ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 серпня 2021 року справа №200/9442/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В.,
за участю секретаря судового засідання Сізонова Є.С.,
представника відповідача Пономарьова А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 травня 2021 року у справі №200/9442/20-а (суддя І інстанції Чекменьов Г.А., повне рішення складено 11 травня 2021 року у м.Слов`янськ Донецької області) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Мар`їнський Союз до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Державної податкової служби України, третя особа- Головне управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними дії ДПС України щодо відображення в інтегрованій картці платника податків ТОВ Мар`їнський Союз (ЄДРПОУ 36414778) показників про наявність залишку несплаченої пені у сумі 26230 грн. 05 коп. по земельному податку з юридичних осіб на підставі: уточнюючої податкової декларації №9277014690 від 20.02.2018 року за 2015 рік, уточнюючої податкової декларації №33608469 від 03.09.2020 року за 2014 рік та уточнюючої податкової декларації №9212555703 від 27.08.2020 року за 2020 рік та зобов`язати відповідача внести коригування до інтегрованої картки платника податку ТОВ Мар`їнський Союз (ЄДРПОУ 36414778) шляхом виключення з інтегрованої картки платника показників пені у сумі 26230 грн. 05 коп., нараховану по земельному податку з юридичних осіб на підставі: уточнюючої податкової декларації №9277014690 від 20.02.2018 року за 2015 рік, уточнюючої податкової декларації №33608469 від 03.09.2020 року за 2014 рік та уточнюючої податкової декларації №9212555703 від 27.08.2020 року за 2020 рік (а.с. 2-12).
Ухвалою суду від 16 лютого 2021р. залучено Головне управління ДПС у Донецькій області в якості другого відповідача в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Мар`їнський Союз до Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Донецького окружного адміністративного від 11 травня 2021 позов задоволено. Визнано протиправними дії Головного управління ДПС у Донецькій області щодо відображення в інтегрованій картці платника податків ТОВ Мар`їнський Союз (ЄДРПОУ 36414778) показників про наявність залишку несплаченої пені у сумі 26230 грн. 05 коп. по земельному податку з юридичних осіб на підставі: уточнюючої податкової декларації №9277014690 від 20.02.2018 року за 2015 рік, уточнюючої податкової декларації №33608469 від 03.09.2020 року за 2014 рік та уточнюючої податкової декларації №9212555703 від 27.08.2020 року за 2020 рік. Зобов`язано Державну податкову службу України внести коригування до інтегрованої картки платника податку ТОВ Мар`їнський Союз (ЄДРПОУ 36414778) шляхом виключення з інтегрованої картки платника показників пені у сумі 26230 грн. 05 коп., нараховану по земельному податку з юридичних осіб на підставі: уточнюючої податкової декларації №9277014690 від 20.02.2018 року за 2015 рік, уточнюючої податкової декларації №33608469 від 03.09.2020 року за 2014 рік та уточнюючої податкової декларації №9212555703 від 27.08.2020 року за 2020 рік. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Мар`їнський Союз судовий збір в сумі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн. 00 коп. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Мар`їнський Союз судовий збір в сумі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн. 00 коп. (а.с. 111-114).
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог до ДПС України у повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Відповідач зазначає, що суд першої інстанції дійшов до помилкового висновку про зобов`язання Державну податкову службу України внести коригування до інтегрованої картки платника податку ТОВ Мар`їнський Союз . Судом не враховано, що у відповідності до вимог Податкового кодексу України, Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затв. наказом Міністерства фінансів України Наказ Міністерства фінансів України від 12 січня 2021 року №5, Державна податкова служба України безпосередньо не відкриває ІКП та не вносить відповідної інформації, оскільки не здійснює функції з обліку платників податків (а.с. 119-121).
На адресу Першого апеляційного адміністративного суду надіслано відзив на скаргу, в якому позивач проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважає, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі.
Позивач у судове засідання не прибув, про дату, час і місце розгляду справи була повідомлений належним чином.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідачів, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив на скаргу, дійшов висновку про те, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що позивач зареєстровано та фактично знаходиться за юридичною адресою: 85600, Донецька область, м. Мар`їнка, вул. Каштанова (колишня Артема), 3, перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Донецькій області (а.с. 13-15).
Об`єктом оподаткування є земельні ділянки комунальної власності для експлуатації нежитлових будівель та споруд, на яких розташовані будівлі, які належать ТОВ Мар`їнський Союз (ЄДРПОУ 36414778) та знаходяться на території Військово-цивільної адміністрації м. Мар`їнка та с. Победа за адресами (а.с. 33-50, 52-58):
місто Мар`їнка, вул. Орджонікідзе, 52, (витяг про нормативну грошову оцінку №728/01-07 від 10.02.2014 року),
місто Мар`їнка, вул. Артема, 3, (витяг про нормативну грошову оцінку №733/01-07 від 10.02.2014 року);
місто Мар`їнка, вул. Артема, З-б, (витяг про нормативну грошову оцінку № 732/01-07 від 10.02.2014 року);
місто Мар`їнка, вул. Артема, 3-а, (витяг про нормативну грошову оцінку №731/01-07 від 10.02.2014 року),
місто Мар`їнка, вул. Артема, 4, (витяг про нормативну грошову оцінку №730/01-07 від 10.02.2014 року);
місто Мар`їнка, вул. Артема, 4, (витяг про нормативну грошову оцінку №729/01-07 від 10.02.2014 року);
місто Мар`їнка, вул. Леніна, 178, (витяг про нормативну грошову оцінку №725/01-07 від 10.02.2014 року);
місто Мар`їнка, пр-т Ворошилова, 6, (витяг про нормативну грошову оцінку № 724/01-07 від 10.02.2014 року);
місто Мар`їнка, вул. Зелена, 2-6, (витяг про нормативну грошову оцінку №726/01 -07 від 10.02.2014 року);
місто Мар`їнка, вул. Зелена, 1-а, (витягпро нормативну грошову оцінку №723/01-07 від 10.02.2014 року);
місто Мар`їнка, пр-т Ворошилова, 25, (витяг про нормативну грошову оцінку № 721/01-07 від 10.02.2014 року);
місто Мар`їнка, пр-т Ворошилова, 23, (витяг про нормативну грошову оцінку № 727/01-07 від 10.02.2014 року),
місто Мар`їнка, вул. Заводська, 32-6, витяг про нормативну грошову оцінку № 722/01-07 від 10.02.2014 року).
ТОВ Мар`їнський Союз 20.02.2018 року подало уточнюючу податкову декларацію №9277014690 за 2015 рік, 03.09.2020 року уточнюючу податкову декларацію № 33608469 за 2014 рік та уточнюючу податкову декларацію №9212555703 від 27.08.2020 року за 2020 рік, з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), якими нарахувало до зменшення податкове зобов`язання, річну суму якого за 2014 рік визначило 19073,64 грн. з зазначенням щомісячних виплат з квітня по грудень включно; річну суму якого за 2015 рік визначило 33370,96 грн. з зазначенням щомісячних виплат з січня по грудень включно; річну суму якого за 2020 рік визначило 21041,88 грн., з зазначенням щомісячних виплат з червня по грудень включно.
Згідно з отриманою квитанцією податкові декларації прийняті податковим органом.
Листом від 23.09.2020 року вих. № 74077/10/05-99-04-23 Головне управління ДПС у Донецькій області надало ТОВ Мар`їнський Союз роз`яснення щодо нарахування пені 26230,05 грн. по земельному податку з юридичних осіб по ВЦА м. Мар`їнки та с. Победа засобами програмного забезпечення ІТС Податковий блок на центральному рівні (ДПС України) (а.с. 18).
Наведені обставини сторонами не оспорюються.
Підпунктом 16.1.4 статті 16 Податкового кодексу України визначено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до пункту 38.1 статті 38 Податкового кодексу України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Згідно пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Нормою пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу України передбачено, що податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02 вересня 2014 року № 1669-VII (надалі Закон №1669) період проведення антитерористичної операції це час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Виходячи з наведених приписів, датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14.04.2014 року. На час вирішення справи Президентом України Указ про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України не приймався, тобто, період проведення АТО триває.
На виконання Закону №1669 розпорядженнями Кабінету Міністрів України № 1053-р від 30 жовтня 2014 року та від 02.12.2015р. №1275-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, до якого включено, зокрема, м. Мар`їнка та с.Побєда Донецької області.
Статтею 6 Закону№1669 (в редакції, чинної до 08.06.2016р.) встановлено, що під час проведення антитерористичної операції звільнено суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Таким чином, суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, в силу норм ст. 6 Закону №1669 (чинної до 08.06.2016р.) були звільнені безпосередньо від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
З 08.06.2016р. статтею 6 Закону№1669 (з урахуванням змін, внесених Законом № 1365-VIII від 17.05.2016) передбачено звільнення суб`єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону, а саме - перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджені Кабінетом Міністрів України.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. №1276-р) затверджено Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.
Місто м. Мар`їнка також міститься в переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.
Пунктом 38.7 підрозділу 10 Інші перехідні положення Податкового кодексу України також передбачено, що не нараховується та не сплачується у період з 14 квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або операції Об`єднаних сил (ООС), плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що розташовані на тимчасово окупованій території та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб.
Не нараховується та не сплачується у період з 14 квітня 2014 року до 29 лютого 2020 року включно плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення), що розташовані на території населених пунктів на лінії зіткнення та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб.
Згідно пункту 50.1 статті 50 Податкового кодексу України у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Пунктом 38.2 підрозділу 10 Інші перехідні положення Податкового кодексу України також передбачено, що на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення проведення операції Об`єднаних сил (ООС) для платників податків, місцезнаходженням (місцем проживання) яких станом на 14 квітня 2014 року була тимчасово окупована територія та/або територія населених пунктів на лінії зіткнення і які станом на 1 січня 2017 року не змінили своє місцезнаходження (місце проживання) із зазначених територій на іншу територію України: 1)зупиняється нарахування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені за несвоєчасне погашення визначених станом на 14 квітня 2014 року грошових зобов`язань; 2) зупиняється застосування норм статей 59, 60 (в частині податкових вимог), 87 - 101 цього Кодексу. Відлік строку давності, визначений статтею 102 цього Кодексу, зупиняється на період, протягом якого до платників податків, зазначених у цьому підпункті, не застосовувалися заходи стягнення, передбачені статтями 59, 60, 87 - 101 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 74.1 статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Наказом Міністерства фінансів України Наказ Міністерства фінансів України від 12 січня 2021 року № 5 затверджено Порядок ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Порядок №5).
У відповідності до вимог пункті 4-6 розділу 1 Порядку №5 відображення/занесення первинних показників у підсистемах інформаційної системи здійснюється працівниками структурних підрозділів територіальних органів ДПС за напрямами роботи.
Моніторинг повноти та своєчасності внесення первинних показників у підсистеми інформаційної системи забезпечується керівниками структурних підрозділів територіального органу ДПС за напрямами роботи.
Загальний контроль за достовірністю відображення в ІКП облікових показників забезпечується підрозділом, що здійснює облік платежів.
Дії працівників територіальних органів ДПС під час відображення в інформаційній системі первинних показників фіксуються із зазначенням ідентифікатора користувача, дати та часу дії.
Згідно пункту 1 глави розділу 2 Порядку №5 з метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватися такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.
ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею.
Облікові показники, які відображаються в ІКП, залежать від форми обліку, яка передбачена умовами адміністрування відповідного платежу, що відкриваються для юридичних та фізичних осіб (далі - Перелік форм ІКП).
Податковому органу, в якому перебуває платник за основним місцем обліку, надається доступ до ІКП, відкритих за основним місцем обліку, для внесення відповідної інформації, а за неосновним місцем обліку - в режимі перегляду.
За приписами пункту 7 глави 2 розділу 3 Порядку №5. в інформаційній системі щодекадно формується Журнал сум помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань, що обліковуються більше 1095 календарних днів без руху.
Журнал сум помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань, що обліковуються більше 1095 календарних днів без руху, є доступним підрозділам, що здійснюють облік платежів, адміністрування платежів, контрольно-перевірочні заходи, погашення боргу, адміністративне та судове оскарження.
Підрозділи, які здійснюють облік платежів, адміністрування платежів, погашення боргу, контрольно-перевірочні заходи, судове оскарження не пізніше двох робочих днів після формування Журналу сум помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань, що обліковуються більше 1095 календарних днів без руху, підтверджують повноту відображення в інформаційній системі первинних показників за напрямами роботи шляхом встановлення відповідної відмітки.
Суд апеляційної інстанції погоджується з доводами апеляційної скарги про те, що системний аналіз зазначених норм дає підстави вважати, що ІКП за кожним платником та кожним видом платежу відкриваються безпосередньо територіальними органами ДПС , які і вносять відповідну інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетом.
Державна податкова служба України безпосередньо не відкриває ІКП та не вносить відповідної інформації, оскільки не здійснює функції з обліку платників податків.
Отже, Державна податкова служба України не є учасником спірних правовідносин, а тому відсутні правові підстави для задоволення позову стосовно цього відповідача.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції помилково було зобов`язано Державну податкову службу України внести коригування до інтегрованої картки платника податку ТОВ Мар`їнський Союз .
Відповідно до пунктів 1, 4 частини першої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись статями 139, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 травня 2021 року у справі №200/9442/20-а - задовольнити частково.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 травня 2021 року у справі №200/9442/20-а - змінити.
Змінити абзац третій резолютивної частини рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 травня 2021 року у справі №200/9442/20-а виклавши його в наступній редакції:
Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області внести коригування до інтегрованої картки платника податку ТОВ Мар`їнський Союз (ЄДРПОУ 36414778) шляхом виключення з інтегрованої картки платника показників пені у сумі 26230 грн. 05 коп., нараховану по земельному податку з юридичних осіб на підставі: уточнюючої податкової декларації №9277014690 від 20.02.2018 року за 2015 рік, уточнюючої податкової декларації №33608469 від 03.09.2020 року за 2014 рік та уточнюючої податкової декларації №9212555703 від 27.08.2020 року за 2020 рік .
Змінити абзац четвертий резолютивної частини рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 травня 2021 року у справі №200/9442/20-а виклавши його в наступній редакції:
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області (87515, Донецька область, м.Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59, ЄДРПОУ 43142826) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Мар`їнський Союз (85600, Донецька область, м. Мар`їнка, вул. Каштанова, 3, код ЄДРПОУ 36414778) судовий збір в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп. .
Абзац п`ятий резолютивної частини рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 травня 2021 року у справі №200/9442/20-а - виключити.
В решті рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 травня 2021 року у справі №200/9442/20-а - залишити без змін.
Постанова у повному обсязі складена 31 серпня 2021 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя: Т.Г. Гаврищук
Судді: А.А. Блохін
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2021 |
Оприлюднено | 02.09.2021 |
Номер документу | 99273768 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні