Постанова
від 19.05.2010 по справі 2а-1045-2010
КРАСНОГВАРДІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД

Справа № 2-А-1045/2010р.

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 травня 2010 року смт. Красн огвардійське

Суддя Красногвардійськ ого районного суду Автономно ї Республіки Крим Прос курня С.М.,

розглянувши у порядку пись мового провадження адмініст ративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсі йного фонду України в Красногвард ійському районі АР Крим про з обов' язання нарахувати та в иплатити пенсію з урахуванн ям підвищення на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком я к дитині війни,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 у листопаді 2009 року звернувся до суду з вище зазначеним позовом, мотивуюч и вимоги тим, що має статус дит ини війни та відповідно до За кону України “Про соціальний захист дітей війни” від 18.11.2004р. , має право на пільги, зокрема, на отримання підвищення до п енсії у розмірі 30 відсотків мі німальної пенсії за віком, як у відповідач йому недоплачує . Просив зобов' язати Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Красногвардійському рай оні АР Крим (далі - УПФУ) приз начити та сплатити йому пенс ію з урахуванням підвищення за період з 01.01.06 по теперішній ч ас, а в подальшому довічно.

У судове засідання особи , які беруть участь у справі, н е з'явились, про дату, час та м ісце судового засідання були повідомлені, від сторін наді йшли письмові заяви про розг ляд справи в порядку письмов ого провадження за їх відсут ності.

Позивач наполягав на зад оволенні позовних вимог.

Відповідач позовні вимог и не визнав, просив у позові ОСОБА_1 відмовити, також зас тосувати строк позовної давн ості.

Відповідно до положень ч .3 ст.122 КАС України якщо особи, я кі беруть участь у справі, з аявили клопотання про розгля д справи за їх відсутності, су довий розгляд справи здійсню ється в порядку письмового п ровадження.

Перевіривши доводи позов ної заяви, дослідивши письмо ві докази, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню з на ступних підстав.

Відповідно до ст.11 ч.1 КАС Ук раїни розгляд і вирішення сп рав в адміністративних судах здійснюються на засадах зма гальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх док азів і у доведенні перед судо м їх переконливості.

Згідно зі ст.71 ч.1 КАС України кожна сторона повинна довес ти ті обставини, на яких ґрунт уються її вимоги та заперече ння, крім випадків, встановле них статтею 72 цього Кодексу.

Судом встановлено, що по зивач ОСОБА_1 є громадянин ом України, народився у ІНФ ОРМАЦІЯ_1, має статус дитини війни відповідно до ст.1 Закон у України “Про соціальний за хист дітей війни”, згідно з як ою дитиною війни є особа, яка є громадянином України та які й на час закінчення Другої св ітової війни (02.09.1945) було менше 18 років, у зв'язку з чим м ає право на всі пільги та соці альні гарантії, передбачені цим Законом, у тому числі прав о на підвищення на 30 % мінімаль ної пенсії за віком, що передб ачено статтею 6 зазначеного З акону.

Як зазначив ОСОБА_1 у с воїй позовній заяві, відпові дно до діючого законодавства України, Законів України про державний бюджет на відпові дний рік відповідачем йому п овинно бути виплачено підвищ ення до пенсії в розмірі 30 від сотків мінімальної пенсії за віком, однак ці вимоги закону не виконуються, підвищення д о пенсії у встановленому роз мірі не виплачується, чим пор ушуються його права. Просив з обов' язати УПФУ нарахувати та виплатити пенсію з урахув анням підвищення у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком , починаючи з 01.01.06 по теперішній час, а в подальшому довічно.

Правовідносини сторін ре гулюються статтями 1, 3, 6, 8, 19, 21, 22, 46, 56 , 58, 64, 68, 75, 92, 95, 96, 152 Конституції Україн и, Законом України “Про соціа льний захист дітей війни” № 219 5-IV від 18.11.2004р. (зі змінами та допов неннями), в редакції, що діяла в спірний період, Законом України “Про Державний бюдж ет України на 2006 рік” № 3235-ІV від 20.12.2005р., Законом Україн и “Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік” № 489-V в ід 19.12.2006р., Законом України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни” № 107-VІ від 28.12.2007р., З аконом України “Про Державни й бюджет України на 2009 рік” № 835-VІ від 26.12.2008р., Законом України «Про встановлення п рожиткового мінімуму та міні мальної заробітної плати» № 1646-VI від 20.10.2009р.

Відповідно до п.1.1 Розділу 1 Положення про головні управ ління Пенсійного фонду Украї ни в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвер дженого Постановою правлінн я Пенсійного фонду України в ід 27.06.02, головні управління Пен сійного фонду України в АР Кр им, областях, містах Києві та С евастополі утворюють систем у органів Пенсійного фонду У країни, який є центральним ор ганом виконавчої влади.

Отже, Управління Пенсійн ого фонду України в Красногв ардійському районі у відносинах з фізичними т а юридичними особами під час реалізації своїх завдань та функцій, встановлених закон одавством України, є органом виконавчої влади та суб'єкто м владних повноважень в розу мінні статті 3 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни, тобто дана справа є спра вою адміністративної юрисди кції.

Відповідно до ст. 6 Закону України “Про соціальний захи ст дітей війни” № 2195-IV від 18.11.2004р. д ітям війни пенсії або щоміся чне довічне грошове утриманн я чи державна соціальна допо мога, що виплачується заміст ь пенсії, підвищується на 30 ві дсотків мінімальної пенсії з а віком.

Пунктом 17 статті 77 Закону У країни “Про Державний бюджет України на 2006 рік” було зупинено на 2006 дію статті 6 Закону України “Про соціаль ний захист дітей війни”.

Однак Законом України ві д 19 січня 2006 року № 3367-ІV „Про внес ення змін до Закону України „ Про Державний бюджет України на 2006 рік” п.17 ст.77 виключено та с т.110 (викладеною цим Законом у н овій редакції) установлено, щ о пільги дітям війни, передба чені абзацом сьомим статті 5 З акону України „Про соціальни й захист дітей війни”, запров аджуються з 1 січня 2006 року, а ст аттею 6 - у 2006 році поетапно, за результатами виконання бюдж ету у першому півріччі, у поря дку, визначеному Кабінетом М іністрів України за погоджен ням із Комітетом Верховної Р ади України з питань бюджету .

Цей Закон був опублік ований 22 березня 2006 року і набр ав чинності 2 к вітня 2006 року.

Тобто з 2 квітня 2006 року ста ття 6 Закону України “Про соці альний захист дітей війни” з нову почала діяти. Але підвищ ення пенсії або щомісячного довічного грошового утриман ня чи державної соціальної д опомоги, що виплачується зам ість пенсії, на 30 відс отків мінімальної пенсії за віком, як визначив законодав ець, могло здійснюватись лиш е за певних умов, зокрема: поет апно, за результатами викона ння бюджету в першому півріч чі, у порядку, визначеному Каб інетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради Укр аїни з питань бюджету.

Кабінетом Міністрів Укра їни протягом 2006 року рішення н а виконання вимог статті 110 За кону України „Про Державний бюджет України на 2006 рік” не пр иймались.

Встановлені законодавс твом умови підвищення до пен сії або щомісячного довічног о грошового утримання чи дер жавної соціальної допомоги, що виплачується замість пенс ії, дітям війни у 2006 році не нас тали.

Законом України “Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к” від 19.12.2006р. № 489-V, зок рема, п.12 ст.71, було зупинено на 20 07 рік дію статті 6 Закону Украї ни “Про соціальний зах ист дітей війни” та статтею 111 установлено, що у 2007 році підви щення до пенсії або щомісячн ого довічного грошового утри мання чи державної соціально ї допомоги, яка виплачується замість пенсії, відповідно д о ст.6 Закону України „Про соціальній захист ді тей війни” виплачується особ ам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Зако ну України „Про статус ветер анів війни, гарантії їх соціа льного захисту”), у розмірі 50 в ідсотків від розміру надбавк и, встановленої для учасникі в війни. Однак Рішенням Конст итуційного Суду України від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007 (справа пр о соціальні гарантії громадя н) визнані неконституційними положення п.12 ст.71 Закону Украї ни „Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік” щодо зупинення дії на 2007 рік ст. 6 Закону Україн и „Про соціальний захист діт ей війни”.

Таким чином, із 1 січня по 9 л ипня 2007 року до спірних правов ідносин застосуванню підляг али приписи ст.111 Закону Украї ни від 19.12.2006р. № 489-V “Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік” як такі, що прийняті пізні ше в часі, у зв' язку з чи м мали пріоритет порівняно з і спеціальною нормою - стат тею 6 Закону України „Про соці альний захист дітей війни”.

Позовні вимоги про підви щення пенсії на 30 відсотків у період з 01 січня 2006 року по 09 лип ня 2007 року не є обґрунтованими і задоволенню не підлягають .

Після прийняття Конститу ційним Судом України вказано го рішення знову почали діят и положення ст. 6 Закону Україн и „Про соціальний захист діт ей війни”, тобто з часу прийня ття цього рішення - з 09.07.07р. від новлено право на підвищення пенсії на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.

Рішення Конституційного Суду України у справі № 6-рп/2007 б уло прийняте 09 липня 200 7 року, опубліковано у „Вісник у Конституційного Суду Украї ни” за 2007р. № 4 та в інших оф іційних видання України (Офі ційному віснику України № 52 від 27.09.07). Відтак, з цього моменту позивач повине н був дізнатися про порушенн я свого права.

Законом України від 28.12.2007р. № 107-VІ “Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” внесено змін и до Закону України „Про соці альний захист дітей війни” т а статтю 6 цього Закону виклад ено в такій редакції: „Дітям в ійни (крім тих, на яких поширює ться дія Закону України „Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту”) до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, виплачуєт ься підвищення у розмірі наб авки, встановленої для учасн иків війни. Ветеранам війни, я кі мають право на отримання п ідвищення до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, що виплачує ться замість пенсії, відпові дно до цього Закону та Закону України „Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціаль ного захисту” таке підвищенн я провадиться за їх вибором з гідно з одним із законів”. Заз начені зміни набрали чинност і з 1 січня 2008 року.

Згідно з Рішенням Консти туційного Суду України від 22.0 5.08 № 10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державн ий бюджет України) зміни щодо розміру пенсії дітям війни в изнано такими, що не відповід ають Конституції України (є неконституційними).

Таким чином, з 1 січня по 22 т равня 2008 року застосуванню до спірних правовідносин підля гали приписи Закону України “Про Державний бюджет Україн и на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України”.

Ураховуючи положення Кон ституції України щодо дії но рмативно-правових актів у ча сі, положення ст. 6 Закону Укра їни „Про соціальний захист д ітей війни” у редакції цього Закону від 18.11.2004 року № 2195-VІ, поно вили свою дію з 22 травня 2008 року .

Отже, з цієї дати особи зі статусом дітей війни мають п раво на підвищення пенсії на 30 відсотків мінімальної пенс ії за віком або щомісячного г рошового довічного утриманн я чи державної соціальної до помоги, що виплачується замі сть пенсії.

Згідно з ч.1 ст.17 Закону Укра їни “Про виконання рішення т а застосування практики Євро пейського Суду з прав людини ” суди України застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і осно воположних свобод (далі - Ко нвенція) та Протоколи до неї і практику Європейського Суду як джерело права.

Розглядаючи борги у сенс і поняття “власності”, яке мі ститься у ч.1 ст.1 Протоколу № 1 д о Конвенції і не обмежено лиш е власністю на фізичні речі т а не залежить від формальної класифікації у національном у законодавстві, борги, що ста новлять майно, можуть також р озглядатись як “майнові прав а” і, таким чином, як власність .

Тому, при розгляді справи “Кечко проти України” Європ ейський Суд з прав людини зау важив, що в межах свободи дій д ержави визначати, які надбав ки виплачувати своїм робітни кам з державного бюджету. Дер жава може вводити, призупиня ти чи закінчити виплату таки х надбавок вносячи відповідн і зміни до законодавства.

Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплат у певних надбавок і дотриман о всі вимоги, необхідні для ць ого, органи державної влади н е можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповід ні положення є чинними (п.23 ріш ення).

Європейський Суд не прий няв до уваги аргумент Уряду У країни щодо бюджетних асигну вань, оскільки органи держав ної влади не можуть посилати ся на відсутність коштів як н а причину невиконання своїх зобов' язань.

Відповідно до ст.7 Закону У країни “Про соціальний захис т дітей війни” фінансове заб езпечення фінансових соціал ьних гарантій здійснюється з а рахунок Державного бюджету України, а не за рахунок бюдже ту Пенсійного фонду України. За умови відсутності у держа вному бюджеті коштів на випл ату щомісячних надбавок дітя м війни це створює ситуацію п равової невизначеності стос овно джерела коштів, з яких ма є виплачуватися зазначена на дбавка. Однак, в той же час, це н е може бути підставою для пор ушення прав громадян на соці альний захист, в тому числі й н а отримання соціальної допом оги, яка прямо передбачена за коном.

Реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюд жетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на ч ас виникнення спірних правов ідносин нормативно-правових актів національного законод авства, не може бути поставле на у залежність від бюджетни х асигнувань, тобто посиланн я органів державної влади на відсутність коштів як на при чину невиконання своїх зобов ' язань судом не приймається до уваги.

Враховуючи те, що позивач є дитиною війни, він наділен д ержавою певним правовим стат усом, який включає в себе його право на додаткові елементи соціального захисту, зокрем а, право на отримання державн ої соціальної допомоги.

Наділивши дітей війни за значеною соціальною гаранті єю, держава таким чином взяла на себе публічне зобов' яза ння забезпечити належний мат еріальний рівень осіб, які є д ітьми війни.

Закон України “Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування” розроблен ий відповідно до Конституції України та Основ законодавс тва України про загальнообов 'язкове державне соціальне с трахування, визначає принцип и, засади і механізми функціо нування системи загальнообо в'язкового державного пенсій ного страхування, призначенн я, перерахунку і виплати пенс ій, надання соціальних пільг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страх ових внесків роботадавців, б юджетних та інших джерел, пер едбачених цим Законом, а тако ж регулює порядок формування Накопичувального пенсійног о фонду та фінансування за ра хунок його коштів видатків н а оплату договорів страхуван ня довічних пенсій або однор азових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим ц им Законом.

Статтею 58 зазначеного Зак ону на Пенсійний фонд поклад ено керівництво та управлінн я солідарною системою, збір, а ккумуляція та облік страхови х внесків, призначення пенсі ї та підготовка документів д ля її виплати, забезпечення с воєчасного і в повному обсяз і фінансування та виплати пе нсій, допомоги на поховання, з дійснення контролю за цільов им використанням коштів Пенс ійного фонду, вирішення пита нь, пов'язаних з веденням облі ку пенсійних активів застрах ованих осіб на накопичувальн их пенсійних рахунках, здійс нення адміністративного упр авління Накопичувальним фон дом та інші функції, передбач ені Законом і статутом Пенсі йного фонду.

Відповідно до ст.58 Закону України “Про Державний бюдже т України на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України” розмір пр ожиткового мінімуму для осіб , які втратили працездатніст ь з 01.01.08 становив 470,00 грн., з 01.04.08 - 481 ,00 грн., з 01.07.08 - 482,00 грн., з 01.10.08 - 498,00 гр н.

Відповідно до ст.54 Закону України “Про державний бюдже т України на 2009 рік” про житковий мінімум на 2009 рік на о дну особу та для тих, хто відно ситься до основних соціальни х і демографічних груп насел ення встановлено в розмірах, що діяли у грудні 2008р.

Згідно зі ст.1 Закону Украї ни „Про встановлення прожитк ового мінімуму та мінімально ї заробітної плати” встановл ено прожитковий мінімум на о дну особу в роз рахунку на місяць для осіб, як і втратили працездатність: з 1 листопада 2009р. - 573 грн., з 1 с ічня 2010р. - 695 грн., з 1 квітня 2010р. - 706 грн.

З січня по травень 2008 року п озивачу до пенсії виплачувал ось підвищення в ро змірі надбавки, яка встановл ена для учасників війни відп овідно до Закону України від 28.12.2007р. № 107-VІ “Про Державни й бюджет України на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України”.

Позовні вимоги про випла ту підвищеної пенсії на 30 відс отків мінімальної пенсії за віком за період з 09.07.2007 по 31.12.2007рр. також є обґрунтованими, одна к позивач звернувся з адміні стративним позовом до суду л ише 24 листопада 2009р., тобто поза межами річного строку, встан овленого статтею 99 КАС Україн и.

Доказів поважності причи н пропуску строку звернення до суду за захистом своїх пра в позивач не надав.

Відповідач в наданому пи сьмовому клопотанні наполяг ав на застосуванні положень статей 99, 100 КАС України в части ні відмови в задоволенні поз ову у зв'язку з пропуском пози вачем строку звернення до су ду.

Відповідно до положень ст аттей 99, 100 КАС України, адмініс тративний позов може бути по дано в межах строку зверненн я до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звер нення до адміністративного с уду за захистом прав, свобод т а інтересів особи встановлює ться річний строк, який якщо н е встановлено інше, обчислює ться з дня, коли особа дізнала сь або повинна була дізнатис я про порушення своїх прав, св обод чи інтересів. Пропущенн я строку звернення до адміні стративного суду є підставою для відмови у задоволенні ад міністративного позову за ум ови, якщо на цьому наполягає о дна із сторін.

Так, строк звернення до с уду про нарахування та випла ту пенсії з урахуванням підв ищення у розмірі 30 відсотків м інімальної пенсії за віком з а період з 22.05.08р. по 24.11.08р. позивач ем пропущений, оскільки ОСО БА_1 з позовом до суду зверн увся поза межами річного стр оку, встановленого статтею 99 К АС України.

У межах заявлених позовн их вимог ОСОБА_1 з 24 листопа да 2008 року має право на підвище ння на 30 відсотків мінімально ї пенсії за віком.

Таким чином, сума підвище ння пенсії дітям війни за пер іод з 24 листопада 2008р. по 19 травн я 2010р., яка підлягає виплаті поз ивачу, складає 2123,80 грн. відпов ідно до наступного розрахунк у, в межах заявлених позовних вимог:

повинно бути нараховано за вказаний період 3185,70 грн., у т. ч.

з листопада по грудень 2008 р оку - 298,80 грн. (498 грн. х 30%);

з січня по жовтень 2009 року - 1494,00 грн. (498 грн. х 30%);

з листопада по грудень 2009 р оку - 343,80 грн. (573 грн. х 30%);

з січня по березень 2010 року - 625,50 грн. (695 грн. х 30%);

з квітня по травень 2010 р оку - 423,60 грн. (706 грн. х 30%).

Фактично за вказаний пер іод ОСОБА_1 відповідачем б уло виплачено 1061,90 грн. (1 0 відсотків прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність).

3185,70 грн. - 1061,90 грн. (99,6 + 498 + 114,6 + 208,5 + 141, 20) = 2123,80 грн.

Оцінюючи за своїм внутрі шнім переконанням, що ґрунту ється на безпосередньому, вс ебічному, повному та об' єкт ивному дослідженні, належніс ть, допустимість, достовірні сть кожного доказу окремо, а т акож і взаємний зв' язок док азів у їх сукупності, суд вваж ає, що позовні вимоги ОСОБА _1 підлягають частковому за доволенню.

Згідно з положеннями ста тей 21, 105, 162 КАС України адмініст ративний позов може містити вимоги щодо визнання незакон ними рішення, дії чи бездіяль ності відповідача, зобов' яз ання його вчинити певні дій, в ідшкодувати шкоду, заподіяну незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю.

Судом встановлено, що від повідачем порушено норми пра ва, які регулюють спірні прав овідносини, тому вважає за не обхідне зобов' язати УПФУ зд ійснити нарахування та випла ту належних сум згідно з зако ном.

Позовні вимоги у частині зобов'язання УПФУ у подальшо му призначати та сплачувати щомісячно з урахуванням підв ищення пенсію довічно задово ленню не підлягають, оскільк и відповідно до п.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинс тва України завданням адміні стративного судочинства є за хист прав, свобод та інтересі в фізичних осіб, прав та інтер есів юридичних осіб у сфері п ублічно-правових відносин ві д порушень з боку органів дер жавної влади, органів місцев ого самоврядування, їхніх по садових і службових осіб, інш их суб'єктів при здійсненні н ими владних управлінських фу нкцій на основі законодавств а.

Таким чином, законодавст вом передбачено захист прав та інтересів особи, які поруш ені, але не встановлення прав а на майбутнє.

Відповідно до положень ст .94 КАС України судові витрати у справі, від сплати яких пози вач, який є інвалідом 2 групи, з вільнений, слід віднести на р ахунок Державного бюджету Ук раїни.

Керуючись статтями 6 Зак ону України „Про соціальний захист дітей війни”, 11, 71, 86, 94, 122, 158, 160-163 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити част ково.

Зобов' язати Управління Пенсійного фонду України в К расногвардійському районі АР Крим здійснити перерахунок і провести випла ту пенсії ОСОБА_1 з 24 листопада 2008р. по 19 травня 2010р. в сумі 2123,80 грн. (Дві тисячі сто двадцять три грн. 80 коп .).

В іншій частині позовних ви мог відмовити.

Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Апеляційного суду АР Крим ч ерез Красногвардійський рай онний суд шляхом подачі в 10-де нний строк заяви про апеляці йне оскарження, і поданням пі сля цього протягом 20 днів апел яційної скарги або в порядку ч.5 ст.186 КАС України.

Суддя

СудКрасногвардійський районний суд
Дата ухвалення рішення19.05.2010
Оприлюднено02.03.2011
Номер документу9947926
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1045-2010

Ухвала від 25.10.2010

Адміністративне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

Руденко Вікторія Василівна

Постанова від 19.05.2010

Адміністративне

Красногвардійський районний суд

Проскурня Сергій Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні