ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 вересня 2021 року Справа № 923/643/21
Господарський суд Херсонської області у складі судді Литвинової В.В. за участю секретаря судового засідання Горголь О. М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Керівника Генічеської окружної прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі
позивача -1 - Генічеської міської ради
позивача - 2 - Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області
до Товариства з обмеженною відповідальністю "ІМСАТ"
про розірвання договору оренди землі та зобов"язання повернути земельні ділянки
за участю - прокурора Федоренко О. Б.;
представників:
позивача-1 - не прибув;
позивача-2 - не прибув;
відповідача - Ващук Я. В.
11 травня 2021 р. до суду надійшла позовна заява керівника Генічеської окружної прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Генічеської міської ради, Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМСАТ", в якій прокурор просить суд:
1. Розірвати договір оренди земельних ділянок рекреаційного призначення, розташованої на території с Стрілкове Генічеського району Херсонської загальною площею 8 га, укладений 17.05.2007 Генічеською районною державною адміністрацією (75500, вул.Центральна м.Генічеськ Херсонська область, код ЄДРПОУ 04060045) з Товариством з обмеженою відповідальністю ІМСАТ (75500, вул.Бірючанська, 31 А, кв.10 м.Генічеськ Херсонська область, код ЄДРПОУ 23728922);
2.Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю ІМСАТ (75500, вул.Бірючанська, 31 А, кв.10 м.Генічеськ Херсонська область, код ЄДРПОУ 23728922) повернути Генічеській міській раді (75500 вул.Міська, 8 м.Генічеськ Херсонська область, код ЄДРПОУ 35248359) земельні ділянки загальною площею 8 га, а саме: земельну ділянку № 1 площею 2,0000 га з кадастровим номером 6522185200:02:001:0172, розташовану за адресою вул.Берегова,3 Г с.Стрілкове Генічеського району Херсонської області, вартістю 8 166 211 (вісім мільйонів сто шістдесят шість тисяч двісті одинадцять) грн., земельну ділянку № 2 площею 3,0000 га з кадастровим номером - 6522185200:02:001:0175, розташовану за адресою: вул.Берегова,З Д с.Стрілкове Генічеського району Херсонської області, вартістю 12 249 317 (дванадцять мільйонів двісті сорок дев`ять тисяч триста сімнадцять) грн., земельну ділянку № 3 площею 3,0000 га з кадастровим номером - 6522185200:02:001:0174, розташовану за адресою: вул.Берегова,3 Є с.Стрілкове Генічеського району Херсонської області, вартістю 12 249 317 (дванадцять мільйонів двісті сорок дев`ять тисяч триста сімнадцять) грн.
Ухвалою суду від 12.05.2021 за вказаним позовом відкрито провадження у справі, постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.
17 серпня 2021 р. суд протокольною ухвалою закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 08.09.2021 р.
Прокурор наполягає на задоволенні позовних вимог з підстав, визначених у позові. Генічеська міська рада (позивач-1) належним чином повідомлена про час та дату судового засідання, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.80); в судове засідання не прибула, причини неявки не повідомила.
Генічеська районна державна адміністрація Херсонської області (позивач-2) в судове засідання не прибула, 19.08.2021 р. надіслала Клопотання про розгляд справи без участі представника (а.с.211).
Відповідач проти позову заперечує. У відзиві стверджує про відсутність порушених прав чи інтересів Генічеської міської ради та Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області, звертає увагу суду на порушення керівником прокуратури норм щодо представництва прокурором інтересів держави.
Дослідивши матеріали справи та надані докази, заслухавши представників сторін, які прибули в судове засідання, суд
в с т а н о в и в:
Генічеською окружною прокуратурою під час вирішення питання щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у сфері земельних відносин встановлені порушення вимог Цивільного кодексу України та вимог Земельного кодексу України під час використання ТОВ ІМСАТ на умовах оренди розташованих на території села Стрілкове Генічеського району земельних ділянок загальною площею 8 га, що стало підставою для ініціювання прокурором питання про повернення земельних ділянок в судовому порядку.
Матеріалами справи підтверджується, що Генічеською районною державною адміністрацією та TOB ІМСАТ 17.05.2007 укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 10,0 га із земель запасу рекреаційного призначення, розташованої за межами населеного пункту в селі Стрілкове на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області для розміщення реабілітаційно-оздоровчого комплексу та об`єктів його інфраструктури (далі - договір). Договір зареєстрований у Генічеському реєстраційному окрузі Херсонська регіональна філія ДП Центру ДЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 18.05.2007 за № 4АА 002179-040772000006.
24.11.2014 між Херсонською ОДА та ТОВ ІМСАТ укладено додаткову угоду № 1 про внесення змін до договору оренди землі від 17.05.2007, якою пункт 2 договору викладено в наступній редакції: в оренду передається земельна ділянка загальною площею 10 га, у тому числі: земельна ділянка № 1 - площею 2,0000 га (кадастровий номер 6522185200:02:001:0172); земельна ділянка № 2 - площею 3,0000 га (кадастровий номер 6522185200:02:001:0175); земельна ділянка № 3 - площею 3,0000 (кадастровий номер - 6522185200:02:001:0174), земельна ділянка № 4 - площею 2,00 га (кадастровий номер 6522185200:02:001:0173). Вказану угоду зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.02.2015 державним реєстратором реєстраційної служби Генічеського районного управління юстиції Херсонської і області.
Рішенням Генічеської районної ради від 27.01.2017 затверджено нові межі адміністративно-територіальної одиниці села Стрілкове Генічеського району, внаслідок чого земельна ділянка, передана у користування ТОВ ІМСАТ , увійшла в нові межі села Стрілкове.
21.08.2020 між Стрілківською сільською радою та ТОВ ІМСАТ укладено Доповнення до договору оренди землі від 17.05.2007, відповідно до якого внесено наступні зміни:
Пункт 2 викладено в наступній редакції: В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 8,0000 га, а саме земельна ділянка № 1 площею 2,0000 га з кадастровим номером 6522185200:02:001:0172 по вул.Берегова,3 Г ; земельна ділянка № 2 площею 3,0000 га з кадастровим номером - 622185200:02:001:0175 по вул.Берегова,3 Д ; земельна ділянка № 3 площею 3,0000 га з кадастровим номером - 6522185200:02:001:0174 по вул.Берегова,3 Є .
Вищевказаним Доповненням до договору розділ Орендна плата викладено в новій редакції, пунктом 11 якої передбачено, що орендна плата вноситься у строки, встановлені Податковим кодексом України.
Згідно приписів ст..288 Податкового кодексу України - розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем і орендарем.
Статтею 93 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідне орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно зі статтею 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За приписами статті 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно із ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Положеннями ст. 287 Податкового кодексу України передбачено, що власник землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно листів Головного управління ДПС у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі від 14.12.2020 (а.с.42) та від 24.03.2021 (а.с.43) станом на 23.03.2021 за даними інтегрованої картки платника ТОВ ІМСАТ , відкритої в Генічеській ДПІ ГУ ДПС у Херсонській області, АР Крим та м.Севастополі за кодом платежу 18010600 стаття 21 орендна плата з юридичних осіб , обліковується податковий борг у сумі 86 748,41 грн., який виник 02.03.2020. Останній платіж здійснено платником 12.11.2020 у сумі 340,00 грн.
На думку прокурора, відповідачем порушуються умови договору оренди земельної ділянки в частині щомісячної та у повному обсязі сплати орендної плати, що є підставою для розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки.
Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Крім того, статтею 610 ЦК України визначено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
При цьому, положеннями статті 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору, сплата неустойки, відшкодування збитків та моральної шкоди.
Частиною першою статті 188 ГК України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Відповідно до частини 2 статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Відповідно до пункту д статті 141 ЗК України підставою припинення права користування земельною ділянкою, є систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Враховуючи викладене, а також умови Доповнення до договору оренди землі від 21.08.2020 р., приписи Податкового кодексу України, - суд дійшов висновку про безпідставність та необгрунтованість вимог прокурора, оскільки відповідними доказами не доведено порушення відповідачем умов договору щодо несвоєчасної сплати орендної плати. За таких обставин, позовні вимоги про розірвання договору та зобов`язання повернути земельну ділянку задоволенню не підлягають.
Щодо заперечень відповідача, викладених у відзиві, суд зазначає наступне.
Згідно Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 726-р, відповідно до абзацу першого пункту 71 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Херсонської області.
Пунктом 61 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням зокрема таких положень:
1) у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до Території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади);
4) сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту;
5) якщо територія розформованої територіальної громади включена до територій кількох сформованих територіальних громад, кожна з цих громад стає правонаступником належних розформованій територіальній громаді:
- нерухомого майна, у тому числі земельних ділянок, розташованих на території сформованої територіальної громади;
- речей, призначених для обслуговування відповідних об`єктів нерухомого майна і пов`язаних з цим майном спільним призначенням (у тому числі у зв`язку із здійсненням відповідних повноважень або наданням послуг). Належність речей, призначених для обслуговування кожного об`єкта нерухомого майна і пов`язаних з цим майном спільним призначенням, визначається на підставі останньої суцільної інвентаризації;
- прав засновника (учасника) юридичної особи, заснованої розформованою територіальною громадою (у тому числі в особі відповідної сільської, селищної, міської ради), якщо місцезнаходженням такої юридичної особи є населений пункт, включений до території відповідної сформованої територіальної громади;
8) не пізніше завершення другої сесії новообраної ради у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами та розміщених поза адміністративним центром сформованої територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі сформованої територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні сільські, селищні, міські ради припиняються як юридичні особи з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом;
9) юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою;
10)з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету починається реорганізація відповідних юридичних осіб - виконавчих комітетів рад, що припиняються, шляхом їх приєднання до юридичної особи - виконавчого комітету новообраної ради. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад припиняються у порядку, визначеному цим пунктом;
11) юридична особа - виконавчий комітет новообраної ради є правонаступником прав та обов`язків юридичних осіб - виконавчих комітетів рад, що припиняються, з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету;
Матеріалами справи підтверджується, що Рішенням II сесії VIII скликання
Генічеської міської ради № 54 від 16.12.2020р. почато реорганізацію Стрілківської сільської ради шляхом приєднання до Генічеської міської ради. Згідно даних Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - державна реєстрація припинення юридичної особи - Стрілківської сільради - 25.05.2021 р.
До матеріалів справи прокурором не надано відповідних доказів того, що Генічеською міською радою прийнято майно, активи та зобов`язання Стрілківської сільської ради.
Враховуючи викладене, суд погоджується з думкою відповідача, щодо відсутності порушених прав та інтересів Генічеської міської ради та Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області.
Судом відхиляються посилання відповідача на те, що юридичної особи - Генічеська міська рада не існує, а існує Генічеська міська рада Генічеського району Херсонської області, оскільки вищевказані посилання спростовуються даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Європейський суд з прав людини у рішенні по справі «Серявін та інші проти України» , № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10.02.2010 вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча, пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України).
На підставі вищевикладених норм права, керуючись ст.ст. 232, 233, 236, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ухвалив:
1. Відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України).
Повний текст рішення складено 10.09.2021 р.
Суддя В.В.Литвинова
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2021 |
Оприлюднено | 13.09.2021 |
Номер документу | 99510363 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні