої, державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї - суб`єктів таких прав.
Законодавством встановлена процедура прийняття відповідних рішень (рішень щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру) державним кадастровим реєстратором, і суд не може підміняти цю процедуру та орган, до компетенції якого віднесено прийняття таких рішень. Суд є правозастосовуючим органом, тобто, не створюючи нових правових норм, не підміняючи собою органи виконавчої та законодавчої влади, на підставі закону у встановленому процесуальним законом порядку вирішує справи.
Порядок внесення відомостей до Державного земельного кадастру встановлений Законом України № 3613-VI, Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051, Регламентом надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення. Державного земельного кадастру, затвердженим спільним наказом Міністерства юстиції України, Міністерства аграрної політики та продовольства України від 03.12.2012 № 1779/5/748 "Про деякі питання забезпечення інформаційної взаємодії органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, та органу державної реєстрації прав", тощо.
Згідно із статтями 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно із Законом України № 3613-VI державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме Майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
Відповідно до статті 6 Закону України № 3613-VI систему органів та суб`єктів, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації прав становлять Міністерство, юстиції України та його територіальні органи, суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; державні реєстратори прав на нерухоме майно.
Внесення відомостей та надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно визначаються Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Порядком доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127.
На даний час Держгеокадастр, його структурні підрозділи та посадові особи - державні кадастрові реєстратори здійснюють державну реєстрацію земельних ділянок, а не прав на них. Державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (статті 1 Закону України № 3613-VI).
Держателем Державного реєстру прав є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав.
Отже, на сьогодні реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється органами державної реєстрації прав Міністерства юстиції України відповідно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру, отриманих в порядку інформаційної взаємодії органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру та органу державної реєстрації прав (наказ Міністерства юстиції України та Міністерства аграрної політики та продовольства України від 03.12.2013 № 1779/5/748), державна реєстрація речового права на нерухоме майно не проведено та право власності на спірну земельну ділянку не зареєстровано.
Відповідно до статті 20 розділу IV Закону України № 3613-VI відомості Державного земельного кадастру є офіційними.
Відповідно до положень, закріплених статтею 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За приписами частини першої статті 72 та статті 73 КАС України - доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів та показаннями свідків. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково.
Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Виноградівської міської ради Закарпатської області (90300, Закарпатська область, м. Виноградів, пл. Миру, 50 код ЄДРПОУ 04053677) та Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області (88008, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна,4, каб. 298 код ЄДРПОУ 39766716), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про визнання рішення протиправним, його скасування та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,1560 га для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 2121210100:07:003:0531.
У задоволенні позову в частині решти позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені Розділом VII КАС України (пункт 15.5)).
Відповідно до статті 243 частини 3 КАС України 30 липня 2021 року було проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення у повному обсязі було виготовлено 09 серпня 2021 року.
СуддяС.Є. Гаврилко
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2021 |
Оприлюднено | 11.08.2021 |
Номер документу | 98884195 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні