РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
21 вересня 2021 р. Справа № 120/8008/21-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Маслоід О.С.,
за участю:
секретаря судового засідання: Карпінської Т.В.
представника позивача: Гончара О.І.
представника відповідача: Черпітяк О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу:
за позовом: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
до: Головного управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, б. 7, м. Вінниця, 21028)
про: визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС України у Вінницькій області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення форми "Ф" від 16.02.2021 року № 15524-2409-0228 у сумі 82 974 грн. 68 коп..
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що вказане податкове повідомлення-рішення позивач вважає протиправним, так як на сьогодні ФГ Іллінецьке , а не позивач, використовує на умовах оренди земельні ділянки, що надані позивачеві в оренду, який є засновником та учасником ФГ Іллінецьке , з цільовим призначенням для цих земельних ділянок для ведення фермерського господарства , а тому саме ФГ Іллінецьке здійснює права орендаря за договорами оренди та оплату орендної плати. Це й стало причиною звернення до суду з даним позовом.
Ухвалою від 26.07.2021 року дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження, а також визначено, що вона буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, судове засідання призначено на 18.08.2021 року.
У судовому засіданні 18.08.2021 року представниками сторін надано пояснення по суті спірних правовідносин. Судове засідання відкладено на 07.09.2021 року.
19.08.2021 року за вх. № 50991/21 відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому він не погоджується з позовними вимогами та обставинами, викладеними у позовній заяві. По суті спірних правовідносин повідомив, що між позивачем та Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області укладено договір оренди землі, що знаходиться на території Скитківської сільської ради Липовецького р-ну Вінницької обл. від 05.11.2015 року для ведення фермерського господарства. На підставі цього відповідачем проведено нарахування позивачеві орендної плати за 2021 рік та винесено податкове повідомлення-рішення від 16.02.2021 року № 15524-2409-0228 про визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 82 974 грн. 68 коп., яке було отримано позивачем 07.04.2021 року. У цьому контексті відповідач вказав, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки, тому позивач, що уклав договір оренди на земельні ділянки, в яких визначено цільове призначення земельної ділянки для ведення фермерського господарства, повинен сплачувати орендну плату за вказану земельну ділянку. ФГ Іллінецьке не є стороною договору оренди землі, тому не є платником орендної плати. Ані ЗУ Про фермерське господарство , ані іншими нормативно-правовими актами не передбачено автоматичного виникнення у фермерського господарства права володіння та використання земельними ділянками, які набуваються його членами. Тому перехід від члена фермерського господарства до такого господарства як юридичної особи права володіння та/або користування земельною ділянкою має відбуватись в загальному порядку та на загальних підставах, передбачених чинним законодавством України. З огляду на вказане, відповідач оскаржуване податкове повідомлення-рішення вважає правомірними та такими, що не підлягають скасуванню.
07.09.2021 року за вх. № 55596/21 позивачем надано додаткові пояснення, в яких зазначено, що спірне рішення прийнято на підставі ст. 286 Податкового кодексу України (далі - ПК України), яка регулює порядок обчислення плати за землю, а правовідносини, які регулюють питання орендної плати, визначені у ст. 288 ПК України.
У судовому засіданні 07.09.2021 року позивач наголошував додаткові пояснення, судом було розпочато дослідження доказів. Судове засідання відкладено на 21.09.2021 року.
У судовому засіданні 21.09.2021 року закінчено дослідження доказів.
Дослідивши усі обставини справи та надавши їм юридичну оцінку, заслухавши представників сторін, суд встановив наступне.
09.11.2015 року між позивачем та Головним управління Держгеокадастру у Вінницькій області укладено договір оренди землі № 1-378, згідно яким позивачеві передавалась в оренду земельна ділянка загальною площею 51,6000 га, рілля з кадастровим номером 0522286100:06:000:1160. Договір оренди землі укладено строком на 25 років.
31.05.2017 року наказом № 1 позивачем на орендованих земельних ділянках створено та зареєстровано Фермерське господарство Іллінецьке (код ЄДРПОУ 41367245), номер реєстраційного запису 11561020000000788.11561020000000788.
16.02.2021 року відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення № 15524-2409-0228, яким позивачеві визначено податкове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у сумі 82 974 грн. 68 коп.
13.04.2021 року позивач не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням звернувся зі скаргою до ДПС України. ДПС України за наслідками розгляду вказаної скарги 22.06.2021 року за вих. № 4714/Г/99-00-06-01-04-09 рішенням про результати розгляду скарги залишила без змін спірне податкове повідомлення-рішення від 16.02.2021 року.
Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Згідно вимог ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
За таких обставин, суд враховує висновки Верховного Суду у складі колегії суддів судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду, які викладені у постанові від 18.06.2021 року по справі № 400/1730/19, адміністративне провадження № К/9901/12158/20 - колегія суддів судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду формує такий висновок щодо застосування норм підпунктів 288.1, 288.2 статті 288 ПК, статтей 125, 126 Земельного кодексу України, частини другої статті 16, частин першої, другої статті 21 Закону України Про оренду землі , статті 12 Закону України Про фермерське господарство у правовідносинах з орендної плати за землі державної та комунальної власності, які були надані фізичній особі для створення фермерського господарства: податковий обов`язок щодо сплати орендної плати у таких правовідносинах лежить на орендарі земельної ділянки, який визначений в договорі оренди земельної ділянки і право користування земельною ділянкою якого зареєстровано в державному реєстрі речових прав. Податковий обов`язок щодо сплати орендної плати за землі державної та комунальної власності виникає у фермерського господарства, для створення якого фізичній особі була надана земельна ділянка, після переходу до нього прав орендаря в установленому законом порядку.
Але при цьому, суд додатково звертає увагу на те, що спірне податкове повідомлення - рішення прийнято відповідачем згідно з п.п. 54.3.3 п. 54.3. ст. 54 ПК України та відповідно до п. 286.5 ст. 286 ПК України.
П.п. 54.3.3 п. 54.3. ст. 54 ПК України, у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо, зокрема, згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Відповідно до вимог п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
У цьому контексті суд звертає увагу на те, що п.п.14.1.136. п. 14.1. ст. 14 ПК України передбачено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
П.п.14.1.147. п. 14.1. ст. 14 ПК України визначено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Правовідносини щодо регулювання питань плати за землю визначені у ст. 269 - 289 ПК України.
У відповідності до вимог ст. 270, 271 ПК України
об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності;
базою оподаткування є, зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Ст. 286 ПК України визначений порядок обчислення плати за землю, згідно якого підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Ст. 288 ПК України врегульовані правовідносини стосовно саме орендної плати, згідно якої
підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки,
об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду,
розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно п. 288.7. ст. 288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Системний аналіз наведених норм доводить, що орендна плата є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою та є формою справляння плати за землю. Законодавець у ПК України чітко відрізняє поняття, порядок обчислення, сплати земельного податку та окремо орендної плати.
Так стосовно земельного податку законодавцем визначено, що
підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру;
об`єкти оподаткування - земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні;
база оподаткування - нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Стосовно орендної плати законодавцем передбачено, що
підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки;
об`єкт оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду;
розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди.
У відповідності до вимог п. 10 договору оренди від 05.11.2015 року орендна плата вноситься до місцевого бюджету рівними частками за податковий період, що дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця. П. 10 вказаного договору визначено, що обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням індексації, цільового призначення земельної ділянки, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання договору.
Таким чином, згідно договору:
податковий період - календарний місяць;
порядок обчислення - з урахуванням індексації, цільового призначення земельної ділянки, за затвердженими КМУ формами;
строк сплати - щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Але при цьому, як вже зазначалось, ПК України містить положення п. 288.7. ст. 288, згідно яких податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
За таких обставин, положення п. 1,3,4 певною мірою не узгоджуються з п.7 ст. 288 ПК України щодо порядку обчислення та сплати орендної плати та суперечать одні іншій.
Відповідно до вимог ст. 285 - 287 ПК України:
податковий період - календарний рік;
порядок обчислення - підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, відповідні органи щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця та за запитом відповідного контролюючого органу подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю у визначеному порядку; платники (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за визначеною формою; нарахування фізичним особам проводиться контролюючими органами, які надсилають платнику до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за відповідною формою;
строк сплати - податкове зобов`язання, визначене у податковій декларації, сплачується рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця; податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до вимог п. 56.21. ст. 56 ПК України у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
З огляду на викладене, у даному випадку, застосуванню підлягають положення п. п. 1,3,4 ст. 288 ПК України, які, крім цього, є спеціальними нормами, що регулюють питання визначення податкового періоду, порядку обчислення орендної плати та строку її сплати.
За таких обставин, під час прийняття спірного податкового повідомлення -рішення відповідач керувався правовими нормами, які не підлягають до застосування по спірних правовідносин, зокрема, позивачеві визначений платіж - орендна плата з фізичних осіб, але згідно положень ПК України, які регулюють справляння саме земельного податку.
Як вже зазначалось, порядок справляння земельного податку суттєво відрізняється від оплати орендної плати.
Так, спірним рішенням позивачеві нарахована орендна плата за податковий період - календарний рік. І воно підлягає сплаті позивачем протягом 60 днів з дня його вручення. При цьому орендна плата, згідно договору оренди, повинна сплачуватися щомісячно.
У відповідності до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ч. 2 ст. 2 КАС України визначені критерії, яким повинно відповідати рішення суб`єкта владних повноважень та на відповідність яких перевіряє їх суд під час розгляду адміністративної справи. Серед таких критеріїв є, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
З огляду на викладене, суд зазначає, що спірне рішення не відповідає критерію на підставі, що визначена законами України, оскільки прийнято на підставі правової норми щодо справляння земельного податку, а не орендної плати.
Крім цього, завданням адміністративного судочинства є вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд зазначає, що згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно квитанції № 0.0.2201191900.1 від 19.07.2021 року позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у сумі 908 грн. 00 коп.
Таким чином, з відповідача підлягає стягненню судовий збір на користь позивача у сумі 908 грн. 00 коп.
Керуючись Конституцією України, Податковим кодексом України, та ст. 2, 73 - 77, 90, 139, 241, 245, 246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області форми "Ф" від 16.02.2021 року № 15524-2409-0228 у сумі 82 974 грн. 68 коп..
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 908 грн. 00 коп..
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
Відповідач - Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, б. 7, м. Вінниця, 21028)
Повний текст судового рішення складено та підписано суддею 27.09.2021 року.
Суддя Маслоід Олена Степанівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2021 |
Оприлюднено | 29.09.2021 |
Номер документу | 99894271 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні