Рішення
від 03.09.2021 по справі 480/4146/21
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 вересня 2021 року Справа № 480/4146/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гелети С.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін у приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернувся з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (далі по тексту - відповідач), в якій просить визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, викладену у наказі №18-5083/16-21-СГ від 05.05.2021, у наданні дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2,0 га. за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Беївської сільської ради Липоводолинського району Сумської області та зобов`язати відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Наказом від 02.12.2020 №18-35636/16-20-СГ відповідач відмовив у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. Не погодившись з такою відмовою позивач звернувся до суду. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 29.03.2021 по справі №480/732/21 позов задоволено частково, зобов`язано відповідача повторно розглянути заяву позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га. Однак, спірним наказом №18-5083/16-21-СГ від 05.05.2021 відповідач повторно відмовив позивачу у наданні такого дозволу, у зв`язку з тим, що бажана до відведення земельна ділянка була передана до земель комунальної власності Липоводолинської селищної ради. Позивач вважає таку відмову протиправною у зв`язку із чим звернулась до суду із даним позовом.

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області у відзиві на позовну заяву проти позову заперечує та зазначає, що наказом №18-5083/16-21-СГ від 05.05.2021 Головне управління відмовило позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, оскільки бажана до відведення земельна ділянка, на виконання Указу Президента України від 15 жовтня 2020 року № 449/2020 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин , Постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2020 року №1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин , та наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 №485 Про деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності , наказом Головного управління від 09.12.20 №24-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , була передана до земель комунальної власності Липоводолинської селищної ради Роменського району (Липоводолинського району) Сумської області. Тому підстави для надання дозволу на розроблення проекту землеустрою відсутні.

Також представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог у формі зобов`язання ГУ Держгеокадастру надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою, оскільки це є виключними повноваженнями ГУ Держгеокадастру і суд не може втручатись у здійснення державним органом своїх дискреційних повноважень.

Судом було відкрито провадження та справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Ухвалою суду від 04.06.2021 відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про залучення про залучення Липоводолинської селищної ради Роменського району (Липоводолинського району) Сумської області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що позивач звернувся до відповідача із заявою від 28.10.2020 (зареєстрована 02.11.2020 №С-3613/0/94-20) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Беївської сільської ради Липоводолинського району (а.с. 44).

Наказом від 02.12.2020 №18-35636/16-20-СГ (а.с. 12) відповідач відмовив позивачу в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. В обґрунтування зазначеної відмови відповідач вказав, що землі, за рахунок яких планується відведення земельної ділянки у власність, перебувають у користуванні на умовах оренди у сільськогосподарського товариства ТОВ "Беєве". З посиланням на ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України, зазначив, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Згідно Єдиного державного реєстру судових рішень, рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 29.03.2021 по справі №480/732/21 визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою" від 02.12.2020 № 18-35636/16-20-СГ та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 28.10.2020 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Беївської сільської ради Липоводолинського району Сумської області та прийняти рішення по даній заяві з урахуванням правової оцінки, наданої судом (https://reyestr.court.gov.ua/Review/95897412).

На виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 29.03.2021 по справі №480/732/21, відповідач повторно розглянув заяву позивача та спірним наказом №18-5083/16-21-СГ від 05.05.2021 відмовив позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. В обґрунтування зазначеної відмови відповідач вказав, що бажана до відведення земельна ділянка, на виконання Указу Президента України, від 15.10.2020 №449/2020 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин , постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2020 року №1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин та наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2020 №485 Про деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності , наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 09.12.2020 №24-ОТГ була передана до земель комунальної власності Липоводолинської селищної ради. Головне управління здійснює повноваження щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах області відповідно до частини четвертої статті 122 Земельного кодексу України та Положення про Головне управління.

Не погоджуючись із винесеним наказом №18-5083/16-21-СГ від 05.05.2021 та підставами зазначеними в ньому, позивач звернулась до суду із даним позовом.

Вирішуючи спір по суті позовних вимог, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Особливості безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність врегульовані статтею 118 Земельного кодексу України.

Так, частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, які зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Згідно з ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно частин першої та другої статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Виходячи з аналізу положень частин п`ятої-десятої статті 79-1 Земельного кодексу України можна дійти висновку, що підставою для формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка, яка планується для надання у власність позивачу для ведення селянського господарства, складає частину раніше сформованої ділянки кадастровий номер 5923280800:02:002:064 площею 4,6833 га .

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 09.12.2021 №24-ОТГ передано Липоводолинській селищній раді Роменського району (Липоводолинського району) Сумської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3389,8428 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Липоводолинської об`єднаної територіальної громади Роменського району (Липоводолинського району) Сумської області.

Згідно акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 09.12.2020, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області відповідно до наказу від 09.12.2021 №24-ОТГ, передало із державної власності, а Липоводолинська селищна рада Роменського району (Липоводолинського району) Сумської області прийняла у комунальну власність Липоводолинської об`єднаної територіальної громади Роменського району (Липоводолинського району) Сумської області земельні ділянки згідно з додатком, зокрема, земельну ділянку кадастровий номер 5923280800:02:002:064 площею 4,6833 га, в межах якої позивач мав намір отримати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність..

Разом із тим, відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові, який надано відповідачем, форма власності земельної ділянки є державна, власником земельної ділянки за кадастровим номером 5925087800:00:001:0240 є Липоводолинська райдержадміністрація (а.с. 46).

Таким чином, на час прийняття наказу №18-5083/16-21-СГ від 05.05.2021, спірну земельну ділянку не передано в комунальну власність Липоводолинській селищній раді Роменського району (Липоводолинського району) Сумської області, докази відсутні, а тому відповідач не правомірно відмовив позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Враховуючи викладене вище, суд задовольняє позовні вимоги в частині скасування спірного наказу ГУ Держгеокадастру про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення.

Щодо вимоги позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, то судом враховується та обставина, що з 27.05.2021 набрав чинності Закон України №1423-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» , а тому органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Таким чином суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні позовних вимог щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, оскільки на даний час у відповідача взагалі відсутні повноваження на розпорядження спірною земельною ділянкою.

Разом із тим, спірний наказ прийнятий відповідачем до набрання чинності Законом України від 28.04.2021 №1423-IX, та не був підставою під час розгляду заяви позивача, а тому, з урахуванням ч. 2 ст. 9 КАС України, суд вважає необхідним вийти за межі позовних вимог та зобов`язати ГУ Держгеокадастру повторно розглянути заяву позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення.

Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, відповідно до ст. 139 КАС України, суд вважає за необхідне відшкодувати позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача суму судового збору в розмірі 908,00 грн., сплачену позивачем при зверненні до суду.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, викладену у наказі №18-5083/16-21-СГ від 05.05.2021, у наданні дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2,0 га. за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Беївської сільської ради Липоводолинського району Сумської області та зобов`язати відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою - задольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області №18-5083/16-21-СГ від 05.05.2021 про відмову в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Беївської сільської ради Липоводолинського району Сумської області.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Сумській області (40000, м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, 25, код ЄДРПОУ 39765885) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ,і.к. НОМЕР_1 ) від 28.10.2020 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Беївської сільської ради Липоводолинського району Сумської області.

У задоволенні інших вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (40000, м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, 25, код ЄДРПОУ 39765885) на ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ,і.к. НОМЕР_1 ) суму судового збору в розмірі 908,00 грн.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 03.09.2021.

Суддя С.М. Гелета

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2021
Оприлюднено05.09.2021
Номер документу99358820
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/4146/21

Рішення від 03.09.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 04.06.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 21.05.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні