Рішення
від 24.09.2021 по справі 600/1617/21-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 вересня 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/1617/21-а

Чернівецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Дочірнього підприємства «Молодий буковинець - Преса» до Виконавчого комітету Чернівецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

I. РУХ СПРАВИ

1.1. Дочірнє підприємство «Молодий буковинець - Преса» (далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Виконавчого комітету Чернівецької міської ради (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 28.07.2020 р. №325/17 «Про демонтаж тимчасових споруд встановлених без дозвільних документів в м. Чернівцях» в частині здійснення демонтажу тимчасових споруд за адресами м. Чернівці вул. Південно-Кільцева, 5 та 6;

- зобов`язати Виконавчий комітет Чернівецької міської ради повернути Дочірньому підприємству «Молодий буковинець - Преса» тимчасові споруди (кіоски), які були демонтовані відповідно до рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 28.07.2020 р. №325/17 згідно актів опису тимчасових споруд від 02.10.2020р. за адресами м. Чернівці, вул. Південно-Кільцева, 5 та 6, без відшкодування витрат на проведення демонтажу.

1.2. Ухвалою суду від 19.04.2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2.1. 28.07.2020 року Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради прийнято рішення № 325/17 «Про демонтаж тимчасових споруд встановлених без дозвільних документів в м. Чернівцях» відповідно до п. 1 якого вирішено здійснити демонтаж тимчасових споруд встановлених без дозвільних документів згідно з додатковим.

2.2. З даним рішенням, в частині здійснення демонтажу тимчасових споруд за адресами м. Чернівці вул. Південно-Кільцева, 5 та 6, позивач не згідний, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

Аргументи позивача

3.1. Оскаржуваним рішенням вирішено здійснити демонтаж тимчасових споруд встановлених без дозвільних документів згідно з додатком, зокрема за адресами м. Чернівці вул. Південно-Кільцева, 5 та 6.

3.2. Позивач вважає таке рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки на день прийняття оскаржуваного рішення, у відповідача була інформація про факт оскарження позивачем рішення Чернівецької міської ради № 709, а тому, до моменту набрання рішенням Господарського суду Чернівецької області від 17.11.2020 року № 926/643/20 законної сили, твердження про відсутність про відсутність у позивача дозвільних документів на розміщення кіосків за адресами м. Чернівці вул. Південно-Кільцева, 5 та 6, є необґрунтованими.

Аргументи відповідача

3.4. Виконавчий комітет Чернівецької міської ради подав до суду відзив, в якому вказав, що розміщення тимчасових споруд для проведення підприємницької діяльності здійснюється відповідно до комплексної схеми розміщення тимчасових споруд та на підставі паспорту прив`язки, а також правовстановлюючого документу на земельну ділянку. У випадку самовільного встановлення тимчасової споруди для підприємницької діяльності, така споруда підлягає демонтажу.

3.5. Зазначає, що договори оренди землі між Чернівецькою міською радою та Дочірним підприємством Молодий буковинець - Преса щодо оренди земельних ділянок за адресами м. Чернівці вул. Південно-Кільцева, 5 та 6 вичерпали свою дію ще в 2017 році, а тому позивач самовільно розмістив та використовував тимчасову споруду для проведення підприємницької діяльності по вул. Південно-Кільцева, 5 та 6.

3.6. Вважає, що рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 28.07.2020 р. №325/17 «Про демонтаж тимчасових споруд встановлених без дозвільних документів в м. Чернівцях» правомірне, прийняте у межах та у спосіб і відповідно до чинного законодавства.

ІV. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

4.1. 25.03.2003 року між Чернівецькою міською радою та Позивачем укладено договори оренди земельних ділянок № 457, за адресою: м. Чернівці, вул. Південно-Кільцева, 5, площею 0,0020га (кадастровій номер 7310136300:10:001:0041) та № 458 за адресою: м. Чернівці, вул. Південно-Кільцева, 6, площею 0,0020га (кадастровий номер 7310136300:10:003:0013).

4.2. 04.05.2017 року 27 сесією VII скликання Чернівецькою міською радою прийнято рішення № 709 Про розгляд звернень юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення догорів оренди землі, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів рішень з цих питань .

Пунктом 20 вказаного рішення вирішено заперечити дочірньому підприємству Молодий буковинець - Преса (код ЄДРПОУ 31620693), яке зареєстроване за адресою вул. Головна, 41, у продовжені терміну оренди земельних ділянок за адресою вул. Південно-Кільцева, 5, площею 0,0020 га, для обслуговування кіоску та вул. Південно-Кільцева, 6, площею 0,0020 га, для обслуговування кіоску, в зв`язку із прийняттям рішення міської ради VII скликання від 13.10.2016 року № 407 (пункт 5.1.). (а. с. 19).

4.3. 02.02.2018 року Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради надіслав позивачу попередження № 04/01-08/3-05/4/444, в якому рекомендувало позивачу самостійно демонтувати тимчасові споруди (кіоски) в термін до 12.08.2018 року, інакше буде проведено примусовий демонтаж вказаних тимчасових споруд. (а. с. 33).

4.4. 25.05.2020 року Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради листом № 04/01-08/1-1541 повідомив позивача, що 10.03.2020 року відбулось засідання комісії з демонтажу тимчасових споруд, пересувних тимчасових споруд, МАФ і літніх торгових майданчиків та визначення відновної вартості об`єктів благоустрою на території міста Чернівців, де було вирішено провести демонтаж тимчасових споруд за адресами: вул. Південно-Кільцева, 5 та вул. Південно-Кільцева, 6, у зв`язку з тим, що вказані споруди розміщено самовільно без дозвільних документів. Запропоновано позивачу здійснити демонтаж власними силами. (а. с. 28).

4.5. 28.07.2020 року Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради прийнято рішення № 325/17 «Про демонтаж тимчасових споруд встановлених без дозвільних документів в м. Чернівцях» відповідно до п. 1 якого вирішено здійснити демонтаж тимчасових споруд встановлених без дозвільних документів згідно з додатковим. (а. с. 12)

4.6. 17.11.2020 року рішенням Господарського суду Чернівецької області справа № 926/643/20 визнано незаконним та скасовано пункт 20 рішення 27 сесії VII скликання Чернівецької міської ради від 04.05.2017 року № 709 Про розгляд звернень юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення догорів оренди землі, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів рішень з цих питань . (а. с. 21-26).

4.7. 07.06.2021 року постановою Західного апеляційного Господарського суду справа № 926/643/20 рішення Господарського суду Чернівецької області від 17.11.2020 року у справі № 926/643/20 залишено без змін.

V. ПОЗИЦІЯ СУДУ

5.1. Предметом цього позову є рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 28.07.2020 року № 325/17 «Про демонтаж тимчасових споруд встановлених без дозвільних документів в м. Чернівцях» відповідно до п. 1 якого вирішено здійснити демонтаж тимчасових споруд встановлених без дозвільних документів згідно з додатковим.

Отже, в цій справі суд має надати оцінку на предмет законності оскаржуваного рішення, оцінивши його через призму верховенства права та критеріїв законності рішення суб`єкта владних повноважень, які наведені в частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

5.2. Статтею 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

5.3. Відповідно до ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

5.4. Частиною 1 ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

5.5. Законом України «Про місцеве самоврядування в України» від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (Далі - Закон № 280/97-ВР) визначено компетенція міських рад, порядок організації роботи міських рад, постійних комісій та порядок скликання сесій для прийняття рішення та принципи діяльності місцевого самоврядування в Україні, яке здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.

5.6. Статтею 2 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 року передбачено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

5.7. Відповідно до ст. 5 Закону № 280/97-ВР система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

У містах з районним поділом за рішенням територіальної громади міста або міської ради відповідно до цього Закону можуть утворюватися районні в місті ради. Районні в містах ради утворюють свої виконавчі органи та обирають голову ради, який одночасно є і головою її виконавчого комітету.

5.8. Частиною 1 ст. 10 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 року передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

5.9. Згідно ч. ч. 1-2 ст. 11 Закону № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

5.10. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

5.11. Згідно ст. 40 Закону № 280/97-ВР виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, крім повноважень, передбачених цим Законом, здійснюють й інші надані їм законом повноваження.

5.12. Відповідно ст. 51 Закону № 280/97-ВР виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.

Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.

Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.

До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради входять також за посадою секретар відповідної ради, староста (старости).

Очолює виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради відповідно сільський, селищний, міський голова, районної у місті ради - голова відповідної ради. У виконавчому комітеті сільської ради функції секретаря виконавчого комітету за рішенням ради може здійснювати секретар відповідної ради.

Особи, які входять до складу виконавчого комітету, крім тих, хто працює у виконавчих органах ради на постійній основі, на час засідань виконавчого комітету, а також для здійснення повноважень в інших випадках звільняються від виконання виробничих або службових обов`язків з відшкодуванням їм середнього заробітку за основним місцем роботи та інших витрат, пов`язаних з виконанням обов`язків члена виконавчого комітету, за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.

На осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють в ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови.

Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.

До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.

5.13. У відповідності ст. 52 Закону № 280/97-ВР виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.

Виконавчий комітет ради:

1) попередньо розглядає та схвалює проекти місцевих програм соціально-економічного і культурного розвитку, цільових програм з інших питань, прогноз місцевого бюджету, проект місцевого бюджету, проекти рішень з інших питань, що вносяться на розгляд відповідної ради;

2) координує діяльність відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників;

3) має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.

Сільська, селищна, міська рада може прийняти рішення про розмежування повноважень між її виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами ради та сільським, селищним, міським головою в межах повноважень, наданих цим Законом виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.

5.14. Згідно ст. 53 Закону № 280/97-ВР основною формою роботи виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є його засідання. Засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції - заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради - заступником голови ради) в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць і є правомочними, якщо в них беруть участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.

5.15. Відповідно до ч. ч. 6-7, 9 ст. 59 Закону № 280/97-ВР виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

У разі незгоди сільського, селищного, міського голови (голови районної у місті ради) з рішенням виконавчого комітету ради він може зупинити дію цього рішення своїм розпорядженням та внести це питання на розгляд відповідної ради.

Рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.

5.16. Згідно ч. 1 ст. 73 Закону № 280/97-ВР акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

5.17. Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначено Законом України Про благоустрій населених пунктів від 6 вересня 2005 року № 2807-IV (далі - Закон № 2807-IV).

5.18. У відповідності до ст. 1 Закону № 2807-IV заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

5.19. Згідно ч. 2 ст. 10 Закону № 2807-IV до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить:

1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів;

2) організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях;

3) організація місць відпочинку для населення;

4) затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів;

5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо;

6) визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об`єктах благоустрою;

7) визначення графіків роботи зовнішнього освітлення території;

8) визначення на об`єктах благоустрою місць розміщення громадських вбиралень;

9) залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів;

10) визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об`єктів благоустрою;

11) визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, спричинені порушенням законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища;

12) інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів;

13) участь у проведенні щорічного всеукраїнського конкурсу "Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку";

14) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону № 2807-IV до об`єктів благоустрою населених пунктів належать:

1) території загального користування:

а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики;

б) пам`ятки культурної та історичної спадщини;

в) майдани, площі, бульвари, проспекти;

г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки;

ґ) пляжі;

д) кладовища;

е) інші території загального користування;

2) прибудинкові території;

3) території будівель та споруд інженерного захисту територій;

4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

5.20. Статтею 19 Закону № 2807-IV визначено, що на об`єктах благоустрою забороняється:

1) виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов`язковість його отримання передбачена законом;

2) самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо;

3) вивозити і звалювати в не відведених для цього місцях відходи, траву, гілки, деревину, листя, сніг;

4) складувати будівельні матеріали, конструкції, обладнання за межами будівельних майданчиків;

5) самовільно встановлювати об`єкти зовнішньої реклами, торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо;

6) встановлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Національної поліції;

7) влаштовувати стоянки суден, катерів, інших моторних плавучих засобів у межах територій пляжів;

8) випасати худобу, вигулювати та дресирувати тварин у не відведених для цього місцях;

9) здійснювати ремонт, обслуговування та миття транспортних засобів, машин, механізмів у не відведених для цього місцях (крім випадків проведення негайного ремонту при аварійній зупинці).

5.21. Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів визначено Законом України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02 лютого 2011 року № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI).

5.22. Відповідно до ст. 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

5.23. Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначає Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21.10.2011 № 244 (далі - Порядок № 244).

5.24. Згідно п. 1.4 Порядку № 244 стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.

5.25. Відповідно п. 2.1. Порядку № 244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.

5.26. У разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки ТС, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу. (п. 2.29. Порядку № 244).

5.27. Пунктом 2.30. Порядку № 244 визначено, що Розміщення ТС самовільно забороняється.

5.28. Рішенням Чернівецької міської ради від 04.02.2016 року № 95 затверджено Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців (далі - Положення № 95).

5.29. Вказане положення розроблено з метою визначення порядку та умов для отримання права тимчасового користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків (далі - ЛТМ), і пересувних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі - ПТС), регулювання організаційно-правових відносин, пов`язаних з оформленням договорів. (п. 1.2 Положення № 95).

5.30. Відповідно п. 1.14. Положення № 95 стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.

5.31. Згідно п. 1.4. Положення № 95 розміщення стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється на підставі Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд і чинного законодавства України.

5.32. Комплексна схема розміщення тимчасових споруд (далі - комплексна схема) - схема розміщення ТС на території м. Чернівців. Включає текстові та графічні матеріали, якими визначаються місця розташування ТС, розроблені з урахуванням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також існуючих містобудівних обмежень і вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою. (п. 1.15 Положення № 95).

5.33. Відповідно до п. 3.1. Положення № 95 підставою для розміщення стаціонарної ТС є паспорт прив`язки ТС та правовстановлюючий документ на земельну ділянку.

5.34. З аналізу вказаних положень законодавства, суд приходить до висновку, що розміщення тимчасових споруд для проведення підприємницької діяльності здійснюється відповідно до комплексної схеми розміщення тимчасових споруд та на підставі паспорту прив`язки ТС, а також правовстановлюючого документу на земельну ділянку - у випадку даних правовідносин - договорів оренди земельної ділянки.

5.35. Як судом встановлено 25.03.2003 року між Чернівецькою міською радою та Позивачем укладено договори оренди земельних ділянок № 457, за адресою: м. Чернівці, вул. Південно-Кільцева, 5, площею 0,0020га (кадастровій номер 7310136300:10:001:0041) та № 458 за адресою: м. Чернівці, вул. Південно-Кільцева, 6, площею 0,0020га (кадастровий номер 7310136300:10:003:0013).

5.36. Судом встановлено, що строк дії вказаних договорів протягом 2003 року по 2017 рік продовжувався.

5.37. Проте, 04.05.2017 року 27 сесією VII скликання Чернівецькою міською радою прийнято рішення № 709 Про розгляд звернень юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення догорів оренди землі, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів рішень з цих питань .

Пунктом 20 вказаного рішення вирішено заперечити дочірньому підприємству Молодий буковинець - Преса (код ЄДРПОУ 31620693), яке зареєстроване за адресою вул. Головна, 41, у продовжені терміну оренди земельних ділянок за адресою вул. Південно-Кільцева, 5, площею 0,0020 га, для обслуговування кіоску та вул. Південно-Кільцева, 6, площею 0,0020 га, для обслуговування кіоску, в зв`язку із прийняттям рішення міської ради VII скликання від 13.10.2016 року № 407 (пункт 5.1.). (а. с. 19).

5.38. Тобто, позивачу відмовлено в продовженні строку дії договорів № 457 та № 458.

5.39. 17.11.2020 року рішенням Господарського суду Чернівецької області справа № 926/643/20, залишеним в силі постановою Західного апеляційного Господарського суду від 07.06.2021 року, визнано незаконним та скасовано пункт 20 рішення 27 сесії VII скликання Чернівецької міської ради від 04.05.2017 року № 709 Про розгляд звернень юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення догорів оренди землі, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів рішень з цих питань . (а. с. 21-26).

5.40. Однак позивачем на час розгляду справи не надано належних, достовірних, достатніх письмових доказів визначених ст.ст. 72-76 КАС України про те, що у зв`язку з скасуванням пункту 20 рішення 27 сесії VII скликання Чернівецької міської ради від 04.05.2017 року № 709 Про розгляд звернень юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення догорів оренди землі, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів рішень з цих питань було продовжено строк дії договорів оренди земельних ділянок № 457, за адресою: м. Чернівці, вул. Південно-Кільцева, 5, площею 0,0020 га (кадастровій номер 7310136300:10:001:0041) та № 458 за адресою: м. Чернівці, вул. Південно-Кільцева, 6, площею 0,0020га (кадастровий номер 7310136300:10:003:0013) або те, що позивач звертався із заявами про продовження строку дії вказаних договорів.

5.41. Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що оскільки договори оренди землі між Чернівецькою міською радою та Дочірним підприємством Молодий буковинець - Преса щодо оренди земельних ділянок за адресами м. Чернівці вул. Південно-Кільцева, 5 та 6 вичерпали свою дію ще в 2017 році, а паспорт прив`язки за даною адресою відсутній, разом з тим, всупереч нормативно-правовим актам позивач самовільно розмістив та використовувала тимчасову споруду для проведення підприємницької діяльності по вул. Південно-Кільцева, 5 та 6, відповідач діючи у межах та у спосіб і відповідно до Конституції України, Законів України, Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21.10.2011 № 244, Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців затвердженого Рішенням Чернівецької міської ради від 04.02.2016 року № 95 правомірно прийняв рішення від 28.07.2020 року № 325/17 «Про демонтаж тимчасових споруд встановлених без дозвільних документів в м. Чернівцях» .

5.42. Щодо позиції позивача, яка наведена в його заявах по суті та якою обґрунтовується неправомірність оскаржуваного рішення, то суд зазначає, що скасування рішенням Господарського суду Чернівецької області справа №926/643/20 (залишено в силі постановою Західного апеляційного Господарського суду від 07.06.2021 року), пункту 20 рішення 27 сесії VII скликання Чернівецької міської ради від 04.05.2017 року № 709 Про розгляд звернень юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення догорів оренди землі, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів рішень з цих питань автоматично не пролонгує дію договору оренди земельної ділянки, оскільки в такому договорі таке застереження відсутнє.

Наведене є підставою для перегляду рішення відповідача щодо оренди земельної ділянки, однак воно жодним чином не спростовую законодавчі вимоги згідно яких, розміщення тимчасових споруд для проведення підприємницької діяльності здійснюється відповідно до комплексної схеми розміщення тимчасових споруд та на підставі паспорту прив`язки ТС, а також правовстановлюючого документу на земельну ділянку (договорів оренди земельної ділянки), чого не було у позивача на момент прийняття оскаржуваного рішення.

5.43. Ініціювання судової справи у суді господарської або адміністративної юрисдикції не підмінює вимог щодо наявності дозвільних документів для розміщення тимчасової споруди та уможливлює прийняття рішення про демонтаж такої споруди. Водночас суд звертає увагу, що у рамках господарської справи №926/643/20 питання щодо забезпечення позову шляхом заборони демонтажу або вчинення інших дій на користь позивача не вирішувалось, а отже відповідач мав правову можливість приймати оскаржуване рішення.

5.44. Щодо питань пов`язаних з процедурою демонтажу тимчасових споруд та відсутності протоколу про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративне правопорушення та припису з вимогою демонтувати незаконно встановлені тимчасові споруди, суд зазначає, що наведене не впливає на законність оскаржуваного рішення, оскільки самий демонтаж проводиться після ухвалення відповідного рішення, а отже не може впливати на його законність (у разі порушення прав позивача під час проведення демонтажу він має право на судовий захист, однак з іншим предметом та підставами позову). Крім цього, питання притягнення особи до адміністративної відповідальності є окремим видом відповідальності, яке не впливає на прийняття оскаржуваного рішення, а отже відсутність такого протоколу не є підставою для його скасування.

VІ. ВИСНОВКИ СУДУ

6.1. Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На розвиток зазначених положень Конституції України частиною другою статті 2 КАС України визначені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, яким є відповідач.

6.2. Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

6.3. Відповідачем доведено суду правомірність оскаржуваного рішення, оскільки на момент його прийняття у позивача були відсутні будь-які дозвільні документи на розміщення тимчасової споруди, а тому у задоволенні цього позову необхідно відмовити у повному обсязі.

VІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

7.1. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

7.2. Оскільки, у задоволенні позову відмовлено повністю, суд не стягує на користь позивача судові витрати.

На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні позову Дочірнього підприємства «Молодий буковинець - Преса» до Виконавчого комітету Чернівецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Дочірнє підприємство «Молодий буковинець - Преса» (58002, м. Чернівці, вул. Головна, 41, код ЄДРПОУ 31620693).

Відповідач - Виконавчий комітет Чернівецької міської ради (58002, м. Чернівці, пл. Центральна, 1, код ЄДРПОУ 04062216).

Суддя О.В. Анісімов

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.09.2021
Оприлюднено27.09.2021
Номер документу99875663
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/1617/21-а

Постанова від 07.02.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 24.09.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 18.06.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 19.04.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 09.04.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні