Постанова
від 11.08.2021 по справі 420/9924/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 серпня 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/9924/20 Головуючий в 1 інстанції: Танцюра К.О.

Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Одеса

Повний текст судового рішення складений 15.12.2020р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,

за участю секретаря судового засідання Смірнової М.В.,

представника позивача Зарицького Д.В., представника Головного управління ДПС в Одеській області Козаровської А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2020 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Алколайн до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

30.09.2020р. товариство з обмеженою відповідальністю (надалі - ТОВ) Алколайн звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень комісії щодо відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.06.2020р. №1636385/39012783, №1636404/39012783, №1636398/39012783, №1636384/39012783, №1636397/39012783, №1636392/39012783, №1636386/39012783, №1636387/39012783, №1636399/39012783, №1636388/39012783, №1636393/39012783, №1636402/39012783, №1636389/39012783, №1636390/39012783, №1636394/39012783, №1636401/39012783, №1636403/39012783, №1636391/39012783, №1636396/39012783, №1636400/39012783, №1636395/39012783, №1636405/39012783, від 16.06.2020р. №1643655/39012783, №1643640/39012783, №1643643/39012783, №1643641/39012783, №1643639/39012783, №1643644/39012783, №1643688/39012783, №1643673/39012783, №1643681/39012783, №1643675/39012783, №1643687/39012783, №1643689/39012783, №1643674/39012783, №1643678/39012783, №1643685/39012783; визнання протиправними та скасування рішень комісії Державної податкової служби України за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкових накладних: №30380/39012783/2 від 30.06.2020р., №30387/39012783/2 від 30.06.2020р., №30429/39012783/2 від 30.06.2020р., №30384/39012783/2 від 30.06.2020р., №30788/39012783/2 від 01.07.2020р.; №29868/39012783/2 від 26.06.2020р., №30786/39012783/2 від 01.07.2020р„ №29822/39012783/2 від 26.06.2020р., №30392/39012783/2 від 30.06.2020р.; №30784/39012783/2 від 01.07.2020р.; №30791/39012783/2 від 01.07.2020р.; №30792/39012783/2 від 01.07.2020р., №30793/39012783/2 від 01.07.2020р., №30787/39012783/2 від 01.07.2020р., №30790/39012783/2 від 01.07.2020р., №30379/39012783/2 від 30.06.2020р.; №30785/39012783/2 від 01.07.2020р.; №30444/39012783/2 від 30.06.2020р.; №31189/39012783/2 від 02.07.2020р.; №30789/39012783/2 від 01.07.2020р.; №30395/39012783/2 від 30.06.2020р.; №30382/39012783/2 від 30.06.2020р.; №30390/39012783/2 від 26.06.020р.; №30376/39012783/2 від 30.06.2020р.; №31190/39012783/2 від 02.07.2020р.; №32051/39012783/2 від 03.07.2020р., №32828/39012783/2 від 09.07.2020р.; №32289/39012783/2 від 09.07.2020р., №32794/39012783/2 від 09.07.2020р., №32795/39012783/2 від 09.07.2020р.; №32788/39012783/2 від 09.07.2020р., №32809/39012783/2 від 09.07.2020р.; №32803/39012783/2 від 09.07.2020р.; №32817/39012783/2 від 09.07.2020р., №32789/39012783/2 від 09.07.2020р., №32784/39012783/2 від 09.07.2020р., №32835/39012783/2 від 09.07.2020р.; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №103 від 04.05.2020р.; №113 від 05.05.2020 р.; №114 від 05.05.2020 р.; №121 від 05.05.2020 р.; №124 від 05.05.2020 р.; №138 від 06.05.2020 р.; №139 від 06.05.2020 р.; №153 від 07.05.2020 р.; №154 від 07.05.2020 р.; №155 від 07.05.2020 р.; №162 від 08.05.2020 р.; №163 від 08.05.2020 р.; №180 від 10.05.2020 р.; №181 від10.05.2020 р.; №184 від 11.05.2020 р.; №186 від 12.05.2020 р.; №187 від 12.05.2020 р.; №206 від 13.05.2020 р.; №207 від 13.05.2020 р.; №220 від 14.05.2020 р.; №221 від 14.05.2020 р.; №222 від 14.05.2020 р.; №224 від 14.05.2020 р.; №235 від 15.05.2020 р.; №236 від 15.05.2020р.; №244 від 15.05.2020 р.; №91 від 01.05.2020 р.; №97 від 02.05.2020 р.; №98 від 02.05.2020р.; №140 від 06.05.2020 р.; №145 від 06.05.2020 р.; №269 від 07.05.2020 р.; №160 від 08.05.2020 р.; №161 від 08.05.2020 р.; №188 від 12.05.2020 р.; №189 від 12.05.2020 р.; №271 від 12.05.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання на реєстрацію.

В обґрунтування позову зазначено, що спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам законодавства.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 15.12.2020р. позов задоволений, оскільки судом не встановлено наявності підстав для відмови у реєстрації податкових накладних.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій посилається на помилкове застосування судом при вирішенні справи вимог законодавства, внаслідок чого просить рішення суду скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

Апелянт посилається на факт того, що позивачем надані документи, які не є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішень суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ Алколайн зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.12.2013р. №14971020000002678, перебуває на обліку як платник податків у Болградській ДПІ Головного управління ДПС в Одеській області та займається наступними видами діяльності за КВЕД: 46.34 Оптова торгівля напоями (основний); 46.17 Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах.

22.03.2016р. між ПАТ Харчовик (комітент) та ТОВ Алколайн (комісіонер) укладено договір комісії №1/16, згідно умов якого комісіонер зобов`язується за дорученням комітента за винагороду здійснити від свого імені, але за рахунок та в інтересах комітента договори з продажу (поставки, реалізації) алкогольної продукції під торговими марками Болград , виготовленої та наданої комітентом за ціною не менше ніж зазначеної в Специфікації до вказаного договору. /т.2 а.с.219-222/

Сторонами укладено додаткові договори до договору комісії №1/16 від 22.03.2016р., від 02.12.2019р. /т.2 а.с.223-224/

01.06.2016р. між ПАТ Харчовик (комітент) та ТОВ Алколайн (комісіонер) укладено договір комісії №08/16, згідно умов якого комісіонер (позивач) зобов`язується за дорученням комітента за винагороду здійснити від свого імені, але за рахунок комітента правочини з купівлі таропакувальних та допоміжних матеріалів для виробництва алкогольних напоїв за цінами не вище, визначених у специфікації до цього договору, організувати доставку товару на склад комітента, а також здійснювати оплату вартості товару та вартості його доставки на умовах цього договору. /т.2 а.с.227-228/

В подальшому сторонами укладено додаткові угоди до договору комісії №08/16 від 01.06.2016р., від 08.06.2016р., від 31.12.2018р., від 31.12.2019р. /т.2 а.с.229-231/

18.04.2016р. між ПАТ Цюрупінське (комітент) та ТОВ Алколайн укладено договір комісії №2/16, згідно умов якого комісіонер зобов`язується за дорученням комітента за винагороду здійснити від свого імені, але за рахунок та в інтересах комітента договори з продажу (поставки, реалізації) алкогольної продукції під торговими марками Болград , виготовленої та наданої комітентом за ціною не менше ніж зазначеної в специфікації до вказаного договору. /т.2 а.с.239-242/

Сторонами укладено додаткові договори до договору комісії №2/16 від 18.04.2016р., від 27.05.2016р., від 28.05.2016р., від 04.01.2017р. /т.2 а.с.243-245/

18.04.2016р. між ПАТ Цюрупінське (комітент) та ТОВ Алколайн (комісіонер) укладено договір комісії №05/16, згідно якого комісіонер (позивач) зобов`язується за дорученням комітента за винагороду здійснити від свого імені, але за рахунок комітента договори з купівлі таропакувальних та допоміжних матеріалів для виробництва алкогольних напоїв за цінами не вище, визначених у специфікації до цього договору, організувати доставку товару на склад комітента, а також здійснювати оплату вартості товару та вартості його доставки на умовах цього договору. /т.2 а.с.248-249/

В подальшому сторонами укладено додаткові угоди від 27.05.2016р., від 29.12.2016р., від 03.01.2017р., від 29.12.2018р., від 28.12.2019р. /т.3 а.с.1-4/

Поряд з цим, 21.04.2020р. між ПАТ Харчовик (комітент) та ТОВ Алколайн (комісіонер) укладено договір комісії №21/04, згідно умов якого комісіонер зобов`язується за дорученням комітента здійснити від свого імені, але за рахунок комітента і в інтересах комітента угоди з продажу алкогольної продукції, виробленої і наданої комітентом за ціною не нижчою, ніж зазначена в специфікації до цього договору. /т.2 а.с.234-236/

За вищезазначеними договорами позивачем були складені податкові накладні: №103 від 04.05.2020р.; №113 від 05.05.2020р.; №114 від 05.05.2020р.; №121 від 05.05.2020р.; №124 від 05.05.2020р.; №138 від 06.05.2020р.; №139 від 06.05.2020р.; №153 від 07.05.2020 р.; №154 від 07.05.2020 р.; №155 від 07.05.2020 р.; №162 від 08.05.2020 р.; №163 від 08.05.2020 р.; №180 від 10.05.2020 р.; №181 від 10.05.2020 р.; №184 від 11.05.2020 р.; №186 від 12.05.2020 р.; №187 від 12.05.2020 р.; №206 від 13.05.2020р.; №207 від 13.05.2020 р.; №220 від 14.05.2020 р.; №221 від 14.05.2020 р.; №222 від 14.05.2020 р.; №224 від 14.05.2020 р.; №235 від 15.05.2020 р.; №236 від 15.05.2020р.; №244 від 15.05.2020 р.; №91 від 01.05.2020р.; №97 від 02.05.2020 р.; №98 від 02.05.2020р.; №140 від 06.05.2020р.; №145 від 06.05.2020р.; №269 від 07.05.2020р.; №160 від 08.05.2020р.; №161 від 08.05.2020р.; №188 від 12.05.2020р.; №189 від 12.05.2020 р.; №244 від 15.05.2020р. №271 від 12.05.2020 р. /т.1 а.с.22 34, 40, 58, 70, 82, 94, 106, 118, 130, 142, 154, 166, 178, 190, 202, 214, 226, 238, 250; т.2 а.с.12, 24, 36, 48, 60, 72, 84, 94, 106, 142, 118, 130, 154, 166, 178, 190, 20/

За результатами розгляду вказаних податкових накладних, контролюючим органом позивачу надіслано Квитанції №1 з приводу того, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 82.99 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій і запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

На виконання вимог податкового органу, ТОВ Алколайн були направлені повідомлення про подання пояснень щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

За результатами розгляду зазначених документів, комісією відповідно до п.п.201.16.3 п.201.16 ст.201 ПК України прийняті рішення щодо відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.06.2020р. №1636385/39012783, №1636404/39012783, №1636398/39012783, №1636384/39012783, №1636397/39012783, №1636392/39012783, №1636386/39012783, №1636387/39012783, №1636399/39012783, №1636388/39012783, №1636393/39012783, №1636402/39012783, №1636389/39012783, №1636390/39012783, №1636394/39012783, №1636401/39012783, №1636403/39012783, №1636391/39012783, №1636396/39012783, №1636400/39012783, №1636395/39012783, №1636405/39012783, від 16.06.2020р. №1643655/39012783, №1643640/39012783, №1643643/39012783, №1643641/39012783, №1643639/39012783, №1643644/39012783, №1643688/39012783, №1643673/39012783, №1643681/39012783, №1643675/39012783, №1643687/39012783, №1643689/39012783, №1643674/39012783, №1643678/39012783, №1643685/39012783 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податків необхідних первинних документів. /т.1 а.с.27, 39т.1, 51, 63, 75-76, 87-88, 99, 111, 123, 135, 147, 159, 171, 185, 195, 207-208, 219, 231, 243; т.2 а.с.5, 18, 29, 41, 53, 67, 77, 89, 99, 111, 123, 135, 147, 159, 171, 183, 195, 207/

ТОВ Алколайн подані до Державної податкової служби України скарги на вищезазначені рішення. /т.1 а.с.220-250, т.2 а.с.1/

Рішеннями за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, скарги ТОВ Алколайн залишені без задоволення. /т.1 а.с.31, 43, 55, 67, 79, 91, 103, 115, 127, 139, 151, 163, 187, 199, 211, 223, 235, 247; т.2 а.с.9, 21, 33, 45, 57, 81, 91, 103, 115, 127, 139, 151, 163, 175, 187, 199, 211/

Не погоджуючись з рішеннями контролюючого органу про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Перевіривши матеріали справи, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Відповідно до підпункту 14.1.60 п.14 ст.14 Податкового кодексу України (надалі - ПК України), Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Згідно п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010р.№1246 (надалі - Порядок №1246).

Відповідно до п.2 Порядку №1246, податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Так, ТОВ Алколайн були складені податкові накладні №103 від 04.05.2020р.; №113 від 05.05.2020р.; №114 від 05.05.2020р.; №121 від 05.05.2020р.; №124 від 05.05.2020р.; №138 від 06.05.2020р.; №139 від 06.05.2020р.; №153 від 07.05.2020 р.; №154 від 07.05.2020 р.; №155 від 07.05.2020 р.; №162 від 08.05.2020 р.; №163 від 08.05.2020 р.; №180 від 10.05.2020 р.; №181 від 10.05.2020 р.; №184 від 11.05.2020 р.; №186 від 12.05.2020 р.; №187 від 12.05.2020 р.; №206 від 13.05.2020р.; №207 від 13.05.2020 р.; №220 від 14.05.2020 р.; №221 від 14.05.2020 р.; №222 від 14.05.2020 р.; №224 від 14.05.2020 р.; №235 від 15.05.2020 р.; №236 від 15.05.2020р.; №244 від 15.05.2020 р.; №91 від 01.05.2020р.; №97 від 02.05.2020 р.; №98 від 02.05.2020р.; №140 від 06.05.2020р.; №145 від 06.05.2020р.; №269 від 07.05.2020р.; №160 від 08.05.2020р.; №161 від 08.05.2020р.; №188 від 12.05.2020р.; №189 від 12.05.2020 р.; №244 від 15.05.2020р. №271 від 12.05.2020 р. /т.1 а.с.22 34, 40, 58, 70, 82, 94, 106, 118, 130, 142, 154, 166, 178, 190, 202, 214, 226, 238, 250; т.2 а.с.12, 24, 36, 48, 60, 72, 84, 94, 106, 142, 118, 130, 154, 166, 178, 190, 20/

Згідно п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п.192.1 ст.192 та п.201.10 ст.201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1 ст.201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до п.п.200-1.3 і 200-1.9 ст.200-1 Кодексу; (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

01.02.2020р. набрав чинності Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165 (надалі - Порядок №1165).

Так, пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Критерії ризиковості здійснення операцій визначені у вигляді Додатку № 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно з п.11 Порядку №1165 при зупиненні реєстрації податкової накладної зазначається пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Так, відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС. Аналізуючи вищевказане, судова колегія зазначає, що положеннями Порядку №1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Як вбачається з квитанцій №1, реєстрація податкових накладних зупинена контролюючим органом відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 82.99 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій і запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пу.201.16 ст.201 ПК України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, врегульовано Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019р. №520. (надалі - Порядок №520).

Пунктами 2-7 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Таким чином, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого розкриття фіскальним органом критерію ризиковості здійснення операцій.

Однак, зі змісту квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по спірним податковим накладним вбачається, що фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Оскаржуваними рішеннями відмовлено у реєстрації податкових накладних №103 від 04.05.2020р.; №113 від 05.05.2020 р.; №114 від 05.05.2020 р.; №121 від 05.05.2020 р.; №124 від 05.05.2020 р.; №138 від 06.05.2020 р.; №139 від 06.05.2020 р.; №153 від 07.05.2020 р.; №154 від 07.05.2020 р.; №155 від 07.05.2020 р.; №162 від 08.05.2020 р.; №163 від 08.05.2020 р.; №180 від 10.05.2020 р.; №181 від10.05.2020 р.; №184 від 11.05.2020 р.; №186 від 12.05.2020 р.; №187 від 12.05.2020 р.; №206 від 13.05.2020 р.; №207 від 13.05.2020 р.; №220 від 14.05.2020 р.; №221 від 14.05.2020 р.; №222 від 14.05.2020 р.; №224 від 14.05.2020 р.; №235 від 15.05.2020 р.; №236 від 15.05.2020р.; №244 від 15.05.2020 р.; №91 від 01.05.2020 р.; №97 від 02.05.2020 р.; №98 від 02.05.2020р.; №140 від 06.05.2020 р.; №145 від 06.05.2020 р.; №269 від 07.05.2020 р.; №160 від 08.05.2020 р.; №161 від 08.05.2020 р.; №188 від 12.05.2020 р.; №189 від 12.05.2020 р.; №271 від 12.05.2020 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав не надання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури, інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. /т.1 а.с.27, 39т.1, 51, 63, 75-76, 87-88, 99, 111, 123, 135, 147, 159, 171, 185, 195, 207-208, 219, 231, 243; т.2 а.с.5, 18, 29, 41, 53, 67, 77, 89, 99, 111, 123, 135, 147, 159, 171, 183, 195, 207/

З матеріалів справи вбачається, що позивач в порядку, визначеному пп.201.16.2 п.201.16 ст. 201 ПК України та Порядку №520, направляв повідомлення про подання пояснень щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Разом з тим, доказів надання податковому органу первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури, інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних до суду першої інстанції взагалі не надано, та матеріали справи таких доказів не містять.

В ході розгляду справи судом апеляційної інстанції представником позивача вказані документи на вимогу суду, також, не надані.

Так, правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні .

Відповідно до ст.1 цього Закону первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Аналіз цієї норми дає підстави вважати, що первинний документ згідно з цим визначенням містить дві обов`язкові ознаки: він має містити відомості про господарську операцію і підтверджувати її реальне (фактичне) здійснення.

Згідно зі ст.1 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Здійснення господарської операції і власне її результат підлягають відображенню в бухгалтерському обліку.

За змістом частин 1, 2 ст.9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Тобто, для бухгалтерського обліку мають значення лише ті документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій.

Слід зазначити, що договір не є первинним обліковим документом для цілей бухгалтерського обліку.

Вивчивши надані позивачем документи (звіти комітенту, акти надання послуг щодо надання винагороди згідно звіту) на підтвердження здійснення господарських операцій з контрагентами, колегія суддів приходить до висновку про те, що вони взагалі не підтверджують фактичного здійснення господарських операцій, оскільки не розкривають змісту та обсягу проведених робіт/наданих послуг, поставлених товарів, не містять періоду, за який було виконано роботи/надано послуги.

Так, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018р. №117 (додаток 2 до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

Відповідно до п.21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Згідно з п.22, п.23 Порядку №117 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку: щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. грн., приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу; щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. грн. включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.

Зокрема, у всіх оскаржуваних рішеннях у передбаченому законодавством порядку з обґрунтованих підстав зазначено, що платником не надано копій первинних документів.

Отже, дії відповідача щодо зупинення реєстрації податкових накладних вчинені згідно положенням п.201.16 ст.201 ПК України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, та наявності підстав, встановлених Критеріями ризиковості платника податку, а тому оскаржувані рішення комісії щодо відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є правомірними.

На підставі викладеного, оскільки судом першої інстанції при вирішенні справи неповно з`ясовано обставини справи, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, рішення суду першої інстанції в порядку ст.317 КАС України підлягають скасуванню.

Керуючись ст.ст. 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області задовольнити, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2020 року скасувати.

Ухвалити у справі постанову, якою відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю Алколайн до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 18.08.2021р.

Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.08.2021
Оприлюднено25.08.2021
Номер документу99092997
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9924/20

Постанова від 23.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 11.08.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 04.08.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 30.06.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 30.04.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 12.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні