ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" вересня 2021 р.м. ХарківСправа № 922/1811/21
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Суслової В.В.
при секретарі судового засідання Гуртова І.М.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ескаль" (61017, м. Харків, вул. Пащенківська, 11) про стягнення коштів за участю представників:
позивача - Пантелей В.В., посвідчення №1799 дійсне до 31 грудня 2025 року, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (самопредставництво);
відповідача - Скриннік І.А., ордер №1065777 від 01.09.2021 року; свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №1706 від 13.03.2009 року;
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "ЕСКАЛЬ", в якому просить:
- Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕСКАЛЬ" (вул. Пащенківська, 11, м. Харків, 61017, код ЄДРПОУ 35247596) на користь Харківської міської ради (м-н Конституції, 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243; за реквізитами: код класифікації доходів бюджету: 24062200, рахунок (IBAN) UA698999980314090611000020649; код отримувача: 37874947; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); отримувач: ГУК Харків обл/МТГ Харків) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 419014,00 грн. за використання земельної ділянки комунальної власності м. Харкова з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019 по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові у період з 01.01.2020 по 31.03.2021;
- Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕСКАЛЬ" (вул. Пащенківська, 11, м. Харків, 61017, код ЄДРПОУ 35247596) на користь Харківської міської ради (м-н Конституції, 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243) за реквізитами: отримувач : Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: UA518201720344240012000032986; Банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ, код ЄДРПОУ 04059243) витрати зі сплати судового збору у сумі 6285,21 грн.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 17.05.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/1811/21. Постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження з повідомленням сторін. Призначено підготовче засідання на "08" червня 2021 р. о 14:00 год.
02.06.2021 відповідачем до канцелярії суду подано відзив на позовну заяву за вх. № 12953, який долучено судом до матеріалів справи.
03.06.2021 позивачем до канцелярії суду подані письмові пояснення за вх. № 12994, в яких Харківська міська рада вказує, що при оформленні позовної заяви було допущено технічну помилку у п. 2 прохальної частини та зазначено стягнення з ТОВ "ЕСКАЛЬ" суми 419014,00 грн. за період з 01.01.2021 по 31.03.2021, який є невірним. Зважаючи на вказане, позивач просить прийняти до розгляду та врахувати пояснення під час розгляду справи, а також вважати вірним період стягнення з ТОВ "ЕСКАЛЬ" безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки комунальної власності м. Харкова з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019 по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові з 01.04.2020 по 31.03.2021.
Пояснення позивача прийняті судом до розгляду та долучені до матеріалів справи.
08.06.2021 позивачем до канцелярії суду подано відповідь на відзив за вх. № 13439, яка долучена до матеріалів справи.
В підготовчому засіданні 08.06.2021 на підставі п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 06.07.2021 року о 14:00 год.
16.06.2021 відповідачем до канцелярії суду подані заперечення за вх. № 14332, які долучено до матеріалів справи.
В судовому засіданні 06.07.2021 на підставі ст. 177 ГПК України постановлено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадженні на 30 днів та на підставі п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 10.08.2021 о 14:00 год.
28.07.2021 відповідачем до канцелярії суду подано заяву за вх. № 17610 про долучення до матеріалів справи копії рішення.
Заяву з додатком долучено судом до матеріалів справи.
В судовому засіданні 10.08.2021 представниками сторін подано письмову заяву, в якій останні не заперечували проти переходу до розгляду справи по суті у той самий день.
Зважаючи на заяву представників сторін, 10.08.2021 в судовому засіданні закрито підготовче провадження та розпочато розгляд справи по суті.
Окрім того, в судовому засіданні 10.08.2021 на підставі ст. 216 ГПК України постановлено протокольну ухвалу про відкладення судового засідання про розгляд справи по суті на 02.09.2021 о 15:00 год.
В судове засідання 02.09.2021 з`явились представники позивача та відповідача.
Представник позивача наполягав на задоволенні позовних вимог.
Представник відповідача заперечував проти позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позов та у запереченнях.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд установив наступне.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності від 25.02.2021 № 245851029 право власності на нежитлові будівлі по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові зареєстроване за ТОВ ЕСКАЛЬ наступним чином:
- з 10.09.2007 нежитлова будівля Ж-1 загальною площею 10060,2 кв.м на підставі договору купівлі-продажу від 23.08.2007 № 1214;
- з 24.01.2008 нежитлові будівлі літ. Г-1 площею 743,7 квм. м, літ. Д- 1 площею 528,9 кв.м, літ. Е-3 площею 4440,0 кв. м. літ. А-2 площею 538,9 кв.м, літ В-1 площею 106,9 кв.м на підставі договору купівлі-продажу від 22.01.2008 № 143;
- з 24.01.2008 нежитлові будівлі літ. Ж1-3 , літ. Ж2-3 , літ Ж-3-3 , літ И-1 , літ. К-1 , літ. М-1 , літ. П-1 загальною площею 4819,0 кв.м на підставі договору купівлі-продажу від 22.01.2008 № 143;
- з 17.12.2014 нежитлові будівлі літ. Х-1 загальною площею 551,0 кв.м, літ Ц-1 загальною площею 531,9 кв.м на підставі свідоцтва про право власності від 26.04.2013 № 3005654;
- з 05.06.2009 нежитлова будівля літ. Б-2 загальною площею 1651,7 кв.м на підставі договору купівлі-продажу від 20.05.2009 № 533.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 25.02.2021 № 245851029 право користування земельною ділянкою площею 3,2951 га з кадастровим номером 6310137200:02:023:0014 по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові, що була у користуванні ТОВ ЕСКАЛЬ згідно з договором оренди землі від 30.12.2011 № 631010004000278 припинене 01.04.2020 на підставі акту приймання - передачі земельної ділянки від 18.02.2020 №73/20.
Земельна ділянка з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019 по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові виникла у результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6310137200:02:023:0014.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09.07.2020 № НВ - 0005230442020 земельна ділянка з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019 сформована, її площа складає 0,4025 га.:
- категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення;
- вид використання - для експлуатації та обслуговування нежитлових виробничих будівель літ. Б-2 , літ. В-1 , літ. Г-1 , літ. Д-1
- форма власності - комунальна власність.
- право власності -Харківська міська рада.
Датою держаної реєстрації вказаної земельної ділянки є 06.08.2019.
Обстеженням на місцевості встановлено, що на сформованій земельній ділянці площею 0,4025 га (кадастровий номер 6310137200:02:023:0019) по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові в розташовані нежитлові будівлі літ. Б-2 , літ. В-1 , літ. Г-1 , літ. Д-1 право власності на які зареєстроване за ТОВ ЕСКАЛЬ .
За результатами обстеження складено акт обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019 по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові від 25.02.2021.
Враховуючи те, що ТОВ ЕСКАЛЬ використовувало земельну ділянку площею 0,4025 га (кадастровий номер 6310137200:02:023:0019) для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель літ. Б-2 , літ. В-1 , літ. Г-1 , літ. Д- 1 по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові без виникнення права власності/користування та без державної реєстрації цих прав, Харківською міською радою здійснено розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання ТОВ "Ескаль" вищезазначеної земельної ділянки.
Так, вказаним розрахунком за використання земельної ділянки ТОВ "ЕСКАЛЬ" у період з 01.04.2020 по 31.03.2021 розмір безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати складає 419014,00 грн., при цьому, розрахунок здійснено па підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові (кадастровий номер 6310137200:02:023:0019) від 20.08.2020 № 5293, виданий Відділом у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.
Харківська міська рада, звертаючись з даним позовом до суду наголошує, що ТОВ "ЕСКАЛЬ" у період з 01.04.2020 по 31.03.2021 не сплачувало за користування земельною ділянкою по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові (кадастровий номер 6310137200:02:023:0019) плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі, внаслідок чого зберегло за рахунок Харківської міської ради як власника земельної ділянки за вказаною адресою майно - грошові кошти у розмірі орендної плати.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.
Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У частині 1 статті 93 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
В силу статті 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
Згідно ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності від 25.02.2021 № 245851029 право власності на нежитлові будівлі по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові зареєстроване за ТОВ ЕСКАЛЬ наступним чином:
- з 24.01.2008 нежитлові будівлі літ. Г-1 площею 743,7 квм. м, літ. Д- 1 площею 528,9 кв.м,. літ. А-2 площею 538,9 кв.м, літ В-1 площею 106,9 кв.м на підставі договору купівлі-продажу від 22.01.2008 № 143;
- з 05.06.2009 нежитлова будівля літ. Б-2 загальною площею 1651,7 кв.м на підставі договору купівлі-продажу від 20.05.2009 № 533.
Водночас, предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога про стягнення з відповідача як власника об`єкта нерухомого майна у спірний період безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі статей 1212-1214 ЦК за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності (кадастровий номер 6310137200:02:023:0019), на якій розміщене нерухоме майно, за період з 01.04.2020 по 31.03.2021.
Відповідно до ст. 1212 Цивільного кодексу України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна, б) набуття або збереження за рахунок iншої особи, в) вiдсутнiсть правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адмiнiстративного акта, правочинну або інших підстав, передбачених статтею 11 ЦК України).
Об`єктивними умовами виникнення зобов`язань iз набуття, збереження майна без достатньої правової підстави виступають: 1) набуття або збереження майна однiєю особою (набувачем) за рахунок iншої (потерпілого); 2) шкода у вигляді зменшення або незбiльшення майна у iншої особи (потерпілого); 3) обумовленість збільшення або збереження майна на стороні набувача шляхом зменшення або вiдсутностi збільшення на стороні потерпілого; 4) вiдсутнiсть правової підстави для вказаної зміни майнового стану цих осіб.
З аналізу зазначених правових норм вбачається, що зобов`язання із набуття або збереження майна без достатньої правової підстави має місце за наявності таких умов:
По-перше, є набуття або збереження майна. Це означає, що особа набуває нові цінності, збільшує кількість та вартість належного їй майна або зберігає майно, яке неминуче мало б вибути із її володіння.
По-друге, мало місце набуття або збереження майна за рахунок іншої особи. Тобто, збільшення або збереження майна у особи є наслідком втрати або недоотримання цього майна іншою особою.
По-третє, обов`язково має бути відсутність правової підстави для набуття або збереження майна за рахунок іншої особи. Тобто, мала місце помилка, обман, випадковість або інші підстави набуття або збереження майна, які не можна віднести до підстав виникнення цивільних прав та обов`язків (ст. 11 ЦК України).
Тобто, визначальною підставою для застосування положень статей 1212, 1214 ЦК України є той факт, що майно набуте особою без достатньої правової підстави повинно в обов`язковому порядку вибути з його володіння.
Разом з цим, суд зазначає, що для вирішення даного спору встановленню підлягають обставини, зокрема: чи є земельна ділянка, за користування якою позивач просить стягнути безпідставно збережені кошти, об`єктом цивільних прав; чи використовується спірна земельна ділянка відповідачем; обґрунтованість порядку та підстав здійснення нарахування коштів, які заявлені до стягнення.
Частиною 1 статті 79 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
За змістом частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
З приписів наведеної норми вбачається, що земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номеру та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру від 09.07.2020 № НВ - 0005230442020, земельна ділянка з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019, що розташована за адресою: м. Харків, вул. Лозівська, 3, знаходиться у комунальній власності. Датою державної реєстрації вказаної земельної ділянки є 06.08.2019.
Як вбачається з матеріалів справи та зазначено позивачем, Департаментом територіального контролю Харківської міської ради 25.02.2021 здійснено обстеження земельної ділянки по вул. Лозівська, 3 у м. Харкові (з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019) з урахуванням витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09.07.2020 № НВ - 0005230442020.
За результатами вказаного обстеження складено акт обстеження земельної ділянки від 25.02.2021, яким встановлено, що ТОВ "Ескаль" використовує для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель літ. Б-2 , літ. В-1 , літ. Г-1 , літ. Д-1 , земельну ділянку площею 0,4025 га та з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019. Право користування земельною ділянкою ТОВ "ЕСКАЛЬ" по вул. Лозівська, 3, у м. Харкові, не оформлено.
Отже з вищенаведеного вбачається, що земельна ділянка площею 0,4025 га з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019, що розташована за адресою: м. Харків, вул. Лозівська, 3, є сформованою як об`єкт цивільних прав та використовується відповідачем для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель, які належить йому на праві власності.
Враховуючи, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕСКАЛЬ" у період 01.04.2020 по 31.03.2021 не сплачувало за користування земельною ділянкою по вул. Лозівська, 3, у м. Харкові (кадастровий номер 6310137200:02:023:0019) плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі, позивач вважає, що з відповідача підлягає стягненню на користь позивача безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 419014,00 грн.
Розрахунок розміру безпідставно збережених Відповідачем коштів у розмірі орендної плати, який використаний у якості розрахунку позовних вимог, здійснено на підставі відомостей Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові (кадастровий номер 6310137200:02:023:0019) від 20.08.2020 № 5293, виданого Відділом у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.
При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно зі ст. 23 вищенаведеного Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
На виконання вищенаведених норм законодавства і було отримано відповідне джерело інформації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.08.2020 №5293, виданий Відділом у м. Харкові ГУ Держгеокадастру у Харківській області.
Вказаний документ є єдиним належним та допустимим доказом про нормативну грошову оцінку конкретної земельної ділянки, що підтверджується також висновками Верховного Суду, наведеними у п. 4.11. постанови Верховного Суду від 16.09.2020 у справі № 922/3361/19.
Стосовно посилання відповідача на те, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності від 27.05.2021 № 258653171, земельна ділянка з кадастровим номером 6310137200:02:023:0014 площею 3,2951 га по вул. Лозівська, 3 у м. Харкові як об`єкт цивільних прав існує та державна реєстрація права власності на неї не скасована, слід звернути на таке.
Відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр (далі - Закон) ст. 1 Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Відповідно до ст. 24 Закону державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі поділу чи об`єднання земельних ділянок.
У разі поділу або об`єднання земельних ділянок запис про державну реєстрацію земельної ділянки та кадастровий номер земельної ділянки скасовуються, а Поземельна книга на таку земельну ділянку закривається.
У Поземельній книзі на земельні ділянки, сформовані в результаті поділу або об`єднання земельних ділянок, здійснюється запис про такий поділ чи об`єднання із зазначенням скасованих кадастрових номерів земельних ділянок.
Відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;
2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної Реєстрації набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора;
Відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи та зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
На підтвердження вищезазначеного, Харківська міська рада до позовної заяви надавала інформацію з публічної кадастрової карти, з якої вбачається, що датою перенесення земельної ділянки з кадастровим номером 6310137200:02:023:0014 до архівного шару є 06.08.2019.
Щодо твердження відповідача про неналежність акту обстеження земельної ділянки як доказу, слід зазначити наступне.
Предметом спору Харківської міської ради до ТОВ ЕСКАЛЬ є стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки комунальної власності без здійснення плати за її використання у розмірі, встановленому чинним законодавством.
Вказані правовідносини між сторонами підпадають під дію норм матеріального права - ст. 1212-1214 ЦК України, які регулюють інститут кондикційних зобов`язань.
Статтею 189 Земельного кодексу України визначено, що самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.
Таким чином, виключно з підстав та на виконання наданих Харківській міській раді як органу місцевого самоврядування повноважень, на сесії міської ради прийняте рішення від 09.12.2020 № 7/20, яким затверджені положення виконавчих органів міської ради 8 скликання.
Так, додатком 127 до вказаного рішення затверджене Положення про Департамент територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради (далі - Положення), відповідно до п. 3.2. якого основним завданням Департаменту є здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель комунальної власності.
Пунктом 4.1.1. Положення визначено, що Департамент відповідно до покладених на нього завдань здійснює самоврядний контроль за використанням та охороною земель комунальної власності територіальної громади міста Харкова, а також за дотриманням юридичними та фізичними особами земельного законодавства.
Пункт 4.1.4. встановлює, що Департамент здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України при використанні земель комунальної власності фізичними та юридичними особами, виявляє та фіксує факти неодержання доходів за період тимчасового невикористання земельної ділянки (самовільного зайняття), використання земельної ділянки без документа, що посвідчує право на земельну ділянку, неодержання доходів унаслідок порушення умов договору оренди землі (нецільове використання), невідповідність розміру орендної плати за договором оренди землі вимогам чинного законодавства.
Щодо правомочності Департаменту, то відповідно до п.п. 4.2.1 Положень Департамент має право:
- обстежувати земельні ділянки в межах міста Харкова з метою здійснення контролю за дотриманням порядку їх використання та охорони;
- складати акти обстеження земельних ділянок та дотримання умов їх використання;
- отримувати у встановленому законом порядку від фізичних та юридичних осіб інформацію, документи та відомості, необхідні для виконання покладених на Департамент завдань;
- здійснювати фото - та відеозйомку, застосовувати інші технічні засоби фіксування фактів порушення земельного законодавства та інтересів територіальної громади міста Харкова;
- самостійно, виходячи із покладених на Департамент функцій та завдань, актуальності, результатів проведеного аналізу стану та моніторингу забудови, визначати напрямки своєї діяльності, черговість вжиття необхідних заходів, здійснювати поточне та перспективне планування діяльності Департаменту.
Слід звернути увагу, що вищезазначені приписи жодною юридичною або фізичною особою не оскаржувалися, рішення суду щодо їх скасування не приймалося, тому відповідно до вимог ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення Харківської міської ради від 09.12.2020 № 7/20 є загальнообов`язковим для виконання всіма суб`єктами на території міста Харкова.
У спірних правовідносинах даний акт називається акт обстеження земельної ділянки , оскільки він розроблюється виключно для забезпечення способу захисту порушених недобросовісним землекористувачем прав та інтересів Харківської міської ради.
Як вбачається із вищенаведених законодавчих положень Харківська міська рада має повноваження щодо здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності територіальної громади міста Харкова.
Безсумнівно, що такий контроль реалізується Харківською міською радою як єдиним власником всіх земельних ділянок у межах адміністративно- територіальної одиниці міста Харкова, які не перебувають у приватній або державній власності, з метою захисту своїх прав та інтересів саме як власника таких земельних ділянок та здійснюється нею у різних правових формах, однією з яких є проведення обстежень земельних ділянок комунальної власності, які використовується з порушенням земельного законодавства, виключно у межах здійснення заходів самоврядного контролю.
Працівники Департаменту у межах здійснення покладених на них повноважень щодо здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, виявляють та фіксують факти порушення земельного законодавства при використанні вказаних земельних ділянок, яке умовно можна зобразити наступним алгоритмом:
1) виявлення факту реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно (доступ до якого мають уповноважені працівники Департаменту) права власності на будівлі, споруди за відповідною юридичною або фізичною особою;
2) направлення запитів до відповідних уповноважених виконавчих органів міської ради, які є розпорядниками інформації щодо наявності правовстановлюючого документа на відповідну земельну ділянку (договору купівлі-продажу, договору оренди, договору на право тимчасового користування, державного акту), а також щодо наявності зареєстрованого речового права на вказану земельну ділянку;
3) у випадку встановлення відсутності правовстановлюючих документів та зареєстрованого речового права на земельну ділянку направляється запит до територіальних органів ДПС України у Харківській області, з метою отримання інформації щодо перебування на обліку та сплати відповідною особою земельного податку;
4) у випадку встановлення факту несплати фактичним землекористувачем плати за землю у вигляді земельного податку, Харківською міською радою визначається орієнтовний розмір безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за відповідними формулами та із застосуванням коефіцієнтів, значення яких затверджені у нормативно- правових актах центральних органів виконавчої влади та нормативних актах Харківської міської ради із урахуванням вартості одного квадратного метра земель міста Харкова;
5) для здійснення такого розрахунку Харківській міській раді необхідно встановити площу земельної ділянки щодо меж її фактичного використання, оскільки площа є одним із значень, яке підлягає множенню з іншими значеннями у формулі, яка затверджена Наказом Мінагрополітики від 25.11.2016 № 489, для отримання розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки і, як наслідок, визначення розміру безпідставно збережених недобросовісним землекористувачем коштів за використання земельної ділянки без здійснення плати за неї;
6) для встановлення площі земельної ділянки міською радою використовується витяг з Державного земельного кадастру
7) на підставі цього, після встановлення факту використання земельної ділянки за відсутності правовстановлюючих документів на неї та без здійснення плати за неї, після визначення фактичної площі земельної ділянки, розрахунку розміру безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, уповноважені особи Харківської міської ради з метою захисту інтересів та прав Харківської міської ради, яка є представницьким органом територіальної громади міста Харкова, звертаються із позовними заявами до суду із вимогою про стягнення з недобросовісних землекористувачів безпідставно збережених ними коштів у розмірі орендної плати у встановленій сумі, обґрунтовуючи свої вимоги ст. ст. 1212-1214 ЦК України.
Таким чином, обстеження земельної ділянки є одним із етапів вжиття заходів самоврядного контролю, проходження якого необхідно для захисту прав власника земельної ділянки комунальної власності в особі Харківської міської ради з метою подальшого вжиття заходів правового реагування.
Акт обстеження земельної ділянки складається відповідно до вимог чинного законодавства з метою фіксації знаходження зазначених об`єктів на земельній ділянці, яка використовується землекористувачем без належного оформлення права користування нею у відповідності до вимог с.125, 126 Земельного кодексу України.
А отже, з вищенаведеного, слід дійти висновку, що акт обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019 по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові від 25.02.2021 є належним доказом у справі щодо використання відповідачем спірної земельної ділянки.
Окрім цього, також слід зазначити, що Харківською міською радою до матеріалів справи було надано копію Договору оренди землі від 31.03.2021, укладеного між Харківською міською радою (як орендодавцем) та ТОВ "ЕСКАЛЬ" (як орендарем), за яким орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019, яка розташована м. Харків, вул. Лозівська, 3.
Вказане, в свою чергу, також підтверджує фактичне користування відповідачем спірною земельною ділянкою, у визначений позивачем період, без укладення договору оренди.
Щодо посилання відповідача на сплату орендної плати, слід зазначити наступне.
Відповідно до ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Згідно п.п. 13 п. 4 вищезазначеного положення, ДПС відповідно до покладених на неї завдань контролює своєчасність подання платниками податків (платниками єдиного внеску) передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів, єдиного внеску.
Головне управління ДПС у Харківській області є територіальним органом ДПС, що встановлено додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 р. № 537.
Так до позовної заяви Харківська міська рада надала належним чином засвідчену копію інформації ГУ ДПС у Харківській області від 07.08.2020 № 16352/9/20-40-04-03-17 яка підтверджує відсутність сплат за користування земельною ділянкою Відповідачем.
Натомість, подані відповідачем документи не містить такої інформації, а з копії платіжних доручень неможливо ідентифікувати, за яку саме земельну ділянку, якою саме площею Відповідачем було сплачено кошти.
Разом з цим, суд звертає увагу, що податкова декларація не є документом, який посвідчує факт сплати ТОВ ЕСКАЛЬ земельного податку у відповідних розмірах, а є документом-підставою для подальшої сплати декларантом земельного податку/орендної плати (як вбачається безпосередньо з наданих ТОВ ЕСКАЛЬ податкових декларацій, в яких відсутній штамп чи відмітка про одержання контролюючим органом). Вказаний документ також не посвідчує сплату плати за землю у тому ж розмірі, у якому вона декларується.
Отже, належним та допустимим доказом, який підтверджує сплату земельного податку чи орендної плати - є лист контролюючого органу ГУ ДПС у Харківській області із зазначенням конкретної суми сплати земельного податку, за конкретну земельну ділянку, із зазначенням особи, яка сплачує земельний податок, із зазначенням адреси земельної ділянки, кадастрового номеру, площі та періоду.
Зважаючи на вказане, суд приходить до висновку про необґрунтованість доводів відповідача.
Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України). Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Отже, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд вважає позовні вимоги щодо стягнення з відповідача 419014,00 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа "Серявін проти України", рішення від 10.02.2010).
Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 1212-1214 Цивільного кодексу України, ст.ст. 12, 13, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕСКАЛЬ" (вул. Пащенківська, 11, м. Харків, 61017, код ЄДРПОУ 35247596) на користь Харківської міської ради (м-н Конституції, 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243; за реквізитами: код класифікації доходів бюджету: 24062200, рахунок (IBAN) UA698999980314090611000020649; код отримувача: 37874947; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); отримувач: ГУК Харків обл/МТГ Харків) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 419014,00 грн. за використання земельної ділянки комунальної власності м. Харкова з кадастровим номером 6310137200:02:023:0019 по вул. Лозівській, 3 у м. Харкові у період з 01.04.2020 по 31.03.2021.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕСКАЛЬ" (вул. Пащенківська, 11, м. Харків, 61017, код ЄДРПОУ 35247596) на користь Харківської міської ради (м-н Конституції, 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243, за реквізитами : отримувач : Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: UA518201720344240012000032986; Банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ, код ЄДРПОУ 04059243) витрати зі сплати судового збору у сумі 6285,21 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення, з урахуванням приписів п.п. 17.5 п.17 Перехідних положень ГПК України.
Позивач: Харківська міська рада (м-н Конституції, 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕСКАЛЬ" (вул. Пащенківська, 11, м. Харків, 61017, код ЄДРПОУ 35247596).
Повне рішення складено "13" вересня 2021 р.
Суддя В.В. Суслова
справа № 922/1811/21
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2021 |
Оприлюднено | 14.09.2021 |
Номер документу | 99543672 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Стойка Оксана Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Стойка Оксана Володимирівна
Господарське
Господарський суд Харківської області
Суслова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні