Рішення
від 06.09.2021 по справі 200/7507/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 вересня 2021 р. Справа№200/7507/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А., розглянувши в порядку спрощеного (письмового) провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області, Донецького обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області, в якому просив суд:

визнати протиправною бездіяльність щодо нарахування і виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком,

зобов`язати нарахувати і виплатити недоотриману грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що він є особою з інвалідністю 3 групи та має право на пільги, що встановлені законодавством України для ветеранів війни - осіб з інвалідністю внаслідок війни, до яких відноситься виплата разової грошової допомоги до 05 травня в розмірі семи мінімальних пенсій за віком, але всупереч висновкам, викладених у Рішенні Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року №3-р/2020, відповідач протиправно виплатив таку допомогу у неповному розмірі, а саме в розмірі 3391,00 грн. з необхідних 12383,00 грн.

Ухвалою від 22 червня 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) учасників.

Ухвалою від 06 вересня 2021 року відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про залучення у якості співвідповідача у справі Міністерство соціальної політики України.

Відповідач - Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області, надав відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що у 2021 році розміри разової грошової допомоги до 5 травня виплачені відповідно до приписів Постанови Кабінету Міністрів України Деякі питання виплати у 2021 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань від 08.04.2021 року №325.

Рішенням Департаменту від 07.07.2021 року позивачу здійснено нарахування недоплаченої суми разової допомоги до 5 травня у сумі 8992,00 грн. та направлено заявку на здійснення відповідного фінансування до Донецької обласної держадміністрації.

Отже відповідач під час спірних правовідносин діяв у спосіб та у межах, визначених чинним законодавством. При цьому відповідач зазначив, що в межах своїх повноважень здійснює лише виплату спірної допомоги в межах перерахованих асигнувань.

Відповідач - Донецький обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат надав відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що не є установою яка здійснює нарахування та виплату разової грошової допомоги до 5 травня.

З`ясовуючи обставини справи, судом встановлено таке.

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , має статус особи з інвалідністю 3 групи відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 та має право на пільги встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни.

На подану заяву ОСОБА_1 , відповідач листом від 21.05.2021 року повідомив позивача про виплату допомоги до 5 травня в розмірі 3906,00 грн. на підставі Постанови КМУ 08.04.2021 року №325 в межах бюджетних призначень, встановлених Законом про Державний бюджет України.

Рішенням відповідача №02.3.18-3018 від 07.07.2021 року ОСОБА_1 нарахована недоотримана частина грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в сумі 8992,00 грн.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам з урахуванням встановлених обставин справи, суд зазначає про таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписами пункту 6 частини 1 статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 13 Закону України № 3551-ХІІ (в редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25 грудня 1998 року № 367-XIV) щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах: інвалідам I групи - десять мінімальних пенсій за віком; II групи - вісім мінімальних пенсій за віком; III групи - сім мінімальних пенсій за віком.

Пунктом 20 Розділу ІІ Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік згадану вище норму права викладено в такій редакції: Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України .

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10рп/2008 визнано такими, що не відповідають Конституції України, зокрема, положення підпункту б підпункту 3 пункту 20 розділу II Внесення змін до деяких законодавчих актів України Закону № 107-VI.

З цього випливає, що у 2021 році діяла стаття 13 Закону № 3551-XII у редакції Закону № 367-XIV, яка передбачала розмір допомоги до 5 травня для осіб з інвалідністю третьої групи - сім мінімальних пенсій за віком.

Одночасно правовідносини щодо нарахування, виплати та розмірів одноразової грошової допомоги до 5 травня з 01 січня 2015 року було врегульовано пунктом 26 розділу VI Бюджетного кодексу України.

Відповідно до пункту 26 розділу VI Бюджетного кодексу України норми і положення […] статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту […] застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Проте рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 року у справі 1-247/2018(3393/18) визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окремого положення пункту 26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування,

Статті 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту діяли та мали застосовуватись у редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998 року № 367-XIV.

Частиною 2 статті 152 Конституції України встановлено, що закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Отже, з 27.02.2020 року разова грошова допомога до 5 травня підлягає нарахуванню і виплаті органом, уповноваженим здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня (Управління соціального захисту населення за місцем проживання особи та/або Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат) у розмірі, визначеному статтею 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту у редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998 року № 367-XIV, яка передбачала допомогу до 5 травня особам з інвалідністю третьої групи у розмірі семи мінімальних пенсій за віком.

Таким чином, з 27.02.2020 року визнано право на соціальне забезпечення у порядку, передбаченому редакцією Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998 №367-ХІV.

Окрім того, відмова у виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі, визначеному Законом № 3551-XII, порушує гарантоване статтею 1 Першого протоколу до Конвенції право мирно володіти своїм майном. Доки відповідне положення цього Закону є чинним, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в такій виплаті. Тобто органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань (рішення ЄСПЛ від 08 листопада 2005 року у справі Кечко проти України ).

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у зразковій адміністративній справі №440/2722/20-а від 29 вересня 2020 року.

Відповідно до частини 3 статті 291 КАС України при ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.

Згідно з частиною 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Також Верховний Суд зазначив, що органами, уповноваженими здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня, є Управління соціального захисту населення за місцем проживання позивача та Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.

Враховуючи наведене, судом встановлено право позивача на отримання разової грошової допомоги до 5 травня як особи з інвалідністю 3 групи, виходячи з розміру семи мінімальних пенсій за віком, відповідно до частини 4 статті 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998 року № 367-XIV.

Щодо визначення розміру щорічної виплати, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 28 Закону № 1058-ІV мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Відповідно до статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2021 рік , установлено у 2021 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для осіб, які втратили працездатність: осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 1769 гривень, з 1 липня - 1854 гривні, з 1 грудня - 1934 гривні.

Отже, загальний розмір допомоги до 5 травня за 2021 рік, яку позивач має право отримати як особа з інвалідністю 3 групи, становить 12383,00 грн. (1769 грн. х 7).

При цьому суд зазначає, що відповідачем фактично нарахована позивачу недоотримана частина грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, проте її безпосередню виплату відповідач здійснив в розмірі 3391 грн., що не заперечується сторонами.

В матеріалах справи відсутні докази перерахування позивачу доплати в сумі 8992,00 грн.

При розгляді цієї справи судом встановлений факт протиправних дій Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області, який знаходиться у безпосередньому причинному зв`язку з негативними наслідками для позивача, пов`язаними з неотриманням останнім належних йому сум грошової допомоги. Крім того, судом встановлено, що вказана бездіяльність суперечить встановленим функціональним обов`язкам відповідача-1 та не відповідає спеціальним нормативним актам, які регулюють його діяльність.

Отже, позовні вимоги до Донецького обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат не знайшли свого підтвердження матеріалами справи.

Доводи відповідача про здійснення виплат в межах бюджетних асигнувань не приймаються судом до уваги, оскільки гарантовані законом виплати, пільги тощо не можуть бути поставлені в залежність від видатків бюджету та норми будь-яких підзаконних нормативно-правових актів, у тому числі і постанов Кабінету Міністрів України, на які посилається відповідач, не можуть змінювати приписів спеціального Закону № 3551-XII.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, оскільки саме Департаментом соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області, а не Донецьким обласним центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, протиправно виплачено позивачу щорічну разову грошову допомогу в 2021 році в іншому розмірі, ніж, передбаченому частиною четвертою статті 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .

Оскільки позивача звільнено від сплати судового збору на підставі пункту 10 частини 1 статті 5 Закону України Про судовий збір , як особа, віднесена до 1 категорій постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.

Керуючись статтями 2, 241-246, 295-297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області (87555, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Миру, 70, код ЄДРПОУ 41336065), Донецького обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (84025, Донецька область, м. Дружківка, вул. Тверська, 6, код ЄДРПОУ 02770038) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області щодо невиплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком, відповідно до частини 4 статті 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998 №367-ХІV.

Зобов`язати Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) недоотриману грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік відповідно до частини 4 статті 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998 №367-ХІV у розмірі 8992 (вісім тисяч дев`ятсот дев`яносто дві) грн.

В частині визнання протиправною бездіяльності Донецького обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат та Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради Донецької області щодо не нарахування щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком - відмовити.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 06 вересня 2021 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Г.А. Чекменьов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.09.2021
Оприлюднено09.09.2021
Номер документу99449941
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/7507/21

Ухвала від 07.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 17.02.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Рішення від 06.09.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 22.06.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні