ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/5451/19 Суддя (судді) першої інстанції: Бояринцева М.А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2021 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі: судді-доповідача: Беспалова О. О., суддів: Оксененка О.М., Лічевецького І.О., розглянувши у порядку письмового провадження у місті Києві апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 червня 2020 року у справі за позовом Громадської організації "Український Юридичний Союз" до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В :
Громадська організація "Український Юридичний Союз" звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, в якому просила:
- визнати протиправною відмову Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві у прийнятті звіту від 09.01.2019 року про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації з додатками від Громадської організації Український юридичний союз ;
- зобов`язати Головне управління Державної фіскальної служби у місті Києві прийняти звіт від 09.01.2019 року про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації з додатками від Громадської організації Український юридичний союз днем його подання, а саме 09.01.2019 року.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 червня 2020 року позов задоволено частково.
Зобов`язано Головне управління Державної фіскальної служби у місті Києві прийняти звіт від 09.01.2019 року про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації з додатками від Громадської організації Український юридичний союз днем його подання - 09.01.2019 року.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняте нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю, вважаючи, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.
Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що в установчих документах позивача виявлено невідповідність вимогам, встановленим пп. 133.4.2 пп. 133.4 ст. 133 ПК України, а саме установчі документи не передбачають, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей та завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому підтримав висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції.
У відповідності до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю - доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів встановила таке.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, Громадська організація Український юридичний союз зареєстрована як громадська організація 13.09.2010 року, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію об`єднання громадян від 13.09.2010 року №0225-2010 Г.О.
Згідно з рішенням Державної податкової інспекції у Дніпровському районі міста Києва від 17.12.2010 року №113 на підставі абзацу б підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону України Про оподаткування прибутку підприємств та реєстраційної заяви Громадська організація Український юридичний союз внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
За посиланням позивача, 01.09.2016 року до Громадської організації Український юридичний союз надійшов лист Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, у якому було вказано, що для включення до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій необхідно надати докази того, що установчі документи організації відповідають нормам пункту 4 статті 133 Податкового кодексу України.
На адресу контролюючого органу 02.11.2016 року надійшли пояснення позивача (вих. від 02.10.2016 №19) щодо відповідності установчих документів Громадської організації Український юридичний союз нормам пункту 4 статті 133 Податкового кодексу України.
За результатами розгляду вказаних пояснень Державна податкова інспекція у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві листом від 30.11.2016 року №14997/10/26-53-12-05-08 повідомила позивача про виявлення невідповідності установчих документів (статуту) вимогам, встановленим підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а саме: установчі документи неприбуткової організації не передбачають, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Виходячи із зазначеного, на думку відповідача, Громадська організація Український юридичний союз не може бути включена до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, у зв`язку із порушенням підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та запропоновано позивачу привести до 01.01.2017 установчі документи у відповідність до зазначених вимог та подати копії приведених у відповідність установчих документів.
Вказані обставини були предметом дослідження в межах адміністративної справи №826/1170/17.
Так, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.11.2018 року у справі №826/1170/17 визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, що виражаються у відмові у внесенні Громадської організації Український юридичний союз до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Зобов`язано Державну податкову інспекцію у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві включити Громадську організацію Український юридичний союз (код ЄДРПОУ 37293120) до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Вказане рішення набрало законної сили 14.02.2019 року.
Разом з цим, у часовому проміжку розгляду адміністративної справи №826/1170/17 позивачем подано до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві звіт від 09.01.2019 року про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації з додатками.
Листом від 11.01.2019 року №4235/10-26-15-08-14 контролюючий орган повідомив ГО Український юридичний союз про відмову у прийняті звітності, з огляду на порушення вимог нормативно-правових актів, а саме зазначено недостовірне значення обов`язкового реквізиту дата та номер рішення про включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій (п. 48.4 статті 48 глави 2 розділу II.).
Не погоджуючись із такими діями позивачем подано скаргу та рішенням Державної фіскальної служби України від 13.03.2019 року №11786/6/99-99-12-03-06-15 відмовлено у задоволенні останньої.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
13.08.2015 року набрав чинності Закон України від 17.07.2015 року №652-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", яким зокрема статтю 133 Податкового кодексу України доповнено пунктом 133.4.
Відповідно до пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Підпункт 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України встановлює, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
- установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб;
- установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків;
- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Згідно з нормами пунктів 34, 35 підрозділу 4 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України установлено, що до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України №37 від 24.01.2013 року.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов`язані до 01 січня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 01 січня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
З огляду на зміну податкового законодавства, запроваджено новий Реєстр неприбуткових установ та організацій, до якого реєструються неприбуткові установи та організації, у разі відповідності установчих документів вимогам статті 133 ПК України.
Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року № 440 із змінами та доповненнями (далі - Порядок № 440).
Реєстр неприбуткових установ та організацій (далі також - Реєстр) включає ідентифікаційні та реєстраційні відомості про неприбуткові підприємства, установи та організації (далі - неприбуткова організація), зокрема: код згідно з ЄДРПОУ; найменування неприбуткової організації; дату включення неприбуткової організації до Реєстру, починаючи з якої визначається строк безперервної реєстрації неприбуткової організації; ознаку неприбутковості; дату присвоєння ознаки неприбутковості або її зміни; дату та номер рішення про включення, повторне включення неприбуткової організації до Реєстру або зміну ознаки неприбутковості; дату скасування ознаки неприбутковості; дату та номер рішення про виключення неприбуткової організації з Реєстру; найменування та ідентифікаційний код контролюючого органу (пункт 11 Порядку № 440).
Відповідно до пункту 8 Порядку №440 за результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, протягом 14 календарних днів з дня їх отримання контролюючим органом приймається рішення про: включення, повторне включення, відмову у включенні (повторному включенні) неприбуткової організації до Реєстру.
Отже, з 01.01.2017 року у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, такою неприбутковою організацією має бути зазначено дату та номер рішення про включення або повторне включення неприбуткової організації до Реєстру.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, позивачу відмовлено у прийнятті звіту від 09.01.2019 року про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації з додатками на підставі положень пункту 48.4 статті 48 ПК України, а саме: зазначено недостовірне значення обов`язкового реквізиту "дата та номер рішення про включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій".
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.11.2018 року по справі №826/1170/17, яке набрало законної сили 14.02.2019 року, зобов`язано Державну податкову інспекцію у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві включити Громадську організацію Український юридичний союз (код ЄДРПОУ 37293120) до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій.
З наведеного випливає, що станом на час формування контролюючим органом повідомлення про відмову у прийняті звітності, оформлене листом від 11.01.2019 року №4235/10-26-15-08-14, рішення щодо включення ГО Український юридичний союз до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій не набрало законної сили.
Вказане свідчить про відсутність ознак протиправності дій контролюючого органу станом на 11.01.2019 року в частині відмови позивачу у прийнятті звіту від 09.01.2019 року про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації з додатками.
При цьому, станом на час прийняття рішення Державної фіскальної служби України від 13.03.2019 року №11786/6/99-99-12-03-06-15, за наслідком розгляду скарги Громадської організації Український юридичний союз щодо відмови у прийнятті звіту від 09.01.2019 року, рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.11.2018 року у справі №826/1170/17 набрало законної сили.
Наведеним судовим рішення встановлено обставини протиправності дій Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, що виражаються у відмові у внесенні Громадської організації Український юридичний союз до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. Такі дії мали триваючий характер та виникли ще 30.11.2016 року.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що з огляду на триваючий розгляд адміністративної справи №826/1170/17 та встановлення в ході розгляду цієї справи неправомірності дій Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, що виражаються у відмові у внесенні Громадської організації Український юридичний союз до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, які, в свою чергу зумовили, в подальшому не прийняття звіту від 09.01.2019 року про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації з додатками від Громадської організації Український юридичний союз , з метою повного захисту порушених прав та охоронюваних законом інтересів позивача наявні підстави для зобов`язання контролюючого органу прийняти звіт від 09.01.2019 року.
При цьому, доводи апеляційної скарги не спростовують позицію суду першої інстанції та відхиляються колегією суддів за необґрунтованістю.
Згідно з ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.
У відповідності до ст. 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо:
а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;
б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;
в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;
г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Керуючись ст.ст. 229, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 червня 2020 року у справі за адміністративним позовом Громадської організації "Український Юридичний Союз" до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 червня 2020 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.
Суддя-доповідач О. О. Беспалов Суддя О.М. Оксененко Суддя І.О. Лічевецький (Повний текст постанови складено 14.09.2021 р.)
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2021 |
Оприлюднено | 17.09.2021 |
Номер документу | 99625044 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні