Рішення
від 14.09.2021 по справі 640/14817/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 вересня 2021 року м. Київ № 640/14817/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Полюс Трейдинг доОфісу великих платників податків ДПС провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Полюс Трейдинг з позовом до Офісу великих платників податків ДПС, в якому просить (з урахуванням уточненої позовної заяви від 20.07.2020):

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 27.04.2020 №0000985005, яким відмовлено у сумі бюджетного відшкодування податку на додану вартість у сумі 1 202 570,00 грн. та застосовано штрафні санкції у розмірі 601 285,00 грн.;

- зобов`язати Офіс великих платників податків ДПС визнати погодженою суму бюджетного відшкодування у розмірі 1 202 570,00 грн., на яку було відмовлено у відшкодуванні податку на додану вартість, згідно з податковим повідомленням-рішенням від 27.04.2020 №0000985005.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що контролюючим органом, у порушення вимог чинного законодавства, при визначенні суми, розрахованої у порядку п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України, не прийнято до уваги значення рядків 9 та 17 і фактично обсяг податкових зобов`язань та податкового кредиту, а враховано лише їх частину. Внаслідок викладеного, за твердженням представника позивача, Офісом великих платників податків ДПС невірно застосовано вимоги п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання у справі, а також встановлено сторонам строки для подання до суду відзиву, відповіді на відзиви та заперечення.

Під час підготовчого провадження судом вжито заходи, передбачені положеннями ст. 180 Кодексу адміністративного судочинства України, з огляду на що, ухвалено про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.

У призначене на 30.11.2020 судове засідання з`явився представник відповідача, який заперечував проти задоволення позовних вимог, підтримавши доводи, викладені у відзиві, в якому, у свою чергу, вказано про правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, прийнятого Офісом великих платників податків ДПС, з огляду на те, що ТОВ Полюс Трейдинг при позитивному значенні декларації за звітний (податковий) період, а саме: за грудень 2019 року, без врахування від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів, до бюджетного відшкодування заявлено суму податкового кредиту за грудень 2019 року у розмірі 1 202 570,00 грн.

13.11.2020 від представника позивача через канцелярію суду надійшла заява про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Розглянувши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представника відповідача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів, Офісом великих платників податків ДПС проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ Полюс Трейдинг з питання формування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. до декларації з податку на додану вартість за грудень 2019 року, за результатами чого складно акт від 20.03.2020 №32/28-10-50-05-41535243, в якому, з урахуванням листа Офісу великих платників податків ДПС від 23.04.2020 №16066/10/28-10-51-08 Про надання інформації щодо розгляду заперечень , зазначено про порушення п. 200.1, абз. б п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, внаслідок чого завищено суму, що підлягає бюджетному відшкодуванню у грудні 2019 року у розмірі 1 202 570,00 грн.

На підставі викладеного, Офісом великих платників податків ДПС прийнято податкове повідомлення-рішення від 27.04.2020 №0000985005, яким ТОВ Полюс Трейдинг повідомлено про зменшення суми бюджетного відшкодування у розмірі 1 202 570,00 грн. за грудень 2019 року а про накладення штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 601 285,00 грн.

Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Так, ст. 200 Податкового кодексу України (тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин) визначає порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків.

Згідно з п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Разом з тим, відповідно до п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації (п. 200.7 ст. 200 Податкового кодексу України).

У силу п.п. 200.8 та 200.9 ст. 200 Податкового кодексу України, до податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій. У разі якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, така електронна митна декларація надається контролюючим органом за місцем митного оформлення контролюючому органу за місцем обліку такого платника податків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису відповідно до закону.

Форма заяви про відшкодування та форма розрахунку суми бюджетного відшкодування визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування (пп. б п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України).

Відтак, сума від`ємного значення ПДВ набуває статусу заявленої до бюджетного відшкодування суми у разі подання платником податків контролюючому органу заяви про таке бюджетне відшкодування.

При цьому, у розумінні пп. 14.1.18 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника.

Отже, сума бюджетного відшкодування ПДВ, яку платник податків бажає відшкодувати з бюджету за відповідною заявою, формується на підставі суми від`ємного значення ПДВ.

На виконання наведених вище положень Податкового кодексу України наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21 затверджено Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість (надалі - Порядок №21 у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Приписам п. 5 розділу V Порядку №21 визначено, 1) якщо в результаті розрахунку різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано позитивне значення, то заповнюється рядок 18 декларації.

У рядку 18 вказується сума податку на додану вартість, яка підлягає нарахуванню за підсумками поточного звітного (податкового) періоду та сплачується до загального фонду державного бюджету у порядку, визначеному у статті 200 Кодексу;

2) якщо в результаті розрахунку значення різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано від`ємне значення, то заповнюється рядок 19 декларації.

З рядка 19 визначається сума перевищення від`ємного значення над сумою, обчисленою відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації. Визначена сума вказується у рядку 19.1 та зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21).

У разі якщо сума від`ємного значення (рядок 19) менша або дорівнює сумі, обчисленій відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, рядок 19.1 не заповнюється.

Сума, обчислена відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, зазначається у відповідному службовому полі у рядку 19.1;

3) сума від`ємного значення, що не перевищує суми, обчисленої відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), зазначається у рядку 20;

4) сума від`ємного значення (рядок 20 у декларації): зараховується у зменшення суми податкового боргу, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до Кодексу) (відображається у рядку 20.1); підлягає бюджетному відшкодуванню (відображається у рядку 20.2): на рахунок платника у банку (відображається у рядку 20.2.1) та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України (відображається у рядку 20.2.2).

Платники податку, які відповідно до статті 200 розділу V Кодексу мають право на бюджетне відшкодування податку на додану вартість, здійснюють розрахунок бюджетного відшкодування та додають до декларації (Д3) (додаток 3) та (Д4) (додаток 4).

Розрахунок суми бюджетного відшкодування здійснюється в межах суми, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, за вирахуванням від`ємного значення поточного звітного (податкового) періоду, зарахованого у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість.

Як вбачається зі змісту наявної у матеріалах справи копії податкової декларації з податку на додану вартість за грудень 2019 року, поданої ТОВ Полюс Трейдинг , у р. 9 усього податкових зобов`язань вказано суму податку на додану вартість у розмірі 56 259 972,00 грн., у р. 10.1 придбання, (виготовлення, будівництво, спорудження, створення) товарів/послуг та необоротних активів на митній території України з основною ставкою у колонці дозволений податковий кредит вказано 55 739 335,00 грн., у р. 16.1 значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду у колонці дозволений податковий кредит вказано 272 124 880,00 грн., у р. 17 усього податкового кредиту у колонці дозволений податковий кредит - 327 864 215,00 грн.

При цьому, у р. 19 вказаної податкової декларації від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17 - рядок 9 декларації) зазначено суму податку на додану вартість у розмірі 271 604 243,00 грн., у р. 19.1 з рядка 19 сума перевищення від`ємного значення над сумою, обчисленою відповідно до п. 200-1.3 ст. 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації вказано - , у р. 20.2 підлягає бюджетному відшкодуванню - 152 470 893,00 грн., а у р. 20.3 зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду - 119 133 350,00 грн.

З змісту даних, наведених у податковій декларації з податку на додану вартість за грудень 2019 року, поданої ТОВ Полюс Трейдинг , вбачається, що заповнення рядку 19 здійснено з урахуванням значень рядок 17 - рядок 9 декларації, тобто 327 864 215,00 грн. - 56 259 972,00 грн. = 271 604 243,00 грн.

У той же час, суд звертає увагу, що Податковий кодекс України не обмежує бюджетне відшкодування виключно сумою податкового кредиту звітного (податкового) періоду. Чинне податкове законодавство не ставить також право платника податку на отримання податкової вигоди в залежність від того, в якому звітному податковому періоді в нього виникло право на податковий кредит у розмірі суми бюджетної заборгованості.

Відтак, з урахуванням вірного зазначення показника у рядку 19 вказаної декларації та, відповідно, показників рядків 20.2 та 20.3, а також з урахуванням фактичних обставин даної справи, суд визнає необґрунтованими зазначені відповідачем підстави для відмови позивачу у заявленому розмірі бюджетного відшкодування. Як наслідок, податкове повідомлення-рішення Офісу великих платників податків ДПС від 27.04.2020 №0000985005 є протиправним та підлягає скасуванню.

У той же час, суд звертає увагу на те, що належним способом захисту прав та охоронюваних законом інтересів позивача у межах заявленого спору є саме визнання протиправним та скасування спірного податкового повідомлення-рішення, з огляду на те, що у силу п. 200.15 п. 200 Податкового кодексу України, після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.

Отже, позовна вимога про зобов`язання Офісу великих платників податків ДПС визнати погодженою суму бюджетного відшкодування у розмірі 1 202 570,00 грн., на яку було відмовлено у відшкодуванні податку на додану вартість, згідно з податковим повідомленням-рішенням від 27.04.2020 №0000985005, не є належним способом захисту у межах заявленого спору.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України).

Як вбачається з наявних у матеріалах справи платіжних доручень від 30.06.2020 №383 та №382, позивачем під час звернення з даним позовом до суду сплачено судовий збір у розмірі 23 122,00 грн., який підлягає присудженню на користь останнього у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Офісу великих платників податків ДПС від 27.04.2020 №0000985005.

Присудити здійснені Товариством з обмеженою відповідальністю Полюс Трейдинг (код ЄДРПОУ 41535243, адреса: 03038, м. Київ, вул. Миколи Грінченка, 4) документально підтверджені судові витрати у розмірі 23 122,00 грн. (двадцяти трьох тисяч ста двадцяти двох грн. 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Офісу великих платників податків ДПС (код ЄДРПОУ 43141471, адреса: 04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 11Г).

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.О. Скочок

Дата ухвалення рішення14.09.2021
Оприлюднено16.09.2021
Номер документу99583582
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/14817/20

Постанова від 06.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 25.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 14.12.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Рішення від 14.09.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні