Постанова
від 20.09.2021 по справі 916/23/21
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2021 року м. ОдесаСправа № 916/23/21 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів головуючого судді Лавриненко Л.В.

суддів: Аленіна О.Ю., Мишкіної М.А.

секретар судового засідання - Мамчич Р.В.

розглянувши матеріали апеляційної скарги Дочірнього підприємства Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл, Одеська область

на рішення Господарського суду Одеської області від 07.04.2021 р.

та на додаткове рішення Господарського суду Одеської області від 21.04.2021 р. (щодо витрат на професійну правничу допомогу)

по справі № 916/23/21

за позовом Державного підприємства Адміністрація морських портів України , м. Київ в особі Ізмаїльської філії державного підприємства Адміністрація морських портів України , м. Ізмаїл, Одеська обл.

до відповідача Дочірнього підприємства Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл, Одеська область

про стягнення 909,36 дол. США та 690,28 грн.

суддя суду першої інстанції: Смелянець Г.Є.

час та місце ухвалення рішення: 07.04.2021 р., м. Одеса, пр. - т. Шевченко, 29, Господарський суд Одеської області

час місце ухвалення додаткового рішення: 21.04.2021 р., м. Одеса, пр. - т. Шевченко, 29, Господарський суд Одеської області,

за участю представників сторін:

від Дочірнього підприємства Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл, Одеська область: Мажеру І.О.

від Державного підприємства Адміністрація морських портів України , м. Київ: Чернобровкіна Л.С.

Ухвалою Південно- західного апеляційного господарського суду від 28.07.2021 р. апеляційні скарги Дочірнього підприємства Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл, Одеська область на рішення Господарського суду Одеської області від 07.04.2021 р. та на додаткове рішення Господарського суду Одеської області від 21.04.2021 р. у справі № 916/23/21 призначено до розгляду.

Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

В січні 2021 р. Державне підприємство Адміністрація морських портів України в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Дочірнього підприємства Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл про стягнення заборгованості в сумі 896,98 доларів США, а також штрафних та компенсаційних нарахувань в сумі 690 грн. (пеня).

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначав, що відповідно до Декларації про приєднання від 28.12.2018 р. № 147 Дочірнє підприємство Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл приєдналось до договору про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України.

В липні 2020 р. державним підприємством було виявлено помилку, допущену при виставленні рахунків за надані послуги зі зняття твердих відходів за період з 15.01.2019 р. по 11.07.2020 р., яка призвела до недоотримання коштів з оплати вартості наданих послуг в сумі 896,98 доларів США.

Листом від 23.07.2020 р. № 1248/14-02-02/Вих/14 адміністрація морських портів запропонувала Дочірньому підприємству Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл оплатити різницю між сумами, зазначеними в раніше виставлених рахунках, та розрахунковою вартістю послуг.

Листом від 30.07.2020 р. № ДСМС/326 відповідач відмовився від сплати, що обумовило звернення Державного підприємства Адміністрація морських портів України , м. Київ до суду з відповідним позовом.

01.02.2021 р. позивач в порядку ч. 2 ст. 46 ГПК України збільшив розмір своїх вимог, заявивши до стягнення 3% річних, нарахованих відповідно до ч. 2 ст. 625 ЦК України, в сумі 12,38 доларів США.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 07.04.2021 р. у справі № 916/23/21 позов Державного підприємства Адміністрація морських портів України в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України задоволено частково, стягнуто з Дочірнього підприємства Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл заборгованість з оплати послуг з вивезення твердих відходів в сумі 896,98 доларів США та 3% річних в сумі 10,87 доларів США.

В частині вимог про стягнення пені в сумі 690,27 грн. державному підприємству у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, Дочірнє підприємство Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл оскаржило його до Південного - західного апеляційного господарського суду.

В апеляційній скарзі відповідач наполягає на помилковості висновку суду першої інстанції про те, що надані адміністрацією морських портів послуги зі зняття твердих відходів з суден не забезпечуються санітарним збором, від сплати якого звільнені судна групи В , агентування яких здійснює відповідач.

Дочірнє підприємство Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл наполягає на тому, що суд безпідставно не прийняв до уваги зміст п. 8.1. Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 р. № 316, відповідно до якого справляння санітарного збору передбачає:

- забезпечення Адміністрацією морських портів України обов`язкового прийняття із судна всіх видів забруднень (за винятком баластних вод) за весь час стоянки судна в морському порту, а також сприяння виконанню операцій, пов`язаних з прийняттям забруднень (подання і прибирання плавзасобів, надання контейнерів та інших місткостей для збирання сміття, перевантажувальні операції, штангування, відшлангування тощо);

- обов`язкове здавання судном у морському порту всіх наявних на борту видів забруднень з метою запобігання їх скиданню в море.

Отже, на думку відповідача, в силу приписів ст. 22 Закону України Про морські порти та п. 8.1. Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів послуги зі зняття твердих відходів з суден забезпечуються санітарним збором, який є портовим збором.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2013 р. № 496 затверджено Порядок ведення Реєстру морських портів України.

Пунктом 4 цього Порядку передбачено, що до Реєстру вносяться відомості, зокрема, про перелік послуг, що надаються на території морського порту.

Відповідно до п. 11 Порядку Реєстр розміщується на офіційному сайті державного підприємства Адміністрація морських портів України .

На офіційному сайті Державного підприємства Адміністрація морських портів України за посиланням: http://uspa.gov.ua/ru/morskie-agenty/perechen-uslug-v-morskikh-portakh-ukrainy міститься перелік портів, якими надаються певні послуги.

На веб-сторінці за посиланням: http://uspa.gov.ua/images/marine_agents/Izmail.pdf розміщений перелік та вартість послуг, які надаються Ізмаїльською філією Державного підприємства Адміністрації морських портів України за вільними цінами (тарифами) згідно п. 2.1. та п. 4.4. договору від 03.12.2018 р. в редакції від 27.11.2019 р.

У вказаному переліку послуг, які надаються Ізмаїльською філією Державного підприємства Адміністрація морських портів України за вільними цінами (тарифами), відсутні послуги зі зняття твердих відходів, що свідчить про забезпечення цієї послуги санітарним збором.

Наведене, на думку відповідача, свідчить про те, що в силу п. 1.4. Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів сплата портових зборів має здійснюватися до виходу судна з морського порту.

Дочірнє підприємство Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл наполягає також на тому, що в позовній заяві Державне підприємство Адміністрація морських портів України , м. Київ посилалось на умови пунктів 4.12., 4.14., 4.15. та 4.17. договору № 367-П-АМПУ-18, яких не існувало на офіційному веб-сайті державного підприємства. Крім того, позивач визнав, що надав суду стару редакцію договору № 367-П-АМПУ-18, яка не відповідає редакції цього договору, розміщеній на веб-сайті адміністрації морських портів за посиланням: http://uspa.gov.ua/ru/morskie-agenty/dogovor-prisoedineniya , до якого є приєднаним відповідач.

Відповідач зауважує, що редакція договору, яка була змінена і не діяла на час виникнення спірних правовідносин, не може бути підставою для звернення до суду.

Більш того, позивач обґрунтовував свій позов посиланням на п. 4.17. старої редакції договору, відповідно до якої при нарахуванні плати погодинно здійснюється розрахунок вартості послуг з урахуванням округлення часу: до 30 хв. - 0,5 год., від 31-60 хв. - 1 год.

В силу вимог ст. 46 ГПК України позивач мав право змінити підстави позову, пославшись на пункти договору № 367-П-АМПУ-18 в новій редакції. Проте, Адміністрація Ізмаїльського морського порту таким правом не скористалась, натомість за позивача це незаконно зробив суд, пославшись на пункти договору № 367-П-АМПУ-18 в новій редакції та уточнивши позов, шляхом зазначення в оскарженому рішенні, що предметом спору у даній справі є стягнення з відповідача заборгованості в сумі 896,98 доларів США, яка є різницею між вартістю послуг зі зняття твердих відходів з суден, які оплачені відповідачем згідно виставлених позивачем рахунків та підписаних сторонами актів виконаних робіт, та вартістю послуг зі зняття твердих відходів з суден, яка в подальшому розрахована позивачем із застосуванням округлення наданих послуг до наступного цілого значення.

Наведені обставини, на думку апелянта, свідчать про незаконність оскарженого судового рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доводи та заперечення учасників справи, суд апеляційної інстанції встановив наступні обставини.

Декларацією про приєднання від 28.12.2018 р. № 147 Дочірнє підприємство Ден`юб Шіппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД, м. Ізмаїл приєдналося до договору про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18.

Підписанням цієї декларації відповідач підтвердив ознайомлення та згоду з усіма умовами договору та всіх додатків до нього, які є його невід`ємною частиною, а також з усіма законодавчими та нормативними документами, що застосовуються до правовідносин, які виникають між Морським агентом та Державним підприємством Адміністрація морських портів України.

Форма та зміст договору, попередньо затверджені Адміністрацією, розміщені на її офіційному веб-сайті ( http://uspa.gov.ua/morski-agenti/dogovir-priednannya ).

Відповідно до п. 2.1. договору про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18, в редакції, до якої приєднався відповідач шляхом підписання Декларації про приєднання від 28.12.2018 р. № 147, даний договір врегульовує взаємовідносини Адміністрації та Морського агента під час агентування суден у морських портах, зокрема, щодо порядку нарахування та оплати за заявками морського агента портових зборів, спеціалізованої послуги та інших послуг (робіт), що надаються у морських портах України, перелік яких розміщений на веб-сайті Адміністрації за посиланням: http://uspa.gov.ua/morski-agenti/perelik-poslug-shcho-nadayutsya-u-morskikh portakh-ukrajini .

Згідно з п. 3.1.5. договору Адміністрація зобов`язана надавати Морському агенту рахунки (у тому числі попередні рахунки по портовим зборам) після отримання від Морського агента заявки на надання послуг, до якої додаються інформація про основні розміри судна та інші необхідні документи щодо надання послуг.

Попередні рахунки на оплату портових зборів виставляються та надаються Адміністрацією Морському агенту не пізніше наступного робочого дня після отримання заявки від Морського агента, а остаточні рахунки по суднозаходу та наданих послугах виставляються та надаються Морському агенту не пізніше п`яти робочих днів з моменту відходу судна із морського порту або дня надання послуг.

Відповідно до п. 3.1.6. договору Адміністрація зобов`язана забезпечити своєчасне розміщення на офіційному веб-сайті Адміністрації та/або офіційному веб-сайті Адміністрації переліку послуг, що надаються у морських портах України, Правил для ознайомлення з ними Морського агента, капітанів суден, судновласників тощо.

Відповідно до п. 3.1.9. договору Адміністрація складає рахунки та акти наданих послуг, зокрема, щодо надання інформаційних послуг Морському агенту згідно з вільними цінами (тарифами).

Згідно з п. 3.1.10 договору Адміністрація складає рахунки та акти наданих послуг за надання спеціалізованої послуги відповідно до чинного законодавства України.

Пунктом 3.1.11. договору передбачено обов`язок Адміністрації надати Морському агенту (на письмовий запит останнього) інформацію щодо вільних цін (тарифів) на послуги, зазначені в п. 2.1 цього договору.

Відповідно до п. 3.2.1. договору Адміністрація має право в односторонньому порядку змінювати вільні ціни (тарифи) на послуги по даному договору та затверджувати нові тарифи. При цьому Адміністрація сповіщає про такі зміни Морського агента шляхом опублікування їх на офіційному веб-сайті та/або електронною поштою/факсом. При цьому нові тарифи набирають чинності та є обов`язковими для Морського агента не раніше 10 календарних днів з дня його їхнього офіційного опублікування на офіційному веб-сайті Адміністрації та/або сповіщення електронною поштою/факсом.

Згідно з п. 3.3.2. договору Морський агент зобов`язується своєчасно здійснювати усі розрахунки з Адміністрацією за надані судну і Морському агенту послуги в порядку, визначеному цим договором, зокрема, здійснювати від імені судновласника розрахунки з Адміністрацією з портових зборів, спеціалізованої послуги та інших послуг.

Відповідно до п. 3.4.3. договору Морський агент має право отримувати від Адміністрації акти наданих послуг (виконаних робіт), рахунки з підтверджуючими документами за надані послуги (виконані роботи).

Пунктом 4.1. договору передбачено, що ставки портових зборів визначаються відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013р. № 316, яким затверджено Порядок та розміри ставок портових зборів. Оплата портових зборів, що надійшли від судновласника, здійснюється Морським агентом до виходу судна з морського порту на рахунок Адміністрації у доларах США по суднам під іноземним прапором і у національній валюті по суднам під Державним прапором України на підставі рахунків, своєчасно виставлених Адміністрацією.

Згідно з п. 4.4. договору розмір зборів, тарифів на послуги, що надаються Адміністрацією, та які не підлягають державному регулюванню, визначається згідно з вільними цінами (тарифами) Адміністрації, що діють на момент надання відповідних послуг.

Відповідно до п. 4.6. договору оплата за послуги, що надаються суднам під іноземним прапором за вільними цінами (тарифами), здійснюється в доларах США (або за попереднім письмовим повідомленням Морським агентом у ЄВРО). Перерахунок національної валюти України в долар США (ЄВРО) здійснюється за курсом НБУ на дату надання послуги.

Згідно з п. 4.10. договору, остаточні рахунки по суднозаходу, а також по інших послугах, наданих Адміністрацією, оплачуються Морським агентом відповідно до затверджених вільних цін (тарифів) Адміністрації протягом 20-ти банківських днів з дати своєчасного виставлення рахунку, шляхом банківського переказу грошових коштів на поточний рахунок Адміністрації, згідно з Актом наданих послуг, або інших документів, які підтверджують надання послуг. Нарахування ПДВ здійснюється згідно з чинним податковим законодавством України.

Пунктом 8.1. договору передбачено, що цей договір набуває чинності з моменту реєстрації Адміністрацією оригіналу Декларації про приєднання, але в будь-якому разі не раніше 01.01.2019, та діє до 30.06.2019р., але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.

Відповідно до п. 9.1. договору, Адміністрація може змінити умови цього договору в односторонньому порядку, повідомивши про це Морського агента не пізніше ніж за 30 (тридцять) календарних днів, шляхом публікації таких змін на офіційному веб-сайті Адміністрації. При цьому така публікація на офіційному веб-сайті Адміністрації вважається належним чином повідомленням Морського агента.

27.11.2019 р. договір про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18 було викладено в новій редакції.

Повідомлення про внесення змін до договору про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18 було розміщено на офіційному веб-сайті Адміністрації морських портів України. Згідно з цим повідомленням нова редакція договору набуває чинності з 01.01.2020 р. (т. 4, а.с. 134).

Відповідно до п. 2.1. договору про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18 в редакції від 27.11.2019 р., даний договір врегульовує взаємовідносини Адміністрації та Морського агента під час агентування суден у морських портах, зокрема, щодо порядку нарахування та оплати за заявками Морського агента портових зборів, спеціалізованої послуги та інших послуг (робіт), що надаються у морських портах України, перелік яких розміщений на веб-сайті Адміністрації за адресою http://uspa.gov.uа/ru/morskie-аgenty/perechen-uslug-v-morskikh-роrtakh-ukrainy (послуги).

Пунктом 3.1.3. договору до обов`язків Адміністрації віднесено надання Морському агенту рахунків (у тому числі, попередніх рахунків по портових зборах) після отримання від Морського агента заявки на надання послуг, до якої додаються інформація про основні розміри судна та інші необхідні документи у відповідності до Правил.

Рахунки на попередню оплату послуг виставляються та надаються Адміністрацією Морському агенту не пізніше наступного робочого дня після отримання заявки від Морського агента.

Згідно з п. 3.1.7. договору до обов`язків Адміністрації входить, забезпечення своєчасного розміщення на офіційному веб-сайті Адміністрації та/або офіційному веб-сайті Адміністрації переліку послуг, що надаються у морських портах України, Правил для ознайомлення з ними Морського агента, капітанів суден, судновласників тощо.

Відповідно до п. 3.1.8. договору Адміністрація зобов`язана на письмовий запит Морського агента щодо вільних цін (тарифів) Адміністрації на послуги, зазначені в п. 2.1. цього Договору, не пізніше 3 робочих днів від дня отримання запиту направити рекомендованим листом або вручити Морському агенту під розписку листа з відповідними вільними цінами (тарифами) на послуги та порядком їх стягнення.

Згідно з п. 3.2.2. договору Морський агент зобов`язується своєчасно здійснювати усі розрахунки з Адміністрацією за надані судну і Морському агенту послуги в порядку, визначеному цим Договором, зокрема, здійснювати від імені Принципала розрахунки з Адміністрацією з портових зборів, спеціалізованої послуги та інших Послуг.

Відповідно до п. 3.4.3. договору Морський агент має право отримувати від Адміністрації акти наданих послуг (виконаних робіт), рахунки з підтверджуючими документами за надані послуги (виконані роботи).

Згідно з п. 4.4 договору розмір зборів, тарифів на послуги, що надаються Адміністрацією, та які не підлягають державному регулюванню, визначається згідно з вільними цінами (тарифами) Адміністрації, що діють на момент надання відповідних послуг. Оплата таких послуг здійснюється у доларах США (або за попереднім письмовим повідомленням Морським агентом у Євро) щодо суден під іноземним прапором (перерахунок національної валюти України в доларах США (ЄВРО) здійснюється за курсом НБУ на дату надання послуги) і у національної валюті України щодо суден під Державним прапором України.

Пунктом 4.5. договору передбачено, що остаточні рахунки по суднозаходу, а також по інших послугах, наданих Адміністрацією, оплачуються Морським агентом відповідно до затверджених вільних цін (тарифів) Адміністрації протягом 20-ти банківських днів з дати своєчасного виставлення рахунку, шляхом банківського переказу грошових коштів на поточний рахунок Адміністрації, згідно з Актом наданих послуг, або інших документі, які підтверджують надання послуг. Нарахування ПДВ здійснюється згідно з чинним податковим законодавством України.

Відповідно до п. 4.6. договору Адміністрація надає остаточні рахунки на оплату послуг протягом 5 робочих днів з моменту виконання Морським агентом пп.пп. 3.2.7. та 3.2.9. цього договору та передає їх Морському агенту наступним чином:

- направляються за адресою електронної пошти/факсом, а у випадку відсутності такої адреси в умовах договору на дату його підписання - на адресу електронної пошти/факс, повідомлену Морським агентом за запитом Адміністрації; та/або

- передаються безпосередньо уповноваженому представнику Морського агента під підпис реєстрі пред`явлених рахунків; та/або

- направляються Морському агенту іншим загальноприйнятим способом (поштою, кур`єрською поштою тощо).

Адміністрація може застосувати будь-який з описаних у цьому пункті договору способів передачі рахунку або кілька способів. Застосування одного з описаних способів передачі рахунку визнається Сторонами достатнім з боку Адміністрації для забезпечення оплати Морським агентом такого рахунку. У випадку виникнення спорів щодо одержання Морським агентом рахунку на оплату Послуг, наданих Адміністрацією, рахунок вважається переданим та одержаним Морським агентом у разі своєчасного виставлення його Адміністрацією Морському агенту.

Пунктом 4.8. договору передбачено, що Морський агент, незалежно від отримання рахунку на оплату послуг Адміністрації засобами електронної пошти/факсом, зобов`язаний вжити заходів для отримання рахунків на оплату послуг Адміністрації безпосередньо у відповідному структурному підрозділі Адміністрації протягом 5 (п`яти) робочих днів з моменту фактичного надання послуг. Неотримання Морським агентом рахунків на оплату послуг не звільняє Морського агента від обов`язку здійснити їх оплату, не дає підстав для відстрочення оплати, не дозволяє посилатись на неотримання рахунку, як на причину несплати (або несвоєчасної оплати) послуг, своєчасно виставлених Адміністрацією.

Згідно з п. 4.9. договору Морський агент зобов`язаний протягом 5-ти банківських днів після отримання Акту наданих послуг, за відсутності вмотивованих заперечень, оформити та повернути Адміністрації підписаний та скріплений власною печаткою, якщо така використовується у відповідності до чинного законодавства України, належний Адміністрації примірник Акту та здійснити розрахунок згідно з умовами Договору.

Відповідно до п. 5.6 договору, у випадку, якщо одна сторона склала податкові накладні або розрахунки коригувань до них з порушенням чинного законодавства України та/або не зареєструвала їх в ЄРПН, що потягло за собою втрату права іншої сторони на збільшення податкового кредиту чи зменшення податкових зобов`язань, сплачених (нарахованих) у в`язку з виконанням цього договору, то винна сторона зобов`язується компенсувати іншій стороні завдані цим збитки.

Пунктом 8.1. договору визначено, що цей договір набуває чинності з моменту реєстрації Адміністрацією оригіналу Декларації про приєднання, але в будь-якому разі не раніше 01.01.2019 р., та діє до 30.06.2019р., але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.

Як встановлено місцевим господарським судом і ці обставини не заперечуються учасниками справи, позивачем у період з 16.01.2019 р. по 11.07.2020 р. позивачем на замовлення відповідача надавалися послуги зі зняття твердих відходів з суден, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями актів приймання - передачі виконаних робіт (наданих послуг) та виставлених рахунків на оплату наданих послуг, які були оплачені Дочірнім підприємством Ден`юб Шиппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , Ізмаїл.

Листом від 23.07.2020 р. № 1248/14-02-02/Вих/14 Ізмаїльська філія Державного підприємства Адміністрація морських портів України проінформувала відповідача про допущену помилку при визначенні вартості раніше наданих послуг зі зняття твердих відходів і запропонувала відповідачеві оплатити різницю між сумами за виставленими рахунками та розрахунковою вартістю послуг згідно з Переліком та вартістю послуг, які надаються Ізмаїльською філією Державного підприємства Адміністрація морських портів України .

Листом від 30.07.2020 р. № ДСМС/326 відповідач повідомив, що ДП ДСМС УКРАЇНА ЛТД під час агентування суден у портах України діє по дорученню і за кошти іноземних судновласників на підставі агентських угод. Кожний платіж за послуги контрагентів з агентування іноземних суден узгоджується з судновласником, якому передаються всі документи для затвердження. В п. 2.1. та п. п. 4.4. договору від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18 вказано тариф за зняття твердих відходів у розмірі 350 грн./куб.м відходів, а у дужках додано округлення до наступного цілого значення, що є незрозумілим для іноземців.

Також у листі повідомлено, що всі розрахунки з АМПУ за кошти нерезидентів з 01.01.2019 р. проведені в повному обсязі згідно виставлених рахунків. ДП ДСМС УКРАЇНА ЛТД за розрахунками з іноземними судновласниками та банком провело всі операції по звіркам коштів та закрило вищевказаний період, що робить неможливим оплату незрозуміло виниклої різниці.

Листом від 12.08.2020 р. № 1312/14-02-02/Вих/14 Ізмаїльська філія Державного підприємства Адміністрація морських портів України направила відповідачу корегуючі рахунки на оплату наданих послуг та акти приймання - передачі виконаних робіт (наданих послуг).

Проте, листом від 17.08.2020 р. № ДСМС/359 відповідач повернув вказані документи без підписання та прийняття до сплати, з посиланням на те, що акти приймання-передачі виконаних робіт по вказаним в корегуючих актах від 05.08.2020 р. послугам вже були підписані, об`єми і вартість узгоджені з судновласниками-іноземцями, а рахунки сплачені за кошти нерезидента у відповідних періодах в повному обсязі.

Як встановлено місцевим господарським судом, і ця обставина не заперечуються учасниками справи, предметом спору у даній справі є стягнення з відповідача заборгованості в розмірі 896,98 дол. США, яка є різницею між вартістю послуг зі зняття твердих відходів з суден, які оплачені відповідачем згідно виставлених позивачем рахунків та підписаних сторонами актів виконаних робіт, та вартістю послуг із зняття твердих відходів із суден, яка в подальшому розрахована позивачем із застосуванням округлення наданих послуг до наступного цілого значення.

Зняття твердих відходів здійснювалось позивачем з суден групи В у період з 15.01.2019 р. по 11.07.2020 р.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір.

В силу вимог ч. 1 ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з ч. 1 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Зі приписами ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно зі ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до п. 2.1. договору про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18, в редакції, до якої приєднався відповідач шляхом підписання Декларації про приєднання від 28.12.2018 р. № 147, даний договір врегульовує взаємовідносини Адміністрації та Морського агента під час агентування суден у морських портах, зокрема, щодо порядку нарахування та оплати за заявками морського агента портових зборів, спеціалізованої послуги та інших послуг (робіт), що надаються у морських портах України, перелік яких розміщений на веб-сайті Адміністрації за посиланням: http://uspa.gov.ua/morski-agenti/perelik-poslug-shcho-nadayutsya-u-morskikh-portakh-ukrajini .

Згідно з п. 2.1. договору про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18 в редакції від 27.11.2019 р., даний договір врегульовує взаємовідносини Адміністрації та Морського агента під час агентування суден у морських портах, зокрема, щодо порядку нарахування та оплати за заявками Морського агента портових зборів, спеціалізованої послуги та інших послуг (робіт), що надаються у морських портах України, перелік яких розміщений на веб-сайті Адміністрації за адресою http://uspa.gov.uа/ru/morskie-аgenty/perechen-uslug-v-morskikh-роrtakh-ukrainy .

Згідно з Переліком послуг в морських портах України, розміщеним на веб-сайті Державного підприємства Адміністрація морських портів України , м. Київ http://uspa.gov.ua/ru/morskie-agenty/perechen-uslug-v-morskikh-portakh-ukrainy , Ізмаїльською філією державного підприємства у період з 01.01.2019 р. по 31.12.2019 р. за вільними цінами (тарифами) надавались послуги зі зняття твердих відходів з усіх груп суден (за винятком випадків, забезпечених санітарним збором відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України Про портові збори від 27.05.2013 р. № 316).

Пункт 9.5. цього переліку містить примітку: обсяг відходів для розрахунків округляється до наступного цілого значення ( http://uspa.gov.ua/images/marine_agents/Izmail-01.01.2019-31.12.2019.pdf ).

Пунктом 5.7. Переліку та вартості послуг, які надаються Ізмаїльською філією ДП АМПУ (Адміністрацією Ізмаїльського морського порту) згідно п.п. 2.1. та п.п. 4.4 Договору від 03.12.2018 № 367-П-АМПУ-18 про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України, розміщеному на веб - сайті Державного підприємства Адміністрація морських портів України (http://uspa.gov.ua/images/marine_agents/Izmail-01.01.2020-31.07.2020.pdf), визначено, що у період з 01.01.2020 р. по 31.07.2020 р. філією надавалася послуга зі зняття твердих відходів з усіх груп суден (за винятком випадків, забезпечених санітарним збором відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України Про портові збори від 27.05.2013 р. № 316). Обсяг відходів для розрахунків округляється до наступного цілого значення.

Відповідно до наказу Ізмаїльської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України Про введення вільної ціни (тарифу) на послугу зі зняття твердих відходів з усіх груп суден (за винятком випадків, забезпечених санітарним збором) від 27.12.2018 р. № 14/14 з 01.01.2019 р. вводиться вільна ціна (тариф) (без ПДВ, ПДВ нараховується згідно чинного законодавства) на послугу зі зняття твердих відходів з усіх груп суден (за винятком випадків, забезпечених санітарним збором) у розмірі 350 грн. за 1 куб. м відходів. Обсяг відходів для розрахунків округляється до наступного цілого значення.

Про обізнаність Дочірнього підприємства Ден`юб Шиппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл з тарифом та умовами визначення вартості послуги зі зняття твердих відходів з суден свідчить наданий останнім до матеріалів справи разом з відзивом на позовну заяву Перелік та вартість послуг, які надаються Ізмаїльською філією ДП АМПУ згідно п. 4.4. договору про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України (т. 3, а.с. 123-127).

Як вбачається з матеріали справи, у рахунках та актах виконаних робіт від 05.08.2020 р. позивач нарахував вартість послуг зі зняття твердих відходів із суден за період з 15.01.2019 р. по 11.07.2020 р. з урахуванням округлення обсягу цих послуг до наступного цілого значення, чого не було зроблено у раніше виставлених позивачем та оплачених відповідачем рахунках.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що пропуск позивачем встановленого умовами договору строку на виставлення остаточних рахунків та актів не є підставою для звільнення відповідача від виконання зобов`язань щодо оплати послуг зі знаття твердих відходів із суден, вартість яких розрахована позивачем із застосуванням округлення обсягу послуг до наступного цілого значення, оскільки, умовами договору передбачена можливість виставлення позивачем остаточних рахунків за надані у відповідному морському порту послуги.

В свою чергу за умовами договору про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України остаточні рахунки по суднозаходу, а також інших послуг, наданих Адміністрацією оплачуються Морським агентом відповідно до затверджених вільних цін (тарифів) позивача протягом 20-ти банківських днів з дати своєчасного виставлення рахунку згідно з Актом наданих послуг.

Суд апеляційної інстанції не приймає до уваги доводи апеляційної скарги ДП ДСМС УКРАЇНА ЛТД , м. Ізмаїл про те, що вартість послуги зі зняття твердих відходів з суден сплачується морським агентом у складі санітарного збору, оскільки відповідно до п. 8.3. Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316 (зі змінами та доповненнями) судна груп Б, В, Г, Д та Е звільняються від сплати санітарного збору.

Поряд з цим звільнення суден групи В , агентування яких здійснював відповідач, від сплати санітарного збору не звільняє останнього від обов`язку оплатити вартість послуги із знаття твердих відходів, які надаються позивачем за вільними тарифами.

Суд апеляційної інстанції не приймає до уваги доводи апеляційної скарги відповідача про те, що суд першої інстанції замість позивача незаконно змінив підстави позову, пославшись в оскарженому судовому рішенні на пункти договору № 367-П-АМПУ-18 в новій редакції та уточнивши позов, шляхом зазначення в оскарженому рішенні, що предметом спору у даній справі є стягнення з відповідача заборгованості в сумі 896,98 доларів США, яка є різницею між вартістю послуг зі зняття твердих відходів з суден, які оплачені відповідачем згідно виставлених позивачем рахунків та підписаних сторонами актів виконаних робіт, та вартістю послуг зі зняття твердих відходів з суден, яка в подальшому розрахована позивачем із застосуванням округлення наданих послуг до наступного цілого значення , оскільки в основу оскаржуваного судового покладено посилання на договір про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України від 03.12.2018р. № 367-П-АМПУ-18 та зміни до цього договору, внесені 27.11.2019 р. Саме цей договір став правовою підставою виникнення спірних правовідносин і саме на нього послався позивач, обгрунтовуючи свої вимоги.

В свою чергу, правильне визначення місцевим господарським судом правової природи боргу свідчить лише про ретельне та повне встановлення ним обставин справи.

З огляду на викладені обставини, правові підстави для зміни або скасування оскаржуваного судового рішення відсутні, що в свою чергу виключає можливість для зміни або скасування додаткового рішення від 21.04.2021 р. у цій справі.

Керуючись ст. ст. 269, 270, 273, 275, 276, 281 - 283 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Рішення Господарського суду Одеської області від 07.04.2021 р. та додаткове рішення Господарського суду Одеської області від 21.04.2021 р. залишити без змін, апеляційну скаргу Дочірнього підприємства Ден`юб Шиппінг Менеджмент Сервіс Україна ЛТД , м. Ізмаїл без задоволення.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і не підлягає оскарженню, крім випадків, передбачених ГПК України.

Повний текст постанови складено та підписано 28.09.2021 р.

Головуючий суддя Л.В. Лавриненко

Судді О.Ю. Аленін

М.А. Мишкіна

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.09.2021
Оприлюднено30.09.2021
Номер документу99961657
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/23/21

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Постанова від 20.09.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 13.09.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 28.07.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 28.07.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 27.05.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 27.05.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 17.05.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Рішення від 21.04.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 16.04.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні