Постанова
від 17.09.2021 по справі 640/15314/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/15314/20 Суддя (судді) першої інстанції: Каракашьян С.К.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 вересня 2021 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Кучми А.Ю.,

суддів Аліменка В.О., Безименної Н.В.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 квітня 2021 року (м. Київ, дата складання повного тексту не зазначається) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю БК Архісистеми до Головного управління Державної податкової служби у місті Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И Л А :

Товариство з обмеженою відповідальністю БК Архісистеми звернулося з позовом до суду, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС у місті Києві №1590962/42050195 від 28.05.2020 про відмову в реєстрації Податкової накладної №6 від 11.03.2020 на суму 992 000,00 тис. грн з ПДВ, складеної ТОВ БК Архісистеми , в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні, подані ТОВ БК Архісистеми , в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх отримання податковим органом за переліком: податкову накладну №34 від 28.11.2019 на суму 301 000,00 тис. грн з ПДВ; податкову накладну №22 від 10.12.2019 на суму 224 500,00 тис. грн з ПДВ; податкову накладну №1 від 23.01.2020 на суму 453 000,00 тис. грн з ПДВ; податкову накладну №2 від 30.01.2020 на суму 403 000,00 тис. грн з ПДВ; податкову накладну №3 від 05.02.2020 на суму 190 000,00 тис. грн з ПДВ; податкову накладну №4 від 06.02.2020 на суму 148 000,00 тис. грн з ПДВ; податкову накладну №5 від 07.02.2020 на суму 13 000,00 тис. грн з ПДВ; податкову накладну №6 від 11.03.2020 на суму 992 000,00 тис. грн з ПДВ.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації, позивачем було надано пояснення та документи щодо підтвердження реальності здійснених господарських операцій, проте, в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації ПН контролюючим органом не обґрунтовано чому документи платника не є достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної, які документи платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації ПН.

Відповідачем подано відзив на адміністративний позов, в якому зазначено, що при розгляді документів, поданих позивачем до розгляду на підтвердження реальності здійснення господарської операції Комісією було встановлено, що наданими документами неможливо підтвердити реальність здійснення операції, оскільки неможливо встановити реальність проведених розрахунків між покупцем та продавцем, що ставить під сумнів операцію.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 квітня 2021 року адміністративний позов задоволено та вирішено вийти за межі позовних вимог. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних України: рішення від 28.05.2020 №1590955/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №34 від 28.11.2019; рішення від 28.05.2020 №1590956/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №22 від 10.12.2019; рішення від 28.05.2020 №1590957/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 23.01.2020; рішення від 28.05.2020 №1590958/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.01.2020; рішення від 28.05.2020 №1590960/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 05.02.2020; рішення від 28.05.2020 №1590959/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 06.02.2020; рішення від 28.05.2020 №1590961/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 07.02.2020; рішення від 28.05.2020 №1590962/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 11.03.2020. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №34 від 28.11.2019; №22 від 10.12.2019; №1 від 23.01.2020; №2 від 30.01.2020; №3 від 05.02.2020; №4 від 06.02.2020; №5 від 07.02.2020 фактичною датою подання.

Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

Апеляційну скаргу обґрунтовано правомірністю прийнятого відповідачем рішення. Зазначено, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх обставин у справі. Наголошує, що відсутність відповідних документів та відсутність можливості ідентифікації таких документів не дає можливість підтвердити реальність здійснення господарської операції позивача, згідно якої виписана податкова накладна подана для реєстрації.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду - скасуванню.

Згідно з ст. 317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує його та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, між ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД (Замовник) та ТОВ БК Архісистеми (Підрядник) укладено Договір підряду №21/1218 від 21.12.2018, за яким Підрядник зобов`язується на свій ризик, власними силами та засобами виконати, у відповідності до вимог ДНіП, ДБН, ТУ, діючих на території України, комплекс робіт по влаштуванню фундаментів, виготовленню, монтажу металоконструкцій на об`єкті: Реконструкція модульних приміщень , які знаходяться за адресою: вул. Попудренка, 88/3 у Деснянському районі міста Києва . У свою чергу, Замовник зобов`язується надати Підряднику необхідні креслення для виконання робіт, прийняти та оплатити виконані роботи згідно Додатків до цього Договору.

Відповідно до п. 2.1 та п. 2.2 Договору підряду №21/1218 від 21.12.2018, Договірна ціна робіт встановлюється та погоджується Сторонами згідно Додатку №1 до даного Договору, та є його невід`ємною частиною. У випадку виникнення необхідності у виконанні додаткових робіт, які не передбачені договірною ціною, Сторони погоджують об`єми, вартість та графік проведення таких робіт, шляхом підписання Додаткових угод до Договору.

21 серпня 2019 року між ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД (Замовник) та ТОВ БК Архісистеми (Підрядник) було укладено Додаткову угоду №1 від 21.08.2019 до Договору підряду №21/1218 від 21.12.2018, зі змісту якої вбачається, що Сторони дійшли згоди про внесення змін до пункту 2.1 Договору підряду №21/1218 від 21.12.2018, а саме - Договірна ціна робіт за даним Договором встановлюється та погоджується Сторонами згідно Додатку №1 та Додатку №2 до даного Договору, та є його невід`ємною частиною. Ціни, об`єми та номенклатура будівельних робіт і будівельних матеріалів визначається по факту поставки матеріалів та по факту виконаних обсягів робіт .

Додаток №1 до Договору підряду №21/1218 від 21.12.2018 являє собою Договірну ціну, яка складена у поточних цінах, узгоджена між ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД і ТОВ БК Архісистеми , та визначена у загальному розмірі на суму 1 494 312,24 грн з ПДВ, з яких 753 923,00 тис. грн - вартість виконаних робіт.

Додаток №2 до Договору підряду №21/1218 від 21.12.2018 являє собою Договірну ціну, яка складена у поточних цінах, узгоджена між ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД і ТОВ БК Архісистеми , та визначена у загальному розмірі на суму 21 024 410,80 грн з ПДВ, з яких 1 803 600,00 грн - вартість виконаних робіт.

На виконання вимог приписів п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, ТОВ БК Архісистеми склало та подало контролюючому органу на реєстрацію до Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, а саме:

1. Податкова накладна №34 від 28.11.2019 щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 301 000,00 грн з ПДВ. У свою чергу, ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 301 000,00 грн з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №233 від 28.11.2019.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинення з підстав: ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критерії ризиковості платника податку .

2. Податкова накладна №22 від 10.12.2019 щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 224 500,00 грн з ПДВ. ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 224 500,00 грн з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №240 від 09.12.2019.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинення з підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критерії ризиковості платника податку.

3. Податкова накладна №1 від 23.01.2020 щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 453 000,00 грн з ПДВ. ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 453 000,00 тис. грн з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №1 від 22.01.2020.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинення з підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критерії ризиковості платника податку.

4. Податкова накладна №2 від 30.01.2020 щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 403 000,00 грн з ПДВ. ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 403 000,00 грн з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №11 від 30.01.2020.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинення з підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критерії ризиковості платника податку.

5. Податкова накладна №3 від 05.02.2020 року щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 190 000,00 грн з ПДВ. ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 190 000,00 грн з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №15 від 05.02.2020.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинення з підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критерії ризиковості платника податку.

6. Податкова накладна №4 від 06.02.2020 щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 148 000,00 грн з ПДВ. ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 148 000,00 тис. грн з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №16 від 06.02.2020.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинення з підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критерії ризиковості платника податку.

7. Податкова накладна №5 від 07.02.2020 щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 13 000,00 грн з ПДВ. ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 13 000,00 грн з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №17 від 07.02.2020.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинення з підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критерії ризиковості платника податку.

8. Податкова накладна №6 від 11.03.2020 щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 992 000,00 грн з ПДВ. ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 992 000,00 грн з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №41 від 11.03.2020.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинення з підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критерії ризиковості платника податку.

9. Податкова накладна №7 від 15.04.2020 щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 1 000 000,00 грн з ПДВ. ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 1 000 000,00 грн з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №72 від 15.04.2020.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято та зареєстровано.

10. Податкова накладна №8 від 16.04.2020 щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 1 338 000,00 грн з ПДВ. ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 1 338 000,00 грн з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №74 від 16.04.2020.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято та зареєстровано.

11. Податкова накладна №9 від 17.04.2020 щодо виконання ТОВ БК Архісистеми на користь ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД узгодженого між сторонами комплексу робіт на суму 1 035 000,00 грн з ПДВ. ТОВ Рубі Роз Інтернейшенл КО., ЛТД здійснило оплату на рахунок Підрядника у розмірі 1 035 000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується Платіжним дорученням №75 від 17.04.2020.

Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято та зареєстровано.

На виконання пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України платником податків було направлено Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено та копії підтверджуючих фінансово-господарські операції документів.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення:

- рішення від 28.05.2020 №1590955/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №34 від 28.11.2019 з підстав ненадання платником податків документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;

- рішення від 28.05.2020 №1590956/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №22 від 10.12.2019 з підстав ненадання платником податків документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;

- рішення від 28.05.2020 №1590957/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 23.01.2020 з підстав ненадання платником податків документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;

- рішення від 28.05.2020 №1590958/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.01.2020 з підстав ненадання платником податків документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;

- рішення від 28.05.2020 №1590960/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 05.02.2020 з підстав ненадання платником податків документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;

- рішення від 28.05.2020 №1590959/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 06.02.2020 з підстав ненадання платником податків документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;

- рішення від 28.05.2020 №1590961/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 07.02.2020 з підстав ненадання платником податків документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;

- рішення від 28.05.2020 №1590962/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 11.03.2020 з підстав ненадання платником податків документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Позивач, не погоджуючись із діями відповідачів щодо відмови у реєстрації податкових накладних, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачами не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення, його відповідності вимогам частини другої ст. 2 КАС України, у зв`язку з чим наявні підстави для визнання протиправними та скасування рішення. Також вказав на необхідності виходу за межі позовних вимог

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до п. 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Згідно пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до змісту пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до п. 12 - 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою КМ України № 1246 від 29.12.2010 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №6 від 11.03.2020, слугувало те, що вони відповідають вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що міститься в додатку 1 до Порядку № 1165, передбачає наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Разом з тим, у вищевказаних квитанціях фіскальним органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Однак, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містять в собі мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, як і не містять доказів наявності податкової інформації, що свідчать про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи.

Крім того, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містять вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.

Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкових накладних.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10.04.2020 у справі № 819/330/18.

Як свідчать матеріали справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення та відповідні документи для підтвердження реальності вчинення господарських операцій, які в повній мірі розкривають зміст та обсяг господарської операції.

Відповідачем не було надано ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 8 Критеріїв; ні матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку; ані іншої інформації, що розглядається Комісією.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що контролюючим органом не зазначено конкретного переліку документів, які мають бути подані платником податків, а наведено лише загальне найменування з вичерпного переліку без додаткової конкретизації, що позбавляє можливості встановити, які саме документи не надані позивачем.

Разом із тим, платником податків разом із поясненнями було подано достатню кількість копій документів, з аналізу яких можна зробити висновок про здійснення господарських операцій.

При цьому, оспорювані рішення не містять мотивів відхилення наданих позивачем пояснень та документів.

Зазначене свідчить про те, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є формальними та об`єктивно не містять чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, а тому не можуть бути визнані законними та обґрунтованими.

Колегія суддів зазначає, що не зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, комісією регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДПН або відмову в такій реєстрації та Державною податковою службою України протиправно прийнято рішення про відмову у реєстрації.

Аналізуючи зміст рішень, колегія суддів вважає, що комісія регіонального рівня, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням їх змісту і обсягу.

Колегія суддів вважає, що позивачем було надані всі необхідні та достатні документи для обґрунтування і підтвердження господарської операції та розблокування накладної.

Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Колегія суддів зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

В той же час, рішення суб`єкта владних повноважень повинно відповідати ст. 2 КАС України, згідно з якою у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Однак, відповідач не навів жодного обґрунтування щодо підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.

Тому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

За таких обставин, колегія суддів дійшла до висновку про протиправність рішення комісії Головного управління ДПС у місті Києві №1590962/42050195 від 28.05.2020 про відмову в реєстрації Податкової накладної №6 від 11.03.2020.

Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідні податкові накладні, колегія суддів, виходить з наступного.

Згідно пункту 28 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Аналогічні норми закріплені в пункті 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.10.2010, згідно якого податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

Відповідно до пункту 20 вказаного Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС.

За таких обставин, враховуючи відсутність обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, колегія суддів дійшла до висновку про наявність підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну позивача №6 від 11.03.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо необхідності виходу за межі позовних вимог, оскільки позовні вимоги позивача чітко містять перелік рішень податкового органу, які позивач бажає визнати протиправними та скасувати (рішення комісії Головного управління ДПС у місті Києві №1590962/42050195 від 28.05.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 11.03.2020), а також перелік податкових накладних, які підлягають реєстрації (№34 від 28.11.2019, №22 від 10.12.2019, №1 від 23.01.2020, №2 від 30.01.2020, №3 від 05.02.2020, №4 від 06.02.2020, №5 від 07.02.2020, №6 від 11.03.2020).

Разом із тим, за наявності не оскаржених та чинних рішень Комісії Головного управління ДПС у місті Києві (комісії регіонального рівня) від 28.05.2020 №1590955/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №34 від 28.11.2019; від 28.05.2020 №1590956/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №22 від 10.12.2019; від 28.05.2020 №1590957/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 23.01.2020; від 28.05.2020 №1590958/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.01.2020; від 28.05.2020 №1590960/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 05.02.2020; від 28.05.2020 №1590959/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 06.02.2020; від 28.05.2020 №1590961/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 07.02.2020, відсутні підстави для зобов`язання ДПС України зареєструвати такі податкові накладні в ЄРПН.

Крім того, колегія суддів вказує, що суд першої інстанції скасувавши рішення комісії Головного управління ДПС у місті Києві №1590962/42050195 від 28.05.2020 про відмову в реєстрації Податкової накладної №6 від 11.03.2020 не прийняв рішення про зобов`язання ДПС України зареєструвати таку податкову накладну, резолютивна частина рішення суду даної обставини не містить.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у місті Києві - задовольнити частково .

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 квітня 2021 року - скасувати та прийняти постанову, якою позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю БК Архісистеми - задовольнити частково .

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних України від 28.05.2020 №1590962/42050195 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 11.03.2020.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 11.03.2020 фактичною датою подання.

В іншій частині позовних вимог - відмовити .

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 17.09.2021.

Головуючий суддя: А.Ю. Кучма

В.О. Аліменко

Н.В. Безименна

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2021
Оприлюднено22.09.2021
Номер документу99686296
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/15314/20

Ухвала від 11.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 04.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 17.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 11.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 23.04.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Каракашьян С.К.

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Каракашьян С.К.

Ухвала від 08.07.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Каракашьян С.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні