Постанова
від 31.08.2021 по справі 347/2078/15
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2021 рокуЛьвівСправа № 347/2078/15 пров. № СК-А/857/12158/20 № СК-А/857/12161/20 № СК-А/857/12163/20 Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

Головуючого судді Сеника Р.П.,

суддів Обрізка І.М., Шинкар Т.І.,

з участю секретаря судового засідання Лутчин А.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року (суддя Лучко О.О. повний текст постанови складено 18.04.2016 року), на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2016 року (суддя Кишинський Л.І. повний текст постанови складено 02.11.2016 року), на ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2019 року з питань встановлення судового контролю (суддя Тимощук О.Л) у справі № 347/2078/15 за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Косівському районі Вінтоняка Сергія Михайловича, Відділу Держгеокадастру у Косівському районі Івано-Франківської області про визнання незаконним та скасування рішення 25.07.2015 року та зобов`язання до вчинення дій,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом до Державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Косівському районі Вінтоняка Сергія Михайловича про визнання незаконним та скасування рішення відповідача №РВ-260035602015 від 25.07.2015 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру та зобов`язання відповідача внести відомості щодо земельної ділянки, що знаходиться в АДРЕСА_1 , площею 0,08га до державного земельного кадастру та присвоїти земельній ділянці кадастровий номер.

Позовні вимоги мотивовано тим, що 12.07.2015 року позивач звернувся до Державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Косівському районі із заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки площею 0,08 га в АДРЕСА_1 з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, яку ОСОБА_2 мав намір приватизувати. Однак, рішенням №РВ-260035602015 від 25.07.2015 року відповідач відмовив у задоволенні заяви з підстав невідповідності електронного документа установленим вимогам, а саме: перетин з земельною ділянкою 2623687901:01:001:0222, площа співпадає на 71,4206%; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки. Вважають дане рішення про відмову незаконною, оскільки право власності на спадкове майно ОСОБА_2 , а саме: на незавершене будівництво (фундамент), що знаходиться в с.Тюдів, Косівського району, Івано-Франківської області, встановлено рішенням Косівського районного суду від 30.08.2008 року. Ухвалою Верховного Суду України від 09.04.2009 року вказане рішення залишене в силі. Крім того, відповідно до рішення Косівського районного суду Івано-Франківської області від 29.05.2009 року Тюдівську сільську раду зобов`язано передати у приватну власність позивача земельну ділянку розміром 0,08 га, що розташована в с.Тюдів, Косівського району для обслуговування фундаменту. Зазначила, що дане рішення суду було виконано та позивач згідно рішення Тюдівської сільської ради №351 від 07.05.2015 року отримав дозвіл на виготовлення технічної документації землеустрою щодо відновлення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування фундаменту - площею 0,08 га в АДРЕСА_1 . Пояснили, що дійсно згідно даних державного земельного кадастру, які є у вільному доступі, земельна ділянка із кадастровим номером 2623687901:01:001:0222 знаходиться у приватній власності, однак ця земельна ділянка відповідно до рішення Косівського районного суду від 16.12.2013 року повернута в комунальну власність Тюдівської сільської ради. Відповідно до витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності серії ЕЕТ554305 від 29.05.2015 року - право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 2623687901:01:001:0222 - скасовано. Таким чином, жодного співпадіння по вказаній земельній ділянці не існує, оскільки земельна ділянка уже протягом тривалого часу перебуває у користуванні позивача і ніким на даний момент не приватизована. Таким чином, у відповідача не було підстав для відмови ОСОБА_2 у внесенні відомостей до державного земельного кадастру. На підставі наведеного позов просили задовольнити.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року у справі № 347/2078/15 за позовом ОСОБА_2 до Державного реєстратора відділу Держземагенства у Косівському районі Вінтоняка Сергія Михайловича, відділу Держгеокадастру у Косівському районі Івано-Франківської області про визнання незаконним та скасування рішення від 25 липня 2015 року та зобов`язання до вчинення дій - позов було задоволено частково, визнано протиправним і скасовано рішення Державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Косівському районі Вінтоняка С.М. № РВ-260035602015 від 25 липня 2015 року про відмову у внесенні відомостей (змін до ним) до державного земельного кадастру, зобов`язано Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Косівському районі Івано-Франківської області розглянути заяву ОСОБА_2 від 12 липня 2015 року про державну реєстрацію земельної ділянки та прийняти рішення відповідно до вимог закону.

Постанова вступила в законну силу 10 травня 2016 року, в касаційному порядку не оскаржувалася.

24 червня 2016 року були видані виконавчі листи, а 13 липня 2016 року заступником начальника відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області Пищ М.С. було відкрито виконавче провадження.

Проте, жодних виконавчих дій не проводилось по виконанню рішення суду в частині зобов`язання Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Косівському районі Івано-Франківської області розглянути заяву ОСОБА_2 від 12 липня 2015 року про державну реєстрацію земельної ділянки та прийняти рішення відповідно до Закону.

Крім того, рішення Державного кадастрового реєстратора Відділу Дерземагентства в Косівському районі від 25 липня 2015 року (яке було визнане незаконним) є ідентичним оскаржуваному рішенню від 14 червня 2016 року, що підтверджується змістом цих документів, копії яких знаходяться в матеріалах справи.

А тому у жовтні 2016 року позивач звернувся до суду із заявою про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення в порядку статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій просив визнати протиправним рішення Державного кадастрового реєстратора відділу Дерземагентства у Косівському районі Івано-Франківської області районі №РВ-2600082832016 від 14 червня 2016 року про відмову у внесенні відомостей (змін) до Державного земельного кадастру; встановити судовий контроль за виконанням постанови Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року; витребувати у Державного кадастрового реєстратора відділу Дерземагентства у Косівському районі Івано-Франківської області Вінтоняка Сергія Михайловича звіт про виконання постанови Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року, за результатами розгляду якого накласти на керівника суб`єкта владних повноважень штраф у розмірі тридцяти мінімальних заробітних плат із розподілом коштів передбаченим частиною 4 статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2017 року, заяву задоволено частково. Визнано протиправним рішення Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Косівському районі №РВ-2600082832016 від 14 червня 2016 року про відмову у внесенні відомостей (змін) до Державного земельного кадастру та зобов`язано Державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Косівському районі зареєструвати за позивачем ОСОБА_2 належну йому на праві власності земельну ділянку в с. Тюдів, Косівського району, Івано-Франківській області.

Задовольняючи частково заяву, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що в даному випадку прийняття відповідачем рішення від 14 червня 2016 року №РВ- 2600082832016 є незаконним, оскільки Державний реєстратор відділу Дерземагентства не мав правових підстав для того, щоб всупереч наявності постанови суду від 12 квітня 2016 року продовжувати свою протиправну діяльність, яка вже встановлена рішенням суду і повторно, всупереч чинному законодавству України виносити таке саме рішення, яке вже раніше було скасоване судом.

ОСОБА_2 переконаний, що постанови Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12.04.2016 та від 26.10.2016 не виконані, що свідчить про ухилення боржника від належного виконання законних та обґрунтованих рішень суду, у зв`язку із чим, звернувся до суду 26.11.2019 із заявою про встановлення судового контролю за виконанням вищеописаних постанов Івано-Франківського окружного адміністративного суду шляхом зобов`язання Відділу у Косівському районі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області надати суду звіт про їх виконання (том 3, а.с.83-87).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2019 року заяву ОСОБА_2 від 21.11.2019 про встановлення судового контролю за виконанням постанов Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12.04.2016 та від 26.10.2016 по справі №347/2078/15 - задоволено частково та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ - 39767437) в межах місячного строку подати до Івано-Франківського окружного адміністративного суду звіт про виконання постанови суду від 26.10.2016, ухваленої по справі №347/2078/15, в частині проведення державної реєстрації за ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) земельної ділянки, належної йому на праві власності, що знаходиться в с. Тюдів, Косівського району, Івано-Франківської області. В задоволенні решти вимог заяви відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями суду першої інстанції, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року, постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2016 року, ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2019 року з питань встановлення судового контролю у справі № 347/2078/15 та ухвалити нове рішення, яким в позові ОСОБА_3 відмовити.

Апеляційну скаргу мотивує тим, що 9 січня 2010 року на підставі договору купівлі - продажу земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Косівського районного нотаріального округу Івано - Франківської області ОСОБА_15. купив у ОСОБА_4 земельну ділянку площею 825 кв.м. для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 26:236:879:01:01:001:0222 розміщену на землях, що знаходяться у віданні Тюдівської сільської ради за адресою : АДРЕСА_2.

Право власності на придбану земельну ділянку зареєстрував 22 січня 2010 року законним на той час способом в управлінні Держкомзему у Косівському районі шляхом внесення до земельної книги відповідного реєстрового номера та вчинення відповідного напису на Державному акті про право власності на придбану мною земельну ділянку начальником управління Держкомзему. З того часу являється власником земельної ділянки, використовує земельну ділянку за цільовим призначенням, земельна ділянка в нього не вилучалася.

20 серпня 2021 року на адресу Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання про заміну відповідача - Відділ Держгеокадастру у Косівському районі Івано-Франківської області на належного - Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області.

Відповідно до статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

На підставі статті 52 КАС України судом апеляційної інстанції здійснено процесуальне правонаступництво та замінено відповідача Відділ Держгеокадастру у Косівському районі Івано-Франківської області на його правонаступника Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що вона не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 12.07.2015 року позивач звернувся до Державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Косівському районі із заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки площею 0,08 га в АДРЕСА_1 з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, яку ОСОБА_2 мав намір приватизувати. Однак, рішенням №РВ-260035602015 від 25.07.2015 року відповідач відмовив у задоволенні заяви з підстав невідповідності електронного документа установленим вимогам, а саме: перетин з земельною ділянкою 2623687901:01:001:0222, площа співпадає на 71,4206%; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки. Вважають дане рішення про відмову незаконною, оскільки право власності на спадкове майно ОСОБА_2 , а саме: на незавершене будівництво (фундамент), що знаходиться в с.Тюдів, Косівського району, Івано-Франківської області, встановлено рішенням Косівського районного суду від 30.08.2008 року.

Рішенням Косівського районного суду Івано-Франківської області від 30.05.2008 року за ОСОБА_2 визнано право власності на спадкове майно після смерті ОСОБА_5 (баби позивача), а саме: на незавершене будівництво (фундамент), що знаходиться в с.Тюдів, Косівського району, Івано-Франківської області. Ухвалою Верховного Суду України від 09.04.2009 року дане рішення суду залишено в силі (а.с. 103-106).

Відтак, ОСОБА_2 являється власником фундаменту, який розміщений на земельній ділянці розміром 0,08 га, що розташована в с.Тюдів, Косівського району, Івано-Франківської області.

Крім того, відповідно до рішення Косівського районного суду Івано-Франківської області від 29.05.2009 року у справі за позовом ОСОБА_6 до Тюдівської сільської ради, ОСОБА_2 про визнання незаконним рішення Тюдівської сільської ради від 31.01.2006 року, визнання права на приватизацію земельної ділянки розміром 0,08 га та зобов`язання Тюдівську сільську раду передати безоплатно у приватну власність земельну ділянку розміром 0,08 га та зустрічного позову ОСОБА_2 до Тюдівської сільської ради, ОСОБА_6 про визнання незаконним рішення Тюдівської сільської ради від 31.01.2006 року та зобов`язання Тюдівську сільську раду передати у приватну власність земельну ділянку розміром 0,08 га для обслуговування фундаменту, позов ОСОБА_6 задоволено частково: визнано незаконним рішення Тюдівської сільської ради від 31.01.2006 року в частині розгляду заяви ОСОБА_6 , а в частині визнання права на приватизацію земельної ділянки розміром 0,08 га та зобов`язання Тюдівську сільську раду передати безоплатно у приватну власність земельну ділянку розміром 0,08 га - відмовлено. Зустрічний позов ОСОБА_2 рішенням суду задоволено: зобов`язано Тюдівську сільську раду передати у приватну власність ОСОБА_2 земельну ділянку розміром 0,08 га, що розташована в с.Тюдів, Косівського району для обслуговування фундаменту. Дане судове рішення набрало законної сили (а.с.107-111).

На виконання вказаного судового рішення Тюдівська сільська рада рішенням №351 від 07.05.2015 року надала ОСОБА_2 дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо (встановлення) відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості для обслуговування фундаменту площею 0,08 га в АДРЕСА_1 (а.с.28).

На підставі даного рішення Тюдівської сільської ради позивачем розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд площе 0,0800 га в АДРЕСА_1 (а.с.22-35).

При цьому в кадастровому плані вказаної земельної ділянки та в акті про передачу межових знаків на зберігання від 12.06.2015 року зазначено, що дана земельна ділянка межує із землями сільської ради (з АДРЕСА_1 з однієї сторони, із заїздною дорогою з другої сторони, із стежкою з третьої сторони) та земельною ділянкою ОСОБА_7 (з четвертої сторони) і дані власники суміжних земельних ділянок претензій до існуючих меж не заявляють, що підтверджується підписами вказаних осіб (сільським головою та ОСОБА_7 ) та спеціалістом - землевпорядником (а.с.29-31).

Також судом встановлено, що рішенням Косівського районного суду Івано-Франківської області від 16.12.2013 року у справі за позовом прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави в особі позивача Тюдівської сільської ради до ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_4 та ОСОБА_11 про визнання недійсними державних актів на право приватної власності на земельні ділянки позов задоволено та визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №557510 площею 0,0825 га в АДРЕСА_1 , виданий гр. ОСОБА_4 25.12.2008 року та зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010830600178. Даним рішенням суду також визнано недійсним рішення Тюдівської сільської ради про передачу у власність вказаної земельної ділянки ОСОБА_4 та повернено земельну ділянку площею 0,0825 га в с.Тюдів кадастровий номер 26:236:879:01:01:001:0222 в комунальну власність Тюдівській сільській раді (а.с. 122-125). Рішення набрало законної сили 08.01.2014 року.

Підставою для скасування даного державного акту на право приватної власності на земельну ділянку, рішення Тюдівської сільської ради про передачу у власність вказаної земельної ділянки ОСОБА_4 та повернення земельної ділянки площею 0,0825 га в с.Тюдів кадастровий номер 26:236:879:01:01:001:0222 в комунальну власність Тюдівської сільської ради слугував вирок Косівського районного суду від 28.08.2013 року (вступив у законну силу 05.12.2013 року), яким ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 визнано винними у вчиненні злочинів, передбачених ч.2 ст.28, ч.2 ст.364, ч.2 ст.366, ч.1 ст.126 КК України та призначено покарання (а.с.144-187).

Вироком суду встановлено, що сільський голова с.Тюдів Косівського району ОСОБА_6 у жовтні 2007 року, зловживаючи своїм службовим становищем, діючи умисно, в інтересах третіх осіб, достовірно знаючи, що на засіданні сесії Тюдівської сільської ради 04.10.2007 року питання про виділення та передачу у власність ОСОБА_4 земельної ділянки площею 0,0825 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої в АДРЕСА_1 , не розглядалась, виготовив завідомо неправдиве рішення сесії Тюдівської сільської ради 04.10.2007 року Про передачу земельних ділянок у власність , згідно якого ОСОБА_4 було виділено та передано у власність земельну ділянку площею 0,0825 га, яке завірив своїм підписом та печаткою Тюдівської сільської ради, надавши статусу офіційного документа.

В грудні 2008 року ОСОБА_6 , зловживаючи своїм службовим становищем, на прохання ОСОБА_4 видав йому дві фіктивні довідки №1275 та №1278 від 18.12.2008 року про те, що ОСОБА_4 нібито користується з 2001 року земельною ділянкою площею 0,0825 га і не використав своє право на безоплатну приватизацію.

На підставі фіктивного рішення сесії Тюдівської сільської ради 04.10.2007 року та фіктивних довідок №1275 та №1278 від 18.12.2008 року ОСОБА_4 замовив виготовлення технічного звіту по передачі у власність земельної ділянки.

В ході виконання зазначеного технічного звіту по передачі у власність земельної ділянки ОСОБА_4 , сільський голова с.Тюдів Косівського району ОСОБА_6 , діючи умисно, зловживаючи своїм службовим становищем, підписав та завірив печаткою Тюдівської сільської ради кадастровий план земельної ділянки і акт встановлення і узгодження меж земельної ділянки, усвідомлюючи, що вказані документи виготовлені на підставі фіктивного рішення сесії Тюдівської сільської ради.

В подальшому сільський голова с.Тюдів Косівського району ОСОБА_6 , діючи умисно, зловживаючи своїм службовим становищем, отримавши державний акт серії ЯЖ 557210, знаючи про те, що фактично ОСОБА_4 не є власником вказаної земельної ділянки, завірив його своїм підписом і печаткою сільської ради.

В результаті зловживання сільським головою с.Тюдів Косівського району ОСОБА_6 владою і службовим становищем, тобто умисного, в інтересах третіх осіб, використанні службовою особою влади і службового становища всупереч інтересам служби, що виразилися у порушенні вимог ст.ст.116, 118, 119, 122 Земельного кодексу України, п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України та ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування і призвели до незаконного набуття права власності на земельну ділянку площею 0,0825 га, із земель запасу Тюдівської сільської ради незаконно вилучено земельну ділянку територіальної громади площею 0,0825 га, чим заподіяно шкоду інтересам громади с.Тюдів в розмірі 83342 грн. і спричинило тяжкі наслідки інтересам громади с.Тюдів (а.с.149-150).

При цьому на виконання рішення Косівського районного суду Івано-Франківської області від 16.12.2013 року державний реєстратор прав на нерухоме майно реєстраційної служби Косівського районного управління юстиції за заявою прокуратури Івано-Франківської області 29.05.2015 року скасував державну реєстрацію земельної ділянки, що в АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2623687901:01:001:0222 для ведення особистого селянського господарства, площею 0,0825 га, за суб`єктом ОСОБА_4 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 (а.с.225,226).

З приводу спірних правовідносин колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Згідно із ч.1 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч.2 ст.116 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч.3 ст.116 Земельного кодексу України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання (ч.4 ст.116 Земельного кодексу України).

Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом (ч.5 ст.116 Земельного кодексу України).

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначено ст.123 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст.123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру установлює Закон України Про Державний земельний кадастр №3613-VI від 07.07.2011 року (далі Закон №3613-VI).

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону №3613-VI державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; кадастровий номер земельної ділянки це індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Державний земельний кадастр базується на основних принципах, зокрема, об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, що змінюються (ст.3 Закону №3613-VI) .

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону №3613-VI ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом: створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, яка визначається та надається відповідно до цього Закону; внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; оброблення та систематизації відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру.

В ч.1 ст.16 Закону №3613-VI зазначено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер.

Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера (ч.6 ст.16 Закону №3613-VI).

Відповідно до ст.24 Закону №3613-VI державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частини 1 і 2 даної статті).

Відповідно до ч.3 ст.24 Закону №3613-VI державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою, зокрема, особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.

Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа (ч.4 ст.24 Закону №3613-VI).

Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації. Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є, зокрема, знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини (частини 5 та 6 ст.24 Закону №3613-VI).

Відповідно до ч.10 с.24 Закону №3613-VI державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначає Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України N 1051 від 17.10.2012р.

Відповідно до п.12 даного Порядку відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об`єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом.

Відповідно до п.49 Порядку поземельна книга ведеться за формою згідно з додатком 8 під час державної реєстрації земельної ділянки, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки (в тому числі у разі їх поділу чи об`єднання, а також відновлення їх меж) відповідно до пунктів 107-137 цього Порядку.

Дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки. Номером Поземельної книги є кадастровий номер земельної ділянки (п.50 Порядку).

Внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру (п.51 Порядку).

Відповідно до п.60 Порядку запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.

Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги (п.61 Порядку).

Відповідно до п.116 Порядку внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 цього Порядку, здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.

Внесення до Поземельної книги відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку (крім випадків, зазначених у пункті 119 цього Порядку) здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності відповідно до документації, що є підставою для внесення відповідних відомостей (змін до них) (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання) (п.118 Порядку).

Оцінюючи досліджені у судовому засіданні докази (судові рішення та вирок суду), суд встановив, що державна реєстрація земельної ділянки, яка розташована у АДРЕСА_1 , за ОСОБА_4 та якій присвоєно кадастровий номер 2623687901:01:001:0222, проведена на підставі фіктивних, підроблених документів (рішення сесії Тюдівської сільської ради, довідок Тюдівської сільської ради, державного акту на право приватної власності на земельну ділянку, технічної документації із землеустрою тощо) внаслідок злочинних дій Тюдівського сільського голови ОСОБА_6 , начальника Косівського відділення Івано-Франківської філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах ОСОБА_13 тощо. Крім того, у рішенні Косівського районного суду від 16.12.2013 року зазначено, що ОСОБА_4 незаконно став власником земельної ділянки площею 0,0825 га в с.Тюдів, а тому його право власності на земельну ділянку припинено, скасовано державний акт на право приватної власності на земельну ділянку, виданий на його ім`я, скасовано рішення Тюдівської сільської ради, зазначене у державному акті, та повернуто земельну ділянку у комунальну власність села Тюдів (а.с.122-125).

Відтак, всі відомості про земельну ділянку (кадастровий номер 2623687901:01:001:0222) стосовно її цільового призначення - для ведення особистого селянського господарства, стосовно форми власності на неї - приватна, стосовно площі земельної ділянки - 0,0825 га не є достовірними, а відповідно до ч.1 ст.1 Закону №3613-VI державний земельний кадастр базується на принципі об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі та відповідно до п.12 даного Порядку ведення Державного земельного кадастру відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об`єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом.

З долученого до апеляційної скарги договору купівлі-продажу, колегією суддів встановлено, що 09 січня 2010 року ОСОБА_1 придбав у ОСОБА_4 земельну ділянку площею 825 кв.м. надану для ведення селянського господарства кадастровий номер 26:236:879:01:01:001:0222 за адресою АДРЕСА_1 , та отримав державний акт на право власності серії ЯЖ№557210 (Том 4 а.с.12-13).

В свою чергу, колегія апеляційного суду звертає увагу на те, що рішенням Косівського районного суду Івано-Франківської області від 16.12.2013 року визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №557510 площею 0,0825 га в АДРЕСА_1 , виданий гр. ОСОБА_4 25.12.2008 року та зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010830600178.

Крім того, на виконання постанови Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26.10.2016, ухваленої по справі №347/2078/15 державним кадастровим реєстратором відділу у Косівському районі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області проведено державну реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 2623687901:01:001:0419 за ОСОБА_2 , що знаходиться в с.Тюдів, Косівського району, Івано-Франківської області, що підтверджено долученим до матеріалів справи витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за номером НВ-2609685342020 від 31.01.2020.

Таким чином, колегія суддів приходить до переконання, що апеляційна скарга жодним чином не спростовує викладених судом першої інстанції обставин справи та не впливає на законність прийнятих рішень.

Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАСУ України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі РуїзТорія проти Іспанії , параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.

У рішенні Петриченко проти України (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

Інші зазначені ОСОБА_1 в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

Доводи апеляційної скарги, наведені на спростування висновків суду першої інстанції, не містять належного обґрунтування чи нових переконливих доводів, які б були безпідставно залишені без розгляду судом першої інстанції.

Порушень норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильного застосування норм матеріального права поза межами вимог апелянта та доводів, викладених у апеляційній скарзі, у ході апеляційного розгляду справи встановлено не було.

З огляду на викладене суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив фактичні обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.

Керуючись ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325,328, 329 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Замінити відповідача Відділ Держгеокадастру у Косівському районі Івано-Франківської області на його правонаступника Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області.

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року, постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2016 року, ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2019 року з питань встановлення судового контролю у справі № 347/2078/15 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Р. П. Сеник судді І. М. Обрізко Т. І. Шинкар Повне судове рішення складено 01.09.2021 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.08.2021
Оприлюднено02.09.2021
Номер документу99311056
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —347/2078/15

Ухвала від 04.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 31.08.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 30.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 30.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 30.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Постанова від 01.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 01.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні