Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
16 серпня 2021 року № 520/8321/21
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Білової О.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, 1 під., оф. 16,м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ 14070760) до Товариства з обмеженою відповідальністю "АСК МИТ-ТРЕЙД" (вул. Садова, буд. 3/5, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ41381275) про стягнення адміністративно-господарських санкцій,-
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач Харківське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АСК МИТ-ТРЕЙД", в якому просить суд:
- стягнути з ТОВ АСК МИТ-ТРЕЙД (юридична адреса: вул. Садова, буд. 3/5, м. Харків, 61002, Код банку: 351005, п/р: UA913510050000026002669465500, Банк: ПАТ УКРСИББАНК , м. Київ, код ЄДРПОУ: 41381275) на користь Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (майдан Сводоби, буд. 5, Держпром, 1 під., 16 офіс, м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ 14070760, отримувач: ГУК Харків обл/МТГ Харків/50070000, код: 37874947, р/р IBAN: UA658999980313171230000020649, Банк отримувача: Казначейство України) адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування осіб з інвалідністю, у сумі 130986,04 грн.
Ухвалою судді від 18.05.2021 було відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення сторін.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що середньооблікова кількість штатних працівників відповідача у 2020 році становила 43 особи, фактично працюючих осіб з інвалідністю було 0 осіб, в той час як норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2020 році становив 2 особи, у зв`язку з чим позивач вважає, що відповідач має сплатити адміністративно-господарські санкції за непрацевлаштування 1 особи з інвалідністю у сумі 130986,04 грн.
Відповідач правом подання відзиву на адміністративний позов не скористався, відзив до суду не подав.
Ухвалою суду від 05.07.2021 судом витребувано у Товариства з обмеженою відповідальністю "АСК МИТ-ТРЕЙД" (вул. Садова, буд. 3/5,м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ41381275), а також у Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (87555, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Миру, буд. 68) копію останнього за датою звіту за формою 3-ПН, поданого Товариством з обмеженою відповідальністю "АСК МИТ-ТРЕЙД" ( код ЄДРПОУ41381275) у 2019 році, зокрема (але не виключно)за вхідним номером 2623 від 08.11.2019.
20.07.2021 від Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів надійшли документи на виконання ухвали від 05.07.2021, витребувані судом.
Від відповідача доказів на виконання ухвали суду не надходило.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини.
Статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю в розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Згідно зі ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Частиною 3 ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" визначено, що сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).
Згідно ст. 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Так, відповідно до статті 18-1 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" особа з інвалідністю, яка не досягла пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованою у державній службі зайнятості як безробітна. Рішення про визнання особи з інвалідністю безробітною і взяття її на облік для працевлаштування приймається центром зайнятості за місцем проживання особи з інвалідністю на підставі поданих нею рекомендації МСЕК та інших передбачених законодавством документів. Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань. Державна служба зайнятості може за рахунок Фонду соціального захисту інвалідів надавати дотацію роботодавцям на створення спеціальних робочих місць для осіб з інвалідністю, зареєстрованих у державній службі зайнятості, а також проводити професійну підготовку, підвищення кваліфікації і перепідготовку цієї категорії осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до абзацу 3 частини 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 31.01.2007 року № 70, в редакції, яка діяла у 2020 році, інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом.
Наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за № 988/23520, затверджено форму статистичної звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", та порядок її подання.
Відповідно до п.п. 3, 5 розділу І Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого Наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за № 988/23520 Форма № 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця. Форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
Відповідно до п. 2 розділу І вказаного Порядку у цьому Порядку термін „роботодавець» вживається у значенні, наведеному в Законі України „Про організації роботодавців, їх об`єднання, права і гарантії їх діяльності» , термін „вакансія» - у значенні, наведеному в Законі України „Про зайнятість населення» , термін „базові центри зайнятості» - у значенні, наведеному в Положенні про державну службу зайнятості.
Відповідно до п.2 Положення про державну службу зайнятості, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 14 червня 2019 року № 945, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 липня 2019 р. за № 733/33704, яке було чинним у 2020 році, Служба складається з Державного центру зайнятості, Центру зайнятості Автономної Республіки Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських центрів зайнятості (далі - регіональні центри зайнятості), міських, районних і міськрайонних центрів зайнятості (далі - базові центри зайнятості), Інституту підготовки кадрів державної служби зайнятості України, професійно-технічних навчальних закладів державної служби зайнятості, інших навчальних закладів державної служби зайнятості (далі - навчальні заклади Служби), а також підприємств, установ, організацій, утворених Службою (далі - підпорядковані Службі юридичні особи).
Судом з матеріалів справи встановлено, що у 2020 році середньооблікова чисельність штатних працівників на підприємстві відповідача дорівнювала 43 особи, отже кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідно до 4% нормативу, становить 2 особи, 0 з яких фактично було зайнято особами з інвалідністю.
Як вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 2019 рік відповідач був зареєстрований у м. Дружківка Донецької області.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 07.09.2020 року у справі № 200/5338/20-а за адміністративним позовом Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "АСК МИТ-ТРЕЙД" про стягнення адміністративно-господарських санкцій встановлено, що відповідач протягом 2019 року регулярно інформував державну службу зайнятості за місцем реєстрації про наявні вільні робочі місця і вакантні посади, на яких може використовуватися праця інвалідів, що підтверджується копіями звітності за формою № 3-ПН (вхідні номери 300 від 28.01.2019, 750 від 06.03.2019, 2623 від 08.11.2019) про наявність вакансій. До відповідача не було направлено жодного інваліда на працевлаштування у вказаний період, незважаючи на те, що саме Державна служба зайнятості України здійснює пошук роботи для інвалідів (ч. 2 ст. 18-1 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"). У матеріалах справи також відсутні докази безпідставної відмови інвалідам, які самостійно зверталися до відповідача з метою працевлаштування.
Зазначене рішення залишено без змін Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16.12.2020, та набрало законної сили 16.12.2020 року.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до звіту за формою 3-ПН від 04.11.2019, поданого до Дружківського міського центру зайнятості 08.11.2019 року, відповідачем подані данні про наявність 10 вакансій для осіб з інвалідністю, отже загалом станом на початок 2020 року відповідачем було створено 10 вільних робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Як вбачається з відповіді Харківського міського центру зайнятості від 16.04.2021 № ХМЦЗ-03-4359, яку надано позивачем, відповідачем протягом 2020 року не подавалася інформація про попит на робочу силу (вакансії) за формою 3-ПН (з позначкою вакансії для інвалідів ).
В той же час, така інформація за формою 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
Як було встановлено судом, станом на 01.01.2020 відповідачем створено 10 робочих місць для осіб з інвалідністю, про що подано у 2019 році відповідний звіт за формою 3-ПН від 04.11.2019 до базового центру зайнятості. Кількість працевлаштованих осіб з інвалідністю станом на 01.01.2020 - 0 осіб.
Крім того, позивачем надано до суду копію звіту відповідача про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за 2020 рік (форма №10-ПІ), поданого на виконання норм чинного законодавства до Харківського відділення Фонду соціального захисту інвалідів.
Як вбачається з копій вказаного звіту, на виконання приписів ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" Товариством з обмеженою відповідальністю "АСК МИТ-ТРЕЙД" у 2020 році було працевлаштовано 0 осіб з інвалідністю.
Доказів того, що відповідачем приймалися на роботу або звільнялися з роботи особи з інвалідністю матеріали справи не містять.
У матеріалах справи також відсутні докази безпідставної відмови інвалідам, які самостійно зверталися до відповідача з метою працевлаштування.
З огляду на вказане, матеріали справи не містять доказів того, що у відповідача протягом 2020 року виник обов`язок подання звіту за формою 3-ПН, з урахуванням створення відповідачем станом на 04.11.2019 10 вакантних робочих місць для осіб з інвалідністю та інформування про це базового центру зайнятості.
Згідно з ч.1 ст. 217 ГК України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки.
Відповідно до ч. 1 ст. 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Судом встановлено, що відповідачем були виконані вимоги Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" щодо вжиття заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Доказів, які б свідчили про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "АСК МИТ-ТРЕЙД" безпідставно відмовляло у прийнятті на роботу особам з інвалідністю, які безпосередньо зверталися до відповідача або які були направлені переліченими у ст. 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" органами, позивачем не були представлені і у справі відсутні.
Як вбачається з доданих до матеріалів доказів, протягом 2020 року особи з інвалідністю за працевлаштуванням особисто або за направленням на Товариство з обмеженою відповідальністю "АСК МИТ-ТРЕЙД" не звертались, а отже накази про прийняття на роботу осіб з інвалідністю у 2020 році відсутні.
Також доказів того, що звіти за формою № 3-ПН подавалися несвоєчасно також до матеріалів справи не надано.
Наведене свідчить про те, що обов`язок Товариства з обмеженою відповідальністю "АСК МИТ-ТРЕЙД" щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком підбирати і працевлаштовувати осіб з інвалідністю на створені робочі місця. Такий обов`язок покладається на органи працевлаштування, що перелічені в частині першій ст. 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".
Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду від 7 лютого 2018 року у справі П/811/693/17, від 2 травня 2018 року у справі № 804/8007/16, від 13 червня у справі № 819/639/17, від 28 травня 2019 року у справі 820/2287/17.
Згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи вищевикладене, суд не знаходить підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, 1 під`їзд, к. 16, м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ 14070760) до Товариства з обмеженою відповідальністю "АСК МИТ-ТРЕЙД" (вул. Садова, буд. 3/5, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ 41381275) про стягнення адміністративно-господарських санкцій - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення, з урахуванням перебування судді у щорічній оплачуваній відпустці з 19.07.2021 по 13.08.2021, складено 16.08.2021.
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2021 |
Оприлюднено | 18.08.2021 |
Номер документу | 99006980 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні