Справа №766/4980/21
н/п 1-кс/766/8134/21
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.09.2021 року м. Херсон
Слідчий суддя Херсонського міського суду Херсонської області ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , розглянувши клопотання старшого слідчого в ОВС слідчого відділу Управління СБ України в Херсонській області підполковника юстиції ОСОБА_5 про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні за №22020230000000016 від 08.04.2020 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111 КК України щодо підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , -
ВСТАНОВИВ:
Старший слідчий в ОВС слідчого відділу Управління СБ України в Херсонській області підполковник юстиції ОСОБА_5 , звернувся до слідчого судді з клопотанням, в якому просить обрати відносно підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця села Джамбай Булунгурського району Самаркандської області Республіки Узбекистан, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , документованого паспортом громадянина України НОМЕР_1 (виданий Генічеським РВ УМВС України в Херсонській області 16.02.2007), запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.
Клопотання слідчий обґрунтовує тим, що слідчим відділом Управління СБ України в Херсонській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 22020230000000016 за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111 КК України.
Слідчий вказує, що 13.08.2021 року в рамках здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22020230000000016 стосовно громадянина України ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця села Джамбай Булунгурського району Самаркандської області Республіки Узбекистан, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , паспорт громадянина України НОМЕР_1 , виданий Генічеським РВ УМВС України в Херсонській області 16.02.2007, який не є депутатом Рад будь-якого рівня, у відповідності до вимог ст. 276-277 КПК України складене письмове повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111 КК України.
В цей же день, враховуючи що за місцем реєстрації за адресою: АДРЕСА_1 , підозрюваний ОСОБА_7 відсутній, з додержанням вимог ст. 135 КПК України, повідомлення про підозру вручене його рідній донці - ОСОБА_8 .
25.08.2021 року у зв`язку з тим, що підозрюваний ОСОБА_7 від органів досудового розслідування переховується з метою ухилення від кримінальної відповідальності і його місцезнаходження невідоме, жодного разу не з`явився за викликом, останній оголошений в розшук.
Слідчий зазначає, що обставини вчинення кримінального правопорушення є: в ході досудового розслідування встановлено, що Верховна Рада АР Крим VI скликання 06.03.2014, в порушення ч. 2 ст. 2, ст. 73, п. 2 ч. 1 ст. 85, ст. 132, Конституції України та п. 2 ч. 3 ст. 3, ст. ст. 6, 18, 27 Закону України «Про всеукраїнський референдум» прийняла незаконну постанову № 1702-6/14 «Про проведення загальнокримського референдуму» з визначенням 16.03.2014 датою такого волевиявлення, на яке одним з питань винесено, зокрема, питання про входження Автономної Республіки Крим до складу Російської Федерації на правах суб`єкта.
Відповідно до зазначеної незаконно винесеної постанови 16.03.2014 проведено незаконний референдум, результатом якого стала тимчасова окупація території Автономної Республіки Крим і міста Севастополя, а також їх входження до складу Російської Федерації на правах суб`єкта федерації.
У приміщенні Верховної Ради Автономної Республіки Крим 17.03.2014 депутатами Верховної Ради АР Крим прийнято незаконну постанову № 1745-6/14 «Про незалежність Криму», згідно з якою на підставі «Декларації про незалежність Республіки Крим», незаконно прийнятої на позачерговому пленарному засіданні Верховної Ради Автономної Республіки Крим 11.03.2014 та позачерговому пленарному засіданні Севастопольської міської ради 11.03.2014, створено нелегітимне державне утворення «Республіка Крим».
Верховною Радою Автономної Республіки Крим ухвалено незаконну постанову від 17.03.2014 № 1748-6/14 «Про правонаступництво Республіки Крим», у пункті 1 якоі вказано, що з моменту проголошення Республіки Крим як незалежної суверенної держави вищим органом влади в Республіки Крим є «Державна Рада Республіки Крим».
Між Російською Федерацією та представниками нелегітимного державного утворення «Республіка Крим» ОСОБА_9 , ОСОБА_10 і ОСОБА_11 18.03.2014 підписано договір про входження території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя до складу Російської Федерації.
У подальшому депутатами Верховної Ради Автономної Республіки Крим 11.04.2014 у приміщенні Верховної Ради Автономної Республіки Крим на засіданні так званої «Державної Ради Республіки Крим» прийнято «Конституцію Республіки Крим», а 05.06.2014 прийнято законопроекти про державні символи республіки, законотворчу процедуру, структуру та найменування органів влади на місцях, встановлення границь муніципальних утворень та їх статус, про вибори.
Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини у справі «Україна проти Росії (щодо Криму)» (заяви № 20958/14 та № 42410/15), Російська Федерація із застосуванням її збройних сил отримала ефективний контроль над півостровом Крим не пізніше 27.02.2014 року.
Конституційний суд України своїм рішенням № 2-рп/2014 у справі № 1-13/2014 16.03.2014 визнав постанову ВР АРК № 1702-6/14 від 06.03.2014 року неконституційною.
Згідно ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» 20.02.2014 розпочалась збройна агресія РФ проти України, направлена на окупацію півострова Крим.
Після отримання контролю над тимчасово окупованою територією півострова Крим (далі - ТОТ Крим), т.зв. «новостворені органи державної влади» розпочали реєстрацію громадських організацій за чинним російським закондавством, а саме: «Къырым бирлиги», «Крымские татары - опора Крыма», «Комитет крымскотатарской молодежи», «Совет крымскотатарских старейшин», «Национальная культурная автономия крымских татар городского округа Судак», представники яких в подальшому сприяли органам окупаційної влади у встановленні окупаційного режиму та легітимізації діяльності уряду Російської Федерації на тимчасово окупованій території АР Крим.
Так, громадянин України, ОСОБА_7 (як колишній державний службовець органу виконавчої влади), ігноруючи вищевказані вимоги Конституції і законів України, достовірно знаючи що суверенітет України поширюється на всю її територію, що Україна є унітарною державою, а територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною, будучи обізнаним про те, що Автономна Республіка Крим є невід`ємною складовою частиною України і в межах повноважень, визначених Конституцією України, вирішує питання, віднесені до її відання, діючи умисно, протиправно, з метою завдання шкоди суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності України, за невстановлених в ході досудового слідства обставин, не пізніше 22.07.2014 року, перебуваючи на ТОТ АР Крим зареєстрував відповідно до законодавства РФ громадську організацію «Региональная общественная организация «Къырым бирлиги» (далі - РГО «Къырым бирлиги»), визначивши при цьому основну мету створення та діяльності зазначеної організації - об`єднання кримськотатарського народу, території АР Крим у складі іноземної держави - РФ та надання допомоги РФ і її представникам в проведенні підривної діяльності проти України на ТОТ АР Крим, шляхом: надання ознак легітимності факту окупації Російською Федерацією території АР Крим через проголошення її правомірності та цілеспрямованої агітації населення до визнання та підтримки цього факту; агітації кримськотатарського населення до визнання легітимними окупаційних органів влади РФ; спонукання населення АР Крим до участі у роботі окупаційних органів влади РФ; а також участі населення ТОТ АР Крим у виборах до представницьких органів окупаційної влади на території АР Крим та у виборах президента РФ.
При цьому, вказана юридична особа була створена на ТОТ АР Крим всупереч Конституції України ст.9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», а в реєстраційних документах зазначено, що громадське формування визнає АР Крим територією Російської Федерації та здійснює свою діяльність спираючись на її закони та конституцію.
Згідно статуту вказаної організації від 09.06.2014 року, діяльність спрямована на об`єднання кримськотатарського народу під ідеями справедливості, високої моральності та економічного процвітання у складі Російської Федерації. На штатних співробітників РГО ««Къырым бирлиги», які укладають трудові договори, розповсюджується також законодавство Російської Федерації про працю, соціальне забезпечення та страхування.
Продовжуючи свої дії, направлені на проведення підривної діяльності проти України, будучи керівником незаконно створеної громадської організації «Региональная общественная организация «Къырым бирлиги», усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, бажаючи настання негативних наслідків для України ОСОБА_7 , із залученням членів громадської організації, проводив агітацію серед місцевих мешканців півострова Крим стосовно необхідності відмовитись від громадянства України та набути громадянство РФ.
Так, ОСОБА_7 , підтримуючи політику примушення населення Криму до прийняття російського громадянства на підставі Федерального конституційного закону (далі - ФКЗ) РФ № 6 «Про прийняття в Російську Федерацію Республіки Крим та утворення у складі Російської Федерації нових суб`єктів - Республіки Крим та міста федерального значення Севастополя», діючи від імені незаконно створеної громадської організації, листом № 242 від 31.03.20216 звернувся до президента Російської Федерації з проханням видати російські паспорти для 1000 кримських татар, які проживають на території т.зв. «Республики Крым».
В результаті вказаних протиправних дій, переважна більшість населення окупованого півострова Крим, була змушена отримувати паспорти Російської Федерації, без яких в подальшому, починаючи з 2015 року, стало неможливим реалізація права на освіту, працевлаштування, отримання медичних послуг, пенсійних виплат, а також через необхідність сплачувати значні податки від продажу майна тощо.
Окрім того, користуючись авторитетом серед частини кримськотатарського населення, використовуючи свої повноваження як голова незаконно створеної громадської організації, ОСОБА_7 , не пізніше 15.02.2016 року, став одним з ініціаторів звернення до Верховного суду РФ з приводу визнання Меджлісу кримськотатарського народу екстремісткою терористичною організацією, що стало наслідком переслідування громадян України - кримських татар, які проживають або відвідують тимчасово окуповану територію т.зв. «правоохоронним органами «Республіки Крим», що виразилось в їх затримані та масових арештах.
Продовжуючи свій злочинний намір, ОСОБА_7 , в період з серпень - вересень 2016 року, усвідомлюючи той факт, що АР Крим є невід`ємною частиною України, де діють лише Закони України та не можуть проводитись передвиборчі та виборчі процедури згідно законодавства інших країн, а також що проведення передвиборчих процедур згідно законодавства Російської Федерації на території АР Крим явно зашкодить суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності України і сприятиме Російській Федерації як країні-агресору у проведенні підривної діяльності проти України, проводив агітацію та особисто закликав про необхідність прийти на вибори та проголосувати за кандидатів до Державної Думи Російської Федерації. В березні 2018 року ОСОБА_7 організував та особисто проводив на тимчасово окупованій території АР Крим передвиборчу агітацію на користь ОСОБА_12 , на виборах Президента Російської Федерації, тим самим забезпечував проведення незаконних виборів президента РФ на території АР Крим і своїми діями заподіяв шкоду суверенітету, територіальній цілісності та недоторканості України.
Слідчий вказує, що обставини, що дають підстави обґрунтовано підозрювати ОСОБА_6 у вчиненні злочину, передбаченого ч.1 ст. 111 КК України, підтверджуються зібраними у ході досудового розслідування матеріалами кримінального провадження, зокрема:
- Повідомленням про вчинення кримінального правопорушення №6/131-25 від 07.04.2020 року, згідно до якого, ОСОБА_7 на ТОТ АП Крим на постійній основі надає іноземній державі та її представникам допомогу в проведенні підривної діяльності проти України;
- матеріали, надані відділом ЗНД Управління № 71/15/472-1608 від 20.05.2021 щодо надання ОСОБА_13 допомоги іноземній державі - РФ та її представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України;
- Протоколами допиту свідків ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , які показали, що ОСОБА_7 приблизно у травні 2014 року виїхав до ТОТ АР Крим та наразі постійно проживає на зазначеній території. Крім того, перебуваючи на зазначеній території ним активно надається допомога так званим «органам влади» іноземної держави - РФ у проведенні підривної діяльності проти України шляхом: надання ознак легітимності факту окупації Російською Федерацією території АР Крим через проголошення її правомірності та цілеспрямованої агітації населення до визнання та підтримки цього факту; агітації кримськотатарського населення до визнання легітимними окупаційних органів влади РФ; спонукання населення АР Крим до участі у роботі окупаційних органів влади РФ; а також участі населення ТОТ АР Крим у виборах до представницьких органів окупаційної влади на території АР Крим та у виборах президента РФ;
- розсекреченими протоколами за результатами проведення негласних слідчих (розшукових) дій №№ 71/6/121-130т від 05.05.2021, 71/6/121-230т від 02.06.2021, 71/6/121-350т від 10.08.2021, якими підтверджено вчинення ОСОБА_13 інкримінованих кримінальних правопорушень, а саме надання останнім допомоги представникам окупаційної влади РФ в проведенні підривної діяльності проти України шляхом: розповсюдження закликів до визнання окупації Російською Федерацією території АР Крим через проголошення її правомірності на масових заходах та під час візитів до місць компактного проживання кримсько-татарського населення, цілеспрямованої агітації населення до визнання та підтримки цього факту; особистої агітації (шляхом запису відеозвернень та участі у офіційних заходах) кримськотатарського населення до визнання легітимними окупаційних органів влади РФ та спонукання населення АР Крим до участі у роботі цих органів; цілеспрямованої та планомірної агітації населення ТОТ АР Крим (під час підготовки до проведення окупаційною владою на ТОТ АР Крим виборів до так званих «органів влади» півострова) до участі у виборах до представницьких органів окупаційної влади на території АР Крим та у виборах президента РФ; спонукання кримськотатарського населення до відмови від громадянства України та прийняття громадянства іноземної держави - РФ;
- висновком експерта Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз № 54/15/6-98 від 01.04.2021, відповідно до якого у наданих на дослідження відеоматеріалах (зафіксованих у протоколі огляду від 09.11.2020), а саме у публічному мовленні ОСОБА_6 наявні популярізація приєднання АР Крим до складу Російської Федерації як бажаної, довгоочикуваної та позитивної для кримськотатарського народу події, характеристика способу її досягнення як «истинно демократической процедуры … в соответствии с буквой закона…», носить деструктивний для України характер, є способом інформаційної легітимізації анексії Криму;
- висновком експерта Херсонського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру № СЕ-19/122-21/4925-ФП, згідно до якого на наданих для проведення дослідження фото та відеоматеріалах (зафіксованих у протоколі огляду від 09.11.2020) присутній ОСОБА_7 ;
- іншими матеріалами вказаного кримінального провадження, які у своїй сукупності обґрунтовують підозру, повідомлену ОСОБА_23 .
Слідчий зазначає, що під час досудового розслідування, в тому числі шляхом проведення слідчих та інших процесуальних дій, отримано докази того, що з високим ступенем ймовірності підозрюваний ОСОБА_7 може вчинити дії, які містять ризики, передбачені ст. 177 КПК України.
Так, під час здійснення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні підозрюваний ОСОБА_7 неодноразово, у встановленому порядку шляхом вручення повісток про виклик до слідчого відділу УСБУ в Херсонській області рідній донці - ОСОБА_8 , викликався до органу досудового розслідування для проведення за його участі слідчих та процесуальних дій, а саме: повістками про виклик на 13.08.2021, 16.08.2021, 17.08.2021 та 20.08.2021) разом з тим, жодного разу до слідчого відділу Управління не з`явився, про причини неявки не повідомляв та його фактичне місце перебування наразі невідомо, у зв`язку з чим, 26.08.2021 підозрюваний ОСОБА_7 оголошений у розшук.
Згідно до відомостей, здобутих оперативним підрозділом, якому доручено здійснення розшуку підозрюваного ОСОБА_6 , останній не має наміру повертатись до місця свого проживання на території Херсонської області, та з метою переховування під органів досудового розслідування продовжує проживати на ТОТ АР Крим.
Про зазначений факт також свідчать покази свідків ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , які під час допиту підтвердили факт виїзду підозрюваного ОСОБА_6 у травні 2014 року до ТОТ АР Крим з метою уникнути кримінальної відповідальності, а також те, що останній до теперішнього часу постійно знаходиться та проживає на тимчасово окупованій території України АР Крим.
Крім того, слід врахувати той факт, що Генічеським РВ поліції ГУНП в Херсонській області вже здійснюється розшук ОСОБА_6 у зв`язку із проведенням досудового розслідування у кримінальному провадженні №42014230140000036 від 17.10.2014 року за підозрою у вчиненні ним кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
Посилаючись на п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», слідчий вказує, що тимчасово окупованою територією України є сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій.
Зазначене дає обґрунтовані підстави вважати, що підозрюваний ОСОБА_7 переховується від органів досудового розслідування з метою уникнення відповідальності за вчинені злочини на тимчасово окупованій території України.
Ураховуючи, що підозрюваний ОСОБА_7 , будучи обізнаним про повідомлення йому про підозру у вчиненні вказаного вище злочину по теперішній час переховується від органів досудового розслідування на тимчасово окупованій території України - АР Крим, запобігти зазначеному у клопотанні ризику шляхом застосування більш м`яких запобіжних заходів, неможливо.
Таким чином встановлено ризик, передбачений п. 1 ч. 1 ст. 177 КПК України, який виражається в тому, що підозрюваний ОСОБА_7 вже станом на теперішній час переховується від органів досудового розслідування та суду.
Окрім цього слідчий вказує, що безперешкодно перебуваючи на свободі на анексованій території ТОТ АР Крим, ОСОБА_7 може вчинити інше кримінальне правопорушення та станом на теперішній час продовжує вчиняти кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, про що свідчать:
- покази свідків, допитаних у провадженні ( ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 );
- відомості, здобуті оперативним підрозділом під час виконання доручень слідчого у провадженні (№ 71/15/472-1608 від 20.05.2021);
- інформація, яка міститься у розсекречених протоколах за результатами проведення негласних слідчих (розшукових) дій №№ 71/6/121-130т від 05.05.2021, 71/6/121-230т від 02.06.2021, 71/6/121-350т від 10.08.2021, та свідчить про постійне надання підозрюваним ОСОБА_6 допомоги представникам окупаційної влади у проведенні підривної діяльності проти України, спрямованої на: розповсюдження закликів до визнання окупації Російською Федерацією території АР Крим через проголошення її правомірності на масових заходах та під час візитів до місць компактного проживання кримсько-татарського населення, цілеспрямованої агітації населення до визнання та підтримки цього факту; здійснення особистої агітації (шляхом запису відеозвернень та участі у офіційних заходах) кримськотатарського населення до визнання легітимними окупаційних органів влади РФ та спонукання населення АР Крим до участі у роботі цих органів; здійснення цілеспрямованої та планомірної агітації населення ТОТ АР Крим (під час підготовки до проведення окупаційною владою на ТОТ АР Крим виборів до так званих «органів влади» півострова) до участі у виборах до представницьких органів окупаційної влади на території АР Крим та у виборах президента РФ; спонукання кримськотатарського населення до відмови від громадянства України та прийняття громадянства іноземної держави - РФ, шляхом лобіювання зазначеного питання перед представниками окупаційної влади півострова.
Крім того, на даний час у кримінальному провадженні не проведений увесь комплекс необхідних слідчих (розшукових) дій, не встановлено усі обставини, що мають значення для досудового розслідування.
З огляду на викладене, ОСОБА_7 , перебуваючи на свободі, з врахуванням наявних відомостей, може знищити або спотворити речі і документи, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінальних правопорушень, що відповідно до вимог п. 2 ч. 1 ст. 177 КПК України є ризиком протиправної поведінки підозрюваного ОСОБА_6 .
Також, підозрюваний ОСОБА_7 , користуючись авторитетом серед кримськотатарського населення (як на території ТОТ АР Крим так і на території Херсонської області) та особисто будучи обізнаним щодо установчих даних та місця проживання свідків у провадженні, перебуваючи на свободі зможе вчинити тиск на свідків з метою схилити їх до відмови від дачі правдивих показань у кримінальному провадженні.
Указане свідчить про існування, передбачених кримінальним процесуальним законом ризиків неправомірної процесуальної поведінки підозрюваного - вчинення незаконного впливу з боку підозрюваного ОСОБА_6 на свідків, що відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 177 КПК України є ризиком протиправної поведінки підозрюваного.
Більш того, на даний час не встановлені усі спільники ОСОБА_6 у вчиненні інкримінованого останньому кримінального правопорушення, яким ОСОБА_7 може повідомити про обставини, які стали відомі йому в ході проведення досудового розслідування, що унеможливить притягнення до кримінальної відповідальності всіх винних осіб.
Таким чином встановлено ризик, передбачений п. 4 ч. 1 ст. 177 КПК України, який виражається в тому, що підозрюваний ОСОБА_7 перебуваючи на свободі може перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Враховуючи наведені обставини вчинення інкримінованого ОСОБА_23 злочину, його характер та значну суспільну небезпеку, а також те, що є достатні підстави вважати що ОСОБА_7 може переховуватися від органів досудового розслідування та суду, незаконними засобами через залякування впливати на свідків у кримінальному провадженні, які володіють інформацією щодо обставин вчинення ним зазначеного кримінального правопорушення, а також знищити, сховати або спотворити будь-які із речі і документи, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, продовжити вчиняти кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, а також вчиняти інше кримінальне правопорушення, то з метою запобігання вказаним ризикам об`єктивно необхідним є застосування щодо підозрюваного ОСОБА_6 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою.
З огляду на викладене, приймаючи до уваги особливу суспільну небезпеку протиправних діянь ОСОБА_6 , враховуючи, що заявлені ризики, передбачені ст. 177 КПК України, існують, слід прийти до висновку, що інші менш суворі запобіжні заходи не зможуть запобігти уникненню вищезазначених ризиків з боку підозрюваного, а тому відповідно вимог ст.ст. 177, 183, 194 і 197 КПК України, щодо останнього необхідно застосувати запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, як до особи, яка підозрюється у вчиненні особливо тяжкого злочину.
Крім того слідчий зазначає, що у відповідності до ч.6 ст. 193 КПК України, слідчий суддя може розглянути клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного, якщо прокурором буде доведено, що підозрюваний виїхав та/або постійно перебуває на тимчасово окупованій території України.
Відповідно до фактичних даних, отриманих відділом ЗНД Управління підчас виконання доручень слідчого у даному кримінальному провадженні (№№ 22/69-3288 від 08.05.2020, 22/69-2778 від 21.05.2021, 22/69-3431 від 22.06.2021, 22/69-4923 від 17.08.2021), ОСОБА_7 у травні 2014 року виїхав до ТОТ АР Крим де і перебуває постійно до теперішнього часу.
Про зазначений факт також свідчать покази свідків ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , які під час допиту підтвердили факт виїзду підозрюваного ОСОБА_6 у травні 2014 року до ТОТ АР Крим з метою уникнути кримінальної відповідальності, а також те, що останній до теперішнього часу постійно знаходиться та проживає на тимчасово окупованій території України АР Крим.
У провадженні також отримано відповіді з ГЦОСІ ДПС України №0.184-13548/0/15-20-вих від 04.05.2020 року (вх № 22/69-3157 від 06.05.2020) та №91-16775/0/15-21-вих від 14.05.2021 про те, що ОСОБА_7 після виїзду до ТОТ АР Крим не повертався до контрольованої території України.
Враховуючи наявність вищевказаних ризиків, передбачених п.п. 1-5 ст. 177 КПК України, посилаючись на вищевикладені обставини, слідчий просить клопотання задовольнити.
Прокурор у судовому засіданні клопотання підтримав в повному обсязі та просив його задовольнити з підстав зазначених у ньому.
Підозрюваний у судове засідання викликався шляхом вручення повістки дорослому члену сім`ї, а саме дочці, причини неявки не повідомив.
Захисник підозрюваного у судовому засіданні заперечував проти задоволення клопотання у повному обсязі посилаючись на його необґрунтованість та безпідставність. Зазначив, що особа не ухиляється від органів досудового розслідування, оскільки не повідомлена про підозру у визначеному законом порядку, крім того повідомлення про підозру є необґрунтованим, що також повинно враховуватись слідчим суддею при обрані запобіжного заходу.
Вивчивши клопотання, додані до нього матеріали, заслухавши думку учасників кримінального провадження, слідчий суддя дійшов до наступного висновку.
Відповідно до ч. 1 ст. 177 КПК України, метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам:
1) переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду;
2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення;
3) незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні;
4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином;
5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.
Відповідно до ч. 1 ст. 193 КПК України, розгляд клопотання про застосування запобіжного заходу здійснюється за участю прокурора, підозрюваного, обвинуваченого, його захисника, крім випадків, передбачених частиною шостою цієї статті.
Відповідно до ч. 6 ст. 193 КПК України, слідчий суддя, суд розглядає клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та може обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного, обвинуваченого лише у разі доведення прокурором наявності підстав, передбачених статтею 177 цього Кодексу, а також наявності достатніх підстав вважати, що підозрюваний, обвинувачений виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або оголошений у міжнародний розшук. У такому разі після затримання особи і не пізніш як через сорок вісім годин з часу її доставки до місця кримінального провадження слідчий суддя, суд за участю підозрюваного, обвинуваченого розглядає питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід, про що постановляє ухвалу.
13.08.2021 року в рамках здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22020230000000016 стосовно громадянина України ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у відповідності до вимог ст. 276-277 КПК України складене письмове повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111 КК України. В цей же день, враховуючи що за місцем реєстрації за адресою: АДРЕСА_1 , підозрюваний ОСОБА_7 відсутній, з додержанням вимог ст. 135 КПК України, повідомлення про підозру вручене його рідній донці - ОСОБА_8 .
25.08.2021 року у зв`язку з тим, що підозрюваний ОСОБА_7 від органів досудового розслідування переховується з метою ухилення від кримінальної відповідальності і його місцезнаходження невідоме, жодного разу не з`явився за викликом, останній оголошений в розшук.
За матеріалами клопотання маються вагомі докази, які у достатній мірі вказують на наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , вказаного кримінального правопорушення.
ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 підозрюється у вчиненні особливо тяжкого кримінального правопорушення за ч. 1 ст. 111 КК України, за який законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від дванадцяти до п`ятнадцяти років з конфіскацією майна або без такої, у травні 2014 року виїхав до тимчасово окупованої території України АР Крим, з метою ухилення від кримінальної відповідальності де і перебуває постійно до теперішнього часу, з 25.08.2021 року перебуває у розшуку, державний кордон України з 2014 року ним не перетинався, має зареєстроване місце проживання на території Херсонської області, а саме: у Генічеському районі, проте там не проживає, підозру обґрунтовано вагомими доказами, що дає достатні підстави вважати про наявність ризиків, передбачених ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме те, що підозрюваний може переховуватися від органів досудового розслідування та суду, незаконними засобами через залякування впливати на свідків у кримінальному провадженні, які володіють інформацією щодо обставин вчинення зазначеного кримінального правопорушення, а також знищити, сховати або спотворити будь-які із речей і документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, продовжити вчиняти кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, а також вчинити інше кримінальне правопорушення. Крім того, прокурором, окрім наявності підстав, передбачених статтею 177 КПК України, доведено, що підозрюваний, виїхав та по теперішні час перебуває на тимчасово окупованій території України, а саме в АР Крим, з метою ухилення від кримінальної відповідальності, що дає підстави обрати запобіжний захід у вигляді тримання під вартою за відсутності підозрюваного. Разом з цим, слідчий суддя критично ставиться до посилання сторони захисту щодо не повідомлення особи про підозру та на недоведеність ухилення від кримінальної відповідальності у зв`язку із вказаною обставинами, оскільки таке повідомлення, а також повістки про виклик до органу досудового розслідування, у відповідності до положень ст. 135 КПК України, були вручені під розписку дорослому члену сім`ї особи, а саме дочці підозрюваного, що підтверджується матеріалами клопотання.
Враховуючи вищевикладені обставини, слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання слідчого підлягає задоволенню.
Керуючись вимогами ст. ст. 40, 131, 132, 176 - 178, 183, 184, 193, 194 КПК України, слідчий суддя,-
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання старшого слідчого в ОВС слідчого відділу Управління СБ України в Херсонській області підполковника юстиції ОСОБА_5 про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою щодо підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - задовольнити.
Обрати щодо підозрюваного у кримінальному провадженні №22020230000000016 від 08.04.2020 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111 КК України - ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.
Не пізніше як через сорок вісім годин з моменту затримання підозрюваного доставити його до слідчого судді для розгляду питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід.
Апеляційна скарга на ухвалу слідчого судді може бути подана протягом п`яти днів з дня її оголошення безпосередньо до Херсонського апеляційного суду.
Повний текст ухвали оголошений в приміщенні суду 13.09.2021 р. о 12 год. 30 хв.
Слідчий суддяОСОБА_1
Суд | Херсонський міський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2021 |
Оприлюднено | 16.01.2024 |
Номер документу | 99573444 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів тримання під вартою |
Кримінальне
Херсонський міський суд Херсонської області
Гонтар Д. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні