Постанова
від 07.06.2010 по справі 2а-13393/09/9/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

07.06.10 Справа №2а-13393/09/9/0170

Окружний адміністрати вний суд Автономної Республі ки Крим у складі головуючого судді Цикуренко А.С., при секр етарі Павленко Н.О.

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

за позовом Товариства з об меженою відповідальністю «М аглів»

до Державної податкової ін спекції в м. Ялта АР Крим

про визнання недійсним под аткового повідомлення-рішен ня,

за уча стю представників:

позивача - Адамов Є.В., п редставник;

відповідача - Володькін С.А., довіреність № 5904/9/10-0 від 19.08 .2009 року;

Суть спору: Товариство з обм еженою відповідальністю «Ма глів» звернулось до Окружног о адміністративного суду АР Крим з адміністративним позо вом до Державної податкової інспекції в м. Ялта АР Крим пр о визнання недійсним податко вого повідомлення-рішення № 0001652301/0 від 29.07.2009 року.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду АР Крим від 24. 11.2009 року відкрито провадження в адміністративній справі.

Ухвалою суду від 09.03.2010 року по справі призначено судово-бу хгалтерську експертизу, у зв ' язку з чим провадження по с праві зупинено.

Ухвалою суду від 20.05.2010 року пр овадження по адміністративн ій справі поновлено.

Представник позивача у суд овому засіданні, яке відбуло сь 07.06.2010 року, наполягав на задо воленні позовних вимог у пов ному обсязі з підстав, наведе них у адміністративному позо ві.

Представник відповідача з аперечував проти задоволенн я позовних вимог, посилаючис ь на те, що податкове повідомл ення-рішення прийнято правом ірно, на підставі та в межах за кону у зв' язку з порушенням позивачем норм податкового законодавства.

Розглянувши матеріали спр ави, дослідивши надані доказ и, заслухавши пояснення пред ставників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС Укр аїни завданням адміністрати вного судочинства є захист п рав, свобод та інтересів фізи чних осіб, прав та інтересів ю ридичних осіб у сфері публіч но-правових відносин від пор ушень з боку органів державн ої влади, органів місцевого с амоврядування, їхніх посадов их і службових осіб, інших суб ' єктів при здійсненні ними владних управлінських функц ій на основі законодавства, в тому числі на виконання деле гованих повноважень.

Ст.19 Конституції Украї ни встановлює, що органи держ авної влади та органи місцев ого самоврядування, їх посад ові особи зобов' язані діят и на підстава, в межах повнова жень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірніс ть дій та рішень органу власн их повноважень, суд керуєтьс я критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мі рою відображають принципи ад міністративної процедури, як і повинні дотримуватися при реалізації дискреційних пов новажень владного суб' єкта , встановлюючи чи прийняті (в чинені) ним рішення (дії) : 1) на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни; 2) з використанням повноваж ення з метою, з якою це повнова ження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обс тавин, що мають значення для п рийняття рішення (вчинення д ії); 4) безсторонньо (неупередж ено); 5)добросовісно; 6) розсудли во; 7) з дотриманням принципу р івності перед законом, запоб ігаючи несправедливій дискр имінації; 8) пропорційно, зокре ма з дотриманням необхідного балансу між будь-якими неспр иятливими наслідками для пра в, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких сп рямоване це рішення (дія); 9) з ур ахуванням права особи на уча сть у процесі прийняття ріше ння; 10) своєчасно, тобто протяг ом розумного строку.

Статус державної податков ої служби в Україні, її функці ї та правові основи діяльнос ті визначає Закон України «П ро державну податкову службу в України», відповідно до ст.4 якого Державна податкова ад міністрація України є центра льним органом виконавчої вла ди, якому підпорядковуються зокрема Державна податкова інспекція в АРК .

До прав органів державної п одаткової служби відноситьс я згідно з п. 1 ст. 11 Закону Украї ни «Про державну податкову с лужбу в України» здійснення документальних невиїзних пе ревірок, а також планових та позапланових виїзних перев ірок своєчасності, достовір ності повноти нарахування і сплати податків та зборів ( о бов' язкових платежів), дод ержання валютного законода вства юридичними особами, їх філіями, відділеннями іншим и відокремленими підрозділа ми, що не мають статус юридич ної особи а також фізичними о собами, які мають статус суб' єктів підприємницької діяль ності.

У ст. 11-1 вказаного закону виз начені підстави та порядок п роведення органами державно ї податкової служби планових і позапланових виїзних пере вірок.

Плановою виїзною перевірк ою вважається перевірка пла тника податків, яка передбач ена у плані роботи органу дер жавної податкової служби і п роводиться за місцезнаходже нням платника податків. Прав о на проведення планової виї зної перевірки платника пода тків надається лише у тому ви падку, коли йому не пізніше ні ж за десять днів до дня прове дення зазначеної перевірки н адіслано письмове повідомле ння із зазначенням дати поча тку та закінчення її проведе ння.

На підставі ст. 11-1 Закон у України «Про державну пода ткову службу в України», напр авлення № 000818/317 від 29.05.2009 року Держ авною податковою інспекцією в м. Ялта АР Крим 17.07.2009 року було проведено планову виїзну пер евірку ТОВ «Маглів» з питань дотримання вимог податковог о, валютного та іншого законо давства за період з 01.04.2008 року п о 31.03.2009 року.

За результатами пере вірки Державною податковою і нспекцією в м. Ялта АР Крим скл адено акт № 1888/23-1/19445512/173 від 17.07.2009 року (а.с.6-32), в якому зазначено про по рушення позивачем п.1.18 ст. 1, п.4.1 с т. 4, п.п.7.7.1 п.7.7 ст. 7 Закону України «Про податок на додану варті сть», в результаті чого заниж ено податок на додану вартіс ть в періоді, що перевірявся, н а загальну суму 460040,00 грн., в тому числі за лютий 2009 року на суму 67009 грн., за березень 2009 року на су му 393031 грн. зі зменшенням залиш ку від' ємного значення ПДВ на 257477,00 грн.

Висновки відповідача ґрунтуються на тому, що в пері оді, який перевірявся, позива ч реалізовував продукцію по цінам згідно калькуляцій, до яких інші операційні (витрат и від операційної курсової р ізниці) і фінансові (витрати н а відсотки за кредитом) витра ти не враховувалися.

На підставі акту пере вірки № 1888/23-1/19445512/173 від 17.07.2009 року Дер жавною податковою інспекціє ю в м. Ялта АР Крим було прийня то податкове повідомлення-рі шення № 0001652301/0 від 29.07.2009 року, в яком у визначено суму податкового зобов' язання позивача з по датку на додану вартість у су мі 650757,00 грн., у тому числі за осно вним платежем - 460040,00 грн., за шт рафними санкціями - 190717,00 грн. ( а.с.5).

В ході судового розгл яду судом була перевірена на явність підстав у Державної податкової інспекції в м. Ялт а АР Крим для донарахування п озивачу податку на додану ва ртість та нарахування штраф них (фінансових) відповідно д о податкового повідомлення-р ішення від № 0001652301/0 від 29.07.2009 року, т а встановлено наступне.

Згідно з даними акту п еревірки позивачем у період, що перевірявся, занижено сум у податку на додану вартість , що є наслідком заниження пок азників у рядку 1 Декларації з податку на додану вартість « операції на митній території України, що оподатковуються за ставкою 20% (сума ПДВ)».

Різниця між даними су б' єкта господарської діяль ності та даними податкового органу виникла у зв' язку з н аступним.

Проведеною перевірко ю встановлено, що у період з 01.04 .2008 року по 31.03.2009 року ТОВ «Маглів » здійснювало операції з опт ової реалізації коньячних на поїв та вина в асортименті.

Виробничу продукцію ТОВ «Маглів» реалізовувало п о цінам, згідно калькуляцій, д о яких інші операційні (втрат и від операційної курсової р ізниці) і фінансові (витрати н а відсотки за кредити) витрат и не враховувались.

За період з 01.04.2008 року по 31.03.2009 року інші операційні (втр ати від операційної курсової різниці) і фінансові (витрати на відсотки за кредити) витра ти склали 4451010,00 грн. Дані витрат и повинні були бути врахован і в ціну реалізації продукці ї ТОВ «Маглів» у відповідних періодах.

Інші операційні та фі нансові витрати, відображені ТОВ «Маглів» у рядку 04.13 Деклар ацій «Інші витрати, крім визн ачених у 04.1-04.12» становлять:

- відсотки за кредит за ІІ квартал 2008 року - 73372,00 грн., за І ІІ квартал 2008 року - 99588,00 грн., за IV квартал 2008 року - 138018,00 грн., за І квартал 2009 року - 150388,00 грн.;

- курсова різниця за ІІ І квартал 2008 року становить 172755, 00 грн., за IVквартал 2008 року - 3816939,0 0 грн.

Зміна методології об ліку витрат і визначення соб івартості, встановлених Поло женням (стандартом) бухгалте рського обліку 16 «Витрати», за твердженого наказом Міністе рства фінансів України від 31.1 2.1999 року № 318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції Україн и 19.01.2000 року за № 27/4248, відобразила сь на порядку формування цін и продукції. Перш за все це пов ' язано з тим, що в обліку відо бражається тільки виробнича собівартість як виготовлено ї, так і реалізованої продукц ії.

Оскільки ціна є варті стю одиниці продукції (робіт , послуг), то до її складу включ аються витрати на випуск і ре алізацію одиниці продукції, прибуток підприємства та неп рямі видатки, які повинні вкл ючатися в ціну продукції згі дно з чинним законодавством (ПДВ, акцизний збір та ін.).

Виходячи з цього, осно вою для формування ціни і скл адання її калькуляції може б ути калькуляція виробничої с обівартості продукції.

Крім того, до складу ці ни входять непрямі витрати, я кі не враховуються в виробни чій собівартості, але повинн і бути включені до складу цін и продукції. До них належать: а дміністративні витрати, інші операційні витрати, витрати на збут, фінансові витрати і т ак далі. У обліку такі витрати відбиваються у складі витра т звітного періоду. Тому, як і при калькуляції собівартост і виробів, в калькуляцію ціни включаються по нормативах.

На підставі зазначен ого, відповідачем при провед енні перевірки та визначенні ціни реалізованої підприємс твом продукції, були врахова ні всі витрати, здійснювані п ідприємством, а не тільки вир обничі витрати, враховані у в иробничій собівартості прод укції, тобто всі інші операці йні та фінансові витрати.

Перевіркою встановл ено, що у договорах постачанн я, укладених з покупцями, ТОВ « Маглів» «…конкретний асорт имент і ціни на продукцію узг оджував між продавцем та пок упцем по кожному конкретному постачанню шляхом підписан ня Специфікації (Протоколів) до договорів, що є їх невід' є мною частиною. Специфікації (Протоколи) узгоджуються, під писуються на підставі замовл ення (заявки) Покупця, в якій з азначаються асортимент, ціни , терміни постачання та інші у мови…».

Враховуючи зазначене , відповідачем в акті перевір ки зроблено висновок про те, щ о ТОВ «Маглів» мав можливіст ь зміни ціни на продукцію, яка реалізовувалась, з урахуван ням включення інших операцій них (втрати від операційної к урсової різниці) і фінансови х (витрати на відсотки за кред ити) витрат.

За період з 01.04.2008 року по 31.03.2009 року інші операційні (втр ати від операційної курсової різниці) і фінансові (витрати на відсотки за кредити) витра ти склали 4451010,00 грн. За даними бу хгалтерського обліку витрат и від операційної курсової р ізниці враховувались ТОВ «М аглів» на рахунку 945 «Витрати від операційної діяльності» , витрати на відсотки за креди ти на рахунку 951 «Відсотки за к редит». За висновками Держав ної податкової інспекції в м . Ялта, дані витрати повинні бу ти враховані при визначенні ціни реалізованої ТОВ «Магл ів» продукції у відповідних періодах.

В ході проведеної пер евірки встановлені взаємові дносини ТОВ «Маглів» з Держа вним підприємством «Алушта» (Україна, АР Крим, м. Алушта, вул . Іванова, код 00412694) та Товариств ом з обмеженою відповідальні стю «Агора-Трейд» (Росія, Моск овська область, м. Корольов, ву л. 50 років ВЛКСМ, буд. 6е, к.22; код 96285 007).

В результаті проведе ної перевірки ТОВ «Маглів» в розрізі контрагентів встано влено заниження об' єму реал ізації продукції за період з 01.04.2008 року по 31.03.2009 року на загальн у суму 562390,00 грн., а саме:

- по ДП «Алушта»: за ІІІ квартал 2008 року на суму 3494,00 грн., за IV квартал 2008 року на суму 4276,00 г рн.;

- по ТОВ «Агора-Трейд»: за IV квартал 2008 року на суму 86821,00 г рн., за І квартал 2009 року на суму 467799,00 грн.

Висновки відповідач а щодо заниження об' єму реа лізації продукції ґрунтують ся на тому, що позивачем при ви значенні ціни продукції за д оговорами не були враховані вимоги Закону України «Про о податкування прибутку підпр иємств» та Закону України «П ро податок на додану вартіст ь» в частині визначення звич айної ціни товару.

Судом в ході розгляду справи були досліджені доку менти, які підтверджують дог овірні відносини між ТОВ «Ма глів» і ДП «Алушта» та між ТОВ «Маглів» і ТОВ «Агора-Трейд» та було встановлено наступн е.

Згідно з контрактом № 1Э-2008 від 10.04.2008 року (а.с.73-76) ТОВ «Маг лів» (продавець) зобов' язує ться поставити, а ТОВ «Агора-Т рейд» (покупець) оплатити алк огольну продукцію (коньяк то ргової марки «Масандра»).

Якість, кількість та ц іна поставленого товару визн ачена на підставі специфікац ій, поставка товару та оплата його вартості підтверджують ся вантажно-митними декларац іями (а.с.77-86).

Згідно з договором № 10 -08 від 20.08.2008 року (а.с.87) ТОВ «Маглів » (продавець) зобов' язуєтьс я поставити, а ДП «Алушта» (пок упець) оплатити поставлену а лкогольну продукцію (коньяк торгової марки «Масандра» та вино марочне виноградне тор гової марки «Никитський сад» ).

Ціна та асортимент то вару узгоджені відповідно до протоколів № 1 та № 2 від 20.08.2008 рок у (а.с.88-89). Оплата вартості поста вленого товар підтверджуєть ся видатковими накладними (а .с.90-96).

За результатами вивч ення наведених вище документ ів, Державною податковою інс пекцією в м. Ялта зроблено вис новок про те, що ТОВ «Маглів» невірно визначено ціну (звич айну ціну) продукції у догові рних відносинах, оскільки пр и формуванні ціни товару бул а врахована лише його виробн ича собівартість без врахува ння інших операційних та фін ансових витрат.

Суд не погоджується з такими висновками відповіда ча з наступних підстав.

Правові основи господарсь кої діяльності (господарюван ня), яка базується на різноман ітності суб'єктів господарюв ання різних форм власності в становлені Господарським ко дексом України (далі по текст у - ГК України).

Відповідно до ст. 3 ГК Україн и під господарською діяльніс тю у цьому Кодексі розумієть ся діяльність суб'єктів госп одарювання у сфері суспільно го виробництва, спрямована н а виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт ч и надання послуг вартісного характеру, що мають цінову ви значеність.

Господарська діяльність, з точки зору її оподаткування , являє собою будь-яку діяльні сть особи, направлену на отри мання доходу в грошовій, мате ріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосере дня участь такої особи в орга нізації такої діяльності є р егулярною, постійною та сутт євою (п. 1.32 ст. 1 Закону України «П ро оподаткування прибутку пі дприємств»).

Згідно зі ст. 67 ГК України від носини підприємства з іншими підприємствами, організація ми, громадянами в усіх сферах господарської діяльності зд ійснюються на основі договор ів.

Підприємства вільні у вибо рі предмета договору, визнач енні зобов'язань, інших умов г осподарських взаємовідноси н, що не суперечать законодав ству України.

Відповідно до п. 2.1 ст. 2 Закону України «Про податок на дода ну вартість» платником подат ку на додану вартість є будь-я ка особа, яка здійснює або пла нує здійснювати господарськ у діяльність та реєструється за своїм добровільним рішен ням як платник цього податку ; підлягає обов'язковій реєст рації як платник цього подат ку; імпортує товари (супутні п ослуги) в обсягах, що підлягаю ть оподаткуванню цим податко м згідно з нормами цієї статт і. Згідно з п. 3.1 ст. 3 Закону Украї ни «Про податок на додану вар тість» об'єктом оподаткуванн я є операції платників подат ку з поставки товарів та посл уг, місце надання яких знаход иться на митній території Ук раїни, в тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальник у (кредитору) для погашення за боргованості заставодавця, а також з передачі об'єкта фіна нсового лізингу у користуван ня лізингоотримувачу (оренда рю); ввезення товарів (супутні х послуг) у митному режимі імп орту або реімпорту (далі - імпо рту); вивезення товарів (супут ніх послуг) у митному режимі е кспорту або реекспорту (далі - експорту), поставки транспор тних послуг по перевезенню п асажирів, вантажобагажу (тов аробагажу) та вантажу за межа ми державного кордону Україн и.

Відповідно до п. 4.1 ст. 4 Закону України «Про податок на дода ну вартість» база оподаткува ння операції з поставки това рів (послуг) визначається вих одячи з їх договірної (контра ктної) вартості, визначеної з а вільними цінами, але не нижч е за звичайні ціни, з урахуван ням акцизного збору, ввізног о мита, інших загальнодержав них податків та зборів (обов'я зкових платежів), згідно із за конами України з питань опод аткування (за винятком подат ку на додану вартість, а також збору на обов'язкове державн е пенсійне страхування на по слуги стільникового рухомог о зв'язку, що включається до ці ни товарів (послуг)). До складу договірної (контрактної) вар тості включаються будь-які с уми коштів, вартість матеріа льних і нематеріальних актив ів, що передаються платнику п одатку безпосередньо покупц ем або через будь-яку третю ос обу в зв'язку з компенсацією в артості товарів (послуг).

У разі якщо звичайна ціна на товари (послуги) перевищує до говірну ціну на такі товари (п ослуги) більше ніж на 20 відсот ків, база оподаткування опер ації з поставки таких товарі в (послуг) визначається за зви чайними цінами.

Відповідно до ст. 189 ГК Україн и ціна є істотною умовою госп одарського договору. Ціна за значається в договорі у грив нях. Ціни у зовнішньоекономі чних договорах (контрактах) м ожуть визначатися в іноземні й валюті за згодою сторін.

При цьому ціна (тариф) є форм ою грошового визначення варт ості продукції (робіт, послуг ), яку реалізують суб'єкти госп одарювання.

Суб'єкти господарювання мо жуть використовувати у госпо дарській діяльності вільні ц іни, державні фіксовані ціни та регульовані ціни - граничн і рівні цін або граничні відх илення від державних фіксова них цін.

Визначення вільних цін, дер жавних фіксованих цін та рег ульованих цін наведено у Зак оні України «Про ціни і ціноу творення». Відповідно до ст. 7 вказаного закону вільні ціни і тарифи встановлюються на в сі види продукції, товарів і п ослуг, за винятком тих, по яких здійснюється державне регул ювання цін і тарифів.

В п. 1.18 ст. 1 Закону України «Пр о податок на додану вартість » зазначено, що звичайні ціни розуміються та застосовують ся за правилами, визначеними пунктом 1.20 статті 1 Закону Укра їни «Про оподаткування прибу тку підприємств».

Згідно з п. 1.20.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», якщо цим пункт ом не встановлено інше, звича йною вважається ціна товарів (робіт, послуг), визначена сто ронами договору. Якщо не дове дене зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповід ає рівню справедливих ринков их цін.

Справедлива ринкова ціна - ц е ціна, за якою товари (роботи, послуги) передаються іншому власнику за умови, що продаве ць бажає передати такі товар и (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати за відсутн ості будь-якого примусу, обид ві сторони є взаємно незалеж ними юридично та фактично, во лодіють достатньою інформац ією про такі товари (роботи, по слуги), а також ціни, які склал ися на ринку ідентичних (а за ї х відсутності - однорідних) то варів (робіт, послуг).

Ринок товарів (робіт, послуг ) - сфера обігу товарів (робіт, п ослуг), яка визначається вихо дячи з можливості покупця (пр одавця) реально і без значних додаткових витрат придбати (продати) товар (роботу, послуг у) на найближчій стосовно буд ь-якої із сторін договору тер иторії.

Ідентичні товари (роботи, по слуги) - товари (роботи, послуг и), що мають однакові характер ні для них основні ознаки. Під час визначення ідентичності товарів беруться до уваги, зо крема, їх фізичні характерис тики, які не впливають на їх як існі характеристики і не маю ть суттєвого значення для ви значення ознак товару, якіст ь і репутація на ринку, країна походження та виробник. Незн ачні відмінності в їх зовніш ньому вигляді можуть не врах овуватися.

Однорідні товари (роботи, по слуги) - товари (роботи, послуг и), які не є ідентичними, мають подібні характеристики і ск ладаються зі схожих компонен тів, що дозволяє їм виконуват и однакові функції та (або) бут и взаємозамінними. Під час ви значення однорідності товар ів (робіт, послуг) беруться до уваги, зокрема, їх якість, наяв ність товарного знака, репут ація на ринку, країна походже ння та виробник.

Для визначення звичайної ц іни товару (робіт, послуг) вико ристовується інформація про укладені на момент продажу т акого товару (роботи, послуги ) договори з ідентичними (одно рідними) товарами (роботами, п ослугами) у співставних умов ах. Зокрема, враховуються так і умови договорів, як кількіс ть (обсяг) товарів (наприклад, обсяг товарної партії), строк и виконання зобов'язань, умов и платежів, звичайних для так ої операції, а також інші об'єк тивні умови, що можуть вплину ти на ціну. При цьому умови дог оворів на ринку ідентичних (у разі їх відсутності - однорід них) товарів (робіт, послуг) ви знаються співставними, якщо відмінність між такими умова ми суттєво не впливає на ціну , або може бути економічно обґ рунтована. При цьому врахову ються звичайні при укладанні угод між непов'язаними особа ми надбавки чи знижки до ціни . Зокрема, але не виключно, вра ховуються знижки, пов'язані з сезонними та іншими коливан нями споживчого попиту на то вари (роботи, послуги), втратою товарами якості або інших вл астивостей; закінченням (наб лиженням дати закінчення) ст року зберігання (придатності , реалізації); збутом неліквід них або низьколіквідних това рів; маркетинговою політикою , у тому числі при просуванні т оварів (робіт, послуг) на ринки ; наданням дослідних моделей і зразків товарів з метою озн айомлення з ними споживачів (п.1.20.2 Закону України «Про опод аткування прибутку підприєм ств»).

У разі коли ціни на товари (р оботи, послуги) підлягають де ржавному регулюванню згідно із законодавством, звичайно ю вважається ціна, встановле на згідно з принципами таког о регулювання. Це правило не п оширюється на встановлення м інімальної продажної ціни - у цьому випадку звичайною є сп раведлива ринкова ціна (п.1.20.5 З акону України «Про оподаткув ання прибутку підприємств»).

Відповідно до 1.20.51 Закону Укр аїни «Про оподаткування приб утку підприємств» якщо звича йна ціна не може бути визначе на з використанням норм попе редніх підпунктів цього пунк ту, то для доказів обґрунтува ння її рівня застосовуються правила, визначені національ ними положеннями (стандартам и) бухгалтерського обліку, а т акож національними стандарт ами з питань оцінки майна та м айнових прав. З метою оподатк ування терміни «справедлива вартість», «ринкова вартіст ь» та «чиста вартість реаліз ації», які використовуються в національних положеннях (с тандартах) бухгалтерського о бліку та національних станда ртах з питань оцінки майна і м айнових прав, прирівнюються до терміну «звичайна ціна», в изначеного цим Законом.

Згідно з п. 1.20.9 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» додатково до п равил визначення звичайної ц іни, встановлених цим пункто м, Кабінет Міністрів України має право встановити методо логію визначення звичайної ц іни товарів (робіт, послуг), як і продаються (надаються) плат никами податку, визначеними як природні монополісти відп овідно до закону.

З аналізу наведених вище но рм чинного законодавства вба чається, що суб' єкти господ арської діяльності при уклад енні договорів є вільними у в изначенні ціни на всі види ре алізованої продукції (товару , робіт, послуг), за винятком ти х, по яких здійснюється держа вне регулювання цін і тарифі в.

Однак, при визначенні варто сті (ціни) товару суб' єкти го сподарської діяльності пови нні враховувати правила, вст ановлені п.1.20 ст. 1 Закону Украї ни «Про оподаткування прибут ку підприємств».

Згідно з п.1.20.8 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» обов'язок дове дення того, що ціна договору н е відповідає рівню звичайної ціни у випадках, визначених ц им Законом, покладається на п одатковий орган у порядку, вс тановленому законом. При про веденні перевірки платника п одатку податковий орган має право надати запит, а платник податку зобов'язаний обґрун тувати рівень договірних цін або послатися на норми абзац у першого підпункту 1.20.1 цього п ункту.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встав лених ст. 72 цього Кодексу.

Всупереч цьому, відпо відачем не було надано належ них доказів того, що позиваче м було порушено порядок визн ачення звичайної ціни на про дукцію, реалізовану згідно з контрактом № 1Э-2008 від 10.04.2008 року т а договором № 10-08 від 20.08.2008 року.

Враховуючи той факт, щ о визначення правильності фо рмування ТОВ «Маглів» ціни р еалізованої продукції потре бує окрім правових знань, так ож спеціальних знань у сфері бухгалтерського обліку та а удиту, по справі було признач ено судово-бухгалтерську екс пертизу.

За результатами пров еденої експертизи експертом складено висновок № 22 від 14.05.2010 р оку (а.с.115-128).

За висновками експер та позивачем вірно визначено базу оподаткування з урахув анням самостійного формуван ня ціни реалізованої продукц ії, а також вірно визначено су му податку на додану вартіст ь, що підлягав сплаті у період з 01.04.2008 року по 31.03.2009 року.

Висновки експерта ар гументовані наступним.

Згідно зі ст. 3 Закону У країни «Про бухгалтерський о блік та фінансову звітність» бухгалтерський облік є обов 'язковим видом обліку, який ве деться підприємством. Фінанс ова, податкова, статистична т а інші види звітності, що вико ристовують грошовий вимірни к, грунтуються на даних бухга лтерського обліку.

Відповідно до ст. 9 вказаног о Закону підставою для бухга лтерського обліку господарс ьких операцій є первинні док ументи, які фіксують факти зд ійснення господарських опер ацій. Первинні документи пов инні бути складені під час зд ійснення господарської опер ації, а якщо це неможливо - без посередньо після її закінчен ня. Для контролю та впорядкув ання оброблення даних на під ставі первинних документів м ожуть складатися зведені обл ікові документи.

Інформація, що міститься у п рийнятих до обліку первинних документах, систематизуєтьс я на рахунках бухгалтерськог о обліку в регістрах синтети чного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов'язаних рахунка х бухгалтерського обліку.

Пунктом 1.2 Положення про док ументальне забезпечення зап исів у бухгалтерському облік у, затвердженого наказом Мін істерства фінансів України в ід 24.05.1995 року № 88, зареєстрованог о в Міністерстві юстиції Укр аїни 05.06.1995 року за № 168/704, господар ські операції відображаютьс я у бухгалтерському обліку м етодом їх суцільного і безпе рервного документування. Зап иси в облікових регістрах пр овадяться на підставі первин них документів, створених ві дповідно до вимог цього Поло ження.

Первинні документи, відпов ідно до п. 2.1 вказаного Положен ня, це письмові свідоцтва, що ф іксують та підтверджують гос подарські операції, включаюч и розпорядження та дозволи а дміністрації (власника) на їх проведення.

На підставі зазначеного, ек спертом зроблено висновок пр о те, що первинні документи, на підставі яких ведеться бухг алтерський облік, є також під ставою для податкового облік у; вони складаються для підтв ердження проведення господа рської операції, яка проводи ться за умовами, передбачени ми в договорі.

В ході проведення експертн ого дослідження експертом, о крім акту перевірки № 1888/23-1/19445512/173 від 17.07.2009 року, були викор истані наступні первинні док ументи бухгалтерського та по даткового обліку ТОВ «Маглів »:

- декларації з податку на до дану вартість за період І пів річчя 2008 року - І квартал 2009 рок у;

- книга продажу з додатком п одаткових накладних за періо д І півріччя 2008 року - І кварта л 2009 року;

- декларації з податку на пр ибуток за період І півріччя 200 8 року - І квартал 2009 року;

- головна книга за період І п івріччя 2008 року - І квартал 2009 р оку;

- документи щодо відвантаже ння за період квітень-груден ь 2008 року, І квартал 2009 року;

- оборотно-сальдові відомос ті, головні книги за період з 0 1.04.2008 року по 31.03.2009 року;

- журнали-ордери (інші зведе ні бухгалтерські регістри ан алітичного обліку) по рахунк у 361 «Розрахунки з покупцями» з додатком первинних докумен тів за період з 01.04.2008 року по 31.03.2009 року;

- баланси, форми 2 за період з 01.04.2008 року по 31.03.2009 року;

- калькуляції готової проду кції за період з за період з 01.04 .2008 року по 31.03.2009 року з відомостя ми формування прямих витрат та розподілу загальновиробн ичих;

- відомість аналітичного об ліку щодо формування собівар тості готової продукції за р ахунком 23 «Виробництво» за пе ріод з за період з 01.04.2008 року по 31 .03.2009 року;

- відомості аналітичного об ліку по рахункам 92 «Адміністр ативні витрати», 93 «Витрати на збут», 94 «Інші витрати» за пер іод з 01.04.2008 року по 31.03.2009 року;

- баланси за період 2007-2009 роки.

Вказані документи дослідж ені експертом з урахування в имог ведення бухгалтерськог о обліку та аудиту.

Склад витрат, які відповідн о зі стандартом бухгалтерськ ого обліку № 16 «Витрати» відно сяться до собівартості реалі зованої продукції, а також ін ші витрати, пов' язані з опер аційною діяльністю: адмініст ративних, інших операційних витрат визначається підприє мством за правилами, встанов леними Положенням (стандарто м) бухгалтерського обліку, за твердженого наказом Міністе рства фінансів України від 31.1 2.1999 року № 318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції Україн и 19.01.2000 року за № 27/4248.

Собівартість реалізованої продукції та її склад визнач аються підприємством на підс таві п.п.11-15 Положення (стандарт у) бухгалтерського обліку.

Собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг) скла дається з виробничої собівар тості продукції (робіт, послу г), яка була реалізована протя гом звітного періоду, нерозп оділених постійних загально виробничих витрат та наднорм ативних виробничих витрат.

До виробничої собівартост і продукції (робіт, послуг) вкл ючаються: прямі матеріальні витрати; прямі витрати на опл ату праці; інші прямі витрати ; змінні загальновиробничі т а постійні розподілені загал ьновиробничі витрати.

- до складу прямих матеріаль них витрат включається варті сть сировини та основних мат еріалів, що утворюють основу вироблюваної продукції, куп івельних напівфабрикатів та комплектуючих виробів, допо міжних та інших матеріалів, я кі можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об 'єкта витрат. Прямі матеріаль ні витрати зменшуються на ва ртість зворотних відходів, о триманих у процесі виробницт ва, які оцінюються у порядку, в икладеному в пункті 11 цього По ложення (стандарту).

- до складу прямих витрат на оплату праці включаються за робітна плата та інші виплат и робітникам, зайнятим у виро бництві продукції, виконанні робіт або наданні послуг, які можуть бути безпосередньо в іднесені до конкретного об'є кта витрат.

- до складу інших прямих вит рат включаються всі інші вир обничі витрати, які можуть бу ти безпосередньо віднесені д о конкретного об'єкта витрат , зокрема відрахування на соц іальні заходи, плата за оренд у земельних і майнових паїв, а мортизація, втрати від браку , які складаються з вартості о статочно забракованої з техн ологічних причин продукції ( виробів, вузлів, напівфабрик атів), зменшеної на її справед ливу вартість, та витрат на ви правлення такого технічно не минучого браку.

- до складу загальновиробни чих витрат включаються:

а) витрати на управління вир обництвом (оплата праці апар ату управління цехами, дільн ицями тощо; відрахування на с оціальні заходи й медичне ст рахування апарату управлінн я цехами, дільницями; витрати на оплату службових відрядж ень персоналу цехів, дільниц ь тощо).

б) амортизація основних зас обів загальновиробничого (це хового, дільничого, лінійног о) призначення.

в) амортизація нематеріаль них активів загальновиробни чого (цехового, дільничого, лі нійного) призначення. Витрат и на утримання, експлуатацію та ремонт, страхування, опера ційну оренду основних засобі в, інших необоротних активів загальновиробничого призна чення.

г) витрати на вдосконалення технології й організації ви робництва (оплата праці та ві драхування на соціальні захо ди працівників, зайнятих удо сконаленням технології й орг анізації виробництва, поліпш енням якості продукції, підв ищенням її надійності, довго вічності, інших експлуатацій них характеристик у виробнич ому процесі; витрати матеріа лів, купівельних комплектуюч их виробів і напівфабрикатів , оплата послуг сторонніх орг анізацій тощо).

ґ) витрати на опалення, осві тлення, водопостачання, водо відведення та інше утримання виробничих приміщень.

д)витрати на обслуговуванн я виробничого процесу (оплат а праці загальновиробничого персоналу; відрахування на с оціальні заходи, медичне стр ахування робітників та апара ту управління виробництвом; витрати на здійснення технол огічного контролю за виробни чими процесами та якістю про дукції, робіт, послуг).

е) витрати на охорону праці, техніку безпеки і охорону на вколишнього природного сере довища. Інші витрати (внутріш ньозаводське переміщення ма теріалів, деталей, напівфабр икатів, інструментів зі скла дів до цехів і готової продук ції на склади; нестачі незаве ршеного виробництва; нестачі і втрати від псування матері альних цінностей у цехах; опл ата простоїв тощо).

Згідно з п. 17 Положення (стан дарту) бухгалтерського облік у витрати, пов'язані з операці йною діяльністю, які не включ аються до собівартості реалі зованої продукції (товарів, р обіт, послуг), поділяються на а дміністративні витрати, витр ати на збут та інші операційн і витрати.

До адміністративних витра т відносяться такі загальног осподарські витрати, спрямов ані на обслуговування та упр авління підприємством: загал ьні корпоративні витрати (ор ганізаційні витрати, витрати на проведення річних зборів , представницькі витрати тощ о); витрати на службові відряд ження і утримання апарату уп равління підприємством та ін шого загальногосподарськог о персоналу; витрати на утрим ання основних засобів, інших матеріальних необоротних ак тивів загальногосподарсько го використання (операційна оренда, страхування майна, ам ортизація, ремонт, опалення, о світлення, водопостачання, в одовідведення, охорона); вина городи за професійні послуги (юридичні, аудиторські, з оцін ки майна тощо); витрати на зв'я зок (поштові, телеграфні, теле фонні, телекс, факс тощо); амор тизація нематеріальних акти вів загальногосподарського використання; витрати на вре гулювання спорів у судових о рганах; податки, збори та інші передбачені законодавством обов'язкові платежі (крім под атків, зборів та обов'язкових платежів, що включаються до в иробничої собівартості прод укції, робіт, послуг); плата за розрахунково-касове обслуго вування та інші послуги банк ів; інші витрати загальногос подарського призначення (п.18 П оложення (стандарту) бухгалт ерського обліку).

Витрати на збут включають т акі витрати, пов'язані з реалі зацією (збутом) продукції (тов арів, робіт, послуг): витрати п акувальних матеріалів для за тарювання готової продукції на складах готової продукці ї; витрати на ремонт тари; опла та праці та комісійні винаго роди продавцям, торговим аге нтам та працівникам підрозді лів, що забезпечують збут; вит рати на рекламу та досліджен ня ринку (маркетинг); витрати н а передпродажну підготовку т оварів; витрати на відряджен ня працівників, зайнятих збу том; витрати на утримання осн овних засобів, інших матеріа льних необоротних активів, п ов'язаних зі збутом продукці ї, товарів, робіт, послуг (опер аційна оренда, страхування, а мортизація, ремонт, опалення , освітлення, охорона); витрати на транспортування, перевал ку і страхування готової про дукції (товарів), транспортно -експедиційні та інші послуг и, пов'язані з транспортуванн ям продукції (товарів) відпов ідно до умов договору (базису ) поставки; витрати на гаранті йний ремонт і гарантійне обс луговування; витрати на стра хування призначеної для пода льшої реалізації готової про дукції (товарів), що зберігаєт ься на складі підприємства; в итрати на транспортування го тової продукції (товарів) між складами підрозділів (філій , представництв) підприємств а; інші витрати, пов'язані зі з бутом продукції, товарів, роб іт, послуг (п.19 Положення (станд арту) бухгалтерського обліку ).

До інших операційних витра т включаються: витрати на дос лідження та розробки відпові дно до Положення (стандарту) б ухгалтерського обліку 8 «Нем атеріальні активи»; собіварт ість реалізованої іноземної валюти, яка для цілей бухгалт ерського обліку визначаєтьс я шляхом перерахунку іноземн ої валюти в грошову одиницю У країни за курсом Національно го банку України на дату прод ажу іноземної валюти, плюс ви трати, пов'язані з продажем ін оземної валюти; собівартість реалізованих виробничих зап асів, яка для цілей бухгалтер ського обліку складається з їх облікової вартості та вит рат, пов'язаних з їх реалізаці єю; сума безнадійної дебітор ської заборгованості та відр ахування до резерву сумнівни х боргів; втрати від операцій ної курсової різниці (тобто в ід зміни курсу валюти за опер аціями, активами і зобов'язан нями, що пов'язані з операційн ою діяльністю підприємства); втрати від знецінення запас ів; нестачі й втрати від псува ння цінностей; визнані штраф и, пеня, неустойка; витрати на утримання об'єктів соціально -культурного призначення; ін ші витрати операційної діяль ності.

Згідно з п. 27 Положення (станд арту) бухгалтерського обліку до фінансових витрат віднос яться витрати на проценти (за користування кредитами отри маними, за облігаціями випущ еними, за фінансовою орендою тощо) та інші витрати підприє мства, пов'язані із запозичен нями (крім фінансових витрат , які включаються до собіварт ості кваліфікаційних активі в відповідно до Положення (ст андарту) бухгалтерського обл іку 31 «Фінансові витрати»).

На підставі зазначеного, ек спертом зроблено висновок пр о те, що згідно з правилами бух галтерського обліку до склад у собівартості продукції втр ати від операційної курсової різниці та фінансові витрат и не відносяться.

Відповідно до наказу Мініс терства фінансів України від 30.11.1999 року № 291 «Інструкція засто сування Плану рахунків бухга лтерського обліку активів, к апіталу, зобов' язань та гос подарських операцій підприє мств та організацій» облік в трат від курсової різниці ві дображається на рахунку 945, ві дсотки за кредит на рахунку 951 : «На субрахунку 945 «Втрати від операційної курсової різниц і» ведеться облік втрат за ак тивами та зобов' язаннями оп ераційної діяльності підпри ємства від зміни курсу гривн і до іноземної валюти.

На рахунку 95 «Фінансові вит рати» ведеться облік витрат на проценти та інші витрати п ідприємства, пов' язані із п озикою.

На субрахунку 951 «Проценти з а кредит» ведеться облік вит рат, пов' язаних з нарахуван нями та сплатою процентів за використання кредитів банку .

При дослідженні оборотно-с альдових відомостей по ТОВ « Маглів» за період ІІІ кварта л 2008 року - І квартал 2009 року вс тановлено, що підприємством відповідно до Положення (ста ндарту) бухгалтерського облі ку, наказу Міністерства фіна нсів України від 30.11.1999 року № 291 « Інструкція застосування Пла ну рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зоб ов' язань та господарських о перацій підприємств та орган ізацій» у складі витрат на бу хгалтерських рахунках 945 та 951 в ідображені втрати від операц ійної курсової різниці та пр оцентів за кредит.

Суд звертає увагу, що такі ж самі дані зафіксовані в акті перевірки № 1888/23-1/19445512/173 від 17.07.2009 рок у.

Враховуючи зазначене вище , експертом зроблено висново к про те, що ТОВ «Маглів» форму вання ціни реалізованої прод укції шляхом включення до її складу лише виробничої собі вартості (без врахування втр ат від операційної курсової різниці та фінансових витрат ) проведено у повній відповід ності до правил бухгалтерськ ого обліку.

Відповідно до ч. 5 ст.82 КАС Укр аїни висновок експерта для с уду не обов' язковим, однак н езгода суду з ним повинна бут и вмотивована в постанові аб о ухвалі.

Вивчивши документи, наявні в матеріалах справи, розглян увши висновки експерта, спів ставивши їх з нормами чинног о законодавства, суд вважає в исновки експерта обґрунтова ними та вмотивованими.

Приймаючи до уваги, що під ч ас розгляду справи судом бул о встановлено відсутність по рушень з боку ТОВ «Маглів» ви мог податкового законодавст ва та правил ведення бухгалт ерського обліку, суд вважає п одаткове повідомлення № 0001652301/0 від 29.07.2009 року, яким позивачу до нараховане податкове зобов' язання з податку на додану ва ртість та нараховані штрафні (фінансові) санкції у загальн ій сумі 650757,00 грн., таким, що прийн ято протиправно у зв' язку з чим підлягає скасуванню.

За таких умов, суд знаходить позовні вимоги обґрунтовани ми та такими, що підлягають за доволенню.

Відповідно до вимог ст. 163 КАС України постанова оформлена та підписана 11.06.2010 року.

Керуючись ст.ст. 160-163, 167 КАС Укр аїни, суд

ПОСТАНОВИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Визнати протиправним та ск асувати податкове повідомл ення-рішення Державної подат кової інспекції в м. Ялта АР Кр им № 0001652301/0 від 29.07.2009 року.

У разі неподання заяви про апеляційне оскарження, пост анова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголош ення (у разі складання постан ови у повному обсязі - з дня ск ладення у повному обсязі, у ра зі проголошення у відсутност і особи, яка бере участь у спра ві - з дня отримання нею копі ї постанови).

Якщо після подачі заяви пр о апеляційне оскарження, апе ляційна скарга не подана, пос танова вступає в законну сил у через 20 днів після подання з аяви про апеляційне оскарже ння.

Постанова може бути оска ржена в порядку і строки, пере дбачені ст. 186 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни.

Суддя Цикуренко А.С.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення07.06.2010
Оприлюднено01.09.2010
Номер документу9924446
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-13393/09/9/0170

Ухвала від 25.05.2011

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Щепанська Ольга Анатоліївна

Постанова від 07.06.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Цикуренко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні