Рішення
від 03.08.2021 по справі 914/1767/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.08.2021 справа № 914/1767/21

Господарський суд Львівської області у складі головуючого судді Трускавецького В. П., секретаря судового засідання Шевчук О. О., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Керівника Дрогобицької окружної прокуратури, м. Дрогобич Львівської області, в інтересах держави, до відповідача 1:Дрогобицької міської ради Львівської області, м. Дрогобич Львівської області, до відповідача 2:Товариства з обмеженою відповідальністю Галичина-Захід , с. Кавсько Стрийського району Львівської області, про: визнання недійсним рішення сільської ради, визнання недійсним договору та повернення земельних ділянок. За участю представників: прокурор:Сенів Остап Павлович, відповідача 1:не з`явився, відповідача 2:не з`явився. 1. Судові процедури.

1.1. На розгляд Господарського суду Львівської області подано позов Керівника Дрогобицької окружної прокуратури до відповідача 1 Дрогобицької міської ради Львівської області та відповідача 2 Товариства з обмеженою відповідальністю Галичина-Захід про:

- визнання недійсним рішення Верхньогаївської сільської ради Дрогобицького району № 30 від 03.02.2016 Про визначення орендаря земель сільськогосподарського призначення на території Верхньогаївської сільської ради в редакції рішення сільської ради № 560 від 22.10.2020 Про внесення змін до рішення сільської ради від 03 лютого 2016 №30 ;

- визнання недійсним Договору № 01 від 30.10.2020 про надання земель сільськогосподарського призначення за спрощеною процедурою в оренду, укладеного між Верхньогаївською сільською радою Дрогобицького району та Товариством з обмеженою відповідальністю Галичина-Захід ;

- зобов`язати ТзОВ Галичина-Захід повернути за актом приймання- передачі земельні ділянки: в урочищі За середнім площею (9,5 га), в урочищі Поточинська толока (16,5653 га), в урочищі Липина (43,5653 га) на користь Дрогобицької територіальної громади в особі Дрогобицької міської ради Львівської області, отримані за Договором № 01 від 30.10.2020 про надання земель сільськогосподарського призначення за спрощеною процедурою в оренду.

1.2. Ухвалою суду від 29.06.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 27.07.2021.

Вказану ухвалу суду про відкриття провадження у справі учасники процесу отримали, що підтверджується долученими до матеріалів справи витягами із сайту Укрпошти за перевіркою трекінгів поштових повідомлень, якими суд з дотримання вимог закону надсилав відповідну ухвалу.

1.3. 27 липня 2021 року Дрогобицької міської ради Львівської області подано заяву (вих. № 3-35/6826 від 26.07.2021) про визнання позову. У вказаній заяві відповідач повідомив, що ознайомлений з наслідками визнання позову. Вказана заява підписана міським головою Т. Кучмою.

1.4. Підготовче засідання 27.07.2021 було відкладено на 03.08.2021.

03 серпня 2021 року ТзОВ Галичина-Захід подано до суду заяву про визнання позову, яка підписана керівником Товариства.

Також, 03.08.2021 відповідачем 1 подано до суду клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача 1, за наявними матеріалами справи.

У судовому засіданні прокурором заявлено клопотання про повернення 50 відсотків сплаченого судового збору у зв`язку із повним визнанням позову відповідачами 1 та 2.

1.5. Пунктом 1 частини другої статті 46 Господарського процесуального кодексу України закріплено, що крім прав та обов`язків, визначених у статті 42 цього Кодексу: позивач вправі відмовитися від позову (всіх або частини позовних вимог), відповідач має право визнати позов (всі або частину позовних вимог) - на будь-якій стадії судового процесу

Згідно з частинами третьою та четвертою статті 183 ГПК України, за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем. Ухвалення в підготовчому засіданні судового рішення у разі відмови від позову, визнання позову, укладення мирової угоди проводиться в порядку, встановленому статтями 191, 192 цього Кодексу.

Відповідно до частин 1, 2 та 4 ст. 191 ГПК України, позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. До ухвалення судового рішення у зв`язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення. У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд.

1.6. Водночас, суд враховує, що серед принципів господарського судочинства є, зокрема, верховенство права, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін, розумність строків розгляду справи судом.

Одночасно, застосовуючи відповідно до ч. 1 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України, ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини при розгляді справи ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п. 35 рішення від 07.07.1989 Європейського суду з прав людини у справі Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі Смірнова проти України ).

1.7. Таким чином, з`ясувавши факт визнання позову як відповідачем 1 так і відповідачем 2, встановивши, що подані останніми письмові заяви підписані міським головою від відповідача 1, та керівником від відповідача 2, враховуючи, що відповідачам зрозумілі наслідки вчинення відповідних процесуальних дій про, що вони заявили у поданих заявах, суд дійшов висновку прийняти рішення про задоволення позовних вимог за наслідками підготовчого засідання, адже визнання позову не суперечить закону та не порушує прав та інтересів інших осіб.

У підготовчому засіданні 03.08.2021 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

2. Аргументи сторін.

2.1. У позовній заяві Прокурор обґрунтовує заявлені вимоги недотриманням Верхньогаївською сільською радою вимог чинного законодавства при прийняття рішення про передачу в оренду земельних ділянок: кадастровий номер 4621281000:02:000:0001 площею 43,5653 га, кадастровий номер 4621281000:02:000:0002 площею 16,5822 га та кадастровий номер 4621281000:01:001:0267 площею 7,1 га на території сільської ради ТзОВ Галичина-Захід без достатніх правових підстав та з порушенням вимог земельного законодавства під час розпорядження вказаними земельними ділянками та наданням їх в оренду.

Вподальшому, 20 квітня 2021 внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42021142190000009, № 42021142190000010 та № 42021142190000011 за ч. 1 ст. 197-1 Кримінального кодексу України за фактом самовільного зайняття земельних ділянок.

Під час досудового розслідування встановлено, що рішенням Верхньогаївської сільської ради Дрогобицького району № 30 від 03.02.2016 визначено ТзОВ Галичина-Захід орендарем земель сільськогосподарського призначення на території Верхньогаївської сільської ради в 2016 році, а саме: в урочищі За середнім орієнтовною площею 14 га; урочищі Поточинська толока орієнтовною площею 17 га; урочищі Липина орієнтовною площею землі 45 га терміном до 1 року (на період весняно-польових робіт) з правом збору урожаю. Пунктом 3 рішення встановлено орендну плату за орендовані землі сільськогосподарського призначення в розмірі 1000 грн за 1 га з урахуванням індексації на поточний рік.

Рішенням сільської ради № 560 від 22.10.2020, розглянувши заявку вказаного підприємства про продовження договору оренди земель сільськогосподарського призначення на території сільської ради на 2021 рік, внесено зміни до рішення ради № 30 від 03.02.2016 Про визначення орендаря земель сільськогосподарського призначення на території Верхньогаївської сільської ради , а саме: урочищі За Середнім орієнтовною площею 9,5 га; урочищі Поточнинська толока площею 16,5822 га; урочищі Липина площею 43,5653 га та встановлено орендну плату в розмірі 2200 грн за 1 га.

Також, прокурор зазначає, що на час прийняття спірного рішення Сільська рада не була розпорядником земельних ділянок з кадастровими номерами 4621281000:02:000:0001 та 4621281000:02:000:0002, що підтверджується наказами ГУ Держгеокадастру у Львівській області №13-12315/16-20СГ від 10.11.2020 та №13-12304/16-20-СГ від 10.11.2020.

Станом на момент винесення сільською радою рішення, земельна ділянка кадастровий номер 4621281000:02:000:0001 знаходилась за межами населеного пункту та відносилась до земель запасу сільськогосподарського призначення державної власності. Земельна ділянка кадастровий номер 4621281000:02:000:0002 не належить до комунальної власності, враховуючи відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення вказаної ділянки.

У Рішенні № 30 від 03.02.2016 в редакції рішення № 560 від 22.10.2020 сільською радою не зазначено кадастрові номери земельних ділянок, які надано в оренду підприємству.

Таким чином, рішення сільської ради прийнято в порушення вимог ст. 35 Закону України Про землеустрій , ст.ст. 37-1, 79-1, 122 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України Про державний земельний кадастр з огляду на що підлягає визнанню недійсним в судовому порядку.

Щодо визнання недійсним договору оренди землі, прокурор зазначає, що передача в оренду вказаних земельних ділянок в силу приписів ч. 2 ст. 124 та ч. 1 ст.134 ЗК України повинна здійснюватись за результатами проведення земельних торгів. Проте, всупереч вказаним вимогам, п. 9 спірного Договору передбачено передачу земель площею 69,6475 га в оренду без проведення аукціону.

Крім цього, слід зазначити, що в рішенні сільської ради № 560 від 22.10.2020 вказано, що підставою надання підприємству земельних ділянок загальною площею 69,6475 га в оренду є розгляд заяви ТзОВ Галичина-Захід про поновлення дії попереднього Договору.

Разом з цим, прийняття такого рішення та поновлення в розумінні Відповідачів Договору оренду суперечить вимог земельного законодавства.

Слід зазначити, що п. 18 Договору передбачено, що такий припиняється у разі закінчення строку, на який він був укладений, або шляхом його розірвання за згодою сторін. Крім цього, серед прав орендаря (п. 15) відсутнє право на поновлення Договору, не передбачене таке право і в інших його пунктах.

Однак, слід зазначити, що рішенням сільської ради № 30 від 03.02.2016 в оренду ТзОВ Галичина-Захід передавались земельні ділянки в урочищі За середнім орієнтовною площею 14 га; урочищі Поточинська толока орієнтовною площею 17 га; урочищі Липина орієнтовною площею землі 45 га терміном до 1 року, що відрізняється від вказаної площі земель в рішенні ради № 560 від 22.10.2020.

Разом з цим, договором № 1 про надання земель сільськогосподарського призначення за спрощеною процедурою від 30.10.2020 передбачено надання в орендне користування земельних ділянок в урочищі За середнім (9,5 га) в межах населеного пункту та урочищі Поточинська толока (16,5822 га), урочищі Липина (43,5653 га) за межами населеного пункту на території Верхньогаївської сільської ради.

З вищезазначеного слідує, що в даному випадку відбулося саме укладення нового договору, а не продовження попереднього та порушення Відповідачами норм земельного законодавства.

Крім цього, згідно вимог ст. 17 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону; об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

Однак відповідне право оренди спірних земельних ділянок є незареєстрованим.

Отже, прокурор вказує про порушення вимог статтей 4 - 6, 11, 15, 17, 19 Закону України Про оренду землі при укладенні спірного договору оренди землі, у зв`язку з чим, спірний договір підлягає визнанню недійсним.

Відтак, беручи до уваги факт зайняття товариством земельних ділянок на підставі недійсного правочину, враховуючи те, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, прокурор вправі подавати вимогу про відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав, тому відповідач 2 повинен звільнити спірні земельні ділянку.

2.2. Відповідачі 1 та 2, Дрогобицької міської рада Львівської області (правонаступник Верхньогаївської сільської ради Дрогобицького району) та Товариство з обмеженою відповідальністю Галичина - Захід визнали повністю позовні вимоги у підготовчому засіданні про, що подали відповідні заяви.

3. Обставини справи.

3.1. 03 лютого 2016 року Верхньогаївська сільська рада Дрогобицького району Львівської області рішенням № 30 від 03.02.2016 Про визначення орендаря земель сільськогосподарського призначення на території Верхньогаївської сільської ради визначено ТзОВ Галичина-Захід орендарем земель сільськогосподарського призначення на території верхньогаївської сільської ради в 2016 році, а саме: - урочище За середнім орієнтовною площею 14,0 га; - урочищі Поточинська толока орієнтовною площею 17,0 га; - урочищі Липина орієнтовною площею 45,0 га. Встановити оренду земель сільськогосподарського призначення на території Верхньогаївської сільської ради терміном до 1 року (на період весняно-польових робіт) з правом збору урожаю.

3.2. Верхньогаївська сільська рада Дрогобицького району Львівської області рішенням № 560 від 22.10.2020 Про внесення змін до рішення сесії сільської ради від 3 лютого 2016 № 30 , розглянувши заяву ТзОВ Галичина-Захід від 22.10.2020 № 205 про продовження договору оренди земель сільськогосподарського призначення на території сільської ради на 2021 рік, вирішила: 1) внести зміни до рішення сесії сільської ради від 03 лютого 2016 року № 30 Про визначення орендаря земель сільськогосподарського призначення на території Верхньогаївської сільської ради , а саме: - урочищі За середнім орієнтовною площею 9,5 га; - урочищі Поточинська толока площею 16,5822 га; - урочищі Липина площею 43,5653 га. 2) пункт 3 викласти в наступній редакції: встановити орендну плату за орендовані землі сільськогосподарського призначення в розмірі 2200 грн за 1 га.

3.3. 30 жовтня 2020 року між Верхньогаївською сільською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Галичина-Захід (Орендар) укладено Договір про надання земель сільськогосподарського призначення за спрощеною процедурою в оренду (надалі - Договір). За умовами цього Договору, Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки під пасовище в урочищі За середнім (9,5 га) в межах населеного пункту та урочищі Поточинська толока (16,5822 га), урочищі Липина (43,5653 га) за межами населеного пункту на території Верхньогаївської сільської ради (п. 1). Орендодавець передає земельну ділянку загальною площею 69,6475 га (п. 2). Договір укладено на 2021 рік (п. 3). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі шляхом перерахування коштів на рахунок орендодавця в сільський бюджет. Орендна плата становить 2200 грн за 1 га (п. 4 ). Договір припиняється у разі закінчення строку, на який він був укладений, або шляхом його розірвання за згодою сторін (п. 18).

3.4. 10 листопада 2020 року Головне управління Держгеокадастру у Львівській області наказом №13-12315/16-20/СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність затверджено відповідну технічну документацію та надано у комунальну власність земельну ділянку кадастровий номер 4621281000:02:000:0001 загальною площею 43,5653 га, із земель сільськогосподарського призначення державної власності для створення громадських пасовищ, розташованих на території Верхньогаївської сільської ради.

Згідно з наказом ГУ Держгеокадастру у Львівській області наказом №13-12304/16-20/СГ від 10.11.2020 Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та передачу у комунальну власність земельної ділянки відмовлено Верхньогаївській сільській раді Дрогобицького району у затвердженні відповідного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 4621281000:02:000:0002 загальною площею 16,5822 га та передачу цієї земельної ділянки у комунальну власність з таких підстав: згідно графічних матеріалів проекту та відомостей Державного земельного кадастру, із сторони зовнішніх меж земельної ділянки від поворотних точок 8-18 проходить річка Лютичина, нанести на графічних матеріалах проекту землеустрою смугу відведення каналу та прибережну захисну смугу річки і погодити їх на відповідність вимогам статті 60 Земельного кодексу України та статті 88 Водного кодексу України. Також, в матеріалах проекту землеустрою наявна невідповідність коду Класифікації видів цільового призначення земель.

У відповідь на запит прокурора від 11.05.2021 № 04/27-1025-вих-21 ГУ Держгеокадастру у Львівській області листом від 21.05.2021 повідомила прокурора про вищевказані накази, копії яких надала додатком.

3.5. Згідно з рішенням Дрогобицької міської ради № 18 від 10.12.2020 Про початок реорганізації Стебницької міської ради, Бистрицької, Болехівської, Броницької, Верхньогаївської, Волянської, Дережицької, Добрівлянської, Долішньолужецької, Лішнянської, Михайлевицької, Медвежанської, Нижньогаївської, Нагуєвицької, Почаєвицької, Раневицької, Рихтицької, Снятинської, Ступницької, Унятицької сільських рад шляхом приєднання до Дрогобицької міської ради та початок реорганізації виконавчого комітету Стебницької міської ради шляхом приєднання до виконавчого комітету Дрогобицької міської ради вирішено у тому числі, почати процедуру реорганізації Верхньогаївської сільської ради Дрогобицького району Львівської області (ЄДРПОУ 20825352), місце знаходження: вул. Залізнична, 4, с. Верхні Гаї Дрогобицького району Львівської області, шляхом приєднання до Дрогобицької міської ради (ЄДРПОУ 04055972), місце знаходження: пл. Ринок, 1, м. Дрогобич, Дрогобицького району Львівської області (п. 5. Рішення). Дрогобицька міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Верхньогаївської сільської ради (п. 5.1. Рішення). Утворити комісію з реорганізації Верхньогаївської сільської ради (п. 5.2. Рішення).

3.6. Листом № 115 від 10.06.2021 відповідач 2 повідомив позивача окрім іншого, що земельні ділянки, відповідно до договору № 01 від 30.05.2021 в урочищах За середнім знаходяться в межах населеного пункту, в урочищах Поточинська толока та урочищі Липина за межами населених пунктів.

3.7. Згідно з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна,

- відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 4621281000:02:000:0001 відсутні;

- відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 4621281000:02:000:0002 відсутні;

- земельна ділянка кадастровий номер 4621281000:01:001:0267 площею 7,1 га перебуває у комунальній власності Верхньогаївської сільської ради Дрогобицького району Львівської області, дата державної реєстрації 21.09.2018.

3.8. ГУ Держгеокадастру у Львівській області згідно з Актами перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 03.06.2021 №232-ДК/203/АП/09/01/-21 (земельна ділянка кадастровий номер 4621281000:02:000:0001), № 223-ДК/202/АП/09/01/-21 (земельна ділянка кадастровий номер 4621281000:02:000:0002) та № 222-ДК/200/АП/09/01/-21 (земельна ділянка кадастровий номер 4621281000:01:001:0267) встановлено:

- перші дві ділянки належать до земель державної власності, третя - до земель комунальної власності;

- вказані земельні ділянки станом на момент перевірки використовуються ТзОВ Галичина-Захід , право користування не зареєстроване у відповідному державному реєстрі;

- рішення Верхньогаївської сільської ради № 30 від 03.02.2016 та № 560 від 22.10.2020 прийняті з порушенням норм чинного законодавства і підлягають визнанню недійсними у судовому порядку;

- договір № 01 від 30.10.2020 укладений між Верхньогаївською сільською радою та ТзОВ Галичина-Захід , якими надано у користування вказані вище земельні ділянки укладено з порушення вимог Закону України Про оренду землі та підлягає визнання недійсним у судовому порядку.

3.9. Прокурор для належного відновлення законних прав та інтересів територіальної громади звернувся до суду із позовом про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування щодо спірного земельних ділянок, визнання недійсним договору оренди землі та повернення вказаних земельних ділянок.

4. Позиція суду.

4.1. Підставою позову є неправомірне розпорядження спірними земельними ділянками, які на підставі рішення передано у користування відповідачу 2, з порушенням встановленої законом процедури. З огляду на це, подальше передання в оренду таких земельних ділянок за укладеним договором порушило визначений законом порядок такої передачі. Зазначене є підставою для визнання прийнятого рішення та укладеного договору недійсним на підставі статті 215, частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України.

Так, статтею 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Відповідно до частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Отже, для правильного вирішення спору суду необхідно проаналізувати

1) компетенцію органу місцевого самоврядування з розпорядження земельними ділянками,

2) законність прийнятого рішення щодо розпорядження земельними ділянками,

3) законність укладеного договору оренди землі, а відтак -

4) зробити висновок про відповідність чи невідповідність прийнятого рішення, укладеного договору оренди землі встановленим законом вимогам, а відтак, і зробити висновок про необхідність застосування наслідків недійсності вказаних правочинів.

4.2. Відповідно до приписів частини 5 статті 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Пунктом 34 частини першої статті 26 цього закону, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Отже, правомочності щодо володіння, користування та розпорядження земельними ділянками об`єктами комунальної власності 9у даному випадку - земельними ділянками) належать органу місцевого самоврядування, яким у спірних правовідносинах була Верхньогаївська сільська рада Дрогобицького району Львівської області (правонаступником якої є Дрогобицька міська рада Львівської області - станом на час розгляду).

При цьому статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами.

Пунктом в частини першої статті 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Як з`ясовано судом, 10.11.2020 ГУ Держгеокадастру у Львівській області наказом №13-12315/16-20/СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність затверджено відповідну технічну документацію та надано у комунальну власність земельну ділянку кадастровий номер 4621281000:02:000:0001 загальною площею 43,5653 га, із земель сільськогосподарського призначення державної власності для створення громадських пасовищ, розташованих на території Верхньогаївської сільської ради. Пунктом 4 цього наказу зазначено, що право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Згідно з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна станом на 06.07.2021, - відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 4621281000:02:000:0001 відсутні.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Львівській області № 13-12304/16-20/СГ від 10.11.2020 Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та передачу у комунальну власність земельної ділянки відмовлено Верхньогаївській сільській раді Дрогобицького району у затвердженні відповідного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 4621281000:02:000:0002 загальною площею 16,5822 га та передачу цієї земельної ділянки у комунальну власність з таких підстав: згідно графічних матеріалів проекту та відомостей Державного земельного кадастру, із сторони зовнішніх меж земельної ділянки від поворотних точок 8-18 проходить річка Лютичина, нанести на графічних матеріалах проекту землеустрою смугу відведення каналу та прибережну захисну смугу річки і погодити їх на відповідність вимогам статті 60 Земельного кодексу України та статті 88 Водного кодексу України. Також, в матеріалах проекту землеустрою наявна невідповідність коду Класифікації видів цільового призначення земель.

Також, як встановлено з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна станом на 06.07.2021, - відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 4621281000:02:000:0002 відсутні.

Земельна ділянка кадастровий номер 4621281000:01:001:0267 площею 7,1 га перебуває у комунальній власності Верхньогаївської сільської ради Дрогобицького району Львівської області, дата державної реєстрації 21.09.2018, вказана інформація підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.

Відтак, суд констатує, що земельні ділянки кадастровий номер 4621281000:02:000:0001 та кадастровий номером 4621281000:02:000:0002 станом на час прийняття спірного рішення не є комунальною власністю територіальної громади, від імені якої діяла відповідна Рада. Земельна ділянка кадастровий номер 4621281000:01:001:0267 - станом на час ухвалення спірного рішення є об`єктом комунальної власності. Доказів протилежного до матеріалів справи не подано.

Отже, здійснення Радою права власності, зокрема, розпорядження земельними ділянками кадастровий номер 4621281000:02:000:0001, кадастровий номером 4621281000:02:000:0002, станом на час прийняття спірного рішення, не набувши таких у власність є безумовною обставиною відсутності повноважень щодо розпорядження вказаними земельними ділянками.

4.3. Частинами 1, 2, 3 статті 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 134 ЗК України, не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі: окрім іншого, поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря. Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 - 21 частини першої статті 6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (ч. 3 ст. 134 вказаного Закону).

Згідно з частиною 1 статті 126 1 ЗК України закріплено, що договором оренди землі, договором про встановлення земельного сервітуту, договорами про надання права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб або для забудови може встановлюватися умова щодо поновлення таких договорів. Умова щодо поновлення договору не може встановлюватися в договорі оренди землі, договорі про встановлення земельного сервітуту, договорах про надання права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб або для забудови щодо земельних ділянок державної та комунальної власності, крім випадків, якщо на таких земельних ділянках розташовані будівлі або споруди, що перебувають у власності користувача або набувача права користування земельною ділянкою.

Об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом (ст. 17 Закону України Про оренду землі ).

Статтею 19 Закону України Про оренду землі закріплено, що при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ч. 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі ).

Як встановлено судом з умов спірного Договору, Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки під пасовище в урочищі За середнім (9,5 га) в межах населеного пункту та урочищі Поточинська толока (16,5822 га), урочищі Липина (43,5653 га) за межами населеного пункту на території Верхньогаївської сільської ради (п. 1). Орендодавець передає земельну ділянку загальною площею 69,6475 га (п. 2). Договір укладено на 2021 рік (п. 3). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі шляхом перерахування коштів на рахунок орендодавця в сільський бюджет. Орендна плата становить 2200 грн за 1 га (п. 4 ). Договір припиняється у разі закінчення строку, на який він був укладений, або шляхом його розірвання за згодою сторін (п. 18).

При цьому, п. 15 Договору закріплені права орендаря: - самостійно господарювати на землі з дотриманням умов цього договору; - отримувати доходи.

4.4. Отже, суд проаналізувавши усі вищезазначені обставини з`ясував.

4.4.1. У власності Верхньогаївської сільської ради Дрогобицького району Львівської області, станом на час виникнення спірних правовідносин, не перебували земельні ділянки (кадастровий номер 4621281000:02:000:0001 та кадастровий номером 4621281000:02:000:0002), в той же час, як земельна ділянка кадастровий номер 4621281000:01:001:0267 - була об`єктом комунальної власності. Так, повноважень щодо здійснення права власності перших двох ділянок, станом на час виникнення спірних правовідносин, Рава не мала.

4.4.2. Рішення Верхньогаївської сільської ради Дрогобицького району Львівської області № 30 від 03.02.2016 Про визначення орендаря земель сільськогосподарського призначення на території Верхньогаївської сільської ради в редакції рішення сільської ради № 560 від 22.10.2020 Про внесення змін до рішення сільської ради від 03 лютого 2016 №30 прийнято з порушенням вимог чинного на час прийняття такого законодавства.

4.4.3. Договір № 01 від 30.10.2020 про надання земель сільськогосподарського призначення за спрощеною процедурою в оренду, укладений між Верхньогаївською сільською радою Дрогобицького району та Товариством з обмеженою відповідальністю Галичина-Захід укладено з порушенням вимог земельного законодавства в тому числі, як встановлено судом, на підставі незаконного рішення Ради.

З огляду на це оскаржувані Прокурором рішення Ради та Договір, прийняте та укладений з порушенням вищезазначених норм законів, що є підставою для визнання їх недійсними.

Дотримання зазначених вище процедур є необхідною передумовою для отримання в оренду спірних земельних ділянок. Їх порушення означає, що зміст як Рішення так і Договору суперечить зазначеним вище актам цивільного, земельного законодавства, тощо. Це у свою чергу є підставою для визнання недійсним прийнятого рішення та укладеного Договору на підставі статті 215, частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України.

4.5. Частиною першою статті 216 Цивільного кодексу України встановлено, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Таким чином, враховуючи задоволення судом вимог про визнанння недійсним рішення та Договору, заявлена вимога про зобов`язання ТзОВ Галичина-Захід повернути за актом приймання- передачі земельні ділянки: в урочищі За середнім площею (9,5 га), в урочищі Поточинська толока (16,5653 га), в урочищі Липина (43,5653 га) на користь Дрогобицької територіальної громади в особі Дрогобицької міської ради Львівської області, отримані за Договором № 01 від 30.10.2020 про надання земель сільськогосподарського призначення за спрощеною процедурою в оренду підлягає задоволенню.

4.6. Відповідно до статей 73, 74, 81 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Учасник справи у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування доказів судом. У разі задоволення клопотання суд своєю ухвалою витребовує відповідні докази.

Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

5. Судові витрати.

5.1. Пунктом 2 частини першої та пунктом 2 частини четвертої статті 129 Господарського процесуального кодексу України встановлено, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до частини 1 статті 130 Господарського процесуального кодексу України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Прокурором під час розгляду справи заявлено клопотання про повернення з Державного бюджету України 50 відсотків сплаченого судового збору, у звязку з визнанням позову відповідачами.

У разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову (частина 3 статті 7 Закону України Про судовий збір ).

Таким чином, враховуючи подане прокурором клопотання про повернення з Державного бюджету України 50 відсотків сплаченого судового збору, дійшов висновку задовольнити заявлене і вважає за необхідне повернути 3'405,00 грн сплаченого судового збору, що дорівнює 50 відсоткам від сплаченого.

Окрім того, решта сплаченого судового збору, враховуючи задоволення позову у повному обсязі покладається на обох відповідачів пропорційно, по 1'702,50 грн, та підлягає відшкодуванню прокурору.

Керуючись ст.ст. 2, 4, 5, 10, 12, 13, 20, 45, 53, 73, 74, 75, 76, 79, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати недійсним рішення Верхньогаївської сільської ради Дрогобицького району № 30 від 03.02.2016 Про визначення орендаря земель сільськогосподарського призначення на території Верхньогаївської сільської ради в редакції рішення сільської ради № 560 від 22.10.2020 Про внесення змін до рішення сільської ради від 03 лютого 2016 № 30 .

3. Визнати недійсним Договір № 01 від 30.10.2020 про надання земель сільськогосподарського призначення за спрощеною процедурою в оренду, укладений між Верхньогаївською сільською радою Дрогобицького району та Товариством з обмеженою відповідальністю Галичина-Захід .

4. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Галичина-Захід (82420, Львівська область, Стрийський район, село Кавсько, вулиця Стрийська, будинок 1; ідентифікаційний код 30124457) повернути за актом приймання-передачі земельні ділянки: в урочищі За середнім площею (9,5 га), в урочищі Поточинська толока (16,5653 га), в урочищі Липина (43,5653 га) на користь Дрогобицької територіальної громади в особі Дрогобицької міської ради Львівської області (82100, Львівська область, місто Дрогобич, Площа Ринок, будинок 1; ідентифікаційний код 04055972) , отримані за Договором № 01 від 30.10.2020 про надання земель сільськогосподарського призначення за спрощеною процедурою в оренду.

5. Стягнути з Дрогобицької міської ради Львівської області (82100, Львівська область, місто Дрогобич, Площа Ринок, будинок 1; ідентифікаційний код 04055972) на користь Львівської обласної прокуратури (79000, м. Львів, пр. Шевченка, буд. 17-19; ідентифікаційний код 02910031) - 1'702,50 грн відшкодування витрат на оплату судового збору.

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Галичина-Захід (82420, Львівська область, Стрийський район, село Кавсько, вулиця Стрийська, будинок 1; ідентифікаційний код 30124457) на користь Львівської обласної прокуратури (79000, м. Львів, пр. Шевченка, буд. 17-19; ідентифікаційний код 02910031) - 1'702,50 грн відшкодування витрат на оплату судового збору.

7. Повернути Львівській обласній прокуратурі (79000, м. Львів, пр. Шевченка, буд. 17-19; ідентифікаційний код 02910031) з Державного бюджету України судовий збір в розмірі 3'405,00 грн, сплачений згідно з платіжним дорученням № 1289 від 15.06.2021.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення господарського суду може бути оскаржено в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 13.08.2021.

Суддя В.П. Трускавецький

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення03.08.2021
Оприлюднено16.08.2021
Номер документу98970692
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1767/21

Рішення від 03.08.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

Ухвала від 09.08.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

Ухвала від 27.07.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

Ухвала від 29.06.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні