Рішення
від 08.09.2021 по справі 908/1369/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 24/83/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.09.2021 Справа № 908/1369/21

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Азізбекян Тетяни Анатоліївни, при секретареві судового засідання Вака В.С., розглянувши у судовому засіданні матеріали справи № 98/1369/21

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Вельтум-Запоріжжя» (вул. Іванова, буд. 99, м. Запоріжжя, 69068, ідентифікаційний код 35924440)

до відповідача: Комунального закладу «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Орієнтир» Запорізької обласної ради (вул. Кронштадська, буд. 17, м. Запоріжжя, 69001, ідентифікаційний код 20518733)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Екотехнологічна компанія «Гранік» (вул. Глісерна, буд. 14А, м. Запоріжжя, 69002, ідентифікаційний код 23855037)

про визнання договору № 37/21 від 02.02.2021 недійсним

за участю представників:

від позивача: Щелкунова В.В., адвокат, ордер серія АР № 1049115 від 31.05.2021, договір про надання правової допомоги від 17.12.2019

від відповідача: не прибув

від третьої особи: Харламов Д.І., адвокат, довіреність № 21/01-21/1 від 21.01.2021, Дубов Г.В., директор

вільний слухач: Савченко М.О., паспорт серія НОМЕР_1 виданий 06.11.2012.

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Вельтум-Запоріжжя» звернулось до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Комунального закладу «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Орієнтир» Запорізької обласної ради про визнання договору № 37/21 надання послуг з вивезення та захоронення твердих побутових відходів від 02.02.2021, який укладений між Комунальним закладом «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Орієнтир» Запорізької обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Екотехнологічна компанія «Гранік» , недійсним.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилаючись на ст. ст. 16, 203, 215 ЦК України, ст. 179 ГК України, ст. 35-1 Закону України Про відходи зазначив, що за результатами проведеного конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя між Запорізькою міською радою та ТОВ Вельтум-Запоріжжя укладений договір про надання послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя від 31.10.2019, строк дії якого з 01.01.2020 по 31.12.2029 включно. Таким чином, єдиним виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя з 01.01.2020 по 31.12.2029 включно є позивач. Оскільки ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік не визначена виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя на період дії договору, то у відповідача відсутні правові підстави укладення договору на отримання послуг з поводження з побутовими відходами (вивезення та захоронення твердих побутових відходів) з ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік . Договір № 37/21 від 02.02.2021, який був укладений між відповідачем та ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік , не відповідає Типовому договору. Вважає, що договір не відповідає вимогам чинного законодавства, порушує законні інтереси позивача, у зв`язку з чим просить суд позов задовольнити.

Відповідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.05.2021 наведену вище позовну заяву передано для розгляду судді Азізбекян Т.А.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 14.05.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/1369/21 за правилами загального позовного провадження. Присвоєно справі номер провадження 24/83/21. Підготовче судове засідання призначено на 31.05.2021 о 12 год. 30 хв. Також, вказаною ухвалою суду залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Екотехнологічна компанія «Гранік» .

31.05.2021 КЗ «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Орієнтир» ЗОР подано до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти позову та зокрема зазначає, що визначення переможця з вивезення відходів у місті Запоріжжя не обмежує правову можливість замовнику такої послуги укласти договір із іншим суб`єктом господарської діяльності, який займається таким видом діяльності. Вимога ч. 2 ст. 35 1 Закону України Про відходи має відношення до сфери дії публічних договорів, а норми спеціального закону (в тому числі і Закону України Про відходи ) не можуть конкурувати з нормами основного акта цивільного законодавства. Основою договірних правовідносин є свобода вибору контрагента (ст. 627 ЦК України). Після визначення переможця конкурсу в місті Запоріжжя є суб`єкт господарської діяльності, який зобов`язаний укладати договори з надання послуг з вивезення та захоронення твердих побутових відходів фізичних та юридичних осіб, які мешкають та зареєстровані в місті Запоріжжя. Жодна норма матеріального права не забороняє ТОВ ЕК Гранік надавати ці послуги на території міста Запоріжжя, а фізичним чи юридичним особам укладати з ТОВ ЕК Гранік договори з вивезення побутових відходів. Наголошує, що положеннями ч.2 ст. 35 1 Закону України Про відходи законодавець не заборонив власникам джерел утворення побутових відходів укладати договори з вивезення побутових відходів із іншими суб`єктами господарської діяльності, які займаються таким видом господарської діяльності, ніж з тим, що визнаний органом місцевого самоврядування переможцем конкурсу.

Також, 31.05.2021 ТОВ ЕК Гранік поданий суду відзив на позовну за змістом якого просить суд відмовити у задоволенні позову. Посилаючись на ст. 4 Закону України Про захист економічної конкуренції вказує, що державна політика у сфері розвиту економічної конкуренції направлена саме на обмеження монополізму в господарській діяльності та підтримки суб`єктів господарювання, які сприяють розвитку конкуренції. Починаючи з кінця 2020 року ТОВ Вельтум-Запоріжжя звертається до клієнтів ТОВ ЕК Гранік з листами про необхідність розірвання укладених договорів із посиланням на те, що тільки з ТОВ Вельтум-Запоріжжя в м. Запоріжжя можливо укладати договори про надання послуг з вивезення та захоронення твердих побутових відходів. Крім того, ТОВ Вельтум-Запоріжжя вимагає, щоб тендери на закупівлю вказаних послуг за бюджетні кошти відбувались лише за переговорною процедурою (без проведення конкурсу, так як тільки з ними, з технічних причин, можливо укладати на території міста Запоріжжя вказані договори). З цього питання ТОВ ЕК Гранік було подано 2 (дві) скарги до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які були задоволені. Також ТОВ ЕК Гранік звернулось до керівництва Запорізької міської ради із листом про роз`яснення чи призведе до монополізації цього ринку перемога на конкурсі ТОВ Вельтум-Запоріжжя . У цьому листі зазначено, що у відповідності до вимог ст. 4 Закону України Про захист економічної конкуренції , ТОВ ЕК Гранік може і надалі надавати послуги із вивезення твердих побутових відходів в місті Запоріжжя. Крім того, ТОВ ЕК Гранік було подано 4 скарги до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області на проведення закупівлі Територіальними відділами департаменту освіти і науки Запорізької міської ради послуг з вивезення відходів у ТОВ Вельтум-Запоріжжя за переговорною процедурою (у єдиного виконавця такої послуги). Посадові особи Антимонопольного комітету України та Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області вважають, що наявність рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 28.10.2019 № 468 та рішення Запорізької міської ради №46 від 29.01.2020, не є підставою для закупівлі послуг з вивезення та захоронення твердих побутових відходів на території міста Запоріжжя лише у ТОВ Вельтум-Запоріжжя . ТОВ Вельтум-Запоріжжя намагається встановити повну монополію на ринку надання послуг з вивезення та утилізації твердих побутових відходів на території міста Запоріжжя і надавати ці послуги за більшу ціну ніж пропонує ТОВ ЕК Гранік . Щодо правової можливості укладання договорів із ТОВ ЕК Гранік після 29.01.2020 (дати прийняття рішення №46 Запорізької міської ради) зазначає, що за загальним правилом сторона договору є вільною у виборі свого контрагента. Крім того вказує на те, що ТОВ Вельтум-Запоріжжя не обґрунтував внаслідок чого він є заінтересованою особою із визнання недійсним договору укладеного між ТОВ ЕК Гранік та відповідачем, в частині нібито невідповідності змісту типового договору. Позивачем вказано, що ТОВ ЕК Гранік не може бути виконавцем цих послуг внаслідок того, що ТОВ Вельтум-Запоріжжя є переможцем конкурсу, але яким чином ТОВ Вельтум-Запоріжжя є заінтересованою стороною в частині нібито невідповідності його змісту типовому договору в позові не зазначено та не обґрунтовано.

Ухвалою суду від 31.05.2021 відкладено підготовче засідання на 23.06.2021.

08.06.2021 ТОВ «Вельтум-Запоріжжя» подані до суду відповіді на відзиви КЗ «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Орієнтир» Запорізької обласної ради та ТОВ «Екотехнологічна компанія «Гранік» .

Ухвалою від 23.06.2021 закрито підготовче провадження у справі № 908/1369/21, призначено справу до судового розгляду по суті на 19.07.2021, яке перенесено на 02.08.2021, про що судом винесено відповідні ухвали.

В судовому засіданні 02.08.2021 оголошено перерву до 16.08.2021 та перенесено на 31.08.2021.

В судовому засіданні 31.08.2021 оголошено до 06.09.2021.

Представник позивача оголосив про наявність в судовому засіданні оригіналу договору, укладеного між ТОВ Вельтум-Запоріжжя та Запорізькою міською радою.

Представник відповідача та представник ТОВ «ЕК «Гранік» заперечує проти дослідження договору як доказу у справі, оскільки він не надавався у підготовчому провадженні.

Представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві. Просить суд позов задовольнити.

Представник відповідача та представник ТОВ «ЕК «Гранік» проти задоволення позовних вимог заперечили, підтримали правову позицію, викладену у відзиві на позовну заяву. Просять суд в позові відмовити.

Суд вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення, оголосивши орієнтовний час його оголошення.

Суд повідомив про оголошення вступної та резолютивної частини рішення в судовому засіданні 08.09.2021 о 12 год. 30 хв.

Відповідно до ст. 222 ГПК України здійснювалося фіксування судового засідання 08.09.2021 за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Представник позивача відпоПросить суд позов задовольнити.

В засіданні 08.09.2021 судом, в порядку ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Суд повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд

УСТАНОВИВ:

На офіційному майданчику електронної системи публічних закупівель України РгоZогго Комунальним закладом Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат Орієнтир Запорізької обласної ради опубліковано Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (номер UА-2021-02-03-001908-b), згідно якого 02.02.2021 Комунальним закладом Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат Орієнтир ЗОР та Товариством з обмеженою відповідальністю Екотехнологічна компанія Гранік укладено договір № 37/21 від 02.02.2021 на закупівлю послуг з поводження з побутовими відходами (вивезення та захоронення твердих побутових відходів), код ДК 021:2015:90510000-5: Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям.

Як зазначено позивачем у позовній заяві, рішенням Запорізької міської ради від 29.01.2020 № 46 Про визначення на конкурсних засадах юридичної особи, яка здійснюватиме збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами на території міста Запоріжжя такою особою визначено ТОВ Вельтум-Запоріжжя .

За результатами проведеного конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя між Запорізькою міською радою та ТОВ Вельтум-Запоріжжя укладений договір про надання послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя від 31.10.2019, строк дії якого з 01.01.2020 по 31.12.2029 включно.

Таким чином, єдиним виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя з 01.01.2020 по 31.12.2029 включно є ТОВ Вельтум-Запоріжжя .

Оскільки ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік не визначена виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя на період дії договору, то у відповідача відсутні правові підстави укладення договору на отримання послуг з поводження з побутовими відходами (вивезення та захоронення твердих побутових відходів) з ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік .

Позовні вимоги ґрунтуються на твердженнях позивача, що договір № 37/21 від 02.02.2021 укладений з порушенням ч. 1 ст. 203 ЦК України, порушує законні інтереси позивача, що є підставою для визнання його недійсним у відповідності до ч. 3 ст. 215 ЦК України.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінюючи надані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з наступних підстав.

Статтею 15 Цивільного кодексу України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

За приписами ст. 16 Цивільного кодексу України, визнання правочину недійсним є одним із способів захисту цивільних прав та інтересів.

Частинами 2, 3, 11 статті 35-1 Закону України "Про відходи" визначено, що власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів укладають договори з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, здійснюють оплату послуг з поводження з побутовими відходами та забезпечують роздільне збирання побутових відходів.

Виконавця послуг з вивезення побутових відходів визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах визначає виконавця послуг з перевезення побутових відходів з певної території населеного пункту.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 № 1070 затверджено Правила надання послуг з поводження з побутовими відходами, які визначають механізм надання суб`єктами господарювання незалежно від форми їх власності послуг з поводження з побутовими відходами у містах, селищах і селах (далі - послуги).

Згідно з пунктами 3-5 Правил надання послуг з поводження з побутовими відходами, послуги з поводження з побутовими відходами надаються суб`єктом господарювання, визначеним органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів.

Договір про надання послуг укладається між споживачем та виконавцем послуг з вивезення побутових відходів відповідно до Типового договору про надання послуг з поводження з побутовими відходами, що додається.

Збирання та перевезення побутових відходів здійснюються спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.

Послуги надаються з урахуванням розміру території, схеми санітарного очищення, затвердженої в установленому порядку, та інших умов, передбачених законодавством у сфері житлово-комунального господарства.

Надання послуг з вивезення відходів як вторинної сировини, що є у складі побутових відходів, здійснюється з урахуванням вимог статей 35 і 35-1 Закону України "Про відходи".

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 затверджено Порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів. Цей Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту.

Відповідно до п. 4 Порядку, підготовка та проведення конкурсу забезпечується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради або місцевою держадміністрацією у разі делегування їй повноважень відповідними радами у порядку, встановленому законом, виконавчим органом місцевого самоврядування суб`єкта співробітництва у формах, передбачених Законом України «Про співробітництво територіальних громад» .

Межі певної території, де планується надавати послуги з поводження з побутовими відходами, визначає організатор конкурсу (пп 7 п. 5 Порядку).

Переможцем конкурсу визначається його учасник, що відповідає кваліфікаційним вимогам, може забезпечити надання послуг відповідної кількості та якості, конкурсна пропозиція якого визнана найкращою за результатами оцінки (п. 28 Порядку).

Пунктом 29 Порядку передбачено, що рішення про результати проведення конкурсу приймається конкурсною комісією на засіданні у присутності не менш як половини її складу відкритим голосуванням простою більшістю голосів. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсної комісії.

Рішення конкурсної комісії оформляється протоколом, який підписується усіма членами комісії, що брали участь у голосуванні.

Згідно п. 30 Порядку, організатор конкурсу протягом не більш як п`яти робочих днів з дня проведення конкурсу вводить у дію відповідним актом рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на певній території населеного пункту, межі якої були визначені умовами конкурсу, та зазначає строк, протягом якого виконавець має право надавати такі послуги, але не менш як п`ять років.

З переможцем конкурсу протягом десяти календарних днів після прийняття конкурсною комісією рішення укладається договір на надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту.

З аналізу наведених положень вбачається, що чинним законодавством встановлено, що послуги з вивезення побутових відходів можуть бути надані виключно певним суб`єктом господарювання за умови проходження конкурсу.

У відповідності із пунктом 55 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до компетенції міських рад відноситься визначення на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють у межах певної території збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання зазначених вище нормативно правових актів, виконавчим комітетом Запорізької міської ради прийнято рішення від 18.09.2019 № 393 Про організацію конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя , яким вирішено провести конкурс з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя у строк до 31.10.2019 та визначено, що межами території, на якій будуть надаватися послуги з вивезення побутових відходів за результатами конкурсу є загальна територія м. Запоріжжя.

Відповідно до рішення виконкому Запорізької міської ради від 28.10.2019 № 468 Про введення в дію рішення конкурсної комісії з визначення переможця конкурсу з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя , зокрема вирішено міському голові або особі, яка виконуватиме його обов`язки, укласти договір з переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя, строком на 10 років.

Приймаючи до уваги рішення конкурсної комісії з визначення переможця конкурсу з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя, рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 28.10.2019 № 468, Запорізькою міською радою прийнято рішення від 29.01.2020 № 46 Про визначення на конкурсних засадах юридичної особи, яка здійснюватиме збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами на території міста Запоріжжя , яким визначено ТОВ Вельтум Запоріжжя , юридичною особою, яка здійснюватиме збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами на території міста Запоріжжя.

За результатами проведеного конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя між Запорізькою міською радою та ТОВ Вельтум-Запоріжжя укладений договір про надання послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя від 31.10.2019, строк дії якого з 01.01.2020 по 31.12.2029 включно.

За таких обставин, єдиним виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя є ТОВ Вельтум-Запоріжжя .

02.02.2021 між ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік (Виконавець) і Комунальним закладом Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат Орієнтир Запорізької обласної ради (Замовник) укладено договір № 3721 надання послуг з вивезення та заборонений твердих побутових відходів, за умовами якого (п. 1.1.) Виконавець зобов`язується за завданням Замовника надати останньому послуги з вивозу та захоронення твердих побутових відходів 4 класу небезпеки з території Замовника згідно з Додатком № 1, який є невіддільною частиною Договору. (Код ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація сміття та поводження зі сміттям).

В Додатку № 1 до Договору зазначені: адреса установки контейнерів, найменування об`єкту, вартість вивозу ТПВ, кількість контейнерів та графік вивозу ТПВ.

Загальна сума оплати за вивезення та захоронення ТПВ з 01.02.2021 до 31.12.2021 становить 33835,89 грн, в т.ч. ПДВ 5639,32 грн.

Пунктом 6.1. договору визначено, що на підставі статті 631 Цивільного кодексу України та враховуючи, що послуги,які є предметом цього Договору почали надаватися Замовнику Виконавцем з 01.02,2021 Сторони домовились про те,що умови даного Договору застосовуються до відносин між Сторонами цього Договору, які виникли до його укладення, а саме з 01.02.2021 та діє до 31.12.2021, але у будь якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.

В силу ст. 16 ЦК України, ст. 20 ГК України позивач має право на звернення до суду за захистом порушеного права шляхом визнання недійсним договору від 02.02.2021 № 37/21.

За приписами ст. 48 Господарського процесуального кодексу України, суд першої інстанції має право за клопотанням позивача до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання, залучити до участі у ній співвідповідача.

Позивачем не заявлялося клопотання про залучення до участі у справі співвідповідачем ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік , який є стороною спірного договору. При цьому суд не наділений повноваженнями самостійно залучити до участі у справі співвідповідача.

Проте, суд вважає, що таке не має обмежувати право позивача та захисту своїх порушених та законних інтересів в судовому порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 ЦК України.

Частиною 3 ст. 215 ЦК України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

На підставі статті 215 ЦК України недійсними можуть визнаватися не лише правочини, які не відповідають цьому Кодексу, а й такі, що порушують вимоги інших законодавчих актів України, постанов Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів, виданих державними органами, у тому числі відомчих, зареєстрованих у встановленому порядку.

Суд вважає, що оскільки наведеним вище чинним законодавством встановлено, що послуги з поводження з побутовими підходами можуть надавати виключно певні суб`єкти господарювання за умови проходження конкурсу, а ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік не визначено виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя на період дії договору, то наявні правові підстави для визнання недійсним договору від 02.02.2021 № 37/21.

Зазначені обставини, на переконання суду, свідчать що укладення відповідачем оспорюваного договору № 37/21 від 02.02.2021 з ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік , а не з ТОВ Вельмут - Запоріжжя (встановленим на законних підставах виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, які є предметом оспорюваного правочину) призводить до втрати позивачем доходів, які ним могли б бути реально одержані, якби його право не було порушене, що є порушенням законних інтересів позивача.

Стосовно посилання позивача, що договір № 37/21 від 02.02.2021, який був укладений між відповідачем та ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік , не відповідає Типовому договору. Проте позивачем не вказано, які саме положення договору суперечать положенням Типового договору.

З цього приводу суд зазначає наступне.

Частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України визначено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: 1) вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; 2) примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; 3) типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; 4) договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

Таким чином, статтею 179 Господарського кодексу України заборонено відступати від змісту типового договору, проте сторони наділені правом конкретизувати його умови.

Конкретизація або відсутність в договорі певних пунктів не є підставою для визнання договору недійсними. Крім того, згідно з абзацом четвертим частини четвертої статті 179 Господарського кодексу України сторони не можуть відступати від змісту Типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

Стосовно посилання відповідача на ст. 6 та ч. 1 ст. 627 ЦК України, а саме: сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначені умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Тобто за загальним правилом сторона договору є вільною у виборі свого контрагента, суд зазначає таке.

Приписами статей 3, 6, 203, 626, 627 ЦК України визначені загальні засади цивільного законодавства, зокрема поняття договору та свободи договору, сформовані загальні вимоги до договорів як різновиду правочинів (вільне волевиявлення учасника правочину). Свобода договору полягає в праві сторін вільно вирішувати питання при укладенні договору, виборі контрагентів та погодженні умов договору.

Однак, ч. 3 ст. 6 ЦК України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Виходячи з наведеного, свобода договору не є безмежною та вільний вибір контрагентів має узгоджуватися з положеннями діючого законодавства та не може їм суперечити.

Аналогічна правова позиція наведена у постанові Вищого господарського суду України від 16.05.2017 у справі №910/14243/16, згідно якої відповідно до змісту статей 6, 627 ЦК України свобода договору полягає в праві сторін вільно вирішувати питання при укладенні договору, виборі контрагентів та погодженні умов договору. Закріпивши принцип свободи договору, ЦК України разом з тим визначив, що свобода договору не є безмежною, оскільки відповідно до абзацу другого частини третьої статті 6 та статті 627 цього Кодексу при укладенні договору, виборі контрагентів, визначенні умов договору сторони не можуть діяти всупереч положенням цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства. Зазначені положення узгоджуються з приписами частини першої статті 203, частини першої статті 215 ЦК України, відповідно до яких підставою недійсності правочинів є суперечність їх актам цивільного законодавства.

Згідно зі статтею 35-1 Закону України Про відходи власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів укладають договори з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, здійснюють оплату послуг з поводження з побутовими відходами та забезпечують роздільне збирання побутових відходів. Джерело утворення побутових відходів - об`єкт, на якому утворюються побутові відходи (житловий будинок, підприємство, установа, організація, земельна ділянка).

Аналогічна норма міститься у Правилах надання послуг з поводження з побутовими відходами, затверджених постановою КМУ від 10.12.2008 №1070: послуги з поводження з побутовими відходами надаються суб`єктом господарювання, визначеним органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів.

Наведені вище нормативно-правові акти містять пряму законодавчу вимогу щодо укладення споживачами договорів виключно з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, який визначений органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів.

Оскільки ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік не була визначена органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, то не може бути стороною оспорюваного договору.

Також відповідача у відзиві на позовну заяву у своїх доводах спирається на лист заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Запорізької міської ради Бородая О.М. вих. №11931/03-24/06 від 07.10.2019. Даний лист містить в собі повідомлення органу місцевого самоврядування про невчинення дій, що направлені на монополізацію ринку вивезення відходів в місті Запоріжжя. Лист носить виключно довідково-інформаційний характер, містить в собі лише окрему думку певної особи та не створює жодних правових наслідків.

Щодо посилання ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік на ст. 4 Закону України Про захист економічної конкуренції , частиною другою якої передбачено, що суб`єкти господарювання, органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю зобов`язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.

Суд не вбачає негативного впливу на економічну конкуренцію та порушення вимог Закону України Про захист економічної конкуренції , оскільки саме з метою захисту економічної конкуренції та захисту прав та інтересів суб`єктів господарювання, основною господарською діяльністю яких є поводження з побутовими відходами, органами місцевого самоврядування, на виконання приписів ст. 35-1 Закону України Про відходи та Правил надання послуг з поводження з побутовими відходами, затверджених постановою КМУ від 10.12.2008 №1070, проводиться конкурс з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту, проведення якого регулюється постановою КМУ від 16.11.2011 №1173 Питання надання послуг з вивезення побутових відходів .

Цей Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з визначення ви:конавця послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту.

Як зазначалося вище, рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 18.09.2019 № 393 вирішено провести конкурс з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя у строк до 31.10.2019; визначено, що межами території, на якій будуть надаватися послуги з вивезення побутових відходів за результатами конкурсу є загальна територія м. Запоріжжя.

В жовтні 2019 року виконавчим комітетом Запорізької міської ради проведено конкурс. Рішення конкурсної комісії з визначення переможця конкурсу з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя введено в дію рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради гід 28.10.2019 №468, за яким переможець конкурсу має право надавати послуги з вивезення побутових відходів на території міста Запоріжжя протягом 10 років. Переможцем конкурсу визначено ТОВ Вельтум-Запоріжжя .

Рішенням Запорізької міської ради від 29.01.2020 № 46 такою особою визначено ТОВ Вельтум-Запоріжжя .

Антимонопольним комітетом України у рекомендаціях від 05.12.2019 № 66-рк Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції , за результатами ґрунтовного дослідження ринків послуг з вивезення побутових відходів, проведеного протягом 2019 року було встановлено, що за результатами дослідження ринків послуг з вивезення побутових відходів можна констатувати наявність конкуренції на етапі проведення конкурсів органами місцевого самоврядування з визначення виконавців послуг з вивезення побутових відходів. При цьому нормативно-правовими актами у сфері поводження з побутовими відходами передбачено, що протягом визначеного органом місцевого самоврядування терміну діяльність на цьому ринку монопольно здійснюватиме суб`єкт господарювання, який на конкурсних засадах здобув переваги в боротьбі внаслідок запропонованих кращих умов надання послуг та меншої ціни порівняно з конкурентами. Конкуренція має забезпечуватись шляхом проведення конкурсу.

Таким чином, можна зробити висновок, що орган місцевого самоврядування під час проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту жодним чином не порушує приписи Закону України Про захист економічної конкуренції , а навпаки сприяє розвитку конкуренції на етапі проведення конкурсу.

Стосовно посилання ТОВ ЕК Гранік на рішення Постійно діючої колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №1429-р/пк-пз від 27.01.2021 як на доказ правомірності укладення суб`єктами господарювання, які не є належним чином визначеними виконавцями послуг з вивезення побутових відходів, договорів на надання послуг з поводження з побутовими відходами, то вказане рішення Колегії скасовано рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.05.2021 №640/3604/21.

Також у рішенні Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.05.2021№ 640/3604/21 зазначено, що: ...чинним законодавством встановлено, що послуги з вивезення побутових відходів можуть бути надані виключно певним суб`єктом господарювання за умови проходження конкурсу. , що підтверджує позицію щодо неправомірності укладення договорів на надання послуг з поводження з побутовими відходами із суб`єктами господарювання, які не є визначеними органами місцевого самоврядування виконавцями послуг з вивезення побутових відходів.

Відповідно до ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 №3477-ІУ суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до ст. 6 Конвенції Про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР кожен при вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на справедливий і відкритий розгляд упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

В силу положень ст. ст. 73 ГПК України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Частиною 1, 3 ст. 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

За ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до ч.1 ст. 77 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи встановлені факти та вимоги правових норм, за наслідками розгляду спору, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі, у зв`язку з доведеністю в сукупності наданих позивачем доказів та встановлених судом фактичних обставин порушення відповідачем чинного законодавства при укладанні договору № 37/21 від 02.02.2021 надання послуг з вивезення та захоронення твердих побутових відходів з ТОВ Екотехнологічна компанія Гранік .

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати недійсним договір № 37/21 від 02.02.2021 надання послуг з вивезення та захоронення твердих побутових відходів, укладений між Комунальним закладом «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Орієнтир» Запорізької обласної ради (вул. Кронштадська, буд. 17, м. Запоріжжя, 69001, ідентифікаційний код 20518733) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Екотехнологічна компанія «Гранік» (вул. Глісерна, буд. 14А, м. Запоріжжя, 69002, ідентифікаційний код 23855037).

Стягнути з Комунального закладу «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Орієнтир» Запорізької обласної ради (вул. Кронштадська, буд. 17, м. Запоріжжя, 69001, ідентифікаційний код 20518733) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Вельтум-Запоріжжя» (вул. Іванова, буд. 99, м. Запоріжжя, 69068, ідентифікаційний код 35924440) - 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп. судового збору.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 20.09.2021.

Суддя Т.А. Азізбекян

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення08.09.2021
Оприлюднено22.09.2021
Номер документу99746230
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1369/21

Судовий наказ від 29.05.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Судовий наказ від 29.05.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Постанова від 16.12.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Постанова від 16.12.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 04.11.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 02.11.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 08.09.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 31.08.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 11.08.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 02.08.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні